Stefania Sandrelli

Acteur

Stefania Sandrelli is acteur.
Er zijn 81 films gevonden.

Il conformista

1970 | Drama

Italië/Frankrijk/Duitsland 1970. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Dominique Sanda, Gastone Moschin en Enzo Tarascio.

In het Italië van de jaren dertig neigt Marcello Clerici (een uitstekende Trintignant) naar conventie en conformisme, ook wanneer hij in naam van Mussolini's fascistische regime tijdens zijn huwelijksreis een moord moet plegen. Een van de sterkste films in het oeuvre van de Italiaanse meester Bertolucci (Novecento, Last Tango in Paris) is een intellectuele thriller vol verwijzingen naar de door hem bewonderde Jean-Luc Godard. Het fraaie, duister gestemde camerawerk is van Vittorio Storaro, die vervolgens ondermeer Apocalypse Now zou schieten. Krachtig drama werd gebaseerd op de roman van Alberto Moravia.

La prima cosa bella

2010 | Komedie, Drama

Italië 2010. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Valerio Mastandrea, Micaela Ramazzotti, Stefania Sandrelli, Claudia Pandolfi en Marco Messeri.

Komisch drama van Paolo Virzi over boze zoon die na jaren terugkeert naar zijn stervende, onconventionele moeder.

L'ultimo bacio

2001 | Komedie, Romantiek, Drama

Italië 2001. Komedie van Gabriele Muccino. Met o.a. Stefano Accorsi, Giovanna Mezzogiorno, Stefania Sandrelli, Marco Cocci en Pierfrancesco Favino.

Komisch drama biedt veel goeds: jonge gepassioneerde acteurs, intrigerende montage en een verhaal over relaties. Het thema is de vraag in hoeverre een relatie vrijheid in de weg staat. Carlo (Accorsi) is achter in de twintig als zijn vriendin Giulia (Mezzogiorno) aankondigt zwanger te zijn. Voor de hele familie is dit feestelijk nieuws, maar Carlo is bang voor de verantwoordelijkheid en de beperkingen die vaderschap veroorzaken. Carlo's omgeving kent soortgelijke problemen. Adriano (Pasotti) bijv. is net vader, maar vindt dat zijn vrouw (Impacciatore) niet meer de oude is. Jammer dat scenarist en regisseur Muccino niet altijd onder de clichés van de relatiethematiek uit komt.

Esperando al Mesías

2000 | Komedie, Drama

Argentinië/Spanje/Italië 2000. Komedie van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Héctor Alterio, Stefania Sandrelli, Chiara Caselli en Melina Petriela.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

La Cena

1998 | Komedie

Italië/Frankrijk 1998. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Fanny Ardant, Vittorio Gassman, Stefania Sandrelli, Lea Gramsdorff en Eros Pagni.

Scola`s film LA TERRAZZA uit 1980 was een verrassing om een deel van de maatschappij uit te beelden op een party in Rome. In 1983 deed hij dit idee nog eens over met een minder resultaat in LE BAL. Deze film is in wezen niet anders. In Arturo Al Portico, een familierestaurant, een trattoria op zijn Italiaans, bevinden zich veertien tafels, waaraan Flora (Ardant) bedient, de vrouw van de eigenaar. Rond iedere tafel, waaraan in totaal zo`n veertig verschillende personen komen te zitten om te dineren, speelt een afzonderlijke geschiedenis, die dan weer representatief is voor de kaleidoscoop van de (Italiaanse) maatschappij. Er zitten boeiende en minder boeiende stukken bij. Wat er op tafel komt, lijkt op nouvelle cuisine, en is licht verteerbaar, maar zonder substantie. Het scenario van regisseur Scola, Furio Scarpelli, Silvia Scola en Giacomo Scarpelli naar een idee van Scola heeft te lang op het fornuis gestaan en heeft daardoor toch wel veel van zijn smaak verloren. Op het spel van de hoofdrollen valt weinig aan te merken, behalve dat Scola het met de veteranen op safe heeft gespeeld. De vormgeving ziet er mooi, maar onwerkelijk uit. Fans van de regisseur vinden de film wellicht overdreven en onwerkelijk, maar wijzen er toch op dat je twee uur wordt beziggehouden met afwisselende spijzen, en dat sommige menus fantasierijke, maar vooral lekkere recepten bevatten. Zij zullen dit festijn beslist hoger waarderen. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo. Ook bekend als TAVOLE APPARECCHIATE E CHIARIMENTI.

Stealing Beauty

1996 | Drama, Erotiek

Italië/Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1996. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jeremy Irons, Donal McCann, Ignazio Oliva, Roberto Zibetti en Stefania Sandrelli.

In een groepje uitgedroogde kunstenaars stapt op een zonnige dag de Amerikaanse schone maagd Lucy (Liv Tyler, al eerder zo mooi in Heavy) binnen. Haar moeder heeft zelfmoord gepleegd en ze probeert enige vertroosting te vinden bij die oude vrienden van mams. Lucy hoopt ook weer de jongen te ontmoeten op wie zij vier jaar geleden verliefd werd. Het gegeven had natuurlijk best een spitse, geestige, satirische of gaaf romantische film kunnen opleveren, als Bertolucci niet zo ongelooflijk aan de oppervlakte was blijven hangen. De enige die zijn kans greep was cameraman Darius Khondji, die adembenemende plaatjes maakte van het Toscaanse landschap.

Speciale Mastroianni : Il fascino della normalitá

1996 | Documentaire

Italië 1996. Documentaire van Loris Mazetti. Met o.a. Marcello Mastrianni, Giulio Bosetti, Claudia Cardinale, Manoel de Oliveira en Pietro Garinei.

Een portret van Marcello Mastroianni (1923-1996) een tweetal maanden voor zijn dood gemaakt (oktober 1996). In een klein uurtje tijd wordt een balans opgemaakt van de rijke loopbaan van Itali[KA3]e`s populairste acteur. Er wordt niet enkel aandacht besteed aan zijn filmwerk, maar tevens wordt gekeken naar wat hij op de planken deed (o.a. zijn rol van Rudolph Valentino in de muzikale show [KL]Ciao Rudy[KLE]) en televisie (o.a. een wervelende dans met de Kessler-zusjes). We horen ook zijn twijfelachtig talent als zanger. Een hele reeks mensen die met hem samenwerkten komen de lofportret bespelen, want, zoals gebruikelijk in dit soort hommages, klinkt er geen woord kritiek door de uitlatingen. Dit alles werd uiteraard geïllustreerd met tientallen filmfragmenten. Na zijn dood werd de documentaire niet aangepast. Marco Varvello schreef het scenario en Walter Bellagente stond in voor de montage. Luciano Cricelli filmde het nieuwe materiaal.

Il maresciallo rocca

1996 |

Italië 1996. Lodovico Gasperini, Giorgio Capitani en Lodovico Gasparini. Met o.a. Mattia Sbragia, Stefania Sandrelli, Gigi Proletti en Sergio Fiorentini.

Een portret van Marcello Mastroianni (1923-1996) een tweetal maanden voor zijn dood gemaakt (oktober 1996). In een klein uurtje tijd wordt een balans opgemaakt van de rijke loopbaan van Itali[KA3]e`s populairste acteur. Er wordt niet enkel aandacht besteed aan zijn filmwerk, maar tevens wordt gekeken naar wat hij op de planken deed (o.a. zijn rol van Rudolph Valentino in de muzikale show [KL]Ciao Rudy[KLE]) en televisie (o.a. een wervelende dans met de Kessler-zusjes). We horen ook zijn twijfelachtig talent als zanger. Een hele reeks mensen die met hem samenwerkten komen de lofportret bespelen, want, zoals gebruikelijk in dit soort hommages, klinkt er geen woord kritiek door de uitlatingen. Dit alles werd uiteraard geïllustreerd met tientallen filmfragmenten. Na zijn dood werd de documentaire niet aangepast. Marco Varvello schreef het scenario en Walter Bellagente stond in voor de montage. Luciano Cricelli filmde het nieuwe materiaal.

Mister dog

1995 | Drama

Italië 1995. Drama van Poalo Tescari. Met o.a. Stefania Sandrelli, Rachel Rice en Elena Sofia Ricci.

Een portret van Marcello Mastroianni (1923-1996) een tweetal maanden voor zijn dood gemaakt (oktober 1996). In een klein uurtje tijd wordt een balans opgemaakt van de rijke loopbaan van Itali[KA3]e`s populairste acteur. Er wordt niet enkel aandacht besteed aan zijn filmwerk, maar tevens wordt gekeken naar wat hij op de planken deed (o.a. zijn rol van Rudolph Valentino in de muzikale show [KL]Ciao Rudy[KLE]) en televisie (o.a. een wervelende dans met de Kessler-zusjes). We horen ook zijn twijfelachtig talent als zanger. Een hele reeks mensen die met hem samenwerkten komen de lofportret bespelen, want, zoals gebruikelijk in dit soort hommages, klinkt er geen woord kritiek door de uitlatingen. Dit alles werd uiteraard geïllustreerd met tientallen filmfragmenten. Na zijn dood werd de documentaire niet aangepast. Marco Varvello schreef het scenario en Walter Bellagente stond in voor de montage. Luciano Cricelli filmde het nieuwe materiaal.

Erotic Tales: Sweeties...

1995 | Komedie, Fantasy, Korte film

Duitsland/Italië 1995. Komedie van Cinzia Th. Torrini en Cinzia Th. Torrini. Met o.a. Stefania Sandrelli, Roberto Citran, Gea Martire, Pina Ammendola en Enzo Garramone.

De roodharige, flamboyante Ana (Sandrelli) is een vrouw van middelbare leeftijd. De passie van haar man is gedoofd en zijn onge[KA3]interesseerde houding kan ze maar moeilijk verkroppen. Iedere poging tot tederheid of toenadering wordt door hem cru afgewezen. Ze compenseert haar frustratie door overmatig bonbons te snoepen, maar ze is vastbesloten om hem te verleiden. Ze doet een drastische vermageringskuur, kleedt zich sexy, maar ze bereikt haar doel niet. Ten einde raad gaat ze naar een waarzegster Olga (Martire) die haar liefdesdrankjes en andere wondermiddelen aansmeert. Een humoristische kijk op het huwelijk als de hartstocht plaatsmaakt voor de sleur omdat de aantrekkingskracht eraf is. Het originele einde is erg leuk. De nog altijd mooie Sandrelli draagt moeiteloos de film. Het scenario is van regisseuse Torrini. Het camerawerk is van Alessio Gelsini. Dolby Stereo S.R.

Desideria

1994 | Fantasy, Horror, Familiefilm, Animatie

Italië 1994. Fantasy van Lamberto Bava. Met o.a. Sophie von Kessel, Anna Falchi, Franco Nero, Billie Zöckler en Ute Christensen.

Het symbool van de macht in een fantasy-rijk is de ring uit de titel. Hij behoort aan de hardvochtige koning (Nero), die echter over een ruim hart beschikt en een baby die tussen de wolven leeft, opneemt. Hij noemt haar Selvaggia (Von Kessel) en ze moet opgroeien met zijn eigen dochter Desideria (Falchi). Zonder het te beseffen haalt de koning daardoor twist en tweedracht in huis, die pas na zijn dood tot intriges en een strijd op leven en dood aan het hof leiden.

De amor y de sombra

1994 | Romantiek, Drama

Spanje/Argentinië 1994. Romantiek van Betty Kaplan en Betty Kaplan. Met o.a. Jennifer Connelly, Antonio Banderas, Stefania Sandrelli, Patricio Contreras en Diego Wallraff.

Chili na de dood van Salvador Allende in 1973; het land zucht onder het juk van de militaire junta van generaal Pinochet. Irene Beltran komt uit een beschermd milieu en beseft nauwelijks wat er zich afspeelt. Er werkt eigenlijk niets in de film, zelfs de twee hoofdpersonages lopen er wat verloren bij.

Per amore solo per amore

1993 | Romantiek

Italië 1993. Romantiek van Giovanni Veronesi. Met o.a. Diego Abatantuono, Penélope Cruz, Stefania Sandrelli, Alessandro Haber en Darek Nasser.

Jozef: een timmerman, trouwe echtgenoot van de maagd Maria en uitverkoren de vader te worden van Jezus Christus. Weinig meer staat er over hem in de bijbel. De film speculeert over zijn leven v[KA1]o[KA1]or en gedurende zijn ontmoeting met Maria. Het verhaal wordt verteld door middel van een voice over door zijn doofstomme Griekse slaaf Socrates (Haber). Jozef is een creatieve timmerman, een reiziger die naar Damascus en Rome wil, en ook een versierder die niet wil trouwen. Wanneer hij echter Maria ontmoet, wordt hij vreselijk verliefd op haar, trouwt met haar tegen de wil van haar familie en wordt een liefhebbende en begripvolle echtgenoot. Hij aanvaardt de situatie zonder vraagen of twijfels omtrent haar maagdelijkheid en zwangerschap. Onderhoudend en humoristisch. Ook bekend als ONLY FOR LOVE.

Ho un segreto con Papa

1993 | Familiefilm, Drama

Italië 1993. Familiefilm van Gianpaolo Tescari. Met o.a. Elena Sofia Ricci, Treat Williams, Stefania Sandrelli, Rachel Rice en Federico Pacifici.

Een vertegenwoordiger in videospelletjes wordt aanbeden door zijn twee dochters van 10 en 15. Hij komt bij een verkeersongeluk om het leven. De jongste kan de dood van haar vader niet verwerken. Dan gaat een zwerfhond haar volgen. Haar moeder houdt niet van beesten en hij moet de deur uit. Het blijkt dat Mister Dog, zoals ze hem noemde, geen gewoon dier is.

Colpo di coda

1993 | Thriller

Frankrijk/Duitsland/Italië 1993. Thriller van José Maria Sanchez. Met o.a. Giancarlo Giannini, Stefania Sandrelli, Alessandra Martines, Barbara Sukowa en Jean-Claude Brialy.

Deze politieke thriller speelt zich af op locaties in Normandi[KA3]e, Parijs en Veneti[KA3]e en is gebaseerd op Piero Soria`s gelijknamige roman over Flavio Morselli (Giannini), een professor in de muziek. Deze voormalige Italiaanse terrorist houdt zich al jaren schuil in Parijs. Door de moord op een lid van een groep terroristen, die zich verborgen hield in de lichtstad, valt de aandacht van de Franse geheime dienst op hun voormalige leider Flavio. Deze heeft niets te maken met de moord maar slaat op de vlucht. De leider van een mysterieuze organisatie chanteert Flavio en dwingt hem de voorzitter van de Europese Gemeenschap te vermoorden tijdens vredesbesprekingen over het Midden-Oosten. Daar wil hij niet bij betrokken raken, maar deze bende en de Franse geheime dienst zitten hem op de hielen. Hulp komt van een ex-vriendin, een voormalig terroriste die destijds wat voor hem voelde. Goed gespeeld en geproduceerd. Het scenario is van Graziano Diana, John Howlett en regisseur Sanchez.

Nottataccia

1992 | Komedie, Drama

Italië 1992. Komedie van Duccio Camerini. Met o.a. Stefania Sandrelli, Massimo Wertmuller, Massimo Bellinzoni, Giorgio Gobbi en Massimo Bonetti.

Film is gebaseerd op een toneelstuk en speelt zich af op één locatie, in een lange nacht. Liefde en misverstanden tussen een leraar klassieke talen en een psychologe. Naast deze twee hoofdpersonen zien we nog een paar andere figuren langskomen, zoals de homoseksuele patiënt van de psychologe en een travestiet met zijn beschermheer. Dit filmdebuut van regisseur Camerini is soms leuk, soms stomvervelend. Het publiek moest er niets van hebben.

Non chiamarmi Omar

1992 |

Italië 1992. Sergio Staino. Met o.a. Ornella Muti, Stefania Sandrelli, Elena Sofia Ricci, Gastone Moschin en Giuliana Calandra.

Regisseur Staino schreef samen met auteur Fransesco Tullio Altan het scenario, gebaseerd op diens verhaal Nudi e crudi. De gebeurtenissen spelen zich af in een Noorditaliaanse stad op een vroege winterochtend. Aan het begin van een praatprogramma op de radio hebben enkele excentrieke figuren een afspraak. Ze komen in allerlei situaties terecht om hun afspraken te kunnen nakomen. Door de vele verschillende sketches wordt de film tamelijk chaotisch. Sommige situaties houden het precies tussen het komische en het bizarre. De kijkers weten niet of ze vermaakt worden of in de maling worden genomen.

Jamón, jamón

1992 | Romantiek, Komedie, Erotiek

Spanje 1992. Romantiek van Bigas Luna. Met o.a. Stefania Sandrelli, Penélope Cruz, Javier Bardem, Anna Galiena en Jordi Mollà.

In een Spaans provinciestadje loopt de temperatuur hoog op wanneer de echtgenote van een fabriekseigenaar wil beletten dat haar zoon met een meisje van laag allooi trouwt. Deze rijke Conchita (Sandrelli) huurt de lokale hengst, tevens onderbroekenmodel (Bardem), in om de jonge Silvia (Cruz), dochter van de plaatselijke bordeelhoudster, van haar geliefde los te weken. Dat gaat fout wanneer Conchita zelf voor hem valt en haar zoon niet zo keurig blijkt als hij lijkt. Geestig-grimmige verwikkelingen worden met flair verbeeld door de Spaanse regisseur Bigas Luna, die met deze film de carrières van Penélope Cruz en Javier Bardem een stevige duw gaf.

Come una mamma

1991 | Drama, Familiefilm

Italië 1991. Drama van Vittorio Sindoni. Met o.a. Stefania Sandrelli, Massimo Dapporto, Leonardo Ferrantini, Jean Sorel en Benedetta Buccellato.

Sentimentele tv-film in twee delen van elk 95 minuten. Het verhaal begint in 1970 als Elvira (Sandrelli) in Rome de gouvernante wordt van Marco, de zoon van de Lombardi`s (Sorel en Buccellato). Elvira ontmoet Fiorino (Dapporto) en ze blijft haar hele leven bij hem. Als Marco groter wordt en naar school gaat moet ze een ander baantje zoeken. Tien jaar later: zij werkt bij een professor, Marco verkeert in slecht gezelschap. Maar hij wordt volwassen door het verdriet over het verlies van zijn moeder. Weer tien jaar later verhuist Elvira naar Milaan en wordt gouvernante van Marco's zoon. Heel behoorlijk gespeeld en geregisseerd.

La stella del parco

1990 | Familiefilm

Italië 1990. Familiefilm van Aldo Lado. Met o.a. Ray Lovelock, Stefania Sandrelli, Francesca Neri, Galeazzo Benzi en Gianpiero Albertini.

Miniserie over het leven van Falco (Lovelock), opzichter van natuurpark Monte Rosa in het Italiaanse Zuid-Tirol. Hij woont met vrouw Giuliana (Sandrelli) en kinderen in een adembenemend mooi gebied met bossen en besneeuwde bergtoppen. De serie telt twaalf delen. In deel I, SPECULATORI, wordt Falco geconfronteerd met speculanten die ten koste van de natuur een toeristenoord willen bouwen. In deel II, UN BURTTO INCONTRO, ontmoeten zijn dochter en haar vriendin tijdens een uitstapje in de bergen een groep jonge dronkaards. Een natuurvriendelijke serie met lieflijke landschappen, die fraai in beeld zijn gebracht.

Il male oscuro

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Mario Monicelli. Met o.a. Giancarlo Giannini, Emmanuelle Seigner, Stefania Sandrelli en Vittorio Caprioli.

Naar een roman van Giuseppe Berto en voor het witte doek bewerkt door Suso Cecchi d'Amico en de zeer gewaardeerde Tonino Guerra. Een schrijver lijdt aan een kwaal, die hem noodzaakt regelmatig artsen te raadplegen en tenslotte om weer gezond te worden onder het mes moet. Maar het wordt alras duidelijk dat zijn ziekte psychologisch is en veroorzaakt door een onopgelost conflict dat hij had met zijn onlangs overleden vader. Het spel van Giannini als de ziekelijke schrijver is overtuigend en de film is vaardig gerigisseerd door Monicelli. Het camerawerk is van Carlo Tafani.

Evelina e i suoi figli

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Livia Giampalmo. Met o.a. Stefania Sandrelli, Maurizio Donadoni, Pamela Villoresi, Flavio Bonacci en Cochi Ponzoni.

Deze film gaat over de problemen van een alleenstaande werkende vrouw van veertig met twee bijna volwassen zoons. Zo op het oog heeft ze weinig tijd voor een liefdesaffaire, totdat een buurman haar het hof maakt en verandering brengt in de nauwe band die ze met haar zoons heeft. Een gedetailleerde kijk op alleenstaande moeders uit de middenklasse in de periode 1980 - 1990. Sandrelli speelt vanaf 1985 serieuzere rollen en probeert haar imago van sekspoes van zich af te schudden, maar ze moet haar spel toch nog veel meer niveau geven.

Die Rückkehr

1990 | Romantiek, Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1990. Romantiek van Margarethe von Trotta, Valentina Lainati en Jean paul Biczycki. Met o.a. Barbara Sukowa, Stefania Sandrelli, Sami Frey, Jan Biczycki en Valentina Lainati.

Een vrouwelijke arts keert van Afrika terug naar Parijs en ontdekt opnieuw de oorzaken van een onopgeloste crisis, die begon toen haar man verliefd werd op haar beste vriendin en die tot gevolg had dat zij naar Afrika vertrok. Ze komt terug om haar vriendin te helpen, die aan kanker lijdt, en geleidelijk verdwijnt de vijandigheid tussen de twee vrouwen. Ondanks het goede acteerwerk is de film over deze driehoeksverhouding traag en banaal. Het scenario is van Von Trotta en de fotografie werd verzorgd door Tonino Delli Colli. Ook bekend als: THE RETURN en L'AFRICAINE.

Stradivari

1989 | Biografie

Italië/Frankrijk 1989. Biografie van Giacomo Battiato. Met o.a. Anthony Quinn, Stefania Sandrelli, Fanny Basten, Francesco Quinn en Danny Quinn.

Het leven, de liefdes, de kunst en het vakmanschap van de grootste luitspeler aller tijden, Antonio Stradivari, die aan het eind van de zeventiende eeuw in Cremona woonde. Prachtig gespeeld door Anthony Quinn, die sterke acteurs om zich heen heeft. Bij de produktie van de film zijn kosten nog moeite gespaard. We zien het leven van de grote musicus vanaf zijn twintigste. Eerst wordt Stradivari gespeeld door Lorenzo Quinn, later, als hij ouder wordt, door Francesco en Anthony. Quinn en zonen zijn geweldig. Uitstekende muzikale leiding van Salvatore Accardo.

Lo zio indegno

1989 | Komedie

Italië 1989. Komedie van Franco Brusati. Met o.a. Vittorio Gassman, Giancarlo Giannini, Kim Rossi Stuart, Beatrice Palme en Stefania Sandrelli.

Oom Luca, gespeeld door Gassman, liegt, steelt en bedriegt in de overtuiging dat alles vergeven zal worden. Hij valt op schoolmeisjes, die hij weinig omzichtig benadert. Als hij een hersenbloeding krijgt en geld nodig heeft voor een operatie, belt hij zijn rijkgeworden yuppie-neef, die hem goedhartig het geld geeft, om te ontdekken dat Luca er een feest van aanricht, waarbij hij zijn neefjes' vriendin verleidt. Gefascineerd door zo'n doorgewinterde bohémien sluit hij vriendschap met zijn neef, een band die steeds hechter wordt. Gassman is verrukkelijk.

Come stanno bene insieme

1989 | Drama

Italië 1989. Drama van Vittorio Sindoni. Met o.a. Stefania Sandrelli, Sergio Castellitto, Linda Celani en Carlo Monni.

Stefania Sandrelli doet het prima in de rol van een professor in de litteratuur die met een journalist getrouwd is. Het verhaal loopt van de zestiger jaren tot de tachtiger jaren. Hoewel ze twee en veertig jaar is, ziet Sandrelli er charmant en behoorlijk overtuigend uit in haar rol van een vrouw die twintig jaar jonger is dan zij. Ze wordt langzaam rijper in elk van de drie episoden die een periode van bijna drie decennia bestrijken: als een jonge studente en als een getrouwde vrouw die bij haar man weggaat en naar een huis zoekt en daarbij te maken krijgt met de stress van twee taken: die van moeder en die van professor.

Secondo Ponzio Pilato

1988 | Historische film, Komedie

Italië 1988. Historische film van Luigi Magni. Met o.a. Nino Manfredi, Stefania Sandrelli, Lando Buzzanca, Luisa De Santis en Mario Scaccia.

In deze film is Pontius Pilatus een zwakke, weifelachtige stadhouder van Judea, met het accent van een Romeinse taxichauffeur. Zijn verstand belet hem te zien dat Jezus God is, terwijl zijn vrouw achtervolgd wordt door dromen en vast in Jezus gelooft. Hoewel in zijn hart liberaal, blijft Pilatus sceptisch. In een historisch niet verantwoorde finale wordt hij door keizer Tiberius onthoofd, omdat hij de verantwoordelijkheid voor de dood van Jezus op zich heeft genomen om verdere vervolging van de joden door de keizer te voorkomen. Een domme film, die slechts wordt opgeluisterd door de naakte slavinnen.

Mignon è partita

1988 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk/Italië 1988. Komedie van Francesca Archibugi. Met o.a. Stefania Sandrelli, Jean-Pierre Duriez, Massimo Dapporto, Celine Beauvallet en Micheline Presle.

Heerlijke, frisse lachfilm over een jongen van veertien, die uitvoerig verhaalt over het half-jaarlijkse bezoek van zijn zestien-jarige nichtje uit Parijs die Mignon heet. Het gaat over zijn enorme verliefdheid en de eenzaamheid van zijn moeder die een kortstondige affaire heeft met haar zwager, en de relatie van de jongen met zijn zieke leraar Latijn. Tenslotte komt Mignon weer op haar beide benen terecht geholpen door haar Romeinse familieleden. Er wordt goed geacteerd, en een goed scenario helpt altijd.

Il piccolo diavolo

1988 | Komedie, Fantasy

Italië 1988. Komedie van Roberto Benigni. Met o.a. Walter Matthau, Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, John Lurie en Stefania Sandrelli.

Een kleine duivel wordt uitgedreven uit een meisje, maar hij heeft weinig zin om naar de hel terug te gaan. Hij besluit op aarde te blijven en een menselijke gedaante aan te nemen om het leven van de mensen te kunnen bestuderen. Uiteraard veroorzaakt de schelm heel wat moeilijkheden en haalt hij ondeugende grappen uit. Sterke rollen van Benigni als de duivel en Matthau als de priester die door hem lastig gevallen wordt. Het scenario is van Vincenzo Cerami en de regisseur. Het camerawerk is van Robby Müller.

Noyade interdite

1987 | Film noir, Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1987. Film noir van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Guy Marchand, Elizabeth Bourgine, Anne Roussel en Gabrielle Lazure.

Bewerking van een roman in de stijl van de série noire geschreven door Andrew Coburn, Widow's Walk. Op een kwade morgen vindt de mooi-ogende Roussel het lijk van de echtgenoot van de licht hysterische Ferréol op het strand aan de Atlantische kust. Inspecteur Noiret komt uit Bordeaux afgereisd om het geval te onderzoeken. Later komt inspecteur Marchand op de proppen, die Noiret gaat tegenwerken. Een duel tussen de politiemannen is het gevolg. Soms is de mysterieuze intrige verwarrend. De sfeer komt echter in de buurt van Chabrol en Simenon. Het verontrustende klimaat bekoort, hoewel de regisseur het te serieus heeft aangepakt. Het geheel blijft een beetje koud. Goede spelprestaties van de acteurs. Pierre Granier- Deferre en Dominique Roulet schreven het scenario. Camerawerk van Charles van Damme.

Les Lunettes d'or

1987 | Drama

YU/Italië/Frankrijk 1987. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Philippe Noiret, Rupert Everett, Valeria Golino, Nicola Farron en Roberto Herlitzka.

Een trouwe bewerking van de gelijknamige roman van Giorgio Bossaini door een gevoelige en intelligente regisseur. Met name speelt de kwestie van de meedogenloos afgewezen homofilie (de hoofdpersoon pleegt zelfmoord) in een sfeer van intolerantie onder het fascisme in het Italië van vlak voor WO II. Daarnaast komen de problemen van de integratie van een joodse jongeman in een maatschappij met een antisemitisch klimaat aan de orde. Meer in zijn algemeenheid gaat het om een studie van de subtiele machinaties die leiden tot een dergelijke wanhoopsdaad. Een zwaarmoedige, trage, moeilijke en pessimistische film, die echter zonder twijfel weet te fascineren.

La Sposa era bellissima

1987 | Drama, Romantiek

Hongarije/Italië 1987. Drama van Pál Gábor. Met o.a. Ángela Molina, Marco Leonardi, Massimo Ghini, Stefania Sandrelli en Simona Cavallari.

Molina speelt een mooie, jonge 'onbestorven weduwe' in Sicilië, wier man na de geboorte van hun zoon is weggelopen om in West-Duitsland te gaan werken en nooit meer is teruggekomen. Haar geval is typisch voor veel vrouwen in het dorpje, maar op een goede dag verschijnt de liefde in de vorm van een jonge arts uit Milaan en voor het eerst overwint ze haar twijfels en de tegenwerking van haar zoon en durft ze te genieten van de vriendschap van een man. Goede spelers en mooie muziek.

La Famiglia

1987 | Komedie

Italië/Frankrijk 1987. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Emanuele Lamaro, Andrea Occhipinti, Stefania Sandrelli en Cecilia Dazzi.

Een familiekroniek die bijna de gehele 20e eeuw omvat. Ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van grootvader, komt de familie bijeen. De film is origineel omdat het verhaal zich geheel afspeelt in een groot huis, waarvan de muren de geschiedenis lijken buiten te sluiten. Scola weet op een minutieuze en gevoelige manier een periode weer te geven, waarin gedrag en mentaliteit evolueren naarmate de tijd vordert. Bovendien bevat de film een subtiele hoeveelheid humor en emotie. Echter toch niet geheel geslaagd omdat er zoveel personages in de film voorkomen, dat velen nauwelijks meer dan een silhouet blijven. Scenario van Ruggero Macari, Furio Scarpelli, Graziano Diana en Scola. Camerawerk van Ricardo Aronovich.

Gli Occhiali d'oro

1987 | Drama

Italië/YU/Frankrijk 1987. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Philippe Noiret, Rupert Everett, Valeria Golino, Stefania Sandrelli en Nicola Farron.

Montaldo's getrouwe verfilming van Giorgio Bassani's moderne klassieker zal veel volwassen kijkers aanspreken. De film behandelt thema's als onverdraagzaamheid, de maatschappelijke verbanning van een homoseksuele arts, en groeiend antisemitisme. De acteerprestaties zijn redelijk maar niet bijzonder en de film is meer geschikt voor een vertoning op tv.

D'Annunzio

1987 | Biografie, Drama, Erotiek

Italië 1987. Biografie van Sergio Nasca. Met o.a. Stefania Sandrelli, Robert Powell, Teresa Ann Savoy, Sonia Petrovna en Florence Guérin.

Film over de rond de eeuwwisseling levende romanschrijver en dichter Gabriele D'Annunzio, met het accent op zijn eerste vijf succesjaren. In deze periode was hij twee maal getrouwd en had hij één diepgaande verhouding. Een serieuze film, ondanks de talrijke seksscènes en fraai ogende actrices. Een kwaliteitsproduktie, hoewel Powell niet de juiste keus is voor de hoofdrol en de film slecht nasynchroniseerd is.

Speriamo che sia femmina

1986 | Drama, Komedie

Frankrijk/Italië 1986. Drama van Mario Monicelli en Mario Piovani. Met o.a. Liv Ullmann, Philippe Noiret, Catherine Deneuve, Giuliana de Sio en Bernard Blier.

Een verfrissend onconventionele film met een grote bezetting van spelers in een aantal door elkaar heen lopende verhaaltjes. Ullman speelt de hardvochtige gravin Elena Leonardi die een boerderij in Toscane bezit waar haar echtgenoot, die van haar vervreemd is, haar tevergeefs tracht over te halen zijn excentrieke project te financieren. Andere kleurrijke figuren maken hun opwachting: Deneuve speelt een beroemde filmster Claudia en de zuster van Ullman, er zijn twee ongewone dochters en nog vele anderen. De film gaat over vrouwen die in staat zijn zonder mannen een gelukkig leven te leiden. Scenario van Tullio Pinelli, Suso Cecchi D'Amico, Leo Benvenuti en Piero De Bernardi. Het camerawerk is van Camillo Bazzoni.

La Sposa Americana

1986 | Drama

Italië 1986. Drama van Giovanni Soldati. Met o.a. Stefania Sandrelli, Tommy Berggren, Harvey Keitel, Trudie Styler en Trudy Styler.

Een Italiaanse hoogleraar aan een Amerikaanse universiteit houdt van zijn Amerikaanse vrouw maar voelt zich tegelijk sterk aangetrokken tot haar schoonzus Anna, die een verstandshuwelijk heeft gesloten met een homoseksueel. Wanneer zijn vrouw aan kanker overlijdt, zoekt hij troost bij Anna. Dan is de film al verworden tot één grote warboel, hoewel de acteerprestaties af en toe uitstekend zijn.

Segreti, Segreti

1985 |

Italië 1985. Giuseppe Bertolucci. Met o.a. Lina Sastri, Lea Massari, Giulia Boschi, Rosanna Podestà en Alida Valli.

Alle rollen in deze film worden gespeeld door vrouwen en het spel is sterk, vooral dat van de nieuweling Boschi. Het is een studie van de geheimen (zoals de titel al zegt) van de menselijke geest en emotie. Deze luxueuze film is uitmuntend geregisseerd door Giuseppe Bertolucci, de jongere broer van Bernardo, met mooie muziek van Nicola Piovani. De film heeft een serieus thema met een politieke ondertoon.

L' Attenzione

1985 | Drama, Erotiek

Italië 1985. Drama van Giovanni Soldati. Met o.a. Stefania Sandrelli, Ben Cross, Amanda Sandrelli, Claudia Cavalcanti en Arnoldo Foa.

Het filmdebuut van moeder en dochter Sandrelli, gebaseerd op een verhaal van Alberto Moravia. Geen van de Sandrelli's kan acteren, en het talent van Ben Cross is verspild aan deze triviale film over de seksuele en incestueuze droom van een man.

Una Donna allo specchio

1984 | Erotiek, Drama

Italië 1984. Erotiek van Paolo Quaregna. Met o.a. Stefania Sandrelli en Marzio C. Honorato.

Deze film is een two man-show, die alle bijrolacteurs slechts korte en onbelangrijke optredens geeft. Het verhaal gaat over een kleuterleidster die tijdens het carnaval in een kleine stad in Noord-Italië een Napolitaan ontmoet. Het paar doet alle mogelijke seksuele spelletjes en psychologische plagerijen tijdens het driedaagse carnaval; aan het einde van de film verlaat de vrouw de man zonder hem haar adres te geven. Een absurde en niet erotische film.

Mi faccia causa

1984 | Komedie, Drama

Italië 1984. Komedie van Steno. Met o.a. Christian De Sica, Stefania Sandrelli en Gigi Proietti.

Een eenvoudige, aardige komedie met een sociaal tintje over een vriendelijke rechter die iedere dag een serie wetsovertreders aan zich voorbij ziet trekken, soms sympathiek, soms excentriek, maar allemaal zeer menselijk in hun smoezen en uitvluchten. Mooi spel, de karakters staan zo dicht bij ons dat we ons er uitstekend mee kunnen identificeren.

Magic Moments

1984 | Komedie

Italië 1984. Komedie van Luciano Odorisio. Met o.a. Stefania Sandrelli, Sergio Castellitto en Fabio Traversa.

Drie personen uit de provincie zijn naar Rome getrokken. Ze dromen ervan om voor de tv te mogen werken. De een komt terecht in de verkoop van valse curiosa uit de film, een ander raakt gelukkig getrouwd met een straatverkoper en de derde krijgt problemen met een tv-journaliste bij wie hij misschien een kind heeft verwekt. Frivrole, onnozele en absoluut niet humoristische film van een behoorlijk slechte regisseur. Zelfs een goede rolbezetting kan er niets meer aan redden.

Vacanze di Natale

1983 | Komedie

Italië 1983. Komedie van Carlo Vanzina. Met o.a. Jerry Calà, Christian De Sica, Stefania Sandrelli en Karina Huff.

Mensen van verschillend maatschappelijk niveau brengen de kerstdagen door in een sjiek hotel in het wintersportoord Cortina. Een industrieel houdt het met een vrouw die meent seks tekort te komen, een burgermans echtpaar gaat vreemd en er is een armlastig gezin, en vele andere figuren. De film is vervuld van de vele liefdes en hartstochten van de vakantiegangers. Een stompzinnig script, amateuristische regie en slecht acteerwerk maakten deze afschuwelijke film alleen nog maar geschikt voor de afvalcontainer.

La chiave

1983 | Drama, Erotiek

Italië 1983. Drama van Tinto Brass. Met o.a. Stefania Sandrelli, Frank Branciaroli, Barbara Cupisti, Armando Marra en Maria Grazia Bon.

Een Venetiaans echtpaar vertrouwt, elk voor zich, erotische escapades en verlangens toe aan een geheim dagboek in de wetenschap dat de ander het zal lezen. Ze ontlenen daar nieuwe seksuele prikkels aan die de man, die van middelbare leeftijd is en een zwak hart heeft, uiteindelijk fataal zullen blijken. De naar fascistisch Italië overgehevelde en zeer vrij bewerkte roman van de Japanner Tanizaki levert een chique prikkelfilm op, zonder de bedenkelijke aspecten van Brass' eerdere films. De film heeft nogal wat loze literaire en quasi-intellectuele pretenties om de uitvoerige seks-scènes te motiveren, maar de fraaie fotografie en het goede spel van de hoofdrollen tillen de film boven het niveau uit van bijvoorbeeld EMMANUELLE. Ook bekend als THE KEY en LA CLEF.

Eccezzziunale... veramente

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Carlo Vanzina. Met o.a. Diego Abantantuono, Stefania Sandrelli, Massimo Boldi en Teo Teocoli.

Een drieluik rond een dialectkomiek die een aantal fanatieke voetballiefhebbers speelt en daarbij in conflict komt met de aanhangers van de tegenpartij; hij verkeert in de onterechte waan dat hij de toto heeft gewonnen. Hij strandt op weg naar een interland in Belgi[KA3]e. De verbale grapjes van de Zuiderling die het algemeen beschaafd Italiaans (of Romeins) verkracht, gaan buiten de grenzen verloren, maar het merkwaardige uiterlijk en de motoriek van Diego Abantantuono geven de simpele sketches een komische werking, terwijl een vlot tempo en een niet al te dikke spelregie van Carlo Vanzina (zoon van de veteraan Steno) ook bijdragen tot een onderhoudend resultaat.

La disubbidienza

1981 | Oorlogsfilm, Drama, Erotiek

Frankrijk/Italië 1981. Oorlogsfilm van Aldo Lado. Met o.a. Stefania Sandrelli, Carl Diemunch, Teresa Ann Savoy, Mario Adorf en Marie José Nat.

Deze mislukte film, die speelt in Venetië tijdens WO II is gebaseerd op een roman van Alberto Moravia. Het oorspronkelijke verhaal gaat over het complexe verband tussen politiek en seks in de geest van een adolescent, maar daarvan is niet veel terug te vinden in de film. De jongen verlaat iedere nacht heimelijk het ouderlijke, bourgeois-fascistische huis om aan de kant van de partizanen te gaan vechten, terwijl zijn moeder smartlappen voor de Duitsers zingt en zijn vader met een jonge Engelse gouvernante opvrijt. De zachte, buitenissige sfeer kan deze warrige film niet redden.

L'Affaire Savolta

1981 | Drama, Misdaad, Historische film

Frankrijk/Spanje/Italië 1981. Drama van Antonio Drove. Met o.a. Charles Denner, Virginie Billetdoux, Stefania Sandrelli, Ettore Manni en William Sabatier.

Naar de roman [KL]La verita sul casa Savolta[KLE] van Eduardo Mendoza, die gebaseerd is op ware gebeurtenissen die zich aan het einde van de WO II in Cataloni[KA3]e hebben voorgedaan. Drie broers besturen als vennoten met strakke hand de firma Savolta, die te maken krijgt met een zware algemene economische crisis en de daaruit voortvloeiende onslagen, stakingen en rellen, waar zowel fascisten als anarchisten dankbaar gebruik van maken. De drie bazen krijgen advies van een Fransman (Denner) die met de dochter van [KA1]e[KA1]en van hen verloofd is. Deze laat alle partijen vallen (de militanten in de politiek en het vakbondsgebeuren) terwijl het regime van generaal Franco zijn macht ten gunste van de kapitalisten uitoefent. De bloedige staking mislukt en de genoemde adviseur wordt de echte directeur van de onderneming. Het scenario gaat er echter van uit dat de kijker enigszins op de hoogte is van wat er zich rond die tijd in Catalonië afspeelde. Resultaat: de film houdt geen rekening met haar Franse publiek. De regie, daarentegen, is pittig en de massascènes zijn zeer overtuigend. De personages worden nogal zwart-wit tegenover elkaar gezet.

La Terrazza

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1980. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Marcello Mastroianni, Serge Reggiani, Ugo Tognazzi en Jean-Louis Trintignant.

Het Romeinse soir[KA1]ee-leven verenigt kopstukken uit het culturele en maatschappelijke leven. De steeds wisselende benadering van dezelfde sc[KA2]ene maakt duidelijk hoe zeer ieder van de mannen van zijn oorspronkelijke idealen is vervreemd en aan het eind van hun Latijn is gekomen. De vrouwen hebben daarentegen hun praktische greep op de realiteit behouden, terwijl de jongeren alles met ironische scepsis bekijken. Deze sleutelfilm met zelfkritiek (met schrijvers, filmers, politici in eigen rollen naast de acteurs) heeft een veelkleurige structuur die herhalingen niet geheel vermijdt, maar een ingewikkeld tragi-komisch beeld geeft van een generatie en ondanks alle ontluistering de warmte van in stand gebleven vriendschap overdraagt. Het scenario is van regisseur Scola, Agenore Incorocci als Age en Furio Scarpelli. Het camerawerk is van Pasqualino De Santis. Technicolor. Stereo.

Desideria

1980 | Drama, Misdaad

Duitsland/Italië 1980. Drama van Gianni Barcelloni. Met o.a. Stefania Sandrelli, Laura Wenzel, Klaus Löwitsch, Vittorio Mezzogiorno en Orso Maria Guerrini.

De film toont de ontwikkeling van een jonge bourgeoise, die tegen haar milieu in opstand komt nadat zij ontdekt dat zij een onecht kind is (en de dochter van een prostituée). Zij sluit zich aan bij terroristen en hoeren. De film is gebaseerd op de roman La Vita Interiore van Alberto Moravia, maar is veel oppervlakkiger dan het boek en tracht met mooie plaatjes het gebrek aan diepgang te verhullen. Een goede rol van Wenzel.

Le Maître-nageur

1979 |

Frankrijk 1979. Jean-Louis Trintignant. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Jean-Louis Trintignant, Moustache, Guy Marchand en Stefania Sandrelli.

Een interessante, zij het grotendeels mislukte zwembadversie van THEY SHOOT HORSES, DON'T THEY? met Moustache als een rijke snob die in het zwembad in zijn tuin een wrede zwemmarathon organiseert. Het eerste halfuur is cynisch en leuk, maar daarna valt de film constant in herhaling en begint al snel te vervelen. Brialy is opvallend aanwezig in een sterke bijrol als de opdringerige en efficiënte secretaris van Moustache en hij steelt voortdurend de show. Het scenario staat op naam van Françoise, Jean-Claude en Robert Emion naar de roman van Vahé Katcha. Het camerawerk is van Jean-Jacques Flori.

L'ingorgo

1979 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk/Duitsland/Spanje 1979. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Alberto Sordi, Annie Girardot, Fernando Rey, Patrick Dewaere en Ángela Molina.

Op de autobaan tussen het vliegveld en Rome ontstaat een verkeersopstopping waar na 24 uur - bij het einde van de film - nog steeds geen voortgang in is gekomen. Deze zeer bittere satire laat de 'bewoners' van de verschillende auto's zien als representanten van een gestagneerde maatschappij in al haar lagen. De internationale co-productie noodzaakte de aanwezigheid van een reeks sterren, maar de portretten van door onbekende of amateur-acteurs gespeelde passagiers zijn minstens zo belangrijk, in alle varianten tussen grimmige humor en regelrechte tragedie. Ook qua organisatorische vormgeving van de apocalyps bijna een meesterwerk.

Dovè vai in vacanza?

1978 | Komedie

Italië 1978. Komedie van Mauro Bolognini, Luciano Salce en Alberto Sordi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Stefania Sandrelli, Lorraine de Selle, Paolo Villagio en Anna-Maria Rizzoli.

Episodenfilm. Een man probeert tijdens de vakantie zijn ex-vrouw te heroveren, maar een reeks bezoekende kennissen doorkruist zijn plannen. Een middenstandsechtpaar wordt door hun intelligente kinderen op een culturele vakantie gestuurd, terwijl hun woning 'modern' wordt ingericht. De eerste twee sketches zijn niet meer dan middelmatig uitgewerkte moppen waar ook de acteurs geen kant mee uit kunnen. Sordi's bijdrage heeft rake ironische observaties ten aanzien van modieus-intellectuele terreur, maar hij doet er als altijd - zelfs in dit beperkte bestek - veel te lang over.

Io sono mia

1977 | Drama

Duitsland/Italië/Spanje 1977. Drama van Sofia Scandurra. Met o.a. Stefania Sandrelli, Maria Schneider, Michele Placido, Grischa Huber en Anna Henkel.

Een met een fallocraat getrouwde onderwijzeres gaat met vakantie naar een eilandje waar de mannen zo mogelijk nòg erger zijn. Feministische toeristes stimuleren haar doorbraak naar autonomie. Deze komt echter te laat voor een kreupele lesbienne die na haar vertrek zelfmoord pleegt. Als produkt van mannen zou deze film waarschijnlijk zijn aangevallen als een kwaadwillig overdreven parodie; serieus bedoeld is deze eerste volledige Italiaanse vrouwenfilm een misser. De zinnige kern - een roman van Dacia Maraini - verdrinkt in een totaal gemis aan gevoel voor drama, humor, structuur en vormgeving. Sandrelli en Schneider doen hun best, maar kunnen met de holle cliché-dialoog geen kant op.

Quelle strane occasioni

1976 | Erotiek

Italië 1976. Erotiek van Nanni Loy, Luigi Magni en Luigi Comencini. Met o.a. Paolo Villagio, Valeria Moriconi, Nino Manfredi, Olga Karlatos en Alberto Sordi.

Een drieluik. Een gastarbeider in Amsterdam treedt met zijn vrouw in seksshow op en wordt vervangen door Turk. Man heeft een avontuurtje met de dochter van de minnaar van zijn vrouw. Een priester zit vierentwintig uur lang in een geblokkeerde lift met een aantrekkelijke jongedame. Minder pikanterie dan een ongenadig beeld van dubbele moraal, geacteerd door specialisten in het genre. De derde episode (van Comencini) is in alle opzichten een juweeltje.

Police Python 357

1976 | Misdaad, Drama

Frankrijk/Duitsland 1976. Misdaad van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Simone Signoret, François Périer, Stefania Sandrelli en Mathieu Carrière.

Op de premièrewoensdag van Police Python 357 belde gevierd misdaadfilmregisseur Jacques Deray (Borsalino) zijn jongere vakbroeder Corneau op: 'Zo, kleine schurk, ga je ons het gras voor de voeten wegmaaien?' Een amicaal compliment voor de uitmuntende, in Orléans opgenomen policier die Corneaus nog prille carrière daadwerkelijk vleugels gaf. Montand speelt een zwijgzame rechercheur die zich verstrikt in het onderzoek naar de dood van zijn vriendin, een Italiaanse fotografe (Stefania Sandrelli). IJzersterke karakterrollen en sfeerecho's van Corneaus regieheld Don Siegel geven in het doortimmerde scenario de noir-toon aan. De titel verwijst naar de Colt Python 357, Montands forse revolver.

Novecento

1976 | Drama, Historische film

Italië/Duitsland/Frankrijk 1976. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Burt Lancaster en Sterling Hayden.

Op een landgoed in Noord-Italië worden in 1900 op dezelfde dag de zoon van een hereboer en de zoon van een landarbeider geboren. De film volgt hen, en hun families, gedurende tachtig jaar in vriendschap en verwijdering, met de nadruk op het fascisme: de bourgeois collaboreert passief, de arbeider wordt partizaan. Dit uitzonderlijk ambitieuze epos mist tegen het eind overtuigingskracht door een al te naïef geloof in het revolutionair elan van de landarbeiders, maar levert daarvóór de ene briljante scène na de andere.

Les Magiciens

1976 | Thriller

Italië/Duitsland/Frankrijk 1976. Thriller van Claude Chabrol. Met o.a. Franco Nero, Jean Rochefort, Stefania Sandrelli, Gert Fröbe en Gila von Weitershausen.

Een zich vervelende rijkaard in Tunesië probeert de voorspellingen van een helderziende charlatan uit te doen komen. Voor een moordprofetie lijkt een jong echtpaar met problemen het aangewezen manipulatie-object, maar er valt een ander slachtoffer dan voorzien was. Een niet zo zeer mislukte als wel oninteressante Chabrol-film waarbij ironie de intrige uit de flut-roman niet op een ander plan tilt, maar de indruk maakt van een vakantiefilm waarbij de betrokkenen zich op exotische locaties prima geamuseerd hebben, maar hun werk vergeten zijn.

Le Voyage de noces

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, François Marthouret, Serge Marquand en Guy Marchand.

Een vrouw krijgt de indruk dat haar man haar ontrouw is en de gevraagde uitleg ontwijkt. Ze zoekt steun bij een andere man en wekt zo de jaloezie van haar echtgenoot die haar meeneemt op een tweede huwelijksreis om onbelemmerd weer nader tot elkaar te komen. Het vaag gehouden scenario wordt voortreffelijk geacteerd maar is in te mooie decors te mooi gefilmd, terwijl de dialoog de gemeenplaatsen aan elkaar rijgt.

Der Schuldige mit den sauberen Händen

1975 |

Frankrijk/Duitsland/Italië 1975. Claude Chabrol. Met o.a. Gert Fröbe, Stefania Sandrelli en Franco Neor.

Een vrouw krijgt de indruk dat haar man haar ontrouw is en de gevraagde uitleg ontwijkt. Ze zoekt steun bij een andere man en wekt zo de jaloezie van haar echtgenoot die haar meeneemt op een tweede huwelijksreis om onbelemmerd weer nader tot elkaar te komen. Het vaag gehouden scenario wordt voortreffelijk geacteerd maar is in te mooie decors te mooi gefilmd, terwijl de dialoog de gemeenplaatsen aan elkaar rijgt.

Delitto d'amore

1974 | Drama, Romantiek

Italië 1974. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Giuliano Gemma, Stefania Sandrelli, Brizio Montinaro, Renato Scarpia en Rina Franchetti.

Sociale aanklacht verpakt als love story. Fabrieksarbeiders in Milaan worden verliefd op elkaar ondanks verschillen, hij communist uit het Noorden, zij katholiek uit het Zuiden. Ontoereikende veiligheidsmaatregelen in fabriek bezorgen haar fatale gasvergiftiging. Zuiver getroffen kleinschaligheid maakt film effectiever dan politieke pamfletten met uitroepteken.

C'eravamo tanto amati

1974 | Drama, Komedie, Experimenteel

Italië 1974. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Nino Manfredi, Stefania Sandrelli, Stefano Satta Flores en Giovanna Ralli.

Drie vrienden uit het verzet groeien in de na-oorlogse Italiaanse ontwikkelingen steeds verder van hun oorspronkelijke idealen vandaan, maar ondanks alle ontstane barri[KA2]eres blijkt hun vriendschap na twintig jaar nog intact gebleven. Meesterlijk geconstrueerd scenario geeft compleet, tragi-komisch en kritisch tijdsbeeld. De filmhobby van een der hoofdpersonen is aanleiding voor een beeld van de vercommercialisering van de Italiaanse cinema, waarvoor Vittorio de Sica als voorbeeld wordt genomen (die overigens zelf zijn medewerking verleende, net als Federico Fellini en Marcello Mastroianni, die zichzelf spelen). Doorbraak- film van Scola. Het scenario van Age (Agenore Inrocci), Scarpelli (Furio Scarpelli) en regisseur Scola (als Scola). Het camerawerk is van Claudio Cirillo.

Il Diavolo nel cervello

1973 | Drama, Thriller

Italië 1973. Drama van Sergio Sollima. Met o.a. Keir Dullea, Micheline Presle, Maurice Ronet, Renato Cestié en Tino Buazzelli.

Het lijk van een man - die om haar geld met een jonge gravin is getrouwd en ook begeerd wordt door zijn schoonmoeder - wordt gevonden met zijn zoontje bij zich, die een nog rokende revolver in zijn hand heeft. De weduwe krijgt een psychische inzinking, terwijl een verliefde buurman probeert om samen met de psychiater klaarheid in de affaire te brengen. De complete rolbezetting gedraagt zich z[KA1]o verdacht dat het publiek alleen maar gelaten de (gezochte) ontknoping kan afwachten, zonder zelf mee te denken bij psychothriller die een dosis Britse ironie had kunnen gebruiken.

Black Belly Of The Tarantula

1972 |

1972. Paolo Cavara. Met o.a. Giancarlo Giannini en Stefania Sandrelli.

Het lijk van een man - die om haar geld met een jonge gravin is getrouwd en ook begeerd wordt door zijn schoonmoeder - wordt gevonden met zijn zoontje bij zich, die een nog rokende revolver in zijn hand heeft. De weduwe krijgt een psychische inzinking, terwijl een verliefde buurman probeert om samen met de psychiater klaarheid in de affaire te brengen. De complete rolbezetting gedraagt zich z[KA1]o verdacht dat het publiek alleen maar gelaten de (gezochte) ontknoping kan afwachten, zonder zelf mee te denken bij psychothriller die een dosis Britse ironie had kunnen gebruiken.

Alfredo, Alfredo

1972 |

Italië 1972. Pietro Germi. Met o.a. Dustin Hoffman, Stefania Sandrelli, Carla Gravina, Saro Urzì en Danika La Loggia.

Verlegen jongeman introduceert zich op voorspraak van vlotte vriend bij mooie jonge vrouw die na huwelijk dominante hysterica blijkt met een enorme seksuele honger. Ondertussen ontmoet de echtgenoot vrouw die in elk opzicht haar tegendeel lijkt. Vermakelijke, rumoerige huwelijkssatire gaat ongeg[KA4]eneerd tegen teneur van feminisme in, hoewel mannen ook allesbehalve voorbeeldig worden voorgesteld. Hoffman is verrassend overtuigende Italiaan (waardoor Engels nagesynchroniseerde versie niet alleen zijn tegenspelers saboteert maar ook zijn eigen rol.)

la Tarantola dal ventro nero

1971 | Thriller, Horror

Italië/Frankrijk 1971. Thriller van Paolo Cavara. Met o.a. Giancarlo Giannini, Stefania Sandrelli, Claudine Auger, Barbara Bouchet en Barbara Bach.

Vrouwen worden gewurgd gevonden, nadat met acupunctuur hun zenuwstelstel is verlamd. Een jonge politiecommissaris ontdekt dat alle slachtoffers gechanteerd werden, maar ook dat de verantwoordelijke daarvoor wordt gedood. Hij komt op het spoor van de moordenaar op het moment dat deze zijn vrouw wil aanvallen. Deze thriller in de Italiaanse traditie van moorden - op - mooie - vrouwen, heeft soms suggestieve spanning en rolbezetting boven het gemiddelde, maar het scenario rammelt aan alle kanten en is nogal onfris door de sensatie. Ook bekend als THE BLACK BELLY OF THE TARANTULA.

Brancaleone alle crociate

1970 | Avonturenfilm, Historische film

Italië 1970. Avonturenfilm van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio Gassman, Stefania Sandrelli, Adolfo Celi, Beba Loncar en Luigi Proitetti.

Kruistochten zijn voor middeleeuwse ridders een welkome aanleiding om leuk oorlogje te kunnen spelen. Zo ook voor Brancaleone, die voor de bevrijdingsactie van Christus' graf een legertje ongeregeld om zich heen verzamelt onder wie een aantrekkelijke heks, een masochist en een baby die kroonprins is. Deze uitbundige satire op een middeleeuws gegeven voegt aan L'ARMATA BRANCALEONE weinig nieuws toe en neemt ook fiks de tijd, maar de fantasierijke aankleding en het potsierlijk acteren zijn onverminderd amusant. Scenario van Furio Scarpelli, Agenore Incrocci en regisseur Monicelli.

Partner

1968 | Drama, Experimenteel

Italië 1968. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Pierre Clémenti, Stefania Sandrelli, Tina Aumont, Sergio Tofano en Giulio Cesare Castello.

Een schizofrene toneeldocent is in zijn ene persoonlijkheid een radicaal aanhanger van de theorieën van het 'Theater van de Wreedheid' en in zijn andere gedaante een politiek behoudend en seksueel geremd mens. Door omstandigheden gaan beide facetten steeds meer in elkaar overlopen met dramatische gevolgen. Na de internationaal geprezen, maar in Italië geflopte films en jarenlange inactiviteit lijkt Bertolucci's moderne bewerking van Dostojevski's Dubbelganger typisch een debuut, met alle niet waar gemaakte pretenties vandien en aan plagiaat grenzende hommages aan Godard, met een al even onverwerkt gebruik van Antonin Artauds theorieën en de praktijk van het Living Theatre. Deze falende film is niettemin zeer interessant door de herkenning van alles wat hem hier niet lukte en wat hij in volgende films wèl overtuigend waar maakte.

L'Immorale

1968 |

Italië 1968. Pietro Germi. Met o.a. Ugo Tognazzi, Stefania Sandrelli, Renee Longarini, Maria Grazia Carnassi en Gigi Ballista.

Een huisvader heeft twee minnaressen en bij elkaar zes kinderen. De optelsom van verplichtingen en verantwoordelijkheden vreet aan zijn energie, zodat hij raad vraagt aan een priester die geen ander advies heeft dan aanvraag van echtscheiding. Hij wil echter geen van zijn gezinnen offeren. Deze satire op de Italiaanse dubbele moraal wordt met verve gebracht en geacteerd, maar is al vaker en doeltreffender gedaan, ook door Germi zelf.

Tendre voyou

1966 | Komedie

Frankrijk/Italië 1966. Komedie van Jean Becker. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Mylène Demongeot, Nadja Tiller, Stefania Sandrelli en Geneviève Page.

Een rokkenjager leeft op kosten van zijn veroveringen die hem van de wintersport tot op Tahiti brengen waar een onschuldig lijkend meisje hem tenslotte oplicht. De sterke bezetting kan deze flauwe film noch de eigen rollen redden.

Io la conosceve bene

1966 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Italië 1966. Drama van Antonio Pietrangeli. Met o.a. Stefania Sandrelli, Nino Manfredi, Mario Adorf, Jean-Claude Briarly en Karin Dor.

Deels uit goedhartigheid, deels uit gedachteloos opportunisme vervult een jonge manicure de object-rol die de mannenmaatschappij van haar verwacht en brengt het zo zelfs tot een carri[KA2]ere als filmster. Een schrijver raakt door de leegheid van haar bestaan ge[KA3]intrigeerd en merkt dat ieder van haar vroegere contacten een ander beeld van haar heeft en dat niemand haar echt kent. Het doorbrekend inzicht in haar eigen isolement brengt het meisje tot zelfmoord. De sterbezetting vertroebelt het zicht enigszins op alle nuances waarmee dit vrouwenportret is opgebouwd, terwijl Sandrelli zelf (nog) het instinctieve charisma mist voor de centrale rol. Niettemin een intrigerende en gevoelige tragi-komedie waarvoor Ettore Scola het scenario schreef.

Sedotta e abbandonata

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Stefania Sandrelli, Saro Urzì, Aldo Puglisi, Leopoldo Trieste en Paola Biggio.

Peppino Califano (Puglisi), een Siciliaan, verleidt op een hete middag Agnese (Sandrelli), de mooie minderjarige zuster van zijn verloofde Matilde (Biggio). Ze wordt zwanger, maar hij weigert te trouwen met de vrouw die geen maagd meer is. Haar vader Don Vincenzo Ascalone (Urzi) zet alles in het werk om de familie-eer te redden en brengt het huwelijk tot stand terwijl hij zelf van opwinding sterft. Deze harde, maar vermakelijke satire op Siciliaanse eer - die een heet hangijzer is - wordt temperamentvol geacteerd, maar is door alle verwikkelingen ook geleidelijk aan vermoeiend en rumoerig. Het scenario is van Luciano Vincenzoni, Agenore Incrocci, Furio Scarpelli en regisseur Germi. Incrocci staat op de aftiteling als Age en Scarpelli alleen met zijn achternaam. Het camerawerk is van Aiace Parolin.

La chance et l'amour

1964 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Bertrand Tavernier, Eric Schlumberger, Charles Bitsch en Claude Berri. Met o.a. Michel Auclair, Bernard Blier, Iran Eory, Bob Morel en Gérard Tichy.

Een episodenfilm, waarmee een kwartet van jonge regisseurs hun bioscoopdebuut maakte. I (Tavernier): Een killer is door zijn opdrachtgever met vals geld betaald, maar wreekt zich tijdens het pokeren. II (Schlumberger): Een jong stel lijkt halfbroer en halfzuster te zijn, maar niet alleen de vader, maar [KA1]o[KA1]ok de moeder heeft destijds een slippertje gemaakt. III (Bitsch): Een journalist wint onder pseudoniem de loterij van zijn eigen krant, maar kan de prijs niet incasseren zonder zich bloot te geven. IV (Berri): Smoesjes van soldaten over hun nalatigheid komen uit, maar het Duitse leger dient zich aan vóór de disciplinaire straf. Het kort bestek geeft de debutanten niet veel kans om hun talent te etaleren - zeker niet als schrijvers - maar het spel van Blier en Piccoli tillen de episodes van Tavernier en Bitsch boven de beperkingen uit.

La Bella di Lodi

1963 | Romantiek

Italië 1963. Romantiek van Mario Missiroli. Met o.a. Stefania Sandrelli, Angel Aranda, Elena Borgo en Maria Monti.

Een jonge en mooie grondbezitster uit Lombardije ontmoet op het strand een serieuze, ondernemende mecanicien. Ze worden verliefd op elkaar. Het verhaal van hun toevallige ontmoeting en zorgeloze ontsnapping in een auto heeft niet veel te bieden.

L'aîné des Ferchaux

1963 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1963. Drama van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Charles Vanel, Michèle Mercier, Stefania Sandrelli en Todd Martin.

Miljonair Ferchaux (Vanel) wijkt uit naar Amerika vanwege financiële malversaties. Uitgerangeerde bokser Michel (Belmondo) mag hem vergezellen, als persoonlijke assistent en als lijfwacht, op een woelige reis van Frankrijk via New York naar het nachtleven van New Orleans. Liefhebbers van Jean Melville zullen in L'aîné des Ferchaux de finesse van later werk als Le Samouraï en Le cercle rouge herkennen. Deze ondergewaardeerde Ferchaux, gebaseerd op een boek van Georges Simenon, oogstte vooral lof voor Melvilles visualisatie van het schuim van de zuidelijke VS. Geschoten op locatie.

II Fornaretto di Venezia

1963 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Duccio Tessari. Met o.a. Michèle Morgan, Jacques Perrin, Enrico Maria Salerno, Stefania Sandrelli en Sylva Koscina.

Een Venetiaans bakkersknechtje in de tijd van de Dogen vindt het lijk van een edelman en wordt van moord beschuldigd. De graaf die tijdens het proces zijn verdediging op zich neemt heeft zèlf de man uit jaloezie gedood. Omdat alle veroveringen van het slachtoffer die aan het daglicht treden ook de jongen een grondige reden tot wraak lijken te geven, lukt het hem niet de verdachte vrij te pleiten zonder zelf te bekennen. De curieuze combinatie vam romantisch melodrama en detectivefilm kreeg door de kostuums en historische paleizen een oogstrelende verpakking.

Les Vierges

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Charles Aznavour, Gérard Blain, Francis Blanche, Jean Poiret en Stefania Sandrelli.

Een episodenfilm waarin vijf jonge burgermeisjes hun seksuele onervarenheid gebruiken om uit diverse motieven uiteenlopende heren aan zich te binden, met soms ook voor henzelf frustrerend resultaat. Dit cynische vijfluik is wisselend van toon en kwaliteit, maar niettemin te weinig gevarieerd in thematische behandeling. De combinatie van onbekende, onervaren actrices met geroutineerde tegenspelers werkt soms precies tegen de strekking in. Sfeervol gefotografeerd door Eugen Schufftan.

Il Federale

1961 | Oorlogsfilm

Frankrijk/Italië 1961. Oorlogsfilm van Luciano Salce. Met o.a. Ugo Tognazzi, Georges Wilson, Mireille Granelli, Gianrico Tedeschi en Stefania Sandrelli.

Naïeve fascist krijgt de opdracht om een anti-fascistische filosofieprofessor in onderduikdorp te arresteren en naar Rome te brengen. Talloze avonturen onderweg brengen hen nader tot elkaar, zodat de professor hèm moet redden, als ze in de inmiddels door geallieerden bevrijde hoofdstad komen. Vlot gefilmde en geschreven satire dankt veel aan spel van Tognazzi als goedgelovige fanaticus die zich niet tot rede weet te laten brengen. Debuut van Sandrelli.

Divorzio all'italiana

1961 | Komedie

Italië 1961. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Marcello Mastroianni, Daniela Rocca, Stefania Sandrelli, Leopoldo Trieste en Margherita Girelli.

Toen deze film gemaakt werd was scheiden in Italië nog niet toegestaan. Toch wil de reeds gehuwde Siciliaanse baron Fernando Cefalú (Mastroianni) met zijn mooie zestienjarige nichtje Angela (Sandrelli) trouwen. Hij wil dus van zijn vrouw af. Als zij overspel zou plegen kan hij haar vermoorden en er met een lichte straf vanaf komen, hij moet immers zijn eer verdedigen. Hij zoekt dus een minnaar voor zijn vrouw. Venijnige, af en toe bijzonder geestige satire op de Italiaanse huwelijkswetgeving en dubbele moraal, met een fraaie hoofdrol voor Mastroianni. Oscar voor het scenario.

La tassista: Un giorni di pioggia

-1 |

Italië. José Maria Sanchez. Met o.a. Bianca Guaccero, Andrea Giordana en Stefania Sandrelli.

Toen deze film gemaakt werd was scheiden in Italië nog niet toegestaan. Toch wil de reeds gehuwde Siciliaanse baron Fernando Cefalú (Mastroianni) met zijn mooie zestienjarige nichtje Angela (Sandrelli) trouwen. Hij wil dus van zijn vrouw af. Als zij overspel zou plegen kan hij haar vermoorden en er met een lichte straf vanaf komen, hij moet immers zijn eer verdedigen. Hij zoekt dus een minnaar voor zijn vrouw. Venijnige, af en toe bijzonder geestige satire op de Italiaanse huwelijkswetgeving en dubbele moraal, met een fraaie hoofdrol voor Mastroianni. Oscar voor het scenario.

La tassista: Un amore difficile

-1 |

Italië. José Maria Sanchez. Met o.a. Bianca Guaccero, Andrea Giordana en Stefania Sandrelli.

Toen deze film gemaakt werd was scheiden in Italië nog niet toegestaan. Toch wil de reeds gehuwde Siciliaanse baron Fernando Cefalú (Mastroianni) met zijn mooie zestienjarige nichtje Angela (Sandrelli) trouwen. Hij wil dus van zijn vrouw af. Als zij overspel zou plegen kan hij haar vermoorden en er met een lichte straf vanaf komen, hij moet immers zijn eer verdedigen. Hij zoekt dus een minnaar voor zijn vrouw. Venijnige, af en toe bijzonder geestige satire op de Italiaanse huwelijkswetgeving en dubbele moraal, met een fraaie hoofdrol voor Mastroianni. Oscar voor het scenario.

La tassista: Qualche ora di libertà

-1 |

Italië. José Maria Sanchez. Met o.a. Bianca Guaccero, Andrea Giordana en Stefania Sandrelli.

Toen deze film gemaakt werd was scheiden in Italië nog niet toegestaan. Toch wil de reeds gehuwde Siciliaanse baron Fernando Cefalú (Mastroianni) met zijn mooie zestienjarige nichtje Angela (Sandrelli) trouwen. Hij wil dus van zijn vrouw af. Als zij overspel zou plegen kan hij haar vermoorden en er met een lichte straf vanaf komen, hij moet immers zijn eer verdedigen. Hij zoekt dus een minnaar voor zijn vrouw. Venijnige, af en toe bijzonder geestige satire op de Italiaanse huwelijkswetgeving en dubbele moraal, met een fraaie hoofdrol voor Mastroianni. Oscar voor het scenario.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Stefania Sandrelli op televisie komt.

Reageer