Liesl Karlstadt (1892-1960): cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Liebe auf krummen Beinen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Thomas Engel. Met o.a. Sonja Ziemann, Walter Giller, Doris Kirchner, Günther Lüders en Karl-Heinz Schroth.

Giller is schrijver in spe, maar hij heeft geen talent en moet de kost verdienen met de colportage van encyclopedieën. Kirchner, dochter van muziekuitgever Schroth is verliefd op hem, maar mag van pa geen arme sloeber trouwen. Ondanks zijn geldnood neemt Giller een rasechte tekkel op afbetaling om de kittige fotografe Ziemann te imponeren, maar zij houdt hem voor een opsnijder. In de finale krijgen zij elkaar. Een hondse komedie, die goed is voor menige gulle lach naar het boek van Hans Gruhl door Herbert Reinecker en Utz Utermann bewerkt tot scenario. Erich Claunigk stond garant voor de degelijke fotografie vanuit ongebruikelijke perspektieven.

Zwei Matrosen auf der Alm

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Peter Hamel. Met o.a. Anita Gutwell, Helmut Schneider, Gert Wiedenhofen, Ernst Reinhold en Beppo Brehm.

Twee vrijgezellen varensgezellen, Hein (Reinhold) en Fietje (Wiedenhofen) stappen in Hamburg van boord en besluiten er een paar aangename dagen door te brengen. Ze plaatsen een contactadvertentie, kopen op een autokerkhof een oude schicht en belanden helemaal in Beieren. Ze raken betrokken bij de illegale drankstokerij van de Sterntalerwirt (Brehm), de liefdesperikelen van diens dochter Rosl (Gutwell) en het kamermeisje Resl (Gallauner). Als ze orde op zaken hebben gesteld, gaan ze een volgend avontuur tegemoet. Waardeloos. Ook bekend als ZWEI PREUSS'N AUF DER ALM.

Heiraten verboten

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Heinz Paul. Met o.a. Ingeborg Cornelius, Helga Franck, Elisa Loti, Herta Konrad en Siegfried Breuer jr.

De bevolking van twee Beierse dorpjes zijn al enkele eeuwen elkaars rivalen en vijanden, en dat zou altijd zo gebleven zijn als de vrouwen het niet belachelijk vonden, en besloten de mannen eens flink te confronteren met een liefdesstaking. Beierse boerenleut, in dialect wel te verstaan, niet van de fijnste soort en zeker niet naar ieders smaak. Van geen enkel cinematografisch belang.

Die Trapp-Familie

1956 | Muziek

Duitsland 1956. Muziek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Hans Holt, Maria Holst, Josef Meinrad en Hilde von Stolz.

Een allerplezierigste maar niet erg verrassende voorloper van THE SOUND OF MUSIC over de zingende familie Trapp die de Oostenrijkse bezetting door de Duitsers ontvlucht in een gevaarlijke tocht over de bergen. Rasechte familie-schmalz die de kassa's deed rinkelen. Scenario van Georg Hurdalek naar de memoires van barones Maria Trapp The History of the Trapp Family Singers. Camerawerk van Werner Krien.

Dany, bitte schreiben Sie...

1956 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1956. Komedie van Eduard von Borsody. Met o.a. Sonja Ziemann, Rudolf Prack, Hubert von Meyerinck, Fita Benkhoff en Anneliese Uhlig.

Een draak van een film waarin een jonge secretaresse verliefd wordt op haar baas, een succesvol mode-ontwerper. Die ziet haar eerst niet staan, maar zal uiteindelijk in Venetië voor haar charmes zwichten. Het filmisch equivalent van de Boeket-reeks, dat Venetië zó laat wegzinken. Scenario van Franz Geiger, Inge Rösener en regisseur Von Borsody. Door de lens keek Heinz Hölscher.

Feuerwerk

1954 | Komedie, Musical, Romantiek

Duitsland​/​​Zwitserland 1954. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Lilli Palmer, Karl Schönböck, Romy Schneider, Claus Biederstaedt en Werner Hinz.

Circus Obolski trekt een klein provinciestadje binnen ter gelegenheid van de festiviteiten rond de plaatselijke fabriek voor tuinbenodigdheden. De circusdirecteur is echter een lid van de 'deftige' familie van de fabriek, maar vanwege zijn métier het zwarte schaap. Romy is de dochter die in gewetensconflict komt als ze ook in het circus geïnteresseerd raakt, terwijl ze met tuinman Robert is verloofd. Leuke amusementsfilm. Scenario van Herbert Witt, Felix Lützkendorf en Günther Neumann.

Solange du da bist

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Harald Braun. Met o.a. Maria Schell, O. W. Fischer, Hardy Krüger, Paul Bildt en Brigitte Horney.

Een ongelooflijk succes aan de kassa was dit damesdrama over een figurante die haar biografie schreef, waarna zij zelf de hoofdrol in de verfilming ervan mag spelen, wat haar grote psychische problemen bezorgt. Het kwasibetoog over het echte leven en het nagespeelde is niet alleen ongelooflijk rommelig geregisseerd, maar ook uiterst hypocriet verwoord.

Lachkabinett

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Willem Holsboer, Wolfgang Becker, Carl Lamac, Rolf Raffé en Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Franz Fröhlich, Helene Herth en O.E. Hasse.

Vijf jaar na het overlijden van de Duitse humorist uit M[KA3]unchen Karl Valentin presenteerde zijn partner Liesl Karlstadt een compilatiefilm met episodes, die gedraaid waren tussen 1933 en 1953, op het Oktoberfest van M[KA3]unchen. Het is een warm eerbetoon met komische schetsen. In ZITHERSPIELER raakt Valentin in een woordenstrijd met zijn impressario (Gondrell). In DER REPARIERTER SCHEINWERFER goochelen Valentin en Karlstadt op het toneel met een schijnwerper tot ontsteltenis van de schouwburgdirecteur (Hasse). In DER THEATERBESUCH besluit een kleinburgerlijk stel naar een voorstelling van Faust van Goethe te gaan kijken, maar het kost moeite om de ongeïnteresseerde echtgenoot het huis uit te krijgen. In ORCHESTERPROBE eist dirigent Valentin de uiterste precisie, maar het loopt uit op een grote chaos in een biertent tijdens het oktoberfeest. Vooral dit laatste is Laurel en Hardy-waardig. Het scenario is van regisseur Holsboer. Het camerawerk is van Georg Krause, Ludwig Zahn, Eduard Ziesemer en Josef Illig. Buiten het eigen land niet zo relevant, alleen voor kenners.

In München steht ein Hofbräuhaus

1952 | Muziek, Komedie

Duitsland 1952. Muziek van Siegfried Breuer. Met o.a. Fita Benkhoff, Paul Kemp, Carl Wery, Liesl Karlstadt en Hannelore Bollmann.

Het oktoberfeest vormt de achtergrond voor de strijd om een erfenis tussen een familie uit München en een familie uit Berlijn. Een en ander maakt veel flauwe grappen over de verschillende dialecten mogelijk en ook talrijke smartlappen ontbreken niet. Bovendien lijkt het alsof deze film door de Beierse vereniging voor vreemdelingenverkeer werd gesponsord.

Das kann jedem passieren

1952 | Komedie, Muziek

Duitsland 1952. Komedie van Paul Verhoeven. Met o.a. Heinz Rühmann, Gisela Schmidting, Gustav Knuth, Alice Treff en Werner Fuetterer.

Een brave komedie rond een aandoenlijk rechtschapen belastingadviseur, die carrière wil maken en in talrijke dubbelzinnige verwikkelingen terecht komt. Rühmann probeerde met deze film vergeefs zijn vooroorlogse succes voort te zetten. Het scenario is van Edgar Kahn en Hans Schweikart. Het camerawerk is van Konstantin Irmen-Tschet.

Das Doppelte Lottchen

1950 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1950. Komedie van Josef von Báky en Joseph von Baky. Met o.a. Jutta Günther, Isa Günther, Peter Mosbacher, Antje Weissgerber en Senta Wengraf.

Naar het populaire boek van Erich Kästner: door de scheiding van de ouders raakt de tweeling Lotte en Luise uit elkaar. In een vakantiekolonie ontmoeten de zusjes elkaar, verwisselen van plaats en brengen de ouders weer bij elkaar. Een ontwapenende film met veel succes bij het publiek. Camerawerk van Walter Riml.

Nach Regen scheint Sonne

1949 | Komedie

Duitsland 1949. Komedie van Erich Kobler. Met o.a. Gert Fröbe, Rudolf Platte, Ralph Lothar, Willy Reichert en Liesl Karlstadt.

Twee mensen die rondlopen met zelfmoordplannen leren elkaar toevallig kennen en worden verliefd. Ze ontdekken dat het leven toch niet zo troosteloos is. Grove filmlol met veel herrie en weinig sfeerschildering van die tijd.

Du bist nicht allein

1949 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1949. Drama van Met o.a. Carola Höhn, Peter Pasetti, Otto Wernicke, Theo Danegger en Dieter Eckardt Holz.

Een jonge moeder wacht na de oorlog vertwijfeld op de terugkeer van haar geliefde man. Ze krijgt een steeds sterker gevoel dat hij niet meer leeft. Ook als ze een andere man leert kennen, is ze in gedachten nog niet vrij van hem en doet ze afstand van deze liefde. Pas nadat ze de officiële overlijdensverklaring in handen heeft, kan ze zich op de toekomst richten. Typisch naoorlogs drama, dat zich niet echt bezighoudt met het lot van de vrouw uit die tijd. Het scenario is van regisseur Verhoeven. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner.

Straßenmusik

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Jessie Vihrog, Fritz Genschow, Ernst Legal, Hans Deppe en Karl Valentin.

Drie arme straatmuzikanten (Genschow, Legal en Deppe) slaan zich met moeite door het leven. De naaister Grete (Vihrog) zorgt voor hen. Ze houdt van een van hen, Hans (Genschow), van wie zij een kind verwacht. Deze lijkt evenwel meer voor een jonge weduwe (Benkhoff) te voelen. Tevergeefs zoeken de straatmuzikanten naar een baan. Wanneer ze ook nog onder verdenking komen te staan van het stelen van een sieraad, lijkt de situatie uitzichtsloos. Uiteindelijk komt alles toch goed en de drie vinden een baan bij de radio. Grete krijgt natuurlijk haar Hans. Regisseur Hans Deppe probeert de film GASSENHAUER uit 1931 te kopiëren, hetgeen hem niet lukt. Ondanks de goede acteurs blijft de film middelmatig.

Donner, Blitz und Sonnenschein

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Hans Leibelt, Ilse Petri en Volker von Collande.

Een van de beste films van de Beierse komediant Karl Valentin. Hij speelt een kleermaker, die een vals biljet van honderd gulden in zijn bezit krijgt. Dit valse geld en ook het vermoeden, dat Schneider een minerale bron op zijn stuk grond heeft, bevrijden hem en zijn familie (Karlstadt en Petri) uit hun armoede. Alle pogingen van de hardvochtige hereboer Kreuzinger (Leibelt) om de kleermaker gerechtelijk te vervolgen, mislukken. Deze komt aan het slot, zonder dat eigenlijk bedoeld te hebben, als overwinnaar uit de bus. Een blijspel dat, ondanks het populaire karakter, een diepere achtergrond heeft. Het staat of valt met de grandioze Valentin en zijn jarenlange partner, Liesl Karlstadt. Ook nu nog leuk om naar te kijken. Scenario van de regisseur en Max Neal. Camerawerk van Edgar Ziesemer.

Kirschen in Nachbars Garten

1935 | Komedie

Duitsland 1935. Komedie van Erich Engels. Met o.a. Adele Sandrock, Karl Valentin, Liesl Karlstadt, Max Gülstorff en Theo Shall.

Komedie over een burenruzie tussen tante Ad[KA2]ele (Sandrock) en een een oude ambtenaar (G[KA3]ulstorff). De ruzie gaat om een ei van haar Siamese eend Monika, dat verdwenen is. Ook de bedienden (Valentin en Karlstadt) nemen het op voor hun respectieve werkgevers. Maar de jonge generatie (Shall en Arlan) brengt een verzoening tot stand. Het gaat hier minder om het verhaal dan om de dwaze invallen van Valentin. Sandrock is indrukwekkend, zoals altijd, en gelukkig heeft ze hier de hoofdrol. Een leuke film! Scenario van regisseur Engels, Reinhold Bernt en Gernot Bock-Stieber. Camerawerk van E.W. Fiedler.

Liebe dumme Mama

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Luise Ullrich, Hermann Thimig, Leopoldine Konstantin, Gustav Waldau en Theo Lingen.

Lieve, domme mama (Konstantin) ziet er nog goed uit en is nog steeds zeer grillig. Ze denkt meer aan flirten en dansen dan aan de leiding van haar hotel. Het is dan ook geen wonder dat het met het bedrijf steeds slechter gaat. Dan komt haar dochter Hedy (Ullrich) van kostschool terug. Ze neemt de leiding van het hotel op energieke en onverstoorbare wijze van haar moeder over. Ze pakt haar moeder's aanbidder af en trouwt tenslotte met hem. Toch slaat mama ook een echtgenoot aan de haak. Van dit gegeven had een goede film gemaakt kunnen worden. Door het langdradige draaiboek en de hoofdrolspelers die niet overtuigend acteren, is het een slechte film geworden.

Die Verkaufte Braut

1932 | Muziek

Duitsland 1932. Muziek van Max Ophüls. Met o.a. Jarmila Novotna, Willy Domgraf-Fassbaender, Otto Wernicke, Paul Kemp en Karl Valentin.

Een schoolvoorbeeld hoe een opera verfilmd zou moeten worden, dat helaas te weinig werd nagevolgd. Nieuwkomer Ophüls kreeg veel geld om bij München een Tsjechisch dorp na te bouwen om er een bruisende, hartveroverende kermis te registreren. Valentin is groots als circusclown, en zo goed zijn alle uitvoerenden. Duitsland was vlak voor Hitlers komst een gróót filmland. Scenario van Curt Alexander en Ophüls naar de opera van Smetana en Karel Sabina. Camerawerk van Reimar Kuntze, Franz Koch, Herbert Illig en Otto Wirsching.