Roger Hubert (1903-1964): cast en camera.
Er zijn 12 films gevonden.

La cuisine au beurre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Bourvil, Claire Maurier, Mag-Avril en Andrex.

Een Franse krijgsgevangene wordt na de bevrijding doodgewaand, maar is in werkelijkheid een nieuw leven begonnen met een gemoedelijke Oostenrijkse. Als na tien jaar haar man uit Rusland terugkomt, keert de Fransman terug naar zijn eerste vrouw. Die is ondertussen ook hertrouwd, met een man uit Normandië die van een Provençaals restaurant een Normandische herberg heeft gemaakt. De enige film met grote komieken Fernandel en Bourvil samen is toch een teleurstelling, door de matte regie en het scenario dat uitsluitend steunt op de vete tussen de Provence en Normandië, die voor Frankrijk afgezaagd is en daarbuiten nietszeggend.

La vache et le prisonnier

1959 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Ingeborg Schöner, René Havard, Ellen Schwiers en Benno Hoffmann.

Een Franse krijgsgevangene (Fernandel) ondervindt de goedheid van mens en dier als hij anno 1943 zijn Zuid-Duitse werkboerderij ontvlucht richting Frankrijk, in gezelschap van een koe voor melk en passe-partout ('ben onderweg naar de wei'). 'De koe en de gevangene' werd het Franse kassucces van 1959 en de tragikomedie is nog altijd even charmant en fris. Bezaaid met prachtige zwart-witbeelden, vanaf het moment dat het duo bij het Tegernmeer de Beierse Alpen afzakt tot de prentbriefkaartplaatjes langs de Donau. De melancholische harmonica- en trompetcomposities zijn van toondichter Paul Durand.

La femme et le pantin

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Bardot, Antonio Vilar, Michel Roux, Lila Kedrova en Jacques Mauclair.

De dochter van een Franse banneling in Sevilla werkt als flamencodanseres in morsige nachtclubs. Daar wordt ze aangesproken door een rijke aristocraat die haar voorstelt zijn minnares te worden. Naar de roman van Pierre Louÿs. Regisseur Luis Buñuel, die aanvankelijk voor het project was uitgezocht, weigerde BB in de hoofdrol en staakte zijn medewerking. Vervanger Duvivier brengt er weinig van terecht; Bardot is geen femme fatale, maar de ergste ramp is Vilar als de (verondersteld) geobsedeerde held. Eerder, in 1935, door Josef Von Sternberg verfilmd met Marlene Dietrich, onder de titel The Devil is a Woman.

Ein Engel auf Erden

1959 | Komedie, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1959. Komedie van Géza von Radványi. Met o.a. Romy Schneider, Henri Vidal, Jean-Paul Belmondo, Michèle Mercier en Margarete Haagen.

Romy is de beschermengel van coureur Pierre (Vidal), die door zijn bruid, een prinses, in de steek wordt gelaten. De engel Romy geeft Pierre de opdracht zijn aandacht op de stewardess Romy te richten. De truc om twee Romy's te laten zien wordt bescheiden gebruikt in deze komedie die werd geschreven door de regisseur, en René Barjavel. Camerawerk van Roger Hubert.

Der Meineidbauer

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Carl Wery, Heidemarie Hatheyer, Christiane Hörbiger, Attila Hörbiger en Hans von Borsody.

Boer Mathias Ferner kan het door list en bedrog voor elkaar krijgen dat de boerderij van zijn stiefbroer Jakob na diens dood in zijn handen komt. Hiermee ontzegt hij Jakob's vriendin Paula en hun kinderen de erfenis. Paula kan na een paar jaar de hand leggen op een voor Mathias belastende brief. Een typisch Duitse boeren-heimatfilm, een afgrijselijke melodramatische draak. Inmiddels toch al de derde (of vierde) verfilming. Scenario van Erna Fentsch gebaseerd op het toneelstuk van Ludwig Anzengruber. Camerawerk van Roger Hubert.

Thérèse Raquin

1953 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Simone Signoret, Raf Vallone, Jacques Duby, Marcel André en Paul Frankeur.

De vader van meesterwerken als Les enfants du paradis en Le quai des brumes draaide met zijn gebruikelijke virtuositeit in sfeer en detail deze noir-achtige bewerking van Émile Zola's roman uit 1867. Daarin vindt een verweesde en ongelukkig gehuwde vrouw in Lyon alsnog de grote liefde, met fatale consequenties. Zorgvuldig naar het Frankrijk van de jaren vijftig getransporteerd door classicist-scenarioschrijver Charles Spaak, fungeert de sombere geschiedenis als podium voor Signoret om een volbloed tragedienne neer te zetten. De fraaie zwart-witfotografie is van Roger Hubert (1903-1964), een helaas goeddeels vergeten ambachtsman met een verbazingwekkend curriculum vitae.

La fête à Henriette

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dany Robin, Michel Auclair, Hildegard Knef, Michel Roux en Louis Seigner.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

Hans le marin

1949 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Misdaad van François Villiers. Met o.a. Maria Montez, Jean-Pierre Aumont, Lilli Palmer, Marcel Dalio en Roger Blin.

Een zeeman wordt verliefd op een havenhoer in Marseille, maar zij laat zich beroven door haar handlangers uit de onderwereld. In de veronderstelling dat ze hem bedrogen heeft, doodt hij haar. Aumont keerde met zijn echtgenote Montez terug uit Hollywood om deze zelfgeschreven film noir naar vooroorlogs voorbeeld te maken. Montez is voldoende actrice om haar rol aannemelijk te maken maar de goede bijrollen en de sfeervolle fotografie bieden te weinig compensatie voor de gedateerdheid. (Debuterende regisseur Villiers is de broer van de hoofdrolspeler Aumont).

Les enfants du paradis

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Jean-Louis Barrault, Marcel Herrand, María Casares en Louis Salou.

De achtergrondinformatie bij de film is even legendarisch als het drama zelf. Om maar iets te noemen: de duurste productie tot dan toe werd gemaakt in de artistiek-logistieke hel, namelijk nazi-occupatie; regisseur Carné was gedwongen collaborerende figuranten in te huren, terwijl zijn joodse art director en componist vanuit een schuilplaats werkten en hoofdrolspeler Barrault verzetsleden op de set verborg. Tegelijk een allegorie voor het verzet tegen de occupatie en een poëtisch-realistische ode aan het theater en puurheid van hart, vertelt Les enfants du paradis over 19de-eeuwse mime-acteur Baptiste (Barrault), die een van de vele bewonderaars is van de mysterieuze courtisane Garance (Arletty). De film bestaat uit twee episoden: Le boulevard du crime en L'homme blanc, resp. 95 min. en 87 min.

Les visiteurs du soir

1942 | Fantasy, Romantiek, Drama

Frankrijk 1942. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Alain Cuny, Fernand Ledoux, Marie Déa en Jules Berry.

Eind vijftiende eeuw reizen twee minstrelen (Arletty en Cuny) rond met als opdracht zieltjes te winnen voor de duivel. Tijdens een bezoek aan baron Hugues loopt het allemaal anders: de reizigers en de kasteelbewoners raken verliefd op elkaar. Poëtisch-realistisch regisseur Carné maakte dit middeleeuwse sprookje na Quai des brumes en Le jour se lève, en voor zijn meesterwerk Les enfants du paradis. Vaste scenarist Jacques Prévert situeerde het verhaal in het verre verleden, maar de goede verstaander zag er destijds natuurlijk een allegorie in voor de oorlogssituatie: liefde is het enige antwoord op het kwaad.

Remous

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jeanne Boitel, Jean Galland, Diana Sari, Françoise Rosay en Maurice Maillot.

Eenvoudig drama over een gedoemde liefde: tijdens de huwelijksreis krijgt Henri Saint-Clair (Galland) een fataal auto- ongeluk, waardoor hij verlamd raakt. Zijn vrouw Jeanne (Boitel) raakt gefrustreerd en is hem ontrouw. Henri hoort ervan, wil Jeanne niet in de weg staan en pleegt zelfmoord. Jeanne is geschokt door deze opoffering en laat haar minnaar vallen. Ze besluit uit pi[KA3]eteit haar overleden man trouw te blijven. Deze film is vooral interessant als men overweegt in welk tijdperk hij werd gemaakt. Een tijd waarin de probleemstelling van de seksualiteit in de literatuur (bijv. [KL]Lady Chatterley`s Lover[KLE] van D.H. Lawrence uit 1928) betekende dat het werk jarenlang (tot 1958) op een index kwam en alleen onder de toonbank verkocht kon worden. Deze film gaat dus over ingehouden seksuele verlangens, eer en wroeging. Dat was toen heel wat. Wordt gerekend tot Gréville's belangrijkere werken. Scenario van de regisseur, Kurt Alexander en André Doderet naar de roman A Kiss in the Dark van Peggy Thompson. Camerawerk van Roger Hubert.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.