Masayuki Mori

Acteur, Producer

Masayuki Mori is acteur en producer.
Er zijn 27 films gevonden.

Outrage

2010 | Misdaad

Japan 2010. Misdaad van Takeshi Kitano. Met o.a. Takeshi Kitano, Ryo Kase, Jun Kunimura en Renji Ishibashi.

Machtspelletjes tussen Japanse gangsters waarbij Kitano een laaggeplaatste gangster speelt die het vuile werk van de hogere bazen moet opknappen

Zatoichi

2003 | Drama, Actiefilm

Japan 2003. Drama van Takeshi Kitano. Met o.a. Takeshi Kitano, Tadanobu Asano, Yui Natsukawa, Michiyo Ookusu en Ittoku Kishibe.

Meeslepende samoeraifilm waarin Takeshi Kitano zelf de show steelt als geblondeerde blinde masseur. De krasse oude baas beweegt zich voetje voor voetje voort, maar als er gevochten moet worden, blijken zijn reflexen nog onnavolgbaar. Naast het onvermijdelijke hak- en slachtwerk reserveert Kitano in zijn eerste kostuumfilm een belangrijke plek voor pure slapstick en grapjes. Maar het mooist zijn de ritmische intermezzi - boeren bewerken op de maat van de meeslepende muziek van Keiichi Suzuki het land - en het slotakkoord: een minuten durende klompendans waarin de meeste personages terugkomen. Openingsfilm van het Rotterdams filmfestival 2004 scoorde hoog in de publiekspoll.

Dolls

2002 | Romantiek, Komedie, Experimenteel, Drama

Japan 2002. Romantiek van Takeshi Kitano. Met o.a. Miho Kanno, Tatsuya Mihashi, Chieko Matsubara, Kyoko Fukada en Tsutomu Takeshige.

Matsumoto heeft zijn verloving met Sawako verbroken om met de dochter van zijn rijke directeur te trouwen. Maar wanneer hij hoort dat zijn voormalige geliefde haar verstand heeft verloren bij een zelfmoordpoging, keert hij naar haar terug. Samen zwerven ze dan door Japan, met elkaar verbonden door een koord. Dolls heeft het typische staccato ritme van Kitano's beste werk en bevat mooie shotcomposities. De kostuums van Yohji Yamamoto zijn kleurrijk, en de film is knap gemonteerd. Dolls is bewonderenswaardig - en ook een beetje saai.

Delbaran

2001 | Drama

Japan/Iran 2001. Drama van Abolfazl Jalili. Met o.a. Kaim Alizadeh, Rahmatollah Ebrahimi, Hossein Hashemian, Ahmad Mahdavi en Kaeem Alizadeh.

De twaalfjarige Kaim werkt in een Iraans gehucht, Delbaran, aan de grens van Iran-Afghanistan. De vrachtwagenchauffeurs lijken hier de enige bewoners van de woestijn te zijn. De twaalfjarige Kaim werkt zich voor de vrachtwagenchauffeurs in het zweet in Delbaran. Hij zet thee, haalt onderdelen van de vrachtauto's op en regelt de nodige reparaties. Het enige moment dat Kaim niet werkt, is wanneer hij zich moet schuilhouden voor de politie, die regelmatig controleert of er zich geen illegale Afghanen schuilhouden in het gehucht. Het leven van de hardwerkende Kaim verandert drastisch wanneer er een nieuwe grensweg wordt aangelegd die het dorp Delbaran links laat liggen

Zhantai

2000 | Drama

Japan/Hongkong SAR van China/Frankrijk/China 2000. Drama van Jia Zhangke. Met o.a. Wang Hong-wei, Liang Jing Dong, Yang Tian-yi, Wang Bo en Zhang Fengyi.

Platform verhaalt over een groep idealistische theatermakers tussen 1979 en 1989 in China.

Takeshi Kitano - Shinshutsu Kibotsu

1999 | Documentaire, Biografie

Frankrijk/Japan 1999. Documentaire van Jean-Pierre Limosin. Met o.a. Takeshi Kitano en Shiguehiko Hasumi.

Een lang gesprek van filosoof Hasumi met de Japanse regisseur Takeshi Kitano, opgenomen in diens appartement. Kitano werd geboren te Tokyo in 1947 uit arme ouders met wie hij steeds in conflict lag. Om wat geld bij te verdienen vormde hij als tiener de komische act `The Two Beats` en toen hij aangezocht werd om als filmacteur op te treden ging hij onder de naam Beat Kitano. Zo was hij o.a. te zien in MERRY CHRISTMAS MR. LAWRENCE in 1982 en JOHNNY MNEMONIC in 1995. In 1989 debuteerde hij als acteur/ regisseur met SONO OTOKO KYOBO NI TSUKI (Violent Cop), gevolgd door titels als SONATINE, MINNA YATTERUKA (Getting Any), zijn doorbraakfilm HANA-BI, KIDS RETURN en SUMMER OF KIKUJIRO. Hij wordt beschouwd als een van de meest vernieuwende Japanse cineasten van de jaren 1990. Uit alle genoemde films krijgen we fragmenten te zien. Limosin schreef het scenario. Voor de montage tekenden Danielle Anézin en Thierry Demay. Fotografie is van Jean-Marc Fabre en Eiichi Sakuma.

Begin

1998 |

Japan 1998. Takeshi Kitano. Met o.a. Otsuka Yoshitaka, Nagato Kazuhiro, Asano Junichirou, Ito Kikuo en Morishita Yoshiyuki.

Een lang gesprek van filosoof Hasumi met de Japanse regisseur Takeshi Kitano, opgenomen in diens appartement. Kitano werd geboren te Tokyo in 1947 uit arme ouders met wie hij steeds in conflict lag. Om wat geld bij te verdienen vormde hij als tiener de komische act `The Two Beats` en toen hij aangezocht werd om als filmacteur op te treden ging hij onder de naam Beat Kitano. Zo was hij o.a. te zien in MERRY CHRISTMAS MR. LAWRENCE in 1982 en JOHNNY MNEMONIC in 1995. In 1989 debuteerde hij als acteur/ regisseur met SONO OTOKO KYOBO NI TSUKI (Violent Cop), gevolgd door titels als SONATINE, MINNA YATTERUKA (Getting Any), zijn doorbraakfilm HANA-BI, KIDS RETURN en SUMMER OF KIKUJIRO. Hij wordt beschouwd als een van de meest vernieuwende Japanse cineasten van de jaren 1990. Uit alle genoemde films krijgen we fragmenten te zien. Limosin schreef het scenario. Voor de montage tekenden Danielle Anézin en Thierry Demay. Fotografie is van Jean-Marc Fabre en Eiichi Sakuma.

Hana-bi

1997 | Misdaad, Drama, Thriller

Japan 1997. Misdaad van Takeshi Kitano. Met o.a. Takeshi Kitano, Kayoko Khishimoto, Ren Ôsugi en Susumu Terajima.

Miyuki, de vrouw van rechercheur Yoshitaka Nishi (regisseur Kitano zelf) is ongeneeslijk ziek. Terwijl hij haar in het ziekenhuis bezoekt, wordt zijn collega Horibe (Ôsugi) neergeschoten, waardoor deze verlamd raakt. Verbitterd neemt hij ontslag om met Miyuki (Kishimoto) een laatste reis door Japan te maken. Het geld voor deze reis en voor steun aan Horibe, die wil gaan schilderen, leent Nishi van gangsters. Om hen terug te betalen, berooft hij in politieuniform een bank. Verstilde, poëtische momenten worden afgewisseld met keihard geweld, onthutsend drama met gitzwarte humor. De film is daarmee volstrekt in evenwicht.

Kids Return

1996 | Drama, Familiefilm, Experimenteel, Actiefilm

Japan 1996. Drama van Takeshi Kitano. Met o.a. Masanobu Ando, Ken Kaneko, Leo Morimoto, Hatsuo Yamaya en Mitsuko Oka.

Een toevallige ontmoeting brengt twee jongeren terug naar het verleden van hun rebelse schooltijd. Massaru en Shinji zijn gezworen kameraden die intimidatie en ongein tot kunst verheven hebben. Als Masaru op een dag een paar rake klappen te verwerken krijgt, stort hij zich samen met Shinji op de bokssport. (IdH/VPRO Gids)

Zatôichi abare-himatsuri

1970 | Avonturenfilm, Actiefilm, Drama

Japan 1970. Avonturenfilm van Kenji Misumi. Met o.a. Reiko Ohara, Tatsuya Nakadai, Shintarô Katsu en Masayuki Mori.

Legendarische actieheld Shintarô Katsu schittert voor de eenentwintigste keer als Zatoichi, de blinde zwaardvechter en reizende masseur die met hypergevoelige zintuigen en een bliksemsnel zwaard vecht voor wat hem uitkomt. In deze aflevering huist hij in een gewelddadig stadje waar hij een blinde yakuzabaas tegen het lijf loopt. De gangster wil hem dood en probeert zijn doel te bereiken met huurmoordenaars, een fraaie vrouw en tenslotte het titelfestival. Fire festival is een feest van actie en komedie met de geniale Shintarô Katsu in topvorm als de onnavolgbare vechter. Deze aflevering is vooral bekend vanwege de badhuisvechtscène waarin de vechters elkaar (naakt) met zwaarden en emmers te lijf gaan.

Kikyo

1964 | Drama

Japan 1964. Drama van Katsumi Nishikawa. Met o.a. Masayuki Mori, Sayuri Yoshinaga, Mieko Takamine en Shinsuke Ashida.

Een Japans meisje ontdekt dat haar vader niet is gestorven zoals de hele familie denkt. Verfilmde versie van de roman van Jiro Osaragi, één van de eerste na-oorlogse komedies, die in Europa en de Verenigde Staten uitkwam in vertaling. Goed gemaakt en een prima rol van Mori, één van de hoofdrolspelers uit RASHOMON.

Bushido Zankoku monogatari

1964 | Historische film, Avonturenfilm

Japan 1964. Historische film van Tadashi Imai. Met o.a. Kinnosuke Nakamura, Yoshiko Mita, Masayuki Mori, Kyoko Mishida en Ineko Arima.

Het verhaal van de familie Ikura vanaf het jaar 1610, het jaar waarin het hoofd van de familie aanvaardt heer Hori en zijn clan te dienen. Een meesterljke film, die succes had op diverse festivals en de mythe van de samoerai goed weergeeft.

Taiheiyo hitoribotchi

1963 | Drama

Japan 1963. Drama van Kon Ichikawa. Met o.a. Yujiro Ishihara, Masayuki Mori, Kinuyo Tanaka en Shiro Osaka.

Een man is geobsedeerd door zijn verlangen in zijn eentje de Stille Oceaan over te varen in zijn jacht Mermaid. Een film die berust op een waar gebeurd verhaal en waarvan het scenario is gebaseerd op het boek. Net als in THE SPIRIT OF ST LOUIS wordt de eentonigheid doorbroken door middel van flash-backs over het verleden van de hoofdrolspeler.

Alone On The Pacific

1963 |

1963. Kon Ichikawa. Met o.a. Ruriko Asaoka, Masayuki Mori, Kinuyo Tanaka en Yujiro Ishihara.

Een man is geobsedeerd door zijn verlangen in zijn eentje de Stille Oceaan over te varen in zijn jacht Mermaid. Een film die berust op een waar gebeurd verhaal en waarvan het scenario is gebaseerd op het boek. Net als in THE SPIRIT OF ST LOUIS wordt de eentonigheid doorbroken door middel van flash-backs over het verleden van de hoofdrolspeler.

Warui yatsu hodo yoku nemuru

1960 | Misdaad, Thriller, Film noir, Drama, Experimenteel

Japan 1960. Misdaad van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Takeshi Kato, Masayuki Mori en Takashi Shimura.

De directeur van een belangrijke onderneming huwt zijn dochter uit aan zijn persoonlijke secretaris. Een thriller waarvan het verhaal v.n.l. gaat over corruptie en die, hoewel hij thuishoort in de meest vruchtbare periode van Kurosawa, één van de meest zwakke en saaie werken is van deze grote regisseur.

Ototo

1960 | Drama

Japan 1960. Drama van Kon Ichikawa. Met o.a. Keiko Kishi, Hiroshi Kawaguchi, Kinuyo Tanaka, Masayuki Mori en Hiroshi Kawaguchi.

Een lastige, verdeelde familie wordt weer één als de minderjarige broer en zoon Kawaguchi tuberculose blijkt te hebben. Alles draait in deze film om zijn warme vriendschap met zijn oudere zuster Kishi. Een sentimenteel drama.

Banka

1957 | Drama

Japan 1957. Drama van Heinosuke Gosho. Met o.a. Yoshiko Kuga, Masayuki Mori en Mieko Takamine.

Reika Hyodo, een jonge, gehandicapte vrouw, woont met haar vader op het eiland Hokkaido. Ze wordt verliefd op een getrouwde architect en wanneer ze ontdekt dat zijn vrouw er een minnaar op nahoudt, begint ze een verhouding met hem. Een aardige film.

Yokihi

1955 | Romantiek, Drama

Japan 1955. Romantiek van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Machiko Kyo, Sô Yamamura, Eitaro Shindo, Sakae Ozawa en Masayuki Mori.

Keizer Mori neemt de plattelandsdochter Kyo tot concubine. Hij wordt door zijn hebzuchtige verwanten van de troon verstoten, Kyo wordt gedood en Mori aanbidt haar standbeeld. Een adembenemend mooie, poëtische liefdesgeschiedenis, fabel, tragedie. Ook bekend als PRINCESS YANG KWEI FEI.

Ukigumo

1955 | Drama, Romantiek

Japan 1955. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Masayuki Mori, Mariko Okada, Daisuke Katô en Isao Yamagata.

In 1946 keert Yukiko Koda (Takamine) terug uit Indochina (tegenwoordig Vietnam), waar ze in WO II als secretaresse gewerkt had tijdens de Japanse bezetting. Ze zoekt Kengo Tomioka (Mori) op, een landbouwkudig ingenieur, die ze er heeft leren kennen en met wie zij een amoureuze relatie had. Kengo had haar beloofd van zijn vrouw Kuniko (Nakakita) te gaan scheiden, maar als de deur wordt open gedaan staat Kengo`s vrouw Kuniko in de deurpost. Teleurgesteld probeert Yukiko het hoofd boven water te houden en sluit uit materi[KA3]ele nood vriendschap met een Amerikaanse GI (James), die tot de bezetters van haar land hoort. Na een tijd komt Kengo haar opzoeken en vraagt haar mee te gaan naar een kuurplaats in de bergen. Kengo is een trouweloze hond, want hij gaat in op de avances van Osei Mukai (Okada), de jonge vrouw van de oudere herbergier. Jaren later kunnen Kengo en Yukiko eindelijk samen zijn en ze besluiten naar het Zuiden van Japan te gaan. Onderweg wordt Yukiko ziek en zij sterft bij aankomst. Dit zeer Japanse drama wordt gerekend tot een der belangrijkere films van regisseur Naruse, die het rond zijn vijftigste draaide. Het spel van de twee hoofdrollen is prachtig en maakt de film nog altijd de moeite waard, ook al is hij in zwart-wit. Scenario van Yôko Misuki naar de roman van Fumiko Hayashi. Camerawerk van Masao Tamai.

Kokoro

1954 | Drama

Japan 1954. Drama van Kon Ichikawa. Met o.a. Masayuki Mori, Michiyo Aratama, Tatsuya Mihashi en Shoji Mashui.

Het gekwelde privéleven van de student Nobuchi. Eén van de minder belangrijke films van Ichikawa, die overigens de voornaamste Japanse regisseur uit de filmgeschiedenis is. In deze film valt vooral de opbouw met behulp van flash-backs op.

Ugetsu Monogatari

1953 | Drama, Oorlogsfilm

Japan 1953. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Machiko Kyo, Masayuki Mori, Kinyo Tanaka, Sakae Ozawa en Mitsu-ko Mito.

Een griezelig spookverhaal uit Japan in de 16e eeuw, over twee boeren die hun gezin in de steek laten, de [KA1]e[KA1]en om in de stad rijk te worden, de ander om een samoerai te worden. Deze prachtig gefotografeerde film (camera Kazuo Miyagawa) werd bekroond op het filmfestival van Venetië.

Kaniko sen

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Sô Yamamura. Met o.a. Sô Yamamura, Sumiko Hidaka, Masayuki Mori, Shin Morikawa en Sanae Nakahara.

Een aangrijpend sociaal drama over een opstand van arme vissers die in onmenselijke omstandigheden werken op gigantische fabrieksschepen. Een persoonlijke triomf voor Yamamura, die niet alleen het scenario schreef en regisseerde, maar ook de hoofdrol voor zijn rekening nam. Ook bekend als THE CRAB-CANNING SHIP.

Ani Imoto

1953 |

Japan 1953. Mikio Naruse. Met o.a. Masayuki Mori en Machiko Kyo.

Een aangrijpend sociaal drama over een opstand van arme vissers die in onmenselijke omstandigheden werken op gigantische fabrieksschepen. Een persoonlijke triomf voor Yamamura, die niet alleen het scenario schreef en regisseerde, maar ook de hoofdrol voor zijn rekening nam. Ook bekend als THE CRAB-CANNING SHIP.

The Lady from Musashino

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Tanaka Kinuyo, Masayuki Mori, Sô Yamamura en Yukiko Todoroki.

In de verwarring en de cynische atmosfeer die de tijd na de Japanse capitulatie overheersen, is de jonge Michiko de enige die haar eergevoel behoudt. Ze is ongelukkig getrouwd met een professor die met behulp van Franse literatuur zijn losbandige leven goedpraat, maar ze blijft onverstoorbaar en trouw. Het is bij Mizoguchi bijna onvermijdelijk dat zo'n vrouw tenonder zal gaan. Haar ouderwetse zuiverheid tussen de opportunisten maakt haar tot een ideale martelaar, een noodlot dat in een precies geplande regie wordt uitgewerkt.

Hakuchi

1951 | Drama, Experimenteel

Japan 1951. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Masayuki Mori, Setsuko Hara, Takashi Shimura, Yoshika Kuga en Eijirô Yanagi.

Enige tijd na de afloop van WO II (1939-1945) ontmoet de gedemobiliseerde soldaat Kinji Kameda (Mori) na zijn verpleging in een psychiatrische inrichting in Okinawa op de veerboot naar Hokkaido, het grote noordelijke eiland van Japan, Denkichi Akama (Mifune), die op weg is naar de begrafenis van zijn vader, een plaatselijke notabele. Kameda heeft een trauma, veroorzaakt door een gefingeerde executie tijdens de oorlog, waardoor men hem een zonderling vindt. Hij heeft lak aan geld, wat idioot is. Akama had zijn geboorte-eiland verlaten omdat hij beschuldigd was van diefstal van geld dat aan zijn vader toebehoorde om een ring te kopen voor een meisje, Taeko (Hara) dat hij begeerde. Hij is indertijd weggegaan om een diepe vernedering te voorkomen. Kameda wordt verliefd op Taeko, die hij slechts op de foto ziet. Kameda hoort dat Taeko met een zekere Kayama (Chiaki) zal gaan trouwen, maar Akama troeft hem af met de prijs van [KA1]e[KA1]en miljoen yen. Het loopt echter verkeerd en Akama doodt haar (het hoogtepunt van de film) omdat hij beseft dat hij haar nooit zal krijgen. Kuroswa`s bewerking voor de film van Feodor M. Dostojevski`s roman [KL]De Idioot[KLE], waaraan hij zijn eigen interpretatie (de verplaatsing in het verslagen Japan) en andere elementen toevoegde, zoals de rol die hij aan het landschap toebedeelde. Deze interessante film is verschrikkelijk lang - meer dan vier uur - en werd voor het uitkomen door de distributeur bekort tot ruim twee[KA3]enhalf uur (166m), maar het is dan nog steeds teveel en door de behandeling op de snijtafel moeilijker te volgen. Bovendien is door deze bekorting de werkelijke waarde van het werk van de grote meester moeilijker in te schatten. Dat is jammer, want de rolverdeling is beslist heel markant en de mooie Hara als Taeko is een zeer aantrekkelijk actrice. Kurosawa schreef het scenario samen met Eijiro Hisaita en de fraaie zwart-wit fotografie is van Toshio Ubukata. Voor Kurosawa adepten verplichte kost - anderen mogen zich bedenken.

Rashômon

1950 | Misdaad, Drama, Mysterie, Thriller

Japan 1950. Misdaad van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Machiko Kyô, Masayuki Mori, Takashi Shimura en Minoru Chiaki.

Klassieker van Kurosawa speelt zich af in de buurt van de Rashomonpoort, de grootste poort naar de stad Kyoto, de oude hoofdstad van Japan. Een houthakker, een priester en een pauper hebben er beschutting gezocht tegen de regen en bespreken met elkaar verschillende versies van een sinister voorval dat zich recentelijk in de omgeving heeft afgespeeld. Op een bijna doortrapte manier suggereert de film dat alle versies van het verhaal waar en onwaar zijn. Er bestaat geen absolute waarheid, de waarheid is altijd gekleurd en gelaagd, zo luidt de boodschap. Een kleine cast van topacteurs - aangevoerd door Toshirô Mifune als de notoire bandiet - brengt Kurosawa's verhaalversies krachtig en ingetogen tot leven.

Tora no o o fumu otokotachi

1945 | Avonturenfilm, Drama

Japan 1945. Avonturenfilm van Akira Kurosawa. Met o.a. Susumu Fujita, Kenichi Enomoto, Denjiro Okochi, Masayuki Mori en Takashi Shimura.

Aan het eind van de 12de eeuw strijden twee broers om de macht over de samourai-clan Minamoto. Gemaakt tijdens en kort na WO II. De film werd verboden door het Amerikaanse bezettingsleger omwille van zijn nationalistische karakter. Hij zou pas in 1952 de bioscopen halen. Goed gemaakt en visueel erg stijlvol. De film heeft echter te lijden onder de korte speelduur. Engelse titels THE MEN WHO TREAD ON THE TIGER'S TAIL, THEY WHO STEP ON THE TIGER'S TAIL en WALKERS ON THE TIGER'S TAIL.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Masayuki Mori op televisie komt.

Reageer