Clara Walbröhl: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Die Bettelprinzess

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Bruno Voges. Met o.a. Silvia Reize, Clara Walbröhl, Alexander Kerst, Marilene von Bethmann en Michael Schwarzmeier.

Begin 20e eeuw. Als kind verloor Reize haar beide ouders. Ze werd opgevoed door Baron Kerst, maar had een ongelukkige jeugd omdat ze steeds gepest werd door de dochter des huizes, Barth. Die gaf haar de bijnaam 'bedelprinses'. De enige waarmee ze goed kon opschieten was de zoon van de baron, Schwarzmeier. Na een succesvolle studie en inmiddels een mooie jonge vrouw geworden, weet ze zich in gezelschap beter aan te passen dan de verwende Barth. De baron besluit voor haar zo snel mogelijk een betrekking te zoeken als gezelschapsdame, omdat zijn gezin er financiëel niet zo rooskleurig voorstaat. Gravin Walbröhl neemt haar in dienst. Sentimenteel romantisch drama over de wisselvalligheid van het lot, de rode draad van de driestuiversromans Hedwig Courths-Mahler. Haar boek werd bewerkt door regisseur Voges. Goede, maar erg voorspelbare produktie. Achter de camera stond Jim Lewis.

Entziehung

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Ludwig Cremer. Met o.a. Gabriele Wohmann, Heinz Bennent, Herbert Fleischmann, Maria Guttenbrunner en Blandine Ebinger.

De grote plaag uit de jaren 1960, begin 1970: afhankelijkheid van kalmerings- en slaapmiddelen die doktoren op grote schaal voorschreven om van het gezeur van hun pati[KA3]enten af te zijn, in de dikwijls veel te grote praktijken. Laura (Wohmann) gaat vrijwillig naar een sanatorium (afkickcentra waren toen nog niet wijd en zijd verbreid) om van haar verslavende gewoonte af te komen. Daarbij bespiegelt ze hoe het zover kwam met haar; de oorzaken liggen als `gebruikelijk` in een (meestal) ongelukkige jeugd, weinig begripvolle ouders, een huwelijk dat fout liep en mislukte relaties; kortom een typisch welvaartsverschijnsel, dat volgde op de opbouwperiode na de puinhopen van WO II (1939-45) en het Wirtschaftswunder (dat op zijn beurt na de Duitse eenwording in de jaren 1990 de grond in liep). Een behoorlijk gespeeld tijdsdocument en voer voor psychologen en periode-sociologen. Het praterige, autobiografische scenario is van hoofdrol Wohmann. Het camerawerk is van Jost Vacano.