Roland Bertin: cast.
Er zijn 42 films gevonden.

Les inséparables

2008 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 2008. Komedie van Christine Dory. Met o.a. Guillaume Depardieu, Marie Vialle, Servane Ducorps, Roland Bertin en Amanda Langlet.

Sandra (Vialle) wordt verliefd op junkie-kunstschilder Boris (Depardieu) en het amour fou-drama over getroebleerde tortelduiven is voorgeprogrammeerd. Co-scenariste en regisseur Dory, die eigen ervaringen in het script verwerkte, voerde onder andere regie bij enkele afleveringen van de Arte-schoonheidssalonsoap Vénus et Apollon, gebaseerd op de succesfilm Vénus Beauté (institut) van Tonie Marshall. In een bijrol - en een van haar schaarse filmoptredens - duikt actrice Amanda Langlet op, de aandoenlijke tiener uit Pauline à la plage en enkele andere films van Eric Rohmer. Bij deze film bestond de helft van de équipe achter de camera uit vrouwen.

Marie Fransson : S'il vous plaît

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Christiane Spièro. Met o.a. Alicia Alonso, Annie Girardot, Alberto Gimigniani, Rebecca Potok en Nino Gauzy.

Sandra (Vialle) wordt verliefd op junkie-kunstschilder Boris (Depardieu) en het amour fou-drama over getroebleerde tortelduiven is voorgeprogrammeerd. Co-scenariste en regisseur Dory, die eigen ervaringen in het script verwerkte, voerde onder andere regie bij enkele afleveringen van de Arte-schoonheidssalonsoap Vénus et Apollon, gebaseerd op de succesfilm Vénus Beauté (institut) van Tonie Marshall. In een bijrol - en een van haar schaarse filmoptredens - duikt actrice Amanda Langlet op, de aandoenlijke tiener uit Pauline à la plage en enkele andere films van Eric Rohmer. Bij deze film bestond de helft van de équipe achter de camera uit vrouwen.

Sous les pieds des femmes

1997 | Drama

Frankrijk​/​​Algerije 1997. Drama van Rachida Krim. Met o.a. Claudia Cardinale, Fejria Deliba, Leila Bouziane, Mohamad Bakri en Hamid Tassili.

Sandra (Vialle) wordt verliefd op junkie-kunstschilder Boris (Depardieu) en het amour fou-drama over getroebleerde tortelduiven is voorgeprogrammeerd. Co-scenariste en regisseur Dory, die eigen ervaringen in het script verwerkte, voerde onder andere regie bij enkele afleveringen van de Arte-schoonheidssalonsoap Vénus et Apollon, gebaseerd op de succesfilm Vénus Beauté (institut) van Tonie Marshall. In een bijrol - en een van haar schaarse filmoptredens - duikt actrice Amanda Langlet op, de aandoenlijke tiener uit Pauline à la plage en enkele andere films van Eric Rohmer. Bij deze film bestond de helft van de équipe achter de camera uit vrouwen.

La comète

1997 |

1997. Claude santelli. Met o.a. Roland Bertin, Françoise Fabian en Samuel Labarthe.

Sandra (Vialle) wordt verliefd op junkie-kunstschilder Boris (Depardieu) en het amour fou-drama over getroebleerde tortelduiven is voorgeprogrammeerd. Co-scenariste en regisseur Dory, die eigen ervaringen in het script verwerkte, voerde onder andere regie bij enkele afleveringen van de Arte-schoonheidssalonsoap Vénus et Apollon, gebaseerd op de succesfilm Vénus Beauté (institut) van Tonie Marshall. In een bijrol - en een van haar schaarse filmoptredens - duikt actrice Amanda Langlet op, de aandoenlijke tiener uit Pauline à la plage en enkele andere films van Eric Rohmer. Bij deze film bestond de helft van de équipe achter de camera uit vrouwen.

La Comédie-Française, ou l'amour joué

1996 | Documentaire, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1996. Documentaire van Frederick Wiseman. Met o.a. Claire Vernet, Philippe Torreton, Coraly Zahonero, Michel Robin en Nicolas Silberg.

Nadat documentarist Wiseman zowat alle aspecten van de Amerikaanse samenleving blootgelegd heeft in een dertigtal opmerkelijke documentaires, richt hij nu zijn camera's op de achtenswaardige Comédie-Française, waar hij alles op pellicule vastlegt wat te maken heeft met het dagelijkse leven van een theatergezelschap: repetities, voorstellingen, bestuursvergaderingen, onderlinge ruzies, decorbouw, kaartenverkoop, hiërarchische verhoudingen. Het werd een schitterende hulde aan de eeuwenoude Comédie-Française

Bernie

1996 | Komedie, Drama

Frankrijk 1996. Komedie van Albert Dupontel. Met o.a. Albert Dupontel, Claude Perron, Roland Blanche, Hélène Vincent en Catherine Samie.

Als Bernie (Dupontel) op dertigjarige leeftijd uit het kindertehuis komt wil hij maar een ding: zijn ouders vinden. Medewerking van de autoriteiten krijgt hij niet. Gelukkig krijgt hij hulp van een aan heroïne verslaafde jongedame, die met haar zuipende vader samenwoont. Erg subtiel is deze komedie niet, maar sommige scènes zijn hilarisch. De snoeiharde grappen van Dupontel, in Frankrijk behalve gewaardeerd acteur ook een populaire komiek, zullen zeker niet door iedereen gewaardeerd worden. Collega-regisseur Terry Gilliam verklaarde bijvoorbeeld bepaalde scènes ondanks het extreme geweld toch grappig te vinden, en vond dat 'very disturbing'. Wees gewaarschuwd.

Pas très catholique

1994 | Komedie, Mysterie

Frankrijk 1994. Komedie van Tonie Marshall. Met o.a. Michel Roux, Anémone, Roland Bertin, Denis Podalydès en Michel Didym.

Actrice en Frans links geweten Anémone (1950-2019) is Maxime, een kettingrokende wildebras met een rijk liefdesleven. Haar wisselende contacten met mannen en vrouwen, en haar baan als privédetective leiden met de nodige omwegen richting een middelbare school. En daarmee naar de zoon die ze al jaren niet meer heeft gezien. Ziedaar, de botsing tussen het gevierde Franse hedonisme en de vermaledijde bourgeoisie. Geestig vanwege de pretentieloos dik aangezette schets van een moreel inklinkend personage. Losjes gebaseerd op flarden van het leven van de regisseur en scenarist Tonie Marshall (1951-2020).

Papa et rien d'autre

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Jacques Cortal. Met o.a. Philippe Volter, Isabel Otero, Joséphine Serre, Eléonor Hirt en Roland Bertin.

Na een slepende ziekte sterft de levensgezellin van Volter. Samen met hun acht-jarig dochtertje Serre tracht hij zijn verdriet te verwerken. Een jaar later ontmoet Volter in zijn toneelgezelschap de mooie Otero, die beste maatjes wordt met het meisje. Ze besluiten te gaan samenwonen, maar de grootouders van het meisje, die hun overleden dochter niet kunnen vergeten, stellen alles in het werk om Serre bij haar vader weg te halen, zonder rekening te houden met de wensen van het kind. Alle registers van de goedkope sentimentaliteit worden opengetrokken in dit scenario van regisseur Cortal, dat ware monsters maakt van de grootouders. Inspiratieloze bloemlezing van alle bekende elementen uit dit soort 'tearjerkers'.

Les cinq dernières minutes : Saisie noire

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Alain Wermus. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Roland Bertin, Véronique Silver en Claude Evrard.

Fran[KA10]cois (Darroussin) is deurwaarder. Sedert de Franse revolutie van 1789 is dit beroep familietraditie. Hij werkt op het deurwaarderskantoor van zijn vader, maar hij heeft moeite met diens hardvochtige praktijken. Zijn bevallige assistente Sophie (Brunaux) heeft duidelijk minder scrupules dan hijzelf. Fran[KA10]cois is gescheiden en hij heeft na heel wat juridisch getouwtrek de voogdij over zijn tien-jarige dochtertje Am[KA1]elie (Martel) gekregen. Op een ochtend is Am[KA1]elie spoorloos verdwenen. Commissaris Massard (Santini) neemt de zaak ter harte. Doordeweekse politiefilm met zorg gemaakt door Warmus, die twintig jaar lang de assistent van Claude Chabrol was. Het scenario van Michelle O'Glor kabbelt rustig voort zonder echte verrassingen. Het camerawerk is Cyril Lathus. Aflevering nummer 76 van 81. Mono.

Les Cordiers, juge et flic: Une mort programmée

1994 | Misdaad

Frankrijk 1994. Misdaad van Jacques Cortal. Met o.a. Pierre Mondy, Bruno Madinier, Charlotte Valandrey, Antonella Lualdi en Roland Bertin.

Wat begint als een lange, vervelende zondag voor commissaris Mondy, een zwaar auto-ongeluk brengt er wat beweging in. De chauffeur, een bekende filmproducent, is op slag dood. Mondy heeft een grondige hekel aan het filmwereldje. Al vlug moet hij vaststellen dat het slachtoffer niet alleen in de auto zat. Wie was diens passagier en waar is hij (of zij) na het ongeval gebleven? Routineklus voor alle betrokken medewerkers. De acteurs slepen zich voort van sc[KA2]ene tot sc[KA2]ene en het scenario van regisseur Cortal is verschrikkelijk voorspelbaar. Het is gebaseerd op een ware geschiedenis (de zaak Lebovici) die enkele jaren geleden heel wat ophef maakte in Frankrijk. Henri Decomps stond achter de camera.

Le R.I.F. : Cécile

1994 | Misdaad

België​/​​Frankrijk 1994. Misdaad van Roger Guillot. Met o.a. Patrick Raynal, Aude Briant, Roch Leibovici, Yves Afonso en Roland Bertin.

Het R.I.F. (Recherches dans l`Int[KA1]eret des Familles) is een speciale onderafdeling van de Franse politie. Aan het hoofd staat Commissaris Raynal die op een dag bezoek krijgt van persbaron Bertin. Deze vraagt hem zijn dochter C[KA1]ecile (Proust) op te sporen. Het meisje werd in een psychiatrische kliniek behandeld voor een zenuwinzinking. Nadat ze het weekend thuis heeft doorgebracht, is ze niet teruggekeerd in de instelling. Pilotfilm voor een reeks waarin het politieteam dat verantwoordelijk is voor het opsporen van vermiste personen, centraal staat. Het scenario voor deze redelijk spannende en soms verrassende aflevering is van Guillot en Fabrice Roger. De camera werd gehanteerd door François Lartigue.

Facteur VIII

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Alain Tasma. Met o.a. Nicole Garcia, Roland Bertin, Bruno Todeschini, Jean-Claude Dauphin en Victor Garrivier.

Parijs 1983. Etienne (Todeschini) is een jonge hemofiliepati[KA3]ent die dank zij het geneesmiddel Facteur VIII een redelijk normaal leven kan leiden. Hij is verloofd met Lise (Schulz), wiens moeder Dr. Martine Bressian (Garcia) werkt in een bloedverdeelcentrum. Daar wordt ontdekt dat enkele stalen van met AIDS besmet bloed door de analyse glipten en bij patiënten terecht kwamen. Zonder nutteloze franjes of ziekelijke sensatie wordt op haast documentaire wijze een waargebeurd drama gereconstrueerd. De acteurs leven zich goed in hun rol in maar Garcia kan moeiteloos de show stelen. Bruno Dega en Stéphane Giusti schreven het goed opgebouwde scenario. Jean-Claude Larrieu stond achter de camera.

L'ombre du doute

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Aline Issermann. Met o.a. Sandrine Blancke, Alain Bashung, Mireille Perrier, Josiane Balasko en Luis Issermann.

Adequaat verfilmd, naar incest-verhaal over de elf-jarige, in zichzelf gekeerde Sandrine (Blancke), die zegt door haar vader (Bashung) te zijn misbruikt. Iedereen gaat zich ermee bemoeien - school, familie, politie, autoriteiten - en de druk op het gezin wordt tot in het extreme opgevoerd. Dochterlief trekt haar verklaring in, maar vader wordt toch veroordeeld. Griezelig is hoe verbeten de maatschappij, alle deskundigen voorop, achter de vermeende dader aan zit. Het slot van de film stelt hen in het gelijk (vader bekent), maar de uitkomst had net zo goed anders kunnen zijn. Dat met die mogelijkheid geen rekening wordt gehouden, geeft de film een nare bijsmaak. Scenario van regisseuse Issermann. De beelden zijn van Darius Khondji. Gedraaid in CinemaScope.

La fille de l'air

1992 | Romantiek, Drama, Thriller

Frankrijk 1992. Romantiek van Maroun Bagdadi. Met o.a. Béatrice Dalle, Thierry Fortineau, Hippolyte Girardot, Jean-Claude Dreyfus en Roland Bertin.

Een doorsnee-moeder haalt met een helikopter haar man, een gangster die meer dan dertig jaar moet uitzitten voor een reeks gewelddadige overvallen op supermarkten, op van het dak van de Santé-gevangenis in Parijs. Dit waar gebeurde verhaal over een gewone vrouw die na deze ongewone daad een volksheldin wordt, sprak de Franse cineast van Libanese komaf kennelijk aan. Hij heeft deze rol aan Dalle toevertrouwd, die haar sexy gedrag even laat voor wat het is om te tonen, dat ze ook intens gevoelig spel aan kan. Wat betreft Fortineau, hij geeft uitstekend de tragiek van het opgesloten zitten weer. De film werd gemaakt in reportage-vorm en kenmerkt zich door een nuchtere regie. Blijft spannend tot aan het eind, al is dat bij iedereen bekend. Scenario van Bagdadi en Florence Quentin. Camerawerk van Thierry Arbogast.

Les chemins de l'exil ou les dernières années de Jean-Jacques Rousseau

1991 | Biografie, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Zwitserland 1991. Biografie van Claude Goretta. Met o.a. François Simon, Didier Haudepin, Martine Chevalier, Dominique Labourier en Roland Bertin.

Het licht ontvlambare duo Hill/Spencer wint in een autorace in Spanje een pompeuze strandbuggy. Lastig delen maar voordat ze eruit zijn (de klassieke Hill/Spencer bier+hotdog wedstrijd) wordt het ding vernield door mafiosi. Voldoende reden voor de vechtjassen om flink kwaad te worden en een nieuwe wagen te eisen van de Don, die wordt bijgestaan door een geniale Pleasence als geflipte Duitse adviseur. Veel te weinig op de buis, deze onvolprezen rechttoe, rechtaan spaghetti knokfilms van Terence Hill en Bud Spencer.

Euroflics : Bleu privé

1991 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1991. Misdaad van Joannick Desclercs. Met o.a. Patrick Raynal, Bertrand Lacy, Jean-Michel Dupuis en Roland Bertin.

Raymond (Dupuis) steelt in een dure winkel een superplatte transistorradio en verstopt hem in zijn regenjas. Dan gaat hij naar het ziekenhuis, waar hij hem cadeau doet aan zijn vrouw, die op het punt staat te bevallen. Hij heeft gestolen uit geldgebrek en natuurlijk wordt hij gearresteerd. Maar waarom houden de Euroflics zich met zo'n onbenullig zaakje bezig? Ze hadden beter thuis kunnen blijven: voorspelbare intrige, onwaarschijnlijk scenario, stereotiepe personages, geen enkele psychologische diepgang - om maar eens wat te noemen.

Le mari de la coiffeuse

1990 | Romantiek, Drama, Komedie

Frankrijk 1990. Romantiek van Patrice Leconte. Met o.a. Jean Rochefort, Anna Galiena, Henry Hocking, Roland Bertin en Maurice Chevit.

Al sinds hij een jong ventje was hebben kapsters een onweerstaanbare aantrekkingskracht op Antoine. Groot is dan ook zijn vreugde als hij als volwassen man succes heeft met zijn aarzelende avances bij kapster Mathilde (Galienas). Ze trouwen en zijn zielsgelukkig: hij kijkt toe op de bank terwijl zij de - schaarse - klanten knipt. Het dorpje waarin dit sprookje zich afspeelt is Franser dan Frans, de zon schijnt goudgeel door de ramen, de klanten zijn mal maar pittoresk. Leconte maakte een grappige, tedere film, met prima spel, soms iets aan de zoete kant.

Cyrano de Bergerac

1990 | Romantisch drama, Historische film, Komedie

Frankrijk 1990. Romantisch drama van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Gérard Depardieu, Anne Brochet, Vincent Perez, Jacques Weber en Roland Bertin.

Nooit verouderende romantiek over hoe de buitenkant vaak het zicht belemmert op innerlijke schoonheid. Mooie jongeling Christian wil de schone Roxane het hof maken, maar is verbaal ietwat zwakbegaafd. Vervolgens fungeert de met een immense neus uitgeruste poëet Cyrano - overigens een historisch figuur die leefde van 1619-1655 - als souffleur d’amour. Depardieu op z’n uitbundigst, Rappeneau op z’n zwierigst, componist Jean-Claude Petit op z’n kamerbreedst: deze Cyrano is zonder twijfel de heerlijkste filmadaptatie ooit van Edmond Rostands theaterstuk. Terecht met prijzen overladen.

Crime sur Mégahertz

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Joannick Declercs. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud en Roland Bertin.

Een nieuw onderzoek van commissaris Cabrol (Debary) naar de zaak van een moord op een omroepster bij een vrije radiozender. In allerijl opgenomen zonder een cent te makken, en op net zo persoonlijke wijze als een robot dat had gedaan. Mag echter gezien worden vanwege het plot, en het degelijke acteerwerk van zowel Débary als zijn trouwe maat Eyraud als inspecteur Menardeau.

La poudre aux yeux

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Pierre Mondy. Met o.a. Françoise Seignier, Bérangère Dautun en Roland Bertin.

De verfilming van een van de meest opmerkelijke stukken van ene Eug[KA2]ene Labiche, een keiharde satire op de kleinburgerij in het Tweede Keizersrijk (1861). Een wat minder statische aanpak en toch op z'n minst enig gebruik van de talloze filmische mogelijkheden die er zijn, zou het camerawerk ten goede zijn gekomen. Blijft over het stuk en het uitmuntende spel.

Ville étrangère

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Didier Goldschmidt. Met o.a. Niels Arestrup, Anne Wiazemsky, Isabel Otéro, Roland Bertin en Christiane Cohendy.

Een getrouwe bewerking van een roman van Peter Handke. Een moeilijke onderneming die de regisseur (ex-filmrecensent) min of meer tot een, voor een eerste - ambitieuze - lange film, goed einde weet te brengen. Het is het portret van een stad nauw verbonden aan dat van een persoon die geleidelijk aan vervreemdt, want hij onderhoudt steeds minder sociale relaties. Wat betreft de stad is de film geslaagd te noemen met de buitengewone opnamen van Denis Lenoir die zich in dienst heeft gesteld van een onderneming die alles in aanmerking genomen veel op die van Antonioni lijkt. Daarentegen is de film wat betreft de dialogen mislukt. Die zijn veel te zwaar en veel te storend. Hetzelfde geldt voor de intieme scènes en de personages zijn maar stijfjes aangezien de stad alles opslokt. Kortom, een merkwaardig, dichterlijk en veelbelovend werkstuk.

Jenatsch

1987 | Mysterie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1987. Mysterie van Daniel Schmid. Met o.a. Michel Volta, Christine Boisson, Vittorio Mezzogiorno, Jean Bouise en Laura Betti.

Jörg Jenatsch, in de 17e eeuw vermoord, werd een bevrijdingsheld voor de inwoners van het Zwitserse Graubunden. Schmid vertelt het verhaal van een verslaggever die zich zodanig voor deze figuur interesseert dat hij aan hem een reportage wil wijden. Waarschijnlijk onder invloed van hallucinaties, ontmoet hij Jenatsch en wordt ook nog meegesleept in een helse spiraal... De regisseur van LA PALOMA schept nogmaals een barokke, lyrische, verraderlijke en dromerige wereld en tracht daarbij het traditionele besef van tijd ter discussie te stellen. Martin Suter heeft meegewerkt aan het scenario en het prachtige camerawerk is van Renato Berta.

Commissaire Moulin, police judiciaire: Affectation spéciale

1986 | Misdaad

Frankrijk 1986. Misdaad van Yves Rénier. Met o.a. Yves Rénier, Guy Montagné, Roland Bertin, Jean-Pierre Kérien en Michel Auclair.

Hoewel hij diverse series op zijn naam heeft staan, waaronder Belphegor, die hem het succes bracht en waarin hij de hoofdrol speelde, blijft Renier de rol vertolken van commissaris Moulin. Dit keer achtervolgt hij een gevaarlijke moordenaar, type 'volksvijand nummer 1', die hem trouwens eerst nog verwondt alvorens definitief gepakt te worden. Een film die haastig in elkaar is gezet met wat op dat moment voorhanden was en die slechts verstrooiing wil verschaffen. Scenario van Paul Andréota.

Charlotte for Ever

1986 | Drama

Frankrijk 1986. Drama van Serge Gainsbourg. Met o.a. Charlotte Gainsbourg, Serge Gainsbourg, Roland Dubillard, Roland Bertin en Anne Zamberlan.

Regie, scenario, dialoog en muziek van Serge Gainsbourg. Deze film werd in zijn appartement opgenomen, voor de gelegenheid in een studio veranderd. In deze ontstellend saaie film draait alles om Charlotte. Voor de hand liggende provocaties (de ophef over incest) en gedragingen die eerder studentikoos dan surrealistisch aandoen. Met bovendien nog teksten van Baudelaire en Benjamin Constant in een slechte imitatie van de stijl van de films van Jean-Luc Godard. Zeer teleurstellend: alleen het opmerkelijke camerawerk van Willy Kurant blijft je bij.

Louise l'insoumise

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Charlotte Silvera. Met o.a. Catherine Rouvel, Roland Bertin, Myriam Stern, Joëlle Tami en Deborah Cohen.

Het verhaal speelt zich af in een buitenwijk van Parijs in 1961. De moeder van een Tunesisch-joodse gastarbeidersfamilie verplicht haar drie dochters als kluizenaars te leven en verbiedt hen enig contact met de Fransen. Op den duur gaat een van de dochters, Louise, zich verzetten tegen de tyrannie van haar moeder. Een uitstekend onderwerp, maar de film kan samengevat worden als een confrontatie tussen een karikaturale moeder en dochter. Traag en bovendien niets nieuws onder de zon: elk kind zou hetzelfde doen, ook bij moslims van de oude stempel. Het gevolg: de film verliest zijn aparte karakter.

L'homme blessé

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Jean-Hugues Anglade, Vittorio Mezzogiorno, Roland Bartin, Lisa Kreuzer en Armin Müller-Stahl.

Een homoseksuele adolescent leert op een provinciale stations-w.c. een man kennen, die hem aanzet tot prostitutie en diefstal zonder zijn liefde daadwerkelijk te beantwoorden. De realisatie van zijn geobsedeerde 'amour fou' blijkt alleen mogelijk in de dood. Deze derde film van de befaamde theaterregisseur is opmerkelijk gefotografeerd - door Renato Berta - geacteerd en geënsceneerd. De passie is overtuigend in een reeks van kleine, onnadrukkelijke details met een minimum aan dialoog. De film is misschien wat te uitsluitend in mineur. De Italiaan Mezzogiorno kreeg op de geluidsband de stem van Gérard Depardieu. Scenario van Hervé Guibert en Patrice Chéreau. Camerawerk van Renato Berta.

L' Indiscrétion

1982 | Drama, Thriller

Frankrijk 1982. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Jean Rochefort, Dominique Sanda, Jean-Pierre Marielle, Jean-Hugues Anglade en Roland Bertin.

Een ingenieur ontdekt dat er wordt afgeluisterd in het appartement van zijn buren, die korte tijd later vermoord worden gevonden. Het signalement van de moordenaar lijkt op dat van hemzelf. Geleidelijk begint hij aan zijn geestvermogens te twijfelen, ondanks zijn vriendschap met de nieuwe buurman en een romance met een toevallig ontmoete jonge vrouw. Het te doorzichtige thrillerscenario ondermijnt de bekwame vormgeving; de goede spelprestaties nemen niet weg dat de toeschouwer de kwalijke bedoelingen van de personages veel sneller door heeft dan de film wil doen onthullen.

Après tout ce qu'on a fait pour toi

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jacques Fansten. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Michel Blanc, Jean-Luc Azra, Victor Garrivier en Catherine Salviat.

Pierre (Blanc) en Jeanne (Barrault) waren in mei `68 twintig jaar oud, en ongelukkigerwijs hebben ze de geest van die tijd behouden. Hun zoon, Mathieu, is nu zestien. Hij hult zich in een totaal stilzwijgen en weigert elke communicatie met zijn ouders. Op een avond, tijdens een jongerendemonstratie, zorgt hij plotseling voor een schandaal: hij toont voor de tv-camera zijn achterwerk. Iedereen kiest partij voor of tegen hem, en geleidelijk aan komt hij uit zijn isolement. Het hele oeuvre van deze film- en televisieregisseur is opgebouwd rond het thema van de moeizame overgang van kinderjaren naar volwassenheid. Zowel op de buis als in de bioscoop (LE PETIT MARCEL) komen zijn films scherpzinnig en subtiel over, met vele half schertsende en tegelijk tedere toespelingen. Opmerkelijke en realistische decors van Yves Demarseille. Zeer

Un Assassin qui passe

1981 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1981. Drama van Michel Vianey. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Carole Laure, Richard Berry, Jean-Pierre Sentier en Jeanne Goupil.

Seksuele frustraties drijven eenzame bankbediende tot lustmoorden, maar door hem bewonderde filmster bedreigt hij zonder haar te na te komen. Politie-inspecteur die zich al te goed in zijn motieven kan inleven schakelt haars ondanks gefascineerde actrice in om hem te pakken. Boeiend portret van tot excessen leidende eenzaamheid - niet alleen bij de moordenaar - kreeg ondanks opmerkelijk spel en fotografie, geen filmvorm op niveau van scenario (van regisseur zelf.)

Rends-moi la clé

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Gérard Pirès. Met o.a. Jane Birkin, Jacques Dutronc, Guy Marchand, Nathalie Nell en Roland Bertin.

Een vrouw, die bij een uitgeverij werkt, woont samen met een zakenman. Haar nog altijd verliefde ex-echtgenoot trekt bij hen in, samen met een oude gangster wiens memoires door de ex- echtgenoot bewerkt worden voor dezelfde uitgever als waar de vrouw voor werkt. De jaloerse ex-vrouw van de zakenman zorgt op haar beurt voor de nodige complicaties. Deze gekunstelde komedie dankt aanvankelijk veel aan de charme van de acteurs, maar het scenario is zó mager dat de film wordt gevuld met eindeloze luchtopnamen - Dutronc verplaatst zich namelijk per helikopter - om aan een film van enige lengte te komen.

Diva

1981 | Misdaad, Mysterie, Romantiek, Muziek, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Jean-Jacques Beineix. Met o.a. Wilhelmenia Fernandez, Frédéric Andréi, Richard Bohringer, Thuy An Luu en Jacques Fabbri.

De jonge brommerkoerier Jules (Andréi) heeft een passie voor opera. Hij slaagt erin een clandestiene opname te maken van een optreden van de Amerikaanse diva Cynthia Hawkins (Fernandez). Al snel zijn criminelen op jacht naar de bijzondere tape. Het is niet het enige bandje waar men naar op zoek is: op een andere cassette doet een vermoorde prostituee onthullingen over een politiecommissaris. Visueel verbluffend speelfilmdebuut van Beineix (37°2 le matin), die het vak leerde als assistent van Claude Berri, René Clément, Claude Zidi en Jerry Lewis. Vier Césars, waaronder eentje voor de prachtige muziek.

Ballade à blanc

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Bertrand Gauthier. Met o.a. Jean-Yves Dubois, Pascale Geille, Véronique Silver, Roland Bertin en Richard Bohringer.

Zwervende jongeman zonder geld en zonder baan die ook geen zin heeft er een te vinden in een winters Toulon. Uiteindelijk wordt hij per ongeluk gedood door een kind. Een thema dat vrij afgezaagd is en het talent van een Antonioni nodig heeft om het publiek te boeien. Bovendien is de personnage oninteressant en blijkt er een parallel getrokken te zijn met een jonge kandidaat voor de kamer van afgevaardigden, twee thema's die elkaar niet aanvullen en elkaar nooit zullen kruisen.

Le coeur à l'envers

1980 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1980. Drama van Franck Apprédéris. Met o.a. Annie Girardot, Laurent Malet, Stéphane Audran, Charles Denner en Florence Giorgetti.

Een jongeman keert na twaalf jaar bij zijn vader te hebben gewoond terug bij zijn nog altijd aantrekkelijke en jeugdige moeder. Hij gedraagt zich als jaloerse minnaar en weet een breuk met haar vriend te forceren. Tijdens een vakantie in Spanje steken ook bij haar incestueuze verlangens de kop op, maar de redelijkheid zorgt voor een voortijdig en definitief afscheid. Een nieuwe poging om de jeugdige Malet te lanceren als lustobject voor rijpere dames resulteert in een onbedoelde belachelijkheid waarbij geen cliché wordt overgeslagen.

Anthracite

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Edouard Niermans. Met o.a. Bruno Cremer, Jean-Pol Dubois, Jenny Clève, Jean Bouise en Jerôme Zucca.

Een jezuïeten-internaat anno 1952. Contact tussen gevoelige leerling en idealistische priester-leraar wordt in bekrompen milieu verdacht en onmogelijk gemaakt. Sobere en sombere variant op al vaker vertoond thema, maar toch veelbelovend regiedebuut van toneelacteur Niermans.

Le pull-over rouge

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Michel Drach. Met o.a. Serge Avedikian, Roland Blanche, Michelle Marquais, Roland Bertin en Claire Deluca.

In Zuid-Frankrijk wordt een achtjarig meisje ontvoerd en vermoord. Volgens getuigen droeg de ontvoerder een rode trui, net als Christian Ranucci, die - buitengewoon hardhandig - wordt ondervraagd en bekent. Later zegt hij onschuldig te zijn. Het bewijsmateriaal tegen Ranucci is bovendien niet sterk. Toch wordt hij in 1976 ter dood gebracht, door de guillotine. De linkse schrijver-journalist Gilles Perrault schreef een boek over de affaire, dat in 1979 werd verfilmd. De ophef die werd veroorzaakt door boek en film speelden een stevige rol in de aanloop naar de afschaffing van de doodstraf in Frankrijk.

Les Chemins de l'exil

1978 | Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Canada​/​​Frankrijk 1978. Biografie van Claude Goretta. Met o.a. François Simon, Dominique Labourier, Didier Haudepin, Roland Bertin en Michel Berto.

Na een schandaal rond de publikatie vanEmile wordt de filosoof Jean-Jacques Rousseau uit Frankrijk verbannen en brengt hij zijn oude dag door in Pruisen, Engeland en Zwitserland, waar zijn conflicten met de kerk en zijn levensstijl en concubinaat geleidelijk resulteren in achtervolgingswaan. Deze helder gemaakte, didactische film in de stijl van Rossellini's latere werk heeft een opmerkelijk oog voor detail. Het spel van Simon en Labourier, als zijn levensgezellin, is genuanceerd maar het trage tempo en het uitleggerige commentaar over Rousseau's socialistische maatschappijvisie zullen niet ieders aandacht weten vast te houden.

La part du feu

1978 | Drama, Thriller

Frankrijk 1978. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Michel Piccoli, Claudia Cardinale, Jacques Perrin, Rufus en Roland Bertin.

Michel Piccoli werkte samen met Hitchcock, Godard, Buñuel en Malle en is een van Frankrijks grootste filmsterren. Claudia Cardinale was oorspronkelijk Italië's antwoord op Brigitte Bardot en acteerde onder meer voor Visconti en Fellini. In La part du feu is Piccoli een ambitieuze aannemer die ontdekt dat zijn vrouw (Cardinale) vreemd gaat met zijn assistent (Perrin). Piccoli laat de relatie toe en gebruikt de situatie om de medewerker te manipuleren. Prachtig gespeeld allemaal, maar het scenario is wat onder de maat vergeleken met het niveau van de cast. De camera betrapt Cardinale voortdurend bij het aan- of uitkleden.

Maitresse

1976 |

1976. Barbet Schroeder. Met o.a. Roland Bertin, Bulle Ogier, Gérard Depardieu, Nathalie Keryan en Andre Rouyer.

Michel Piccoli werkte samen met Hitchcock, Godard, Buñuel en Malle en is een van Frankrijks grootste filmsterren. Claudia Cardinale was oorspronkelijk Italië's antwoord op Brigitte Bardot en acteerde onder meer voor Visconti en Fellini. In La part du feu is Piccoli een ambitieuze aannemer die ontdekt dat zijn vrouw (Cardinale) vreemd gaat met zijn assistent (Perrin). Piccoli laat de relatie toe en gebruikt de situatie om de medewerker te manipuleren. Prachtig gespeeld allemaal, maar het scenario is wat onder de maat vergeleken met het niveau van de cast. De camera betrapt Cardinale voortdurend bij het aan- of uitkleden.

Section spéciale

1975 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1975. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Louis Seigner, Michael Lonsdale, Roland Bertin, Heinz Bennent en Bruno Cremer.

Op 21 augustus 1941 liquideert de communistische verzetsstrijder 'colonel Fabien' in de Parijse metro een Duitse marinier. Teneinde repressailles te voorkomen, besluit Pétain een wet te ontwerpen die het mogelijk maakt om ongewenste elementen zonder proces te elimineren. De eerste zes slachtoffers van deze section spéciale in de jurisprudentie van het Vichy-regime zijn al aangewezen. Sombere politieke thriller-in-oorlogstijd reconstrueert het hellende vlak van collaboratie: de hele film is doortrokken van een sfeer van langzame morele verstikking.

Maîtresse

1975 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1975. Drama van Barbet Schroeder. Met o.a. Bulle Ogier, Gérard Depardieu, Holger Löwenadler, André Rouyer en Tony Taffin.

Een berooide provinciaal verkoopt huis aan huis kunstboeken en verkent daarbij ook de mogelijkheden tot inbraak. Zo wordt hij geconfronteerd met het dubbelleven van een aantrekkelijke flatbewoonster die een etage lager meesteres is van masochistische client[KA2]ele. Nieuwsgierigheid en een zekere fascinatie doen hem aan haar `mises-en-sc[KA2]ene` deelnemen en hij leert de strikte scheiding van beide levens accepteren van de vrouw van wie hij gaat houden, maar ze blijkt n[KA2]og een (geheim) leven te hebben. Schroeder meende dat dat weinig bekende aspect van de erotiek voldoende interessante filmstof was en vergat daardoor zijn scenario dat geen moment boeit of overtuigt. De klinische, onsensationele presentatie van sadistische praktijken geeft een zekere fascinatie, maar draagt niets bij tot de dramatiek. De broze, meisjesachtige Ogier is een verrassende, maar weinig overtuigende keus voor de rol van meesteres.

Gloria Mundi

1975 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1975. Drama van Nico Papatakis. Met o.a. Olga Karlatos, Roland Bertin, Philippe Adrien, Alain Halle en Mehmet Ulusoy.

Een regisseur begint aan een film over de martelingen in Algerije maar moet stoppen wanneer het geld op is. Als geëngageerd politiek extremist komt hij vervolgens zelf om bij de deelname aan een terroristische actie. Papatakis had op zijn 25e al vier speelfilms gemaakt. Hij is een buitengewoon en geniaal maar tevens veeleisend regisseur, die zijn thema's op overdrachtelijke en plastische wijze benadert. Zijn gruwelijk realistische en ongehoord gewelddadige scènes sparen de kijker bepaald niet. GLORIA MUNDI is daarom eigenlijk veel griezeliger dan wat normaalgesproken voor een griezelfilm doorgaat. Een nihilistisch verweerschrift dat het niveau van het werk van een markies de Sade bereikt. In 1976, werd de film bekort tot 117m. Ook bekend als ACTE en STROPIATS.

Les misérables

1972 | Drama, Historische film

Frankrijk 1972. Drama van Marcel Bluwal. Met o.a. Georges Géret, Nicole Jamet, François Marthouret, Gilles Maidon en Bernard Fresson.

Een getrouwe tv-bewerking van het beroemde werk van Victor Hugo, dat speelt in het 19e eeuwse Parijs tijdens de barricaden. Een ontsnapte gevangene houdt zich schuil, samen met zijn aangenomen dochter, in een onaangenaam pension, waar het pensionhoudersechtpaar ooit zijn pleegdochter beestachtig hebben behandeld, en nu hèm willen vermoorden. Een verliefde student verijdelt de dreigende doodslag, waardoor de naargeestige kamerverhuurders in de bak belanden. De pleegdochter en haar stiefvader nemen de benen, en de dochter van het gevangen echtpaar zwerft door de kommervolle lichtstad naar de verdwenen student, terwijl haar jongere broer twee ondervoede straatarme kinderen onderdak verleent in zijn huis bij de Bastille. Wordt in twee of in vier delen uitgezonden. Het scenario is van regisseur Bluwal naar de roman van Victor Hugo. Het camerawerk is van André Bac.