Eugen Schüfftan (1893-1977): camera.
Er zijn 14 films gevonden.

Les Vierges

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Charles Aznavour, Gérard Blain, Francis Blanche, Jean Poiret en Stefania Sandrelli.

Een episodenfilm waarin vijf jonge burgermeisjes hun seksuele onervarenheid gebruiken om uit diverse motieven uiteenlopende heren aan zich te binden, met soms ook voor henzelf frustrerend resultaat. Dit cynische vijfluik is wisselend van toon en kwaliteit, maar niettemin te weinig gevarieerd in thematische behandeling. De combinatie van onbekende, onervaren actrices met geroutineerde tegenspelers werkt soms precies tegen de strekking in. Sfeervol gefotografeerd door Eugen Schufftan.

The Hustler

1961 | Sportfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1961. Sportfilm van Robert Rossen. Met o.a. Paul Newman, Jackie Gleason, Piper Laurie, George C. Scott en Myron McCormick.

Newman is een gewone jongen, die sinds zijn vijftiende een vermaard poolspeler is. Hij heeft een droom: Minnesota Fats verslaan en daardoor kampioen van Amerika te worden. Als hij een match aangaat, is hij na 25 uur non-stop spelen niet alleen dodelijk vemoeid, maar ook verslagen, al zijn spaargeld kwijt en bovendien een illusie armer. Newman speelde 25 jaar later dezelfde rol in THE COLOR OF MONEY.

Les yeux sans visage

1960 | Horror, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Horror van Georges Franju. Met o.a. Pierre Brasseur, Alida Valli, Juliette Mayniel, Edith Scob en François Guérin.

Na een auto-ongeval is het gezicht van de dochter van een chirurg volledig verminkt. Samen met zijn assistente lokt hij jonge vrouwen in zijn kliniek om hun gezichtshuid op het meisje te transplanteren, operaties die steeds mislukken. Interessante horrorfilm combineert een stijlvol visuele aanpak in de traditie van het expressionisme met een niet nadrukkelijke, klinische benadering van de echte gruweleffecten. (Resultaat: flauwvallers in de bioscoop). Een opmerkelijk geslaagde en oorspronkelijke genrefilm. Regisseur Franju maakte eerder geruchtmakende documentaires, waaronder Le sang des bêtes, over een slachthuis in Parijs.

Le traqué

1951 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1951. Misdaad van Borys Lewin. Met o.a. Dane Clark, Simone Signoret, Fernand Gravey en Marcel Herrand.

Ondanks haar liefde voor een Amerikaanse journalist biedt de ex-vriendin van een gangster deze na zijn ontsnapping onderdak en probeert hem mèt de Amerikaan te helpen bij zijn verdere vlucht. Bij een laatste hulppoging wordt ze echter met hem neergeschoten. Deze intelligente en onderhoudend gemaakte thriller van de Hollywood-veteraan heeft sterk spel en vooral een opmerkelijke fotografie van Eugen Schüfftan.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Le roman de Werther

1938 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1938. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Pierre Richard-Wilm, Annie Vernay, Jean Galland, Jean Périer en Paulette Pax.

Een dichter sterft aan een ongelukkige liefde voor een jonge vrouw die met zijn vriend is getrouwd. Ophüls geeft een ontnuchterende versie van de romantische Weltschmerz uit Goethe's beroemde roman die de personages aardser en volwassener maakt en bepaalt, door of in verzet tegen sociale conventies. Vernay vooral is opmerkelijk in de genadeloze oprechtheid van Lotte en de virtuose cameravoering geeft zowel interieurs als fraaie landschappen en motoriek en expressie van de acteurs alle aandacht. Deze minder bekende film doet nauwelijks onder voor klassiek naoorlogs werk van deze regisseur. Scenario van Ophüls en Hans Wilhelm. Camerawerk van Eugen Schüfftan, Paul Portier, Fédote Bourgassof en Georges Stilly.

Le quai des brumes

1938 | Film noir, Drama

Frankrijk 1938. Film noir van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Michel Simon en Pierre Brasseur.

Regisseur Marcel Carné en schrijver Jacques Prévert maakten eigenhandig het 'réalisme poétique' in cinema populair. Le quai des brumes is een prachtig vroeg voorbeeld, Les enfants du paradis (1945) werd het summum en de Amerikaanse film noir volgde hun voorbeeld. Spaarzaam licht, natte klinkers, mistige werf, dromerig fatalisme, alle ingrediënten zijn aanwezig in Le quai des brumes. Acteerkanon Gabin speelt deserteur Jean die een steegje van Le Havre in vlucht, Nelly (Morgan) tegen het lijf loopt en verliefd wordt. Jean doodt Nelly's aanrander, maar wil eigenlijk op een schip naar een ver land.

Yoshiwara

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Michiko Tanaka, Lucienne Le Marchand, Foun-Sen, Pierre Richard-Willm en Sessue Hayakawa.

Een jonge Russische officier, die in het bezit is van geheime documenten wordt in de rosse buurt van Tokio, Yoshiwara, verliefd op een geisha. Als hij dodelijk gewond op straat wordt aangetroffen, wordt het lichte meisje gefusilleerd wegens medeplichtigheid aan moord. Een weinig opzienbarende versie van een Mata-Hari-verhaal op z'n Japans, rond 1860. Ophüls schreef mee aan het scenario.

Mademoiselle Docteur

1937 | Romantiek

Frankrijk 1937. Romantiek van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Dita Parlo, Pierre Blanchar, Pierre Fresnay, Louis Jouvet en Jean-Louis Barrault.

Een duitse spionne weet tijdens WO I aan de Franse contraspionage te ontkomen en vlucht naar Saloniki waar een Franse officier verliefd op haar wordt. Deze film naar authentieke gebeurtenissen, kreeg een sfeervolle en verrassende actie en wordt vooral door de kwaliteit van het acteren en de fotografie bepaald. Scenario van Irma von Cube en Georges Neveux. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Paul Portier. Alternatieve titel: SALONIQUE NID D'ESPIONS. In dezelfde periode werd met deels dezelfde acteurs een Engelse versie gemaakt onder regie van Edmond Gréville. De hoofdrol inspireerde in 1968 de Italiaanse film FRÄULEIN DOCTOR. In 1997 restaureerde Eric Le Roy van het Franse filmarchief CNC in Parijs de daaraanwezige kopie, die op de tv werd uitgezonden door de Frans-Duitse zender ARTE.

Drôle de drame

1937 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1937. Komedie van Marcel Carné. Met o.a. Michel Simon, Louis Jouvet, Françoise Rosay, Jean-Pierre Aumont en Jean-Louis Barrault.

Razend gewiekste komedie van regisseur Carné en scenarist Jacques Prévert, de makers van de klassieker Les enfants du paradis (1945). Hun detectiveparodie Drôle de drame is gelardeerd met surrealistische uithalen in een verhaal over een botanist (Simon) die in het geniep misdaadromannetjes publiceert. Neef en bisschop Soper (Jouvet) maakt jacht op de ongrijpbare schrijver en weet hem zelfs te betrekken in een moordzaak zonder dader en zonder slachtoffer. De mooie beelden van Victoriaans Londen zijn geschoten door Eugen Schüfftan, die eerder baanbrekend werk verrichtte voor Fritz Langs Metropolis.

The Robber Symphony

1936 | Avonturenfilm, Misdaad, Romantiek, Musical

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1936. Avonturenfilm van Friedrich Feher. Met o.a. Hans Feher, Magda Sonja, Michael Martin Harvey, Webster Booth en George Graves.

Terwijl in Amerika de musical gemeengoed was geworden, stond men in Duitsland op dat gebied nog nergens. De Oostenrijker Feher besloot als eerste om een echte filmmusical op het scherm te brengen. Hij nam een eenvoudig verhaaltje met de intrige van een jongensboek en plaatste het in Tirol in het milieu van rondtrekkende muzikanten, schilderachtige bandieten, een gierige vrouw met een verborgen schat en de held die de rovers ontmaskert, het geld terugbezorgt en door het dorp wordt gehuldigd. Feher maakte een po[KA3]etisch werkstuk dat nu echter zeer verouderd overkomt. Feher, die nazi-Duitsland ontvluchtte, kreeg in Nederland een kopie te pakken van de Duitse versie en draaide deze in Engeland opnieuw, die hij gelijktijdig (weer) in het Duits en in het Engels opnam. De film werd in 1936 op het filmfestival van Venetië bekroond met een 'bijzondere aanbeveling'. De legendarische Robert Wiene was producent. Regisseur Feher schreef het scenario met Anton Kuhn en Jack Trendall en plaatste zijn naam ook nog op de aftiteling als schrijver van de muziek- en zangpartituur. Het camerawerk is van Eugen Schüfftan en Ernö Metzner, die tevens verantwoordelijk was voor de vormgeving. Feher staat soms ook op de credits vermeld als Fehér. De laatste film als regisseur van de 47-jarige Feher, die in 1950 overleed. Er zijn ook versies in omloop van 105 en 100 minuten. Mono.

Komedie Om Geld

1936 | Komedie

Nederland 1936. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Herman Bouber, Rini Otte, Cor Ruys, Matthieu van Eysden en Lau Ezerman.

Wat de film beoogt is niet meteen duidelijk: een leerstuk of een satire op de Hollywoodfilms die zo openlijk de crisiswerkelijkheid ontvluchtten. Voor de rest is Ophüls' talent al volop aanwezig, is de enscenering verbluffend fraai en heeft Rini Otte een hartverwarmende aanwezigheid in dit eigentijdse verhaal over een eerlijke bankloper die 'carrière' maakt. Het scenario is van Walter Schlee, het schitterende camerawerk van Eugen Schüfftan.

La tendre ennemie

1935 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1935. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Simone Berriau, Jacqueline Daix, Georges Vitray, Marc Valbel en Lucien Nat.

Aan de vooravond van haar officiële verloving krijgt een jonge vrouw bezoek van de spookgedaantes van drie overleden minnaars van haar moeder, waaronder haar vader. Met hun hulp weet het meisje haar moeder te overtuigen dat ze mag trouwen met de man van wie ze houdt en niet met degene voor wie ze werd voorbestemd. Door de kritiek bestempeld als een zwakke film, maar voor geïnteresseerden in het werk van Ophüls hoort hij erbij. Scenario van Curt Alexander en Ophüls naar het toneelstuk L'ennemie van André Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan. Oorspronkelijk getiteld L'ENNEMIE.

Die Herrin von Atlantis

1932 | Fantasy, Sciencefiction

Duitsland 1932. Fantasy van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Brigitte Helm, Gustav Diessl, Tela Tschai, Wladimir Sokoloff en Heinz Klingenberg.

Midden in de Sahara is een onderaards rijk waar de heerseres Antinea na de liefdesnacht consequent haar minnaars doodt en balsemt. Een officier die Antinea ooit had ontmoet en die nu weer op weg is naar haar, vertelt het verhaal. Een fascinerende Pabst- film naar Pierre Benoîts beroemde boek L'Atlantide, met opnamen die in de Sahara werden gedraaid. In de Franstalige versie werden Diessl en Klingenberg vervangen door Jean Angelo en Pierre Blanchard. Camerawerk van Eugen Schüfftan en Ernst Koerner.