Aurélien Recoing

Acteur

Aurélien Recoing is acteur.
Er zijn 42 films gevonden.

La clinique du docteur H

2015 | Misdaad

Frankrijk 2015. Misdaad van Olivier Barma. Met o.a. Elodie Frenck, Aurélien Recoing, Thomas Jouannet, Olivia Côte en Nicolas Marié.

Na een een-tweetje met minnaar Éric krijgt de gehuwde Cathy een auto-ongeluk. Ze belandt in de kliniek van de sinistere dokter H en voelt direct dat het er niet pluis is. Alweer derde telefilm naar de psychothriller The Cradle Will Fall van genre-instituut Mary Higgins Clark mag vanwege de duistere, beklemmende sfeer en goede vertolkingen (Recoing, Frenck) nogal geslaagd worden genoemd. Olivier Barma is de zoon van tv-regisseur Claude Barma (1918-1992), die onder meer tekende voor de legendarische miniseries Les rois maudits en Belphégor ou Le fantôme du Louvre.

La vie d'Adèle

2013 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2013. Drama van Abdellatif Kechiche. Met o.a. Adèle Exarchopoulos, Léa Seydoux, Jeremie Laheurte, Aurélien Recoing en Catherine Salée.

Weergaloze vertelling over de jonge, volkse Adèle (Exarchopoulos), die tot haar eigen verbazing verliefd wordt op de vrijgevochten Emma (Seydoux). Het spel van de twee jonge vrouwen is zo naturel (met name van Exarchopoulos), dat de bijna drie uur durende film voorbij vliegt. In die drie uur opvallend veel en langdurige seksscènes, bedoeld om de (afnemende) hevigheid van de relatie weer te geven. Kechiche kreeg voor La vie d'Adèle de Gouden Palm in Cannes, die hij - voor het eerst in de geschiedenis van Cannes - moest delen met de twee hoofdrolspeelsters.

Ça ne peut pas continuer comme ça!

2012 | Komedie, Drama

Frankrijk 2012. Komedie van Dominique Cabrera. Met o.a. Aurélien Recoing, Serge Bagdassarian, Sylvia Bergé, Bérangère Bonvoisin en Denis Podalydès.

Midden in crisistijd is de Franse president Nuissbaum al doodziek. Er moeten niettemin drastische beslissingen worden genomen om allerlei landsproblemen het hoofd te bieden. Aldus rijpt het eureka-idee om een acteur in te huren die als dubbelganger naar buiten treedt. Krankjoreme premisse wordt strak uitgespeeld in deze amusante tv-film van de Frans-Algerijnse scenariste-regisseuse Cabrera. De farce is bovendien een novum in de rijke filmhistorie van Frankrijk: het betreft hier de eerste coproductie met de prestigieuze Comédie Française. Bijrollen van Denis Podalydès en Julie-Marie Parmentier.

Le métis de Dieu

2012 | Biografie, Drama

Frankrijk 2012. Biografie van Ilan Duran Cohen. Met o.a. Laurent Lucas, Aurélien Recoing, Audrey Dana en Pascal Greggory.

Tijdens de bezettingsjaren in Frankrijk besluit de veertienjarige Joodse jongen Aaron Lustiger zich tot het katholicisme te bekeren. Zijn moeder wordt later vermoord in een vernietigingskamp. Na de oorlog wordt hij priester, schopt het tot bisschop van Orleans en aartsbisschop van Parijs en raakt bevriend met paus Johannes Paulus II. De geplande vestiging van een nonnenklooster in Auschwitz opent oude wonden. Ambachtelijk gemaakte biopic met goed spel, over een man die de soms getroebleerde relatie tussen de katholieke kerk en het Jodendom probeerde te verbeteren.

Le Grand Georges

2012 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk 2012. Biografie van Francois Marthouret. Met o.a. Xavier Gallais, Marie Denarnaud, Philippine Pierre-Brossolette, Thomas Chabrol en Aurélien Recoing.

Leraar Georges Guingouin (1913-2005), zoon van een lagereschooldirectrice en een in La Grande Guerre gesneuvelde beroepsmilitair, ging in 1941 ondergronds. Vanwege zijn heldhaftige acties en weigering om de Moskoulijn van de Parti communiste français te volgen, werd hij de beroemdste maquisard (verzetsstrijder) in de Limousin ten tijde van Pétains Vichy. Na WO II kwamen Guingouins insubordinatie, anti-stalinisme en compromisloze afrekeningen met collaborateurs terug als een scheermesboemerang. Deze verzorgde tv-productie doet 'lo Grand' recht, titelvertolker Gallais lijkt bovendien als twee druppels water op de man.

L'ombre d'un flic

2011 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 2011. Thriller van David Delrieux. Met o.a. Aurélien Recoing, Natalia Dontcheva, Coralie Revel en Pascal Demolon.

Narcoticarechercheur Julien Ortéguy (Recoing), nog steeds rouwend om zijn gestorven dochter, wordt onverwacht overgeplaatst van de zuidwestelijke provinciestad Libourne naar Parijs. Daar stuit hij in zijn nieuwe werkkring op een muur van onwil: zijn team accepteert hem niet als vervanger van de door gangsters vermoorde vrijbuiter Bianco. Met bescheiden middelen gedraaide televisiepolicier haalt dividend uit het sleetse genreverhaal en de grauwe grotestadslocaties. De karaktervolle en onderkoeld acterende Recoing (ook op dreef in het duistere Demain dès l'aube) draagt de soms pittige thriller met gemak.

Joseph et la fille

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Xavier De Choudens. Met o.a. Jacques Dutronc, Hafsia Herzi, Aurélien Recoing en Denis Ménochet.

Na twintig jaar in de nor wil gangster Joseph een laatste casinokraak zetten. Wanneer hij - aanvankelijk hardhandig - in contact komt met Julie, de kleincriminele dochter van zijn overleden celmaat, heeft hij zijn assistente gevonden. Klinkt naar fijne ouderwetse noir, niet? Helaas kan het vakmatig geschoten resultaat niet in de schaduw staan van Franse genreklassiekers als Mélodie en sous-sol en Bob le Flambeur. Dutroncs vermoeide kop en zwijgzaamheid missen hun typecastingeffect niet en Herzi is ontegenzeglijk sexy als kruidje-roer-me-niet op vroege dwaalwegen. Het duo verdiende simpelweg een geïnspireerdere scenarist-regisseur.

Demain dès l'aube

2009 | Drama

Frankrijk 2009. Drama van Denis Dercourt. Met o.a. Vincent Perez, Jérémie Renier, Aurélien Recoing, Anne Marivin en Gérald Laroche.

Gedeprimeerde pianist Mathieu let tijdens een hospitaalverblijf van hun moeder op jongere en geestelijk instabiele broer Paul. Deze sleept hem mee in de vreemde wereld waar oorlogshistorisch verdwaasden fanatiek Napoleontische veldslagen naspelen. Regisseur en altviolist Dercourt, al op dreef met de subtiele pianothriller La tourneuse de pages, laat opnieuw grenzen tussen drama en psychothriller vervagen. Deze keer versmelten ook spel en realiteit. Kostuumscènes harmoniëren met klassieke klanken, stemmige fotografie vangt perfect het sinistere rollenspel in de nevelochtend. Filmtitel ('Morgen bij dageraad') verwijst naar een beroemd dodengedicht van Victor Hugo.

Il Resto Della Notte

2008 | Drama

Italië 2008. Drama van Francesco Munzi. Met o.a. Sandra Ceccarelli, Aurélien Recoing, Stefano Cassetti, Laura Vasiliu en Valentina Cervi.

Gedeprimeerde pianist Mathieu let tijdens een hospitaalverblijf van hun moeder op jongere en geestelijk instabiele broer Paul. Deze sleept hem mee in de vreemde wereld waar oorlogshistorisch verdwaasden fanatiek Napoleontische veldslagen naspelen. Regisseur en altviolist Dercourt, al op dreef met de subtiele pianothriller La tourneuse de pages, laat opnieuw grenzen tussen drama en psychothriller vervagen. Deze keer versmelten ook spel en realiteit. Kostuumscènes harmoniëren met klassieke klanken, stemmige fotografie vangt perfect het sinistere rollenspel in de nevelochtend. Filmtitel ('Morgen bij dageraad') verwijst naar een beroemd dodengedicht van Victor Hugo.

L'ennemi intime

2007 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 2007. Drama van Florent-Emilio Siri. Met o.a. Benoît Magimel, Albert Dupontel, Aurélien Recoing, Marc Barbé en Eric Savin.

Kabylië, Algerije, juni 1959. De Onafhankelijkheidsoorlog wordt op brute en barbaarse manier uitgevochten tussen de Franse bezetters en de rebellen van het Algerijnse bevrijdingsfront. Luitenant Terrien is een idealistische Fransman die de leiding krijgt over een peloton soldaten. Principieel is hij tegen onnodig geweld en daardoor komt hij al snel in conflict met sergeant Dougnac.

Pardonnez-moi

2006 | Drama

Frankrijk 2006. Drama van Maïwenn. Met o.a. Pascal Greggory, Mélanie Thierry en Aurélien Recoing.

Geïmproviseerd familiedrama in de traditie van Thomas Vinterbergs Festen rond een zwangere vrouw (regisseur Le Besco) die een film maakt over haar familie zodat haar kind later de verknipte familierelaties kan begrijpen. 'Vergeef me' is het regie- en scenariodebuut van actrice Le Besco. De film is deels gebaseerd op haar eigen ervaringen. Zo werd ze tot bloedens toe geslagen door haar vader en baarde ze op haar zestiende een kind (van cineast Luc Besson). Het begeleidend interview op de dvd maakt duidelijk dat de film is bedoeld 'om de pijn uit de kindertijd te verdrijven'.

Les fragments d'Antonin

2006 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 2006. Drama van Gabriel Le Bomin. Met o.a. Grégori Derangère, Aurélien Recoing, Anouk Grinberg, Niels Arestrup en Yann Collette.

Een Franse psychiater (Recoing) probeert anno 1919 te achterhalen wat er is gebeurd met een militair (Derangère) die als goedgemutste postduifverzorger aan WO I begon en als psychisch wrak eindigde. Het fysieke zeer wordt intussen verzorgd door een lieflijke verpleegster (Grinberg). Debuterend regisseur en scenarist Le Bomin gebruikte zijn beperkte budget om met beelden van de kliniek en van de loopgraven een fascinerende ontdekkingsreis door de krochten van de menselijke psyche te construeren. Debuutfilms zijn dikwijls topzwaar vanwege een overijverige maker maar Le Bomin hield zich gelukkig in. Zijn eersteling is een onopgesmukt relaas, gevat in schilderachtig belichte scènes, uitgespeeld door vakbekwame lieden.

Trois couples en quête d'orage

2005 | Komedie

Frankrijk 2005. Komedie van Jacques Otmezguine. Met o.a. Hippolyte Girardot, Aurélien Recoing en Samuel Labarthe.

Een Franse psychiater (Recoing) probeert anno 1919 te achterhalen wat er is gebeurd met een militair (Derangère) die als goedgemutste postduifverzorger aan WO I begon en als psychisch wrak eindigde. Het fysieke zeer wordt intussen verzorgd door een lieflijke verpleegster (Grinberg). Debuterend regisseur en scenarist Le Bomin gebruikte zijn beperkte budget om met beelden van de kliniek en van de loopgraven een fascinerende ontdekkingsreis door de krochten van de menselijke psyche te construeren. Debuutfilms zijn dikwijls topzwaar vanwege een overijverige maker maar Le Bomin hield zich gelukkig in. Zijn eersteling is een onopgesmukt relaas, gevat in schilderachtig belichte scènes, uitgespeeld door vakbekwame lieden.

Le crime des renards

2005 | Drama, Biografie, Misdaad

Frankrijk 2005. Drama van Serge Meynard. Met o.a. Aurélien Recoing, Nathalie Besançon, Johan Cuny, Elise Vialaret en Christophe Vincent.

Een Frans dorp in de Jura, 1962. Tijdens een heimelijke ontmoeting tussen getrouwde Baptiste (Recoing) en minnares Charlotte (Besançon) verdrinkt het zoontje van de laatste. Vaderlief dwingt zijn vierjarige dochtertje, enige getuige van de tragedie, tot zwijgen en tracht een vreemdeling de kinderdood in de schoenen te schuiven. Met deze semi-autobiografische, beklemmende tv-film behandelt Meynard min of meer dezelfde thema's als in Le sang du renard (1995): precaire ouder-kind-relatie, angst voor het onbekende, het fatale toeval. Scenario en plaats van handeling herinneren meer dan eens aan de klassieke psychothriller Es geschah am hellichten Tag (1958) van Ladislao Vajda.

Gespenster

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Julia Hummer, Sabine Timoteo, Marianne Basler, Aurélien Recoing en Benno Fürmann.

De Duitse filmmaker Christian Petzold werd bekend met de haast Hitchcockiaanse thrillers Die Innere Sicherheit en Toter Mann (beide op het International Film Festival Rotterdam vertoond). In deze wat tragere film draait de plot rond een echtpaar. Hun driejarige kind is enkele jaren geleden verdwenen, waarna de vrouw in een psychiatrische inrichting is beland. Net als Die Innere Sicherheit werd het scenario van Gespenster (mede)geschreven door Harun Farocki, de regisseur van de vermaarde documentaire Videogramme einer Revolution over de laatste dagen van de Roemeense dictator Nicolae Ceaucescu. Genomineerd voor een Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn.

13 (Tzameti)

2005 | Thriller, Misdaad, Drama

Frankrijk 2005. Thriller van Gela Babluani. Met o.a. George Babluani, Aurélien Recoing, Fred Ulysse en Pascal Bongard.

Sébastian is een Georgische klusjesman in Frankrijk (gespeeld door de jongere broer van de filmmaker), die zijn loon dreigt mis te lopen wanneer zijn opdrachtgever sterft aan een overdosis. In diens huis vindt Sébastian een ticket met aanwijzingen naar een geheimzinnig hotel. Hij besluit het te pikken, in de hoop alsnog iets te kunnen verdienen. Al gauw is Sébastian betrokken bij een schimmige groep mensen en moet hij vrezen voor zijn leven. Nihilistische debuutfilm van Babluani is een kruising tussen Buñuel en Tarantino, die vakkundig afstevent op een adembenemende climax.

Tout un hiver sans feu

2004 | Drama

Zwitserland/België 2004. Drama van Greg Zglinski. Met o.a. Aurélien Recoing, Marie Matheron, Gabriela Muskala, Blerim Gjoci en Nathalie Boulin.

Omdat hun dochter is omgekomen in een vuur is het maken van vuur taboe in de boerderij van Jean (Recoing) en zijn zwaar getraumatiseerde vrouw (Matheron). Ironisch genoeg is Jean vanwege geldgebrek gedwongen te werken in een metaalfabriek - waar vuur juist heerst, alsof het Jeans eigen inferno betreft. Hier ontmoet hij een Albanese man en zijn zus, die in Kosovo hun eigen verschrikkingen hebben ervaren. Tout un hiver sans feu, Zwitserlands officiële inzending voor de Oscars, is zwaar van symboliek, maar weet er niet altijd de levenswijsheden aan te koppelen. Wat overblijft zijn prachtige plaatjes van de Jura-bergen en integer acteerwerk.

L'ennemi naturel

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Pierre-Erwan Guillaume. Met o.a. Jalil Lespert, Aurélien Recoing, Patrick Rocca en Guillaume Bienvenu.

Vernuftig drama, gefilmd op locatie aan de Bretonse kust even boven Brest, over de jonge politieman Luhel (Lespert) die geobsedeerd raakt door rouwdouwer Serge (Recoing), een man die wordt verdacht van betrokkenheid bij de dood van zijn tienerzoon. Luhel worstelt met zijn eigen seksualiteit en vaderschap en wordt langzaam verteerd door innerlijke twisten terwijl hij wordt opgezogen in de gepassioneerde wereld van vader en verdachte Serge. Regie- en scenariodebutant Guillaume is inventief in zijn gebruik van de sereniteit en woestheid van de kust om de wisselende stemmingen van de personages en het verhaal te definiëren. Een psychologische nagelbijter.

Un jeu d'enfants

2001 | Horror, Fantasy

Frankrijk 2001. Horror van Laurent Tuel. Met o.a. Karin Viard, Charles Berling, Ludivine Sagnier, Camille Vatel en Alexandre Bongibault.

Marianne (Viard) en Jacques (Berling) wonen met hun kinderen, Aude (Vatel) en Julien (Bongibault) in een ruim, oud appartement in het dertiende arrondissement (in de buurt van Montparnasse), dat Marianne van haar ouders ge[KA3]erfd heeft. Ze hebben ook nog een huis aan zee. Jacques heeft een goede baan en onlangs promotie gemaakt. Marianne maakt vertalingen en Daphn[KA1]ee (Sagnier) zorgt voor de kinderen als Marianne werkt. Op een avond wordt er gebeld, net als de kinderen in bad zijn, en een bejaard stel staat voor de deur. Het zijn meneer (Julien) en mevrouw Worms (Gourary), die vertellen dat ze broer en zus zijn en ooit hun prille jeugd in het appartement hebben doorgebracht. Ze wonen buiten Parijs en willen van de gelegenheid profiteren om de woning nog eens te zien. Marianne leidt ze rond, maar tijdens de visite gaat de telefoon. Daarna zijn ze verdwenen. Vervolgens gebeuren er hele vreemde beangstigende dingen: Daphnée hangt zich op, Jacques ontsteekt in woede op kantoor, wordt geschorst en later ontslagen. De kinderen gedragen zich bizar en Marianne voelt zich door hen bedreigd. Volgens de politie is het onmogelijk dat broer en zus Worms langs zijn gekomen, want ze zijn al jaren dood. Jacques zit thuis en moet eigenlijk behandeld worden in een speciale kliniek, maar Marianne wil nog maar één ding: weg uit de stad en naar het huis aan zee. Deze sfeervolle, enge B-film heeft een open einde, zodat de deur wijd open staat voor een vervolg. Het spel van de hoofdrollen is goed, al heb je in het begin al heel gauw door dat er iets niet pluis is met broer en zus Worms. De muziek van Krishna Levy verhoogt de spanning. Het onderhoudende scenario van regisseur Tuel en Constance Verluca zit vol onverwachte gebeurtenissen. De film werd geproduceerd voor ruim één miljoen euro en kwam in Frankrijk door het bioscoopbezoek min of meer uit de kosten. Het camerawerk is van Denis Rouden.

L'emploi du temps

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Laurent Cantet. Met o.a. Karin Viard, Nicolas Kalsch, Marie Cantet, Monique Mangeot en Félix Cantet.

Cantet maakt het soort geëngageerde, nagels-op-het-schoolbord-cinema waar critici graag papieren bomen over opzetten en festivaljury's in haute couture gewichtige prijzen over uitstrooien. Dat hoeft geen belemmering te zijn voor sterke films, waarvan akte in dit verhaal over kantoorstropdas Vincent (Recoing) die zijn baan verliest en dat voor gezin en vrienden verzwijgt. Een verontrustende solozwerftocht door een plotseling zinloos geworden allemansbestaan begint. Het gegeven leverde eerder de vermakelijke Franse tragikomedie Une époque formidable (1991) op, in alles het tegenovergestelde van het sluipend akelige L'emploi du temps.

La fidélité

2000 | Drama

Frankrijk 2000. Drama van Andrzej Zulawksi en Andrzej Zulawski. Met o.a. Sophie Marceau, Guillaume Canet, Pascal Greggory, Michel Subor en Magali Noël.

Cl[KA1]elia (Marceau) is fotografe in Canada. Persbaron Rupert MacRoi (Subor), een soort Rupert Murdoch van [KL]News Corporation[KLE], vraagt haar sensatiefoto`s te maken voor zijn Parijse boulevardblad La Verit[KA1]e, waarvan Diane (Scob), de hoofdredactrice is. Cl[KA1]elia ontmoet Cl[KA2]eve (Greggory), een kleine uitgever van kinderboeken, die op het punt staat Ruperts dochter te huwen. Hij hoopt dat Rupert zijn noodlijdende uitgeverijtje zal overnemen, dat hij samen met zijn broers Julien (Tr[KA1]ejan) en Bernard (Recoing), bezit. Bernard is een bisschop. Als Cl[KA1]elia en Cl[KA2]eve elkaar zien, staan ze in vuur en vlam en bedrijven ze onmiddellijk de liefde op de bank op kantoor. Cl[KA2]eve trouwt met Cl[KA1]elia. Op haar werk ontmoet Cl[KA1]elia een collega, N[KA2]emo (Canet), die met grote minachting oordeelt over haar werk, maar o, zo graag met haar tussen de lakens wil duiken. Cl[KA1]elia moet nu tegen de verleiding vechten en proberen haar huwelijk in stand te houden. Het scenario van regisseur Zulawksi is een vrije bewerking van de roman [KL]La princesse de Cl[KA2]eves[KLE] van Madame de La Fayette uit 1678. Het boek wordt beschouwd als de eerste serieuze Franse historische roman. Zulawski leeft al zo`n jaar of vijftien samen met Marceau en zij heeft hem gestimuleerd de film te maken. Als een man zijn vrouw in de hoofdrol regisseert, is het altijd uitkijken geblazen. Hoewel het spel van Marceau en de overige rolverdeling heel goed is, duurt de film veel te lang. Het is eigenlijk een seks-soap opera. De film is te kort voor een soapachtige miniserie en bevat voor een speelfilm te veel onnodige subplots, w.o. Cl[KA1]elia`s moeder (Noël), een ex- zangeres uit het variété, die suggereert dat Rupert MacRoi weleens haar vader zou kunnen zijn. Het is overigens niet de eerste keer dat de roman van Madame de la Fayette verfilmd werd; in 1961 door de 53-jarige Jean Delannoy naar een scenario van Jean Cocteau met Marina Vlady en Jean Marais als LA PRINCESSE DE CLÈVES en in 1999 door Manoel de Oliveira als LA LETTRE met Chiara Mastroianni in de hoofdrol, de dochter van Catherine Deneuve. Het camerawerk is van Patrick Blossier. Werktitel: SEXUELLES. Dolby.

La rivale

1999 | Drama, Thriller

Italië/Frankrijk/België 1999. Drama van Alain Nahum. Met o.a. Michèle Morgan, Giorgio Albertazzi, Vanessa Dunne, Patricia Dinev en Hélène Roussel.

Een jaar later keert Pietro Favignana terug van zijn ballingschap in Amerika, waar hij kennis heeft gemaakt met de grenzeloze mogelijkheden die de internationale drugshandel biedt. Hij is inmiddels vrijgesproken van de ontvoering. Ondertussen beseft Francesco, wiens zakelijke beslommeringen totaal beslag op hem leggen, niet dat zijn vrouw en Carlo Arcuti hopeloos verliefd op elkaar aan het worden zijn. Francesco wordt geïntroduceerd bij een groep zakenlieden, die interesse toont in zijn plannen. In één van hen herkent hij zijn oude antagonist Favignana, maar Francesco realiseert zich dat zonder hen zijn plannen niet te verwezenlijken zijn. Hoewel hij hiermee zijn eeuwenoude familienaam in diskrediet brengt, blijft er niets anders over dan vrede te sluiten met de maffioso. Pietro verbindt echter een conditie aan zijn medewerking: hij eist het hoofd van Carlo Arcuti. Pietro neemt samen met zijn jonge vrouw Rosaria de zorg op zich van de jonge Tano, voor wie het onderscheid tussen goed en kwaad steeds onduidelijker wordt. De band tussen Tano en Pietro wordt sterker als de jongen zich realiseert dat de maffiabaas zijn echte vader is. Een band die Tano intern verscheurt als hij zich herinnert dat Pietro tevens de oorzaak is van de dood van zijn moeder. Hij en Paul besluiten eindelijk met de waarheid over de brug te komen en Pietro aan te wijzen als Pauls kidnapper. Maar dan speelt Pietro zijn laatste troef uit, hij vertelt Barbara welke prijs er op Pauls bekentenis rust. Als Paul hem verraadt, zal Barbara's minnaar Carlo Arcuti sterven. En dat omdat dit de wil is van haar echtgenoot Francesco...

Margot des Clairies

1998 | Komedie, Sportfilm

Frankrijk 1998. Komedie van Jean-Marc Seban. Met o.a. Virginie Peignien, Jean-Claude Drouot, Marie-Catherine Conti, Aurélien Recoing en Didier Sauvegrain.

De vijfendertigjarige Margot (Peignien) beheert een skicentrum in Clairies. Haar vader, Pierre (Drouot), is eigenaar van een aanpalend hotel en is tevens burgemeester van het bergdorpje. Hij is gek op zijn kleinzoontje Bruno (Hardelay). Met veel inspanning en overtuigingskracht is Margot er eindelijk in geslaagd de Franse kampioenschappen biatlon naar het dorp te halen. Deze manifestatie valt echter midden in de schoolvakanties en haar plan zet heel wat kwaad bloed, want de handelaars en hoteluitbaters vrezen dat het toerisme hieronder zal lijden. Het komt tot sabotage en openlijk handgemeen. Pierre kan zijn dochter niet tot andere gedachten brengen en staat voor een zwaar dilemma: ofwel verliest hij het vertrouwen van zijn dochter of anders dat van zijn dorpsgenoten. Weinig interessant tagikomische rel rond een wintervakantiecentrum. Skiliefhebbers kunnen hun hartje ophalen aan de waanzinnig snelle ski-ritten, maar andere kijkers hebben er maar weinig aan. Het verhaal stelt niets voor en de acteerprestaties zijn eerder middelmatig. Pascal Bancou, Sylvie Coquart en Claire Alexandrakis baseerden het scenario op een gegeven van Charline De Lépine, Thierry Depambour en Alain Krief. Fotografie van Mario Barroso.

L'échappée

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Roger Guillot. Met o.a. Catherine Hosmalin, Aurélien Recoing, Dominique Frot, Clovis Cornillac en Brigitte Buc.

Ongewoon romantisch drama met een vrouw, die niet past in traditioneel filmpatroon. De heldin, een de vouw van een bakker, is kogelronde Gigi (Hosmalin). Een levenslustige vrouw, die haar pijn weet te verbergen. De pijn ontstond omdat zij als zwaarlijvige vrouw steeds werd afgewezen en uitgesloten. Op een dag ontmoet zij Charles (Recoing), een werkloze, depressieve eenzaat. Gigi en Charles beginnen van elkaar te houden en te genieten van het leven. Intelligent pleidooi ten gunste van verdraagzaamheid t.o.v. dikke mensen, ook geschreven door regisseur Guillot. Zo reageren de vrienden van Charles gepikeerd op Gigi die met haar weelderige Rubens-erotiek indruist tegen alle normen van de fitness-samenleving. Een film, die het cliché-denken van de bourgeoisie ontmaskert.

Rideau de feu

1997 | Drama

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1997. Drama van Igaal Niddam. Met o.a. Corinne Touzet, Mathieu Carrière, Romain Legrand, Aurélien Recoing en Paul Crauchet.

Muriel (Touzet), een jonge, succesvolle, Zwitserse advocate die snel leeft, krijgt een visioen, waarin zij ziet hoe haar zoontje Romain (Legrand) wordt verteerd door een vlammenzee. Langzaam beseft zij dat zij als kind al werd geconfronteerd met een dergelijke paranormale gave en zij gaat op zoek naar verklaringen voor dit fenomeen. Ze komt in aanraking met een wetenschapper, die met een onderzoek bezig is. Naast het thema van helderziendheid en de beperkingen ervan, is dit vooral de strijd van een moeder die haar zoontje wil redden van wat zij vreest dat hem zal overkomen. Het spel van moeder en kind zijn sterk en maken de overbodige traagheid van het scenario van Michèle Letellier min of meer acceptabel. Het camerawerk is van Claude Egger, Michel Burki en Christian Jacquenod.

Nestor Burma : Sortie des artistes

1997 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1997. Mysterie van Philippe Venault. Met o.a. Guy Marchand, Jeanne Savary, Pierre Tornade, Michel Fortin en Patrick Guillemin.

De 23-jarige Serge Lepage (De Peretti) volgt een acteursopleiding. Hij roept de hulp in van Nestor Burma (Marchand) om zijn vriendin Karine Richet (George), ook studente aan dezelfde school, te vinden, want zij is al enkele dagen spoorloos. Haar lijk wordt in berucht bos van Fontainebleau gevonden. Hoewel Karine ook bijschnabbelde in erotisch telefoonnet, verdenkt Burma drie meisjes, medestudentes aan dramatische kunstacademie. Burma laat zijn secretaresse H[KA1]el[KA2]ene (Savary) als studente in dramaschool inschrijven en dat leidt, uieteraard, tot verrassende ontknoping. Klassiek secenario van Eric Assous, naar werk van Léo Malet, met kleurrijke karakters in acteursopleiding-milieu. Maar wie heeft nu de grootste verdienste: Burma of zijn secretaresse als undercover? Aflevering van het seizoen, nummer van 40.

La kiné : Le premier pas

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Aline Issermann. Met o.a. Charlotte Kady, Jacques Penot, Jacques Martial, Didier Bienaimé en Aurélien Recoing.

Tijdens een bergbeklimming stort Anne Belfond (Kady) omlaag. In haar val sleurt ze haar fotograaf mee. Deze laatste overleeft het ongeval niet, maar Anne komt er wonder boven wonder zwaar gewond maar levend vanaf. De aanwezige ploegarts St[KA1]ephane Genoud (Bienaim[KA1]e) kan haar leven redden. Als ze in Parijs uit haar coma ontwaakt is ze verlamd. De artsen vrezen dat ze nooit meer zal lopen, maar Roland (Martial), een kinesist van de oude stempel, helpt haar in haar eigen genezing te geloven. Niet erg opwindend doktersdrama dat als pilot diende voor een nieuwe serie. Na de adembenemende openingssc[KA2]enes op de bergflanken (en het ongeval) wordt het hoofdpersonage wel gered, maar valt de film dood. De acteurs werken op automatische piloot en de situaties zijn alles behalve origineel. Zelfs verloren tijd op een koude winteravond. Het scenario werd geschreven door Thierry Lassalle en achter de camera stond Flore Thulliez.

D'or et de safran

1997 | Misdaad, Avonturenfilm

Spanje/Frankrijk/Duitsland 1997. Misdaad van Marco Pico. Met o.a. Corinne Touzet, Lucie Phan, Santha Leng, Wu Hai en Jean-Marie Winling.

Alex (Touzet), een persfotografe, arriveert in Myanmar, Birma, om haar jeugdvriendin Soon Yi (Phan) te zoeken die verdwenen is in de hel van de Birmaanse jungle. Soon Yi, die een bekende advocate is in haar land, werd na een schijnproces waarbij haar cli[KA3]ent ter dood veroordeeld werd, een geduchte tegenstandster van de militaire junta. Alex maakt kennis met Tong Chen (Hai), leider van de verzetsbeweging en vriend van Soon Yi. Ze slaagt erin exclusieve foto's te maken die, samen met de foto's en documenten die Soon Yi bezit, de dictatuur wereldwijd aan de kaak moeten stellen. Maar door haar toedoen wordt Tong Chen gearresteerd. Spannende politieke thriller met een schitterende Touzet in de hoofdrol. Dit is het soort politieke aanklacht die je verwacht van een Costa-Gavras, recht voor de raap en met het noemen van namen, maar de sentimentele trekjes die meegegeven worden in het verhaal zwakken het allemaal wat af. Toch ligt het ver boven de middelmaat van de typische Franse tv- film. Dominique Lancelot, Philippe Madral, Claude-Michel Rome, Fina Torres en regisseur Pico schreven het scenario. Knappe fotografie van François Lartigue.

La vie à trois

1996 | Komedie

Portugal/Frankrijk 1996. Komedie van Christiane Lehérissey. Met o.a. Isabel Otéro, Aurélien Recoing, Catherine Jacob, Roger Mirmont en Bruno Madinier.

Al vijf jaar leven Lise (Ot[KA1]ero) en Gilles (Recoing) passioneel bij elkaar. Dan wordt Marina geboren en is het gedaan met het onbezorgde, de rust en de passie. Spanningen komen in de plaats. Gilles voelt zich naar het tweede plan verwezen en werpt zich als een bezetene op zijn werk. Lise staat alleen als moeder en als werkende vrouw, want haar job kan ze niet opgeven. Verwijten en jaloezie volgen. Ze verwijten elkaar wederzijds onbegrip. Gilles doet een onhandige poging om hun vroeger leventje terug aan te vatten. Een sentimentele komedie over een zorgeloos levend echtpaar dat eensklaps geconfronteerd wordt met de komst van een baby. Het idee is leuk (en alledaags), maar de personages zijn teveel met zichzelf bezig om ook voor de kijker boeiend te zijn. Dominique Lancelot en Joëlle Goron baseerden hun scenario op de roman L'absent van Alexandra Lapierre. Fotografie van José Antonio Loureiro.

En danger de vie

1996 | Familiefilm

Frankrijk 1996. Familiefilm van Bruno Gantillon. Met o.a. Fanny Cottençon, Frédéric Andrau, Aurélien Recoing, Voledia Serre en Alexandre Arbatt.

Jacqueline Ricard (Cotten[KA10]con) is een toegewijde en liefhebbende moeder die alles in het werk stelt om haar verslaafde zoon, Jean-Luc (Andrau) van de drugs af te helpen. Hij is al twee jaar aan het spul en terroriseert de hele familie. Vader Paul (Recoing) is een vriendelijke man, maar het wordt hem teveel en hij pakt zijn biezen. Jacqueline staat nu alleen ervoor. Ze is radeloos en zou Jean-Luc wel willen vermoorden. (Gelukkig) lukt dat niet, maar dan is ze zo vertwijfeld da ze zich voor de m[KA1]etro wil gooien. Zij wordt op het nippertje gered door Guillaume (Serre). Hij is erg onder de indruk en wil Jacqueline en Jean-Luc helpen voor het definitief te laat is. Drama over de desastreuze invloed die verslaafde heeft op zijn directe omgeving, en vooral op het gezin waartoe hij behoort. Cotten[KA10]con en Serre zetten geloofwaardige personages neer. Het uit het leven gegrepen (naar een ware gebeurtenis) scenario is van Pierre Billon, Jean-Pierre Carasso, Louis Feyrabend en Gantillon. Fotografie van Houshang Baharlou. Zeer geschikt als discussie-onderwerp op de middelbare school.

Antoine

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Jérôme Foulon. Met o.a. Zabou Breitman, Arélien Recoing, Firmine Richard, Marie Caries en Benoît Le Pat Than.

Zabou, een jonge moeder, verneemt eerst negen maanden na de geboorte dat haar zoontje, Antoine, motorisch gehandicapt is. De arts had dit voor haar verzwegen om te vermijden dat de noodzakelijke band tussen moeder en kind verstoord zou worden. Tot overmaat van ramp laat haar vriend haar zitten, zodat ze er alleen voor staat. Ze zal alles in het werk stellen om Antoine in de normale wereld te laten functioneren. Gevoelig drama, vertelt zonder overdreven sentiment, over een moeder-zoon relatie. Le Pat Than, die Antoine speelt op tienjarige leeftijd, interpreteert zijn rol met een overweldigende zekerheid. Foulon schreef het scenario samen met Odile Barksi en Sophie Deschamps. Fotografie van Valéry Martinov en Philippe Tabarly. Formaat 16/9.

Les cinq dernières minutes : Un mort sur les pavés

1995 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1995. Mysterie van Jean-Marc Seban. Met o.a. Pierre Santini, Pierre Hoden, Jacques Balutin, Aurélien Recoing en Anne Gisèle Glass.

Een jonge veelbelovende wielrenner sterft tijdens de wielerklassieker Parijs-Roubaix. Onderzoek wijst uit dat hij vergiftigd werd. Le commissaire Massard (Santini) en zijn assistent Antoine Barrier (Hoden) gaan in het wielrennerswereldje op onderzoek uit. Het gif bevond zich in de fles van een gevierde Franse coureur en teamleider (Recoing), die het slachtoffer te drinken aanbood. Voelde deze ploegkapitein zich bedreigd door de rijzende ster in zijn team? Zo eenvoudig zit het natuurlijk niet in elkaar - daar kun je vergif op innemen! Het scenario is van Patrick Chêne, die zelf ook eventjes te zien is. Leuk om nu eens via een 'policier' een blik achter de schermen te krijgen over het gesjoemel in de volkssport van het wielrennen.

Julie Lescaut : Crédit revolver

1995 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1995. Misdaad van Josée Dayan. Met o.a. Véronique Genest, Mouss Diouf, Renaud Marx, Alexis Desseaux en Roger Dumas.

Julie Lescaut (Genest) wordt geconfronteerd met een vervelende zaak: sinds kort dringen mannen, die zich uitgeven voor politie-agenten, de woningen binnen van bejaarde mensen om hun spaarcentjes te stelen. Tot op heden ging dit nog niet gepaard met geweld, maar hoelang zal dat nog duren? Het debat over de onveiligheid in de stad komt weer ter sprake en de nieuwe assistent van de burgemeester ziet hier zijn kans mooi om voor een aparte lokale politiemacht te pleiten, die Lescaut en haar mensen de duivel kunnen aandoen. Interessant gegeven dat goed uitgewerkt werd en gemixt met enkele boeiende neventhema's. Het scenario van Eric Kristy tracht het verzwakte imago van de reeks wat op te vijzelen. Aan de camera stond Jean Monsigny. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Louis, enfant-roi

1993 | Historische film

Spanje/Frankrijk 1993. Historische film van Roger Planchon. Met o.a. Carmen Maura, Maxime Mansion, Paolo Graziosi, Jocelyn Quivrin en Hervé Briaux.

Toneelman Planchon heeft de camera gepakt en zich verdiept in de grootse, complexe Franse geschiedenis. Zijn film gaat over de opvoeding van het kind dat op een dag de Zonnekoning zou zijn. Het resultaat van deze vingeroefening is een theatraal epos, waarin fabels en geschiedenis ludiek en ironisch zijn vermengd. Planchon werkte elke scène tot in de puntjes uit, of het nu ging om een gevecht, de pracht en praal of het dagelijkse leven. Deze vernuftig in elkaar gezette film lijkt op een spelletje spoorzoeken door de jeugd van een leider. Het geheel wordt gedragen door het nauwgezette spel van de jonge Mansion, die afwisselend naïef, zwaar, teder en autoritair overkomt. Het camerawerk is van Gérard Simon.

La note bleue

1991 | Historische film, Romantiek, Muziek

Polen/Frankrijk/Duitsland 1991. Historische film van Andrzej Zulawski. Met o.a. Marie-France Pisier, Janusz Olejniczak, Sophie Marceau, Féodor Atkine en Benoît Le Pecq.

Deze film schiet naast zijn doel. Chopin (Olejniczak) is in grote `Verwirrung der Gef[KA3]uhlen`, want hij kan niet kiezen tussen Georges Sand (Pisier) en haar dochter (Marceau), terwijl hij zelf niet begrijpt dat hij alleen maar houdt van de muziek die hij componeert. Teveel personages, teveel kwasi feministisch blah-blah, veel te veel semi-intellectueel gelul, etc., wat niet bijeen wordt gehouden door het zwakke scenario van regisseur Zulawski. Marceau's geloofwaardige rol als de op hol geslagen verliefde jonge vrouw is te gering om de film te dragen en het zeker niet onverdienstelijke spel van acteur-musicus Olejniczak, is toch beter op een muziek-CD. Fotografie van Andrzej Jaroszewicz. Gesitueerd in de zomer van 1846.

Les tisserands du pouvoir

1990 | Historische film

Canada/Frankrijk 1990. Historische film van Claude Fournier. Met o.a. Gratien Gelinas, Michel Forget, Aurélien Recoing, Gabrielle Lazure en Corinne Dacla.

Een sage die in het prille begin van de 20e eeuw in Woonsocket speelt, niet ver van de haven van Bristol (Massachusetts). De levens van een familie uit Quebec die in de textielfabrieken van Nieuw-Engeland is komen werken en van Jacques Roussel, de afstammeling van een rijke weversfamilie uit Noord-Frankrijk die een dochteronderneming komt leiden, kruisen elkaar. Het belang van de film schuilt vooral in de realistische en minutieuze schets van deze soms succesvolle en soms minder succesvolle vestiging van duizenden immigranten. Een zeer verzorgde regie en een zeer geloofwaardig toontje.

Libertés, Libertés

1989 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Avonturenfilm van Jean-Dominique de La Rochefoucauld. Met o.a. Sophie de La Rochefoucauld, Pierre Gérard, Aurélien Recoing, Didier Sandre en André Wilms.

Een verhaal over een liefde die op religieuze gronden en vanwege het bestaan van sociale verschillen niet geaccepteerd wordt in een klein stadje in het oosten van Frankrijk. Natuurlijk werd deze film gemaakt ter ere van de tweehonderdste verjaardag van de Franse Revolutie! Hij is echter nogal banaal en conventioneel en als hij al bedoeld is als familiefilm, dan moet het toch om een rare familie gaan! Hoewel zí[KA1]j een prachtige naam heeft is het produkt tamelijk bleekjes: Sandre redt zich aardig uit de brand, maar de genoemde Sophie zou een ander vak moeten kiezen.

Les dames du Creusot

1989 | Thriller

Frankrijk 1989. Thriller van Bruno Gantillon. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Martine Chevallier, Aurélien Recoing en Chloé Heyraud.

Getrouwe verfilming van een roman van Charles Exbrayat, verschenen in de beroemde reeks [KL]Le Masque[KLE], waarvoor deze produktieve acteur er maar liefst een stuk of honderd heeft geschreven. Onbeduidende huisarts Pierre (Donnadieu) is na een twaalftal jaren teruggekeerd naar Saint-Etienne. Hij verzorgt de armen en is eenzaam, met een fles wodka binnen handbereik. Dan duikt het verleden op in de gedaante van een meisje, dat hem een geheim toevertrouwt. Bij deze schrijver liggen humor en drama altijd dicht bij elkaar. Goede acteurs, maar de film zou boeiender zijn geweest met een minder kleurloze en saaie regie.

Cathérine de Médicis: Le tocsin de la Saint- Barthélemy

1989 | Biografie, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Biografie van Yves-André Hubert. Met o.a. Alice Sapritch, Aurélien Recoing, Simon Eine, Vincent Gauthier en Jean Dalric.

Het eerste deel van de tweedelige serie Cathérine de Médicis die de periode van 1568 tot 1572 bestrijkt en bedacht werd naar aanleiding van het boek van de historicus Jean Orieux. Nauwgezette reconstructie van een afschuwelijke tijd waarin de godsdienstoorlogen woedden en de hugenoten werden uitgemoord, een idiote politieke daad, maar niets bewijst dat Cathérine de Médicis hier schuldig aan was. Hoe dan ook, deze tv-film wordt van begin tot eind gedomineerd door de sterke persoonlijkheid van Sapritch (1916-1990). Op het witte doek is ze meestal afschuwelijk (omdat ze door haar uiterlijk altijd voor grove komedies gevraagd wordt), maar in deze film is ze perfect in de rol van een personage dat zo tweeslachtig is dat de historici het nooit eens zijn geworden over haar.

Baisers de secours, Les

1989 |

Frankrijk 1989. Philippe Garrel. Met o.a. Anémone, Brigitte Sy, Maurice Garrel, Philippe Garrel en Louis Garrel.

De avant garde-filmer bij uitstek, Philippe Garrel, wekt verwondering met dit werk. Het thema lijkt op het eerste gezicht erg simpel: het is het verhaal van een scheiding en de terugkeer in de huiselijke haard. Echter, in de film wordt nog een film opgenomen! Bovendien gaat het om een heus familieproject. Met uitzondering van An[KA1]emone behoren alle spelers of tot de familie Garrel of tot hun vriendenkring. De dialogen, die opvallen door hun discretie en geloofwaardigheid, zijn van Marc Cholodenko. Belichting en camerawerk (van Jacques Loiseleux) scheppen een dromerige sfeer. Er ontstaat een ontroerende huiselijke realiteit. Een keerpunt in de carrière van deze regisseur.

L' An Mil

1988 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Jean-Dominique de la Rochefoucauld. Met o.a. Aurélien Recoing, Christophe Odent en Philippe Clévenot.

In Frankrijk bij het naderen van het jaar duizend functioneert de staat niet meer naar behoren: de onveiligheid is dermate groot dat de inwoners hun steden verlaten om op het platteland en in beschermde natuurgebieden hun toevlucht te zoeken terwijl de adel en de heren het tegen elkaar opnemen. Een tijdperk van grote angst, goed weergegeven door een regisseur-historicus die tegelijkertijd de hoop 'op een nieuwe lente in de wereld' weet uit te drukken. Een hele drukke film vol verbetenheid maar die uiteindelijk niet pessimistisch van toon is.

Les Exploits d'un jeune Don Juan

1987 | Komedie

Italië/Frankrijk 1987. Komedie van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Claudine Auger, Serena Grandi, Marina Vlady, Fabrice Josso en François Perrot.

Verfilming van de erotische roman van Apollinaire. Een moeilijke en gewaagde onderneming die goed gelukt is: de scenarioschrijvers Carrière en Fleischmann hebben er geen pornofilm van gemaakt. Mingozzi brengt voortdurend de kunst van de suggestie in praktijk, hetgeen enigszins de pit aan het originele werk ontneemt met inbegrip van het vrijgevochten woordgebruik. Wat rest is een eerlijke poging zonder banaliteiten en met enkele venijnige kanttekeningen aan het adres van de burgerij anno 1914.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Aurélien Recoing op televisie komt.

Reageer