Just Jaeckin: regie.
Er zijn 10 films gevonden.

The Perils of Gwendoline in the Land of the Yik Yak

1984 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1984. Mysterie van Just Jaeckin. Met o.a. Tawny Kitaen, Brent Huff, Zabou Breitman, Bernadette Lafont en Jean Rougerie.

Idiote verfilming van een Frans erotisch stripverhaal. Het lijkt wel een persiflage op RAIDERS OF THE LOST ARK: de maagdelijke en rondborstige Kitaen is op zoek naar haar reeds lange tijd vermiste vader. Heeft letterlijk en figuurlijk niet veel om het lijf.

Perils Of Gwendoline In The Land Of The

1984 |

1984. Just Jaeckin. Met o.a. Zabou Breitman, Bernadette Lafont, Tawny Kitaen en Brent Huff.

Idiote verfilming van een Frans erotisch stripverhaal. Het lijkt wel een persiflage op RAIDERS OF THE LOST ARK: de maagdelijke en rondborstige Kitaen is op zoek naar haar reeds lange tijd vermiste vader. Heeft letterlijk en figuurlijk niet veel om het lijf.

Gwendoline

1983 | Avonturenfilm, Erotiek

Frankrijk 1983. Avonturenfilm van Just Jaeckin. Met o.a. Tawny Kitaen, Bernadette Lafont, Brent Huff, Zabou Breitman en Jean Rougerie.

Een erbarmelijke verfilming van het stripverhaal Les aventures de Gwendoline van John Willie. Zoals in de meeste gevallen herkent men hier niets terug van het origineel wat betreft vondsten of verbeeldingskracht. Een klunzig, zogenaamd exotisch en lichtelijk erotisch verhaal dat zich meer dan anderhalf uur voortsleept. Voeg daar nog een catastrofale nasynchronisatie bij.

Lady Chatterley's Lover

1981 | Romantiek, Erotiek

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1981. Romantiek van Just Jaeckin. Met o.a. Sylvia Kristel, Nicholas Clay, Shane Briant, Ann Mitchell en Elizabeth Spriggs.

Een vervelende en goedkope versie van D.H. Lawrences klassieker, met La Kristel als de lady en Clay als de lover. Kristel is best mooi, alleen heeft ze nooit leren acteren. Van de regisseur van EMMANUELLE.

Girls

1980 | Drama, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Canada 1980. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Zoë Chatreau, Anne Parillaud, Isabelle Méjias, Charlotte Walior en Christophe Bourseiller.

Vier meisjes -nog in tienerleeftijd- zijn ondanks hun sociale verschillen dikke vriendinnen. Het schoolmeisje onder hen blijkt zwanger en de andere drie proberen het geld voor een abortus bij elkaar te krijgen, wat een aanranding van een van hen in een nachtclub tot gevolg heeft. De poging van EMMANUELLE-regisseur Jaeckin om van het erotische etiket af te komen, heeft geresulteerd in een eigentijds kasteelroman-scenario dat verfilmd is alsof het een serie aan elkaar geplakte reclamefilmpjes voor jeans, frisdranken, grammofoonplaten enz. betreft. De frisheid van het jeugdige viertal krijgt in de nogal wezenloze aanpak nauwelijks enige kans. Film bleek overigens hit in co-producerend Canada, maar alleen daar.

Collections privées

1978 | Erotiek

Frankrijk​/​​Japan 1978. Erotiek van Just Jaeckin, Shuji Terayama en Walerian Borowczyk. Met o.a. Laura Gemser, Roland Blanche, Catherine Gandois, Hiroshi Mikawi en Takeshi Wakamatsu.

Drieluik. I. Een zeeman strandt op een eiland vol aantrekkelijke vrouwen die na de liefde aan kannibalisme doen. II. Een jongeman verdwaalt na de dood van zijn moeder in vage jeugdherinneringen en hervindt moederliefde in de armen van een bordeelhoer. III. Een tingeltangelbezoeker koopt een nacht van een danseres en ontdekt 's ochtends haar eigen kind waarvoor geen plaats meer was in bed, in een kast. Schetsen over 'erotiek en het mysterie vrouw' blijven aan de decoratieve oppervlakte, waardoor flauwiteiten en cryptische onzin nauwelijks worden verhuld. Alleen Borowczyk maakt met het verhaal van De Maupassant een uitschieter binnen zijn latere werk, hoewel - ondanks de Max Ophüls-inspiratie - het voorbeeld niet wordt geëvenaard.

Madame Claude

1977 | Drama, Erotiek, Thriller

Frankrijk 1977. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Françoise Fabian, Murray Head, Dayle Haddon, Maurice Ronet en Klaus Kinski.

De callgirl-organisatie van Madame Claude betrekt haar clientèle uit de nationale en internationale politieke en economische wereld. Een fotograaf heeft per ongeluk van een van hen compromitterende kiekjes genomen en krijgt daarom zowel de CIA als de Franse politie als de mannetjes van Mme Claude achter zich aan. Hij wordt neergeschoten, waardoor een schandaal wordt voorkomen en Mme Claude haar onderneming met politieprotectie kan voortzetten. De film die de medewerking van Madame zelf kreeg, probeert haar angstvallig vrij te pleiten van politieke connecties en chantagepraktijken, waardoor de film minder interessant is dan een willekeurig krantebericht over de geruchtmakende affaire. De erotische scènes worden geënsceneerd als wezenloze 'tableaux vivants' waarbij de acteurs zich van belachelijkheid proberen te redden door uitdrukkelijk ongeïnteresseerd spel.

Le Dernier amant romantique

1977 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1977. Avonturenfilm van Just Jaeckin. Met o.a. Dayle Haddon, Gérard Tybalt, Fernando Rey, Zorica Lozic en Albert Dray.

Een New Yorks magazine organiseert een internationale wedstrijd die tot doel heeft de 'laatste romantische minnaar' te vinden. De winnaar mag met zijn vriendin tien dagen doorbrengen op een plaats naar zijn keuze. Een potentieel interessant thema wordt hier door Jaeckin, zowel als scenarioschrijver als regisseur een bijzonder middelmatig talent is, gesmoord in een trage, zoetsappige poging tot satire die nooit echt van de grond komt. Let op Thierry Lhermitte in een bijrolletje.

Histoire d'O

1975 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1975. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Corinne Clery, Udo Kier, Anthony Steel, Christiane Minazzoli en Jean Gaven.

`O` wordt door een biseksuele minnaar meegenomen naar een kasteel en cadeau gedaan aan zijn vrienden die haar seksueel gebruiken en martelen, zonder dat ze in verzet komt. Ze wordt vervolgens overgedragen aan een oudere aristocraat die haar laat brandmerken en aan de ketting leggen. De meester blijkt echter verliefd op zijn slavin die hem met haar sigaret brandt om gelijkwaardigheid te bereiken. Wat de kwaliteiten van de omstreden literaire mystificatie ook mogen zijn, in de verfilming van de EMMANUELLE-regisseur zijn ze niet terug te vinden. Esthetiek betekent voor hem beelden als illustraties uit een modeblad of (vaker) een herenblad en maakt alle scènes wezenloos. De weinig verkwikkelijke martelingen zijn zo weinig overtuigend uitgevoerd dat ze geen enkel effect hebben. Het aan de film toegevoegde happy-end is het summum van belachelijkheid.

Emmanuelle

1974 | Erotiek, Drama, Romantiek

Frankrijk 1974. Erotiek van Just Jaeckin. Met o.a. Sylvia Kristel, Alain Cuny, Marika Green, Daniel Sarky en Jeanne Colletin.

Een jonge diplomatenvrouw voegt zich bij haar man in Bangkok, waar de Europese kolonie de ledigheid verdrijft met libertijnse seks, die filosofisch wordt gemotiveerd door een bejaarde intellectueel. Deze initieert haar in een orgie met inboorlingen in een opiumkit, waarna ze exclusieve paarvorming definitief afzweert. Het record-succes - tien jaar prolongatie in Parijs - blijft nog steeds een raadsel, omdat de film nauwelijks gewaagder en met prentbriefkaarten-erotiek zeker niet beter gemaakt is dan veel andere. Dus toch de ster-kwaliteit van Kristel die alles ondergaat met een combinatie van gelatenheid en bijna verongelijkte verbazing, waardoor ze ook een gewoon en aardig mens blijft.