Philip H. Lathrop (1912-1995): camera.
Er zijn 37 films gevonden.

Short Story Cinema: Ray's Male Heterosexual Dance Hall

1990 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1990. Komedie van Bryan Gordon. Met o.a. Boyd Gaines, David Rasche, John Achorn, Tim Choate en Joe D'Angerio.

Van de ene op de andere dag staat Sam (Gaines) op straat. Werkloos! En hij heeft geen enkel contact waarop hij beroep kan doen. Dan introduceert zijn vriend Cal (Rasche) hem in 'Ray's Dance Hall'. Daar zijn ze allemaal de rijke en machtige mannen die al dansend met elkaar zaken bespreken. Er lopen ook mislukkelingen rond en het is belangrijk voor Sam dat hij niet met hen geïdentificeerd wordt, want dan zijn al zijn kansen op een baan verkeken. Krankzinnige satire op de wereld van belangrijke zakenbesprekingen. Het zicht alleen al van al deze dansende mannen die met elkaar praten of druk telefoneren op hoog niveau benadert het surrealisme. Een intelligente afbraak van de yuppie-mythe op de big-band muziek van mensen als Stan Kenton, Glenn Miller, Benny Goodman, Les Brown, Count Basie, enz. Een uiterst origineel scenario van regisseur Gordon. Voor de choreografie tekende Walter Painter. Philip Lathrop stond achter de camera.

Deadly Friend

1986 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1986. Horror van Wes Craven. Met o.a. Matthew Laborteaux, Kristy Swanson, Anne Twomey, Michael Sharrett en Richard Marcus.

Humoristische horrorprent van griezelveteraan Wes Craven, die twee jaar eerder doorbrak met Nightmare on Elmstreet, over dapper meisje Sam (Swanson) dat de dood wordt ingejaagd door haar akelige vader. Geniale buurjongen Paul (Laborteaux) reanimeert haar met een computerchip uit zijn zojuist overleden robot maar de hardware van Frankenstein junior heeft onverwachte bijwerkingen: de poezelige Sam ontwikkelt superkrachten en wendt deze aan om iedereen die haar tegenwerkt, zoals papa, te vermoorden. Opgeklopte tienerrazernij gebaseerd op het boek 'Friends' van Diane Henstell.

Christmas Snow

1986 | Familiefilm, Drama

Canada​/​​Verenigde Staten 1986. Familiefilm van Gus Trikonis. Met o.a. Katherine Helmond, Sid Caesar, Melissa Hart, Kimble Joyner en Lillian Carlson.

Begin jaren 1950. De kerstvakantie is net begonnen. Iedereen is gelukkig en bereidt zich voor op een vredig feest. Behalve de gemene, gierige Caesar, de eigenaar van het snoepwinkeltje van Helmond. Hij heeft precies die dag gekozen om Helmond te vertellen dat hij het winkeltje wil sluiten om er een wasserette van te maken. Een hele domper op de feestvreugde van Helmond en haar twee geadopteerde kinderen. Dan is Caesar plotseling verdwenen en Helmond krijgt een vreemd voorgevoel. Leuk gemaakte, maar voorspelbare kerstfilm met een schitterende Caesar als een soort Scrooge. De twee kinderen, Hart en Joyner, zullen het hart van de kijker stelen. Sentimenteel scenario van Suzanne Clauser naar de novelle London Snow van Paul Theroux. Philip Lathrop stond achter de camera.

Love on the Run

1985 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1985. Drama van Gus Trikonis. Met o.a. Stephanie Zimbalist, Alec Baldwin, Constance McCashin, Howard Duff en Madison Mason.

Gebaseerd op ware gebeurtenissen. Een advocate helpt haar cliënt ontsnappen uit de gevangenis. In het echt was het vast beter. Het scenario is van Sue Grafton en Steven Humphrey. Het camerawerk is van Philip Lathrop.

All Night Long

1981 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1981. Komedie van Jean-Claude Tramont. Met o.a. Gene Hackman, Barbra Streisand, Diane Ladd, Dennis Quaid en Kevin Dobson.

Na twintig jaar trouwe dienst ziet Hackman de promotie, waarop hij recht meent te hebben, aan zijn neus voorbij gaan. Hij gaat op de vuist met zijn baas. Resultaat: hij zit zonder werk en is dolblij een baantje te accepteren als manager voor de nacht van een supermarkt, die 24 uur per etmaal open is. Zijn vrouw Ladd is er minder gelukkig door en krijgt prompt een zenuwinzinking. Tot overmaat van ramp blijkt dat hun zoon een verhouding heeft met een getrouwde vrouw (Streisand). Onconventionele romantische komedie, met een Hackman in topvorm maar een Streisand die zich minder op haar plaats voelt (ze werd de rol in gebombardeerd toen Lisa Eichhorn, nadat de opnamen al waren gestart, het liet afweten). W.D. Richter schreef een charmant scenario vol leuke dialogen over mensen die een nieuwe start moeten maken. Philip Lathrop was verantwoordelijk voor de fotografie.

Foolin' Around

1980 | Komedie

Verenigde Staten 1980. Komedie van Richard T. Heffron. Met o.a. Gary Busey, Annette O'Toole, Cloris Leachman, Eddie Albert en John Calvin.

Domme komedie in de stijl van de jaren 1950 over een goedhartige kluns, die een rijk meisje achterna zit ondanks het feit dat ze al verloofd is. Bordkartonnen personages en onhandige slapstickhumor.

The Concorde... Airport '79

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van David Lowell Rich. Met o.a. Alain Delon, Susan Blakely, Robert Wagner, Sylvia Kristel en George Kennedy.

Journaliste Blakely is per Concorde op weg van Washington naar Parijs. Ze is in het bezit van bewijsmateriaal dat de betrokkenheid aantoont van industrieel Wagner in de illegale wapenhandel. Om haar het zwijgen op te leggen wil deze laatste het vliegtuig neerhalen. Wie nog durft te beweren dat vliegen niet gevaarlijk is, zou verplicht de hele AIRPORT-serie moeten zien. De beste manier om die persoon krankzinnig te maken. De vorige afleveringen hadden al niet veel inspiratie meer, maar hier zitten we ver beneden het nulpunt. Een heel arsenaal acteurs loopt rond om een nummertje op te voeren. Het onding werd neergepend door Eric Roth en Philip Lathrop was cameraman van dienst. In Europa uitgebracht als AIRPORT '80: THE CONCORDE.

Little Miss Marker

1979 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1979. Familiefilm van Walter Bernstein. Met o.a. Walter Matthau, Julie Andrews, Tony Curtis, Bob Newhart en Sara Stimson.

Het leven in New York op het hoogtepunt van de depressie in 1934 is niet eenvoudig. Om wat bij te verdienen, wordt er heel wat afgegokt, waarvoor men terecht kan bij bookmaker Matthau. Een man laat als levend onderpand zijn zes-jarig dochtertje Stimson achter. Als hij toch weer verliest, pleegt hij zelfmoord. Wat moet een norse, verbitterde brompot beginnen met een spontaan kind waarmee hij wordt opgezadeld? Matte remake van de Shirley Temple-hit uit 1934, de Bob Hope/Lucille Ball-klucht SORROWFUL JONES uit 1949 en de Tony Curtis-komedie 40 POUNDS OF TROUBLE uit 1963. Het samenspel tussen Matthau en Stimson is vertederend en hartverwarmend, maar het scenario van Bernstein, naar het verhaal van Damon Runyon, mist de pure eenvoud van het origineel. Curtis speelt ook in deze versie mee, maar dan als gangster, terwijl Andrews de moeder in spe vertolkt. Fotografie van Philip Lathrop en muziek van Henry Mancini.

A Different Story

1978 | Drama

Verenigde Staten 1978. Drama van Paul Aaron. Met o.a. Perry King, Meg Foster, Valerie Curtin, Peter Donat en Richard Bull.

King en Foster, beiden homoseksueel, trouwen om te voorkomen dat hij wordt gedeporteerd en zij worden dan verliefd op elkaar. Klinkt verschrikkelijk, maar de eerste helft is verrassend goed, doch in latere scènes zakt de film weg door gemeenplaatsen. Foster is geweldig.

Airport '77

1977 | Actiefilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1977. Actiefilm van Jerry Jameson. Met o.a. Jack Lemmon, Lee Grant, Brenda Vaccaro, Joseph Cotten en Olivia de Havilland.

De schatrijke kunstverzamelaar Stevens (Stewart) heeft besloten zijn verzameling onder te brengen in een museum in Florida. De kunstwerken worden overgevlogen in zijn privé-vliegtuig en een honderdtal genodigden volgt hem. Maar drie gangsters weten eveneens aan boord te komen. Als ze het vliegtuig proberen te kapen, met medewerking van de co-piloot, storten ze in het water en komen op een zandbank vast te zitten. Gemaakt volgens bekend rampenfilm-formule met een heleboel gaststerren die niets te doen hebben. Spectaculaire scènes staan centraal in dit absurde scenario dat een mengeling is van Airport en The Poseidon Adventure. Zeer losjes gebaseerd op de oorspronkelijke roman 'Airport' van Arthur Hailey. Slechts voor diegenen die er nooit genoeg van krijgen. Goede fotografie van Philip Lathrop.

Swashbuckler

1976 | Komedie, Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1976. Komedie van James Goldstone. Met o.a. Robert Shaw, James Earl Jones, Peter Boyle, Beau Bridges en Geoffrey Holder.

Een slecht geschreven film, met een punthoofd, gelardeerd met vreemde seksscènes die Errol Flynn in zijn graf zouden doen omdraaien. Ongelooflijke verspilling van talent.

The Killer Elite

1975 | Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1975. Thriller van Sam Peckinpah. Met o.a. Bo Hopkins, Tom Clancy, Tiana, Kate Heflin en Gig Young.

Huurling Duvall bedriegt zijn partner Caan en dat leidt tot een minder bloedig, maar wel karakteristiek Peckinpah-drama waarin de CIA betrokken is. Het rommelige scenario van Marc Norman en Stirling Silliphant is wat op de achtergrond geraakt door de virtuositeit van de regie in actiescènes. Gebaseerd op de roman van Robert Rostand Monkey in the middle. Camerawerk van Philip Lathrop. Gedraaid in Panavision.

Hard Times

1975 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1975. Drama van Walter Hill. Met o.a. Charles Bronson, James Coburn, Jill Ireland, Strother Martin en Maggie Blye.

Bronson komt tijdens de crisisjaren rond 1935 naar New Orleans op zoek naar werk. Om den brode neemt hij deel aan illegale bokswedstrijden. Beroepsgokker Coburn merkt hem op en contracteert hem voor een aantal gevechten, maar zodra hij merkt dat Bronson ermee wil kappen, wil hij zijn 'beschermengel' tot de strijd dwingen. Alleen voor liefhebbers van tot moes geslagen gezichten en bloedende lichamen. Het magere scenario van dit regiedebuut van Hill schreef hijzelf in samenwerking met Bryan Gindorff en Bruce Henstell. Veel actie en gratuit geweld, geen motivatie.

Earthquake

1974 | Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1974. Drama van Mark Robson. Met o.a. Charlton Heston, Ava Gardner, George Kennedy, Geneviève Bujold en Richard Roundtree.

Deze blockbuster over een zware aardbeving in Los Angeles verscheen in het kielzog van succesvolle rampenfilms als Airport en The Poseidon Adventure. Het script komt van Mario 'The Godfather' Puzo, maar het obligate drama is vanzelfsprekend ondergeschikt aan de spectaculaire special effects, die naar pre-CGI-maatstaven behoorlijk overtuigen. Om de spanning te verhogen werd Earthquake destijds uitgebracht met 'sensurround-audio', waarbij via speciale speakers zulke lage frequenties werden weergegeven dat de grond ervan trilde. Niet tot ieders vreugde: er werden diverse gevallen gemeld van scheurende plafonds, spontane neusbloedingen en dergelijk ongemak.

Airport 1975

1974 | Thriller, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1974. Thriller van Jack Smight. Met o.a. Charlton Heston, Karen Black, George Kennedy, Susan Clark en Efrem Zimbalist jr.

In een jaren zeventig rampenfilm mag Charlton Heston niet ontbreken. In dit vervolg op Airport (1970) speelt hij de held die een tot neerstorten gedoemd vliegtuig - de crew is overleden - moet redden. Vooral de absurde personages, onder wie een zingende non en de voormalige filmster Gloria Swanson (als zichzelf), zorgen voor kijkplezier. Je ziet de parodie Airplane! van vijf jaar later al aan de horizon. Vaak genoemd als een van de 25 slechtste films aller tijden, maar evengoed een groot commercieel succes. Er volgden dan ook nog twee sequels.

The Thief Who Came to Dinner

1973 | Komedie

Verenigde Staten 1973. Komedie van Bud Yorkin. Met o.a. Ryan O'Neal, Jacqueline Bisset, Warren Oates, Jill Clayburgh en Charles Cioffi.

Computerspecialist O'Neal besluit het rechte pad te verlaten en zich om te scholen tot een geniale juwelendief. Reeds met zijn eerste kraak oogst hij succes en zoals het echte inbrekers past, laat hij een visitekaartje achter in de vorm van een schaakstuk. Slome komedie, hoewel actiemeester Walter Hill het scenario schreef. Hij liet zich daarvoor duidelijk inspireren door RAFFLES, maar O'Neal bezit niet het charisma van een David Niven, die het personage vertolkte in 1940. Oates heeft de leukste rol en Bisset is de schoonheid van dienst. Clayburgh speelt hier een van haar eerste rollen. Hill baseerde zich op een roman van Terence L. Smith. Fotografie van Philip Lathrop en leuke muziek van Henry Mancini.

Lolly Madonna XXX

1973 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1973. Romantiek van Richard C. Sarafian. Met o.a. Rod Steiger, Robert Ryan, Jeff Bridges, Scott Wilson en Season Hubley.

De hoofden van twee clans, Laban Feather (Steiger) en Pap Gutshall (Ryan), die goed met elkaar bevriend waren, krijgen ruzie. Het begint met eenvoudige pesterijtjes, waar nog om te lachen valt, maar die escaleren algauw tot een geplande kidnapping. Daarbij wordt een onschuldig meisje geschaakt en komt zoon Zack Feather (Bridges) tot inzicht als hij verliefd wordt op haar. Nogal zinloos theatraal gedoe, dat speelt op het Amerikaanse platteland. Het scenario is van Rodney Carr-Smith naar de roman van Sue Grafton. Het camerawerk is van Philip H. Lathrop. Metrocolor, Mono.

Wild Rovers

1971 | Western

Verenigde Staten 1971. Western van Blake Edwards. Met o.a. Karl Malden, William Holden en Ryan O'Neal.

Een western van Blake Edwards. Ligt niet voor de hand. En is ook niet helemaal geslaagd. Dat kwam door de bosses van MGM. Die vonden het nodig dat er fors werd geknipt. Edwards: 'some of the original conception had been lost... I tried to portray a view of American history that is perhaps different from what we believed when I grew up. The cowhands who became bank robbers are the good guys, and the ranch owner, the capitalist Karl Malden, the bad guy.' (JvB/VPRO Gids)

The Wild Rovers

1971 | Western

Verenigde Staten 1971. Western van Blake Edwards. Met o.a. William Holden, Ryan O'Neal, Karl Malden, Lynn Carlin en Tom Skerritt.

De oude cowboy Holden en zijn jonge metgezel O'Neal zijn het werk op de ranch beu. Ze plegen een bankoverval en met de buit trekken ze naar Mexico. De sheriff moet de achtervolging bij de grens opgeven, maar hun vroegere werkgever voelt zich persoonlijk verantwoordelijk en hij stuurt zijn zonen Skerritt en Baker erop uit om het tweetal terug te halen. Aan de kassa geflopt western- debuut van Edwards, die vooral bekend is door zijn komedies. Toch werd de film zeer ontspannen gedraaid met personages die zich in niets druk lijken te maken. Uitstekende vertolkingen van de oude generatie, ook van de jonge opkomende acteurs van de nieuwe school. Edwards schreef het luchtige en toch spannende en soms gewelddadige scenario waarbij hij schaamteloos ging stelen bij de grote meesters van het genre. In beeld gebracht door Philip Lathrop. Werd in Amerika ingekort tot 109m. Gefilmd in Panavision 70.

The Hawaiians

1970 | Drama, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1970. Drama van Tom Gries. Met o.a. Charlton Heston, Geraldine Chaplin, Mako, Tina Chen en Alec McCowen.

In zijn bewondering afdwingende 1000 pagina-epos over Hawaii toonde schrijver James A. Michener de destructieve aard van de komst van de witte man, over een periode die eeuwen besloeg. De verfilming ervan, in de twee delen Hawaii (1966) en The Hawaiians, beperkt de tijd tot enkele decennia. Het thema blijft duidelijk, maar het eiland als karakter en de notie van bijna eeuwig leven blijven achterwege. In The Hawaiians speelt Heston Whip Hoxworth, kleinzoon van een personage uit deel 1. Whip komt met goedkope Chinese arbeiders (onder wie Mako en Chen) terug op Hawaii, en is verbijsterd dat zijn opa hem slechts kale akkers heeft nagelaten.

Rabbit, Run

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Jack Smight. Met o.a. James Caan, Anjanette Comer, Jack Albertson, Melodie Johnson en Arthur Hill.

Briljante rolbezetting, briljant boek (door John Updike) en een afgrijselijke film over een vroegere universiteitsatleet die opeens ontdekt dat het leven harder is dan het sportterrein.

They Shoot Horses, Don't They?

1969 | Drama

Verenigde Staten 1969. Drama van Sydney Pollack. Met o.a. Jane Fonda, Michael Sarrazin, Susannah York, Gig Young en Red Buttons.

Tijdens de Grote Depressie van de jaren dertig worden in de VS opmerkelijke wedstrijden georganiseerd. Het laatste stel dat een dansmarathon weet vol te houden kan een geldbedrag van vijftienhonderd dollar winnen, destijds een klein kapitaal. Om de arme sloebers die zich inschrijven voor het wrede volksvermaak nog wat extra uit te dagen worden de dansjes onderbroken door een soort tussensprintje. De wedstrijd duurt gruwelijk lang. Meeslepende film, met prima spel van de hele cast. Young kreeg een Oscar voor zijn rol als cynische ceremoniemeester.

The Gypsy Moths

1969 | Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1969. Actiefilm van John Frankenheimer. Met o.a. Burt Lancaster, Deborah Kerr, Gene Hackman, Scott Wilson en Bonnie Bedelia.

Het verhaal van drie parachutisten geeft een goed beeld van het Midden-westen. Kerr, Wilson en Bedelia tillen dit potentiële melodrama naar het niveau van een psychodrama. Cameraman Carl Boenisch maakte de sprongen met de parachutisten om de film zo authentiek mogelijk te maken. Naar een boek van James Drought door William Hanley tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Philip Lathrop. Frankenheimer's vijfde film met Lancaster.

I Love You, Alice B. Toklas!

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Hy Averback. Met o.a. Peter Sellers, Jo Van Fleet, Leigh Taylor-Young, Joyce Van Patten en Herb Edelman.

In de jaren 50 en 60 gingen hasjbrownies veelal door het leven als Alice B. Toklas brownies nadat mevrouw Toklas (de partner van schrijfster Gertrude Stein) in 1954 een recept voor hashish fudge had gepubliceerd in haar boek Alice B. Toklas cookbook. In de lachfilm I Love You, Alice B. Toklas! bekeert een rechtlijnige, verloofde kantoorman (Peter Sellers) zich subiet tot het hippiedom na het eten van de geestverruimende baksels. Bij tijd en wijle pakt dat erg grappig uit met knap uitgewerkte episodes waarin krampachtige en ongedwongen lieden respectievelijk verbaasd en verdwaasd tegenover elkaar staan.

Point Blank

1967 | Thriller, Film noir, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Thriller van John Boorman. Met o.a. Lee Marvin, Angie Dickinson, Keenan Wynn, Carroll O'Connor en Lloyd Bochner.

Nadat hij door zijn vrouw en beste vriend is neergeschoten en beroofd van 93 duizend dollar wil crimineel Walker (Marvin) zijn geld terug. Goedschiks of kwaadschiks. Sterke noir-thriller, vooral dankzij de uitstekende rol van Marvin, die een fenomenale natuurkracht neerzet. Point Blank wordt verteld in flashbacks en flashforwards, een bewust gekozen fragmentarische structuur, volgens regisseur Boorman 'om achter de plot een tweede betekenis te suggereren', en 'de karakters ambiguïteit te geven'. In een matige remake uit 1999, Payback, kan Mel Gibson niet tippen aan Marvin.

Don't Make Waves

1967 | Komedie

Verenigde Staten 1967. Komedie van Alexander Mackendrick. Met o.a. Tony Curtis, Mort Sahl, Claudia Cardinale, Jim Backus en Sharon Tate.

Een juweel tussen het enorme aantal slechte Tony Curtis- komedies; een goed geregisseerde satire op Zuid-Californië, een aardige rol van Tate, een pakkende titelsong van The Byrds. Erg leuk. Scenario van Ira Wallach, George Kirgo en Maurice Richlin. Camerawerk van Philip H. Lathrop.

The Cincinnati Kid

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Norman Jewison. Met o.a. Steve McQueen, Edward G. Robinson, Karl Malden, Ann-Margret en Tuesday Weld.

Vroeger speelden mensen nog poker zonder zonnebril, cowboyhoed en/of koptelefoon. In The Cincinnati Kid, een van de beste pokerfilms aller tijden, is het non-verbale spel nog in optima forma te bezichtigen, met McQueen als de jonge hemelbestormer - net na zijn succes in The Great Escape - en Robinson als de onverslaanbaar geachte pokergod The Man. Regisseur Jewison belichtte wellicht wat al te veel zijlijntjes maar de karakteropbouw en de slotronde staan als een huis. Deels opgenomen op locatie in New Orleans, het broeierige oord waar het spelletje zich anno jaren dertig afspeelt.

Girl Happy

1965 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1965. Komedie van Boris Sagal. Met o.a. Elvis Presley, Shelly Fabares, Harold J. Stone, Gary Crosby en Joby Baker.

Weinig originele Presley-muziekfilm met een vervelend verhaal erin gebakken: Elvis chaperonneert Valerie (Fabares), de dochter van een gangster in Chicago, naar Fort Lauderdale. Scenario van Harvey Bullock en R.S. Allen. Camerawerk van Philip H. Lathrop.

36 Hours

1965 | Oorlogsfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1965. Oorlogsfilm van George Seaton. Met o.a. James Garner, Eva Marie Saint, Rod Taylor, Werner Peters en Celia Lovsky.

Kort voor de landing in Normandië, wordt majoor Pike (Garner) van de Amerikaanse inlichtingendienst naar Lissabon gezonden om uit te zoeken wat de Duitsers weten over de invasie. Hij wordt echter gevangen genomen door vijandige agenten die op een slimme manier de nodige inlichtingen van hem proberen los te krijgen. Hij wordt verdoofd en naar de kliniek van dokter Gerber (Taylor) in Duitsland gebracht. Als hij weer bijkomt, lijkt het alsof hij zich in een Amerikaans ziekenhuis in 1950 bevindt. Onwaarschijnlijke spionagethriller die echter zeer handig in elkaar steekt. Er wordt aanvaardbaar geacteerd, hoewel Taylor onmogelijk voor een Duitser kan doorgaan. Seaton baseerde zijn scenario op de roman Beware of the Dog van Roald Dahl en op een verhaal van Carl H. Hittleman en L.H. Vance. In 1989 opnieuw gemaakt als de tv-film Breaking Point.

The Americanization of Emily

1964 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1964. Oorlogsfilm van Arthur Hiller. Met o.a. James Garner, Julie Andrews, Melvyn Douglas, James Coburn en Joyce Grenfell.

Garner is een marine-officier, die gestationeerd is in Londen tijdens WO II; zijn voornaamste taak is het recruteren van dames voor vermaak en ontspanning van zijn superieuren; er ontstaat een romance tussen hem en Andrews. Als gevolg van een meesterplan van een Amerikaanse admiraal moet hij dan het eerste ongewilde slachtoffer worden van de invasie in Normandië. De film schetst een zeer cynisch beeld van de kliek van de hoogste officieren in die oorlog. Scenario van Paddy Chayefski naar de roman van William Bradford Huie. Camerawerk van Philip Lathrop.

Twilight of Honor

1963 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1963. Misdaad van Boris Sagal. Met o.a. Richard Chamberlain, Nick Adams, Joan Blackman, Claude Rains en Joey Heatherton.

Advocaat Chamberlain is ervan overtuigd dat zijn van moord beschuldigde cliënt handelde volgens een in Texas erkende wet, die moord uit blinde woede toestaat als een man zijn vrouw betrapt op ontrouw. Het publiek eist echter een offer, maar Chamberlain weigert op te treden als marionet in een proces waarvan de afloop bij voorbaat bekend is. Hij krijgt de hulp van zijn oude vakgenoot, Rains. Routineus rechtbankdrama, dat weinig verrassingen te bieden heeft. Goed gemaakt en aanvaardbaar vertolkt met geslaagde beelden van de rechtzitting, afgewisseld met flash-backs. Henry Denker baseerde zijn scenario op een roman van Al Dewlen. In beeld gebracht door Philip Lathrop. Gedraaid in Panavision. Ook bekend als THE CHARGE IS MURDER.

The Pink Panther

1963 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1963. Komedie van Blake Edwards. Met o.a. Peter Sellers, David Niven, Robert Wagner, Claudia Cardinale en Capucine.

Levendige komedie introduceert het personage Jacques Clouseau (Sellers), de vriendelijke maar klunzige Parijse politie-inspecteur die overal waar hij komt de grootst mogelijke chaos veroorzaakt. Hij zit achter de mysterieuze dief aan die een onschatbare edelsteen, de 'roze panter' heeft gestolen. Vooral memorabel vanwege het inmiddels overbekende muzikale thema van Henry Mancini en natuurlijk de schitterende, geanimeerde openingstitels waarin een roze panter tussen de letters doorspringt. Malle misverstanden, charmante slechteriken, mooie vrouwen en exotische Europese locaties keerden steevast terug in de vele vervolgen, oa A Shot in the Dark en The Return of the Pink Panther.

Lonely Are the Brave

1962 | Western

Verenigde Staten 1962. Western van David Miller. Met o.a. Kirk Douglas, Gena Rowlands, Walter Matthau, Michael Kane en Carroll O'Connor.

Douglas speelt in deze 'social documentary with a chase' (zijn woorden) een uit de gevangenis ontsnapte cowboy van de oude stempel die niet opgewassen is tegen de 'moderne tijd'. 'Do you realize how many fences there are getting to be? And the signs they've got on them? No hunting, No hiking, No fishing, No trespassing, Private property, Closed area, Stop moving, Drop dead,' zegt hij in de film. Maar verbodsbordjes zijn nog tot daar aan toe. Ook de straffen zijn strenger. En de sheriff (Matthau) heeft een walkie-talkie en rijdt in een jeep. Vluchten kan niet meer. Of nauwelijks.

Days of Wine and Roses

1962 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1962. Romantiek van Blake Edwards. Met o.a. Jack Lemmon, Lee Remick, Charles Bickford, Jack Klugman en Alan Hewitt.

Omdat hij walgt van zijn werk op een reclamebureau is Lemmon aan de drank geraakt. Hij ontmoet Remick, de secretaresse van een klant, en wordt verliefd. Ze trouwen, tegen de zin van haar vader Bickford. Al vlug begint ook zij te drinken, en hun dochtertje wordt verslaafd geboren. Uiteindelijk wordt Lemmon ontslagen. Wrang melodrama over een verslaafd paar en hun strijd om van de alcohol af te komen. Het scenario van J.P. Miller, oorspronkelijk geschreven voor tv, is een geslaagde mengeling van drama, satire en sentiment, schitterend gespeeld door de twee fantastische hoofdrolspelers. Een buitenbeentje in het œuvre van Edwards. De mooie zwart-wit-beelden van Philip Lathrop benadrukken de sombere sfeer. De titelsong van Henry Mancini en Johnny Mercer werd niet alleen een wereldsucces maar leverde ook een Oscar op.

Breakfast at Tiffany's

1961 | Romantische komedie

Verenigde Staten 1961. Romantische komedie van Blake Edwards. Met o.a. Audrey Hepburn, George Peppard, Patricia Neal, Buddy Ebsen en Mickey Rooney.

Nadat geblokkeerd schrijver Paul Varjak (Peppard) kennis heeft gemaakt met zijn onderbuurvrouw Holly Golightly, struinen ze de straten van New York af, bezoeken de feestjes van de jetset en tussendoor maakt Varjak kennis met haar kwetsbare kant. Hij valt als een blok voor haar, maar Golightly heeft reserves: 'We belong to nobody, and nobody belongs to us. We don't even belong to each other.' Sprankelende romantische komedie naar een kort verhaal van Truman Capote. Oscarwinnende score van Henri Mancini. Nog steeds is Hepburn in haar zwarte jurkje prachtig.

Wild Heritage

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Charles Haas. Met o.a. Will Rogers Jr., Maureen O'Sullivan, Rod McKuen, Casey Tibbs en Judy Meredith.

Dit is een sympathieke familie-western over twee families die per huifkar naar het westen trekken. Rogers is een rechter en O'Sullivan leidt de Breslin-familie. Meredith en Donahue vormen de Bascomb-familie. Onderweg krijgen ze te maken met veedieven en revolverhelden. Paul King en Joseph Stone bewerkten het verhaal van Steve Frazee. Philip Lathrop stond achter de camera.

Money, Women and Guns

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Richard Bartlett. Met o.a. Jock Mahoney, Kim Hunter, Tim Hovey, Gene Evans en Jeffrey Stone.

Voordat een goudgraver vermoord wordt, weet hij nog net zijn testament te schrijven. Aan vijf mensen laat hij alles na, vier wijst hij aan, de vijfde is de man die zijn moordenaar vindt. Mahoney krijgt de opdracht de vier te zoeken. De eerste is het jochie Hovey, en Mahoney wordt gelijk verliefd op diens moeder Hunter. We volgen de ontdekking van de anderen en tot slot de ontmaskering van de moordenaar. Mahoney keert dan terug naar Hunter en Hovey. Het verhaal van Montgomery Pittman verveelt niet, maar boeit ook niet. Camerawerk van Philip Lathrop.