Denis Jutzeler

Cameraman

Denis Jutzeler is cameraman.
Er zijn 13 films gevonden.

Keeper

2015 | Drama

België/Zwitserland/Frankrijk 2015. Drama van Guillaume Senez. Met o.a. Kacey Mottet Klein, Galatéa Bellugi, Laetitia Dosch, Catherine Salée en Sam Louwyck.

De 15-jarige Mélanie ontdekt dat ze zwanger is. Voor haar even oude vriendje Maxime is dit in eerste instantie moeilijk te bevatten, en Mélanie's zwangerschap stelt hem voor een moeilijke keuze. Moet hij zich focussen op zijn vaderschap of zich richten op een professionele voetbalcarrière?

À corde tendue

2013 | Drama

Frankrijk 2013. Drama van Pierre-Antoine Hiroz. Met o.a. Bruno Wolkowitch, Pénélope Lévêque, Pierre Derenne, Danièle Evenou en Margot Bancilhon.

Vers uit de gevangenis ontslagen twintiger Sandra heeft eenmaal buiten de poort vooreerst slechts één optie: in haar geboortedorp Chamonix bij haar vader gaan wonen - de vader die ze helemaal niet kent. De zwijgzame routinier-bergbeklimmer en het kruidje-roer-me-niet met bagage lijken volstrekt incompatibel met elkaar, en het koord wordt nog strakker gespannen wanneer de wildste geruchten over de ex-bajesklant de ronde doen. Ongewoon, piepklein vader-dochter-verhaal, meeslepend vertolkt (Lévêque heeft hypnotiserende kwaliteiten) en met savoir-faire opgenomen (regisseur Hiroz is tevens berggids).

Vol spécial

2011 | Documentaire

Zwitserland 2011. Documentaire van Fernand Melgar.

Documentaire over een uitzetcentrum in Zwitserland. In 2011 waren er naar schatting 200.000 illegalen in dat land, die als ze werden opgepakt het risico liepen om tot twee jaar te worden vastgezet, om daarna met een 'speciale vlucht' te worden uitgezet. Documentairemaker Melgar filmde in de Frambois-gevangenis nabij Genève, waar de spanningen tussen personeel en gedetineerden soms hoog oploopt. Vooral de beelden van een uitzetting, waarin een illegaal geboeid en met een luier om wordt afgevoerd zijn confronterend. Melgar maakte eerder The Fortress, ook over immigranten die graag in Europa willen wonen.

Déchaînées

2009 | Drama

Zwitserland 2009. Drama van Raymond Vouillamoz. Met o.a. Adèle Haenel, Irène Jacob, Paolina Biguine en Sévérine Bujard.

Familiegeheimen komen spoken op onzalige momenten. Zo ondervindt ook de negentienjarige Zwitserse Lucie (Haenel), wanneer ze erachter komt dat haar oma in het Genève van de jaren zeventig een militante feministe was. Lucie, zwanger van haar ex en confuus over wat te doen, bijt zich ondanks de zwijgzaamheid van de familie vast in de zaak. Als er in welvarende Europese landen daadwerkelijk gelijkheid was tussen man en vrouw, hoefde dit soort bewustwordingscinema niet meer te worden gefinancierd uit belastingbetalerspenningen. Diverse tv-festivalprijzen, onder meer voor hoofdrolspeelster Haenel.

Carla's List

2007 | Documentaire

Zwitserland 2007. Documentaire van Marcel Schüpbach.

Documentaire over Carla del Ponte, openbaar aanklager in het Joegoslavië-tribunaal.

Absolut

2004 | Thriller

Zwitserland 2004. Thriller van Romed Wyder. Met o.a. Vincent Bonillo, Iréne Godel, François Nadin en Roberto Bestazzoni.

Verwrongen flashbacks, warrige dromen en metafysische vergezichten strijden om voorrang in een spotgoedkope, digitaal geschoten Zwitserse kruinenkrabber over een antiglobalist die een computervirus wil verspreiden zodat hij een conferentie van wereldleiders kan saboteren. Helaas wordt de jongeling drie dagen later wakker uit een coma zonder te weten wat hij heeft uitgespookt. Een dokter biedt hulp met een experimenteel geheugenapparaat maar waarschuwt voor 'ernstige verwarring' als bijwerking. Filmmaker Wyder (1967) schreef en produceerde zijn tweede speelfilm eigenhandig. 'Alles is gemanipuleerd', is de boodschap en Wyders staccato beeldtaal past bij zijn unheimische verhaal. De rafelrandjes vergeven we hem vanwege het minibudget.

Skinhead Attitude

2003 | Documentaire, Drama

Zwitserland/Duitsland/Frankrijk 2003. Documentaire van Daniel Schweizer. Met o.a. Karole, Laurel Aitken, Jimmy Pursey, Del O'Connor en Gavin Watson.

Een boeiend portret over de skinhead-beweging, die zijn oorsprong heeft in de beginjaren 1960 onder invloed van reggae toen een Jamaicaans musicus voor het eerst het woord skinhead bezigde. De beweging kwam toen uit een sociale stroming van de arbeidersklasse en was vooral anti-racistisch. Door muzikale invloeden van anarchistische punkgroepen zoals Sham 69 en ska- muziek van Laurel Aitken ontstonden er scheuringen en afscheidingen. In de jaren 1990 namen extreem rechtse groeperingen in Engeland en Duitsland het beeld over en associeerden de beweging met racisme en fascisme. De Zwitserse maker van documentaires Schweizer begaf zich met de 22-jarige Franse punker Karole, een innemende verschijning met androgyne trekken, op weg van Zwitserland naar Duitsland, Engeland, Zweden, Canada en Amerika om een kijkje te nemen in diverse punkbewegingen. Zo komen de extreme beweging Combat 18 en Red Necks uit Texas voor het voetlicht. Buitenstaanders krijgen een goed beeld over de skinheads, maar de betrokkenen zelf, afhankelijk in welke groepering zij zich bevinden, hebben nauwelijks een goed woord over voor rivale bewegingen. Het scenario is van regisseur Schweizer. Het camerawerk is van Denis Jutzeler en Schweizer. MiniDV-to-35mm. Opgenomen in de serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks Ich möchte Teil einer Jugendbewegung sein.

Le hasard fait bien des choses!

2002 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 2002. Drama van Lorenzo Gabriele. Met o.a. Antonio Interlandi, Sabine Haudepin, Jean-Claude Brialy en Jean-Claude Biraly.

Vijftiger Muller (Brialy) is een gerespecteerd universitair docent die zijn hechte relatie met de jongere Armando (Interlandi) geheim houdt. Zijn leven loopt op rolletjes totdat de rechtbank hem aanwijst als de voogd van de zeventienjarige wees Antoine (Bravo). Muller vreest voor zijn carrière als zijn homoseksualiteit bekend wordt en roept de hulp in van zijn 'echtgenote' Alice (Haudepin), een vrouw die hij jaren eerder met een papieren huwelijk aan een verblijfsvergunning hielp. De televisiefilm Le hasard fait bien les choses! wasemt goedmoedigheid. Een knap geschreven en warm geacteerd drama over de angst om gekend en afgewezen te worden.

Les agneaux

1996 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1996. Drama van Marcel Schüpbach. Met o.a. Richard Berry, Brigitte Roüan, Julia Maraval, Alexis Tomassian en Roger Jendly.

De band tussen de veertien-jarige Marie (Maraval) en haar dertien-jarige broer Daniel (Tomassian) is bijzonder hecht. Ze worden geterroriseerd door hun tyrannieke vader (Berry) en dat is er niet op verbeterd sinds hun moeder (Ro[KA3]uan) ziek werd. Vaders motto luidt: zwakken hebben problemen, sterken vinden een oplossing. Hun vader bedriegt hun moeder openlijk met de veel jongere Nadia (Kocher). Hij weigert halsstarrig moeder in het hospitaal te laten opnemen, want in zijn gezin wordt niemand ziek. Als ze echter in een restaurant een aanval krijgt kan hij hospitalisatie niet verhinderen. Hij kidnapt haar, maar bij zijn thuiskomst sterft ze in zijn armen. Voor Marie en Daniel heeft hun vader hun moeder vermoordt en ze besluiten van huis weg te lopen. Maar hun vader achtervolgt hen. Een pijnlijk portret van twee pubers die leven onder de dwingelandij van een onredelijke vader. Berry zet een onvergetelijk personage neer, dat je eigenlijk niet kunt haten, maar wiens handelingen je evenmin kan goedkeuren. De twee jonge acteurs Maraval en Tomassian zijn ware revelaties. Het onredelijk geweld op het einde is een logische gevolgtrekking van het voorgaande. De haat groeit tot ze explodeert. Een film die een grote indruk nalaat. Schüpbach, Pascal Bonitzer, Jean-François Goyet en Olivier Dazet baseerden het scenario op een roman van Ania Carmel. Fotografie is van Denis Jutzeler.

Julie Lescaut : Femmes en danger

1996 | Misdaad

Frankrijk/Zwitserland 1996. Misdaad van Jacob Berger. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Patrick Fierry en Alexis Desseaux.

Bij een brand in een Parijse woning komen een echtpaar en een kind om het leven. Het blijkt al gauw dat hier misdadig opzet in het spel is en het onderzoek brengt Lescaut (Genest) naar Gen[KA2]eve, waar ze aan de zaak werkt met de niet alledaagse inspecteur Fresco (Fierry). Hun speurtocht naar de mysterieuze moordenaar wordt doorspekt met twee liefdesverhalen: dat van het aanstaande huwelijk van Fresco en de ontmoeting van Lescaut met haar ex-man. Zoals gewoonlijk in deze reeks wordt naast het professionele leven van de hoofdfiguren ook veel aandacht besteed aan hun privé-leven. Dit is niet steeds bevorderlijk voor de opbouw van de spanning. Het routine-scenario is van Alexis Lecaye en Yves Mugny. Aan de camera stond Denis Jutzeler. Nicam Stereo.

Fourbi

1996 | Komedie, Drama

Frankrijk/Zwitserland 1996. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. Karin Viard, Jean-Quintin Châtelain, Cécile Tanner, Antoine Basler en Robert Bouvier.

Rosemonde (Viard) vermoordde een man die haar wilde verkrachten en werd vrijgesproken. Zes jaar later wil Paul (Chëtelain) haar verhaal verfilmen maar de cynische Rosemonde wil er niets van weten. Het verhaal blijft oppervlakkig en afstandelijk met als artistiek hoogtepunt de titel: Fourbi is een hond. (VM/VPRO Gids)

Julie Lescaut : Le secret des origines

1995 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Jeanne Marine.

Een bediende van de plaatsings- en adoptiedienst wordt vermoord. Een getuige heeft de moordenaar zien wegvluchten. De verdachte komt zich vrijwillig melden bij Julie Lescaut (Genest) en bekent. Dat maakt allemaal weinig indruk, als de verdachte niet een vriend zou zijn van Sarah, de dochter van Julie. De jongen werd geadopteerd en hij heeft zijn dossier gestolen om zijn te achterhalen waar hij vandaan komt. Redelijke story met een sociale achtergrond die goed uitgewerkt werd en die soms zelfs aangrijpend is. Van een beter niveau dan de meeste JULIE LESCAUT-plots, geschreven door Françoise Peroche en Alexis Lecaye. Fotografie van Denis Jutzeler. Aflevering van het seizoen, nummer van 72. Stereo.

Les saigneurs

1993 | Thriller

Frankrijk/Zwitserland 1993. Thriller van Yvan Butler. Met o.a. Véronique Jannot, Claude Giraud, Claire Falisse, Jim Adhiumas en Santha Leng.

De veertig-jarige Fran[KA10]caise H[KA1]el[KA2]ene (Jannot) besluit naar Cambodja te gaan om zich bij haar echtgenoot te vervoegen. Aangekomen op diens rubberplantage blijkt hij net vermoord te zijn. Volgens de politie werd hij het slachtoffer van een gewone inbreker. De opzichter Plessis (Giraud) verneemt dat reeds meer leden van diens familie omgebracht werden. Na een mislukte zelfmoordpoging besluit H[KA1]el[KA2]ene samen met Plessis de zaak tot op het bot uit te zoeken. Ze slaan de waarschuwing van een arbeider, dat ze zich op levensgevaarlijke paden begeven, in de wind. Het wordt hen al vlug duidelijk dat de Rode Khmer bij de zaak betrokken is. Een indringend beeld van een land dat in terreur leeft voor een politiek monster. Langs de ene kant verneem je veel over het werk op een plantage ('saigneurs' zijn de mannen die het sap trekken uit de rubberplanten en deze dus doen 'bloeden'), terwijl je langs de andere kant een spannende politieke thriller te zien krijgt. Goed uitgewerkt scenario van Christine Miller en Jean-Luc Seigle, met de medewerking van Butler. Fotografie is van Denis Jutzeler.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Denis Jutzeler op televisie komt.

Reageer