Ira Deutchman

Producer

Ira Deutchman is producer.
Er zijn 7 films gevonden.

Interstate 60: Episodes of the Road

2002 | Mysterie, Fantasy, Avonturenfilm

Canada/Verenigde Staten 2002. Mysterie van Bob Gale. Met o.a. James Marsden, Gary Oldman, Michael J. Fox en Amy Smart.

Voor zijn verjaardag wil Neal (Marsden) een antwoord op de moeilijke vragen in het leven. Zijn wens wordt ingewilligd: na een ontmoeting met de geheimzinnige O.W. Grant (Oldman) maakt hij een reis over de mythische Interstate 60. Daar komt hij terecht in bizarre situaties, zoals een stadje waar inwoners vanaf hun dertiende meerderjarig zijn en altijd gedrogeerd zijn, of een dorp waar mensen rondkomen door elkaar aan te klagen. Een roadmovie met kritieken op de Amerikaanse maatschappij kenden we al van Easy Rider en de lijn van het verhaal doet denken aan Alice in Wonderland. Niet veel nieuws dus.

The Center of the World

2001 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 2001. Romantiek van Wayne Wang. Met o.a. Peter Sarsgaard, Molly Parker, Carla Gugino, Balthazar Getty en Shane Edelman.

'Sommige regisseurs beginnen met pornofilms, maken dan wat videoclips en belanden uiteindelijk in het serieuze filmcircuit. Ik doe het andersom,' grapte filmmaker Wang in een interview naar aanleiding van deze spraakmakende film. Hij maakte er misschien een lolletje van maar ver bezijden de waarheid is zijn uitspraak niet. Na zijn praatfilms Smoke en Blue in the Face is het wel even wennen om een lolly te zien verdwijnen in een stripper (gastrol pornovedette Alisha Klass). Wangs film is het best te omschrijven als een gemoderniseerde en vooral intellectueel verantwoorde versie van Pretty Woman. Acteur Sarsgaard (Boy's Don't Cry) speelt een verveelde jongeman die schatrijk is geworden tijdens de dotcom hausse. In Las Vegas biedt hij een stripper 10.000 dollar om drie dagen met hem door te brengen. Zij gaat akkoord onder een aantal voorwaarden: niet zoenen, geen penetratie en niet praten over emoties. Een afspraak met onvoorziene emotionele en seksuele gevolgen.

Ball in the House

2001 |

Verenigde Staten 2001. Tanya Wexler. Met o.a. Ethan Embry, Deirdre O'Connell, Dan Moran, David Strathairn en Jennifer Tilly.

'Sommige regisseurs beginnen met pornofilms, maken dan wat videoclips en belanden uiteindelijk in het serieuze filmcircuit. Ik doe het andersom,' grapte filmmaker Wang in een interview naar aanleiding van deze spraakmakende film. Hij maakte er misschien een lolletje van maar ver bezijden de waarheid is zijn uitspraak niet. Na zijn praatfilms Smoke en Blue in the Face is het wel even wennen om een lolly te zien verdwijnen in een stripper (gastrol pornovedette Alisha Klass). Wangs film is het best te omschrijven als een gemoderniseerde en vooral intellectueel verantwoorde versie van Pretty Woman. Acteur Sarsgaard (Boy's Don't Cry) speelt een verveelde jongeman die schatrijk is geworden tijdens de dotcom hausse. In Las Vegas biedt hij een stripper 10.000 dollar om drie dagen met hem door te brengen. Zij gaat akkoord onder een aantal voorwaarden: niet zoenen, geen penetratie en niet praten over emoties. Een afspraak met onvoorziene emotionele en seksuele gevolgen.

Strike!

1998 | Familiefilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1998. Familiefilm van Sarah Kernochan. Met o.a. Lynn Redgrave, Gaby Hoffmann, Kirsten Dunst, Monica Keena en Meritt Weaver.

Het is 1963. De leerlingen van Miss Godards meisjesschool zijn geschokt als ze horen dat ze gaan fuseren met een jongensschool - en dat alleen om financiële redenen. De verbeelding komt aan de macht wanneer de meisjes een hilarische campagne tegen de fusie beginnen, die uitmondt in een monstrueuze schooldans - 'jongens blijven zwijnen'. Sarah Kernochan stopte haar eigen schoolherinneringen uit de jaren zestig in de film. 'Glenn Close zat bij mij in de klas. Eerst waren we allebei heel verlegen, maar toen we van school kwamen waren we overtuigde exhibitionisten.' Achter de luidruchtige façade van goeie, gore schoollol, gaat de film over vroeg feminisme, sekserollen, jongerenseksualiteit, eetstoornissen en het effect van het grote geld op Amerikaanse scholen. De schijnbaar conservatieve houding tegenover gemengd onderwijs wordt energiek omgedraaid in een gefundeerd, rebels pleidooi voor het onafhankelijke tienermeisje.

Lulu on the Bridge

1998 | Thriller, Misdaad, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1998. Thriller van Paul Auster. Met o.a. Harvey Keitel, Mira Sorvino, Willem Dafoe, Vanessa Redgrave en Mandy Patinkin.

Dit is de wonderlijke geschiedenis van de saxofonist Izzy (Keitel) die in de club waar hij speelde, getroffen werd door een kogel, die zijn longen binnendrong. Hij evolueert geleidelijk van slachtoffer tot schuldige. Hoewel hij het er levend vanaf gebracht heeft, kan hij niet meer spelen. Hij lijdt aan verschrikkelijke depressies, die zijn vrouw Hannah (Gershon) niet kan opvangen. Hij doolt `s nachts door de straten en ziet in een straat het levenloze lichaam van een man liggen. In een koffertje dat het slachtoffer bij zich had, vindt Izzy een telefoonnummer en een steen met een mysterieus oplichtende blauwe gloed. Door het nummer komt hij in contact met Celia (Sorvino) die actrice is, en hij wordt prompt verliefd op haar. Celia draait op het ogenblik een remake van de film LULU naar de veelvuldige verfilmde toneelstukken van Frank Wedekind [KL]Erdgeist[KLE] uit 1898 en [KL]Die Buchse der Pandora[KLE] uit 1903. Celia haakt echter af en vertrekt naar Dublin in Ierland. Intussen wordt Izzy gekidnapt door de bende van Dr. Van Horn (Dafoe), die hem onderwerpt aan een soort derdegraads verhoor over de kostbare steen. Izzy's ziel wordt ontbloot en het blijkt dat hij na het fatale schot in zijn longen, de man met het koffertje om zeep heeft gebracht. De zelfbespiegeling van de persoonlijkheid van de held is bepalend voor de film, die zich ontvouwt als de doos van Pandora, vol nare verrassingen. Het scenario is van de bekende schrijver Auster, die o.a. naam maakte met de scenario's voor de originele en intelligente films SMOKE en BLUE IN THE FACE. Hier debuteert hij als regisseur. De som van het geheel is op zijn zachtst gezegd raadselachtig en behoorlijk pretentieus, terwijl er in de film heel weinig gebeurt en nogal wat scène's verstoken zijn van de basiselementen die een beetje leven in de brouwerij hadden kunnen brengen. Het allerbedroevendst is de waterval van clichés die als artistiek en literair bedoeld zijn. De kijker wordt ermee overgoten en van hem wordt verwacht dat hij het allemaal serieus neemt. Jammer dat Auster de regels van de filmerij zo met voeten getreden heeft. Met zo'n competente cast had je heel wat beters kunnen maken. Het camerawerk is van Alik Sakharov.

54

1998 | Muziek, Drama, Historische film

Verenigde Staten 1998. Muziek van Mark Christopher. Met o.a. Ryan Phillippe, Salma Hayek, Neve Campbell, Mike Myers en Sela Ward.

De onmiskenbaar mooie Phillippe kreeg een Razzie-nominatie voor slechtste acteur in dit portret van de befaamde disco 54 in New York, waar types als Warhol en Capote graag geziene gasten waren. Phillippe speelt een jongen uit New Jersey die van een groots en meeslepend leven droomt aan de andere kant van de Hudson River. Zijn tijd lijkt te komen wanneer hij met ontbloot bovenlijf achter de bar van 54 mag komen staan. Tamelijk oppervlakkige observaties van de nadagen van de disco en het pre-aids tijdperk van onbezorgde seks. Maar Mike Myers heeft een leuke rol als de coke snuivende eigenaar van de club, Steve Rubell.

Kiss Me, Guido

1997 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1997. Komedie van Tony Vitale. Met o.a. Nick Scotti, Anthony Barrile, Anthony DeSando, Craig Chester en Dominick Lombardozzi.

Jonge pizza-maker in de Bronx, Frankie (Scotti), gaat op zoek naar jongeman om samen kostenbesparend flat te delen. Tot zijn niet geringe verbazing blijkt kandidaat-kamergenoot Warren (Barrile) niet alleen acteur maar ook homo te zijn. Komedietje over sexuele identiteit, geschreven door regisseur Vitale, roept herinneringen op aan sekskluchten uit de jaren 1970, toen de held moest pretenderen homo te zijn om niet naar het leger opgeroepen te worden of om ongewilde aanbidster van zich af te schudden. Bevat enkele leuke momenten en goed spel maar slaagt er niet in onwaarschijnlijkheden van verhaal te ontwijken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ira Deutchman op televisie komt.

Reageer