Ken Maynard: regie en cast.
Er zijn 94 films gevonden.

The West that Never Was

1986 | Documentaire, Western

Verenigde Staten 1986. Documentaire van Tony Thomas. Met o.a. Tom Mix, William S. Hart, Yakima Canutt, Ken Maynard en Hoot Gibson.

Een interessante documentaire over 45 jaar western- filmcultuur. Een herbelevenis van bijna een uur. Verplichte kost voor alle genreliefhebbers. De commentaarstem in de originele versie is van Tony Thomas en Matthias Ponnier.

Big Foot

1971 |

Verenigde Staten 1971. Robert Slater. Met o.a. Ken Maynard, Lindsay Crosby, Joy Wilkerson, John Mitchum en Joi Lansing.

Een interessante documentaire over 45 jaar western- filmcultuur. Een herbelevenis van bijna een uur. Verplichte kost voor alle genreliefhebbers. De commentaarstem in de originele versie is van Tony Thomas en Matthias Ponnier.

Bigfoot

1969 | Horror

Verenigde Staten 1969. Horror van Robert F. Slatzer. Met o.a. Christopher Mitchum, John Carradine, Lindsay Crosby, Joi Lansing en Judy Jordan.

Een zeer zwakke film over een stam van oermensen in de greep van een monster. Je houdt het niet voor mogelijk, maar er komt ook nog een (zeer beschaafde) motorbende in voor. Alleen Carradine behoudt zijn waardigheid temidden van deze ellende.

Noose for a Gunman

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van Edward L. Cahn. Met o.a. Jim Davis, Lyn Thomas, Ted de Corsia, Walter Sande en Barton MacLane.

Een middelmatige western, met Davis als de man die terugkeert naar een stadje waar hij vijf jaar eerder was weggejaagd door een rancher wiens beide zonen hij had gedood; in datzelfde gevecht verloor Davis' broer het leven. De gebeurtenissen volgen elkaar op en al spoedig blijkt dat de rancher en diens zoon in werkelijkheid outlaws zijn. Cahn regisseert zonder veel animo, James Gordon bewerkte het verhaal van Steve Fisher. Het werd een recht-toe-recht-aan productie van Robert Kent, opgenomen door Al Cline. Voor Maynard was dit zijn laatste filmrol. Gestart in 1926 en cowboyster geworden in de jaren dertig, zette hij hier een punt achter een 35-jarige filmcarrière.

Westward Bound

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Steele, Betty Miles en John Bridges.

Schurken willen ranchers van hun land verdrijven. Maar dat mislukt - daar zorgen de drie helden van deze film wel voor. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Harmony Trail

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Eddie Dean, Max Terhurne, Rockey Camron en Glenn Strange.

De sheriff (Camron) roept zijn vrienden (Maynard, Dean en Terhurne) te hulp om een stel bankrovers te kunnen pakken. Het kwartet slaagt daarin en de poen komt weer op de juiste plaats. Westernfans zijn altijd op zoek naar kopieën van deze vreemde film, die weliswaar middelmatig is, maar historisch van betekenis. De film bevat de laatste westernrol van Maynard, die meer dan 20 jaar een groot westernster is geweest. Dean begon in deze film zijn stercarrière. De film werd in 1947 opnieuw uitgebracht als WHITE STALLION. Tansey liet op de titelrol zijn achternaam weg, en Camron heette eerder Gene Alsace.

Arizona Whirlwind

1944 | Western

Verenigde Staten 1944. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Steele, Ian Keith en Myrna Dell.

De helden krijgen in deze western, de laatste in deze serie waarin Maynard meespeelt, te maken met diamantsmokkelaars. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Wild Horse Stampede

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Baker, Betty Miles en Ian Keith.

Paardendieven slaan toe en zetten ook Indianen op tegen blanken die aan de aanleg van een spoorlijn werken. Een slecht begin van deze westernserie. Zie verder: Trail Blazers-serie.

The Law Rides Again

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Betty Miles, Jack LaRue en Chief Thunder Cloud.

Blanken willen een Indianenopstand teweegbrengen, maar het heldenduo voorkomt dat. Zie ook: 'Trail Blazers'-serie.

Death Valley Rangers

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Bob Steele, Linda Brent en Kenneth Harlan.

Er worden goudtransporten overvallen in deze seriewestern. Steele weet in de bende te infiltreren en, met hulp van zijn vrienden, die bende op te rollen. In deze goede aflevering uit de serie waren bijrollen weggelegd voor drie ex-hoofdrolspelers uit westerns: Allen, Ferguson en West. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Blazing Guns

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Robert Emmett Tansey. Met o.a. Ken Maynard, Hoot Gibson, Kay Forrester, LeRoy Mason en Roy Brent.

De helden, Maynard en Gibson krijgen opdracht van de gouveneur om een stad van gespuis te ontdoen. Zie verder: Trail Blazers-serie.

Phantom Rancher

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Harry Fraser. Met o.a. Ken Maynard, Reed Howes, John Elliott, Dorothy Short en Harry Harvey.

Ken en zijn paard Tarzan komen opnieuw in actie. Ditmaal erft Maynard een ranch van zijn oom. Achteraf blijkt deze daar niet bepaald op al te eerlijke wijze aan gekomen te zijn en de mensen die daarvoor moesten lijden haten nu Maynard. Deze besluit zich te vermommen en als cowboy-spook geeft hij de benadeelden geld, om hen in staat te stellen hun hypotheekschulden aan hem te betalen. Adams blijkt de booswicht te zijn met wie Maynard korte metten maakt. Een technisch niet volmaakte film, maar Maynard is op zijn best en dat was voor de westernfan het belangrijkste.

Lightning Strikes West

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Harry Fraser. Met o.a. Ken Maynard, Claire Rochelle, Charles King, Bob Terry en Michael Vallon.

Maynard brengt de bandiet Vallon richting gevangenis, maar de man weet uit te breken en men doet een beroep op Ken hem opnieuw te pakken. Dat gaat niet zo maar en Ken krijgt te maken met een hele serie figuren die aan de verkeerde kant van de wet staan. Het was de laatste van 4 Maynard-westerns voor Colony en tevens daarmee de laatste normale Ken Maynard-western. Drie jaar later pas keerde Ken terug als teamgenoot van Hoot Gibson in de Trail Blazers-serie.

Death Rides the Range

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Sam Newfield. Met o.a. Ken Maynard, Fay McKenzie, Ralph Peters, Julian Rivero en Charles King.

Een slechte Maynard-western, waarin hij te maken krijgt met een internationale ploeg spionnen. De politiek uit die dagen sloeg toe, ook in de western. Maynard zelf was ook niet op z'n best en werd regelmatig overspeeld door King, die uiteraard een bandietenrol speelde. Buitengewoon beroerd is het camerawerk van Art Reed, zodat je voortdurend in het duister zit te staren en maar raden moet wat er gebeurt.

Flaming Lead

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Sam Newfield. Met o.a. Ken Maynard, Ralph Peters, Eleanor Stewart, Dave O'Brien en Walter Long.

Stewart en O'Brien bezitten samen een ranch. Maynard komt met O'Brien in contact en gaat op de ranch werken. En dan begint de ellende met een serie outlaws. Dit is de eerste van 4 westerns die Ken zou maken voor Colony, een kleine produktie-maatschappij. De produktie was in handen van Max en Arthur Alexander.

Whirlwind Horseman

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Bob Hill. Met o.a. Ken Maynard, Joan Barclay, Bill Griffith, Joe Girard en Dave O'Brien.

Maynard en zijn vriend Griffith zijn op zoek naar hun vriend Buster die in handen is gevallen van een outlaw-bende. Onderweg ontmoeten ze Barclay, de dochter van een rancher die ervan wordt verdacht achter de bende te zitten. Maynard klaart het karwei zoals dat van hem verwacht werd door zijn miljoenen fans. Zijn net zo beroemde paard Tarzan helpt hem in deze film flink.

Six-Shootin' Sheriff

1938 | Western

Verenigde Staten 1938. Western van Harry Fraser. Met o.a. Ken Maynard, Marjorie Reynolds, Lafe McKee, Harry Harvey en Jane Keckely.

De held wordt ten onrechte beschuldigd van een bankoverval; hij gaat achter de ware dader aan. Dit oude westernthema is hier goed uitgewerkt. Fraser schreef zelf het scenario onder de schuilnaam Weston Edwards. Het was de vierde en laatste western die Maynard maakte voor Condor. Deze films werden uitgebracht door Grand National en geproduceerd door Max en Arthur Alexander. Maynard zette zijn carrière voort met een slechte serie bij Colony.

Trailing Trouble

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Ken Maynard, Lona Andre, Vince Barnett, Roger Williams en Grace Woods.

Maynard op zijn slechtst, en dat is jammer. Hij komt hier Andre te hulp die een ranch bezit en er alleen voor staat. Samen houden ze Williams en de zijnen van haar gebied. Van Rosson, die vele actiefilms op zijn naam had staan, mocht iets beters verwacht worden.

Boots of Destiny

1937 | Western

Verenigde Staten 1937. Western van Arthur Rosson. Met o.a. Ken Maynard, Claudia Dell, Vince Barnett, Walter Patterson en Martin Garralaga.

Dit was de eerste film van een serie van vier westerns die Ken Maynard maakte voor Condor Productions van Max. H. Hoffman Jr. De serie werd door Grand National uitgebracht. Bill Hyer en Tom Galligan waren de cameramensen van de serie. Deze film, de eerste, werd gemaakt naar een scenario van Philip White dat Hoffman al jaren in de kast had liggen en dat aanvankelijk voor een Hoot Gibson-western bedoeld was geweest. Ken komt de rancheigenares Dell te hulp tegen bandieten die haar bezit willen inpikken. Tamelijk actieloos. Ken had in die tijd ook nog een gebroken voet, zodat hij een gigantische laars droeg en dat was géén gezicht. Voor Dell was het haar laatste westernrol; in 1944 hield ze helemaal met filmen op.

The Fugitive Sheriff

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, Beth Marion, WAlter Miller, Hal Price en John Elliott.

Ken wordt tot sheriff gekozen en dat bevalt een aantal mensen niet. Men weet hem een misdaad in de schoenen te schuiven, maar hij weet uiteindelijk zijn onschuld te bewijzen. Ruzie was er te over gedurende de opnamen: Ken wilde méér maken van de romantische scènes met Marion, maar dat beviel haar verloofde niet zo erg. Dat was niemand minder dan de stuntman, en Kens double, Cliff Lyons! Het was de achtste en laatste western die Ken maakte voor producent Larry Darmour en Columbia. Bennett had zeven van de acht films geregisseerd. Darmour ging verder met een serie westerns rond Bob Allen. Ken zou pas in 1938 weer een serie krijgen, en wel voor Condor Productions.

The Cattle Thief

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, Geneva Mitchell, Ward Bond, Roger Williams en Jim Marcus.

De titel dekt de lading: Maynard is de detective die, vermomd, veedieven op wil sporen. Bond blijkt de hoofdmisdadiger te zijn in deze routine-western.

Heroes of the Range

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, June Gale, Harry Woods, Harry Ernest en Bob Kortman.

In deze routine-western, met drie ex-westernhelden (Wales, Wilsey en Reeves) speelt Maynard een geheim-agent. Hij weet een bende die een overval wil plegen op een goudtransport te infiltreren. Ze hebben een bediende ontvoerd, die hen moet vertellen wanneer het transport plaats zal vinden.

Avenging Waters

1936 | Western

Verenigde Staten 1936. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, Beth Marion, Ward Bond, John Elliott en Zella Russell.

In deze matige western is een goede rol weggelegd voor Kens paard Tarzan, die in deze aflevering uit de Columbia-serie Ken van de dood redt. Helaas gaat de film ten onder aan technische mankementen die vooral veroorzaakt worden door de wisseling bij scènes waarbij Cliff Lyons als double voor Ken moet optreden. Het was tevens één van de laatste malen dat Buffalo Bill Jr deze naam nog gebruikte: hij zou spoedig op zijn eigen naam, Jay Wilsey, overgaan. Wally zou spoedig Hal Taliaferro gaan heten: dat was zijn echte naam.

Western Frontier

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Al Herman. Met o.a. Ken Maynard, Lucille Browne, Nora Lane, Robert (Buzzy) Henry en Frank Yaconelli.

Maynard en zijn paard Tarzan zijn goed op dreef in deze eerste film uit een serie van acht westerns die hij maakte in 1935/36 voor producent Larry Darmour en Columbia. Ze werden op deze na, geregisseerd door Spencer Bennet met James S.Brown en Herbert Kirkpatrick als cameralieden. Die deelden de serie keurig, maar knapten voor deze film samen het werk op: Maynard leverde zelf het verhaal dat door Nate Gatzert - de vaste scenarist van de serie - werd bewerkt. Als kinderen worden Maynard en zijn zus gescheiden door een Indianenoverval op pioniers. Maynard wordt door medepioniers groot gebracht, van zijn zuster hoort men niets. Tot een bende bandieten opduikt, aangevoerd door een jonge vrouw met blond haar (Lane).

Western Courage

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, Geneva Mitchell, Charles K. French, Betty Blythe en Cornelius Keefe.

In deze amusante Maynard-western is de held goed op dreef: hij heeft het moeilijk met de verwende Mitchell, die tot overmaat van ramp ook nog in handen van bandieten valt. Bond - later een favoriet van John Ford en een vriend van John Wayne en befaamd geworden door de tv-serie WAGON TRAIN - speelt eens te meer de bandiet. Ex-westernster Reeves speelt een bijrolletje. Het uitstekende scenario was door Nate Gatzert geschreven naar een origineel verhaal van Charles Francis Royal.

Lawless Riders

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, Geneva Mitchell, Harry Woods, Frank Yaconelli en Wally Wales.

Een routine-western met veel geschiet maar een weinig samenhangend verhaal. Ken is de held die vals wordt beschuldigd. Woods is de schurk.

Heir to Trouble

1935 | Western

Verenigde Staten 1935. Western van Spencer Gordon Bennet. Met o.a. Ken Maynard, Joan Perry, Harry Woods, Wally Wales en Martin Faust.

Een baby en een goudmijn staan centraal in deze goede aktie- western vol humor. Maynard krijgt beide van een kameraad; de goudmijn moet hij beschermen tegen de pogingen van Woods deze in handen te krijgen. Voor de humor zorgen de baby en Kens befaamde paard Tarzan. De scènes waarin Tarzan in actie komt om de baby te redden en om als een soort oppasser te fungeren zijn heel vermakelijk. Maynard schreef zelf het verhaal, dat door Nate Gatzert werd bewerkt tot een scenario.

Wheels of Destiny

1934 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1934. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Dorothy Dix, Philo McCullough, Fred McKay en Jay Wilsey (Buffalo Bill Jr.).

Nate Gatzert schreef het verhaal en Maynard - die tevens de producent van deze western was, evenals van de zeven andere die tot de Universal-reeks behoorden - gooide er een smak geld tegenaan (150 000 dollar, veel voor die tijd). Ted McCord maakte zijn beelden op locatie en alles draaide om goud. Maynard begeleidt een huifkarrenkaravaan, is verliefd op Dix, zuster van Wilsey, en die heeft een kaart waarop zijn goudmijn staat aangegeven. Daar hebben meer mensen o.a. McCullough en zijn bende, interesse voor. Daarnaast zijn er Indianen-overvallen. Heel veel actie, en dan doet het scenario minder ter zake. Het bleef onderhoudend, met Maynard en paard Tarzan op hun best.

Smoking Guns

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Gloria Shea, Walter Miller, Harold Goodwin en William Gould.

Eén van de slechtste westerns die Maynard ooit gemaakt heeft. Hij schreef zelf het verhaal, dat door Nate Gatzert werd bewerkt, waarin hij vals wordt beschuldigd van moord en verkleed als ranger de ware dader weet te ontmaskeren. Maynard kreeg zo'n ruzie met Universal dat zijn contract niet werd verlengd. Dit was daarmee de laatste van acht Universal-westerns die Maynard in 1933/34 maakte. Hij stapte over naar Mascot en daar ging hij na één serie en één western ook al met ruzie weg.

Mystery Mountain

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Otto Brower en B. Reeves Eason. Met o.a. Ken Maynard, Verna Hillie, Carmencita Johnson, Syd Saylor en Edward Earle.

Serial in twaalf hoofdstukken. Een bende wil de aanleg van een spoorlijn onmogelijk maken. Dit simpele thema kon goed uitgewerkt worden maar Maynard gedroeg zich gedurende de opnamen onmogelijk. Het scenario werd voortdurend door hem aangepast en daarbij was hij regelmatig dronken, zodat een en ander uit de hand liep. Zo ook de opnamekosten, daar de opnamen vijf in plaats van vier weken duurden. Ken zou nu de PHANTOM EMPIRE-serial maken, maar Mascot-baas Nat Levine hield het voor gezien en gaf de hoofdrol aan Gene Autry, die hier een bijrol speelde. Het was de enige serial die Ken ooit heeft gespeeld.

In Old Santa Fe

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van David Howard. Met o.a. Ken Maynard, Evalyn Knapp, H.B. Warner, Kenneth Thomson en George 'Gabby' Hayes.

In deze uitstekende western verliest Ken zijn paard Tarzan op een nare wijze. Daarna wordt hij ook nog van moord beschuldigd. Dit was het filmdebuut van Autry en Burnette, en de eerste film die Maynard maakte met Nat Levine voor Mascot. De serial MYSTERY MOUNTAIN zou volgen, maar toen zouden ze zoveel ruzie krijgen dat de samenwerking voortijdig afliep. Autry kreeg toen zijn kans: hij kreeg Maynards rol in de serial THE PHANTOM EMPIRE. Ernest Miller en William Nobles waren de cameramannen en Colbert Clark en James Gruen bewerkten het verhaal van Wallace MacDonald en John Rathmell.

Honor of the Range

1934 | Western

Verenigde Staten 1934. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Cecilia Parker, Fred Kohler, Jack Rockwell en Frank Hagney.

Ken Maynard speelt een dubbelrol als een tweeling, waarvan de één sheriff is die achter zijn slechte broer aan zit. Nate Gatzert gaf dit gegeven een goede climax als Maynard en outlaw Fred Kohler het samen gaan uitvechten, maar daartussen zitten enkele onmogelijke dingen. Men wilde Kens paard Tarzan ook iets laten doen - want dat wilde het publiek nu eenmaal: alle cowboy-idolen hadden hun eigen paard. Ted McCord moest het allemaal opnemen en daarvoor soms vreemde capriolen uithalen, maar het eindprodukt is niet boven de middelmaat gekomen.

The Trail Drive

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Cecilia Parker, William Gould, Wally Wales en Ben Corbett.

Een goede western door producent Maynard zelf geschreven met Nate Gatzert, die het verhaal daarna bewerkte. Cameraman Ted McCord komt een belangrijk deel van het welslagen van deze western toe. Maynard is de held en moet het opnemen tegen veedieven. Niets bijzonders, maar wel prettig en onderhoudend gedaan.

The Phantom Thunderbolt

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Frances Dade, Frank Rice, William Gould en Bob Kortman.

Een western die niet helemaal uit de verf komt. Alan James bewerkte het verhaal van Forrest Sheldon en Betty Burbridge over een cowboy die de vrede liefheeft en graag met rust gelaten wil worden. Hij wil gewoon met zijn geliefde paard Tarzan over de prairie rijden. Uiteindelijk voelt hij zich toch genoodzaakt een bende outlaws te bevechten. De spanning laat echter te wensen over. Ken Maynard, de regisseur en cameraman Jackson Rose doen het verder goed.

The Lone Avenger

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Muriel Gordon, Jack Rockwell, Charles King en Al Bridge.

Een spannende western met Ken Maynard, waarin deze een geheimzinnige vreemdeling is die de naam van zijn vader wenst te zuiveren, en vervolgens de onbekende dader in een uitstekende climax weet te ontmaskeren. Alan James bewerkte zelf het verhaal van Forrest Sheldon en Betty Burbridge.

The Fiddlin' Buckaroo

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Ken Maynard. Met o.a. Ken Maynard, Gloria Shea, Fred Kohler, Frank Rice en Jack Rockwell.

Ken Maynard was regisseur, producent en hoofdrolspeler, met Nate Gatzert als de vaste scenarist en Ted McCord als de vaste cameraman. Maynard is een man van de wet die onschuldig in de gevangenis belandt. Hij ontsnapt om de ware schuldigen, Fred Kohler en diens bende, te grijpen. Maynard maakte in die tijd ook platen - zeer zeldzaam, maar in 1985 werd een elpee met onder andere Ken Maynard-titels uitgebracht.

Strawberry Roan

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Ruth Hall, Harold Goodwin, Frank Yaconelli en Charles King.

Een populaire western met Maynard, te boek staand als de eerste muziek-western doordat Maynard twee liedjes zingt, maar de titelsong beheerst de film. Het verhaal van Nate Gatzert is eenvoudig maar effectief: Maynard contra paardendieven. Maynardss paard Tarzan kon daardoor een goede rol worden toebedeeld, ongetwijfeld ook een punt waarom destijds de fans massaal voor deze film op de been kwamen. Ted McCord was de cameraman.

King of the Arena

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Lucille Brown, John St.Polis, Michael Visaroff en Bob Kortman.

De eerste van een serie van acht westerns die Ken Maynard zou maken voor Universal. Hij was tevens de producent van de reeks, zou er ook nog één regisseren en had Ted McCord als vaste cameraman en Alan James als regisseur voor de andere zeven. Hier speelt hij een kapitein van de Texas Rangers, die te hulp wordt geroepen als men een hoogst onguur type niet te pakken kan krijgen. Het spoor leidt naar een circus; Ken gaat er in dienst om zijn man te kunnen ontdekken.

Gun Justice

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Cecilia Parker, Hooper Atchley, Walter Miller en Jack Rockwell.

Ken Maynard en Cecilia Parker moeten in actie komen tegen Hooper Atchley en Walter Miller, die met alle middelen proberen de ranch van Kens oom in bezit te krijgen. Robert Quigley schreef het script en Ted McCord deed bijzonder goed camerawerk. Direct na de opnamen van deze western ging Ken naar London en Parijs, waar óók gigantische mensenmenigten voor hem op de been kwamen.

Fargo Express

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Helen Mack, Roy Stewart, William Desmond en Paul Fix.

Maynard is verliefd op Mack, en haar broer Fix heeft problemen. Hij zit achter de tralies, verdacht van een postkoetsoverval. Ken gaat zijn onschuld bewijzen. Alan James en Earle Snell schreven samen het vrij onbenullige scenario, maar Ken maakte er toch nog iets redelijks van. Ted McCord was de cameraman. Voor Roy Stewart was dit zijn laatste western-rol. Hij debuteerde in 1914 en werd daarna een western-ster. In de laatste jaren vervulde hij B-rollen. Hij stierf in april 1933, pas 43 jaar oud, aan een hartaanval. Zijn laatste film was de non-western ZOO IN BUDAPEST, die enkele dagen na zijn dood in première ging.

Drum Taps

1933 | Western

Verenigde Staten 1933. Western van J.P. McGowan. Met o.a. Ken Maynard, Dorothy Dix, Hooper Atchley, Junior Coghlan en Charles Stevens.

Het thema van scenarist Alan James is niet nieuw: een bende die probeert zoveel mogelijk land in bezit te krijgen en er daarbij niet voor terugdeinst de rechtmatige eigenaars te verdrijven. Er wordt hier echter gebruik gemaakt van padvinders, wat trouwens een paar maal in westerns is gedaan. Boy Scout Groep nr. 107 uit Los Angeles helpt Maynard de bende uit te schakelen. De regie was routineus, het camerawerk van Jack Young redelijk. Ken en de jongens waren in feite de enigen die echt in hun element waren en natuurlijk het paard Tarzan.

Whistlin' Dan

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, Joyzelle Joyner, Georges Renevant, Don Terry en Harlan Knight.

Ken Maynard als de wrekende rancher wiens partner is vermoord. Hij wordt lid van de bende die het gedaan heeft, en alom verdwijnen de leden ervan. Spannend, met een goed scenario van Stuart Anthony en opgenomen door Ira Morgan, de cameraman die naar Columbia ging om daar o.a. de laatste serials in 1956 - westerns - te doen alvorens in 1959 op 70-jarige leeftijd te overlijden. Zijn carrière had toen 40 jaar geduurd. Het was de laatste western van de elf die Maynard maakte voor Tiffany tussen 1930 1932 met producent Phil Goldstone.

Tombstone Canyon

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Cecilia Parker, Lafe McKee, Sheldon Lewis en Frank Brownlee.

Een uitstekende western, waarin Maynard, paard Tarzan en Parker samen jacht maken op een spook-moordenaar met masker en lange mantel; kortom, alles wat vooral in de serie zo populair was. Ted McCord deed het uitstekende camerawerk en Claude Rister schreef de film. Alan James heette in de tijd dat de film nog zwijgend was Alvin J. Neitz, zijn ware naam. Onder deze naam wilde hij in die tijd nog wel eens scenario's schrijven.

The Sunset Trail

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van B.Reeves Eason. Met o.a. Ken Maynard, Ruth Hiatt, Philo McCullough, Frank Rice en Buddy Hunter.

Maynard en maatje Rice komen Hiatt te hulp, die haar ranch nauwelijks kan verdedigen tegen voortdurende aanvallen van outlaws. Rice wordt daarbij gedood, wat Maynard nog meer in actie brengt om nu ook zijn vriend te wreken. Herverfilming van de Buck Jones-western SHADOW RANCH, waarin Rice de vriend van Buck was. Bennett Cohen schreef en Arthur Reed nam op.

Texas Gunfighter

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, Sheila Mannors, Harry Woods, James Mason en Bob Fleming.

Maynard is lid van de bende van Harry Woods, krijgt onenigheid over de verdeling van de buit en verdwijnt. Maynard wordt nu sheriff en bevecht de bende. Eerder gedaan in THE LONE RIDER met Buck Jones. Bennett Cohen schreef het scenario. Woods was ook in de eerste versie de bendeleider.

Hell Fire Austin

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Ken Maynard, Ivy Merton, Jack Perrin, Charles LeMayne en Lafe McKee.

Geslaagde humoristische aflevering uit de westernreeks met Ken Maynard waarin deze net uit de dienst komt en vervolgens met maatje Nat Pendleton de nodige avonturen beleeft in het Wilde Westen. Betty Burbridge bewerkte het verhaal van Sheldon, en Ted McCord stond achter de camera.

Dynamite Ranch

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Ken Maynard, Ruth Hall, Jack Perrin, Arthur Hoyt en Allan Roscoe.

De eerste van acht westerns die Ken Maynard voor World Wide in 1932/33, [KA1]en een goede (geschreven door Barry Barrington en Forrest Sheldon). Ken wordt verdacht van een treinoverval, maar hij weet de ware daders na een spannende speurtocht met voldoende actie te ontmaskeren. Ted McCord (1898-1976) was Kens favoriete cameraman; deze man schoot dozijnen westerns sinds het begin van de jaren twintig en werd bekroond toen hij meer dan 40 jaar later THE SOUND OF MUSIC deed.

Come On, Tarzan

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Alan James. Met o.a. Ken Maynard, Kate Campbell, Roy Stewart, Niles Welch en Ben Corbett.

Uitstekende western, met het paard Tarzan van Maynard in de hoofdrol. Hij is de leider van een groep paarden, en Welch is de schooier die paarden vangt om ze vervolgens in het oosten als ingeblikt hondenvoer aan te bieden. Ken wordt zijn grootste tegenstander - een beeld van trouw tussen een cowboy en zijn paard. Daarbij nog een eigenwijs meisje, Campbell, uit het oosten, die de ranch erft waar Ken voorman is - en de western-fans kunnen zich volledig uitleven. Het werd een razend populaire film van Ken en Tarzan. Edgar Rice Burroughs was zo boos dat de naam Tarzan gebruikt werd, dat hij een proces aanspande tegen Ken Maynard. Die wees erop dat hij Tarzan al sinds 1925 bereed en dat sindsdien diens naam op alle titelrollen van al zijn westerns voorkwam. Burroughs verloor in 1935 zijn proces - en dat gaf extra publiciteit aan het paard Tarzan.

Between Fighting Men

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Ken Maynard, Ruth Hall, Josephine Dunn, Wallace MacDonald en Albert J. Smith.

Sheldon en Betty Burbridge schreven het bekende verhaal over de strijd tussen ranchers die er vee op nahouden en schaapherders. Naast deze strijd, waarbij een herder gedood wordt en diens dochter geadopteerd door de rancher die achter de actie zit, problemen tussen twee broers die op haar verliefd worden. Inmiddels was Ruth Hall in werkelijkheid verliefd op cameraman Lee Garmes; ze traden een jaar later in het huwelijk.

The Two Gun Man

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, Lucille Powers, Lafe McKee, Nita Martin en Charles King.

Het scenario van Jack Natteford is puur routine - het bekende thema van de man met twee revolvers, Maynard, die het opneemt tegen een bende veedieven. Maar met voldoende actie om de aandacht vast te houden.

The Pocatello Kid

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, Marceline Day, Dick Cramer, Charles King en Lafe McKee.

Maynard speelt een dubbelrol als twee broers: de één zit in de bajes maar blijkt daar onschuldig te verblijven. De ander is de sheriff, maar die is nu juist de schurk. W.Scott Darline bedacht het en gaf een belangrijke rol in zijn scenario aan Kens paard Tarzan. Arthur Reed stond achter de camera.

Range Law

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, Frances Dade, Charles King, Frank Mayo en Lafe McKee.

Maynard weet uit de gevangenis te breken, waarin hij ten onrechte vast zat. Hij gaat op jacht naar de ware daders. Hij krijgt ondertussen ook nog de schuld van een postkoetsoverval en van een moord, maar weet de schurk te ontmaskeren vóór deze met Dade in het huwelijksbootje kan stappen. Earle Snell was de scenarist, Arthur Reed de cameraman en regisseur Rosen zorgde voor veel actie en vaart.

Branded Men

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, June Clyde, Charles King, Irving Bacon en Billy Bletcher.

Maynard en zijn beide vrienden in actie tegen een bende die poogt goudzoekers van de vruchten van hun harde werken te ontdoen. Bletcher zorgt voor de komische noot. Earle Snell was de scenarist en Arthur Reed de cameraman. Redelijk verzorgd werk van Phil Rosen, een man die in 1888 in Rusland werd geboren en van 1912-1919 cameraman was voor diverse goede films. Sinds 1920 regisseur, maakte hij een lange reeks films diverse genres tot aan zijn dood in 1951. Zijn laatste film dateert uit 1949: SINS OF THE FATHERS.

Arizona Terror

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, Lina Basquette, Edmund Cobb, Hooper Atchley en Tom London.

Een bende van vier bandieten schiet ranchers neer om ze te beroven. Als de partner van Maynard wordt doodgeschoten, gaat hij er achteraan om wraak te nemen. Onderweg wordt hij zelf van een moord beschuldigd. Tegenvallende western met Ken; te weinig actie en weinig spanning in Jack Nattefords scenario. Arthur Reed was er voor het camerawerk.

Alias the Bad Man

1931 | Western

Verenigde Staten 1931. Western van Phil Rosen. Met o.a. Ken Maynard, Virginia Brown Faire, Charles King, Lafe McKee en Frank Mayo.

Het scenario van Earle Snell was cliché, maar Rosen heeft er een redelijke actie-western van weten te maken. De vader van Virginia Brown wordt vermoord en Maynard gaat een bende veedieven te lijf. Simpel maar onderhoudend. De fans hielden van Ken en zijn fameuze paard Tarzan, dat heel veel kon.

The Fighting Legion

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry J. Brown. Met o.a. Ken Maynard, Dorothy Dwan, Ernie Adams, Stanley Blystone en Frank Rice.

Een cowboy wordt vals beschuldigd een ranger uit Texas te hebben gedood. Bekend werk rond matinee-held Maynard.

Sons of the Saddle

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Doris Hill, Joseph Girard, Carroll Nye en Francis Ford.

Bennett Cohen schreef het verhaal van deze western. Maynard houdt van de dochter van de rancher bij wie hij als voorman in dienst is. Ted McCord was de cameraman. Maynard zong ook weer maar het was zijn laatste (voorlopig althans) western van de acht voor Universal. Hij sloot een contract met Tiffany voor de volgende elf produkties.

Song of the Caballero

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Doris Hill, Francis Ford, Gino Corrado en Evelyn Sherman.

Maynard zingt in deze western een lied; hij is duidelijk een voorloper van zingende westernsterren als Gene Autry en Dick Foran. Deze western zit vol actie en Maynard komt met de degen op voor het recht. Kenneth Beaton en Norman Sper schreven het verhaal en Bennett Cohen bewerkte het. Ted McCord stond achter de camera. De Universal-serie werd geproduceerd door Maynard zelf en door Brown, die 20 jaar later een reeks met Randolph Scott zou produceren.

Parade of the West

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Gladys McConnell, Otis Harlan, Frank Rice en Bobby Dunn.

Blystone blijkt in staat de gevoelens van McConnell voor Maynard en de liefde van de jonge Hanlon, die aan de zorgen van Maynard is toevertrouwd, aan het wankelen te brengen. Als de jongen ziek wordt, vertelt hij deze wat voor verhalen Blystone over hem verspreidt, verhalen waarin hij als een lafaard wordt uitgebeeld. Maynard bewijst het tegendeel te zijn; hij wint de liefde van McConnell en de genegenheid van Hanlon terug. Bennett Cohen schreef en Ted McCord nam op.

Mountain Justice

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Kathryn Crawford, Otis Harlan, Paul Hurst en Richard Carlyle.

Kens eerste totaal sprekende western na de hoofdrol in 29 zwijgende westerns. Er kwamen nog 54 sprekende films en 1 sprekende serial bij. Kens vader, Burns, wordt vermoord en Ken gaat naar Kettle Creek (de oorspronkelijke titel van de film) om de moordenaar te zoeken. Spannend, maar vooral vol uitstekend stuntwerk dat Ken grotendeels zelf deed. Bennett Cohen leverde het verhaal, Ted McCord deed het camerawerk.

Lucky Larkin

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Nora Lane, James Farley, Harry Todd en Paul Hurst.

Maynards vierde Universal-western en de laatste die deels zwijgend was. Daarna zou Ken alleen nog sprekende films maken. Het scenario van Marion Jackson toont de botsing tussen paardenrancher Clary en de broers Farley en Hurst. Ken zorgt ervoor dat ze hun gerechte straf niet ontgaan. Camerawerk van Ted McCord.

Fighting Thru

1930 | Western

Verenigde Staten 1930. Western van William Nigh. Met o.a. Ken Maynard, Carmelita Geraghty, Charles King, Wallace MacDonald en Tommy Bay.

Routine-western, waarin Maynard ervan beschuldigd wordt zijn partner vermoord te hebben. Zijn paard Tarzan is het meest interessante in deze eerste western van een serie van elf, die hij maakte voor Tiffany en producent Phil Goldstone. Arthur Reed was de cameraman (en voor het grootste deel van de serie) met Jack Natteford als scenarist.

The Wagon Master

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Edith Roberts, Frederick Dana, Tom Santschi en Al Ferguson.

De eerste Universal-western met Maynard van een serie van acht nadat hij First National had verlaten. Universal-directeur Carl Laemmle accepteerde een budget van $ 75000 per western. Alle acht werden goede produkties en dat in een tijd waarin er stapels films voor $ 10.000 dollar gemaakt werden en er door de overgang naar geluidsfilm een crisis bestond. Marion Jackson was van First National meegekomen en schreef hier het scenario. Brown had de films bij First National met Maynard geproduceerd en ging eveneens met de superster mee. Hier moet Maynard het opnemen tegen de schurken Santschi en Ferguson, die pogen een bevoorradingstrack tegen te houden die door Maynard geleid wordt nadat Dana is vermoord. Ook probeert Ferguson Roberts te pakken te krijgen. Ted McCord was eveneens met Maynard meegegaan als cameraman, waardoor deze in feite het oude team rond zijn persoon wist te bewaren.

The Royal Rider

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Olive Hasbrouck, Philippe De Lacey, Theodore Lorch en Joseph Burke.

De Lacey is de jonge koning van een Balkanstaat waar Maynard met zijn Wild West Show naar toe gaat. De jongen is stapelgek met Maynard. Deze helpt hem als premier Lorch poogt de jongen van de kroon te stoten. Ook Tom Mix heeft zo'n soort film gemaakt met Mickey Rooney. Amusant en onderhoudend geschreven door Jacques Jaccard en Sylvia Bernstein Seid, die een verhaal bewerkten van Nate Gatzert. Ted McCord was de cameraman. Het was de laatste western die Maynard maakte voor First National en de producenten Charles Rogers en Harry Joe Brown. Maynard ging naar Universal, maar Brown ging niet met hem mee.

The Lawless Legion

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Nora Lane, Paul Hurst, J.P. McGowan en Frank Rice.

Als Maynard een kudde vee door de prairie leidt, wordt hij verdoofd, zodat Hurst de kudde kan stelen. Dat neemt hij uiteraard niet en hij gaat de bandieten achterna. Fred Allen en Bennett Cohen schreven het scenario en Frank B. Good was de cameraman. Allen was tevens de montageman van de Maynard-westerns uit die tijd.

The California Mail

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Dorothy Dwan, Lafe McKee, Paul Hurst en C.E. Anderson.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog worden de goudzendingen uit Californië die bestemd zijn voor de Noordelijken, voortdurend door een bende overvallen. Maynard krijgt opdracht de bende uit te schakelen en ervoor te zorgen dat de zendingen ongestoord kunnen verlopen. Marion Jackson was de scenariste en Frank B. Good de cameraman.

Senor Americano

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Kathryn Crawford, Gino Corrado, J.P. McGowan en Frank Yaconelli.

Luitenant Maynard krijgt opdracht een bende op te sporen en uit te schakelen, die in Zuid-Californië bezig is land te stelen van de rechtmatige eigenaars. Helmer Bergman en Henry McCarthy leverden het verhaal, dat werd bewerkt door Bennett Cohen. Ted McCord deed het camerawerk.

Cheyenne

1929 | Western

Verenigde Staten 1929. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Gladys McConnell, James Bradbury Jr., William Franey en Charles Whitaker.

Rodeo-western waarin Maynard en zijn paard Tarzan hun kunnen tonen en Maynard zich inspant om de hand van McConnell te winnen. Wat ongure types die narigheid willen veroorzaken, worden door Maynard weggeblazen. Bennett Cohen leverde het verhaal, dat door Marion Jackson werd bewerkt; Frank B. Good deed het camerawerk.

The Wagon Show

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Marian Douglas, Maurice Costello, Fred Malatesta en George Davis.

Twee circussen komen gelijktijdig naar het westen. Maynard leidt het ene, het andere poogt met smerige middelen de concurrent uit te schakelen. Maynard is de reddende engel. Het scenario van Ford Beebe is eenvoudig maar effectief. Het biedt de mogelijkheid tot fijne stunts en met name Tarzan, Maynards paard, kan goed in actie komen. Naast cameraman George Benoit was William Sickner er voor speciale effecten. Brown, die ook de produktionele leiding had, wenste gave produkten en Maynard werd er een idool door.

The Upland Rider

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Marian Douglas, Lafe McKee, Sidney Jarvis en Robert Walker.

Een verhaal van Marion Jackson over twee paardenfokkers, in het westen McKee en in het oosten Jarvis. Om een belangrijk regeringscontract te krijgen, moet er een wedstrijd worden gehouden. Jarvis poogt met oneerlijke middelen te winnen. Maynard die voor McKee op Tarzan rijdt, wint. Het verhaaltje is dun, maar de actie is goed en Maynard en Tarzan zijn een perfect paar om in actie te zien. Ted McCord was de cameraman van deze western.

The Phantom City

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Eugenia Gilbert, James Mason, Charles Mailes en Jack McDonald.

Alle ingrediënten voor een goede western zijn aanwezig, waaronder een spookmijn waar Maynard, Gilbert en Mason bij betrokken zijn. Maynard eist van Mason het aandeel terug dat diens vader van zijn vader gestolen heeft en de botsing tussen de beide mannen is een feit. Maar Maynard wordt door een mysterieus spook geholpen. Spanning, actie en een beetje romantiek zijn er in dit scenario van Adele Buffington te vinden. Ted McCord nam op.

The Glorious Trail

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Gladys McConnell, Frank Hagney, Les Bates en James Bradbury Jr..

Een western vol actie over de aanleg van een telegraaflijn dwars door de prairie, met voortdurende Indianen-aanvallen. De blanke schurk Hagney is de drijvende kracht achter die aanvallen en Maynard moet proberen de zaak tot een oplossing te brengen. Marion Jackson zorgde eens te meer voor een rol die Maynard op het lijf was geschreven en het paard Tarzan komt ook in actie. Het camerawerk is van Frank B. Good.

The Code of The Scarlet

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Gladys McConnell, Ed Brady, J.P. McGowan en Dot Farley.

Maynard en Brady zijn mounties - we zijn in Canada met deze western - en zitten achter een bende aan waarvan later McGowan de leider blijkt te zijn. Tussen de bedrijven door redden ze McConnell uit handen van de bende en zo kan er iets moois tussen Maynard en McConnell ontstaan. Gewoon een goede western. Bennett Cohen leverde het verhaal, Forrest Sheldon bewerkte het en Ted McCord deed het camerawerk.

The Canyon of Adventure

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Virginia Brown Faire, Eric Mayne, Theodore Lorch en Tyrone Brereton.

Lorch wil het land van zijn buurman Mayne in bezit nemen. Hij ontvoert Mayne en diens dochter Faire, die hij probeert te dwingen met zijn zoon Brereton te trouwen. Maynard schopt deze plannen finaal door elkaar. Marion Jackson leverde het scenario en Ted McCord het camerawerk. Charles Rogers was in naam de producer, in de praktijk deed Harry Joe Brown het werk.

The Red Raiders

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Ann Drew, Paul Hurst, J.P. McGowan en Chief Yowlachie.

Een perfecte western - zeker gezien het jaar van produktie - waarin veel vaart en actie zat en een bijzondere job werd gedaan door cameraman Ross Fisher. Marion Jackson leverde het scenario voor producent Harry Joe Brown. Maynard is leger-luitenant in vijandig Sioux-gebied, waar het tot een uitbarsting komt. McGowan speelt Maynards superieur en Yowlachie is de Indiaanse spion. Door velen wordt deze western als een klein meesterwerk gezien - het is een feit, dat de film nog steeds niet echt verouderd aandoet.

The Overland Stage

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Kathleen Collins, Tom Santschi, Sheldon Lewis en Jay Hunt.

Santschi probeert een oorlog te laten uitbreken tussen blanken en Indianen. Maynard weet dat in laatste instantie te verhinderen. Marion Jackson schreef het scenario, dat hier en daar wat verward aandoet, maar veel actie naast enige romantiek biedt. Rogell - die zijn sporen bij de westerns met Jack Hoxie verdiende - was een man die van actie hield en vaart. Harry Joe Brown, die de produktionele leiding had, had zijn ervaring opgedaan bij de westerns met Fred Thomson, dus Maynard was omringd met vakmensen - en het produkt was er dan ook naar Sol Polito was de cameraman en ook hij zou een begrip worden in zijn vak.

The Land Beyond the Law

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Dorothy Dwan, Tom Santschi, Noah Young en Gibson Gowland.

Maynard krijgt opdracht van de gouverneur een einde te maken aan de bende van Santschi. Die laatste moet wel eerst ontmaskerd worden als de leider van een bende moordenaars en veedieven. Daarnaast is de schurk ook nog de voogd van Dwan, die door Maynard in bescherming wordt genomen. Bij afwezigheid van Albert Rogell regisseerde producent Brown nu zelf. Marion Jackson leverde het scenario, dat in 1937 herverfilmd werd met Dick Foran; Sol Polito deed het camerawerk.

The Devil's Saddle

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Kathleen Collins, Francis Ford, Will Walling en Earl Metcalfe.

Marion Jackson bewerkte het verhaal van Kenneth Perkins over blanke schurken die het land van de Hopi-Indianen binnenvallen en in staat blijken de Indianen te doen geloven dat Maynard de moordenaar is van één van hen. Uit wraak steken de Indianen het huis van Maynard's vader in brand, waarna deze hen toch weet duidelijk te maken dat hij onschuldig is en juist aan hun kant staat. Dan gaat het niet meer goed met de outlaws. Ross Fisher was als cameraman komen overwaaien van de serie met Fred Thomson.

Somewhere in Sonora

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Kathleen Collins, Frank Leigh, Joe Bennett en Charles Hill Mailes.

Cowboy Maynard is onderweg voor een rancher om diens zoon, Bennett, te zoeken die lid is geworden van de bende van Leigh. Onderweg redt Maynard Collins en twee reisgenoten, vindt inderdaad Bennett maar raakt in botsing met de bende. Ze ontsnappen met Bennett, maar komen dan in drijfzand. Zonder Tarzan geen redding en geen huwelijk. Maar het trouwe dier is gelukkig in de buurt. Marion Jackson bewerkte het boek Somewhere South in Sonora van Will Levington Comfort. Sol Polito was weer de cameraman, Harry Joe Brown de produktie-manager.

Gun Gospel

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Harry Joe Brown. Met o.a. Ken Maynard, Bob Fleming, Romaine Fielding, Virginia Brown Faire en J.P. McGowan.

McGowan is de bendeleider en Maynard de man die in staat blijkt een einde te maken aan de misdadige praktijken van die bende. McGowan regisseerde in die tijd ook veel westerns; waar haalde de man de tijd vandaan om ook als acteur bezig te zijn? De vertrouwde Sol Polito deed het camerawerk en vaste scenariste voor Maynard was Marion Jackson, die een verhaal bewerkte van William Dawson Hoffman.

The Unknown Cavalier

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Kathleen Collins, David Torrence, T. Roy Barnes en James Mason.

Het paard Tarzan is in gevaar: het dier kent degene die zijn baas vermoord heeft en die wil het paard laten doden. Mason is de schurk, die tevens naar de hand dingt van Collins, maar deze wil juist dat Maynard het paard redt. Een uitstekende western vol actie, en wat sentiment als de liefde tussen Maynard en Tarzan soms doordringend wordt getoond. Tussen de ster en zijn paard bestond een bijzondere band. Maynard, met zijn diverse huwelijken waarvan het een na het ander in snel tempo ten onder ging, hield van Tarzan. Hij kocht het prachtdier in 1924, 3 jaar oud tegen goed 50 dollar! Tot aan Tarzans dood in 1940 waren zij onafscheidelijk - het dier kon veel, heel veel. Marion Jackson bewerkte het boek Ride Him Cowboy van Kenneth Perkins, onder welke titel de film opnieuw gemaakt werd in 1932 met John Wayne. Sol Polito was de cameraman.

The Range Fighter

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst en Clifford S. Elfelt.

Serie in 10 hoofdstukken. Dit was je reinste bedrog - deze serie is samengesteld uit stukken van de vijf westerns die Maynard zojuist had gemaakt voor producent Elfelt. Er was geen nieuw materiaal aan toegevoegd; omdat er uit alle vijf films stukken waren gehaald, was dit een onsamenhangend geheel, waar niemand op zat te wachten. Die films waren: FIGHTING COURAGE, THE DEMON RIDER, $50000 REWARD, THE GREY VULTURE en THE HAUNTED RANGE.

The Haunted Range

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Paul Hurst. Met o.a. Ken Maynard, Alma Rayford, Harry Moody, Al Hallett en Fred Burns.

De titel is niet helemaal logisch, want het gaat om een spook-ranch, terwijl in de titel het woord anders wordt geschreven en dan ook een andere betekenis heeft. Maar een kniesoor die daarop let bij scenarist Frank Howard Clark. Maynard heeft een ranch geërfd en is op jacht naar de moordenaar van een buurman, op wiens dochter hij verliefd wordt. Via haar broer, die lid is van een bende veedieven, komt hij achter het geheim van de spook-ranch. Frank Cotner was de cameraman. Het was de laatste van de vijf westerns die Maynard maakte voor producent Clifford S. Elfelt. Zijn volgende contract met First National zou hem een top-ster maken.

The Grey Vulture

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Forrest Sheldon. Met o.a. Ken Maynard, Hazel Deane, Sailor Sharkey, Boris Bullock en Fred Burns.

Denkend een man te hebben gedood, gaat Maynard op de vlucht. Hij komt een postkoets vol vrouwen tegen, wordt verliefd op de dochter van een rancher waar het gezelschap slaapt, verhindert de veediefstallen van de voorman en hoort van de sheriff dat de man die hij dacht gedood te hebben, in blakende gezondheid verkeert. Niets staat een huwelijk nu nog in de weg. George Hively schreef deze western.

Senor Daredevil

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Albert S. Rogell. Met o.a. Ken Maynard, Dorothy Devore, George Nicholls, J.P. McGowan en Sheldon Lewis.

Te beginnen met deze western steeg de ster van Maynard naar een toppunt: een jaar later hoorde hij tot de grote vijf (Tom Mix, Hoot Gibson, Fred Thomson, Buck Jones en Maynard) en hij zou zelfs begin jaren dertig in populariteit nummer één zijn, mede door Freds dood en Toms afwezigheid, maar desondanks. Dit was de eerste van achttien westerns voor First National, met producent Charles R. Rogers en de dagelijkse produktionele leiding in handen van Harry Joe Brown. Budgets van $ 75000 tot $ 80000, dus gave produkties. In deze eersteling, door Marion Jackson geschreven en met camerawerk van Sol Polito, komt Maynard zijn vader te hulp tegen de bende van McGowan, die poogt de bevoorradingswegen voor de mijnwerkers af te sluiten om hen zo te dwingen hun eigendommen te verlaten, die hij dan in bezit kan nemen.

The Demon Rider

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Paul Hurst. Met o.a. Ken Maynard, Alma Rayford, Fred Burns, Tom London en James Lowe.

Maynard vangt een bende outlaws, laat ze echter achter zodat ze weer vrij kunnen worden en wordt dan zelf beschuldigd van goudroof, tot een kok uitsluitsel geeft. Het scenario van Jay Inman Kane (de latere regisseur Joseph Kane) is te naïef om te kunnen boeien; het geeft alleen aanleiding tot voldoende actie. Frank Cotner stond achter de camera.

North Star

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Paul Powell. Met o.a. Virginia Corbin, Stuart Holmes, Ken Maynard, Harold Austin en Clark Gable.

Gebaseerd op het boek North Star: A Dog Story of the Canadian Northwest van Rufus King, hier bewerkt door Charles Horan. Dit is een westerndrama over Austin, die denkt iemand doodgeslagen te hebben en naar Canada vlucht. Zijn zuster Corbin gaat met Holmes, in wie zij een vriend ziet, op zoek naar haar broer. Holmes probeert echter een vies spelletje te spelen. Journalist Maynard staat haar dan terzijde met North Star, de hond van Austin. Maynard had toestemming gekregen deze film tussen zijn Elfelt-westerns door te maken. Zijn naam stond op plaats één toen de film enkele jaren later opnieuw uitgebracht werd en hij inmiddels een idool was geworden. Gable maakte in 1924 zijn filmdebuut en dit was zijn grootste rol tot nu toe. Cameraman was Joseph Walker.

Fighting Courage

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Clifford S. Elfelt. Met o.a. Ken Maynard, Peggy Montgomery, Melbourne MacDowell, Muriel Montrose en Frank Whitson.

Na verschillende B-rollen start hier de eerste vijfdelige western-serie van Maynard, die hij zou maken voor producent Elfelt en de Davis Distributing Co. Geboren was Maynard in 1895; hij werd rodeo-kampioen en maakte in BRASS COMMANDMENTS zijn filmdebuut. Hij werd in korte tijd met zijn paard Tarzan een idool en was in de eerste helft van de jaren dertig de meest succesvolle western-ster. Zijn einde in 1973 was triest. Vlak voor het begin van deze serie had hij Tarzan gekocht, een gouden koop! In deze eersteling komt hij als zoon van een rijke financier naar Colorado om een mijn te zoeken, maar raakt in talloze problemen verzeild. Frank Howard Clark was de scenarist en Joseph Walker de cameraman.

$50,000 Reward

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Clifford S. Elfelt. Met o.a. Ken Maynard, Esther Ralston, Bert Lindley, Edward Peil en Lillian Leighton.

Een bende schurken en corrupte figuren, onder wie een bankier, proberen Maynard ervan te weerhouden een stuk grond dat hij geërfd heeft, in bezit te nemen. Grote persoonlijke belangen inzake de bouw van een dam staan op het spel in deze western vol actie, waarvoor Frank Howard Clark het scenario schreef en Bert Longenecker het camerawerk deed. Elfelt was ook de producent.

Janice Meredith

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van E. Mason Hopper. Met o.a. Marion Davies, Harrison Ford, Holbrook Blinn, Maclyn Arbuckle en Hattie Delaro.

Drama en romantiek tijdens de Amerikaanse opstand tegen de Engelsen om de vrijheid te verkrijgen. Vele historische momenten zijn hier achter elkaar in beeld gebracht. De film kostte 1,5 miljoen dollar, een vermogen voor die tijd, maar bracht iedere cent op. Lillie Hayward bewerkte het boek [KL]Janice Meredith, A Story of the American Revolution[KLE] van Paul Leicester Ford. Kilgour was George Washington, Maynard Paul Revere. Cameramannen waren Ira Morgan (de man die in 1956 de laatste series zou doen) en Georges Barnes.

The Man Who Won

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van William A. Wellman. Met o.a. Dustin Farnum, Jacqueline Gadsden, Lloyd Whitlock, Ralph Cloninger en Mary Warren.

Maynard maakte zijn filmdebuut bij Dustins broer William. Dit was zijn tweede western, meer een westerndrama, want Farnum probeert zijn vriend Cloninger te helpen diens vrouw terug te krijgen uit handen van de outlaw Whitlock, maar verliest daarbij zelf het leven. Ewart Adamson bewerkte Twins of Suffering Creek van Ridgwell Cullum, dat onder deze titel al eerder was verfilmd. Joseph August was de cameraman.

The Gunfighter

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. William Farnum, Doris May, Lee Shumway, J. Morris Foster en Irene Hunt.

Reynolds bewerkte zelf het verhaal van Max Brand Hired Guns, over een tweetal families in het wilde westen die met elkaar in de clinch liggen, omdat destijds een baby-meisje door de een bij de ander is gestolen. Ze is nu groot geworden, maar de strijd om haar gaat onophoudelijk door. Tot Farnum komt, verliefd wordt en met haar trouwt. Dev Jennings was de cameraman.

Cameo Kirby

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van John Ford. Met o.a. John Gilbert, Gertrude Olmstead, Alan Hale, Eric Mayne en William E. Lawrence.

Drama van Ford, geschreven door Robert Lee, die het stuk bewerkte van Booth Tarkington en Harry Leon Wilson over gokker Gilbert, die betrokken raakt bij een gokpartij tussen de snoodaard Hale en Mayne. De laatste verliest alles aan Hale en pleegt zelfmoord. Gilbert wordt door Hale neergeschoten, maar in een duel slaat hij terug. George Schneiderman was de cameraman. Het drama werd zeven jaar later opnieuw verfilmd. Maynard en Arthur hadden zojuist in een korte 20m durende western samen gespeeld: SOMEBODY LIED, onder regie van Stephen Roberts en Bryan Foy, over een cowboy die meer bla-bla doet dan te handelen.

Brass Commandments

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Lynn Reynolds. Met o.a. William Farnum, Wanda Hawley, Tom Santschi, Claire Adam en Charles LeMoyne.

Routine-western, waarin Farnum het op zijn gebruikelijke wijze opneemt tegen een bende veedieven. Farnum (1876-1953) was in de jaren tien en twintig een populaire ster, maar speelde daarna B-rollen tot aan zijn dood. De periode 1914-1925 was zijn glorietijd. Hij was Dustins broer, niet van Franklin! Het was het filmdebuut van Maynard, wiens stercarrière nog een paar films op zich liet wachten. Charles Kenyon bewerkte het boek van Charles Alden Seltzer en J. Dev Jennings was de cameraman.