Maurice Cloche: regie en muziek.
Er zijn 25 films gevonden.

Le charivari de Janjoie

1989 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Maurice Cloche. Met o.a. Jérôme Chrétien, Jeanne Allard en Monique Aznar.

In een dorpje in de Dr[KA4]ome blazen de Duitsers in 1944 de terugtocht terwijl het verzet, waaronder Janjoie, de ene na de andere heldendaad plegen. `Verouderde` cinema waarin losse endjes aan elkaar zijn geknoopt door een oude rot in het vak (geboren in 1907), wiens gehele produktie in een museum thuishoort. Naar een verhaal van Jean Adam.

Le grand bahut

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Maurice Cloche. Met o.a. Dora Doll, Jean Martinelli, Jean-Pierre Castaldi en Yves Maurin.

Het verhaal van een sierplantkweekster die zich exclusief aan de opvoeding van haar twee zoons wijdt wier vader, die militair was, om het leven kwam in de oorlog in Indochina. Een Bouquetreeks-achtige stijl, kenmerkend voor deze maker van een hele hoop muffe flutfilms die cinematografisch niets voorstellen en vandaag de dag niet meer te pruimen zijn. Op gelijksoortige wijze beëindigt hij nu zijn tweede loopbaan op het televisiescherm. Met een hele hoop oudgedienden op hun retour.

Le Tueur aime les bonbons

1968 | Avonturenfilm

Italië​/​​Portugal​/​​Frankrijk 1968. Avonturenfilm van Maurice Cloche. Met o.a. Kerwin Matthews, Marilù Tolo, Bruno Cremer, Venantino Venantini en Ricardo Garrone.

Een Amerikaanse geheim agent moet een vorst uit een denkbeeldig land die olie-concessies aan de USA heeft beloofd, tegen aanslagen beschermen. Een van de complicaties is dat de koning met een complete harem reist. Een doorsnee spionage- avontuur met melige grappen.

The Viscount

1967 |

1967. Maurice Cloche. Met o.a. Jean Yanne, Edmond O'Brien, Kerwin Mathews, Yvelle Lebon en Jane Fleming.

Een Amerikaanse geheim agent moet een vorst uit een denkbeeldig land die olie-concessies aan de USA heeft beloofd, tegen aanslagen beschermen. Een van de complicaties is dat de koning met een complete harem reist. Een doorsnee spionage- avontuur met melige grappen.

Le Vicomte règle ses comptes

1966 | Avonturenfilm, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1966. Avonturenfilm van Maurice Cloche. Met o.a. Kerwin Matthews, Sylvia Sorrente, Jean Yanne, Fernando Rey en Folco Lulli.

Een inspecteur van een verzekeringsmaatschappij moet een onderzoek instellen naar een bankroof en ontdekt dat twee concurrerende bendes, ook met drugssmokkel bezig, daarbij betrokken zijn. Deze matige actiefilm verspilt de talenten van Yanne, Rey en Lulli en geeft het verhaal zelfs geen schijn van aannemelijkheid. Naar een roman van Jean Bruce.

Requiem pour un caïd

1964 | Misdaad

Frankrijk 1964. Misdaad van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Mondy, Magali Noël, Janine Villa, Jean-Pierre Bernard en Jacques Duby.

Een inspecteur van politie probeert een gangster en bordeel-exploitant te pakken te krijgen en krijgt daarbij aanwijzingen van een afgetuigde prostituée, zodat de arrestatie kan plaatsvinden op het moment dat de misdadiger een nieuwe slag wil slaan. Ondanks melodramatische toevalligheden onderscheidt deze film zich wat het scenario betreft door de bijna documentaire schildering van onderzoeksmethoden en bureaucratie bij de politie in plaats van door spectaculair aangedikte actiescènes. Bekwaam geacteerd, maar de regie is zo gortdroog dat de film onnodig saai uitvalt.

Coplan agent secret FX-18

1964 |

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1964. Maurice Cloche. Met o.a. Ken Clark, Jany Clair, Jacques Dacqmine, Daniel Ceccaldi en Christina Gaioni.

Geheim agent Coplan krijgt tijdens Middellandse Zee vakantie opdracht om spionage-complot op te rollen dat vanaf luxe-jacht in haven van Mallorca opereert. Doorsnee-avonturen hebben toeristische achtergrond en Clark kan weliswaar niet acteren, maar staat in de gevechten zijn mannetje.

La Porteuse de pain

1963 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Maurice Cloche. Met o.a. Suzanne Flon, Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jeanne Valérie en Pierre Massimi.

Een arrivist vermoordt zijn werkgever en schuift de schuld op zijn maîtresse. Na 20 jaar celstraf begint ze een nieuw leven als broodbezorgster, terwijl de moordenaar onder een valse naam een rijke industrieel is geworden. De dochter van hem en de heldin is verliefd op de zoon van zijn vroegere slachtoffer. Een chanteur wroet in het verleden. Dit befaamde melodrama - twee keer eerder verfilmd - kreeg een stijlvolle fotografie en een gepaste zwartwit-vertolking van sterke acteurs, die plezier in hun rollen hebben zonder in parodie te vervallen. Hierdoor wordt hun genoegen door de toeschouwer gedeeld.

Touchez-pas aux blondes

1960 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1960. Misdaad van Maurice Cloche. Met o.a. Philippe Clay, Jany Clair, Darío Moreno, Michel Ba en Coster.

Een jonge politie-inspecteur moet een aantal geheimzinnige moorden op call-girls oplossen en ontdekt een gangsterbende die onder het mom van een begrafenisonderneming opereert. Deze zouteloze misdaadkomedie naar een roman van Carter Brown, is een mislukte poging om de chansonnier Clay te lanceren als een nieuwe Eddie Constantine.

Cocagne

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Fernandel, Dora Doll, Leda Gloria, Rellys en Andrex.

Een zondagsschilder waant zich ten onrechte een tweede Van Gogh en verlaat zijn werk en gezin om zich in de Camargue geheel aan zijn 'kunst' te wijden. Het scenario van niks en de vlakke regie die zelfs van de fraaie locatie niets maakt, resulteren in een vervelende 'non'-komedie. Bij gebrek aan een echte rol gaat Fernandel zich mateloos te buiten aan bekkentrekkerij.

Girls Of The Night

1959 |

1959. Maurice Cloche. Met o.a. Kai Fischer, Nicole Berger, Georges Marchal en Claus Holm.

Een zondagsschilder waant zich ten onrechte een tweede Van Gogh en verlaat zijn werk en gezin om zich in de Camargue geheel aan zijn 'kunst' te wijden. Het scenario van niks en de vlakke regie die zelfs van de fraaie locatie niets maakt, resulteren in een vervelende 'non'-komedie. Bij gebrek aan een echte rol gaat Fernandel zich mateloos te buiten aan bekkentrekkerij.

Bal de nuit

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Maurice Cloche. Met o.a. Pascale Audret, Claude Titre, Sophie Daumier, Bernadette Lafont en Jany Clair.

Een meisje ontvlucht het onbegrip van haar provinciale ouders en raakt op drift in Parijs. Na een mislukte verzoening loopt ze weer weg en raakt betrokken bij een overval waaraan ze niet medeplichtig was. Deze muffe, 'ontwortelde jeugd' smartlap is inmiddels geheel gedateerd en hypocriet-dubbelzinnig in moralisme. De film is hooguit curieus als springplank voor de jeugdige rolbezetting.

Prisons de femmes

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Maurice Cloche. Met o.a. Danièle Delorme, Jacques Duby, Madeleine Barbulée, Mireille Perrey en Véga Vinci.

Een vrouw is onschuldig veroordeeld wegens moord op haar echtgenoot. Ze bevalt in de gevangenis en wordt van het kind gescheiden. Inspanningen van vrienden leiden tot een nieuw onderzoek waarbij haar onschuld bewezen wordt. Deze aanklacht tegen wantoestanden in een vrouwengevangenis is niet al te sensationeel aangezet, maar verdwijnt achter het melodramatische privé-intrige. Het overgevoelige spel van Delorme legt nadruk op de smartlapaspecten.

Marchands de filles

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Maurice Cloche. Met o.a. Georges Marchal, Agnès Laurent, Daniela Rocca, Kai Fischer en Jacques Dynam.

Een onervaren meisje gaat uit geldnood in een bar werken, die een centrum is van handel in blanke slavinnen. Ze laat zich nietsvermoedend naar Buenos Aires sturen, waar de rivaliteit tussen gangsterbendes en de tijdige overkomst van haar vriend haar redding worden. Deze zogenaamd waarschuwende film geeft de knokscènes meer ruimte dan de zonde, maar laat de handeling in een vacuüm spelen waarbij familie, politie en overheid geen enkele verantwoordelijke rol lijken te spelen.

Quand vient l'amour

1955 | Familiefilm

Frankrijk​/​​Joegoslavië 1955. Familiefilm van Maurice Cloche. Met o.a. Vera Talchi, Evelyne Ker, Mylène Demongeot, Régine Lovi en Suzet Maïs.

De beste leerlingen van een pensionaat voor weesmeisjes mogen een vakantiereis naar Zagreb maken, waar de meest doortastende verliefd wordt op een al verloofde student. Zowel de school als de versmaadde verloofde zorgen voor problemen, maar uiteindelijk staat niets een happy end in de weg. De eerste aanzet tot het tonen van de betrekkelijke liefdeloosheid van geïnstitutionaliseerde opvoedingsmethoden wordt losgelaten voor een toeristische en zoetelijke romance, die zich weinig belangwekkend en nogal traag voltrekt.

Peppino e Violetta

1951 | Familiefilm, Fantasy

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1951. Familiefilm van Maurice Cloche. Met o.a. Vittorio Manunta, Denis O'Dea, Frank Coulson, Guido Celano en Nerio Bernardi.

De beste leerlingen van een pensionaat voor weesmeisjes mogen een vakantiereis naar Zagreb maken, waar de meest doortastende verliefd wordt op een al verloofde student. Zowel de school als de versmaadde verloofde zorgen voor problemen, maar uiteindelijk staat niets een happy end in de weg. De eerste aanzet tot het tonen van de betrekkelijke liefdeloosheid van geïnstitutionaliseerde opvoedingsmethoden wordt losgelaten voor een toeristische en zoetelijke romance, die zich weinig belangwekkend en nogal traag voltrekt.

La Cage aux filles

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Maurice Cloche. Met o.a. Danièle Delorme, Suzanne Flon, Louise Lagrange, Noël Roquevert en Jean-Marc Thibault.

Een meisje ontvlucht een liefdeloos gezin. Ze gaat naar Parijs, komt in een tuchtschool en na haar ontsnapping komt ze in de vrouwengevangenis terecht. De zorgzame opvang van een vrouwelijke cipier helpt haar weer op het rechte pad en aan een brave echtgenoot. Dit uit smartlappige clichés opgebouwde reclasseringsdrama krijgt enige overtuigingskracht door het spel van Delorme en Flon, maar niet genoeg om de film van voorspelbaarheid op alle onderdelen te redden.

Docteur Laënnec

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Blanchar, Jany Holt, Mireille Perrey, Saturnin Fabre en Jeannine Viennot.

De strijd van een Parijse arts tegen de onmogelijkheid om longziekten te diagnostiseren resulteert in zijn uitvinding van de stethoscoop. De medische stand reageert op zijn methodes met argwanend onbegrip, tot hij zelf geveld wordt door de ziekte die hij probeerde te bestrijden. Op het saaie af, sobere filmbiografie, die niet overtuigender wordt door het opgelegd nobele acteren van Pierre Blanchar.

Cœur de Coq

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Fernandel, Paul Azaïs, Mireille Perrey, Gisële Alcée en Maximilienne.

Om het hart van de dochter van de baas te veroveren laat een aartslafaard zijn hart verwisselen voor dat van een macho... in zijn dromen dan. Dit is een van de eerste films van Cloche (het jaar daarop zou hij bekend worden met MONSIEUR VINCENT) en het is een aardig niemendalletje. Fernandel speelt echter een van zijn slechtste rollen. Ook bekend als AFFAIRES DE CŒUR.

Pas un mot à la Reine-Mère

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Suzanne Dehelly, Liliane Bert, André Bruno, Pierre Bertin en Maurice Baquet.

Deze film is geheel op het toneel van het theater opgenomen, waar deze komedie van Yves Mirande en Maurice Goudeket werd gespeeld. Met andere woorden: de cinematografische waarde is nihil en het stuk zelf is inmiddels ook aardig muf geworden.

Monsieur Vincent

1946 | Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Historische film van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean Carmet, Aimé Clariond, Jean Debucourt en Lise Delamare.

Een pastoor wordt aalmoezenier aan het hof, maar blijft alle aandacht geven aan zieken, vondelingen en andere misdeelden en geeft daar zijn leven en gezondheid aan. De eertijds beroemde film onderscheidde zich door een niet al te zalvend godsdienstig betoog, maar is nu ondanks de verzorgde vormgeving en het toegewijd acteren toch gedateerd, ook omdat de grime waarmee de personages geleidelijk aan ouder worden gemaakt nogal doorzichtig is. Niettemin behouden aantal een scènes hun overtuigingskracht.

Jeux de Femmes

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Hélène Perdrière, Mila Parély, Jacques Dumesnil, Saturnin Fabre en Alfred Pasquali.

Een onschuldige komedie die zich afspeelt in het wereldje van een huwelijksbureau. Een onbelangrijke film van de produktieve vakman Maurice Cloche.

L' Invité de la onzième heure

1945 | Sciencefiction, Thriller

Frankrijk 1945. Sciencefiction van Maurice Cloche. Met o.a. Roger Pigaut, Blanchette Brunoy, Jean Tissier, René Génin en Junie Astor.

Een jonge uitvinder ontdekt een geheimzinnige straal die zowel gedachten kan doorgronden als een dodelijke werking heeft. Omdat hij het fatale nut daarvan voor de militaire strategie beseft, wil hij zijn vinding geheim houden, maar een doortastende journalist komt achter de waarheid met noodlottige gevolgen voor zichzelf. Deze bescheiden, maar boeiende SF-film heeft de voor de ontstaansperiode kenmerkende pacifistische strekking die hem van het genre-gemiddelde onderscheidt. Het decor van een oude villa zonder enig modern comfort geeft een werkzaam contrast.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.

Ces dames aux chapeaux verts

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Micheline Cheirel, Marguerite Moreno, Pierre Larquey en Alice Tissot.

Enkele details daargelaten is de roman van Germaine Acremant, een provinciale zedenschets, nog best leuk om te lezen. Het succes van het boek was de aanleiding tot deze bewerking voor film, die het louter van de acteerprestaties moet hebben. Cloche was namelijk niet meer dan een weliswaar produktieve maar matige regisseur.