Deborah Mailman

Acteur

Deborah Mailman is acteur.
Er zijn 6 films gevonden.

Oswald en de pinguïns

2015 | Jeugdfilm

Australië 2015. Jeugdfilm van Stuart McDonald. Met o.a. Shane Jacobson, Alan Tudyk, Sarah Snook en Deborah Mailman.

Interessante kinderfilm waarin de restwaarde van een onhandelbare hond wordt opgekrikt door het beest te laten waken over een kolonie pinguïns. Waargebeurd: onder de rook van Melbourne ligt een slaperig strandstadje met vlak voor de kust een klein eiland met een dwergpinguïnkolonie. Maar in 2005 waren er nog maar tien, omdat vossen tijdens laagwater naar het eiland konden wadlopen. Startsein voor een olijke boer en z'n gezin om hun hond te trainen in het beschermen van pinguïns. Nagenoeg perfecte combo van cartoonesk, aaibaar en educatief vermaak. Met dromerige plaatjes van zee, strand en platteland down under.

Papieren vliegtuigjes

2014 | Familiefilm

Australië 2014. Familiefilm van Robert Connolly. Met o.a. Sam Worthington, Ed Oxenbould en Deborah Mailman.

Iedereen is weleens kind geweest, en iedereen heeft weleens een papieren vliegtuigje de huiskamer, tuin, klas, straat en/of afgrond ingemikt. Deze jeugdfilm over een Australisch jongetje dat een papieren vliegtuig-wedstrijd in Japan wil winnen - inderdaad, dit is The Karate Kid, met een papieren vliegtuigje als karate - spreekt dan ook direct tot de internationale verbeelding. Voeg daarbij een aaibaar knulletje (Oxenbould), een dito vader in de rouw (Worthington in z'n eerste gezinsfilm) en wat sympathiek jong en oud spul in de marge en je hebt een alleszins bezienswaardige instant evergreen.

The Sapphires

2012 | Drama, Muziek

Australië 2012. Drama van Wayne Blair. Met o.a. Deborah Mailman, Chris O'Dowd, Jessica Mauboy, Shari Sebbens en Miranda Tapsell.

Vier Aboriginal meisjes vergaren in de jaren zestig tegen alle verwachtingen in succes als meidengroep. Dergelijke verhalen kennen we intussen wel, maar Wayne Blair plukt vakkundig aan de emotionele hartsnaren. Familieproblemen, racisme, alcoholisme, oorlog: alles wordt aangestipt en in makkelijk verteerbare hapjes tussen een mix van aanstekelijke Motown-optredens gemonteerd. De kracht van de personages, de chemie van de geweldige cast en de positieve energie maken er een fijne feelgoodfilm van.

Rabbit-Proof Fence

2002 | Drama, Historische film

Australië 2002. Drama van Phillip Noyce. Met o.a. Everlyn Sampi, Tianna Sansbury, Kenneth Branagh, Laura Monaghan en David Gulpilil.

In de jaren dertig was het in Australië beleid om mengbloedkinderen bij hun inheemse moeders weg te halen voor een westers-witte brainwash. Rabbit-Proof Fence gaat over de weigering van twee meisjes om de vernederingen te ondergaan en hun epische terugtocht naar hun ouders. Geëngageerde film van de Australische Hollywoodregisseur Noyce (Dead Calm), die zijn schrijnende punt niet had kunnen maken zonder de hulp van sfeerbepalers Peter Gabriel, die de zacht zoemende muziek componeerde, en de Australiër Christopher Doyle (In the Mood for Love), die met stoffige vista's zijn reputatie van kunstenaar weer waarmaakte.

The Monkey's Mask

2000 | Misdaad, Mysterie, Drama, Thriller

Australië 2000. Misdaad van Samantha Lang. Met o.a. Susie Porter, Kelly McGillis, Marton Csokas, Deborah Mailman en Abbie Cornish.

De erotisch lesbische misdaadroman in dichtvorm van Dorothy Porter was in haar eigen land een sensatie. Regisseuse Lang - THE WELL 1997 - besloot het te verfilmen met in een van de twee hoofdrollen Porter (geen relatie met de auteur) die naam heeft gemaakt met de praatzieke film BETTER THAN SEX en in de andere McGillis (TOP GUN, THE ACCUSED). Geen eenvoudige opgave en het offscreen commentaar is in dichtvorm. Mr. Norris (Noble) en Mrs. Norris (Wilkinson), vragen priv[KA1]edetective Jill Fitzpatrick (Porter), die best een opdracht kan gebruiken, hun vermiste dochter Mickey (Cornish) op te sporen, omdat de politie erg weinig doet. Mickey studeert literatuur. Jill is zelf een ex- smeris; ze is lesbisch (dat is geen bezwaar). Ze gaat wroeten in het milieu waarin Mickey verkeerde, o.a. een alternatieve dichterskring, en stuit daarbij algauw op haar mentor van de universiteit Diana (McGillis), die getrouwd is met een veel jongere man Nick (Csokas). Het klikt algauw tussen Jill en Diana en voordat we het beseffen duiken beide dames veelvuldig met elkaar in bed. We begrijpen bovendien algauw dat Nick niet verbaasd is en het hem kennelijk niet veel kan schelen. Jills onderzoek komt vast te zitten en dan wordt Mickey's stoffelijk overschot gevonden. De politie denkt blijkbaar niet aan moord en daarom vragen Mickey's ouders Jill om nu de moord te klaren. Op dat punt ontdekken we dat Jill al te diep in de zaak vastzit om hem nog tot een goed einde te brengen, of toch misschien. De rolverdeling doet zijn werk goed onder de bekwame regie van Lang, maar het misdaadverhaal maakt te snel plaats voor zwoele erotiek, die meer lijkt dan hij is. Anne Kennedy, die de moeilijke taak had om deze uitzonderlijke roman tot scenario te bewerken is er misschien niet helemaal uitgekomen en heeft de personages te weinig geprofileerd. Dat is verschrikkelijk jammer, want de film is best intrigerend. Ondanks deze gebreken en het feit dat het boek buiten Australië nauwelijks bekend is, raden wij aan om de gelegenheid te baat te nemen door te gaan kijken als de film op de tv wordt vertoond. Het camerawerk van Garry Philips bevat prachtige wijdse buitenopnamen die veel beter zijn dan de interieurs.

Dear Claudia

1999 | Romantiek, Avonturenfilm, Komedie

Australië 1999. Romantiek van Chris Cudlipp. Met o.a. Bryan Brown, Aleksandra Vujcic, Rel Hunt, Deborah Mailman en Kim Hillas.

Walter Burton (Brown) is piloot bij de Australische post en gestationeerd met zijn vliegtuigje in het stadje Talok Spring, ergens in de outback. Hij heeft een oogje op de veel jongere Claudia, die achter de tap van een bar staat. Hij neemt haar mee op een postvlucht, hoewel het ten strengste verboden is om passagiers aan boord te nemen in postvliegtuigen. Ze storten neer op een onbewoond eiland. Gelukkig is er voldoende voedsel ter plekke, hebben ze wonderwel allebei genoeg kleding en kunnen ze de tijd met doden elkaar (de vonk springt niet over) of de post lezen. Ondertussen worden er in Talok Spring twintig zware goudstaven vermist en de kranten beginnen te speculeren over de verdwijning van Claudia en Walter. Schematisch gezien lijkt het verhaal van debuterend regisseur Cudlipp glashelder en overtuigend genoeg, maar niets is minder waar en niemand interesseert de afloop. Hoewel Brown aardig probeert te spelen wordt hij (en alle anderen van de rolverdeling) geveld door het belachelijke dialoog en schmiert Vujcic zo verschrikkelijk dat het ergerlijk is. Bovendien speelt zij haar rol met zo weinig finesse dat je eigenlijk wilt afhaken. In het scenario van Cudlipp worden zoveel kansen gemist (hoe leerden Walter en Claudia elkaar kennen, waarom vertrokken ze, wat lezen ze voor opwindends in de post, wat doet men thuis als het tweetal weg is, etc.), dat je je afvraagt hoe het mogelijk kon zijn dat deze film op het filmfestival van Flagstaff de Grote Prijs in de wacht heeft gesleept. Zou het feit dat zich daar veel mensen nog steeds in de open achterbakken van pick-up trucks verplaatsen, er iets mee te doen hebben? Het camerawerk van Brian Breheny is heel mooi en naar hem gaat de waardering al heeft Brown ook iets van die ster verdiend. Boze tongen beweren dat de film geïnspireerd werd door SIX DAYS, SEVEN NIGHTS met Harrison Ford en Anne Heche en dat regisseur Cudlipp die uit de reclamefilmpjesbusiness komt een handige prater is die aan een oude rot in het vak producent Jim McElroy een kruising van WHEN HARRY MET SALLY en DIRTY ROTTEN SCROUNDRELS verkocht - de werkelijkheid is waarschijnlijk veel eenvoudiger: Vujcic werd populair door BROKEN ENGLISH en het leek een aardig idee om nog iets met haar te doen. Wel, dat is mislukt. Op locatie gefilmd op de Whitsunday Islands. Atlab color, Super 35 widescreen en Dolby.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Deborah Mailman op televisie komt.

Reageer