Madeleine Gug

Editor

Madeleine Gug is editor.
Er zijn 11 films gevonden.

La cuisine au beurre

1963 | Komedie

Frankrijk/Italië 1963. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Fernandel, Bourvil, Claire Maurier, Mag-Avril en Andrex.

Een Franse krijgsgevangene wordt na de bevrijding doodgewaand, maar is in werkelijkheid een nieuw leven begonnen met een gemoedelijke Oostenrijkse. Als na tien jaar haar man uit Rusland terugkomt, keert de Fransman terug naar zijn eerste vrouw. Die is ondertussen ook hertrouwd, met een man uit Normandië die van een Provençaals restaurant een Normandische herberg heeft gemaakt. De enige film met grote komieken Fernandel en Bourvil samen is toch een teleurstelling, door de matte regie en het scenario dat uitsluitend steunt op de vete tussen de Provence en Normandië, die voor Frankrijk afgezaagd is en daarbuiten nietszeggend.

Le Comte de Monte Cristo

1961 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk 1961. Historische film van Claude Autant-Lara. Met o.a. Louis Jourdan, Yvonne Furneaux, Pierre Mondy en Bernard Dhéran.

De jonge Franse zeeman Edmond Dantès wordt in 1814 slachtoffer van een intrige en wordt als Bonapartist achter de tralies gezet. Een lotgenoot vertelt hem over een geheime schat en als Edmond erin slaagt te vluchten lonkt de grote rijkdom. De zoveelste (derde Franse geluids-) verfilming van de roman van Alexandre Dumas heeft meer decoratieve romantiek dan actie en is daardoor wel erg wijdlopig. Scenario van Jean Halain. Camerawerk van Jacques Natteau.

En cas de malheur

1958 | Drama

Frankrijk/Italië 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Brigitte Bardot, Edwige Feuillère, Franco Interlenghi en Nicole Berger.

Oftewel: hoe bemiddelde mannen van middelbare leeftijd alles op het spel kunnen zetten voor krokante jongedames met dubieuze intenties. Advocaat André Gobillot is zo'n man, Yvette Maudet zo'n jongedame. Hij redt het wispelturige gelegenheidsstraathoertje van de petoet en valt voor haar, zij brengt de gehuwde strafpleiter aan de rand van de afgrond. Noodlotsdrama naar de gelijknamige Georges Simenon-roman heeft dat typisch Parijse jarenvijftigpatina. Door de prachtig uitgelichte decors van meester Max Douy wandelen twee waarlijk iconische hoofdrolspelers. Gouden moment in dit eclatante kassucces: Gabin snuit empathisch Bardots snotterneusje.

La traversée de Paris

1956 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk/Italië 1956. Oorlogsfilm van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Jeannette Batti, Anouk Ferjac, Monette Dinay en Jacques Marin.

Hoe sjouw je in nazi-bezet Parijs vier koffers met een vers geslacht varken van de ene kant van de stad naar de andere zonder in een Wehrmacht-cachot te belanden? Werkloze taxichauffeur Martin (Bourvil), goedmoedige schlemiel van nature en transporteur van zwarthandeltjes door noodzaak, denkt het met de gelegenheidscompagnon Grandgil (Gabin) in één avond te rooien. Dat de twee heren bitter weinig compatibel zijn, is de sjeu in deze geweldig gefotografeerde Marcel Aymé-adaptatie met boosaardig geestige dialogen van specialist Jean Aurenche. Raskomiek De Funès verzilvert in deze qualité française-klassieker de nevenrol van de louche, hatelijke kruidenier Jambier.

Marguerite de la nuit

1955 | Drama, Fantasy

Frankrijk/Italië 1955. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean-François Calvé, Palau, Yves Montand, Michèle Morgan en Louisa Colpeyn.

Na een opera-avond maakt de oude dr Georges Faust kennis met de mysterieuze meneer Léon, die hem meeneemt naar de nachtclub Pigall's in Montmartre. Daar raakt Faust door danseres Marguerite liefdesblind: hij is tot alles bereid om weer jong te zijn teneinde haar hart te winnen. Ghislaine Autant-Lara's adaptatie van het fantastische verhaal van Pierre Mac Orlan (1882-1970) is een fraaie donker-romantische droom. Het verhaal werd verplaatst van de jaren twintig naar de jaren vijftig. Bijrolletje van Louisa Colpeyn, de Antwerpse moeder van meester-romancier Patrick Modiano, als Russische gravin.

Lola Montès

1955 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk/Duitsland/Luxemburg 1955. Biografie van Max Ophüls. Met o.a. Martine Carol, Peter Ustinov, Anton Walbrook, Yvan Desny en Oskar Werner.

De meeste films van Max Ophüls gaan over vrouwen in een vrouw-onvriendelijke samenleving. Zo ook Lola Montès, gebaseerd op het levensverhaal van de in 1821 in Ierland geboren danseres Elizabeth Rosanna Gilbert. Haar relatie met de Beierse koning Lodewijk de Eerste leidde tot de val van de koning in 1848. Een mooi tragisch verhaal in Cinemascope verfilmd met een van de grote filmsterren uit de jaren 50 in de rol van Lola Montès: kauwgomplaatje Martine Carol. De uiterst fraaie Carol, uit Nana en Madame du Barry, bleek ook uitstekend te kunnen acteren. Peter Ustinov is de goedgemutste verteller, impresario en ceremoniemeester in deze barokke biografie.

Les diaboliques

1955 | Thriller, Horror, Film noir

Frankrijk 1955. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel en Jean Brochard.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

Le Rouge et le noir

1954 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Italië 1954. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Antonella Lualdi, Jean Martinelli, Jean Marcure en André Bruno.

Een jonge arrivist van proletarische afkomst probeert zich via amoureuze tactiek binnen de aristocratie in te werken. Vlak voor zijn huwelijk met de dochter van een markies die zelfs een titel voor hem wil kopen wordt zijn verleden echter bekend gemaakt. Ondanks zijn grote lengte doet de film de rijkdom aan gebeurtenissen en nuances van de Stendhal-roman onvoldoende recht. Zorgvuldige vormgeving heeft een mat effect op de emoties, ondanks goed acteren.

Le salaire de la peur

1953 | Actiefilm, Avonturenfilm, Thriller

Frankrijk/Italië 1953. Actiefilm van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Yves Montand, Charles Vanel, Folco Lulli, Peter van Eyck en Véra Clouzot.

Vier in Zuid-Amerika aan lager wal geraakte mannen accepteren de opdracht om voor tweeduizend dollar de man (toen een leuke som) twee vrachtwagens met nitroglycerine over vijfhonderd kilometer onbegaanbare wegen te vervoeren om een brand in een olieput van de Southern Oil Company te blussen. Onderweg kan ieder kuiltje in de junglewegen al fataal zijn. Zinderende spanning, sterk acteerwerk. Europa was eensgezind enthousiast: de film won de BAFTA, de Gouden Beer en de Gouden Palm. Later maakte William Friedkin een veel minder sterke remake.

L'auberge rouge

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Julien Carette, Françoise Rosay, Marie-Claire OIivia en Grégoire Aslain.

Zwarte humor domineert dit maffe verhaal over een herbergier die met zijn vrouw zijn gasten doodt en berooft. Een monnik verneemt dit geheim in een biecht (afgenomen met een grillrooster, bij gebrek aan een biechtstoel met venster) en komt voor een dilemma te staan: zijn medereizigers redden of zich aan zijn zwijgplicht houden? De destijds populaire komiek Fernandel speelt de monnik maar krijgt prima tegenspel van herbergiers Carette en Rosay. Het liedje La ballade de l'auberge rouge wordt gezongen door niemand minder dan Yves Montand. Deze macabere komedie kreeg een remake in 2007.

Occupe-toi d'Amélie!

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Desailly, André Bervil, Louise Conte en Marcelle Arnold.

Het meesterscenaristenspan Jean Aurenche en Pierre Bost bewerkte met Autant-Lara het boulevardstuk van Georges Feydeau tot een grandioze komedie. In deze farce over een vals en een echt huwelijk, een forse erfenis en rad van de tongriem gesneden hoofdfiguren wordt met bourgeoiswaarden en traditiewetten van film en theater vrolijk de vloer aangeveegd. Vaudevilleske kassakraker vol vindingrijke situaties en topcast verdween na eerste bioscooproulement uit zicht omdat de erven Feydeau het script onwaardig achtten. La Darrieux fonkelt op haar koketst, Max Douy tekende voor de bekroonde decors.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Madeleine Gug op televisie komt.

Reageer