Ronald Sinclair (1924-1992): cast, productie en montage.
Er zijn 8 films gevonden.

Dead of Night

1974 | Horror, Drama

Verenigde Staten​/​​Canada​/​​Verenigd Koninkrijk 1974. Horror van Bob Clark. Met o.a. Richard Backus, John Marley, Lynn Carlin, Henderson Forsythe en Anya Ormsby.

Als Christine Brooks (Carlin) te horen krijgt dat haar zoon Andy (Backus) is gesneuveld kan ze het niet geloven. Uren later vindt de vader (Marley) haar in een bijna donkere kamer, prevelend: 'Je had beloofd dat je levend terug zou komen.' Groot is de opluchting als later de verloren zoon toch weer op de stoep staat. Hij is wel stil, en teruggetrokken. En ontsteekt af en toe in rare woedeaanvallen. Leuke jaren-zeventighorror moet het doen zonder special effects, op een klein beetje make-up na. Het spel, het script en krasserige violen doen de rest.

The Trip

1967 | Drama

Verenigde Staten 1967. Drama van Roger Corman. Met o.a. Peter Fonda, Susan Strasberg, Bruce Dern, Dennis Hopper en Salli Sachse.

Tv-reclameproducent Paul Groves (Fonda) bezwijkt onder de zware druk van zijn jachtige bestaan. Zijn vriend John (Dern) stelt hem voor een dosis LSD in te nemen om tot rust te komen. Twee jaar voor Easy Rider werkten Dennis Hopper, Peter Fonda en Jack Nicholson al samen aan deze film. Nicholson schreef het script. De drie bereidden zich, net als regisseur Corman, voor door zelf LSD te slikken. De gepast verwarde film is een aaneenschakeling van psychedelische beelden en dito muziek. The Trip werd lang in Groot-Brittannië verboden omdat reclame voor drugs zou worden gemaakt.

The Raven

1963 | Horror

Verenigde Staten 1963. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, Boris Karloff, Peter Lorre, Hazel Court en Jack Nicholson.

Engeland in de 15e eeuw: geheimzinnige kastelen en magische krachten. Twee tovenaars betwisten elkaar de titel van grootmeester, terwijl een derde veranderd werd in een raaf. Het komt tot een moorddadig, magisch duel. Een schitterende parodie op Cormans eigen Poe-cyclus, grandioos vertolkt door Price, Karloff en Lorre, geholpen (of tegengewerkt) door een jonge Nicholson. Richard Matheson leverde een prachtig, geïnspireerd scenario af, dat nog maar weinig te maken had met het gedicht van Poe, maar enkel puristen kunnen hier aanstoot aan nemen. Een Grand-Guignol film, die nog maar zelden geëvenaard werd. Floyd Crosby toverde het allemaal op het celluloid, op toon gezet door Les Baxter.

Submarine Seahawk

1959 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Oorlogsfilm van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. John Bentley, Brett Halsey, Wayne Heffley, Steve Mitchell en Henry McCann.

Tijdens WO II wordt de onderzee[KA3]er Seahawk ingezet om Japanse schepen op te sporen en te vernietigen. Tijdens een oponthoud in Pear Harbour wordt de kapitein bevorderd en krijgt Lt. Turner (Bentley) het bevel over het schip. Turner is er zijn tweede officier Callahan (Heffley) kennen het doel. Ze moeten een vloot moderne Japanse schepen lokaliseren, die klaarliggen om ingezet te worden. Als koele technicus eist Turner dat zijn mensen doorlopend paraat zijn, maar geeft hen verder geen verklaring. Als blijkt dat Turner het bevel tot aanvallen niet geeft wanneer ze een schip in het vizier krijgen, neemt de bemanning dit op als een teken van lafheid. Een van zijn officieren, Shore (Halsey), verzet zich openlijk. Low budget oorlogsfilm die veel gebruik maakt van stock-shots. Erg opwindend is het allemaal niet, maar vervelend al evenmin. De serial- background van de regisseur wordt duidelijk in de actiescènes, die erg oppervlakkig, maar in een wervelend ritme gefilmd werden. Lou Rusoff schreef het scenario. Fotografie is van Gilbert Warrenton.

The She Creature

1957 | Horror

Verenigde Staten 1957. Horror van Edward L. Cahn. Met o.a. Marla English, Tom Conway, Chester Morris, Ron Randell en Frieda Inescort.

Een bizarre mengeling van CREATURE FROM THE BLACK LAGOON en THE SEARCH FOR BRIDEY MURPHY. Een snode hypnotiseur brengt zijn assistante in trance om de moordzuchtige geest op te roepen van het zeemonster waarvan zij een reïncarnatie is. Een trage en absurde, maar doeltreffend wispelturige film, waarin Paul Blaisdell één van zijn betere monstercreaties uitbeeldt. De bezetting is werkelijk eigenaardig. Scenario van Lou Rusoff. Camerawerk van Frederick E. West. Herverfilmd onder de titel CREATURE OF DESTRUCTION.

The Amazing Colossal Man

1957 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1957. Sciencefiction van Bert I. Gordon. Met o.a. Glenn Langan, Cathy Downs, James Seay, Larry Thor en William Hudson.

Tot nadenken stemmende SF film die omstandig de geestelijke verwarring toont van een legerofficier als deze door gevolg van een radioactieve explosie uitgroeit tot een gigantische reus, en Las Vegas aanvalt. Scenario van de regisseur en Mark Hanna. Camerawerk van Joseph Biroc. Vervolg: WAR OF THE COLOSSAL BEAST.

The Day the World Ended

1956 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1956. Sciencefiction van Roger Corman. Met o.a. Richard Denning, Lori Nelson, Adele Jergens, Touch (Mike) Connors en Paul Birch.

Omstreeks 1975 wordt onze wereld verwoest door een atoomoorlog. Zeven mensen die de ramp overleefden, komen per toeval bij elkaar in een huis in een beschutte vallei in de bergen: ingenieur Denning, gangster Connors, stripper Jergens, een goudzoeker en een gewonde, die geleidelijk tot monster muteert. Het huis wordt bewoond door Birch en zijn dochter Nelson. Tussen deze personen ontstaan spanningen, terwijl buiten dreigende ogen op de loer liggen. In zijn eerste SF-film bewijst Corman dat een paar goede ideeën belangrijker zijn dan geld om een goede film te maken. Wel was het naïef te stellen dat een regenbui voldoende is om een einde te maken aan radio-actieve straling. Scenario van Lou Rusoff. Camerawerk van Jock Feindel. Opnieuw gemaakt als YEAR 2889. Gefilmd in SuperScope.

Desperate Journey

1942 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Raoul Walsh. Met o.a. Errol Flynn, Raymond Massey, Ronald Reagan, Nancy Coleman en Alan Hale.

Een geïnspireerd drama over Amerikaanse piloten die tijdens WO II boven Duitsland worden neergehaald en moeite doen de grens over te komen; de propagandastukken zijn te vergeven, maar de scènes aan het eind met de collaborerende Nederlandse boeren die op de helden schieten, zijn lachwekkend. Scenario van Arthur T. Horman. Camerawerk van Bert Glennon.