Tadeusz Lomnicki: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Pension Sonnenschein

1990 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1990. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Ernst Stankovski, Nicole Heesters, Tadeusz Lomnicki, Slawa Kwasniewska en Michael Kausch.

Berlijns architect Herrmann Moberg (Stankovski), op weg naar Kiev voor een lezing, bezoekt en route met zijn jongere vrouw Elisabeth (Heesters) een Pools dorp waar hij vóór WO II opgroeide. Jeugdherinneringen flakkeren op. De lokale apother werd verraden en onterecht als jood opgepakt. Toch is dit gelegen drama van Pools regisseur Bajon geen flashback-film maar een fascinerend, modern ethisch verhaal waarin wel veel gepraat wordt. Sterk spel van Pools acteur Lomnicki als Gustaw, de huidge bewoner van pension waar Herrmann ooit woonde. Zachte, doeltreffende muziekscore van Michael Lorenc is pluspunt.

Napoléon et l'Europe: Moscou

1989 | Biografie, Historische film, Oorlogsfilm

Polen​/​​Frankrijk 1989. Biografie van Janusz Majewski. Met o.a. Jean-François Stévenin, Corinne Marchand, Thierry Bosc en Tadeusz Lomnicki.

Vijfde deel van het epos Napoléon et l'Europe door een Poolse cineast, die in eigen land al opmerkelijke tv-bewerkingen van de werken van Prosper Mérimée deed. Wij zien hier ook generaal Koutouzov terug, in conflict met zijn hoofdkwartier, dat verbijsterd is door zijn weigering zich te verweren tegen de naar de hoofdstad oprukkende Fransen. Kleurrijk, geloofwaardig, soms indrukwekkend en met goed acteerwerk, niet geheel onverwachts met deze feiten en personages. Meeslepend.

Dekalog VIII

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Maria Koscialkowska, Teresa Maroczewska, Artur Barcis en Tadeusz Lomnicki.

In het achtste gebod (Gij zult geen valse getuigenis afleggen tegen uw naaste) wordt een wereldberoemde 65-jarige vrouwelijke professor in de ethiek geconfronteerd met het belastende verleden. Tijdens WO II weigerde zij op grond van het achtste gebod een ouderloos meisje, ontsnapt uit het ghetto, bij zich te laten onderduiken, hoewel het kind speciaal gedoopt was. Vanaf dat moment heeft zij onder haar botte besluit geleden. Zij wordt tijdens het college geconfronteerd met het slachtoffer van toen, die haar de geschiedenis als ethisch vraagstuk voorlegt. Zij besluiten het onder vier ogen uit te praten.

Blind Chance

1987 | Drama, Experimenteel

Polen 1987. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Boguslaw Linda, Tadeusz Lomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Marzena Trybala en Boguslawa Pawelec.

Dit sociopolitieke drama werd tijdens de staat van beleg in Polen gemaakt en moest tot 1987 in de kast blijven liggen. Kie[KA1]slowski`s beste film tot nu toe vertelt drie mogelijke episodes uit het leven van de jonge Witek (Linda), steeds beginnend met een trein naar Warschau die hij haalt of mist. In het eerste verhaal maakt Witek carrière in de communistische partij en wordt hij teleurgesteld als de stakingen van Solidariteit beginnen; in het tweede verhaal sluit hij zich aan bij de ondergrondse studentenbeweging en in het derde verhaal leidt hij een bourgeois bestaan zonder politiek engagement en stapt hij op het vliegtuig naar Parijs, waarop dit in de lucht explodeert. Ironisch beeld van de Poolse realiteit van de afgelopen twee decennia. Camerawerk van Krzysztof Pakulski. Ook bekend als BLIND CHANCE.

Dom Wariatów

1985 | Komedie

Polen 1985. Komedie van Marek Koterski. Met o.a. Bohdana Majda, Tadeusz Lomnicki, Marek Kondrat, Anna Nehrebecka en Leszek Teleszy[KA1]nski.

Deze ironische komedie beschrijft één van de zeldzame bezoeken, die een gefrustreerde zoon aflegt aan het ouderlijk huis. In de film worden de eindeloze rituelen en de doorsnee-gesprekken van het burgerlijk milieu treffend weergegeven. Er wordt goed in geacteerd, maar het tempo is wat traag.

Limuzyna Daimler-Benz

1982 | Drama

Polen 1982. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Michal Bajor, Piotr Bajor, Vadim Glowna, Maja Komowska en Tadeusz Lomnicki.

De psychologische tekening van twee broers enkele maanden voor het uitbreken van WO II. In deze gespannen tijd voelt Andrzej zich aangetrokken tot de Nazi-ideologie en hij begint samen te werken met de Duitse geheime dienst. Michal stort zich volledig op de kunst. Een beheerste en elegante film van de veelbelovende regisseur Bajon.

Contract

1980 |

1980. Krysztof Zanussi en Krzysztof Zanussi. Met o.a. Maja Komorowska, Tadeusz Lomnicki en Leslie Caron.

De psychologische tekening van twee broers enkele maanden voor het uitbreken van WO II. In deze gespannen tijd voelt Andrzej zich aangetrokken tot de Nazi-ideologie en hij begint samen te werken met de Duitse geheime dienst. Michal stort zich volledig op de kunst. Een beheerste en elegante film van de veelbelovende regisseur Bajon.

Człowiek z marmuru

1977 | Drama

Polen 1977. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Jerzy Radziwiłowicz, Krystyna Janda, Tadeusz Łomnicki, Jacek Łomnicki en Michał Tarkowski.

Zonder meer een meesterwerk, dat de volle aandacht opeist door zijn complexe structuur, waarin vier verhaallijnen zijn te ontdekken. Naar aanleiding van de wens van een studente aan de filmacademie een film over een modelarbeider uit de jaren vijftig te maken, wordt een verrassend kritisch beeld gegeven van het propaganda-apparaat in de stalinistische jaren. Slechts door dreigementen van Wajda werd de film voor vertoning vrijgegeven, waarna hij een overweldigend succes had. De verhaaltrant werd in CZLOWIEK Z ZELASA (DE MAN VAN IJZER uit 1981) voortgezet.

Bariera

1966 | Drama

Polen 1966. Drama van Jerzy Skolimowski. Met o.a. Jan Nowicki, Joanna Szczerbic, Tadeusz Łomnicki, Maria Malicka en Zdzisław Maklakiewicz.

Veelal onbegrijpelijk, desondanks schitterende surrealistische film. Centraal staat een student die op zoek is naar het leven en hierdoor in de meest vreemde situaties terechtkomt. Onder invloed van PIERROT LE FOU (Godard) onderscheidt deze film zich van de vorige van Skolimowski. De handelingen spelen zich sneller af, er is minder tekst, de montages zijn korter, het tempo is levendiger, en het visuele aspect is belangrijker.

A Generation

1954 |

1954. Andrzej Wajda. Met o.a. Tadeusz Lomnicki en Ursula Modrzinska.

Veelal onbegrijpelijk, desondanks schitterende surrealistische film. Centraal staat een student die op zoek is naar het leven en hierdoor in de meest vreemde situaties terechtkomt. Onder invloed van PIERROT LE FOU (Godard) onderscheidt deze film zich van de vorige van Skolimowski. De handelingen spelen zich sneller af, er is minder tekst, de montages zijn korter, het tempo is levendiger, en het visuele aspect is belangrijker.