John Dierkes: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

The Haunted Palace

1963 | Horror

Verenigde Staten 1963. Horror van Roger Corman. Met o.a. Vincent Price, Debra Paget, Lon Chaney jr, Frank Maxwell en Leo Gordon.

De jonggehuwden Price en Paget nemen hun intrek in de voorouderlijke burcht in Arkham. Ze worden koel ontvangen door de dorpelingen die vijandig staan tegenover de familie, omdat een van hun voorvaders een paar eeuwen geleden door zwarte magie heel wat onheil heeft gesticht en het dorp vervloekte. De boze geest zweeft nog rond in het kasteel en Price raakt in zijn ban. Intelligente mengeling van het universum van Poe en de verbeeldingskracht van Lovecraft, op wiens The Case of Charles Dexter Ward het scenario van Charles Beaumont gebaseerd is. Met klassieke ingrediënten, eigen aan het genre, kan Corman een akelige bevreemdende sfeer creëren. De film wordt ten onrechte miskend maar hoort eigenlijk niet thuis in Corman's Edgar Allen Poe-cyclus.

A Pair of Boots

1962 | Western, Drama

Verenigde Staten 1962. Western van John Cassavetes. Met o.a. Lloyd Bridges, Royal Dano, Lawrence Tierney, John Marley en Gene Darfler.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog staat een verloren regiment van de rebellen tegen een afgezonderd regiment van de noordelijken. Ze sluiten een tijdelijke wapenstilstand en er ontstaat een ware ruilhandel tussen beiden. Jonas (Tierney), een van de officieren van kapitein Otis (Bridges), wil maar een ding: het paar glanzende laarzen van yank Andy (Dano). Deze wil er niet van horen. Ondanks het verbod van Otis sluipt Jonas de volgende nacht naar het kamp van de noordelijken. De waanzin van een hele oorlog gesymboliseerd in een paar laarzen. De kracht van Cassavetes als regisseur komt duidelijk tot uiting in deze korte film, die gemaakt werd voor de reeks The Lloyd Bridges Show. Hij bouwt een haast ondraaglijke spanning op door een opeenvolging van close-ups. Deze stijl is erg efficiënt en het houdt bovendien het budget uiterst laag. Een geslaagde stijloefening in een genre waarin Cassavetes zeker niet thuis was. Mort R. Lewis schreef het scenario. De camera werd bediend door Howard Schwartz.

The Premature Burial

1961 | Horror

Verenigde Staten 1961. Horror van Roger Corman. Met o.a. Ray Milland, Hazel Court, Richard Ney, Heather Angel en Alan Napier.

Student Milland is getuige van de opening van een doodskist, waarin zich een lichaam bevindt dat duidelijk levend begraven werd. Hij raakt hierdoor zozeer in paniek dat hij zijn studie opgeeft en zijn verloving met Court verbreekt. Deze laatste weet hem toch nog tot een huwelijk over te halen, maar dan begint Milland zich vreemd te gedragen. Zijn obsessie gaat zover, dat hij een grafkelder bouwt waaruit hij kan ontsnappen, mocht hij ooit levend begraven worden. De derde van de Edgar Allan Poe- adaptaties door Corman is niet de beste en valt qua sfeer in herhalingen. Milland is geen geschikte keuze voor de rol. Scenario is van Charles Beaumont en Ray Russell. Floyd Crosby zorgde voor schitterende beelden. Gefilmd in Panavision.

The Rawhide Trail

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Robert Gordon en Robert Gordan. Met o.a. Rex Reason, Nancy Gates, Richard Erdman, Ann Doran en Rusty Lane.

In deze doorsnee-western worden twee mannen van corruptie verdacht, en veroordeeld. Het vonnis wordt niet voltrokken want ze kunnen tijdig de ware schuldige ontmaskeren. Western met als achtergrond de strijd tussen blanken en Indianen. Zij werd geschreven door Alexander Wells en in beeld gebracht door Karl Struss. Reason werd in 1928 in Berlijn geboren. Hij startte zijn carri[KA2]ere als Bart Roberts. Zijn ster-carri[KA2]ere eindigde begin jaren zestig. Hij speelde in 1958 een hoofdrol in de western tv-serie MAN WITHOUT A GUN, en hij was een journalist in de serie THE ROARING TWENTIES (1960-1962)

The Left-Handed Gun

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Arthur Penn. Met o.a. Paul Newman, Lita Milan, Hurd Hatfield, James Congdon en James Best.

Penn maakte met deze film zijn debuut als regisseur. Hij was al jaren actief op tv. In 1955 maakte hij de tv-film THE DEATH OF BILLY THE KID met Newman in de titelrol. Dat gegeven van Gore Vidal werd nu door Leslie Stevens voor de film bewerkt. Het is een psychologische benadering van het fenomeen William Bonney, alias Billy the Kid, overdreven gespeeld door Newman die er een psychopaat van maakte. Billy was niet links, ook hier is de titel al misplaatst, en of Billy homofiel was is uit de overlevering niet op te maken. Dierkes is de rancher die zich aanvankelijk over de Kid ontfermt en dan vermoord wordt. Billy gaat dan op oorlogspad. Sheriff Pat Garrett krijgt gestalte in Dehner, die Billy's moordenaar wordt. Er is veel over deze versie van Billy's leven geschreven - maar de westernfan pruimde de film niet. Audie Murphy, Robert Taylor en Johnny Mack Brown waren beter dan Newman in hun rollen als Billy the Kid.

The Halliday Brand

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Joseph H. Lewis. Met o.a. Joseph Cotten, Viveca Lindfors, Betsy Blair, Ward Bond en Bill Williams.

Deze omstreden western heeft ijzersterk spel van Bond als de machtige rancher en de sheriff die een diepe haat koestert jegens de Indianen. Als hij hoort dat zijn dochter Blair verliefd is op de halfbloed Dark laat hij deze lynchen. Zoon Williams legt zich erbij neer hoewel hij verliefd is op Dark's zuster Lindfors. Maar de andere zoon, Cotten, verzet zich, rooft de bank leeg en laat de bevolking weten het geld terug te geven als ze zijn vader als sheriff afzetten. Dan volgt de beslissende confrontatie tussen Bond en Cotten, de eerste is vastbesloten zijn zoon te doden. George W. George en George Slavin schreven het scenario, Ray Rennahan deed het camerawerk en de van Republic afkomstige Stanley Wilson schreef de muziek.

The Buckskin Lady

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Carl K. Hittleman. Met o.a. Patricia Medina, Richard Denning, Gerald Mohr, Henry Hull en Hank Worden.

Medina is de dochter van een dokter (Hull) die echter meestal dronken is. Om de zaak toch draaiende te houden moet ze met pokeren een paar extra centen bijverdienen. En ze is het liefje van revolverheld Mohr. Dan komt dokter Denning en Medina verliest haar hart. Natuurlijk geeft dit de nodige problemen en ze moet de stad verlaten met Mohr. Deze wordt nu bandiet en Medina keert terug naar Denning, niet echter nadat Mohr in het zand heeft moeten bijten. Een middelmatige western.

Duel at Apache Wells

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Joseph Kane. Met o.a. Anna Marie Alberghetti, Ben Cooper, Jim Davis, Harry Shannon en Francis J. McDonald.

Onderhoudende western waarin geheel naar het scenario van Bob Williams Cooper, Cooper terugkeert naar zijn vaders (Shannon) ranch om vast te stellen dat de ex-veedief, nu rancher, Davis zijn vader en diens bezit bedreigt door de enige waterbron af te sluiten. Cooper kan Davis pas te lijf nadat Davis' meesterschutter Steele tevergeefs geprobeerd heeft hem neer te schieten. Jack Marta deed het hem zo vertrouwde camerawerk.

Daughter of Dr. Jekyll

1957 | Horror

Verenigde Staten 1957. Horror van Edgar G. Ulmer. Met o.a. John Agar, Gloria Talbott, Arthur Shields en John Dierkes.

Een variant op het boek Dr. Jekyll and Mr. Hyde Robert Louis Stevenson. Talbott denkt dat zij erfelijk belast is door een mens-monster. Ze vergist zich. Iemand gaat aan de haal met de geheime formule van haar vader. Een vreemde mengeling van vampier-, weerwolf- en Jekyll en Hyde-elementen.

Jubal

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Delmer Daves. Met o.a. Glenn Ford, Ernest Borgnine, Rod Steiger, Valerie French en Felicia Farr.

Dolende cowboy Jubal (Ford) krijgt werk bij boer Shep (Borgnine). Boerin Mae (French) is danig onder de indruk van Jubal, tot ongenoegen van de licht ontvlambare stalknecht Pinky (Steiger). Om zijn positie veilig te stellen stuurt Pinky aan op een confrontatie tussen baas Shep en de nieuwkomer. Een krachtige psychologische western met de befaamd contrastrijke beelden van filmmaker Delmer Daves. De regisseur en Russell Hughes schreven het scenario naar de roman Jubal Troop van Paul Wellman die zich liet inspireren door Othello. Charles Lawton jr was de cameraman.

The Vanishing American

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Joseph Kane. Met o.a. Scott Brady, Audrey Totter, Forrest Tucker, Gene Lockhart en Jim Davis.

Deze routineuze remake van het boek van Zane Grey werd door Alan LeMay geschreven. Het geheel concentreert zich op de actiemogelijkheden en minder op de tragiek van de Indianen. Brady is Blandy die zich te weer stelt tegen Tucker en zijn mannen die het land van de Indianen in willen pikken. Totter is de erfgename van een ranch en ook zij krijgt het aan de stok met Tucker; ze kiest de zijde van de Indianen. Silverheels en Stevens waren echte Indianen. Stevens was zelfs de kleinzoon van de befaamde Geronimo.

The Desperado

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Thomas Carr. Met o.a. Wayne Morris, James Lydon, Beverly Garland, Rayford Barnes en Dabbs Greer.

In deze goed gemaakte western speelt Morris een revolverheld die samen met de sheriff de onschuld bewijst van Lydon. Van Cleef speelt - hoe kan het anders - een moordenaar, ook al is Barnes in dit geval de súperschurk.

The Vanquished

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Edward Ludwig. Met o.a. John Payne, Jan Sterling, Coleen Gray, Lyle Bettger en Willard Parker.

Deze magere western zonder veel actie of opwinding werd door Winston Miller, Frank Moss en Lewis Foster naar de roman van Karl Brown geschreven. Payne is een officier der Zuidelijken die na de Burgeroorlog uit gevangenschap terugkeert naar zijn geboorteplaats om vast te stellen dat de uit het Noorden afkomstige Bettger de stad uitzuigt. Hij wordt gedekt door de bestuurder Parker. Lionel Lindon nam het matte werkje op voor de producenten William Pin en William Thomas. Lucien Cailliet schreef de muziek.

The Moonlighter

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Roy Rowland. Met o.a. Barbara Stanwyck, Fred MacMurray, Ward Bond, William Ching en John Dierkes.

Een matte western, opgenomen in 3D, dat voor tv- kijkers dus ook nog verloren gaat. MacMurray is een veedief, Stanwyck zijn ex-geliefde.

Shane

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van George Stevens. Met o.a. Alan Ladd, Jean Arthur, Van Heflin, Brandon De Wilde en Jack Palance.

Klassieke western speelt zich af in Wyoming, waar kleine boeren herrie krijgen met een veebaron. Vreemdeling Shane (Ladd) neemt het op voor kolonist Joe Starrett (Van Heflin) en zijn gezin. Film behoort tot het beste werk van Stevens die ook onder meer Woman of the Year, A Place in the Sun en Giant maakte. Loyal Griggs kreeg een Oscar voor zijn schitterende (kleuren-)camerawerk, en bijrolacteurs Palance en de elfjarige De Wilde werden genomineerd. De scène waarin het jochie Joey zijn idool met een hartverscheurend 'Shane!', weerkaatst in het berglandschap, naroept, is onvergetelijk.

Abbott and Costello Meet Dr. Jekyll and Mr. Hyde

1953 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1953. Komedie van Charles Lamont. Met o.a. Bud Abbott, Lou Costello, Boris Karloff, Reginald Denny en John Dierkes.

Teleurstellende poging om A & C met Jekyll en Hyde (Karloff) te vermengen, met te weinig leuke scènes. De speciale effecten zijn de belangrijkste troeven van de film.

Abbott And Costello Meet Dr. Jekyll And Mr. Hide

1953 | Komedie

Verenigde Staten 1953. Komedie van Charles Lamont. Met o.a. Craig Stevens, John Dierkes, Reginald Denny, Boris Karloff en Bud Abbott.

Teleurstellende poging om A & C met Jekyll en Hyde (Karloff) te vermengen, met te weinig leuke scènes. De speciale effecten zijn de belangrijkste troeven van de film.

The Red Badge of Courage

1951 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Historische film van John Huston. Met o.a. Audie Murphy, Bill Mauldin, John Dierkes, Royal Dano en Arthur Hunnicutt.

Murphy (in het werkelijke soldatenleven een held uit de oorlog) moet in dit Burgeroorlogdrama op de vlucht slaan, maar hij revancheert zich als een held. Naar het boek van Stephen Crane verfilmd, maar door MGM totaal kapotgesneden. Tegen Hustons wil werd de film teruggebracht naar nauwelijks een uur speeltijd. MGM wilde actie en dat zit er nu in; het is echter ten koste van de diepgang gegaan. Desondanks is het een klein meesterwerk.