Fruit Chan

Regisseur, Scenarist, Editor

Fruit Chan is regisseur, scenarist en editor.
Er zijn 6 films gevonden.

Three... Extremes

2004 | Horror

Japan/Hongkong SAR van China/Zuid-Korea 2004. Horror van Takashi Miike, Park Chan-wook en Fruit Chan. Met o.a. Bai Ling, Lee Byung-hun, Kyoko Hasegawa en Atsuro Watabe.

Drieluik van gerenommeerde makers Fruit Chan (Hong-Kong), Park Chan-wook (Zuid-Korea) en Takashi Miike (Japan) is moeilijk onder een noemer te vangen. Drie huiveringwekkende verhalen, waarvan de eerste - Dumplings van Chan - ook gelijk de engste is. Wonderbaarlijke knoedels blijken bereid met weerzinwekkende ingrediënten. Deel 2 - Cut van Chan-wook - is een bloederige parodie op een succesregisseur, die door een figurant gedwongen wordt een kind te wurgen. Chan-wook wil te veel, en slaagt er niet in alle bordjes in de lucht te houden. Het slotdeel - Box van Takashi Miike - is het mooiste. Een prachtig gefilmd portret van een schrijfster die gekweld wordt door herinneringen aan haar tweelingzusje, dat ooit omkwam door een brand die zij per ongeluk gesticht had. Of is het allemaal maar een nachtmerrie?

Dumplings

2004 | Drama, Horror

Hongkong SAR van China 2004. Drama van Fruit Chan.

Drieluik van gerenommeerde makers Fruit Chan (Hong-Kong), Park Chan-wook (Zuid-Korea) en Takashi Miike (Japan) is moeilijk onder een noemer te vangen. Drie huiveringwekkende verhalen, waarvan de eerste - Dumplings van Chan - ook gelijk de engste is. Wonderbaarlijke knoedels blijken bereid met weerzinwekkende ingrediënten. Deel 2 - Cut van Chan-wook - is een bloederige parodie op een succesregisseur, die door een figurant gedwongen wordt een kind te wurgen. Chan-wook wil te veel, en slaagt er niet in alle bordjes in de lucht te houden. Het slotdeel - Box van Takashi Miike - is het mooiste. Een prachtig gefilmd portret van een schrijfster die gekweld wordt door herinneringen aan haar tweelingzusje, dat ooit omkwam door een brand die zij per ongeluk gesticht had. Of is het allemaal maar een nachtmerrie?

Liulian piao piao

2000 | Drama

Hongkong SAR van China/Frankrijk/China 2000. Drama van Fruit Chan. Met o.a. Qin Hailu, Mak Wai Fan, Yung Wai Yiu, Yung Wai-yiu en Hsu Hsiao-ming.

De tweede film van regisseur Chan is een sociaal melodrama in de stijl van de Italiaanse neorealisten en de Hollywood studio`s uit de jaren 1930. De 21-jarige Yan (Qin Hailu) is getrouwd, en afkomstig uit Noord-China. Ze heeft een tijdelijke verblijfsvergunning voor Hong Kong. Ze werkt als prostitu[KA1]ee onder de bescherming van haar souteneur (Yung Wai Yiu). Haar zaken gaan goed: ze heeft soms 38 klanten op een werkdag. Ze neemt meestal een douche met haar cli[KA3]enten en wast zich achteraf schoon. Hierdoor is haar huid uitgedroogd en begint deze te schilferen. Haar werkterrein betsaat een keur aan groezelige hotels; als ze klaar is met haar werk gaat ze naar een afhaalrestaurant en nestelt zich in haar piepkleine appartement voor de tv om de tijd te doden. De acht-jarige Fan (Mak Wai Fan) woont naast haar. Ze is met haar ouders illegaal naar Hong Kong gekomen om geld te verdienen voor haar vader die maar één been heeft. Ze wast samen met haar moeder borden in een restaurant. Yan en Fan leren elkaar kennen en sluiten een onwaarschijnlijke vriendschap. Yans beschermer krijgt van een Indiase groenteboer een 'durian' naar zijn kop geslingerd, een stinkende ronde vrucht met stekels, waardoor hij flauwvalt. Fan is getuige van het voorval. Als Yans werkvergunning is afgelopen, keert ze terug naar haar geboortestreek. Niemand weet hoe ze in Hong Kong aan haar geld is gekomen. Ze besluit te gaan scheiden en wil weer terugkeren. De rollen worden ingevuld door amateurs, maar ze zijn heel geloofwaardig. Het camerawerk van Lam Wah Chuen is uit de schouder genomen en is daarom nogal onrustig. De film komt traag op gang en zou gebaat geweest zijn met een betere montage, die de speelduur met een kwartier bekort zou hebben. Niettemin een interessante kijk op het liberale Hong Kong dat weer teruggegeven is aan de Chinese volksrepubliek, die met een ijzeren hand bestuurd wordt door de communisten. De vrucht is symbolisch voor de voormalige kroonkolonie. Het scenario is van Sheng Zhi Min, Chan Wai Keung en regisseur Chan. Wellicht niet naar ieders smaak, maar een waardevolle film en Chan is een veelbelovend regisseur. De Amerikaanse titel luidt: DURIAN, DURIAN.

The Longest Summer

1999 |

Hongkong SAR van China 1999. Fruit Chan. Met o.a. Lai Chi Ho, Jo Kuk, Sam Lee en Tony Ho.

De tweede film van regisseur Chan is een sociaal melodrama in de stijl van de Italiaanse neorealisten en de Hollywood studio`s uit de jaren 1930. De 21-jarige Yan (Qin Hailu) is getrouwd, en afkomstig uit Noord-China. Ze heeft een tijdelijke verblijfsvergunning voor Hong Kong. Ze werkt als prostitu[KA1]ee onder de bescherming van haar souteneur (Yung Wai Yiu). Haar zaken gaan goed: ze heeft soms 38 klanten op een werkdag. Ze neemt meestal een douche met haar cli[KA3]enten en wast zich achteraf schoon. Hierdoor is haar huid uitgedroogd en begint deze te schilferen. Haar werkterrein betsaat een keur aan groezelige hotels; als ze klaar is met haar werk gaat ze naar een afhaalrestaurant en nestelt zich in haar piepkleine appartement voor de tv om de tijd te doden. De acht-jarige Fan (Mak Wai Fan) woont naast haar. Ze is met haar ouders illegaal naar Hong Kong gekomen om geld te verdienen voor haar vader die maar één been heeft. Ze wast samen met haar moeder borden in een restaurant. Yan en Fan leren elkaar kennen en sluiten een onwaarschijnlijke vriendschap. Yans beschermer krijgt van een Indiase groenteboer een 'durian' naar zijn kop geslingerd, een stinkende ronde vrucht met stekels, waardoor hij flauwvalt. Fan is getuige van het voorval. Als Yans werkvergunning is afgelopen, keert ze terug naar haar geboortestreek. Niemand weet hoe ze in Hong Kong aan haar geld is gekomen. Ze besluit te gaan scheiden en wil weer terugkeren. De rollen worden ingevuld door amateurs, maar ze zijn heel geloofwaardig. Het camerawerk van Lam Wah Chuen is uit de schouder genomen en is daarom nogal onrustig. De film komt traag op gang en zou gebaat geweest zijn met een betere montage, die de speelduur met een kwartier bekort zou hebben. Niettemin een interessante kijk op het liberale Hong Kong dat weer teruggegeven is aan de Chinese volksrepubliek, die met een ijzeren hand bestuurd wordt door de communisten. De vrucht is symbolisch voor de voormalige kroonkolonie. Het scenario is van Sheng Zhi Min, Chan Wai Keung en regisseur Chan. Wellicht niet naar ieders smaak, maar een waardevolle film en Chan is een veelbelovend regisseur. De Amerikaanse titel luidt: DURIAN, DURIAN.

Sai Lo Cheung

1999 | Drama

Japan/Hongkong SAR van China 1999. Drama van Fruit Chan. Met o.a. Yiu Yuet-ming, Mak Wai-fan, Mak Yuet-man, Robby en Chu Sun-yau.

Uit Hongkong komen niet alleen actiefilms en atletische helden als Jackie Chan, maar ook dit familiedrama dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de overdracht van Hong Kong aan China op 1 juli 1997. Schrijver-regisseur Chan gebruikte dat historische moment als de rode draad in een drieluik waarin de verhalen van ontspoorde tieners (Made in Hong Kong) en dolende volwassenen (The Longest Summer) als het ware symbool staan voor de onrust die die ommezwaai met zich meebracht. In dit derde deel gaat het om kinderen, hun onschuld en het verlies daarvan. De 9-jarige Cheung werkt mee in het familierestaurantje wanneer hij op een dag het meisje Fan ontmoet, een illegale Chinese immigrante. Samen bezorgen ze maaltijden en raken zo steeds meer doordrongen van het belang van geld. In een losse stijl en met veel aandacht voor zijn twee kleine acteurs neemt Chan de kijker mee langs verschillende uithoeken van een samenleving in beroering.

Heunggong Chaichou

1997 | Misdaad, Drama

Hongkong SAR van China 1997. Misdaad van Fruit Chan. Met o.a. Sam Lee, Neiky Yim, Wenbers Li, Amy Tam en Josefine Siao Fong-Fong.

August Moon (Lee) is een schoolverlater. Hij woont nog bij zijn moeder en verdient af en toe een zakcentje met het innen van schulden voor een woekeraar. Tijdens een van die tochten ontmoet hij de zestien-jarige Ping (Yim), waarop hij verliefd wordt. Ze heeft een donor-nier nodig, maar die lijkt onvindbaar. Sylvester (Li), een spierbundel met de hersens van een garnaal, is de lijfwacht van de woekeraar. Op het bebloede lichaam van een schoolmeisje (Tam) dat zelfmoord gepleegd heeft, vindt Sylvester een tweetal brieven, die hij aan August Moon geeft. De eerste, bestemd voor haar vriend, levert hij vlug af. De tweede, geadresseerd aan haar ouders, houdt hij bij zich. Hij komt er niet toe om dit definitieve afscheid aan hen te bezorgen. Een sterk symbolisch geladen film, die duidelijk zinspeelt op de teruggave van de Britse kroonkolonie Hong Kong aan de Chinese volksrepubliek in 1997. Het hele verhaal gaat over afscheid nemen en de pijn die dit met zich meebrengt. Even lijkt het erop dat August Moon toch nog het geluk zal vinden, maar Chan boort die hoop de grond in door Ping ongeneeslijk ziek te maken. Een sombere metafoor die in prachtige vorm gegoten is. Chan produceerde de film voor nog geen tachtigduizend dollar met de financiële steun van Andy Lau, een mega popster uit Hong Kong. Hij gebruikte talloze bij de montage overgebleven stukken van andere films, waaraan hij in de loop der jaren als regie- assistent had meegewerkt. Hij schreef zijn eigen scenario. Het camerawerk is van O Sing-Pui en Lam Wah-Chuen, die ook de muzikale partituur voor zijn rekening nam. Fruit Chan is ook bekend onder de naam Chen Guo. De Chinese naam voor de personage August Moon is Chung-chau en in bepaalde exportversies wordt Sylvester Jacky genoemd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Fruit Chan op televisie komt.

Reageer