Jean-Marie Straub

Regisseur, Scenarist, Producer, Editor

Jean-Marie Straub is regisseur, scenarist, producer en editor.
Er zijn 21 films gevonden.

Le retour du fils prodigue - Les humiliés

2003 | Drama

Italië/Frankrijk/Duitsland 2003. Drama van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Enrico Achilli, Andrea Balducci, Dolando Bernardini, Gianpaolo Cassarino en Federico Ciamarella.

Een vervolg op de kritische film OPERAI, CONTADINI (2000) van Straub en Huillet over arbeiders en boeren. Na WO II (1939-44) ontdekten de Italianen dat het fascisme het land economisch had ontredderd. De opkomst van het communisme was fors en nam grote proporties aan, maar er ontstonden ook varianten in de vorm co[KA3]operaties en andere economische samenwerkingsverbanden. Itali[KA3]e was weliswaar een republiek, maar vormde toen (en nog steeds) geen echte eenheid. Vooral omdat het land niet in het hart van de mensen bestaat; het is een verzameling van streken, koninkrijkjes, stedenverbanden en vorstendommen, waar het principe geldt: ieder voor zich en god voor ons allen. Volgens Straub en Huillet kan dit alleen maar eindigen in een mislukking na de vervlogen hoop, wat een nederlaag betekent. Geschikt voor de bewonderaars en volgers van deze eigengereide filmers. Het scenario is van beide regisseurs Straub en Huillet naar de roman van Elio Vittorini. Het camerawerk is van Marion Befve, Renato Berta en Jean-Paul Toraille.

Le retour du fils prodigue

2003 |

Frankrijk 2003. Jean-Marie Straub. Met o.a. Enrico Achilli, Dolando Bernardini en Andrea Balducci.

Een vervolg op de kritische film OPERAI, CONTADINI (2000) van Straub en Huillet over arbeiders en boeren. Na WO II (1939-44) ontdekten de Italianen dat het fascisme het land economisch had ontredderd. De opkomst van het communisme was fors en nam grote proporties aan, maar er ontstonden ook varianten in de vorm co[KA3]operaties en andere economische samenwerkingsverbanden. Itali[KA3]e was weliswaar een republiek, maar vormde toen (en nog steeds) geen echte eenheid. Vooral omdat het land niet in het hart van de mensen bestaat; het is een verzameling van streken, koninkrijkjes, stedenverbanden en vorstendommen, waar het principe geldt: ieder voor zich en god voor ons allen. Volgens Straub en Huillet kan dit alleen maar eindigen in een mislukking na de vervlogen hoop, wat een nederlaag betekent. Geschikt voor de bewonderaars en volgers van deze eigengereide filmers. Het scenario is van beide regisseurs Straub en Huillet naar de roman van Elio Vittorini. Het camerawerk is van Marion Befve, Renato Berta en Jean-Paul Toraille.

Operai, Contadini

2000 | Documentaire, Experimenteel

Italië 2000. Documentaire van Danièlle Huillet en Jean-Marie Straub.

Deze documentaire is opgenomen in een kloof in Toscane. De makers hebben met behulp van amateurs, zowel jongeren als ouderen vorm willen geven aan diverse ontberingen: koude, nood en geestelijke armoede als gevolg van het fascisme en de oorlog (WO II, 1939-44). Ze proberen de boodschap van de waanzin van de politiek over te brengen. Veel van het visuele spektakel vindt buitenbeelds plaats. Er wordt geciteerd uit een roman van Elio Vittorini. Alleen voor onvoorwaardelijke, cinefiele bewonderaars van Huillet en Straub. Het scenario is van beide regisseurs Huillet en Straub. Het camerawerk is van Renato Berta. Kreeg een vervolg in 2003 met LE RETOUR DU FILS PRODIGUE - LES HUMILIÉS.

Sicilia!

1999 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Italië/Zwitserland 1999. Drama van Danièle Huillet en Jean-Marie Straub. Met o.a. Gianni Buscarino, Vittorio Vigneri, Angela Nugara, Carmelo Maddio en Ignazio Trombello.

De pretentieuze, minimalistische verfilming van het boek van Elio Vittorini [KL]Conversatione in Sicilia[KLE] over een jongen, die op vijftien-jarige leeftijd van Sicili[KA3]e verhuist naar Noord-Itali[KA3]e. Als jongeman keert hij terug naar zijn geboortegrond, alwaar hij gesprekken voert met de mensen die hij onderweg ontmoet. Het scenario is van regisseur Straub en regisseuse Huillet. Het boek dat in eigen land een klassieker is, werd geschreven in de periode 1937 en 1938 onder het fascisme van Benito Mussolini, ten tijde van de grote depressie en de op hande zijnde WO II (1939-45). Het camerawerk is van William Lubtchansky. Gelukkig is de film, die veel dialoog en pauzes bevat, kort. Uitsluitend voor (kunst)liefhebbers.

Von heute auf morgen

1997 | Muziek, Komedie

Duitsland/Frankrijk 1997. Muziek van Jean-Marie Straub, Danièle Huillet en Daniele Huillet. Met o.a. Christine Whittlesey, Richard Salter, Claudia Barainsky, Ryszard Karczykewski en Christine Whittlesey.

Een echtpaar heeft een bezoek afgelegd aan een innemende jeugdvriendin van de vrouw. De echtgenoot is zo onder de indruk dat de vrouw zich realiseert, dat zij als huisvrouw niet meer interessant voor haar man is. Ze bedenkt allerlei listen om de aandacht van haar man te trekken en probeert te voorkomen dat hij op zondige gedachten komt. De komische opera in één bedrijf van Arnold Schoenberg is op sobere wijze als huis clos drama gebracht met prachtige zangstemmen, die ook heel goed acteren. Het libretto is van Max Blonda en u hoort het symfonieorkest van de omroep Frankfurt onder leiding van Michel Gielen. Uitsluitend voor fijnproevers, maar een absoluut unieke film.

Lothringen!

1994 |

Duitsland 1994. Danielle Huillet en Jean-Marie Straub.

Een echtpaar heeft een bezoek afgelegd aan een innemende jeugdvriendin van de vrouw. De echtgenoot is zo onder de indruk dat de vrouw zich realiseert, dat zij als huisvrouw niet meer interessant voor haar man is. Ze bedenkt allerlei listen om de aandacht van haar man te trekken en probeert te voorkomen dat hij op zondige gedachten komt. De komische opera in één bedrijf van Arnold Schoenberg is op sobere wijze als huis clos drama gebracht met prachtige zangstemmen, die ook heel goed acteren. Het libretto is van Max Blonda en u hoort het symfonieorkest van de omroep Frankfurt onder leiding van Michel Gielen. Uitsluitend voor fijnproevers, maar een absoluut unieke film.

Die Antigone des Sophokles

1991 | Drama

Frankrijk/Duitsland 1991. Drama van Danièle Huilet, Jean-marie Straub, Daniele Huillet en Jean-Marie Straub. Met o.a. Astrid Ofner, Ursula Ofner, Libgart Schwarz, Werner Rehm en Albert Hetterle.

Het klassieke drama van Sophocles op locatie in Griekenland gefilmd naar een bewerking van Bertold Brecht. Antigone werd door koning Kreon levend ingemetseld omdat ze haar broer liet begraven op door Kreon verboden grond. Huillet en Straub bschreven het scenario naar bovengenoemde bewerking. Camerawerk van William Lubtchansky.

Cezanne: Conversation avec Joachim Gasquet

1990 | Documentaire

Frankrijk 1990. Documentaire van Daniele Huillet en Jean-Marie Straub.

Het klassieke drama van Sophocles op locatie in Griekenland gefilmd naar een bewerking van Bertold Brecht. Antigone werd door koning Kreon levend ingemetseld omdat ze haar broer liet begraven op door Kreon verboden grond. Huillet en Straub bschreven het scenario naar bovengenoemde bewerking. Camerawerk van William Lubtchansky.

Noir péché

1989 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Italië 1989. Drama van Jean-Marie Straub. Met o.a. Danielle Huillet, Andreas von Raanch en Vladimir Baratta.

De legende wil dat de Griekse filosoof Emp[KA1]edocles (vijfde eeuw voor Christus) een einde aan zijn leven heeft gemaakt, door zich in de krater van de Etna te werpen. Deze film begint met het tonen van zijn lichaam op de zwarte aarde van de vulkaan, in een al even ongewone als schokkende opname. Vervolgens scanderen de filosoof en zijn leerling een tekst van de Duitse dichter Hölderlin, waarna een lange terugblik volgt. Het beeld staat in dienst van de tekst en wordt slaaf van de woorden. Het eindresultaat is een sobere maar ook sombere en grootse film, zoals overigens al het werk van Straub, grondlegger van de minimalistische film, die sommigen geheel verwerpen, terwijl er beslist sprake is van een zowel zonderlinge als onmiskenbare hypnotische kracht.

La Mort d'Empédocle

1986 | Experimenteel

Duitsland/Frankrijk 1986. Experimenteel van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Andreas von Rauch, Vladimir Baratta, Martina Baratta, Ute Cremer en Howard Vernon.

Al het werk van de Frans-Duitse Straub is erg moeilijk toegankelijk. Het is elitair en doet geen enkele concessie aan het publiek. Het gaat om de uitbeelding en tegelijk het op een of andere manier opnieuw weergeven van de tragedie in twee actes van Hölderlin. Deze interpretatie speelt zich hier af op twee verschillende niveaus: dat van de taal en dat van de regie van het woord zelf. Dat mondt uit in een tot in de puntjes uitgewerkte constructie. De films van deze regisseur, die ontoegankelijk zijn voor het grote publiek, moeten zonder esthetische vooroordelen bekeken worden.

Der Tod des Empedokles

1986 |

Frankrijk/Duitsland 1986. Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. William Berger, Howard Vernon en Andreas von Rauch.

Al het werk van de Frans-Duitse Straub is erg moeilijk toegankelijk. Het is elitair en doet geen enkele concessie aan het publiek. Het gaat om de uitbeelding en tegelijk het op een of andere manier opnieuw weergeven van de tragedie in twee actes van Hölderlin. Deze interpretatie speelt zich hier af op twee verschillende niveaus: dat van de taal en dat van de regie van het woord zelf. Dat mondt uit in een tot in de puntjes uitgewerkte constructie. De films van deze regisseur, die ontoegankelijk zijn voor het grote publiek, moeten zonder esthetische vooroordelen bekeken worden.

Klassenverhältnisse

1984 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1984. Drama van Jean-Marie Straub. Met o.a. Danièle Huillet, Christian Heinisch, Mario Adorf, Reinald Schnell en Friedrich W. Vöbel.

De jonge Karl Rossman wordt naar Amerika gestuurd als hij het dienstmeisje zwanger heeft gemaakt. Daar komt hij onder de hoede van een rijke oom, die hem echter op het kritieke moment óók laat vallen. De film is gebaseerd op een fragment uit de roman Amerika van Kafka. De beide regisseurs kregen een bijzondere vermelding op het filmfestival van Berlijn. Hun interpretatie van Kafka spreekt waarschijnlijk niet iedereen aan. Vooral de manier waarop er in de film gesproken wordt gaat op den duur irriteren. Ook bekend als RAPPORTS DE CLASSE.

Trop tôt, trop tard

1981 | Historische film, Experimenteel

Frankrijk 1981. Historische film van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet.

De inspiratie voor het onderwerp van deze film vormden een brief van Friedrich Engels aan Kautsky en het werk [KL]Luttes de classe en Egypte[KLE] van Mahmoud Hussein. Enerzijds is het uitgangspunt Gracchus Babeuf uit de Franse Revolutie en anderzijds de klassestrijd in het Egypte vanaf Napoleon tot aan onze tijd. Het gaat erom aan te tonen hoezeer massale emancipatiebewegingen altijd hetzij door de bezetter werden verpletterd hetzij door de heersende klasse werden ingekapseld. Verder gaat het er voor de makers van LE[KA10]CON D`HISTOIRE om een antwoord te geven op de fundamentele vraag: hoe filmen we de geschiedenis? Een moeilijke film die van de kant van de toeschouwer een intensieve deelname (en een meer dan gemiddelde ontwikkeling) vergt, zoals al het vernieuwende en intellectuele werk van Straub.

Fortini Cani

1977 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1977. Biografie van Jean-Marie Straub, Danièle en Huillet.

Biografie in de vorm van een cinematografisch essay van de hedendaagse Italiaanse dichter Franco Fortini, die hierin overigens aangeeft hoe hij over zijn vader, een joodse antifascistische Italiaanse burgerman, denkt. Meer in `t bijzonder komt zijn venijnige polemiek met de publieke opinie gedurende de Arabisch-Isra[KA3]elische oorlog aan bod, bijgenaamd de Zesdaagse Oorlog (1967). Hoewel het niet makkelijk is een objectief oordeel te vellen over de inhoud van een dergelijke film valt ons wel op dat de makers, die al sinds vele jaren samenwerken, een bijna onmogelijk veeleisend, sober, a- commercieel en ontoegankelijk werkstuk hebben gerealiseerd. Franse titel: LES CHIENS DU SINAI.

Moses und Aron

1975 | Muziek, Drama

Duitsland/Oostenrijk/Italië/Frankrijk 1975. Muziek van Jean Marie Straub, Danièle Huillet en Jean-Marie Straub. Met o.a. Günter Reich, Louis Devos, Eva Csapò, Roger Lucas en Werner Mann.

Een uiterst indrukwekkende operaverfilming, geheel opgenomen in het Romeinse openluchttheater Alba Fucese in Italië waar Schönbergs muziek ongehinderd door afleidend camerawerk integraal werd vastgelegd als een Tien Geboden voor elke tv- cameraman die met theater- of muziekopnamen te maken krijgt.

Geschichtsunterricht

1972 | Drama, Historische film

Italië/Duitsland 1972. Drama van Jean-Marie Straub en Danièle Huillet. Met o.a. Gottfried Bold, Johann Unterpertinger, Carl Vaillant, Henri Ludwig en Benedikt Zulauf.

Verfilming van Bertolt Brechts romanfragment Die Geschäfte des Herrn Julius Caesar over de conclusie van de Caesar-biograaf dat de Romeinse keizer een grote opportunist was. In Straubs film stelt een jongeman vragen aan een boer, een soldaat, een dichter, een advocaat en een bankier over Julius Caesar, terwijl filmfragmenten van het razende verkeer in Rome er een fascinerend, maar moeilijk toegankelijk geheel van maken.

Die Chronik der Anna Magdalena Bach

1968 | Drama, Muziek

Duitsland/Italië 1968. Drama van Jean-Marie Straub. Met o.a. Gustav Leonhardt, Christiane Lang, Paolo Carlini, Hans Peter Boye en Ernst Castelli.

Een geslaagde film, die naar zijn eigen cinématografische wetten luistert, en die de Nederlandse klavecimbelspeler Gustav Leonhardt beroemd maakte. Het leven van Bach, aan de hand van diens muziek, of liever aan de hand van hardwerkende mensen die deze muziek voor de camera ten gehore brengen, werd een unieke, zuivere filmbiografie waarvoor Straub tien jaar lang vocht om hem geproduceerd te krijgen. Scenario van de regisseur en Daniele Huillet.

Chronik der Anna Magdalena Bach

1967 | Muziek

Duitsland/Italië 1967. Muziek van Jean-Marie Straub. Met o.a. Christiane Lang-Drewanz en Gustav Leonhardt.

Een geslaagde film, die naar zijn eigen cinématografische wetten luistert, en die de Nederlandse klavecimbelspeler Gustav Leonhardt beroemd maakte. Het leven van Bach, aan de hand van diens muziek, of liever aan de hand van hardwerkende mensen die deze muziek voor de camera ten gehore brengen, werd een unieke, zuivere filmbiografie waarvoor Straub tien jaar lang vocht om hem geproduceerd te krijgen. Scenario van de regisseur en Daniele Huillet.

Nicht versèhnt

1965 |

Duitsland 1965. Jean-Marie Straub. Met o.a. Danièlle Huillet, Karlheinz Hargesheimer en Henning Harmsen.

Een geslaagde film, die naar zijn eigen cinématografische wetten luistert, en die de Nederlandse klavecimbelspeler Gustav Leonhardt beroemd maakte. Het leven van Bach, aan de hand van diens muziek, of liever aan de hand van hardwerkende mensen die deze muziek voor de camera ten gehore brengen, werd een unieke, zuivere filmbiografie waarvoor Straub tien jaar lang vocht om hem geproduceerd te krijgen. Scenario van de regisseur en Daniele Huillet.

Nicht Versöhnt

1965 | Drama

Duitsland 1965. Drama van Jean-Marie Straub. Met o.a. Heinrich Hargesheimer, Martha Städner, Danièle Huillet, Henning Harmssen en Ulrich Hopmann.

De subtitel luidt 'Oder Es hilft nur Gewalt, wo Gewalt herrscht' en de film is van de cinematografische rebel Straub, een filmer met een minimaal publiek maar een maximale invloed op andere filmmakers. Het is een zeer briljante verfilming van een roman van Heinrich Böll, Billard um halb zehn, die de drietal generaties van een familie van architecten volgt, en die opkomst, ondergang en opkomst meemaken in de periode 1910- 1960. Een sober en moeilijk werk, opgebouwd rond enkele - net zoals het boek niet in chronologische volgorde - essentiële elementen: verleden en heden zijn min of meer even belangrijk, waaruit een beschouwing over het nog altijd aanwezige nazisme volgt. Deze kroniek die symbolisch is voor de recente Duitse geschiedenis, is vooral voor Duitsers lang niet altijd even gemakkelijk te verteren. De film werd verguisd bij de première, maar behoort sinds lang tot de klassieken.

Machorka Muff

1963 | Korte film

Duitsland 1963. Korte film van Jean-Marie Straub. Met o.a. Erich von Kuby, Renate Lang, Rolf Thiede, Günther Strupp en Johannes Eckhardt.

Een korte film naar de novelle [KL]Hauptst[KA3]adtisches Journal[KLE] van Heinrich B[KA3]oll over een voormalige kolonel b.d. (Von Kuby) van Hitlers Wehrmacht die na WO II door de nieuwe Duitse regering in Bonn opgeroepen wordt om bevorderd als generaal bij de Bundeswehr aan de wederopbouw van Duitsland te werken en met de stichting van de 'Akademie der militaire geschiedenis' zijn roeping weet te vervullen. De moeite waard.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Marie Straub op televisie komt.

Reageer