Roman Vlad: cast en muziek.
Er zijn 20 films gevonden.

Giovane Toscanini

1988 | Biografie

Italië​/​​Frankrijk 1988. Biografie van Franco Zeffirelli. Met o.a. Elizabeth Taylor, C. Thomas Howell, Sophie Ward, Pat Heywood en Nicholas Chagrin.

Toscanini raakt als kind onder de indruk van een uitvoering van [KL]Aida[KLE]. Wanneer hij achttien is, wordt hem een baan als cellist bij de Scala van Milaan geweigerd, omdat men hem te arrogant vindt. Hij besluit naar Zuid-Amerika te gaan, waar hij succes zal oogsten. De acteerprestaties zijn middelmatig, het camerawerk (Daniel Nannunzzi) fraai en de film saai. Ondanks het feit dat het een Italiaans-Franse co-produktie is, werd de film in het Engels opgenomen. Scenario van William H. Stadiem.

Il Piccolo Archimede

1979 | Komedie

Italië 1979. Komedie van Gianni Amelio. Met o.a. John Steiner, Shirley Corrigan, Aldo Salvi, Laura Betti en Graziano Giusti.

Een in het Italië van 1930 wonende Britse intellectueel ontdekt bij een zeventien-jarige boerenjongen een wiskundige aanleg. Hij neemt de jongen onder zijn hoede en gaat méér voor hem voelen dan voor zijn eigen zoon, maar de protegé wordt weggekocht door een kinderloze aristocrate. Stijlvolle en intelligente filmbewerking van een verhaal van Aldous Huxley, maar wat al te zeer in mineur. De expressiviteit van de jonge titelrol en de excentrieke arrogantie van Betti als zijn adoptie-moeder trekken dat laatste in boeiend evenwicht.

L'orribile segreto del Dr. Hichcock

1962 | Horror, Thriller

Italië 1962. Horror van Robert Hampton. Met o.a. Barbara Steele, Robert Flemyng, Montgomery Glenn, Teresa Fitzgerald en Harriet Medin.

De Britse chirurg Prof. Bernard Hichcock (Flemyng) heeft een gespleten persoonlijkheid waardoor hij zijn baanbrekende vindingen op het terrein van de bloedsomloop en verdovingen misbruikt voor zijn necrofiele orgie[KA3]en waarvan zijn vrouw Margherita (Fitzgerald) het slachtoffer wordt. Als hij jaren later hertrouwd in zijn woning terugkeert, blijkt ze nog te leven, hoewel ze onherkenbaar ouder geworden is. Hij besluit haar met het bloed van zijn tweede vrouw Cynthia (Steele) haar jeugd terug te geven. Als scenario onzinnig, maar door kleurgebruik en effecten toch een suggestief horrorverhaal, hoewel cultus-heldin Steele averechts gebruikt is in een onschuldige slachtoffersrol. Regisseur Hampton heet in werkelijkheid Riccardo Freda. Het scenario is van Julyan Perry, die in werkelijkheid Ernesto Gastaldi heet. Het camerawerk is van Raffaele Masciocchi. De Britse versie, TERROR OF DR. HICHCOCK, duurt 88m en is ook op video verkrijgbaar. Gevolgd door THE GHOST. Ook bekend als THE HORRIBLE DR. HICHCOCK en RAPTUS. Mono.

Un figlio d'oggi

1961 | Misdaad, Drama

Italië 1961. Misdaad van Marino Girolami en Domenico Graziano. Met o.a. Gino Cervi, Ennio Girolami, Valeria Fabrizi, Roberto Risso en Lauro Gazzolo.

Om de mooie Laura te imponeren, steelt de jonge Italiaan Renzo een dure armband, niet wetende dat dit het begin is van zijn criminele carrière.

La ragazza in vetrina

1961 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Luciano Emmer. Met o.a. Marina Vlady, Lino Ventura, Magali Noël, Bernard Fresson en Peter Faber.

Een Italiaanse mijnwerker wordt op de walletjes verliefd op een prostituee, terwijl een oudere collega ook een Amsterdamse weekend-affaire heeft zonder romantische illusies. Deze in Nederland bijna legendarisch geworden maar nooit vertoonde 'Italiaanse walletjesfilm' is een stuk beter dan de verhalen deden vermoeden. Pasolini schreef mee aan het scenario; de film begint beklemmend met een aantal claustrofobische scènes in de Limburgse staatsmijnen. De rosse buurt-romances komen minder pathetisch over dan was bedoeld, omdat Nederlands-Italiaanse communicatiestoornissen met Franse acteurs niet overtuigend worden. Wie goed oplet kan bij de edelfiguratie bekende gezichten herkennen, zoals een piepjonge Peter Faber.

Herrin der Welt

1960 | Thriller, Sciencefiction

Duitsland​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1960. Thriller van William Dieterle. Met o.a. Martha Hyer, Gino Cervi, Micheline Presle, Carlos Thompson en Sabu.

Nieuwe versie van de Joe May film DIE HERRIN DER WELT uit 1919 door de naar Duitsland teruggekeerde William Dieterle. Een professor heeft de formule voor de wereldheerschappij ontdekt; de dochter van de professor brengt de formule in veiligheid in een Aziatisch klooster. Scenario van Jo Eisinger en H.G. Petersson. Camerawerk van Richard Angst. De film werd uitgebracht in twee delen van circa 90 minuten. Deel twee is getiteld ANGKOR-VAT. Ook bekend als APOCALISSE SUL FIUME GIALLO en LES MYSTÈRES D'ANGKOR en MISTERIO DEI TRE CONTINENTI.

R.P.Z. appelle Berlin

1959 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1959. Thriller van Ralph Habib. Met o.a. Dawn Addams, Peter van Eyck, Gino Cervi, Franco Fabrizi en Ernst Schröder.

De beramers van een anti-nazicomplot zoeken steun bij het Vaticaan waar hun koerier in de ban komt van een SS-spionne, die de plannen saboteert, maar door de liefde wel gewonnen wordt voor de goede zaak. De weinig overtuigende romance ontneemt iedere spanning aan deze spionage-thriller, die bovendien het Duitse volk voorstelt als onschuldig, gemanipuleerd slachtoffer van een handvol schurken. De zwart-wit personages dwingen de acteurs tot middelmatig spel.

Une vie

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maria Schell, Christian Marquand, Pascale Petit, Antonella Lualdi en Yvan Desny.

Normandische kust, late negentiende eeuw. Jeanne ontdekt dat Julien haar om haar fortuin heeft gehuwd en bedriegt met dienstmeid en vertrouwelinge Rosalie. Uit de affaire wordt een kind geboren, maar de goedhartige Jeanne vergeeft de schuinsmarcheerders. Jaren later recidiveert Julien met de sensuele aristocrate Gilberte (Antonella Lualdi), scheve schaats die hem en maîtresse noodlottig wordt. Tijdens de Nouvelle Vague vermorzeld en vervolgens vergeten classicistisch Astruc-juweel naar Guy de Maupassant ademt een woeste Brontë-sfeer. Adembenemende Eastmancolor-fotografie van Claude Renoir, en Schell is voortreffelijk als liefdesblinde tragédienne.

La loi

1958 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1958. Drama van Jules Dassin. Met o.a. Gina Lollobrigida, Yves Montand, Pierre Brasseur, Marcello Mastroianni en Melina Mercouri.

Een Italiaans dorpje wordt geregeerd door een rijke bandiet inplaats van de gerespecteerde, maar berooide burgemeester. De komst van een landbouwingenieur doet de conflicten en emoties nog verder oplaaien. De sociale roman van Roger Vailland werd een opgeklopt melodrama met dankbare rollen voor de acteurs - vooral Montand als bandiet. Lollobrigida heeft niet de leeftijd meer voor de uitdagende, maar prille maagd en Mercouri als gefrustreerde burgemeestersvrouw met een zwak voor jongelieden is ronduit belachelijk. Scenario van de regisseur en Françoise Giroud. Ook bekend als WHERE THE HOT WIND BLOWS.

Il figlio del corsaro rosso

1958 | Avonturenfilm, Romantiek, Actiefilm

Italië 1958. Avonturenfilm van Primo Zeglio. Met o.a. Lex Barker, Sylvia Lopez, Vira Silenti, Saro Urzì en Luciano Marin.

Een Spaanse aristocraat, wiens vader door de corrupte gouverneur van Panama is vermoord, neemt wraak en redt zijn rijke erfgename van een fortuinjager. Deze eenvoudige en voorspelbare, romantische avonturenfilm biedt tegen het einde vlotte actie en niet veel anders. Fede Arnaud en regisseur Zeglio draaiden het scenario in elkaar.

Mi tio Jacinto

1956 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie

Spanje 1956. Familiefilm van Ladislao Vajda. Met o.a. Pablito Calvo, Antonio Vico, Jose Marco Davo en Mariano Azana.

Een weesje dat wordt opgevoed door zijn oom, een aan lager wal geraakte toreador, zorgt in feite vindingrijk voor hun beider levensonderhoud. Een come-back in de arena, waar zij zo op hoopten, wordt een catastrofe, maar hun saamhorigheid doet hen de toekomst trotseren. Het goede spel van Vico als de oom en het vermijden van misplaatste rooskleurigheid maken dit een genietbaarder film dan het succes MARCELINO PAN Y VINO, al lijkt de rol van de kleine Pablito vooral bedoeld om de toeschouwer te vertederen.

I tre ladri

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Lionello De Felice. Met o.a. Totò, Simone Simon, Gino Bramieri, Jean-Claude Pascal en Giovanna Ralli.

Twee dieven staan verbaasd als zij zich in dezelfde flat bevinden, en schoppen herrie als de bewoners plotseling thuiskomen. Een van de twee dieven belandt in de gevangenis, terwijl de ander ontsnapt. De gevangen dief ontdekt dat de eigenaar van de flat niet alleen fabrikant is maar ook een dief, dus spannen zij samen en worden partners. Niet een van de beste komedies van Totó maar wel grappig en onderhoudend. Scenario van Franco Brusati, Filippo Sanjust en Félicien Marceau. Camerawerk van Romolo Garroni.

Giulietta e Romeo

1954 | Romantiek, Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1954. Romantiek van Renato Castellani. Met o.a. Laurence Harvey, Susan Shentall, Bill Travers, Flora Robson en John Gi.

Shakespeare's tragedie over een jonge liefde in Verona die door familievetes een fatale afloop krijgt. Deze verfilming, die op schilderijen van Botticelli is geïnspireerd en die op authentieke renaissance-locaties werd opgenomen, is een fraai maar hoogstvervelend prentenboek geworden. Dramatiek en lyriek zijn in gekunsteldheid gesmoord. Bovendien wordt het gedoemde liefdespaar uitermate slecht gespeeld door Harvey en debutante Shentall. De andere rollen compenseren echter veel. Meervoudig bekroond met onder andere de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. Het scenario is van regisseur Castellani, die het oorspronkelijke drama bewerkte. Het camerawerk is van Robert Krasker. Technicolor, Mono.

Monsieur Ripois

1953 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1953. Komedie van René Clément. Met o.a. Gérard Philipe, Valerie Hobson, Joan Greenwood, Margaret Johnston en Natasha Parry.

Een berooide Fransman probeert zich in Londen maatschappelijk staande te houden en omhoog te werken door een reeks amoureuze veroveringen en trouwt uiteindelijk met een rijke vrouw. Betrapt bij een slippertje probeert hij haar te vermurwen met een geënsceneerde zelfmoordpoging die averechts uitpakt. Deze zwarte komedie is waarschijnlijk de beste film van Clément, wiens emotieloze aanpak bij andere onderwerpen nog wel eens stukloopt, èn van Philipe wiens romantische uitstraling hier een cynische dubbele bodem krijgt. Zoals vaker had de film aanvankelijk weinig succes en kwam pas later de herwaardering. Hugh Mills, Raymond Queneau en de regisseur bewerkten de roman van Louis Hemon tot scenario. Camerawerk van Oswlad Morris. Hertiteld LOVER BOY.

Destinées

1953 | Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1953. Oorlogsfilm van Marcello Pagliero, Jean Delannoy en Christian-Jaque. Met o.a. Claudette Colbert, Michèle Morgan, Martine Carol, Andrée Clément en Nyta Dover.

Deze episodenfilm over het vrouwenlot in de oorlog, blijft aan de spectaculair aangeklede oppervlakte, omdat kort bestek weinig uitdieping toelaat. Morgan is te damesachtig voor Jeanne d'Arc, Carol mist het temperament voor Lysistrata. Alleen de eigentijdse sketch met Colbert als Amerikaanse oorlogsweduwe die een Italiaanse boerin bezoekt die een kind van haar man heeft, maakt de eigen pretenties - een bescheiden smartlap - waar.

Parigi è sempre Parigi

1951 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1951. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Aldo Fabrizi, Ave Ninchi, Lucia Bosé, Marcello Mastroianni en Franco Interlenghi.

Italiaanse voetbalsupporters gaan voor een interland naar Parijs, volgens een clichématig verwachtingspatroon, hopend op avonturen: haute couture en schoonheidsverzorging voor de vrouwen, pikante ontmoetingen voor de mannen, maar alles loopt uit op teleurstellingen, behalve voor de jongeman die géén vooropgezette ideeën had. De mild satirische, toeristische komedie krijgt een extra waarde door het gedateerde, maar nu amusante tijdsbeeld. Montand als onderdeel van de couleur locale zingt enkele chansons.

La beauté du diable

1950 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1950. Drama van René Clair. Met o.a. Gérard Philipe, Michel Simon, Nicole Besnard, Simone Valère en Carlo Ninchi.

Aan het eind van zijn carrière betreurt wetenschapper Faust dat zijn werk nog lang niet voltooid is. Maar Mephistopheles, duivel in opleiding, biedt uitkomst: in ruil voor zijn ziel krijgt Faust zijn jeugd weer terug. Dat geeft hem meteen de gelegenheid om aan te pappen met vrouwelijk schoon. Bovendien krijgt Faust het alchemistische recept voor goud. Clair maakte een luchtige, wat ironische versie van het aloude verhaal. Philipe is goed als de jonge Faust en Mephistopheles, Simon is nog beter als de oudere versies van de geleerde en de duivel.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

La Sposa non puo attendere

1949 | Komedie

Italië 1949. Komedie van Gianni Franciolini. Met o.a. Gino Cervi, Odile Versois, Gina Lollobrigida, Ave Ninchi en Giacomo Furia.

Een kolenhandelaar, op weg naar zijn bruiloft, voorkomt een zelfmoordpoging van een ongehuwd zwanger meisje. In het nonnenklooster waar ze het kind ter wereld brengt, wordt hij voor de vader aangezien. Cervi draagt deze komedie over persoonsverwisseling en varieert op zijn rol in QUATTRO PASSI FRA LE NUVOLE, maar hij blijft vooral in leukigheid steken. Een ondergeschikte rol van Lollobrigida als de ongeduldige bruid.

Domenica d'Agosto

1949 | Komedie

Italië 1949. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Massimo Serato, Anna Baldini, Franco Interlenghi, Marcello Mastroianni en Evi Lissiak.

Tijdens een zomerse zondag trekt de bevolking van Rome naar het strand van Ostia, maar zij nemen ook hun problemen of conflicten mee. In de verlaten stad denkt inbreker zijn slag te kunnen slaan, maar wordt gearresteerd. Vriendelijk ironisch verhaal naar voorbeeld van klassieker MENSCHEN AM SONNTAG blijft in neo-realistische traditie door gebruik van (toen) onbekende acteurs. Het genre vakantie-perikelen zou tien jaar later herleven als stervehikel. Het scenario is van regisseur Emmer, Sergio Amidei, Franco Brusati, Cesare Zavattini en Giulio Macchi. Het camerawerk is van Domenico Scala, Leonida Barboni en Ubaldo Marelli.