Robert Manuel (1916-1995): cast.
Er zijn 25 films gevonden.

Monsieur Vernet

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Pierre Sabbagh. Met o.a. Gérard Caillaud, Christiane Minazolli, Françoise Fleury, Maria Blanco en Pierre Arditi.

Oorspronkelijk was dit verhaal een roman, L'Ecornifleur van Jules Renard. Hijzelf maakte er in 1903 een toneelbewerking van voor het Théâtre Antoine. Sabbagh heeft alleen het toneelstuk verfilmd zonder enige notie van mise en scène. Blijven echter de kracht en de bittere ironie van Renard en de bevredigende acteerprestaties.

Vent de panique

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Bernard Stora. Met o.a. Bernard Giraudeau, Caroline Cellier, Olivia Brunaux, Jean-Pierre Kalfon en Robert Manuel.

De losbollige achttien-jarige Brunaux wil erg graag weg van thuis en antwoordt op een advertentie, waarin men een au pair zoekt aan de Rivi[KA2]era. Het stel (Giraudeau-Cellier) dat de advertentie heeft geplaatst, zoekt wel jongedames, echter niet voor de huishouding, maar voor dubieuze nachtgelegenheden. Als ze de lieftallige Brunaux zien, bedenken ze zich, maar deze wil beslist niet meer terug naar huis. Ze blijft, en ze raken op elkaar gesteld. Een dolle ménage à trois is het gevolg. Redelijke klucht met twee bekende gezichten van het kleine scherm, die razend populair waren door hun uiterste domme, infantiele situatie-komedie Zoup et Zoupette. Het scenario is van Luc Béraud, Claude Miller en regisseur Stora. Achter de camera stond Robert Alazraki.

La patience de Maigret

1986 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1986. Misdaad van Alain Boudet. Met o.a. Jean Richard, Jean-Pierre Kalfon, Elisabeth Margoni, Colette Emmanuelle en Robert Manuel.

Een (tamelijk onsamenhangende) film naar een boek van Simenon, maar moet dat nog gezegd worden? In deze film leidt de beroemde commissaris, die zo degelijk wordt neergezet door Richard, het onderzoek naar een gangster die zogenaamd berouw toont. Maigret verdenkt hem er namelijk van aan het hoofd te staan van een bende juwelendieven. Tamelijk middelmatige regie en slecht acteerwerk van Kalfon, die denkt dat hij de hoofdrol speelt. Richard doet zijn best om het zaakje nog te redden.

La Vie est un roman

1983 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1983. Komedie van Alain Resnais. Met o.a. Vittorio Gassman, Ruggero Raimondo, Geraldine Chaplin, Fanny Ardant en Pierre Arditi.

Een excentrieke graaf bouwt rond WO I een barok sprookjeskasteel om er een mystieke sekte in te herbergen. In het heden is het kasteel een kostschool, waar jaarlijks een symposium van utopisten wordt gehouden. Hun onderling strategisch spel - ook op amoureus terrein - leidt tot onvoorziene uitkomsten. Deze bizarre maar genoeglijke Resnais-film combineert romantische kitsch (als in de vroege seriefilm) met musical-, boulevardklucht- en sprookjeselementen. Ondanks de lichte toon van de 'spielerei' is de strekking pessimistisch : elke 'nieuwe mens-utopie' leidt onvermijdelijk tot repressie. Met humor geacteerd, vooral door de minder bekende namen in de rolbezetting.

Le Bourgeois gentilhomme

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Roger Coggio. Met o.a. Michel Galabru, Rosy Varte, Roger Coggio, Franck David en Xavier Saint-Macary.

Een rijke bourgeois streeft de kwaliteiten van de adel na en laat zich door 'specialisten' daarin onderwijzen. Als hij zich verzet tegen het huwelijk van zijn dochter met een burger, verzint zijn huisbediende een plan om hem overstag te doen gaan en hem de onzin van zijn aspiraties te laten inzien. De klassieke Molière-komedie kreeg een filmversie getrouw aan de tekst en wordt, ondanks goed spel, weelderige decors en een soepele choreografie, ietwat langademig.

Judith Therpauve

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Simone Signoret, Robert Manuel, François Simon, Marcel Imhoff en Jean Rougeul.

Het voortbestaan van een tijdens het oorlogsverzet geboren provinciale krant wordt bedreigd. Een verzetsheldin die als weduwe met getrouwde kinderen een leeg bestaan leidt, wordt gevraagd om de leiding over te nemen. Na aanvankelijke weerstanden weet ze redactie te inspireren, maar ze heeft niet genoeg praktisch inzicht om de verkoop van de krant te voorkomen. Dit authentieke pleidooi voor de persvrijheid boven commerciële belangen heeft een al te schematische uitwerking, waardoor de personages alleen dankzij de acteurs inleefbaarheid krijgen.

Crazy American Girl

1977 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1977. Komedie van David Newman. Met o.a. Patti D'Arbanville, Daniel Cauchy, Brigitte Fossey, Robert Manuel en Jean-Claude Dauphin.

Modieuze, onbenullige film over de belevenissen van een meisje uit Texas in het mondaine artiestenwereldje van Parijs en Saint-Tropez. Wat de bekende Amerikaanse scenarioschrijver David Newman (BONNIE AND CLYDE, SUPERMAN) bezield heeft om dit onding niet alleen te schrijven, maar ook nog te regisseren blijft één van de Grote Raadsels uit de Filmgeschiedenis. Ook bekend als LA FILLE D'AMERIQUE.

L' Homme qui trahît la mafia

1966 | Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1966. Experimenteel van Charles Gérard. Met o.a. Robert Hossein, Claude Mann, Claudine Coster, Robert Manuel en José Luis de Vilallonga.

De reorganisatie bij een drugssyndicaat eist slachtoffers. Een jonge politie-inspecteur, die de zaak onderzoekt, komt een vooraanstaande advocaat op het spoor. Hij vindt echter geen overtuigende bewijzen, tot een aanslag op zijn eigen leven mislukt. Het is een banaal gangsterdrama geworden, waarin lamlendig wordt geacteerd en clichématig wordt geregisseerd. De regisseur hield zijn carrière daarna dan ook voor gezien en schoolde zich om tot een komische bijrolspeler.

Coplan FX 18 casse tout

1965 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1965. Actiefilm van Riccardo Freda. Met o.a. Richard Wyler, Jany Clair, Valeria Ciangottini, Jacques Dacqmine en Gil Dekamare.

Geheim agent Coplan verslaat een Egyptische krankzinnige geleerde die vanaf een geheime raketbasis de wereldheerschappij wil overnemen. Het scenario doet denken aan een Het Beste van alle succesvolle spionage-avonturen van dat moment. Freda's desinteresse voor verhaal en personages maakt het de toeschouwer onmogelijk sympathie of antipathie te investeren in wie of wat ook. Tegelijk weet hij door fotografie en enscenering verrassende accenten te leggen en redelijk stuntwerk spectaculairder te doen lijken. Zo raakt men geboeid door een aantal scènes in een geheel dat als zodanig geen interesse wekt.

Cent briques et des tuiles

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1965. Komedie van Pierre Grimblat. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Marie Laforêt, Sophie Daumier, Jean-Pierre Marielle en Michel Serrault.

Een gangster heeft de complete buit van zijn bende vergokt en moet binnen [KA1]e[KA1]en (kerst-)week dit bedrag bij elkaar zien te krijgen. Hij associeert zich met een groep kruimeldieven om een inbraak in een warenhuis te plegen, terwijl een jeugdbende op hetzelfde moment de overval op een naburige winkel heeft beraamd. Deze onderhoudende, maar weinig oorspronkelijke inbraakkomedie evenaart het voorbeeld van I SOLITI IGNOTI niet, maar wordt met vlotte vaart verteld en dankt veel aan de sterke rolbezetting in verrassend tegendraadse rollen.

Une Souris chez les hommes

1964 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1964. Komedie van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Dany Saval, Louis de Funès, Dany Carrel, Maurice Biraud en Dora Doll.

Inbrekers worden betrapt door de grillige dochter des huizes die medeplichtig wil worden en hun ideeën voor allerhande kraken aanpraat. De standaardrol van Saval als irritant warhoofd geeft De Funès alle reden voor zijn bekende woedeuitbarstingen, maar wordt in het verloop van de film nogal eentonig, omdat hij weinig anders te bieden heeft. De toegenomen populariteit van De Funès leidde tot een tweede roulement als UN DROLE DE CAID.

Rififi en la ciudad

1964 | Thriller

Spanje​/​​Frankrijk 1964. Thriller van Jesús Franco. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Jean Servais, Robert Manuel, Marie Vincent en Antonio Prieto.

In een Zuid-Amerikaans land wordt een politieke misdaad gepleegd. Een draak van een thriller met sociale trekjes, waarin Jesús Franco zijn bewondering voor de films van Orson Welles overduidelijk laat blijken. Dat komt vooral naar voren in de sfeer die het beste deel van de film uitmaakt, terwijl de dialogen duidelijk minder zijn.

Une Blonde comme ça

1962 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Jean Jabely. Met o.a. Taina Beryl, Harold Kay, René Lefèvre, Jess Hahn en Robert Manuel.

Een journalist krijgt opdracht van een circusdirecteur om de ontvoering van diens dochter op te lossen. Het meisje is echter uit eigen beweging in de Zuidamerikaanse jungle gevlucht, waar ze een Indiaanse medicijnman zijn remedie tegen slangebeten probeert te ontfutselen. Het gevolg is dat ze zowel paranormale begaafdheden krijgt als een gespleten persoonlijkheid. Deze bizarre verfilming van een roman van Hadley Chase streeft burleske humor na, maar resulteert in flauwiteiten en machteloze leukdoenerij. De jungle is echter fotogeniek.

Les femmes d'abord

1962 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Frankrijk 1962. Actiefilm van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Christiane Minazolli, Bernadette Lafont, Darío Moreno en Mischa Auer.

Een FBI-agent krijgt opdracht om handel in verdovende middelen op te rollen. Het gebruikelijke Eddie-recept, maar met meer accent op de humor dan in zijn films uit de periode 1950-60. De grappen zijn helaas al te zeer opgelegd. Scenario van Michel Lebrun.

L' Empire de la nuit

1962 | Actiefilm

Frankrijk 1962. Actiefilm van Pierre Grimblat. Met o.a. Eddie Constantine, Geneviève Grad, Elga Andersen, Harold Nicholas en Guy Bedos.

Een potige Amerikaanse revueschrijver krijgt een opdracht in Parijs en raakt betrokken bij een machtsstrijd tussen nachtclubs. Deze persiflage op de gebruikelijke Eddie-knokfilms heeft een reeks bizarre typeringen en dolle scènes, maar verwaarloost de wetmatigheden van het genre, zodat het resultaat toch een ratjetoe is. De regie is meer vlot dan fantasierijk.

Recours en grâce

1959 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Raf Vallone, Emmanuelle Riva, Annie Girardot, Renaud Mary en Fernand Ledoux.

Een deserteur hoopt het respect van zijn geliefde te herwinnen door zich alsnog bij de politie aan te geven. Bij zijn liefdesbetuiging vindt hij de dood. Dit Europese uitstapje van de Hollywoodregisseur resulteert in een sober en effectief misdaaddrama, dat voortreffelijk wordt geacteerd. Het scenario wordt boven de soms ongeloofwaardige melodramatiek uitgetild.

Certains l'aiment froide

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Jean Bastia. Met o.a. Louis de Funès, Jean Richard, Francis Blanche, Pierre Dudan en Robert Manuel.

Het testament van een markies wordt na 200 jaar gevonden en bij de opening blijkt dat de directe afstammelingen zullen erven op voorwaarde dat ze een blanco strafblad hebben en ongeneeslijk ziek zijn. Er zijn zes kandidaten van verschillende nationaliteit, maar in perfecte gezondheid. Het gezochte idee zou aanleiding moeten zijn voor zwarte humor, maar grappen over ziektes vallen banaal en smakeloos uit. De acteurs - De Funès in feitelijke bijrol - gaan zonder steun van een sluitend scenario en een goede regie een wedstrijd in bekkentrekkerij aan.

Le désordre et la nuit

1958 | Misdaad

Frankrijk 1958. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Danielle Darrieux, Nadja Tiller, Paul Frankeur en Roger Hanin.

Georges Valois, een van de twee rechercheurs belast met het onderzoek naar de moord op nachtclubeigenaar Albert Simoni, ontmoet diens voormalige liefje Lucky en is meteen verkocht. Het animeermeisje is echter een junkie en lijkt daarnaast meer van de zaak te weten. Uit de roman van Jacques Robert destilleert Grangier (1911-1996) een sfeervolle film noir die, gezien de combinatie van misdaad, drugs en erotiek, in zijn premièrejaar ietwat risqué was. Gabins personage, behept met het klassieke redderssyndroom, buigt bovendien de waarheid bij om zijn verslaafde nachtvlinder (Tiller) uit de wind te houden. Puntige dialogen van Michel Audiard.

Le Gorille vous salue bien

1958 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1958. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Bella Darvi, Pierre Dux en René Lefèvre.

Geheimagent Géo Paquet 'ontsnapt' uit de petoet (hij laat op de celmuur allerbeleefdst de tekst 'Hartelijke groeten van De Gorilla' achter). Doel: als zogenaamd zware jongen infiltreren in een spionagenetwerk dat wellicht achter de diefstal van militaire geheimen zit. Ventura geeft 'm van katoen in deze vlotte misdaadfilm van Borderie (1924-1978), die in de jaren zestig vijf Angélique-kassuccessen uit zijn vakmanshoed zou toveren. Fijne karakterkoppencast, fraaie Franscope-fotografie en heerlijke nachtclubjazz-score garanderen een genrefeestje-oude-stijl. Naar Série noire nummer 220 van coscenarist Antoine L. Dominique.

Comme un cheveu sur la soupe

1957 | Komedie, Drama

Frankrijk 1957. Komedie van Maurice Régamey en Maurice Regamey. Met o.a. Louis de Funès, Noëlle Adam, Jacques Jouanneau, Robert Manuel en Christian Méry.

Een berooide componist geeft een gangster de opdracht hem te doden. Bij een eigen zelfmoordpoging redt hij een succesloos zangeresje en de publiciteit daarover brengt beiden roem. De 'killer' houdt echter nog aan zijn opdracht vast. Zoals later zo vaak worden de komische talenten van De Funès in deze vroege hoofdrol vleugellam gemaakt door een luie regie. Het verhaal dook later weer op in IK BEN JOEP MELOEN.

C'est arrivé à Aden

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Dany Robin, André Luguet, Jean Bretonnière, Jacques Dacqmine en Elina Labourdette.

Een Frans theatergezelschap blijft tijdens een wereldtournee stagneren in de haven van een Victoriaans-Britse kolonie. Hun aanwezigheid en de wens om op te treden brengt de kolonialisten tot morele verontwaardiging maar de vedette verovert een woestijnprins die een politiek verdrag komt tekenen. In deze vlotte en (soms al te) uitbundig geacteerde komedie worden weinig overtuigende, maar wel vermakelijke, Engelse karikaturen door Franse acteurs neergezet. Robin speelt een charmante hoofdrol.

Du rififi chez les hommes

1955 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1955. Film noir van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Carl Möhner, Robert Manuel, Magali Noël en Janine Darcey.

Du rififi chez les hommes is een toonbeeld van film noir en kluizenkrakerij tegelijk, met een sterke invloed op toekomstige genregenoten. Invloed op dieven zelfs: in Mexico werd de film verboden omdat dieven succesvol methodes imiteerden uit Rififi. Een groepje inbrekers met verschillende specialiteiten besluit een juwelier te beroven. Een kwart van de film bestaat uit een spannend en gedetailleerd verslag van de roof zelf - zonder dialoog of muziek. Na jaren te zijn gekopieerd en ook geparodieerd, maakte regisseur Dassin zelf de ultieme persiflage op Rififi: Topkapi.

La Valse de Paris

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Achard. Met o.a. Pierre Fresnay, Yvonne Printemps, Noëlle Norman, Denise Provence en Jacques Charon.

De operette-componist Offenbach brengt een jonge zangeres tot roem en helpt haar over haar wantrouwen jegens mannen heen - gemotiveerd door eerder liefdesverdriet. Het resultaat is dat ze hem bedriegt met haar talrijke bewonderaars, zodat hij voor haar 'La belle Hélène' componeert als een spottend portret. Deze ironische muzikale biografie is zowel in regie als door het acteren nogal toneelmatig gebleven, waardoor de geluidsband meer bezieling heeft dan het beeld. Scenario van Marcel Achard. Camerawerk van Christian Matras.

Le Drame de Shanghai

1938 | Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Raymond Rouleau, Christiane Mardayne, Louis Jouvet, Elina Labourdette en Walery Inkijinoff.

China is verdeeld in tegenstrijdige politieke groeperingen. Politiek leider die eenheid wil brengen wordt doelwit voor Sekte van de Zwarte Slang die hem met Britse hulp wil ombrengen. Franse journalist rolt complot op. Aziatische avonturen volgens Franse filmmode van die tijd werken weinig overtuigend, maar zijn door kwaliteit van decoratie en fotografie visueel boeiend. Aanwezigheid van Jouvet is intrigerend als altijd, terwijl spel van anderen gedateerd blijkt.

Orage

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Charles Boyer, Michèle Morgan, Jean-Louis Barrault, Lisette Lanvin en Robert Manuel.

Het talent van Marc Allégret is gekoppeld aan de muziek van Georges Auric in deze bewerking van Henri Bernsteins stuk. Een bewerking waar men z'n best voor heeft gedaan, maar een dusdanig doods en moralistisch theaterstuk is ook vandaag de dag niet te redden. Met Michèle Morgan aan het begin van haar carrière.