Armand Thirard: camera.
Er zijn 33 films gevonden.

La bataille de San Sebastian

1967 | Avonturenfilm, Actiefilm, Western, Komedie

Italië​/​​Mexico​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Henri Verneuil, Andrew L. Stone en Henri Vernueil. Met o.a. Anthony Quinn, Anjanette Comer, Charles Bronson, Sam Jaffe en Fernand Gravey.

Leon Alastray, een Mexicaaans patriot wordt in 1750 door een pastoor gered van de soldaten als hij zich in zijn kerk verschuilt. Na diens dood voert hij in monnikspij de parochianen aan in hun strijd tegen plunderaars en Indianen. Quinn overacteert zijn heldhaftigheid en de film mist de vaart van de Hollywood-producties om onwaarschijnlijkheden in het scenario van Ennio Di Concini, Serge Ganze, James R. Webb en Miguel Moryata weg te werken. Naar de roman A Wall for San Sebastian van William Barby Faherty. Achter de camera stond Armand Thirard.

Le repos du guerrier

1962 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Robert Hossein, Jean-Marc Bory, James Robertson Justice en Michel Serrault.

De jonge Parisienne Geneviève (Brigitte Bardot) gaat naar Dijon in verband met een erfenis en stuit daar op Renaud (Robert Hossein), die zelfmoord aan het plegen is. Ze redt zijn ­leven en krijgt een relatie met hem. Maar Renaud is een cynische alcoholist, die haar maar burgerlijk vindt en haar behandelt als oud vuil. Toch kan ze hem maar moeilijk verlaten. Deze internationaal minder bekende film was in Frankrijk de meest succesvolle uit het oeuvre van Bardot. Haar ex Roger Vadim regisseerde deze bewerking van de feministische roman van Christiane Rochefort.

Les Trois mousquetaires

1961 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1961. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Gérard Barray, Georges Descrières, Jacques Toja, Bernard Woringer en Mylène Demongeot.

Deze zoveelste filmversie van het overbekende verhaal van Alexandre Dumas heeft verve en dynamiek in de actiescènes, maar blijft onder de maat in dramatiek en romantiek. Demongeot is een teleurstellende weinig geraffineerde Milady. Het scenario is van regisseur Borderie en Jean-Bernard Luc. Het camerawerk is van Armand Thirard. Ook bekend als LES FERRETS DE LA REINE en LA VENGEANCE DE MILADY.

Goodbye Again

1961 | Romantisch drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1961. Romantisch drama van Anatole Litvak. Met o.a. Ingrid Bergman, Anthony Perkins, Yves Montand, Jessie Royce Landis en Jean Clarke.

Françoise Sagan's chique melodrama, omgewerkt tot een Ingrid Bergman-film, waarin de tranen rijkelijk vloeien, over een vrouw van middelbare leeftijd die een relatie heeft met Perkins, terwijl ze nog steeds hunkert naar de playboy Montand. Speelt in Parijs. Scenario van Samuel Taylor. Camerawerk van Armand Thirard.

Moderato cantabile

1960 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Peter Brook. Met o.a. Jeanne Moreau, Jean-Paul Belmondo, Didier Haudepin, Colette Régis en Pascale De Boysson.

Anne Desbar[KA2]edes (Moreau), de gefrustreerde vrouw van een industrieel (Dechamps), is bij toeval getuige van een moord-uit- hartstocht. Ze ontmoet Chauvin (Belmondo), een arbeider die de dader (Dobuzinsky) kent, en tijdens lange wandelingen samen praten ze over diens motieven. Eerst groeit geleidelijk de verliefdheid, dan bij haar het verlangen om ook gewurgd te worden. De toneelstuk van Marguerite Duras kreeg een trage, ingehouden filmvorm van toneelvernieuwer Brook. De film zou pretentieus en zonder spanning zijn zonder het onderdrukt nerveus acteren van Moreau, die in Cannes werd gelauwerd voor haar prestatie. Belmondo blijft in zijn rol een ledepop, maar hoeft ook niets méér te zijn. Het scenario van Gérard Jarlot en regisseur Brook. Het camerawerk is van Armand Thiard. Western Electric Sound System, Mono.

La vérité

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Brigitte Bardot, Charles Vanel, Sami Frey, Paul Meurisse en Marie-José Nat.

Dominique (BB) staat terecht voor de moord op haar echtgenoot, een ambitieuze jonge dirigent. Stelde ...et Dieu créa la femme Bardots godinnenlijf ten toon, La vérité openbaart haar talent als rauwe actrice met fiks dramaregister. Op briljante wijze gebruikt Clouzot het ongeleide projectiel BB als scharnierfiguur in de strijd tussen de mores van het stoffige oude Frankrijk en de waarden van de generatie die mei '68 zal vormgeven. Het proces, en daarmee de film, is een puzzel van getuigenissen en ellipsen, gekruid met soms overstuurde emotionaliteit. Krachttoercinema à la Clouzot, koortsachtig jagend op de perfectie in mise en scène.

Les bijoutiers du clair de la lune

1958 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1958. Romantiek van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Pepe Nieto, Alida Valli, Maruschi Fresno en Stephen Boyd.

Een weesmeisje (Bardot) komt na een verblijf op een kloosterschool bij een oom en tante wonen. De oom heeft een dorpsmeisje tot zelfmoord gedreven, en wordt door de broer van het meisje tot een duel uitgedaagd. De oom verliest hierbij het leven. Bardot wordt verliefd op de broer - die echter de minnaar van haar tante blijkt te zijn - en helpt hem te vluchten. De jaloerse tante stuurt de politie achter hen aan. Vadim kan niet goed overweg met dit romantische verhaal. Sterk spel van Valli, Boyd en Bardot zijn minder overtuigend.

Le Grand bluff

1957 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1957. Avonturenfilm van Patrice Dally. Met o.a. Eddie Constantine, Dominique Wilms, Mireille Granelli, Moustache en Bernard Dhéran.

Een berooide gokker wijkt van Amerika uit naar Frankrijk, waar hij zich als een gefortuneerd man met connecties voordoet, zodat alle deuren voor hem opengaan en niet alleen hijzelf maar ook alle anderen er wel bij varen. Gangsters die op zijn veronderstelde rijkdom afkomen, weet hij ook uit te schakelen. Door geestig uitgewerkt scenario (van Louis Martin en de regisseur) komt deze Eddie-film boven de middelmaat, waarbij de komedie-elementen meer aandacht krijgen dan de knokscènes. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Voici le temps des assassins...

1956 | Drama, Thriller

Frankrijk 1956. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Danièle Delorme, Lucienne Bogaert, Gérard Blain en Germaine Kerjean.

André Chatelin, restaurateur-chef van Au Rendez-vous des Innocents in het Parijse quartier des Halles, ontfermt zich over de dochter van zijn ex. Catherine, echter, speelt een duister spel. Dit meesterwerk van classicist Duvivier (1896-1967) kon zwartgalliger niet zijn. Charmante schoonheid Delorme - die later met echtgenoot Yves Robert het succesvolle productiehuis Le Guéville oprichtte - is vilein gecast als giftige intrigante. Iedere bijrol is perfect bezet. Decors van Robert Gys en fotografie van Armand Thirard vangen het mythische Parijs van de 1001 grijzen. Titel verwijst naar een Rimbaud-dichtregel. Gerestaureerd in 2016.

Et Dieu... créa la femme

1956 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Curd Jürgens, Jean-Louis Trintignant, Jane Marken en Jean Tissier.

Het Zuid-Franse Saint Tropez was nooit meer hetzelfde nadat de zwoele, 22-jarige Brigitte Bardot in haar doorbraakrol voor een internationale sensatie had gezorgd. Onder regie van haar eerste echtgenoot en motor achter haar wulpse imago, speelt 'BB' een rusteloos meisje dat in het kustplaatsje trouwt met de broer van de man op wie ze verliefd is. Met haar losse lange haren en blote voeten (dansscène in een bar!) was Bardot een compleet andere verschijning dan tijdgenoten als Marilyn Monroe of Audrey Hepburn. 'Een duivelse vrouw', bestempelde het Vaticaan haar eens.

Les diaboliques

1955 | Thriller, Horror, Film noir

Frankrijk 1955. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel en Jean Brochard.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

Mam'zelle Nitouche

1954 | Komedie, Musical, Muziek

Frankrijk 1954. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Fernandel, Pier Angeli, François Guérin, Michèle Cordoue en Jean Debucourt.

Deze nieuwe versie in kleur van de vooroorlogse muzikale komedie van Marc Allégret uit 1931 met dezelfde titel en met in de hoofdrollen Raimu en Janie Marèse, rond de stiekeme operettecomponist, werd geregisseerd door Yves, de jongere broer van Marc, die de remake lang zo luchtig niet heeft aangepakt. De frisheid en inzet van de rolverdeling, Fernandel en Pier Angeli voorop, redden het simpele verhaaltje. Het scenario is van Marcel Achard, Jean Aurenche en regisseur Allégret naar het verhaal van Henri Meilhac, Albert Maillaud en Ernest Blum. Het camerawerk is van Armand Thirard. Eastmancolor, Mono.

Le mouton à cinq pattes

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Françoise Arnoul, Denise Grey, Paulette Dubost en Édouard Delmont.

Een oude boer is al twintig jaar gebrouilleerd met zijn zonen, een vijfling, die zeer verschillende carrières hebben gemaakt. De dorpsnotabelen willen de oude man huldigen en hem verrassen met een familiereünie, maar vlak voor het feest komt de gendarmerie hem arresteren wegens een grootschalige oplichting. De zesvoudige rol van Fernandel is minder verrassend dan het lijkt omdat hij elk type al in eerdere films heeft gespeeld, maar het scenario en de inzet ook van andere acteurs resulteren toch in aanstekelijke vrolijkheid. Het scenario is van Albert Valentin. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Le salaire de la peur

1953 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1953. Actiefilm van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Yves Montand, Charles Vanel, Peter van Eyck, William Tubbs en Véra Clouzot.

Vier in Zuid-Amerika aan lager wal geraakte mannen accepteren de opdracht om voor tweeduizend dollar de man (toen een leuke som) twee vrachtwagens met nitroglycerine over vijfhonderd kilometer onbegaanbare wegen te vervoeren om een brand in een olieput van de Southern Oil Company te blussen. Onderweg kan ieder kuiltje in de junglewegen al fataal zijn. Zinderende spanning, sterk acteerwerk. Europa was eensgezind enthousiast: de film won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm. Later maakte William Friedkin een veel minder sterke remake.

L'ennemi public no. 1

1953 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Zsa Zsa Gabor, Nicole Maurey, David Opatoshu en Paolo Stoppa.

Een bijziende Amerikaan neemt per ongeluk de regenjas met de revolver van een door de politie gezochte gangster mee en wordt ook door een getuigenis van een vrouwelijke gangster belast. Met animo en zelfs tamelijk spectaculair gemaakte gangsterparodie werd in New York opgenomen, met kleurrijke bijrollen naast een goed op dreef zijnde Fernandel. Gabor is al lachwekkend zonder dat ze daar haar best voor behoeft te doen. Scenario van Michel Audiard en Jean Manse, naar een idee van Max Favalelli. Camerawerk van Armand Thirard.

L'ennemi public no 1

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Alfred Adam, Zsa Zsa Gabor, Fernandel en Nicole Maurey.

Amusante Franse gangsterparodie, opgenomen in New York, over een vriendelijke, bijziende ex-winkelbediende (Fernandel) die wordt aangezien voor een vervaarlijke crimineel. In de bioscoop heeft hij per ongeluk de jas van een gezochte gangster meegenomen. In de metro haalt hij tot grote schrik van zijn medepassagiers een wapen uit de jas. Fernandel wordt gearresteerd en de politie maakt bekend dat ze staatsvijand nr. 1 te pakken hebben. Startsein voor de boeven en gangstermeisje Zsa Zsa om hun baas te bevrijden

Les belles de nuit

1952 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van René Clair. Met o.a. Martine Carol, Gina Lollobrigida, Magali de Vendeuil, Marylin Buferd en Paolo Stoppa.

Een componist zonder succes droomt steeds weg in galante avonturen uit het verleden waarin de vrouwen uit zijn volksbuurt in andere gedaantes voorkomen. Die romances dreigen slecht voor hem af te lopen, maar bij het ontwaken heeft zich in werkelijkheid alles voor hem ten goede gekeerd. Deze elegante komedie laat droom en realiteit, heden en verleden, verrassend in elkaar overlopen, maar maakt de grote reputatie van destijds niet meer waar, door de al te passieve rol van Philipe wiens dromerige charme op den duur eentonig wordt.

Miquette et sa mère

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Danièle Delorme, Bourvil, Saturnin Fabre, Louis Jouvet en Mireille Perrey.

Voor Clouzot (Les diaboliques, Le corbeau) ongewoon lichte kost, deze bewerking van het boulevardstuk uit 1906 door Robert de Flers en Gaston Arman de Cavaillet. Het frisse provinciemeiske Miquette (Delorme) helpt in de tabakszaak van haar moeder, Madame Grandier, maar droomt ervan om op de theaterbühne te schitteren. Gechaperonneerd door markies De La Tour Mirande (Fabre) vertrekt ze naar Parijs. Amoureuze verwikkelingen en verwisselingen alom in deze nogal vooroorlogs aandoende komedie. Louis Jouvet vertolkt de ouder wordende acteur Monchablon. In 1934 al verfilmd door Henri Diamant-Berger.

Les Amoureux sont seuls au monde

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Louis Jouvet, Renée Devillers, Fernand René, Philippe Nicaud en Brigitte Auber.

Ach, het lot van de beperkt zelfbewuste naïeveling. De man die meent dat je onbekommerd kunt leven met meerdere aanbidders. Zelfs in Frankrijk – het land dat de wereld het woord maîtresse schonk – is dat een luchtspiegeling. Acteur Louis Jouvet beeldt het uit als een beroemd componist, geflankeerd door een liefhebbende vrouw en een dito leerlinge. Les amoureux sont seuls au monde is een meesterstuk van tedere dialogen met Jouvet op de top van zijn kunnen als het fijnbesnaarde middelpunt van belangstelling. Oorspronkelijk uitgebracht zonder blij einde.

Quai des Orfèvres

1947 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1947. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Louis Jouvet, Suzy Delair, Bernard Blier en Simone Renant.

In besneeuwd Parijs vlak voor kerst krijgt inspecteur Antoine van het hoofdbureau op 36, quai des Orfèvres het zaakje toegeschoven van een vermoorde zakenman met pervers-erotische preferenties. Dader lijkt nachtclubzangeres Jenny, maar iets in de reconstructielogica wringt. Eerste post-WO II-film van meester Clouzot sinds zijn rehabilitatie is een Franse-filmschittering zonder weerga. Ambacht huwt kunst, met als resultaat perfectie in ieder departement, van scenario en spel tot decors (Max Douy) en fotografie (Armand Thirard). Jouvet brilleert als Antoine, ex-legionair die alle misère van de wereld al heeft gezien, in de rol van zijn leven.

Le silence est d'or

1947 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1947. Romantisch drama van René Clair. Met o.a. Maurice Chevalier, François Périer, Marcelle Derrien, Dany Robin en Raymond Cordy.

Een filmregisseur die ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds succes heeft bij de vrouwen, maakt het meisje op wie hij verliefd is de ster van zijn film, maar verliest haar daarbij aan haar jongere tegenspeler. Ondanks de ironische kijk op het studiosysteem in de beginperiode van de zwijgende film, voert de melancholie de boventoon in Clairs Franse comeback na zijn oorlogsjaren in Hollywood. Het charmeursverleden van Chevalier compenseert, wat hij als acteur tekort komt voor dramatischer momenten van zijn rol (die eigenlijk voor Jules Raimu was bestemd). Camerawerk van Armand Thirard en Alain Douarinou.

La Symphonie Patorale

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Line Noro, Pierre Blanchar, Michèle Morgan en Jean Desailly.

Een filmregisseur die ondanks zijn gevorderde leeftijd nog steeds succes heeft bij de vrouwen, maakt het meisje op wie hij verliefd is de ster van zijn film, maar verliest haar daarbij aan haar jongere tegenspeler. Ondanks de ironische kijk op het studiosysteem in de beginperiode van de zwijgende film, voert de melancholie de boventoon in Clairs Franse comeback na zijn oorlogsjaren in Hollywood. Het charmeursverleden van Chevalier compenseert, wat hij als acteur tekort komt voor dramatischer momenten van zijn rol (die eigenlijk voor Jules Raimu was bestemd). Camerawerk van Armand Thirard en Alain Douarinou.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

La symphonie fantastique

1942 | Biografie, Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Lise Delamare, Bernard Blier en Renée Saint-Cyr.

Woelleven en muziekwerken van componist Hector Berlioz (1803-1869), met een royale scheut pomp en romantiek geserveerd. Voor klassiekemuziekpuristen wellicht een ergernis, voor cinefielen een staaltje Franse-filmambacht à l'ancienne inclusief voortreffelijke rolbezetting. Coscenarist was Alfred Greven, chef van Continental-Films S.A., de Parijse productiemaatschappij van de nazibezetter. Die was veel aan kwaliteit gelegen en zo beschikte classicist Christian-Jaque voor deze opulent aangeklede kostuumfilm over een riant budget en toegang tot exclusieve filmlocaties. Muziek uit de titelgevende symfonie, 'La damnation de Faust' en 'Requiem'.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.

Remorques

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Madeleine Renaud, Charles Blavette en Jean Marchat.

Vleesgeworden knoestigheid Jean Gabin is André Laurent, kapitein van een sleepboot (een remorquer). Op een woeste nacht is de getrouwde Laurent de aangewezen zeebonk om een scheepsbemanning te redden. De schipper in nood is zijn aartsvijand - 'een schoft op land en ter zee', aldus Laurent - maar diens vrouw is een lieftallige dame die subiet Laurents huwelijk zwaar onder druk zet. Cineast Grémillon werd gefrustreerd door de nazibezetters, maar wist desondanks een sfeervolle schuimopera aan elkaar te rijgen. Met de gedenkwaardige openingszin: 'Je kookt voor de Hollanders!? Dan ben je geen man meer, en geen kok, dan ben je een aardappel!'

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Fric-frac

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Lehmann en Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Michel Simon, Marcel Vallée, Arletty en Hélène Robert.

Provençaal Fernandel speelt met verve Parijzenaar Marcel, juweliersemployé van beroep en Joris Goedbloed van nature. Wanneer hij het luidruchtige achterbuurtduo Jo en Loulou ontmoet, is hij van laatstgenoemde direct met liefdesblindheid geslagen. Slinkse Loulou, wier wederhelft volpension heeft van Vrouwe Justitia, ziet direct mogelijkheden. Knaladaptatie van het Édouard Bourdet-boulevardstuk uit 1936 zwiert van smeuïge dialogen, met brille afgevuurd door legendarische acteurs. Het argot van Arletty en Simon is vetter dan afgewerkte olie. Fric-frac ('Inbraak') was de derde en laatste coregie van Lehmann en Autant-Lara.

Le Patriote

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Pierre Renoir, Josette Day, Suzy Prim en Colette Darfeuil.

De afgetakelde tsaar Paul I heeft als enige vertrouweling de kanselier, terwijl de rest van het hof met de tsarevitsj komplotteert om hem tot aftreden te dwingen. De tsaar hervindt zijn waardigheid en staat pal, maar de kanselier wordt gedood door de troonopvolger. Dit historisch drama naar een roman van Alfred Neumann werd tien jaar eerder door Ernst Lubitsch verfilmd (THE PATRIOT). De geluidsversie wordt beheerst door het spel van Baur als de tsaar. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Hôtel du Nord

1938 | Drama, Film noir

Frankrijk 1938. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Louis Jouvet, Annabella, Jean-Pierre Aumont, Paulette Dubost en Jane Marken.

Het volkse Hôtel du Nord aan het Parijse Canal Saint-Martin vormt het decor voor dit even puntige als sfeerrijke drama over de zin en zinloosheid van het leven, over de allesverzengende liefde en (ontsnapping aan) de dood. Briljant gespeelde en geregisseerde poëtisch-realistische cinema van een verbazingwekkende perfectie. Beroemd ook vanwege de talloze schitterdialogen van meesterscenaristen Jean Aurenche en Henri Jeanson, waaronder het beroemdste Franse filmcitaat aller tijden: ‘Atmosphère, atmosphère! Est-ce que j’ai une gueule d’atmosphère?’. Oogstrelende decors van Alexandre Trauner.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Au Bonheur des Dames

1930 | Komedie

Frankrijk 1930. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dita Parlo, Pierre de Guingaud, Armand Bour en Germaine Rouer.

Eind jaren twintig denkt naïef weesmeisje Denise (Parlo) in de Parijse stoffenwinkel van haar oom een betrekking te vinden. De vergammelde zaak is echter zieltogende door het chique warenhuis Au Bonheur des Dames aan de overkant. Wanneer Denise haar geluk aldaar beproeft, zet ze onwetend een tragedie in gang. Fantastische Émile Zola-adaptatie, opgenomen in de destijds voor renovatie gesloten Galeries Lafayette, heeft niets aan bijtende relevantie verloren. In zijn meeslepende zwijgende film, een waar delirium voor Art Deco-zotten, rijgt Duvivier de scènebriljantjes aaneen. Slotakte is cinematografisch zevenklapperdrama.