Erik Frey (1908-1988): cast.
Er zijn 29 films gevonden.

La pitié dangereuse

1979 | Romantiek, Historische film, Drama

Frankrijk 1979. Romantiek van Edouard Molinaro. Met o.a. Mathieu Carrière, Marie-Hélène Breillat, Jean Desailly, Silvia Reize en Jacques Dacqmine.

Een zeer getrouwe verfilming, zowel naar de vorm als naar de inhoud, van de roman van Stefan Zweig, die zich afspeelt in een garnizoensstadje in het Oostenrijk van vóór 1914. Het is het verhaal van de ongelukkige liefde tussen een luitenant van eenvoudige komaf en de verlamde dochter van de graaf, die de rijkste man van de streek is. De complexe psychologische en psychoanalytische verwikkelingen worden op subtiele wijze uitgewerkt in deze soepel geregisseerde film, waarin op intelligente wijze de zeden en taboes van deze samenleving in verval worden beschreven. Dit verklaart ook de sombere toonzetting van dit werk. Jean Desailly is overheersend aanwezig in zijn rol van de graaf van Kestalfa.

Hochwürden drückt ein Auge zu

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Georg Thomalla, Roy Black, Uschi Glas, Peter Weck en Fritz Eckhardt.

Een flauwe komedie met een dorpspastoor in de hoofdrol die god en alleman tracht te helpen. Roy Black zingt o.a. 'Eine Liebesgeschichte', maar het is niks.

The Magnificent Rebel

1962 | Muziek, Familiefilm

Verenigde Staten 1962. Muziek van George Tressler en Georg Tressler. Met o.a. Karlheinz Böhm, Ernst Nadhering, Ivan Desny, Gabriele Porks en Giulia Rubini.

In 1792 neemt Ludwig van Beethoven (Böhm) zijn intrek in Wenen, de muziekstad bij uitstek, in de hoop dat hij eindelijk zijn kans zal krijgen. Hij valt op door zijn koppigheid, die ook niet onopgemerkt blijft door een prins. Met zijn vijfde symfonie wordt hij de nieuwe, grote sensatie van de muziekwereld, de man 'die ons het verlies van Mozart doet aanvaarden', dixit de prins. Brave biografie van een van de grote genieën uit de muziekgeschiedenis, maar dan aangepast aan de Disney-normen, al komt de romantiek even om het hoekje kijken in de vorm van Porks, dochter van een graaf, die echter geen verkering mag met 'die schooier'. De film behandelt de periode van Beethovens doorbraak tot de première van de negende symfonie en besteedt veel aandacht aan zijn geleidelijke doof worden. Gepassioneerd spel van Böhm. Het scenario werd geschreven door Joanne Court. Cameraman Goran Strindberg haalde alles uit de Weense locaties. De muziek van Beethoven werd bewerkt door Heinz Schreiter, en de muzikale supervisie was in handen van Frederick Stark.

Mann im Schatten

1961 | Mysterie, Thriller

Oostenrijk 1961. Mysterie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Ellen Schwiers, Barbara Frey, Helmut Lohner, Helmut Qualtinger en Peter Neusser.

Steenrijke kousenfabrikante Schwiers wordt levenloos in haar badkuip aangetroffen en ex-minnaar/medewerker Lohner krijgt de schuld. Als uitkomt dat hij met Frey een intieme relatie onderhoudt, veroordelen boze tongen hem volledig, maar gelukkig houdt inspecteur Qualtinger er een geheel eigen inzicht op na. Een spannende wie-is-de-dader à la Agatha Christie met Wiener mélange.

Der Brave Soldat Schwejk

1960 | Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Duitsland 1960. Drama van Axel von Ambesser. Met o.a. Heinz Rühmann, Ernst Stankowski, Ursula von Borsody, Senta Berger en Erika von Thellmann.

Hoewel hondenfokker Josef Schwejk niet helemaal goed bij zijn hoofd is, wordt hij na het begin van WO I toch ingelijfd bij het Oostenrijkse leger. Doordat hij, uit domheid of juist uit berekening, bevelen meestal verkeerd interpreteert wordt zijn militaire loopbaan bepaald kleurrijk: op een gegeven moment komt hij zelfs voor een vuurpeloton te staan. Rühmann is een alleraardigste Schwejk, maar hij haalt wel de angel uit Jaroslav Haseks anti-oorlogsboek, doordat hij de balans tussen komische domheid en subversieve berekening iets te veel naar humor door laat slaan.

Man müßte nochmal zwanzig sein

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Ewald Balser, Johanna Matz, Karlheinz Böhm, Susi Nicoletti en Erik Frey.

Remake in de vorm van een grove, platte klucht van de film ALTES HERZ WIEDER JUNG van Erich Engel uit 1943 met Emil Jannings in de hoofdrol. Friedrich Hoffmann (Balser) is zeventig jaar, een welgesteld mens (hij heeft een chocoladefabriek) en hoort tot zijn grote verrassing dat hij een kleindochter heeft van twintig, die Susanne Menzel (Matz) heet. Om haar beter te leren kennen vraagt hij hulp aan zijn neef Dr. Paul Degenhard (Böhm), maar van de weeromstuit verliest hij het papiertje, waarop haar naam en adres gekrabbeld staan. Zonder het te beseffen neemt hij haar als scecretaresse in dienst, waarop de misverstanden niet van de lucht zijn: de hebzuchtige erven menen dat Friedrich Hoffmann een maîtresse heeft, maar op een familiefeest komt alles weer op zijn pootjes terecht. Het scenario is van C.H. Diller en Kurt Nachman naar een idee van Charlotte Diller, die ook meegeschreven had aan het scenario van de film uit 1943. Het camerawerk is van Günther Anders.

Noch minderjährig

1957 | Drama

Oostenrijk 1957. Drama van Georg Tressler. Met o.a. Paula Wessely, Vera Tschechowa, Paul Löwinger, Edith Elmay en Erik Frey.

Een meisje komt in een tehuis omdat zij haar vriendje hielp bij een oplichterij, maar uiteindelijk wordt ze toch een goed moedertje. Bah, wat moralistisch. Alternatieve titel: UNTER ACHTZEHN.

Heimweh, dort wo die Blumen blühn

1957 | Drama

Oostenrijk 1957. Drama van Franz Antel. Met o.a. Sabine Bethmann, Rudolf Prack, Paul Hörbiger, Hans Holt en Erik Frey.

Voor de zakdoekenbrigades en al diegenen die dwepen met de Wiener Sängerknaben: een jonge vrouw, die zich vanwege liefdesverdriet van een brug over de Donau heeft gestort, wordt van haar mislukte zelfmoordpoging gered door de pater die met zijn zingende knaapjes in een bus op toernee is en toevallig langs kwam. Ze verplegen haar en knappen haar op zodat zij weer zin in het leven krijgt. Stichtelijke pulp.

Die Lindenwirtin vom Donaustrand

1957 | Drama, Musical

Oostenrijk 1957. Drama van Hans Quest. Met o.a. Marianne Hold, Claus Holm, Annie Rosar, Hans Moser en Frank Holms.

Het uitgangspunt van het scenario van Paul H. Rameau en Kurt Nachmann is behoorlijk onwaarschijnlijk: de aantrekkelijke hoofdrol Helga Lorenz (Hold) studeert in Wenen voor architect en is tegelijkertijd verloofd met haar prof Georg Herdmenger (Frey). Gelukkig hoeft de kijker er niet over in te zitten of zij wel op een eerlijke manier haar diploma zal behalen, want ze breekt na een ruzie haar studie af en gaat het verlopen wirtshaus van haar stiefmoeder weer nieuw leven inblazen. Dat lukt heel goed ondanks de stijve, onbuigzame, maar rechtvaardige zaakgelastigde van de eigenaar Fred (Holm) die ervoor moet zorgen dat de eigenaar van het pand de aflossing op tijd in handen krijgt. Er bloeit tussen Fred en Helga iets moois op, maar net zoals slager Kilian (Moser), die hoopte zich meester te kunnen maken van het onroerend goed, vist hij er voorlopig naast: Georg duikt weer op, eist zijn verloofde voor zich op, maar Helga is er ook nog en heeft ook iets te vertellen. Heimat-film, die bijna een halve eeuw later alleen nog maar op de geeuwspieren werkt. De toen nog jonge, leuke Senta Berger -geen groot actrice, maar een volhoudster - is te zien in de rol van Marie. Het camerawerk is van Hannes Staudinger.

Kronprinz Rudolfs letzte Liebe

1956 | Biografie, Drama, Historische film

Oostenrijk​/​​Duitsland 1956. Biografie van Rudolf Jugert. Met o.a. Rudolf Prack, Christiane Hörbiger, Winnie Markus, Lil Dagover en Erik Frey.

Wenen. 1888. De gevoelige Oostenrijkse kroonprins Rudolf lijdt onder een ongelukkig huwelijk met de Belgische Stephanie. Hij vindt echter een zielsverwant in de jonge barones Mary Vetsera en ze beginnen een heimelijke liefdesaffaire. Als hij echter ontdekt dat niet hij, maar zijn neef Franz Ferdinand troonopvolger wordt, komt hij, samen met Mary, tot een wanhoopsdaad in slot Mayerling.

Försterliesel

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Anita Gutwell, Rudolf Lenz, Eva Maria Meineke, Rudolf Carl en Erik Frey.

Liesel (Gutwell) is de dochter van de overleden houtvester en wordt F[KA3]orsterliesel genoemd. Ze houdt van dieren en heeft een jongensachtig uiterlijk, waarachter een charmante jonge vrouw schuil gaat. Bartl (Hesse) een opgeblazen hereboer probeert haar het hof te maken, maar Liesel wijst deze rokkenjager resoluut van de hand.

Dort oben, wo die Alpen glühen

1956 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1956. Drama van Otto Meyer. Met o.a. Ingmar Zeisberg, Albert Rueprecht, Lotte Ledl, Gerlinde Locker en Erik Frey.

Berggids Bertl Bruneder bedwingt andermaal, maar dit keer schoorvoetend een steile wand met stadse amateur-alpiniste Andrea Baureiss. Tijdens de bestijging worden ze overvallen door een onweer en moeten de nacht in een hol in de rotswand doorbrengen. De jonge alpiniste wordt verliefd op haar stoere gids, die niet ongevoelig is voor haar avances. Als ze zijn teruggekeerd, wekt dat de jaloezie van de verloofde van de berggids, Anna Edelhofer, de trotse en rijke eigenaresse van een herenboerderij. Zij dwingt Bertl ertoe zijn liefde voor haar te gaan bewijzen door een eidelweis te plukken. Deze bloemen groeien op uiterst onbereikbare plaatsen en de jonge gids slaagt er niet zonder groot gevaar voor zijn eigen leven in.

Spionage

1955 | Drama

Oostenrijk 1955. Drama van Franz Antel. Met o.a. Ewald Balser, Hannelore Bollmann, Erik Frey, Barbara Rütting en Gerhard Riedmann.

Veel te banale bewerking van een beroemde en beruchte spionagezaak in Oostenrijk tijdens WO I. Oberst Redl (Balser) is hoofd van de contraspionage van de k.u.k.-monarchie, maar verkoopt militaire geheimen aan de Russische vijand om zijn dure levensstijl - een homoseksuele relatie met een jonge luitenant (Werner), die hem chanteert - te financieren. Als hem de grond onder de voeten te heet wordt, probeert Redl Werner als spion te laten ontmaskeren, maar zijn eerzuchtige ondergeschikte Hauptmann Angelis (Riedmann), trapt er niet in en laat Redl in zijn val lopen. De ongelukkige kolonel kent dan nog maar een uitweg: zelfmoord om zijn eer te redden. Naar een historische affaire uit 1913 in Wenen, die echter door István Szabó in 1984 met Klaus Maria Brandauer in de hoofdrol honderd keer beter gedaan werd. Alexander Lernet-Holenia en Kurt Nachmann schreven het scenario, terwijl de camera bemand werd door Hans H. Theyer en Hans Matula.

Geheimnis einer Ärztin

1955 | Drama, Misdaad

Oostenrijk​/​​Duitsland 1955. Drama van August Rieger en Karl Stanzl. Met o.a. Hilde Krahl, Ewald Balser, Erik Frey, Egon von Jordan en Traude Wassler.

Ziekenhuisdokter, Frau Dr. Krahl krijgt ten onrechte de schuld van de onnatuurlijke dood van een patiënt en belandt in de gevangenis. Na haar onstlag werkt ze als animeermeisje in een bar en zingt ze in een nachtclub. Ze ontmoet professor Balser en hij zorgt ervoor dat ze gerehabiliteerd wordt en als vertrouwensarts voor de politie mag werken. Haar voormalige vriend Frey blijkt aan het hoofd te staan van een drugsbende en was de bron van al haar ellende. Genre-mengelmoes die tot oneetbare pulppap heeft geleid, ondanks het happy-end, advies van Interpol en de Weense politie. Scenario van H.F. Köllner en regisseur Rieger naar het hoorspel Rauschgift van Victor Reingruber. Camerawerk van Walter Partsch en Sepp Riff.

Es geschah am 20. Juli

1955 | Thriller, Drama, Historische film

Duitsland 1955. Thriller van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Bernhard Wicki, Karl Ludwig Diehl, Carl Wery, Kurt Meisel en Erik Frey.

Het verslag van de mislukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944, waarbij Pabst grote nadruk legt op alles wat er misging. Een uiterst spannende thriller met opvallende montagetechnieken. Op deze film sloot Pabst's Der Letzte Akt, over Hitler's laatste dagen, nauw aan. Scenario van Werner P. Zibaso en Gustav Machaty naar een bericht van Jochen Wilke. Camerawerk van Kurt Hasse.

Der Letzte Akt

1955 | Drama, Oorlogsfilm

Oostenrijk 1955. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Albin Skoda, Lotte Tobisch, Elga Dohrn, Willy Krauss en Oskar Werner.

Van minuut tot minuut worden Hitlers laatste dagen nagespeeld. Een uitstekende film in een zeer goede, documentair aandoende vorm, zoals Pabst dit eveneens met succes in ES GESCHAH AM 20. JULI had toegepast. De Duitsers zelf lusten deze prima films niet.

Kaisermanöver

1954 | Drama, Romantiek, Komedie

Oostenrijk 1954. Drama van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Winnie Markus, Hans Moser, Hannelore Bollmann en Walter Müller.

Een generaalsdochter wil met een kapitein trouwen, maar haar vader heeft een majoor op het oog. Keizer Franz Joseph zorgt er persoonlijk voor dat alles op z'n pootjes terecht komt.

Frauen in Teufels Hand

1954 | Oorlogsfilm, Erotiek

Duitsland 1954. Oorlogsfilm van Hermann Leitner. Met o.a. Maria Sebalt, Helmut Schmid, Gerlinde Locker, Mady Rahl en Erik Frey.

Mooie vrouwen en diplomaten ontmoeten elkaar tijdens WO II in een bekende salon met callgirls, dat tegelijkertijd door de Gestapo geobserveerd wordt als centrum van een gevaarlijk kringetje van internationale geheimagenten. Netjes, braafjes en het 'gewaagde' zit helemaal in de stijl van het suggestieve van de periode 1950-1960.

Echo der Berge

1954 | Drama

Oostenrijk 1954. Drama van Alfons Stummer. Met o.a. Anita Gutwell, Rudolf Lenz, Erik Frey, Karl Ehmann en Erni Mangold.

Het gemeentebestuur van een klein Oostenrijks plaatsje wil heel wat bomen omhakken in hun bos om de gemeentekas te vullen. De plaatselijke boswachter, (die een beeldschone kleindochter heeft) schakelt staatsbosbeheer in om het snode voornemen te verijdelen. Braaf Heimat-werk en voor wie het positief wil zien een vroege milieu-film.

Hab' ich nur deine Liebe

1953 | Biografie

Oostenrijk 1953. Biografie van Eduard von Borsody. Met o.a. Johannes Heesters, Gretl Schörg, Walter Müller, Margit Saad en Friedl Hart.

De componist Franz von Suppé dreigt het slachtoffer te worden van een verleidelijke vrouw, omdat een geromantiseerde filmbiografie nu eenmaal niet zonder liefdesaffaire kan. Er gebeurt echter nog veel méér in deze film, die met veel muziek en dans aardige ontspanning biedt. Het scenario is van Philipp von Zeska, Herbert F. Köllner en August Rieger. Het camerawerk is van Bruno Mondi.

Drei, von denen man spricht

1953 | Komedie, Muziek

Oostenrijk 1953. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Wolfgang Lukschy, Bruni Löbel, Paul Hörbiger, Axel von Ambesser en Erik Frey.

Drie werkelozen dringen zich ondanks de bureaucratie binnen bij een groot bedrijf, waar ze zich door ijver en uithoudingsvermogen een plaatsje weten te veroveren. Een platvloerse muzikale klucht, die een loopje neemt met het toentertijd ernstige probleem van de werkeloosheid.

Maria Theresia

1951 | Historische film, Romantiek

Oostenrijk 1951. Historische film van Emile E. Reinert. Met o.a. Paula Wessely, Fred Liewehr, Marianne Schönauer, Rosa Albach-Retty en Rudolf Fernau.

Als de keizerin van Oostenrijk Maria Theresia (Wessely) tijdens de Zevenjarige Oorlog zich met Pruisen en met staatszaken moet bezighouden, interesseert haar gemaal, Franz I (Liewehr) zich meer voor de vorstin-weduwe Trautperg (Schönauer). Als de vrede met Pruisen in zicht is, weet de keizerin ook haar huwelijk te redden. Een aardige historische film, waarin de romantiek de boventoon voert.

Kleiner Peter, große Sorgen

1951 | Drama

Oostenrijk 1951. Drama van Hubert Marischka. Met o.a. Erik Frey, Friedl Loor, Peter Czeike, Ida Krottendorf en Annie Rosar.

Mierzoet, gedateerd drama over een Weens jongetje, Peter Berger (Czeike) en zijn zusje Franziska (Kottendorf), waarvan kibbelende ouders in een echtscheiding verwikkeld zijn. Het verwaarloosde knaapje zoekt zijn heil in het stadspark en ontmoet daar een lieve vrouw, Anna Wawruschka (Rosar), die stoelen verhuurt. Na heel veel verwikkelingen weet de kleine jongen zijn vader (Frey) en moeder (Loor) weer bij elkaar te brengen en Peter mag Anna regelmatig een bezoekje brengen. Een met bescheiden middelen gemaakte bewerking van het volkstoneelstuk Stadtpark van Hans Schubert dat door regisseur Marischka en Frank Filip die ook de muziek componeerde, tot scenario bewerkt werd. Het camerawerk is van Walter Riml.

Zweimal verliebt

1949 | Komedie, Romantiek

Oostenrijk 1949. Komedie van Rudolf Steinböck. Met o.a. Johannes Heesters, Vilma Degischer, Erik Frey, Erni Mangold en Theo Prokop.

Een jonge vrouw moet ondervinden dat de officier, die uit de oorlog is teruggekeerd, en die ze ooit in de schuilkelder heeft leren kennen, anders over trouw denkt dan zij. Onbenullige filmpret, die kort na WO II ontstond.

Das Herz muss schweigen

1944 | Drama

Duitsland 1944. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Mathias Wieman, Werner Hinz, Gerda Brunner en Erik Frey.

Een Weense arts ontdekt dat r[KA3]ontgenstralen dodelijk kunnen zijn. Deze geschiedenis uit de begintijd van de r[KA3]ontgenologie kan, ondanks het spel van Wessely, Wieman en Hinz, nauwelijks boeien. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Späte Liebe

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Paula Wessely, Attila Hörbiger, Inge List, Fred Liewehr en Erik Frey.

Om de verpleging van haar zuster te kunnen bekostigen, huwt een jonge vrouw, een rijke fabrikant van wie ze niet houdt. De film had makkelijk een draak kunnen worden, maar de regie van Ucicky en vooral het spel van Wessely en H[KA3]orbiger bezweren dat gevaar. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Dreimal Hochzeit

1941 | Romantiek

Duitsland 1941. Romantiek van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Hedwig Bleibtreu, Willy Fritsch, Theo Lingen en Theodor Danegger.

Een Russische vorst is verliefd op een vrouw, die niet `geduld` wil worden en daarom van een huwelijk afziet. Wanneer ze elkaar jaren later in Berlijn treffen - hij als chauffeur, zij als revuester - is het ditmaal zijn eer te na om met haar te trouwen. Prima rollen van Harell en Fritsch. Lingen zorgt voor de komische noot. Scenario van Ernst Marischka naar een idee van Gerhard Menzel. De film ging enkele dagen na de Duitse overval op de toenmalige Sovjetunie in premi[KA2]ere en raakte daardoor heel gauw in het vergeetboek. Vertoning op de tv is daarom een van die zeldzame gelegenheden om deze liefdesgeschiedenis te zien. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Der Postmeister

1940 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1940. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Heinrich George, Hilde Krahl, Hans Holt, Siegfried Breuer en Ruth Hellberg.

Het schitterende kleine drama van Poesjkin over Doenja, de knappe dochter van de postmeester die in Petersburg een courtisane wordt, krijgt glans en verbeelding door Krahls vertolking. Melodrama in optima forma, aangedikt door het spel van George als romantisch-realistische Rus. Poesjkins verhaal werd in 1925 in de Sowjetunie verfilmd en in 1936 in Frankrijk met als titel NOSTALGIE. Een nieuwe versie volgde in 1955 met als titel DUNJA. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Fräulein

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Ilse Werner, Erik Frey, Mady Rahl en Karl Schönböck.

Door de jaloerse dochter des huizes komt een gedienstige in een kwaad daglicht te staan, zodat deze zich genoodzaakt ziet haar koffers te pakken. Gevoelig spel van Werner onder de attente regie van Waschneck.