Günter Lamprecht (1930): cast.
Er zijn 55 films gevonden.

Epsteins Nacht

2003 | Thriller, Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Zweden 2003. Thriller van Urs Egger. Met o.a. Mario Adorf, Bruno Ganz, Otto Tausig, Günter Lamprecht en Annie Girardot.

Mein großer Freund

1998 |

Duitsland 1998. Marianne Lüdcke. Met o.a. Günter Lamprecht, Raphael Ghobadloo en Hannelore Elsner.

Mein Freund Balou

1998 |

Duitsland 1998. Marianne Lüdcke. Met o.a. Günter Lamprecht, Raphael Ghobadloo, Hannelore Elsner en Michael Roll.

Ein fast perfektes Alibi

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Michael Gutmann. Met o.a. Günter Lamprecht, Hilde Van Mieghem, Elfriede Irrall, Gottfried John en Gudrun Gabriel.

Friedrich und der verzauberte Einbrecher

1996 | Familiefilm

Duitsland 1996. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Friedrich Lindner, Nina Hoger, Rufus Beck, Franziska Troegner en Saskia Valencia.

Tatort - Endstation

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Hagen Müller-Stahl. Met o.a. Günter Lamprecht, Hans Nitschke, Folkert Milster, Hartmut Schreier en Heinz Rennhack.

Harald Sch[KA3]afer (Schreier) zit volledig aan de grond. Hij is zijn baan kwijt, zijn vrouw Bettina (Vitua) wil scheiden en heeft alvast met hun zoontje Markus (Lindemann) de benen genomen. Harald gaat naar het kantoor van Dr. Gregor Hoffmannn (Bollmann), de advocaat van Bettina, om de scheidingsproc[KA1]edure stop te zetten en bedreigt hem. Dr. Hoffmann weet Harald te kalmeren, maar waarschuwt zijn vriend smeris Franz Markowitz (Lamprecht) over Harald's labiele houding. Markowitz tracht Harald aan het verstand te brengen dat hij rationeler op zijn situatie moet reageren, maar bij Harald slaan de stoppen door en hij neemt Markowitz in gijzeling en eist dat zijn vrouw en zoontje moeten terugkomen. Hoofdrol Lamprecht schreef met Matti Geschonneck het scenario met als resultaat dat aflevering 305 en Markowitz' achtste zaak niet denderend zijn. Het werd te veel formulewerk, te praterig, te weinig drama en te weinig spanning.

Tatort: Geschlossenen Akten

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Claudia Balko, Hans Nitschke en Günter Lamprecht.

Harald Sch[KA3]afer (Schreier) zit volledig aan de grond. Hij is zijn baan kwijt, zijn vrouw Bettina (Vitua) wil scheiden en heeft alvast met hun zoontje Markus (Lindemann) de benen genomen. Harald gaat naar het kantoor van Dr. Gregor Hoffmannn (Bollmann), de advocaat van Bettina, om de scheidingsproc[KA1]edure stop te zetten en bedreigt hem. Dr. Hoffmann weet Harald te kalmeren, maar waarschuwt zijn vriend smeris Franz Markowitz (Lamprecht) over Harald's labiele houding. Markowitz tracht Harald aan het verstand te brengen dat hij rationeler op zijn situatie moet reageren, maar bij Harald slaan de stoppen door en hij neemt Markowitz in gijzeling en eist dat zijn vrouw en zoontje moeten terugkomen. Hoofdrol Lamprecht schreef met Matti Geschonneck het scenario met als resultaat dat aflevering 305 en Markowitz' achtste zaak niet denderend zijn. Het werd te veel formulewerk, te praterig, te weinig drama en te weinig spanning.

Die Schattengrenze

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Wolf Gremm. Met o.a. Günter Lamprecht, Antje Hagen, Friedrich W. Bauschulte, Ulli Kinalzik en Dieter B. Gerlach.

De veertig-jarige Lamprecht is een mislukkeling. Hij heeft in het leven niets bereikt, maar dat verandert op het moment dat hij in de trein werkloze actrice Hagen ontmoet. Door haar krijgt hij een baantje in een garage waar ze tweedehandswagens verkopen. Een internationale bende autodieven zoekt contact met hem en hij kan de verleiding niet weerstaan om vlug rijk te worden. Traag verlopende misdaadfilm die zich in niets onderscheidt van andere prenten in het genre. Lamprecht gelooft duidelijk zelf niet in zijn personage, want hij geeft een niet gemotiveerde, vermoeide indruk. Het langdradige scenario van Dieter Wellershoff die zijn eigen roman bewerkte. Voor de beelden zorgde Jürgen Wagner.

Tatort - Berlin - Beste Lage

1993 | Mysterie

Duitsland 1993. Mysterie van Matti Geschonneck. Met o.a. Günter Lamprecht, Hans Nitschke, Claudia Balko, Renate Küster en Gerry Wolff.

Op een vrachtwagen ligt een lijk. Is het Hauptkommissar Franz Markowitz (Lamprecht)? Het lijkt wel zo maar het blijkt een schrijnwerker te zijn die als dubbelganger van onze doorgewinterde speurneus kon doorgaan. De Berlijnse commissaris komt erachter dat de man uit zijn werkplaats wou om zich in een lucratievere nieuwbouw te vestigen. De vermoorde man maakte zich schuldig aan het chanteren van een bende meedogenloze grondspeculanten en onroerendgoed makelaars. Het scenario is van Rainer Berg en regisseur Geschonneck. De muziek is van Ulrich Gumbert. Aflevering 269.

Gefährliche Verbindung

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Uwe Janson. Met o.a. Heino Ferch, Jennifer Nitsch, Günter Lamprecht, Tayfun Bademsoy en Joachim Rebscher.

De 25-jarige Ferch werkt bij een groot chemisch bedrijf. Wanneer zijn beste vriend sterft als gevolg van een menselijke fout en in een ander ongeluk een collega zwaar gewond wordt, roept hij de arbeiders op om te staken. Maar daardoor dreigt hij de liefde te verspelen van Nitsch, de dochter van de voorzitter van de ondernemingsraad. Melodramatische toestanden met een modern sociaal-maatschappelijk sausje, geschreven door Mechthild Heckmann.

Engel ohne Flügel

1993 | Romantiek, Fantasy, Komedie

Duitsland 1993. Romantiek van Maria Theresia Wagner. Met o.a. Julia Brendler, Günter Lamprecht, Thomas Kretschmann, Maja Maranow en Hans-Michael Rehberg.

De zeventien-jarige vondelinge Libelle (Brendler) groeit op in een afgelegen vallei bij de oude Paul (Lamprecht). Ze denkt dat hij haar vader is. Paul zondert haar af van de buitenwereld in de hoop haar zuiverheid en onschuld te bewaren. Op een dag landt bij hun huis de jonge, sportieve journalist Achim (Kretschmann), die aan deltavleugels de vallei was binnen gezweefd. In de ogen van Libelle is hij een 'engel die uit de hemel neerkomt'. Hij wint al gauw het vertrouwen van het naïeve meisje. Een aantrekkelijk modern sprookje voor romantische zielen. Het eenvoudige, symbolisch geladen verhaal wordt met een groot gevoel voor humor verteld en de acteurs leven zich uitstekend in hun rol in. Geen hoogvlieger, wel aangenaam amusement, gebracht met een lach en een traan. Regisseur Wagner schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Axel Block.

Angst

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernd Schadewald. Met o.a. Christian Redl, Renate Krößner, Antje Westermann, Jürgen Vogel en Günter Lamprecht.

De mensonterende geschiedenis van een meisje dat jarenlang door haar vader misbruikt werd. Nergens kon ze terecht voor hulp tot ze als volwassene gebukt gaat onder zware frustraties. De film gaat over de stadia die ze moet ondergaan om uiteindelijk, zij het getraumatiseerd, toch weer te kunnen functioneren. Ze moet als het ware de angst om te leven overwinnen. Een film die op ongenadige manier incest aanklaagt en die een houvast kan bieden aan mensen (vooral pubers en jonge volwassenen) die hetzelfde meemaakten en die alle hoop op een normaal leven hebben opgegeven. Schadewald en Fred Breinersdorfer schreven het scenario dat in beeld gebracht werd door Klaus Eichhammer.

Tatort - Tini

1992 | Mysterie

Duitsland 1992. Mysterie van Stanislav Barabas. Met o.a. Günter Lamprecht, Lisa Kreutzer, Max Volkert Martens, Rüdiger Vogler en Hans Nitschke.

Een dodelijk bedrijfsongeval, dat geen toeval was. Iedereen zwijgt over de toedracht, ook de familie van het slachtoffer. Alleen zijn dochter, het meisje uit de titel, wil praten. Inspecteur Lamprecht komt voor een dilemma te staan. Het scenario is van Werner Waldhoff.

Die Männer vom K3 - Augen zu und durch

1989 | Misdaad

Duitsland 1989. Misdaad van Michael Mackenroth. Met o.a. Harald Dietl, Hartmut Reck, Wolfgang Müller, Alexander Pelz en Hannes Jaenicke.

In het speedway-wereldje is onder de racers een genadeloze concurrentieslag in volle gang, want wie wint, krijgt een vet contract met een sponsor. Als een der favorieten Tonio Rossi (Meyer-Brockmann) dodelijk verongelukt en er op racer Werner `Beau` Jansen (Jaenicke) wordt geschoten, wordt het de hoogste tijd voor de heren uit het team, eens een kijkje te gaan nemen in het milieu van de motorrijders. Algauw valt sportpromotor Wilhelm Geiger (Lamprecht) op, die als een spin in het web zit en beschikt wie wel en wie niet gesponsord wordt. Hoewel Geiger een onsympathieke figuur is, kan niemand geloven dat hij kippen slacht, die hem gouden eieren leggen. Zou het spoor niet eerder kunnen leiden naar de racers zelf, die nog nooit van het woord solidair gehoord hebben en slechts aan één ding denken: winnen met ieder geoorloofd middel. Vaste scenarioschrijver Harald Vock heeft nu eens voor een welkome afwisseling de handeling naar de keiharde motorsport verplaatst, maar hij houdt het zakelijk. Uiteraard ontrafelen de mannen van K3 de zaak. Müller, die meervoudig speedwaykampioen werd, speelt zichzelf. Als milieuschets niet slecht en Lamprecht kan beslist acteren.

Gegen die Regel

1987 | Drama

Duitsland 1987. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Günter Lamprecht, Claudia Amm, Helmut Zierl, Michael Klein en Anja Michels.

Wijkagenten Klaus Weber (Lamprecht) en Franz Kroll (Zierl) uit een provincieplaats zijn goede collega`s. Ze helpen elkaar bij de verbouwing van hun respectievelijke huizen. Weber hoopt op een promotie, terwijl er thuis dingen gebeuren die hem minder bevallen. Zijn vrouw Helga (Amm) doet naar zijn smaak te veel mee met de wijkraad. Zijn zoon Andreas (Klein), die op het gymnasium zit, vindt zijn vader maar een zwijn in uniform. Bij een ruzie tuigt een man, die onder invloed is, een vrouw af. Franz en Klaus worden erbij geroepen en Klaus grijpt op de juiste manier in om de zaak niet te laten escaleren. Franz houdt zich uiterst kalm, ondanks het feit dat het slachtoffer zijn vriendin is. Naderhand houden ze een automobilist aan, die volgens hen een overtreding heeft begaan. De man is het niet met hen eens, waarop Franz zijn opgekropte woede afreageert en de man mishandelt. Vervolgens wil hij hem aanhouden wegens grof verzet tegen een opsporingsambtenaar. Er wordt echter door het slachtoffer aangifte gedaan wegens lichamelijke geweldpleging, respectievelijk poging tot doodslag. Het verloop van de zaak zal afhangen van Klaus' getuigenis. Is hij het zwijn waarvoor zijn zoon hem houdt of is hij een matennaaier? Lamprecht en Zierl zijn uitstekend in de hoofdrollen en het scenario van Daniel Christoff is voldoende interessant om de aandacht van de kijker vast te houden. Het camerawerk van Axel de Roche is prima in orde.

Red Kiss

1986 |

1986. Véra Belmont. Met o.a. Günter Lamprecht, Charlotte Valandrey, Lambert Wilson en Marthe Keller.

Wijkagenten Klaus Weber (Lamprecht) en Franz Kroll (Zierl) uit een provincieplaats zijn goede collega`s. Ze helpen elkaar bij de verbouwing van hun respectievelijke huizen. Weber hoopt op een promotie, terwijl er thuis dingen gebeuren die hem minder bevallen. Zijn vrouw Helga (Amm) doet naar zijn smaak te veel mee met de wijkraad. Zijn zoon Andreas (Klein), die op het gymnasium zit, vindt zijn vader maar een zwijn in uniform. Bij een ruzie tuigt een man, die onder invloed is, een vrouw af. Franz en Klaus worden erbij geroepen en Klaus grijpt op de juiste manier in om de zaak niet te laten escaleren. Franz houdt zich uiterst kalm, ondanks het feit dat het slachtoffer zijn vriendin is. Naderhand houden ze een automobilist aan, die volgens hen een overtreding heeft begaan. De man is het niet met hen eens, waarop Franz zijn opgekropte woede afreageert en de man mishandelt. Vervolgens wil hij hem aanhouden wegens grof verzet tegen een opsporingsambtenaar. Er wordt echter door het slachtoffer aangifte gedaan wegens lichamelijke geweldpleging, respectievelijk poging tot doodslag. Het verloop van de zaak zal afhangen van Klaus' getuigenis. Is hij het zwijn waarvoor zijn zoon hem houdt of is hij een matennaaier? Lamprecht en Zierl zijn uitstekend in de hoofdrollen en het scenario van Daniel Christoff is voldoende interessant om de aandacht van de kijker vast te houden. Het camerawerk van Axel de Roche is prima in orde.

Rouge baiser

1985 | Historische film, Documentaire

Frankrijk 1985. Historische film van Véra Belmont. Met o.a. Charlotte Valandrey, Lambert Wilson, Marthe Keller, Günter Lamprecht en Laurent Terzieff.

Toepasselijke titel voor het gekarikaturiseerde stalinisme van rond 1950, in het leven geroepen door een jonge aanhangster van Stalin die door een journalist van Paris Match en een uit Siberië teruggekeerde communistische jood teleurgesteld wordt. Goed en kwaad worden zo zwart-wit voorgesteld dat het grotesk wordt: alle aanhangers van Stalin zijn dom en kwaadwillig terwijl alle anderen buitengewoon aardig zijn. Teveel clichés, somber, simplistisch en boosaardig.

Liebe ist kein Argument

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Marianne Lüdcke. Met o.a. Erika Pluhar, Günter Lamprecht, Friedrich-Karl Praetorius, Nina Hoger en Heinz Schubert.

De zoon van een industrieel, die niets beters heeft te doen, heeft een affaire met de dochter van een advocaat, en met haar moeder. Wanneer daardoor een schandaal dreigt te ontstaan, is zelfmoord zijn enige uitweg. Een clichématige, vervelende film.

Wedle wyroków Twoich...

1984 | Oorlogsfilm

Polen​/​​Duitsland​/​​Portugal 1984. Oorlogsfilm van Jerzy Hoffman. Met o.a. Sharon Brauner, Anna Dymna, Günter Lamprecht, Mathieu Carrière en Henryk Bista.

Een joods meisje ontsnapt tijdens een transport naar Auschwitz, ziet het lijden in de ghetto's van Warschau en wordt door de nazi's gevonden in een klein stadje. Ze zet haar eenzame en hopeloze vlucht voort. Dit protest tegen de oorlog, hoe nobel ook, mist geloofwaardigheid en is sentimenteel. Het maakt het meisje tot niet meer dan een oorlogsmartelares.

Super

1984 | Sciencefiction, Misdaad

Duitsland 1984. Sciencefiction van Adolf Winkelmann. Met o.a. Udo Lindenberg, Renan Demirkan, Inga Humpe, Tana Schanzara en Günter Lamprecht.

Vanuit een motel helpt Humpe mensen uit de tot een stinkende vuilnishoop verworden wereld te vluchten naar de Zuidzee. Twee geheimagenten komen de zaak op het spoor en de hele onderneming eindigt op spectaculaire wijze. Rockster Lindenberg speelt de rol van Inga's ex-vriend Alex in deze acceptabele film.

Is'was, Kanzler !?!

1984 |

Duitsland 1984. Gerhard Schmidt. Met o.a. Tommi Piper, Constanze Engelbracht, Günter Lamprecht, Kalus Höhne en Karl-Heinz Vosgerau.

Met een keur van Duitse satirische conferenciers (Hildebrandt, Lorentz, Neuss, Hallervorden) neemt de film de Duitse regering na het keerpunt in oktober 1982 op de korrel. Een rechercheur, die enkele belangrijke verdwenen videocassettes moet opsporen, ontdekt dat enkele politici zich in het openbaar door dubbelgangers laten vervangen.

Das leise Gift

1984 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland 1984. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Peter Sattmann, Peter Bongartz, Günther Lamprecht, Sabine Bach en Uwe Ochsenknecht.

Een bedrijfsfotograaf van een groot internationaal chemisch concern is getuige van een kleine explosie waarbij dioxine ontsnapt. Langzaam maar zeker gaat het gif ook op hem werken, terwijl hij zich steeds bewuster wordt dat er levensgevaarlijke stoffen in de fabriek verwerkt worden zonder dat dit bekend is. Hij wil graag dat dit in de openbaarheid komt, maar bij zijn pogingen om de feiten bloot te leggen, ontmoet hij veel tegenstand die hem niet afschrikt, maar op den duur ontmoedigt. Ten slotte laat hij zich paaien met een post in het buitenland. Een alarmistische film naar de werkelijkheid. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Marcus P. Nester.

Milo Barus - Der stärkste Mann der Welt

1983 | Historische film

Duitsland 1983. Historische film van Henning Stegmüller. Met o.a. Günter Lamprecht, Horst Raspe, Marie-Agnes Reitgen, Erhard Bimbo Weller en Mizzi Weiland.

Een portret van een sterke man, de Max Schmeling van de DDR. In de jaren dertig won hij vijfmaal de titel van de sterkste man van de wereld. De film gaat helaas verloren in de clichés en de details.

Die Komplizen

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Stanislav Barabas. Met o.a. Günter Lamprecht, Claudia Amm, Kurt Raab, Hilde Ziegler en Eva Schneid.

Als een automobilist na het veroorzaken van een ongeluk doorrijdt is hij afhankelijk van de uitspraken van zijn passagiere en eventuele getuigen. Zijn innerlijke onrust neemt toe. De film laat zien hoe ingrijpend de gevolgen van een impulsief genomen beslissing kunnen zijn.

Tatort - Schimanski: Das Mädchen auf der Treppe

1982 | Mysterie

Duitsland 1982. Mysterie van Peter Adam. Met o.a. Götz George, Eberhard Feik, Anja Jaenicke, Günter Lamprecht en Jörg Hube.

Vierde Schimanski-film met George als de bier uit blikjes drinkende hoofdcommissaris die op een avond een zeventien-jarig meisje (Jaenicke) op de trappen van zijn huis aantreft. Haar moeder is vermoord en een en ander heeft te maken met drugs. Scenario van Martin Gies. Aflevering 138.

Flüchtige Bekanntschaften

1982 | Drama

Duitsland 1982. Drama van Marianne Lüdcke. Met o.a. Angelika Domröse, Günter Lamprecht, Christa Berndl, Dagmar Biener en Hannes Messemer.

Susanne (Domr[KA3]ose) is gescheiden en heeft de zorg voor haar kind. Ze werkt overdag en heeft behoefte aan contacten. Aanvankelijk denkt zij dat vluchtige relaties haar onafhankelijkheid waarborgen, maar als zij tijdens een weekend toch haar langdurige geluk zoekt, dat ze eerder bij Walter (Lamprecht) heeft gekend, loopt alles op een grandioze mislukking uit. Tijdloos thema in een gedateerd jasje vertolkt door een uitstekende rolverdeling. Het scenario dat sterk op dialoog steunt, werd geschreven door Dieter Wellershoff en het camerawerk is van Michael Steinke.

Tatort - Schattenboxen

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Fritz Umgelter. Met o.a. Lutz Moik, Matthias Dittmer, Karl Michael Vogler, Ingmar Zeisberg en Günter Strack.

Een boksliefhebber, die bij het Leith-Werken bedrijf werkt, vindt bij het joggen in bos het lijk van zijn vermoorde baas. De trainer van de bokser, Rudi (Lamprecht), krijgt er lucht van en tracht, met de hulp van de bokser, uit de affaire munt te slaan. Geschreven door Hans Kelch. Laatste film van in 1981 gestorven regisseur Umgelter, een pionier van het geprezen, zogeheten Duitse Fernsehspiel. Hij draaide een haast niet meer te tellen aantal tv-films, waaronder vijf TATORT-krimi's. Deze is beslist niet de beste daarvan, maar toch aardig origineel.

Das Traumschiff - Urlaubsgeschichten auf See (2)

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Fritz Umgelter. Met o.a. Günter König, Sascha Hehn, Heide Keller, Maria Sebalt en Günter Lamprecht.

In DIE AUSREI[KL29]ER kan een slagersechtpaar uit Berlijn, Trude (Sebaldt) en Rudi Blaschke (Lamprecht), zich niet ontspannen en kibbelen steeds met elkaar. Zij vergeten daarom te genieten van de reis, totdat er twee verstekelingen worden gevonden. Rudi vindt een van hen (Love) best sympathiek en dat zorgt voor de nodige opwinding. De tweede episode is getiteld DIE HOCHZEITSREISE, die het reeds lang getrouwde echtpaar Walter Borchert (Kieling) en zijn vrouw Else (Wiedemann) met vertraging maakt. Hun huwelijk loopt averij op als zij een ander stel, de Neumanns (Peitsch en Frank) ontmoeten. De episode met Lamprecht moet deze aflevering naar een zeker niveau verheffen, maar zijn optreden duurt nog geen twintig minuten. Het scenario is van Barbara Noack en Curth Flatow. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Das Boot

1981 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1981. Oorlogsfilm van Wolfgang Petersen. Met o.a. Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer, Klaus Wennemann, Günter Lamprecht en Bernd Tauber.

Das Boot van Wolfgang Petersen (The Perfect Storm) is zó schitterend gedetailleerd in het overbrengen van de verstikkende beklemming in een duikboot, dat je er groen van gaat zien maar desalniettemin blijft kijken vanwege de hoge schoonheidsgraad. Prochnow speelt met gevoel voor nuance de rol van zijn leven als de ervaren, Hitler-cynische kapitein, die met een jonge bemanning de zeeën in wordt gestuurd om zoveel mogelijk geallieerde schepen te torpederen. Bijster veel wordt er niet gezegd, wanneer de onderzeeër zich keer op keer opmaakt om toe te slaan of bestookt te worden. Geluiden en gezichten zeggen genoeg. Das Boot is poëzie onder hoge druk. In 1997 maakte Petersen een zgn. director's cut van 209 minuten, een uur langer dan de oorspronkelijke bioscoopfilm, maar korter dan de twee voor tv gemaakte miniseries.

Der Regenmacher

1980 | Komedie, Drama

Duitsland 1980. Komedie van Ludwig Cremer. Met o.a. Götz George, Cornelia Froboess, Walter Richter, Rolf Becker en Jochen Schroeder.

1913. Boer H.C. Curry (Richter) en zijn zonen Noah (Becker) en Jim (Schroeder) moeten hulpeloos toezien wat een ravage de droogte aanricht op hun land. Ook dochter Lizzie (Froboess) dreigt het slachtoffer te worden van droogte, maar dan van het leven. Het wordt tijd dat het meisje trouwt, maar ze twijfelt eraan of ze wel aantrekkelijk is. Dan verschijnt eensklaps Bill Starbuck (George) die hen belooft dat hij in ruil voor honderd dollar de regenwolken hun kant zal doen opkomen. De bedrieger zal er in elk geval wel voor zorgen dat Lizzie overtuigd raakt van haar vrouwelijkheid. Aantrekkelijke verduitse versie van het toneelstuk van N. Richard Nash, The Rainmaker, dat reeds in 1956 in Amerika verfilmd werd met Burt Lancaster en Katherine Hepburn. De cineast slaagt er niet in om dezelfde sfeer van naïviteit te scheppen als in de vroegere versie, maar George en Froboess kunnen wel tippen aan hun illustere voorbeelden, zij het op een zeer persoonlijke manier. Cremer bewerkte het toneelstuk samen met vertaler Willy H. Thiem. Fotografie van Günther Clames.

Berlin Alexanderplatz - Wissen ist Macht und Morgenstund hat Gold im Mund (11)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Gottfried John en Barbara Sukowa.

Franz (Lamprecht) voelt zich nutteloos. Hij wil geld verdienen. Hij zoekt opnieuw de Pums op. Ze vertrouwen hem niet meer helemaal maar nemen hem toch in dienst. Hij verdient weer wat geld en voelt zich beter. Omdat mannen niet van elkaar mogen houden, ontkennen ze ook dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen. Om te demonstreren hoe gelukkig verliefde mensen kunnen zijn, verstopt Franz Reinhold (John) achter zijn bed. Uitgerekend dan bekent Mieze (Sukowa) dat zij verliefd is op iemand anders. Zij is echter niet van plan Franz te verlaten, want hij is 'van haar'. Franz is dol van de pijn en vermoordt zijn grote liefde bijna. In het boek richtte auteur Döblin zich af en toe rechtstreeks tot de lezer. Fassbinder citeert ook nu en dan, met zijn eigen stem, uit het boek, compleet met leestekens: de filmmaker wordt als lezer onderdeel van de vele standpunten die hij als regisseur inneemt. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Wie soll man leben, wenn man nicht sterben will (2)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De economische omstandigheden maken het Franz Biberkopf (Lamprecht) niet gemakkelijk, het leven is hard in 1929, er is te weinig werk. In een caf[KA1]e ontmoet Franz iemand die hem een baan bezorgt als krantenverkoper voor de [KL]V[KA3]olkischer Beobachter[KLE], die hij, getooid met een swastika-armband, op straat aan de man brengt. Het ziet ernaar uit dat alles hem eindelijk voor de wind gaat. Maar zijn oude communistische vrienden zijn er niet zo gelukkig mee dat Franz nationaal- socialistische koppen staat te schreeuwen. In een kroeg sturen zij het zelfs op een treffen aan. Zijn vriendin Lina (Trissenaar) verbiedt hem propagandistische pamfletten uit te delen. Weer schittert Fassbinder in het tonen van de chaos van het moderne leven van 1929. Duidelijk wordt aangetoond dat het individu niet los te zien is van de wereld. De personages bewegen in een mensenmassa, voertuigen worden vanuit verschillende camerastandpunten gefilmd om de realiteit vanuit allerlei hoeken te tonen, en dat allemaal via een nerveuze montage. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Van den Ewigkeiten zwischen den Vielen und den Wenigen (9)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Eva (Schygulla) tracht Franz (Lamprecht) te kalmeren. Ze verzekert hem dat Mieze (Sukowa) oprecht is in haar liefde voor hem. Franz gaat bij haar langs. Hij is ontroerd wanneer hij haar bij het hek ziet liggen zonnen. Nooit was hij zo verliefd. Hij voelt zich nu sterk genoeg om Reinhold (John), die hem wilde vermoorden, op te zoeken. Franz raakt ook verzeild in de politiek. Het nationaal socialisme wint met de dag aan populariteit, en omdat hij toch niets beters te doen heeft, bezoekt hij een politieke bijeenkomst. Hij vindt het vreemd ergens tegelijk voor en tegen te zijn... Ook uit deze aflevering, met op de achtergrond de akelige onzekerheid, blijkt dat deze reeks mag worden beschouwd als hét tv-hoogtepunt van de jaren 1970-80. De geschiedenis heeft ons op een genadeloze manier duidelijk gemaakt tot welke moorddadige waanzin menselijke ellende kan leiden. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Merke - einen Schwur kann man amputieren (7)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) leeft nog, maar is een arm kwijt. Het duurt even voor hij herstelt, maar uiteindelijk haalt hij het toch, ook al omdat Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) voor hem zorgen. Ze zijn zelfs van plan Franz te wreken. Franz heeft bezwaren. Hij wil alleen maar vergeten wat er is gebeurd. Als Franz de politiek ge[KA3]engageerde Willy ontmoet, begint hij zelfs na te denken over de toekomst. Fassbinder hanteert in de verteltrant, beeldopstelling en acteursregie (vooral Lamprecht is fascinerend) een verbluffende, zeg maar onverbiddelijke techniek. Schygulla, Fassbinders muze, treedt meer en meer op de voorgrond en maakt weer schitterend gebruik van haar sterke, veelzijdige persoonlijkheid door afwisselend sensueel, romantisch, bedroefd, zakelijk en nuchter te zijn. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Epilog (14)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder.

Franz (Lamprecht) is in een instelling voor geestelijk gestoorden terechtgekomen. Hij wilde eerlijk zijn, maar hoe hou je dat vol zonder eraan onderdoor te gaan? Nu hij zijn leven niet meer moet leven, mag hij eindelijk dromen. Hoe ziet hij eruit in zijn dromen? Arrogant en wereldvreemd, onbeschaamd, zwak en laf. Hij heeft alles verknoeid, uit verveling en zelfingenomenheid: denkt hij zijn blaam nu zelf te kunnen dragen? Na een zware crisis, die hem op de rand van de afgrond brengt, knapt er iets in hem. Aan het einde van een lang leven zal een nieuwe Franz Biberkopf opstaan, ontredderd maar eindelijk menselijk. Hij hijst zijn been uit het graf en keert gelouterd terug in de maatschappij, waar hij eindelijk een normaal, bruikbaar lid van is geworden, zonder eigen identiteit en zonder de anarchistische trekjes die hem kenmerkten. Naar het expressionisme toe gefilmde epiloog, die wellicht wat te lang duurt (twee uur!). Sommigen zien in de epiloog het toppunt van Fassbinders formele virtuositeit. Twee jaar later (1982) stierf hij. Zijn laatste film was QUERELLE. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Einsamkeit rei[KL29]t auch in Mauern Risse des Irrsins (10)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Hanna Schygulla.

Mieze (Sukowa) is vastbesloten. Ze wil haar liefde voor Franz (Lamprecht) bezegelen met een kind van hem. Omdat zij zelf geen kinderen meer kan krijgen, zal Eva (Schygulla) het kind dragen. Voor Mieze maakt het niet uit wie de moeder is, zolang het maar een kind van Franz is. Mieze is verder bijzonder onafhankelijk geworden. Zo wil zij drie dagen op reis met een andere man. Met het geld dat dit oplevert, kan zij Franz helpen. Franz kan het niet aan: het zou betekenen dat hij Mieze drie dagen moet missen. Bovendien heeft hij er genoeg van dat iedereen het beste met hem voorheeft en zijn leven voor hem wil uitstippelen, en dat ze ondertussen uit pure vriendelijkheid nooit eens iets van hem vragen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Eine handvoll Menschen in der Tiefe der Stille (4)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder.

Met de grootste moeite raakt Franz (Lamprecht) over zijn desillusie heen. Hij heeft zich teruggetrokken in een treurige kamer en wil niemand zien. Hij verdrinkt zijn teleurstelling. Van een afstand observeert hij wat om hem heen gaande is, maar dat zet hem er niet toe opnieuw een stap in de wereld te wagen. Hij slaat alles gade vanachter zijn raam, dat uitkijkt op een verdorven en smerige binnenplaats. Het wordt hem duidelijk dat rechtvaardigheid alleen is weggelegd voor de oneerlijken. Het spektakel of het gesublimeerde maakt plaats voor de weinig spectaculaire harde realiteit. De uitzichtloosheid leidt tot nog grotere ellende. Wat is er tussen de filmbeelden door te lezen? Niets. Hoe luidt de achterliggende boodschap? Die is er niet. Franz bezat zich om te vergeten. Zo gaat dat, vertelt Fassbinder. Hij kruipt in zijn hol, drinkt liters slap bier en begint dan te lallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Schnitter mit der Gewalt vom lieben Gott (5)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar en Gottfried John.

Franz Biberkopf (Lamprecht) krabbelt op, vastbesloten de strijd met de wereld weer aan te gaan. Zijn oude caf[KA1]e is de geschiktste plaats om ermee te beginnen. Daar ontmoet hij de Pums, een gezelschap dat `in zaken` zit. Franz leert ook Reinhold (John) kennen, een stotteraar die de gevangene is van zijn eigen oppervlakkige passie voor vrouwen. Zodra hij er een aan de haak geslagen heeft, heeft hij er alweer genoeg van en vraagt hij zich af hoe hij van haar afkomt. Franz sluit zich aan bij de Pums en neemt de vrouwen die Reinhold kwijt wil over. Met deze aflevering begint de eigenaardige vriendschap tussen Franz en Reinhold. De vrouwen worden beschreven en behandeld als 'herumstreunende Katzen', op zoek naar 'ein wenig Wärme und Geborgenheit'. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Hammer auf dem Kopf kann die Seele verletzen (3)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De oom van Lina (Trissenaar) is een hoge piet in de straatverkoop, en Franz (Lamprecht) gaat nu voor hem langs de deuren met schoenveters - een artikel dat iedereen nodig heeft. De zaken lopen goed, tot Franz een vrouw ontmoet die in hem haar dode man herkent. Zij geeft hem koffie en meer. Franz gaat gewillig in op haar uitnodiging. Hij vertelt alles aan een gabber en maakt vervolgens zijn eerste grote ontgoocheling mee sinds zijn ontslag uit de gevangenis. Zijn maat verraadt hem door de vrouw af te persen. Ondanks zijn goede wil ziet Franz zich plotseling verwikkeld in een vuile zaak. Hij begint te drinken en gaat er bijna aan onderdoor. Je raakt niet uitgekeken op de ellende die rond 1930 heerste in de Duitse steden en op de industriële Duitse maatschappij van toen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Strafe beginnt (1)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Karin Baal, Franz Buchrieser en Peter Kollek.

Pilotfilm van dertiendelige serie plus een epiloog, gebaseerd op de gelijknamige, in 1929 gepubliceerde roman van Alfred D[KA3]oblin, een hoogtepunt uit de Duitse literatuur maar tevens diens enige succesvolle roman. Hoofdpersoon is Franz Biberkopf (Lamprecht), een ex-transportarbeider die na de moord op zijn vrouw, een crime passionnel, de gevangenis in ging en in 1929, na vier jaar brommen in de Berlijnse Tegel-bajes, weer vrijkomt. Het valt hem zwaar weer een volwaardig lid van de samenleving te worden: `Er stand an der Haltestelle. Die Strafe beginnt!` Als hij zover is, zweert hij zichzelf altijd eerlijk te zijn en nooit meer te doen wat respectabele mensen van hem verlangen. Na een ontmoeting met enkele joden belandt hij bij een hoer en heeft hij problemen met zijn potentie. Pas wanneer hij de zus van zijn vrouw opzoekt, en haar min of meer verkracht, krijgt hij weer zelfvertrouwen. Hij ontmoet Lina (gespeeld door Trissenaar), die hem zal helpen bij het bewandelen van het rechte pad. Indrukwekkende kennismaking met de personages, het Berlijn van 1929 en een aantal vormelementen die kenmerkend zijn voor het 'futurisme', met straatgeluiden, machines en voertuigen die aantonen hoe Biberkopf door het nieuwe, moderne leven wordt overvallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Sonne w[KA3]armt die Haut, die sich manchmal verbrennt (8)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Roger Fritz.

Franz (Lamprecht) doet zijn best om zijn eed (eerlijk te blijven) te vergeten. Hij slaagt erin en voelt zich meteen een stuk beter. Zijn vroegere vriendin Eva (Schygulla) en haar souteneur Herbert (Fritz) bezorgen hem het meisje Mieze (Sukowa), en het is alsof de zon gaat schijnen. Mieze is het meisje dat hij steeds bij zich zou willen hebben. Hij wordt tot over zijn oren verliefd en voelt zich sterker dan ooit. Toevallig krijgt hij echter een brief onder ogen die bestemd is voor Mieze. Het blijkt een liefdesbrief te zijn. Iemand anders is even verliefd op Mieze als hij, en Franz wordt overvallen door de angst Mieze te verliezen. Een fascinerende rol voor Sukowa, een van de succesvolste en getalenteerdste Duitse actrices van haar generatie, die met deze serie doorbrak. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Schlange in der Seele der Schlange (12)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Barbara Sukowa en Gottfried John.

Mieze (Sukowa) vergeeft Franz (Lamprecht). Ze blijft bij hem, ondanks zijn waanzinnige poging haar te vermoorden. Ondertussen staat het noodlot klaar om Franz de genadeslag te geven. Reinhold (John), die al een tijdje achter Mieze aan zit, heeft een listig plan bedacht om haar te ontmoeten. Als Mieze zich in een stil bos waagt, slaagt Reinhold er bijna in de naïeve Mieze te verkrachten. Uiteindelijk vermoordt hij haar. Subversief melodrama à la Fassbinder op zijn best. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Das [KA3]Aussere und das Innere und das Geheimnis der Angst vor der Angst (13)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Gottfried John.

Franz (Lamprecht) zit diep in de put. Mieze (Sukowa), de enige die hij vertrouwde, zijn enige liefde in een wereld die hem heeft geleerd niemand te vertrouwen en dat liefde niet bestaat, heeft hem verlaten. Tenminste, ze is er niet meer en niemand weet waar ze is. Als Franz verneemt dat Mieze vermoord is, barst hij in lachen uit: ze heeft hem in elk geval niet laten zitten. Door zijn verleden wordt Franz uiteraard verdacht en gearresteerd. Fassbinder heeft het ooit gezegd: liefde is kouder dan de dood. Eens te meer keert Fassbinder zich tegen zuiver rationele benaderingen. De nadruk ligt op het belang van emoties en gevoelens, en Fassbinder laat de kijker emotioneel twijfelen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Gottfried John.

Na een gevangenisstraf van vier jaar - hij heeft zijn vriendin met een slagroomklopper doodgeslagen - probeert de goedmoedige, laffe en bij vlagen rebelse Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) op het rechte pad te blijven in het Berlijn van de jaren twintig. Zijn enige toeverlaat is zijn ex-vriendin Eva (Hanna Schygulla), die nu werkt als chique prostituee. Ruim vijftien uur durende televisieserie geldt als magnum opus van Rainer Werner Fassbinder.

Die Ehe der Maria Braun

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, George Eagles, Yvan Desny en Elisabeth Trissenaar.

Fassbinders muze Hanna Schygulla kreeg op het Berlijnse filmfestival de Zilveren Beer voor haar prachtige titelrol in dit allegorische drama over Duitsland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Maria trouwt in Berlijn terwijl bommen vallen en even later is haar echtgenoot vertrokken naar het front. In de jaren daarna krijgt Maria zijn overlijdensbericht, beleeft ze iets moois met een Amerikaanse zwarte soldaat en keert haar Hermann toch weer terug. Voordat Fassbinder drie jaar later overleed maakte de notoir productieve cineast nog klassiekers als Berlin Alexanderplatz, Lili Marleen en Querelle.

Rückfälle

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Günter Lamprecht, Veronika Bayer en Johanna Hofer.

Het dramatische leven van een alcoholist.

Die Ilse ist weg

1976 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1976. Familiefilm van Ilse Hofmann. Met o.a. Susanne Werner, Marion Meister, Renate Küster, Günter Lamprecht en Lina Carstens.

Een twaalf-jarig meisje, Erika, is op zoek naar haar verdwenen veertien-jarige zuster Ilse. De film vertelt het verhaal vanuit het perspectief van Erika, maar inhoudelijk worden de problemen dikwijls op volwassen niveau besproken. Goede acteerprestaties.

Das Brot des Bäckers

1976 |

Duitsland 1976. Erwin Keusch. Met o.a. Bernd Tauber, Günter Lamprecht, Maria Lucca, Silvia Reize en Anita Letachner.

Een ontroerende film over het gevecht van een warme bakker in een klein stadje tegen de moordende concurrentie van een supermarkt en het steeds meer naar de grote stad verdwijnen van knechten.

Tatort - Kurzschluß

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Dieter Laser, Günter Lamprecht en Ingeburg Kanstein.

TASGlansrijke rol van Lamprecht. Klassiek geworden TATORT met flink wat actie en vaardig verfilmd. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Hans-Joachim Theuerkauf. Aflevering 58.

Stellenweise Glatteis

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Wolfgang Petersen. Met o.a. Günter Lamprecht, Dorothea Moritz, Léonie Thelen, Karl-Heinz von Hassel en Heinz Schimmelpfennig.

Kai Maiwald (Lamprecht) ontdekt dat de intercom, die is geïnstalleerd in diverse bedrijfsruimtes van de firma waar hij werkt, benut wordt als afluisterapparaat in het kantoor van de secretaresse. Door een kleine kunstgreep worden de gesprekken op de band opgenomen. Kai breekt in tijdens een nacht en steelt de banden. Op de party voor de Kerst laat Kai de banden aan iedereen horen. Dit leidt tot het ontslag van de directeur, maar dat gaat Kai niet ver genoeg. Hij wil dat de concernleiding in het openbaar zijn excuses aanbiedt, en probeert de bonden en de ondernemingsraad te mobiliseren, maar dan blijkt dat de vakbond in het bezit is gekomen van de meerderheid der aandelen. Kai geeft niet op. Naar de Don Quichot-achtige roman van Max von der Grün, is dit een gedateerd maar interessant drama met een voortreffelijk spelende Lamprecht. Speelt in Dortmund. De regie van Petersen mag er zijn. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Haus ohne Hüter

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Rainer Wolffhardt. Met o.a. Johannes Wolffhardt, Werner Lier, Renate Schroeter, Günther Malzacher en Karin Baal.

Het tv-spel van Heinrich Bölls gelijknamige roman over twee gezinnen omstreeks 1952 in een stad in Rheinland-Pfalz. De wonden van WO II zijn nog steeds open. De handelingen zijn verschillend, maar zijn onderling verbonden aan de hand van de vriendschap tussen de kinderen die zo een beeld geven van oorlogswezen en weduwen. Scenario van Daniel Christoff. Camerawerk van Rolf Romberg.

Welt am Draht

1973 | Sciencefiction, Drama

Duitsland 1973. Sciencefiction van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Klaus Löwitsch, Barbara Valentin, Mascha Rabben, Karl Heinz Vosgerau en Wolfgang Schenck.

Fassbinders voor tv-zender ARD op 16mm gedraaide tweedeler naar de visionaire sf-roman Simulacron-3 van Daniel F. Galouye was zijn tijd ver vooruit. Welt am Draht draait om de experimentele supercomputer Simulacron, die zo'n 8000 mensen in een virtuele werkelijkheid laat leven zonder dat zij zich daarvan zelf bewust zijn. Er komt een scheurtje in het dubieuze wetenschapsproject wanneer de technisch directeur onder schemerige omstandigheden sterft. Helder script, gedreven regie en cast vol karakterspelers brengen het sinistere drama rond identiteit, realiteit en waanzin perfect over. Herverfilmd als The Thirteenth Floor (1999).

Der Pott

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1971. Drama van Peter Zadek. Met o.a. Curt Bois, Hans Mahnke, Tilli Breidenbach, Wolfgang Schneider en Helga Anders.

De pot uit de titel is de voetbalbeker die FC Avondale, een klein team uit de Ierse provincie, wint als ze het kampioenschap veroveren. Ze verkregen de bokaal met doelschoppen. Nadat ze in triomf door hun stadje zijn getrokken, moeten ze zich inschepen voor het front; het is 1917.

Tatort: Tod einer alten Frau

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Claudia Balko, Hans Nitschke en Günter Lamprecht.

De pot uit de titel is de voetbalbeker die FC Avondale, een klein team uit de Ierse provincie, wint als ze het kampioenschap veroveren. Ze verkregen de bokaal met doelschoppen. Nadat ze in triomf door hun stadje zijn getrokken, moeten ze zich inschepen voor het front; het is 1917.

Tatort: Endstation

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Armin Mueller-Stahl. Met o.a. Folkert Milster, Hans Nitschke en Günter Lamprecht.

De pot uit de titel is de voetbalbeker die FC Avondale, een klein team uit de Ierse provincie, wint als ze het kampioenschap veroveren. Ze verkregen de bokaal met doelschoppen. Nadat ze in triomf door hun stadje zijn getrokken, moeten ze zich inschepen voor het front; het is 1917.