Donald Cook: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Vengeance

1964 | Western

Verenigde Staten 1964. Western van Dene Hilyard. Met o.a. William Thourlby, Melora Conway, Owen Pavitt, Ed Cook en Byrd Holland.

In deze zwakke western trekt Thourlby, ex-officier bij de Zuidelijken vlak na de Burgeroorlog, naar het westen om de moord op zijn broer te wreken. Eén van de twee verantwoordelijken weet hij te pakken, maar dan willen anderen zich weer op hem wreken. De titel is gerechtvaardigd maar spanning zit er niet in het scenario van Alex Sharp en Ed Erwin. Van goed acteerwerk is ook geen sprake.

Our Very Own

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van David Miller. Met o.a. Ann Blyth, Farley Granger, Jane Wyatt, Donald Cook en Ann Dvorak.

Een melodramatisch verslag over Blyths ontzetting als ze ontdekt dat ze een geadopteerd kind is.

Here Come the Co-eds

1945 | Komedie

Verenigde Staten 1945. Komedie van Jean Yarbrough. Met o.a. Bud Abbott, Lou Costello, Peggy Ryan, Martha O'Driscoll en June Vincent.

Een volslagen gekke komedie met A&C als twee idiote huisbewaarders die een bezadigde meisjesschool op zijn kop zetten.

Murder in the Blue Room

1944 | Mysterie, Musical

Verenigde Staten 1944. Mysterie van Leslie Goodwins. Met o.a. Anne Gwynne, Donald Cook, John Litel, Grace McDonald en Betty Kean.

De film is bekend geraakt als musical-in-een-spookhuis, maar daar zal het verder wel bij blijven. Typische pretentieuze songs tegen de achtergrond van een redelijk detectiveverhaal; eerder verfilmd als THE MISSING GUEST en SECRET OF THE BLUE ROOM.

Bowery to Broadway

1944 | Drama

Verenigde Staten 1944. Drama van Charles Lamont. Met o.a. Jack Oakie, Donald Cook, Maria Montez, Louise Allbritton en Susanna Foster.

Deze film moet het voornamelijk hebben van de vele gaststerren. Een mankgaand verhaal over rivaliserende theaterproducenten (Oakie en Cook).

Circus Girl

1937 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van John H. Auer. Met o.a. Bob Livingstone, June Travis, Betty Compson, Donald Cook en Emma Dunn.

Aardig gespeelde circusromance; Een Republic-film, gebaseerd op het verhaal Without a Net. Livingstone en Travis zijn de aantrekkelijke hoofdrolspelers; het verhaal zit vol complicaties maar loopt goed af.

The Calling of Dan Matthews

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Phil Rosen. Met o.a. Richard Arlen, Charlotte Wynters, Douglas Dumbrille, Mary Kornman en Donald Cook.

Matige western met Arlen in de titelrol: een dominee die opruiming in een stad wil houden en die alles wat aan gokkers en andere ongewenste elementen rondloopt uit wil bannen. Eerst moet hij afrekenen met Dumbrille en de zijnen. De roman van Harold Bell Wright lag ten grondslag aan het scenario van Dan Jarrett, Don Swift en Karl Brown. Sol Lesser was de producent van de film.

The Spanish Cape Mystery

1935 | Mysterie

Verenigde Staten 1935. Mysterie van Lewis D. Collins en Lewis Collins. Met o.a. Helen Twelvetrees, Donald Cook, Berton Churchill, Frank Sheridan en Guy Usher.

In deze eerste `Ellery Queen`-film doet de meesterspeurder (Cook) onderzoek naar een moord die gepleegd is in een vakantieoord aan zee, waar hij verliefd wordt op de hoofdverdachte (Twelvetrees). Deze overigens genietbare detectivefilm wordt ontsierd door de opgesmukte ontknoping. Zie ook: 'Ellery Queen'-serie.

Confidential

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Edward L. Cahn en Edward Cahn. Met o.a. Donald Cook, Evalyn Knapp, Warren Hymer, J. Carrol Naish en Herbert Rawlinson.

Regisseur Edward L. Cahn werd beroemd, of eigenlijk meer berucht bij een selecte groep, vanwege sf- en horrortitels als Zombies of Mora-Tau, Invasion of the saucer men en It! The terror from beyond space. Het twintig jaar jongere Confidential is in een serieuzere tijd gemaakt. Het is een capabele misdaadfilm die vertelt over een agent (Cook) die infiltreert bij de mafia en bevriend raakt met hitman Lefty (Naish). De schrijvers van Donnie Brasco (1997, met Johnny Depp) hebben hoogstwaarschijnlijk Confidential goed bestudeerd; Al Pacino's hitman-personage heet zelfs eveneens Lefty. Confidential is geïnspireerd op de ondergang van jaren dertig-gangster Al Capone. (IdH/VPRO Gids)

Casino Murder Case

1935 | Misdaad

Verenigde Staten 1935. Misdaad van Edwin L. Marin. Met o.a. Paul Lukas, Alison Skipworth, Donald Cook, Rosalind Russell en Arthur Byron.

Gepolijst maar plichtmatig detectiveverhaal rond Philo Vance over een reeks moorden die gepleegd worden in het herenhuis van een excentrieke oude dame (Skipworth). Healy en Blore zorgen voor de komische accenten. De flegmatieke, sterk geaccentueerde Lukas komt niet erg geloofwaardig over als Vance. Zie ook: 'Philo Vance'-serie.

Whirlpool

1934 |

1934. Roy William Neill. Met o.a. Rita La Roy, Lila Lee, Jack Holt, John Miljan en Donald Cook.

Gepolijst maar plichtmatig detectiveverhaal rond Philo Vance over een reeks moorden die gepleegd worden in het herenhuis van een excentrieke oude dame (Skipworth). Healy en Blore zorgen voor de komische accenten. De flegmatieke, sterk geaccentueerde Lukas komt niet erg geloofwaardig over als Vance. Zie ook: 'Philo Vance'-serie.

Viva Villa!

1934 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1934. Komedie van Jack Conway en Howard Hawks. Met o.a. Wallace Beery, Leo Carrillo, Fay Wray, Donald Cook en Stuart Erwin.

Beery in één van zijn beste films als de ruige Mexicaanse opstandeling die Madera's strijd voor een republiek aanvoerde. De film neemt een loopje met de historische feiten, maar het resultaat is onderhoudend. Scenario van Ben Hecht naar de roman Viva Villa van Edgcumb Pinchop en O.B.Stade. Camerawerk van James Wong Howe en Charles G. Clarke.

Long Lost Father

1934 | Drama

Verenigde Staten 1934. Drama van Ernest B. Schoedsack. Met o.a. John Barrymore, Helen Chandler, Donald Cook, Alan Mowbray en Claude King.

Een bescheiden film, waarin Barrymore de man speelt die jaren geleden zijn dochter Chandler verliet en dit goed probeert te maken als ze in de problemen zit.

The World Changes

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Paul Muni, Mary Astor, Aline MacMahon, Donald Cook en Alan Dinehart.

Zeker het aanzien waard, dit verhaal over de boerenjongen Muni, die zijn ambities nastreeft in het Chicago van eind 19e eeuw. Hij wordt multimiljonair in de vleesindustrie, maar moet wel aanzien dat zijn gezinsleven afbrokkelt. Astor speelt uitstekend als zijn egoïstische vrouw, MacMahon levert weer een energieke prestatie als zijn moeder. Veel bekende gezichten, ook de jonge Mickey Rooney, en Sidney Toler vóór zijn CHARLIE CHAN-films.

The Kiss Before the Mirror

1933 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1933. Drama van James Whale. Met o.a. Frank Morgan, Paul Lukas, Nancy Carroll, Jean Dixon en Gloria Stuart.

Terwijl een advocaat (Morgan) een man (Lukas) verdedigt die zijn overspelige vrouw heeft vermoord, realiseert hij zich dat dezelfde noodlottige gebeurtenissen zich in zijn persoonlijke omgeving afspelen. Een vreemd romantisch melodrama, dat des te intrigerender is, omdat het werd verfilmd op sets die voorhanden waren na de verfilming van Frankenstein. Het goede acteren en de stilistische kenmerken die typisch zijn voor Whale zorgen ervoor dat je blijft kijken. De regisseur heeft een nieuwe versie gemaakt, die de titel draagt WIVES UNDER SUSPICION.

Jennie Gerhardt

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Marion Gering. Met o.a. Sylvia Sidney, Donald Cook, Mary Astor, Edward Arnold en Louis Carver.

Een nauwkeurig geproduceerde versie van het verhaal van Theodore Dreiser over een arm meisje (Sidney) dat een vriendelijke weldoener (Arnold) vindt, hem verliest en dan als een weggeschoven liefje van Cook leeft. De acteurs en de uitgebreide produktie geven geloofwaardigheid aan dit episodisch melodrama dat rond de eeuwwisseling speelt.

Frisco Jenny

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Ruth Chatterton, Donald Cook, James Murray, Louis Calhern en Hallam Cooley.

Chatterton is uitstekend in deze variatie op STELLA DALLAS; ze speelt een prostituée wier buitenechtelijke zoon het tot officier van justitie brengt. Hij klaagt zijn moeder aan wegens moord. Wellmans vloeiende regie maakt de film de moeite waard; hij speelt zelf een bijrolletje als journalist. Met name de aardbeving in San Francisco aan het begin is een knap stukje werk.

Baby Face

1933 | Drama

Verenigde Staten 1933. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Barbara Stanwyck, George Brent, Donald Cook, Margaret Lindsay en Henry Kolker.

Stanwyck is een keiharde vrouw die de mannen gebruikt om carrière te kunnen maken. Montageman was Howard Bretherton, later regisseur van talloze westerns.

The Man Who Played God

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van John G Adolfi en John Adolfi. Met o.a. George Arliss, Bette Davis, Violet Heming, Louise Closser Hale en Donald Cook.

Een goed gespeeld verhaal met Arliss als een doof wordend musicus, Davis als studente die verliefd op hem is en hem niet in de steek laat. Niet zo theatraal als andere Arliss-films, met Bette in haar eerste rol van betekenis en de jonge Milland in een kleine rol. Opnieuw gemaakt als SINCERELY YOURS (1955).

The Conquerors

1932 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1932. Historische film van William A. Wellman. Met o.a. Richard Dix, Ann Harding, Edna May Oliver, Guy Kibbee en Julie Haydon.

Onbeschaamde kopie van CIMARRON met Dix en Harding als het pasgetrouwde stel dat naar het Westen trekt om fortuin te zoeken en een bankimperium sticht waarin gedurende een periode van vijftig jaar de ups en downs worden gevolgd. Enige goede scènes gaan teloor in de cliché's van dit episch verhaal. Hertiteld: PIONEER BUILDERS.

Penguin Pool Murder

1932 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1932. Misdaad van George Archainbaud. Met o.a. Edna May Oliver, James Gleason, Mae Clarke, Robert Armstrong en Donald Cook.

De sigarenvretende smeris Oscar Piper (Gleason) en de onderwijzeres Hildegarde Withers (Oliver) werken samen om een weerzinwekkende aquariummoord op te lossen. Dit is de eerste film in de kortstondige maar onderhoudende 'Hildegarde Withers'-serie, gebaseerd op de verhalen van Stuart Palmer.

The Public Enemy

1931 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1931. Misdaad van William A. Wellman. Met o.a. James Cagney, Jean Harlow, Eddie Woods, Beryl Mercer en Donald Cook.

Tom Powers en zijn vriend Matt Doyle groeien tijdens WO I op in een kansarme wijk van Chicago en raken al snel betrokken bij criminele activiteiten. Tijdens de drooglegging in de jaren dertig groeit Powers uit tot een gevreesde gangster. Cagney eist de aandacht op in deze harde maar intelligente gangsterfilm.

The Mad Genius

1931 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1931. Misdaad van Michael Curtiz. Met o.a. John Barrymore, Marian Marsh, Donald Cook, Carmel Myers en Charles Butterworth.

Vervolg op SVENGALI met Barrymore als een gestoorde, zakelijke leider die tijdens de danscarrière van Cook heftige invloed uitoefent. Bizar vermaak met een maffe Butterworth als Barrymores medeplichtige, Alberni als verslaafde vriend en Karloff in een kleine rol aan het begin van de film.

Safe In Hell

1931 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1931. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Dorothy Mackaill, Donald Cook, Ralf Harolde, John Wray en Ivan Simpson.

Gilda Carlson (Mackaill) wordt in New Orleans gezocht wegens haar betrokkenheid in de dood van haar werkgever en minnaar Piet Van Saal (Harolde). Haar vriend Carl Bergen (Cook), een zeeman, neemt haar als verstekelinge aan boord van zijn schip en zet haar af op een tropisch eiland waar de wet nog niet doorgedrongen is. Alvorens te vertrekken trouwt Carl met haar. Ze is alleen op een eiland vol sekshongerige mannen die allen naar haar gunsten dingen, maar Gilda is niet een meid die zich vlug laat intimideren. Bruno (Wallace), de bewaker van het strafkamp, wil haar echter te allen prijze veroveren. En dan op een dag verschijnt eensklaps Piet op het eiland. Hij is niet dood, maar supergevaarlijk. Sterk verouderd melodrama waaruit een voor die tijd gevaarlijk sensuele erotiek spreekt. De mannen op het eiland zijn stuk voor stuk figuren uit een stripverhaal, de een al gekker dan de ander. Ongewoon voor deze periode is ook het feit dat de film een onverwacht, niet happy-end heeft. Mackaill was duidelijk het antwoord van Warner Bros op M.G.M.'s Jean Harlow. Joseph Jackson en Maude Fulton baseerden het scenario op een toneelstuk van Houston Branch. Achter de camera stond Sid Hickox.