Maité Nahyr: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Le pôteau d'Aldo

1995 | Komedie

Frankrijk 1995. Komedie van Didier Grousset. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Mohamed Hamaidi, Marc De Jonge, Maité Nahyr en Jean-Paul Bonnaire.

Sinds hij blind werd door een brutale botsing met een paal is de tijd blijven stiltaan voor Donnadieu. Hij leeft alleen, temidden van herinneringen aan de grote rockjaren, w.o. een autenthieke juke box en de eerste gitaar van Elvis. Het grootste deel van zijn tijd brengt hij door in de kroeg met zijn vrienden van vroeger. Dit routineus leventje wordt echter verstoord met de komst van een brutale kerel, Hamaidi. Maar Donnadieu kan hem de waarden van het leven bijbrengen. Hij wordt voor hem de vriend die hij nooit heeft gehad en de vader die hij verloor. Sentimentele tragi-komedie waarin twee marginale mensen, stammend uit een heel ander milieu en tijdperk, elkaar helpen beseffen dat het leven waard is om geleefd te worden. Claude Cauwet, Laurent Benegui en Grousset schreven het doorzichtige scenario. Yves Dahan nam plaats aan de camera. Formaat 16/9.

La nuit sacrée

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Nicolas Klotz. Met o.a. Amina, Miguel Boss, Maité Nahyr, François Chattot en Carole Andronico.

Een rijke Marokkaan die tot de betere kringen behoort heeft zeven dochters. Wat er ook gebeurt, de achtste nakomeling moet een zoon zijn. Het is weer een meisje, maar zij krijgt de naam van Ahmed en groeit op als een jongen (als volwassene gespeeld door popzangeresje Amina). Als Ahmed 21 is, bevindt hij zich in een identiteitscrisis: hij wil zich gaan scheren, een snor laten staan en zijn nichtje tot vrouw nemen. Ondertussen ligt Ahmeds vader op sterven en wil gelouterd ten hemel varen. Hij roept Ahmed tot zich. Hij noemt haar Zahra en schenkt haar de vrijheid zodat ze erop uit kan trekken. Ze is nu een jonge vrouw zonder verleden en identiteit. Zahra komt in dienst van een blinde jongeman, genaamd de Consul (Bose), die door zijn zuster, bijgenaamd Assise (Nahyr) gedomineerd wordt. Als er een toenadering komt tussen Consul en Zahra, blijkt Assise jaloers (en wordt er voor de kijker een incestueuze verhouding gesuggereerd). Als Assise achter het ware verleden van Zahra komt, ontslaat zij haar op staande voet en Zahra is voor een tweede maal zonder identiteit... Bizar drama dat grotendeels speelt in de jaren 1940-1950, vol overgave gedaan door de hoofdrollen naar de roman van Tahar Ben Jelloun, die door Elisabeth Perceval tot scenario werd bewerkt. Beslist niet naar ieders smaak en je kunt je afvragen of men het geld niet beter aan iets anders had kunnen besteden dan de verfilming van een dergelijk literair werk. Het camerawerk is van Carlo Varini.