Jan Keja: regie en muziek.
Er zijn 8 films gevonden.

Harold & Maude

1997 | Komedie

Nederland 1997. Komedie van Jan Keja. Met o.a. Mary Dresselhuys, Dirk Zeelenberg, Beppie Melissen, Roos Blaauboer en Willem Nijholt.

Een Galerij - Groeten uit Tirol

1994 |

Nederland 1994. Jan Keja. Met o.a. Suze Broks, Paul de Munnik, Julian Burford, Solco Schuit en Carly Wijs.

Het stille land

1992 | Drama

Nederland 1992. Drama van Jan Keja. Met o.a. Rick Hendriks, Sieto Hoving, Doris Schmidt, Giam Kwee en Jaap Hoogstra.

Twintigjarige domineeszoon Hendriks pleegt zelfmoord. Via flash-backs komen wij te weten hoe hij dienstweigeraar werd; tevens dat zijn vader Hoving en zijn moeder Schmidt geen greep meer op hem hadden en hoe hij een zwerversbestaan leidde met een levensinstelling die hij ontleend had aan een Amerikaanse bestseller over zelf-therapie, pseudo filosofie en ander fraais. Het scenario is Ella Weisbrod, maar dat is geen garantie want het is niet geloofwaardig en te voorspelbaar; het bevat te veel clichéproblemen voor de zoon en schenkt te weinig aandacht aan de gewetensnood in het domineesgezin.

Langs de kant van de weg

1990 | Biografie

Nederland​/​​België​/​​Frankrijk 1990. Biografie van Jan Keja. Met o.a. Ids van der Krieke, Diana Lensink, Mark Rietman, Julien Schoenaerts en Kees Scholten.

De mens Vincent van Gogh wordt in deze miniserie in acht schuifjes achter zijn oeuvre gezocht. Acht mensen belichten via hun ervaringen de schilder: Van Rappard, de directeur van de Antwerpse kunstacademie, zijn broer Theo, Paul Gauguin, Antonin- de-dichter (de enige fictieve), Marguerite Cauchet en Theo's echtgenote Jo van Gogh-Bonger. Het voordeel is dat totaal verschillende aspecten van Vincents persoonlijkheid dramatisch kunnen uitgewerkt worden en het nadeel dat je telkens een ander hoofdpersonage krijgt. De authenticiteit is troef. Er werd op de juiste locaties gefilmd. Regisseur Keja, scenarist Ger Beukenkamp en zelfbeheerste van der Krieke tekenen van Gogh als een harde werker, die zichzelf geen pret en geen succes gunde, een man zonder compromissen, een kunstenaar met een haatgevoelen tegen banaliteit en een verslindende liefde voor echte creaties.

Het Begeren

1988 | Drama

België​/​​Nederland 1988. Drama van Jan Keja. Met o.a. Jo De Meyere, Ille Geldhof, Oswald Versijp, Kris Cuppens en Ugo Prinsen.

Patriarchale boer De Meyere zwaait rond de eeuwwisseling de plak over zijn broers en op de hoeve. Hij begeert de sensuele Geldhof, de vrouw van zijn broer Versijp. Parallel aan de spanningen in dit gezin spelen zich buiten de boerenhof in de nabijgelegen Rupelstreek met zijn steenbakkerijen andere tragische gebeurtenissen af: de strijd van de arbeiders om een beter bestaan. Door budgettaire, zichtbare schaarste maar half geslaagde bewerking van Piet Van Akens gelijknamige streekroman.

Kort geluk

1986 | Misdaad, Thriller

Nederland 1986. Misdaad van Jan Keja. Met o.a. Hugo Van Den Berghe, Marlies Van Alcmaer, Tania van de Sanden, Hans Beyer en Guusje van Tilborgh.

Van Den Berghe is een rijke mossel- en oesterkweker in een vissersdorp in Nieuw-Zeeland. Zijn huwelijk met de koele ex- onderwijzeres Van Alcmaer is kinderloos gebleven. Hij is een beminnelijk mens en staat bekend als een rokkenjager. Aan zijn probleemloze levenswandel komt een einde als zijn vrouw Van de Sanden, een dienstmeisje van zestien, in huis neemt. Hoewel het meisje niet echt aantrekkelijk is, biologeert zij de mosselkweker. Van Alcmaer observeert haar man met wantrouwen want hij laat alles vallen om bij het dienstmeisje in de gunst te komen. Naar Georges Simenons psychologische thriller Le Riche Homme uit 1970. Gedraaid door Keja, die lange tijd de inspirator was van kwaliteitsdrama bij de Nederlandse omroep, TROS.

De man uit Londen

1973 | Thriller

Nederland 1973. Thriller van Jan Keja. Met o.a. Piet Kamerman, Mieke Verheyden, Elke de Roeck, Ton Lensink en Paul Gieske.

Kamerman is als wisselwachter tijdens zijn nachtronde in de haven getuige van een moord. Hij ziet hoe een Engelsman zijn partner in het water slaat. Samen met het slachtoffer verdwijnt ook een koffertje in de diepte. De wisselwachter slaagt erin de koffer op te vissen en stelt vast dat er een fortuin aan contant geld in zit. De 'man uit Londen' dwaalt de volgende dagen rond in de buurt van de plaats van het misdrijf, en het dringt tot hem door dat Kamerman meer weet van de koffer. Naar Georges Simenons psychologische misdaadroman uit 1934 L'Homme de Londres. Lensink speelt de politie-inspecteur. Voor het eerst verfilmd in 1943, door Henri Decoin, en vervolgens in 1946 door de Brit Lance Comfort, onder de titel TEMPTATION HARBOUR. Decoins zwart-wit- versie blijft de beste.

Harold en Maude

1972 |

Nederland 1972. Jan Keja. Met o.a. Beppie Melissen, Dirk Zeelenberg, Mary Dresselhuys en Willem Nijholt.

Kamerman is als wisselwachter tijdens zijn nachtronde in de haven getuige van een moord. Hij ziet hoe een Engelsman zijn partner in het water slaat. Samen met het slachtoffer verdwijnt ook een koffertje in de diepte. De wisselwachter slaagt erin de koffer op te vissen en stelt vast dat er een fortuin aan contant geld in zit. De 'man uit Londen' dwaalt de volgende dagen rond in de buurt van de plaats van het misdrijf, en het dringt tot hem door dat Kamerman meer weet van de koffer. Naar Georges Simenons psychologische misdaadroman uit 1934 L'Homme de Londres. Lensink speelt de politie-inspecteur. Voor het eerst verfilmd in 1943, door Henri Decoin, en vervolgens in 1946 door de Brit Lance Comfort, onder de titel TEMPTATION HARBOUR. Decoins zwart-wit- versie blijft de beste.