Paul Czinner: regie, scenario, productie en camera.
Er zijn 12 films gevonden.

Romeo and Juliet

1966 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1966. Romantiek van Paul Czinner. Met o.a. Margot Fonteyn, Rudolf Nureyev, Desmond Doyle, Julia Farron en Michael Somes.

Iedereen die belang stelt in dans zal deze film willen zien als een uitvoering van een Royal Ballet-produktie, ook al is de filmische aanpassing niet zo geslaagd. De zoomlens is een armzalige vervanging voor het bijwonen van een werkelijke opvoering.

Der Rosenkavalier

1961 | Muziek

Verenigd Koninkrijk 1961. Muziek van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Schwarzkopf, Otto Edelmann, Sena Jurinac, Erich Kunz en Anneliese Rothenberger.

De opvoering van Richard Strauss' opera in een top-bezetting tijdens de Salzburger Festspiele 1960 is door de befaamde regisseur Czinner praktisch recht-toe-recht-aan gefilmd. De muzikale leiding had Herbert von Karajan. Voor de operaliefhebbers is deze film een uniek document.

Don Giovanni

1954 | Muziek, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1954. Muziek van Paul Czinner en Alfred Travers. Met o.a. Otto Edelmann, Elisabeth Grummer, Cesare Siepi en Dezsõ Ernster.

Registratie van de bekende opera van Wolfgang Amadeus Mozart.

A Stolen Life

1938 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1938. Romantiek van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Michael Redgrave, Wilfrid Lawson, Richard Ainley en Mabel Terry-Lewis.

Duitse actrice Bergner (die eigenlijk Elizabeth Ettel heet), echtgenote van regisseur Czinner, als Bretonse vrouw die haar echtgenoot bedriegt door zich voor te doen als haar overleden tweelingzus. Redgrave, in een van zijn eerste filmrollen, is een viriele bergbewoner. Vooral knappe vertolking van fee- meisjesachtige Bergner. Naar de gelijknamige roman van Karel J.Benes. In 1946 werd remake gedraaid met Bette Davis en Glenn Ford.

Dreaming Lips

1936 | Drama

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1936. Drama van Paul Czinner en Lee Garmes. Met o.a. Elisabeth Bergner, Romney Brent, Raymond Massey, Joyce Bland en Sydney Fairbrother.

Engelse versie van M[KA1]ELO (1932), die in 1935 gedraaid werd over Bergner de vrouw van een invalide musicus, die een verhouding heeft met zijn beste vriend en daarna zelfmoord pleegt. In 1932 vervulde zij ook de hoofdrol in de Duitse versie DER TRÄUMENDE MUND. Bergner was getrouwd met regisseur Czinner. Margaret Kennedy, Lady Cynthia Asquith en Carl Mayer bewerkten het toneelstuk van Henry Bernstein tot scenario. Mayer had ook in 1932 aan het scenario meegewerkt van de oorspronkelijke versie. Het camerawerk is van co-regisseur Garmes. In 1952 opnieuw gefilmd door Josef von Baky, waarvoor Czinner het scenario schreef en 1986 nog eens gedaan door Alain Resnais.

As You Like It

1936 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Paul Czinner. Met o.a. Laurence Olivier, Elisabeth Bergner, Felix Aylmer, Leon Quartermaine en Henry Ainley.

Overgeproduceerde film naar Shakespeares stuk wat betreft de aankleding, maar Bergners Rosalind en de jonge Olivier als Orlando zijn het aankijken waard.

Escape Me Never

1935 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1935. Romantiek van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Hugh Sinclair, Griffith Jones, Penelope Dudley Ward en Irene Vanbrugh.

Een vrouw met een buitenechtelijk kind trouwt met een componist die echter van een andere vrouw houdt. Romantisch tranendal, gedragen door de Oostenrijkse Bergner, die getrouwd was met de Hongaarse regisseur Czinner.

Catherine the Great

1934 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1934. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Flora Robson, Joan Gardner, Gerald Du Maurier en Douglas Fairbanks jr.

Rijk historisch drama over de Russische tsarin, die uitgehuwelijkt werd en verstrikt raakte in die verbintenis, waardoor haar leven bepaald werd. Langzame film, maar de moeite waard. Ook bekend als: THE RISE OF CATHERINE THE GREAT.

Mélo

1932 | Drama

Frankrijk 1932. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Gaby Morlay, Maria Fromet, Blanche Denège, Pierre Blanchar en Victor Francen.

Voor haar ontrouw met de beste vriend van haar man, die invalide is, ziet een jonge vrouw (Morlay) geen andere uitweg, dan zelfmoord. Scenario van regisseur Czinner, Carl Mayer en Henry Bernstein, naar diens toneelstuk. Bernstein deed naderhand produktiemaatschappij Path[KA1]e-Natan een proces aan wegens verminkingen op de snijtafel van zijn oorspronkelijke schepping. Zijn beroep op het droit-personnel werd door de rechtbank afgewezen. Derhalve staat de juiste lengte van de rolprent niet vast, maar in het algemeen neemt men aan dat 95m juist is. Czinner draaide in dat jaar de Duitse versie, getiteld DER TR[KA3]AUMENDE MUND met zijn vrouw Elisabeth Bergner in de hoofdrol, die ook die rol vervulde in de Engelse versie, DREAMING LIPS (1935). De decors zijn van Zander en de camera werd bemand door Jules Krüger en René Ribault. In 1952 opnieuw gefilmd door Josef von Baky, waarvoor Czinner het scenario schreef en 1986 nog eens gedaan door Alain Resnais.

Der träumende Mund

1932 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1932. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Rudolf Forster, Anton Edthofer, Margarete Hruby en Jaro Fürth.

Engelse versie van MÉLO, over Bergner die zowel van haar gehandicapte man als van zijn, oudere beste vriend houdt. Bergner was getrouwd met regisseur Czinner. Scenario van Carl Mayer en regisseur Czinner, die ook aan de oorspronkelijke versie meeschreven. Camerawerk van Jules Krüger. In 1952 opnieuw gefilmd door Josef von Baky, waarvoor Czinner het scenario schreef en 1986 nog eens gedaan door Alain Resnais.

Ariane

1931 | Romantiek

Duitsland 1931. Romantiek van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Rudolf Forster, Theodor Loos, Hertha Guthmar en Annemarie Steinsieck.

Omdat de man van wie zij houdt niet van onervaren meisjes houdt, doet studente Ariane alsof ze een vrouw van de wereld is. Elisabeth Bergner trouwde twee jaar later met Czinner, en bleef met hem - maar wel in Engeland - films maken. ARIANE werd door hen in 1934 in Engeland opnieuw verfilmd. Er zitten schitterende scènes in ARIANE dat in 1957 door Billy Wilder als LOVE IN THE AFTERNOON een tweede nieuwe versie kreeg.

Nju

1924 | Drama

Duitsland​/​​Hongarije 1924. Drama van Paul Czinner. Met o.a. Elisabeth Bergner, Emil Jannings en Conrad Veidt.

Een beroemde klassieke film van de in Hongarije geboren Czinner die na 1933 met zijn vrouw Elisabeth Bergner in Engeland films maakte. NJU behandelt op psychologische wijze een driehoeksverhouding met Bergner als centrale figuur.