Maarten Wansink: cast.
Er zijn 8 films en 1 serie gevonden.

Superjuffie

2018 | Familiefilm

Nederland 2018. Familiefilm van Martijn Smits. Met o.a. Diewertje Dir, Carly Wijs, Harry Piekema, Hassan Slaby en Huub Smit.

'Ik ben allang blij dat het niet roze is,' merkt de onhandige juf Josje op over haar pak, nadat ze op magische wijze is veranderd in Superjuffie, redder van dieren in nood. Grapje van de filmmakers, die zich blijkbaar willen distantiëren van Mega Mindy, de infantiele superheldin van Studio 100. Begrijpelijk, maar deze routineuze bewerking van het populaire kinderboek van Janneke Schotveld is helaas nauwelijks origineler, alleen wat rustiger en beter geproduceerd. Net acceptabel voor de doelgroep, maar voor ouders veel minder genietbaar dan soortgelijk vertier als Dummie de Mummie (2014) en Meester Kikker (2016).

Johan

2014 | Televisieserie, Drama, Sportfilm

Nederland 2014. Televisieserie van Met o.a. Reinout Scholten van Aschat, Ton Kas, Elle van Rijn, Ian Bok en Maarten Wansink.

Serie over voetbalicoon en taalvernieuwer Johan Cruijff spitst zich toe op de eerste jaren van zijn carrière en zijn relatie met zijn geliefde Danny.

Multi Culti Story

2008 | Jeugdfilm

2008. Jeugdfilm van Joost Ranzijn. Met o.a. Mariëlle Woltring, Maarten Wansink, Babette Holtman, Dionne Verwey en Samba Schutte.

Hedendaagse variant op West Side Story, met aan de ene kant de ‘whites’, racistische blanke meiden, druk in de weer met hakenkruizen en haarverf en aan de andere kant de ‘multies’, gekleurde meiden, al of niet behoofddoekt. Regisseur Joost Ranzijn werkt in De multi culti story met jongeren die hij van de straat plukte; budget was amper beschikbaar. Dat hoeft geen bezwaar te zijn. In De multi culti story gaat charme echter ten onder in amateurisme. Verhaal en karakters zijn niet doordacht, de oplees-dialoogjes missen elke overtuiging. Van een bioscoopfilm mag men meer verwachten.

Het wapen van Geldrop

2008 | Drama, Thriller

Nederland 2008. Drama van Thijs Römer. Met o.a. Thijs Römer, Tara Elders, Katja Schuurman, Huub Stapel en Marcel Hensema.

Drie getroebleerde zielen, een vrouw met suïcidale neigingen (Elders), een huisvrouw die er genoeg van heeft zichzelf weg te cijferen (Schuurman) en een gestoorde (Römer zelf), belanden bij elkaar in een auto naar Geldrop, een mooie, lange tocht over schitterende polderwegen, langs molens, door weilanden. Ze ontmoeten een orakelende blinde ziener en tal van andere bizarre figuren. De personages - allemaal met gekke kleren, mal haar en een driedubbele tic - zijn zo gekunsteld dat ze geen moment emotioneren. Römer, die het zichzelf bepaald niet gemakkelijk heeft gemaakt door een van de hoofdrollen te spelen, vertilt zich aan zijn speelfilmdebuut.

Vroeger bestaat niet meer

2001 | Drama, Familiefilm

Nederland 2001. Drama van Joost Ranzijn. Met o.a. Yoka Verbeek, Loes Wouterson, Rik Launspach, Tara Elders en Ricky Bakker.

Vroeger bestaat niet meer verhaalt over een crisis in het gezin Mensch. Wat er precies gebeurd is blijft lang in het ongewisse, en kan hier ook maar beter onbenoemd blijven om de mooie spanningsopbouw van de film niet meteen te bederven. Duidelijk is wel dat het iedereen kan overkomen, en dat ieder mens er anders op reageert. Neem architect Quinten Mensch (Launspach). Hij probeert z'n verdriet manmoedig in stilte te dragen. Zijn vrouw (Wouterson) reageert zich af met woede-aanvallen waarvoor ze later haar excuses maakt. Dochterlief (Verbeek) maakt nog de meest verstandige indruk. Door haar houding en initiatieven kan het fraai verbeelde louteringsproces een aanvang nemen. Vroeger bestaat niet meer, doet door de familienaam Mensch soms denken aan een moraliteit. En dat zal de EO, die deze zevende Telefilm co-produceerde ongetwijfeld deugd hebben gedaan.

Baby Blue

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Susan Vidler, Oliver Cotton, Roeland Fernhout, Nienke Römer en Renée Fokker.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Tegen wil en dank

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Huub Stapel. Met o.a. Joris Lutz, Hugo Haenen, Irma Hartog, Maarten Wansink en Dorijn Curvers.

Pilotaflevering van mini-Nedersoap, geschreven door Ton Vorstenbosch en Guus Vleugel, naar de Britse serie Square Deal, over gedoe tussen buren die elkaar niet kunnen luchten, maar elkaar na een tijdje niet meer kunnen missen. Een kansloze kneus.

Bijlmer bloemen

1989 |

Nederland 1989. Christine Nevejan. Met o.a. Maarten Wansink, Jannie Liesker, Olga Cantallgos en Lisa de Rooy.

Pilotaflevering van mini-Nedersoap, geschreven door Ton Vorstenbosch en Guus Vleugel, naar de Britse serie Square Deal, over gedoe tussen buren die elkaar niet kunnen luchten, maar elkaar na een tijdje niet meer kunnen missen. Een kansloze kneus.

Zjoek - De kunst van het vergeten

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Erik van Zuylen. Met o.a. Hans Dagelet, Felix-Jan Kuypers, Rudolf Lucieer, Guusje van Tilborgh en Herman Naber.

Het menselijk geheugen is het werkterrein van de Russische neuroloog Luria. Twee van zijn gevallen dienen als basis voor de film: een man met een fotografisch geheugen en een soldaat die aan geheugenverlies lijdt. Beiden ervaren de situatie als handicap. Een boeiende film, met een moeilijk toegankelijk onderwerp. Van Zuylen slaagde erin de befaamde Poolse cameraman Witold Sobocinski te strikken voor zijn project.