Jean-Louis Comolli: regie.
Er zijn 6 films gevonden.

Un Américain en Normandie: Le Jour J. de Samuel Fuller

1994 | Documentaire, Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk 1994. Documentaire van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Samuel Fuller, Hans Heinrich Dibbern en Emile Hardelay.

De Amerikaanse regisseur Samuel Fuller maakte de landing in Normandië in 1944 zelf mee. Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag hiervan roept hij voor de camera herinneringen op, in zijn typische, sterk visuele vertelstijl. Op Omaha Beach ruiken we in zijn woorden haast de geur van kruit en bloed. We volgen hem op zijn tocht naar het kerkhof van Colleville sur Mer en naar Marigny, waar hij vertelt over Operation Cobra. Hij doet ons huiveren wanneer hij vertelt over de strijd in het struikgewas, waar elke bos takken een vijand kon verbergen. Veel van deze elementen verwerkte hij reeds in zijn roman THE BIG RED ONE, die hij in 1980 verfilmde. De documentaire bevat ook getuigenissen van de toenmalige Duitse officier Dibbern en de Franse boer Hardelay. Een aangrijpend, realistisch beeld van wat Fuller 'organised insanity' noemt. Opnamen van de gevechten zelf werden door Anne Baudry knap in het geheel gemonteerd. De film is door Jean-Pierre Catherine van commentaar voorzien. Fotografie van Jean-Louis Porte en Clarisse Gatti.

Georges Delerue

1994 | Documentaire

Frankrijk 1994. Documentaire van Jean-Louis Comolli.

De Amerikaanse regisseur Samuel Fuller maakte de landing in Normandië in 1944 zelf mee. Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag hiervan roept hij voor de camera herinneringen op, in zijn typische, sterk visuele vertelstijl. Op Omaha Beach ruiken we in zijn woorden haast de geur van kruit en bloed. We volgen hem op zijn tocht naar het kerkhof van Colleville sur Mer en naar Marigny, waar hij vertelt over Operation Cobra. Hij doet ons huiveren wanneer hij vertelt over de strijd in het struikgewas, waar elke bos takken een vijand kon verbergen. Veel van deze elementen verwerkte hij reeds in zijn roman THE BIG RED ONE, die hij in 1980 verfilmde. De documentaire bevat ook getuigenissen van de toenmalige Duitse officier Dibbern en de Franse boer Hardelay. Een aangrijpend, realistisch beeld van wat Fuller 'organised insanity' noemt. Opnamen van de gevechten zelf werden door Anne Baudry knap in het geheel gemonteerd. De film is door Jean-Pierre Catherine van commentaar voorzien. Fotografie van Jean-Louis Porte en Clarisse Gatti.

Le bal d'Irène

1986 | Komedie

Frankrijk 1986. Komedie van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Anne Brochet, Francine Bergé en Bernard Freyd.

De familie De Sarcey bezit niet meer dan een schaduw van haar vroegere weelde: een somber, massief, niet erg uitnodigend kasteel en inkomsten uit de bosbouw, waar maar net van kan worden rondgekomen. De kinderen, en vooral de achttien-jarige Irene, willen weg uit het sinistere ouderlijk huis. Vertrekken ze uiteindelijk ook? Ongetwijfeld een psychologische thriller, maar ook een familiekroniek, waarin levenloze voorwerpen een even grote rol spelen als de personages. De kroniek is een gevaarlijk genre, dat vol valkuilen zit. Deze regisseur, eens criticus van de strenge Cahiers du cinéma, omzeilt ze allemaal, door zijn acteurs stevig in hun geboortegrond en in de historische en sociale context van het verhaal te poten. Zoals altijd worden de personages hoe langer hoe boeiender, want ze zitten allemaal op de een of andere manier met een probleem. Prima acteerwerk en zeer fraaie binnen- en buitenopnamen.

Balles perdues

1983 | Mysterie

Frankrijk 1983. Mysterie van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Serge Valletti, Maria Schneider, Andréa Ferréol, Capucine en Charles Millot.

Een aspirant-detective raakt in een geheimzinnige moordzaak betrokken en moet het vege lijf redden te midden van fatale vrouwen en gevaarlijke Chinezen. Een onverwachte film-noir-parodie van de redacteur van de 'Cahiers du Cinéma', die daarvoor de vakmatige competentie meebrengt, maar weinig flair en een onvoldoende verrassend scenario heeft. De actrices hebben een aanstekelijk plezier in hun rollen, maar het sterkste element is de jazzbegeleiding van Michel Portal.

L'ombre rouge

1981 | Thriller

Frankrijk 1981. Thriller van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Claude Brasseur, Jacques Dutronc, Nathalie Baye, Andréa Ferréol en Maurice Risch.

Een Fransman die verantwoordelijk is voor de wapentoevoer aan de communistische Republikeinen tijdens de Spaanse Burgeroorlog wordt gearresteerd door de Gestapo, maar later geruild tegen een door de Sovjetunie gevangen nazi-agent. Zijn twijfel sindsdien over de exclusieve levering van wapens aan communisten en niet aan andere tegenstanders van Franco maakt hem verdacht in Moskou en resulteert in een persoonlijke tragedie. Het scenario biedt een interessante politiek-historische reconstructie, maar de film blijft aan een stijlvol en sfeervol getekende buitenkant en verwaarloost de complexiteit van de aangestipte conflicten. Het opmerkelijke spel van de hoofdrollen werkt daardoor bijna averechts, omdat het accent nog meer op de particuliere dramatiek komt te liggen.

La Cecilia

1975 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1975. Drama van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Massimo Foschi, Maria Carta, Vittorio Mezzogiorno, Biaggio Pelligria en Giancarlo Pannese.

Geschiedenis van anarchistische commune onder leiding van Italiaanse intellectueel in Zuid-Brazilië van vorige eeuw. Experiment op basis van gelijkheid zonder wetten of gezag loopt ondanks steun van keizer stuk op economische afhankelijkheid en afweer van omgeving. Opmerkelijke fotografie en boeiend thema kunnen al te theoretische benadering van ex-criticus Comolli in Italiaans gesproken speelfilmdebuut niet altijd behoeden voor zekere dorheid. Vooral politiek interessant.