Aurélien Recoing (1958): cast.
Er zijn 44 films gevonden.

Deux femmes

2021 |

Frankrijk 2021. Isabelle Doval. Met o.a. Odile Vuillemin, Agathe Bonitzer en Aurélien Recoing.

In 1965 wordt in noord Frankrijk winkelierster Colette Chevraux (Vuillemin) valselijk beschuldigd van moord op een bankier. Mogelijk hebben de aantijgingen iets te maken met haar vrije geest en progressieve kijk op vrouw-zijn. De jonge rechter Anne-Marie Leroux (Bonitzer) krijgt de zaak op haar bureau. Filmmaakster Doval kijkt terug op een tijdperk in Frankrijk, niet lang geleden, waarin vrouwen aanzienlijk minder persoonlijke en maatschappelijke bewegingsruimte hadden. Filmische bewerking van een zaak die in Frankrijk te boek staat als l’Affaire Monique Case, of l’Affaire du Bois Bleu.

La clinique du docteur H

2015 | Misdaad

Frankrijk 2015. Misdaad van Olivier Barma. Met o.a. Elodie Frenck, Aurélien Recoing, Thomas Jouannet, Olivia Côte en Nicolas Marié.

Na een een-tweetje met minnaar Éric krijgt de gehuwde Cathy een auto-ongeluk. Ze belandt in de kliniek van de sinistere dokter H en voelt direct dat het er niet pluis is. Alweer derde telefilm naar de psychothriller The Cradle Will Fall van genre-instituut Mary Higgins Clark mag vanwege de duistere, beklemmende sfeer en goede vertolkingen (Recoing, Frenck) nogal geslaagd worden genoemd. Olivier Barma is de zoon van tv-regisseur Claude Barma (1918-1992), die onder meer tekende voor de legendarische miniseries Les rois maudits en Belphégor ou Le fantôme du Louvre.

La vie pure

2014 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 2014. Avonturenfilm van Jeremy Banster. Met o.a. Stany Coppet, Aurélien Recoing, Elli Medeiros, Daniel Duval en Alex Descas.

In 1949 ging de jonge Fransman Raymond Maufrais (Coppet) op zoek naar een mystieke, van menselijke afwezigheid verstoken plek in het Tumuk Human gebergte in Frans Guyana, waar zijn vader hem als kind over had verteld. Regisseur Banster volgt de man - naïef, avontuurlijk, koppig – tijdens zijn ontmoetingen met Amazonebewoners en de ontberingen die hem treffen. Co-scenarist Coppet zet een intrigerende ontdekkingsreiziger neer. Diens dagboek, later gepubliceerd en de basis voor deze film, is het enige wat uiteindelijk van Maufrais is teruggevonden. Opgenomen in Frans Guyana.

La vie d'Adèle

2013 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2013. Drama van Abdellatif Kechiche. Met o.a. Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Jérémie Laheurte, Aurélien Recoing en Catherine Salée.

Weergaloze vertelling over de jonge, volkse Adèle (Exarchopoulos), die tot haar eigen verbazing verliefd wordt op de vrijgevochten Emma (Seydoux). Het spel van de twee jonge vrouwen is zo naturel (met name van Exarchopoulos), dat de bijna drie uur durende film voorbij vliegt. In die drie uur opvallend veel en langdurige seksscènes, bedoeld om de (afnemende) hevigheid van de relatie weer te geven. Kechiche kreeg voor La vie d'Adèle de Gouden Palm in Cannes, die hij - voor het eerst in de geschiedenis van Cannes - moest delen met de twee hoofdrolspeelsters.

Ça ne peut pas continuer comme ça!

2012 | Komedie, Drama

Frankrijk 2012. Komedie van Dominique Cabrera. Met o.a. Aurélien Recoing, Serge Bagdassarian, Sylvia Bergé, Bérangère Bonvoisin en Denis Podalydès.

Midden in crisistijd is de Franse president Nuissbaum al doodziek. Er moeten niettemin drastische beslissingen worden genomen om allerlei landsproblemen het hoofd te bieden. Aldus rijpt het eureka-idee om een acteur in te huren die als dubbelganger naar buiten treedt. Krankjoreme premisse wordt strak uitgespeeld in deze amusante tv-film van de Frans-Algerijnse scenariste-regisseuse Cabrera. De farce is bovendien een novum in de rijke filmhistorie van Frankrijk: het betreft hier de eerste coproductie met de prestigieuze Comédie Française. Bijrollen van Denis Podalydès en Julie-Marie Parmentier.

Le métis de Dieu

2012 | Biografie, Drama

Frankrijk 2012. Biografie van Ilan Duran Cohen. Met o.a. Laurent Lucas, Aurélien Recoing, Audrey Dana en Pascal Greggory.

Tijdens de bezettingsjaren in Frankrijk besluit de veertienjarige Joodse jongen Aaron Lustiger zich tot het katholicisme te bekeren. Zijn moeder wordt later vermoord in een vernietigingskamp. Na de oorlog wordt hij priester, schopt het tot bisschop van Orleans en aartsbisschop van Parijs en raakt bevriend met paus Johannes Paulus II. De geplande vestiging van een nonnenklooster in Auschwitz opent oude wonden. Ambachtelijk gemaakte biopic met goed spel, over een man die de soms getroebleerde relatie tussen de katholieke kerk en het Jodendom probeerde te verbeteren.

Le Grand Georges

2012 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk 2012. Biografie van Francois Marthouret. Met o.a. Xavier Gallais, Marie Denarnaud, Philippine Pierre-Brossolette, Thomas Chabrol en Aurélien Recoing.

Leraar Georges Guingouin (1913-2005), zoon van een lagereschooldirectrice en een in La Grande Guerre gesneuvelde beroepsmilitair, ging in 1941 ondergronds. Vanwege zijn heldhaftige acties en weigering om de Moskoulijn van de Parti communiste français te volgen, werd hij de beroemdste maquisard (verzetsstrijder) in de Limousin ten tijde van Pétains Vichy. Na WO II kwamen Guingouins insubordinatie, anti-stalinisme en compromisloze afrekeningen met collaborateurs terug als een scheermesboemerang. Deze verzorgde tv-productie doet 'lo Grand' recht, titelvertolker Gallais lijkt bovendien als twee druppels water op de man.

L'ombre d'un flic

2011 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 2011. Thriller van David Delrieux. Met o.a. Aurélien Recoing, Natalia Dontcheva, Coralie Revel en Pascal Demolon.

Narcoticarechercheur Julien Ortéguy (Recoing), nog steeds rouwend om zijn gestorven dochter, wordt onverwacht overgeplaatst van de zuidwestelijke provinciestad Libourne naar Parijs. Daar stuit hij in zijn nieuwe werkkring op een muur van onwil: zijn team accepteert hem niet als vervanger van de door gangsters vermoorde vrijbuiter Bianco. Met bescheiden middelen gedraaide televisiepolicier haalt dividend uit het sleetse genreverhaal en de grauwe grotestadslocaties. De karaktervolle en onderkoeld acterende Recoing (ook op dreef in het duistere Demain dès l'aube) draagt de soms pittige thriller met gemak.

Joseph et la fille

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Xavier De Choudens. Met o.a. Jacques Dutronc, Hafsia Herzi, Aurélien Recoing en Denis Ménochet.

Na twintig jaar in de nor wil gangster Joseph een laatste casinokraak zetten. Wanneer hij - aanvankelijk hardhandig - in contact komt met Julie, de kleincriminele dochter van zijn overleden celmaat, heeft hij zijn assistente gevonden. Klinkt naar fijne ouderwetse noir, niet? Helaas kan het vakmatig geschoten resultaat niet in de schaduw staan van Franse genreklassiekers als Mélodie en sous-sol en Bob le Flambeur. Dutroncs vermoeide kop en zwijgzaamheid missen hun typecastingeffect niet en Herzi is ontegenzeglijk sexy als kruidje-roer-me-niet op vroege dwaalwegen. Het duo verdiende simpelweg een geïnspireerdere scenarist-regisseur.

Demain dès l'aube

2009 | Drama

Frankrijk 2009. Drama van Denis Dercourt. Met o.a. Vincent Perez, Jérémie Renier, Aurélien Recoing, Anne Marivin en Gérald Laroche.

Gedeprimeerde pianist Mathieu let tijdens een hospitaalverblijf van hun moeder op jongere en geestelijk instabiele broer Paul. Deze sleept hem mee in de vreemde wereld waar oorlogshistorisch verdwaasden fanatiek Napoleontische veldslagen naspelen. Regisseur en altviolist Dercourt, al op dreef met de subtiele pianothriller La tourneuse de pages, laat opnieuw grenzen tussen drama en psychothriller vervagen. Deze keer versmelten ook spel en realiteit. Kostuumscènes harmoniëren met klassieke klanken, stemmige fotografie vangt perfect het sinistere rollenspel in de nevelochtend. Filmtitel ('Morgen bij dageraad') verwijst naar een beroemd dodengedicht van Victor Hugo.

Il Resto Della Notte

2008 | Drama

Italië 2008. Drama van Francesco Munzi. Met o.a. Sandra Ceccarelli, Aurélien Recoing, Stefano Cassetti, Laura Vasiliu en Valentina Cervi.

Gedeprimeerde pianist Mathieu let tijdens een hospitaalverblijf van hun moeder op jongere en geestelijk instabiele broer Paul. Deze sleept hem mee in de vreemde wereld waar oorlogshistorisch verdwaasden fanatiek Napoleontische veldslagen naspelen. Regisseur en altviolist Dercourt, al op dreef met de subtiele pianothriller La tourneuse de pages, laat opnieuw grenzen tussen drama en psychothriller vervagen. Deze keer versmelten ook spel en realiteit. Kostuumscènes harmoniëren met klassieke klanken, stemmige fotografie vangt perfect het sinistere rollenspel in de nevelochtend. Filmtitel ('Morgen bij dageraad') verwijst naar een beroemd dodengedicht van Victor Hugo.

L'ennemi intime

2007 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 2007. Drama van Florent-Emilio Siri. Met o.a. Benoît Magimel, Albert Dupontel, Aurélien Recoing, Marc Barbé en Eric Savin.

Kabylië, Algerije, juni 1959. De Onafhankelijkheidsoorlog wordt op brute en barbaarse manier uitgevochten tussen de Franse bezetters en de rebellen van het Algerijnse bevrijdingsfront. Luitenant Terrien is een idealistische Fransman die de leiding krijgt over een peloton soldaten. Principieel is hij tegen onnodig geweld en daardoor komt hij al snel in conflict met sergeant Dougnac.

Pardonnez-moi

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Maïwenn. Met o.a. Pascal Greggory, Mélanie Thierry en Aurélien Recoing.

Geïmproviseerd familiedrama in de traditie van Thomas Vinterbergs Festen rond een zwangere vrouw (regisseur Le Besco) die een film maakt over haar familie zodat haar kind later de verknipte familierelaties kan begrijpen. 'Vergeef me' is het regie- en scenariodebuut van actrice Le Besco. De film is deels gebaseerd op haar eigen ervaringen. Zo werd ze tot bloedens toe geslagen door haar vader en baarde ze op haar zestiende een kind (van cineast Luc Besson). Het begeleidend interview op de dvd maakt duidelijk dat de film is bedoeld 'om de pijn uit de kindertijd te verdrijven'.

Les fragments d'Antonin

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 2006. Drama van Gabriel Le Bomin. Met o.a. Grégori Derangère, Aurélien Recoing, Anouk Grinberg, Niels Arestrup en Yann Collette.

Een Franse psychiater (Recoing) probeert anno 1919 te achterhalen wat er is gebeurd met een militair (Derangère) die als goedgemutste postduifverzorger aan WO I begon en als psychisch wrak eindigde. Het fysieke zeer wordt intussen verzorgd door een lieflijke verpleegster (Grinberg). Debuterend regisseur en scenarist Le Bomin gebruikte zijn beperkte budget om met beelden van de kliniek en van de loopgraven een fascinerende ontdekkingsreis door de krochten van de menselijke psyche te construeren. Debuutfilms zijn dikwijls topzwaar vanwege een overijverige maker maar Le Bomin hield zich gelukkig in. Zijn eersteling is een onopgesmukt relaas, gevat in schilderachtig belichte scènes, uitgespeeld door vakbekwame lieden.

Trois couples en quête d'orage

2005 | Komedie

Frankrijk 2005. Komedie van Jacques Otmezguine. Met o.a. Hippolyte Girardot, Aurélien Recoing en Samuel Labarthe.

Een Franse psychiater (Recoing) probeert anno 1919 te achterhalen wat er is gebeurd met een militair (Derangère) die als goedgemutste postduifverzorger aan WO I begon en als psychisch wrak eindigde. Het fysieke zeer wordt intussen verzorgd door een lieflijke verpleegster (Grinberg). Debuterend regisseur en scenarist Le Bomin gebruikte zijn beperkte budget om met beelden van de kliniek en van de loopgraven een fascinerende ontdekkingsreis door de krochten van de menselijke psyche te construeren. Debuutfilms zijn dikwijls topzwaar vanwege een overijverige maker maar Le Bomin hield zich gelukkig in. Zijn eersteling is een onopgesmukt relaas, gevat in schilderachtig belichte scènes, uitgespeeld door vakbekwame lieden.

Le crime des renards

2005 | Drama, Biografie, Misdaad

Frankrijk 2005. Drama van Serge Meynard. Met o.a. Aurélien Recoing, Nathalie Besançon, Johan Cuny, Elise Vialaret en Christophe Vincent.

Een Frans dorp in de Jura, 1962. Tijdens een heimelijke ontmoeting tussen getrouwde Baptiste (Recoing) en minnares Charlotte (Besançon) verdrinkt het zoontje van de laatste. Vaderlief dwingt zijn vierjarige dochtertje, enige getuige van de tragedie, tot zwijgen en tracht een vreemdeling de kinderdood in de schoenen te schuiven. Met deze semi-autobiografische, beklemmende tv-film behandelt Meynard min of meer dezelfde thema's als in Le sang du renard (1995): precaire ouder-kind-relatie, angst voor het onbekende, het fatale toeval. Scenario en plaats van handeling herinneren meer dan eens aan de klassieke psychothriller Es geschah am hellichten Tag (1958) van Ladislao Vajda.

Gespenster

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Julia Hummer, Sabine Timoteo, Marianne Basler, Aurélien Recoing en Benno Fürmann.

De Duitse filmmaker Christian Petzold werd bekend met de haast Hitchcockiaanse thrillers Die Innere Sicherheit en Toter Mann (beide op het International Film Festival Rotterdam vertoond). In deze wat tragere film draait de plot rond een echtpaar. Hun driejarige kind is enkele jaren geleden verdwenen, waarna de vrouw in een psychiatrische inrichting is beland. Net als Die Innere Sicherheit werd het scenario van Gespenster (mede)geschreven door Harun Farocki, de regisseur van de vermaarde documentaire Videogramme einer Revolution over de laatste dagen van de Roemeense dictator Nicolae Ceaucescu. Genomineerd voor een Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn.

13 (Tzameti)

2005 | Thriller, Misdaad, Drama

Frankrijk 2005. Thriller van Gela Babluani. Met o.a. George Babluani, Aurélien Recoing, Fred Ulysse en Pascal Bongard.

Sébastian is een Georgische klusjesman in Frankrijk (gespeeld door de jongere broer van de filmmaker), die zijn loon dreigt mis te lopen wanneer zijn opdrachtgever sterft aan een overdosis. In diens huis vindt Sébastian een ticket met aanwijzingen naar een geheimzinnig hotel. Hij besluit het te pikken, in de hoop alsnog iets te kunnen verdienen. Al gauw is Sébastian betrokken bij een schimmige groep mensen en moet hij vrezen voor zijn leven. Nihilistische debuutfilm van Babluani is een kruising tussen Buñuel en Tarantino, die vakkundig afstevent op een adembenemende climax.

Tout un hiver sans feu

2004 | Drama

Zwitserland​/​​België 2004. Drama van Greg Zglinski. Met o.a. Aurélien Recoing, Marie Matheron, Gabriela Muskala, Blerim Gjoci en Nathalie Boulin.

Omdat hun dochter is omgekomen in een vuur is het maken van vuur taboe in de boerderij van Jean (Recoing) en zijn zwaar getraumatiseerde vrouw (Matheron). Ironisch genoeg is Jean vanwege geldgebrek gedwongen te werken in een metaalfabriek - waar vuur juist heerst, alsof het Jeans eigen inferno betreft. Hier ontmoet hij een Albanese man en zijn zus, die in Kosovo hun eigen verschrikkingen hebben ervaren. Tout un hiver sans feu, Zwitserlands officiële inzending voor de Oscars, is zwaar van symboliek, maar weet er niet altijd de levenswijsheden aan te koppelen. Wat overblijft zijn prachtige plaatjes van de Jura-bergen en integer acteerwerk.

L'ennemi naturel

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Pierre-Erwan Guillaume. Met o.a. Jalil Lespert, Aurélien Recoing, Patrick Rocca en Guillaume Bienvenu.

Vernuftig drama, gefilmd op locatie aan de Bretonse kust even boven Brest, over de jonge politieman Luhel (Lespert) die geobsedeerd raakt door rouwdouwer Serge (Recoing), een man die wordt verdacht van betrokkenheid bij de dood van zijn tienerzoon. Luhel worstelt met zijn eigen seksualiteit en vaderschap en wordt langzaam verteerd door innerlijke twisten terwijl hij wordt opgezogen in de gepassioneerde wereld van vader en verdachte Serge. Regie- en scenariodebutant Guillaume is inventief in zijn gebruik van de sereniteit en woestheid van de kust om de wisselende stemmingen van de personages en het verhaal te definiëren. Een psychologische nagelbijter.

Un jeu d'enfants

2001 | Horror, Fantasy

Frankrijk 2001. Horror van Laurent Tuel. Met o.a. Karin Viard, Charles Berling, Ludivine Sagnier, Camille Vatel en Alexandre Bongibault.

Vernuftig drama, gefilmd op locatie aan de Bretonse kust even boven Brest, over de jonge politieman Luhel (Lespert) die geobsedeerd raakt door rouwdouwer Serge (Recoing), een man die wordt verdacht van betrokkenheid bij de dood van zijn tienerzoon. Luhel worstelt met zijn eigen seksualiteit en vaderschap en wordt langzaam verteerd door innerlijke twisten terwijl hij wordt opgezogen in de gepassioneerde wereld van vader en verdachte Serge. Regie- en scenariodebutant Guillaume is inventief in zijn gebruik van de sereniteit en woestheid van de kust om de wisselende stemmingen van de personages en het verhaal te definiëren. Een psychologische nagelbijter.

L'emploi du temps

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Laurent Cantet. Met o.a. Karin Viard, Nicolas Kalsch, Marie Cantet, Monique Mangeot en Jean-Pierre Mangeot.

Cantet maakt het soort geëngageerde, nagels-op-het-schoolbord-cinema waar critici graag papieren bomen over opzetten en festivaljury's in haute couture gewichtige prijzen over uitstrooien. Dat hoeft geen belemmering te zijn voor sterke films, waarvan akte in dit verhaal over kantoorstropdas Vincent (Recoing) die zijn baan verliest en dat voor gezin en vrienden verzwijgt. Een verontrustende solozwerftocht door een plotseling zinloos geworden allemansbestaan begint. Het gegeven leverde eerder de vermakelijke Franse tragikomedie Une époque formidable (1991) op, in alles het tegenovergestelde van het sluipend akelige L'emploi du temps.

La fidélité

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Andrzej Zulawski. Met o.a. Sophie Marceau, Guillaume Canet, Pascal Greggory, Michel Subor en Magali Noël.

Cantet maakt het soort geëngageerde, nagels-op-het-schoolbord-cinema waar critici graag papieren bomen over opzetten en festivaljury's in haute couture gewichtige prijzen over uitstrooien. Dat hoeft geen belemmering te zijn voor sterke films, waarvan akte in dit verhaal over kantoorstropdas Vincent (Recoing) die zijn baan verliest en dat voor gezin en vrienden verzwijgt. Een verontrustende solozwerftocht door een plotseling zinloos geworden allemansbestaan begint. Het gegeven leverde eerder de vermakelijke Franse tragikomedie Une époque formidable (1991) op, in alles het tegenovergestelde van het sluipend akelige L'emploi du temps.

La rivale

1999 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk​/​​België 1999. Drama van Alain Nahum. Met o.a. Michèle Morgan, Giorgio Albertazzi, Vanessa Dunne, Patricia Dinev en Hélène Roussel.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

Margot des Clairies

1998 | Komedie, Sportfilm

Frankrijk 1998. Komedie van Jean-Marc Seban. Met o.a. Virginie Peignien, Jean-Claude Drouot, Marie-Catherine Conti, Aurélien Recoing en Didier Sauvegrain.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

L'échappée

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Roger Guillot. Met o.a. Catherine Hosmalin, Aurélien Recoing, Dominique Frot, Clovis Cornillac en Brigitte Buc.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

Rideau de feu

1997 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1997. Drama van Igaal Niddam. Met o.a. Corinne Touzet, Mathieu Carrière, Romain Legrand, Aurélien Recoing en Paul Crauchet.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

Nestor Burma : Sortie des artistes

1997 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1997. Mysterie van Philippe Venault. Met o.a. Guy Marchand, Jeanne Savary, Pierre Tornade, Michel Fortin en Patrick Guillemin.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

La kiné : Le premier pas

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Aline Issermann. Met o.a. Charlotte Kady, Jacques Penot, Jacques Martial, Didier Bienaimé en Aurélien Recoing.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

D'or et de safran

1997 | Misdaad, Avonturenfilm

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1997. Misdaad van Marco Pico. Met o.a. Corinne Touzet, Lucie Phan, Santha Leng, Wu Hai en Jean-Marie Winling.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

La vie à trois

1996 | Komedie

Portugal​/​​Frankrijk 1996. Komedie van Christiane Lehérissey. Met o.a. Isabel Otéro, Aurélien Recoing, Catherine Jacob, Roger Mirmont en Bruno Madinier.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

En danger de vie

1996 | Familiefilm

Frankrijk 1996. Familiefilm van Bruno Gantillon. Met o.a. Fanny Cottençon, Frédéric Andrau, Aurélien Recoing, Voledia Serre en Alexandre Arbatt.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

Antoine

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Jérôme Foulon. Met o.a. Zabou Breitman, Arélien Recoing, Firmine Richard, Marie Caries en Benoît Le Pat Than.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

Les cinq dernières minutes : Un mort sur les pavés

1995 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1995. Mysterie van Jean-Marc Seban. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Jacques Balutin, Aurélien Recoing en Anne Gisèle Glass.

Een jonge veelbelovende wielrenner sterft tijdens de wielerklassieker Parijs-Roubaix. Onderzoek wijst uit dat hij vergiftigd werd. Le commissaire Massard (Santini) en zijn assistent Antoine Barrier (Hoden) gaan in het wielrennerswereldje op onderzoek uit. Het gif bevond zich in de fles van een gevierde Franse coureur en teamleider (Recoing), die het slachtoffer te drinken aanbood. Voelde deze ploegkapitein zich bedreigd door de rijzende ster in zijn team? Zo eenvoudig zit het natuurlijk niet in elkaar - daar kun je vergif op innemen! Het scenario is van Patrick Chêne, die zelf ook eventjes te zien is. Leuk om nu eens via een 'policier' een blik achter de schermen te krijgen over het gesjoemel in de volkssport van het wielrennen.

Julie Lescaut : Crédit revolver

1995 | Misdaad

Zwitserland​/​​Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Roger Dumas.

Julie Lescaut (Genest) wordt geconfronteerd met een vervelende zaak: sinds kort dringen mannen, die zich uitgeven voor politie-agenten, de woningen binnen van bejaarde mensen om hun spaarcentjes te stelen. Tot op heden ging dit nog niet gepaard met geweld, maar hoelang zal dat nog duren? Het debat over de onveiligheid in de stad komt weer ter sprake en de nieuwe assistent van de burgemeester ziet hier zijn kans mooi om voor een aparte lokale politiemacht te pleiten, die Lescaut en haar mensen de duivel kunnen aandoen. Interessant gegeven dat goed uitgewerkt werd en gemixt met enkele boeiende neventhema's. Het scenario van Eric Kristy tracht het verzwakte imago van de reeks wat op te vijzelen. Aan de camera stond Jean Monsigny. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Louis, enfant-roi

1993 | Historische film

Spanje​/​​Frankrijk 1993. Historische film van Roger Planchon. Met o.a. Carmen Maura, Maxime Mansion, Paolo Graziosi, Jocelyn Quivrin en Hervé Briaux.

Toneelman Planchon heeft de camera gepakt en zich verdiept in de grootse, complexe Franse geschiedenis. Zijn film gaat over de opvoeding van het kind dat op een dag de Zonnekoning zou zijn. Het resultaat van deze vingeroefening is een theatraal epos, waarin fabels en geschiedenis ludiek en ironisch zijn vermengd. Planchon werkte elke scène tot in de puntjes uit, of het nu ging om een gevecht, de pracht en praal of het dagelijkse leven. Deze vernuftig in elkaar gezette film lijkt op een spelletje spoorzoeken door de jeugd van een leider. Het geheel wordt gedragen door het nauwgezette spel van de jonge Mansion, die afwisselend naïef, zwaar, teder en autoritair overkomt. Het camerawerk is van Gérard Simon.

La note bleue

1991 | Historische film, Romantiek, Muziek

Polen​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1991. Historische film van Andrzej Zulawski. Met o.a. Marie-France Pisier, Janusz Olejniczak, Sophie Marceau, Féodor Atkine en Benoît Le Pecq.

Deze film schiet naast zijn doel. Chopin (Olejniczak) is in grote `Verwirrung der Gef[KA3]uhlen`, want hij kan niet kiezen tussen Georges Sand (Pisier) en haar dochter (Marceau), terwijl hij zelf niet begrijpt dat hij alleen maar houdt van de muziek die hij componeert. Teveel personages, teveel kwasi feministisch blah-blah, veel te veel semi-intellectueel gelul, etc., wat niet bijeen wordt gehouden door het zwakke scenario van regisseur Zulawski. Marceau's geloofwaardige rol als de op hol geslagen verliefde jonge vrouw is te gering om de film te dragen en het zeker niet onverdienstelijke spel van acteur-musicus Olejniczak, is toch beter op een muziek-CD. Fotografie van Andrzej Jaroszewicz. Gesitueerd in de zomer van 1846.

Les tisserands du pouvoir

1990 | Historische film

Canada​/​​Frankrijk 1990. Historische film van Claude Fournier. Met o.a. Gratien Gelinas, Michel Forget, Aurélien Recoing, Gabrielle Lazure en Corinne Dacla.

Een sage die in het prille begin van de 20e eeuw in Woonsocket speelt, niet ver van de haven van Bristol (Massachusetts). De levens van een familie uit Quebec die in de textielfabrieken van Nieuw-Engeland is komen werken en van Jacques Roussel, de afstammeling van een rijke weversfamilie uit Noord-Frankrijk die een dochteronderneming komt leiden, kruisen elkaar. Het belang van de film schuilt vooral in de realistische en minutieuze schets van deze soms succesvolle en soms minder succesvolle vestiging van duizenden immigranten. Een zeer verzorgde regie en een zeer geloofwaardig toontje.

Libertés, Libertés

1989 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Jean-Dominique de La Rochefoucauld. Met o.a. Sophie de La Rochefoucauld, Pierre Gérard, Aurélien Recoing, Didier Sandre en André Wilms.

Een verhaal over een liefde die op religieuze gronden en vanwege het bestaan van sociale verschillen niet geaccepteerd wordt in een klein stadje in het oosten van Frankrijk. Natuurlijk werd deze film gemaakt ter ere van de tweehonderdste verjaardag van de Franse Revolutie! Hij is echter nogal banaal en conventioneel en als hij al bedoeld is als familiefilm, dan moet het toch om een rare familie gaan! Hoewel zí[KA1]j een prachtige naam heeft is het produkt tamelijk bleekjes: Sandre redt zich aardig uit de brand, maar de genoemde Sophie zou een ander vak moeten kiezen.

Les dames du Creusot

1989 | Thriller

Frankrijk 1989. Thriller van Bruno Gantillon. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Martine Chevallier, Aurélien Recoing en Chloé Heyraud.

Getrouwe verfilming van een roman van Charles Exbrayat, verschenen in de beroemde reeks [KL]Le Masque[KLE], waarvoor deze produktieve acteur er maar liefst een stuk of honderd heeft geschreven. Onbeduidende huisarts Pierre (Donnadieu) is na een twaalftal jaren teruggekeerd naar Saint-Etienne. Hij verzorgt de armen en is eenzaam, met een fles wodka binnen handbereik. Dan duikt het verleden op in de gedaante van een meisje, dat hem een geheim toevertrouwt. Bij deze schrijver liggen humor en drama altijd dicht bij elkaar. Goede acteurs, maar de film zou boeiender zijn geweest met een minder kleurloze en saaie regie.

Cathérine de Médicis: Le tocsin de la Saint- Barthélemy

1989 | Biografie, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Biografie van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Aurélien Recoing, Simon Eine, Vincent Gauthier en Jean Dalric.

Het eerste deel van de tweedelige serie Cathérine de Médicis die de periode van 1568 tot 1572 bestrijkt en bedacht werd naar aanleiding van het boek van de historicus Jean Orieux. Nauwgezette reconstructie van een afschuwelijke tijd waarin de godsdienstoorlogen woedden en de hugenoten werden uitgemoord, een idiote politieke daad, maar niets bewijst dat Cathérine de Médicis hier schuldig aan was. Hoe dan ook, deze tv-film wordt van begin tot eind gedomineerd door de sterke persoonlijkheid van Sapritch (1916-1990). Op het witte doek is ze meestal afschuwelijk (omdat ze door haar uiterlijk altijd voor grove komedies gevraagd wordt), maar in deze film is ze perfect in de rol van een personage dat zo tweeslachtig is dat de historici het nooit eens zijn geworden over haar.

Baisers de secours, Les

1989 |

Frankrijk 1989. Philippe Garrel. Met o.a. Anémone, Brigitte Sy, Maurice Garrel, Philippe Garrel en Louis Garrel.

De avant garde-filmer bij uitstek, Philippe Garrel, wekt verwondering met dit werk. Het thema lijkt op het eerste gezicht erg simpel: het is het verhaal van een scheiding en de terugkeer in de huiselijke haard. Echter, in de film wordt nog een film opgenomen! Bovendien gaat het om een heus familieproject. Met uitzondering van An[KA1]emone behoren alle spelers of tot de familie Garrel of tot hun vriendenkring. De dialogen, die opvallen door hun discretie en geloofwaardigheid, zijn van Marc Cholodenko. Belichting en camerawerk (van Jacques Loiseleux) scheppen een dromerige sfeer. Er ontstaat een ontroerende huiselijke realiteit. Een keerpunt in de carrière van deze regisseur.

L' An Mil

1988 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Jean-Dominique de la Rochefoucauld. Met o.a. Aurélien Recoing, Christophe Odent en Philippe Clévenot.

In Frankrijk bij het naderen van het jaar duizend functioneert de staat niet meer naar behoren: de onveiligheid is dermate groot dat de inwoners hun steden verlaten om op het platteland en in beschermde natuurgebieden hun toevlucht te zoeken terwijl de adel en de heren het tegen elkaar opnemen. Een tijdperk van grote angst, goed weergegeven door een regisseur-historicus die tegelijkertijd de hoop 'op een nieuwe lente in de wereld' weet uit te drukken. Een hele drukke film vol verbetenheid maar die uiteindelijk niet pessimistisch van toon is.

Les Exploits d'un jeune Don Juan

1987 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1987. Komedie van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Claudine Auger, Serena Grandi, Marina Vlady, Fabrice Josso en François Perrot.

Verfilming van de erotische roman van Apollinaire. Een moeilijke en gewaagde onderneming die goed gelukt is: de scenarioschrijvers Carrière en Fleischmann hebben er geen pornofilm van gemaakt. Mingozzi brengt voortdurend de kunst van de suggestie in praktijk, hetgeen enigszins de pit aan het originele werk ontneemt met inbegrip van het vrijgevochten woordgebruik. Wat rest is een eerlijke poging zonder banaliteiten en met enkele venijnige kanttekeningen aan het adres van de burgerij anno 1914.