Vincent Bal

Regisseur, Acteur, Scenarist, Cameraman

Vincent Bal is regisseur, acteur, scenarist en cameraman.
Er zijn 10 films gevonden.

Nono, het zigzag kind

2012 | Familiefilm

Nederland/Verenigd Koninkrijk 2012. Familiefilm van Vincent Bal. Met o.a. Fedja van Huêt, Thomas Simon, Isabella Rossellini, Camille De Pazzis en Burghart Klaußner.

Nono is de naam van een bijna dertienjarige jongen, zoon van een beroemde inspecteur, die op zoek gaat naar zijn moeder. Daarbij wordt hij geholpen door meestercrimineel Felix Glick en nachtclubzangeres Lola Ciperola. Bals film - zijn eerste na Minoes uit 2001! - wil een coming of age-verhaal zijn, maar mist daarvoor de emotionele lading. Wat overblijft is een fraai gefilmd avonturenverhaal vol markante personages, gespeeld door een geweldige cast. Met als klapstuk filmicoon Isabella Rossellini als de zwoele nachtclubzangers Lola Ciperola.

Minoes

2001 | Jeugdfilm, Familiefilm, Drama

Nederland 2001. Jeugdfilm van Vincent Bal. Met o.a. Carice van Houten, Pierre Bokma, Theo Maassen, Hans Kesting en Olga Zuiderhoek.

Poes Minoes uit de Emmalaan snapt niet waarom ze er plots uitziet als een een charmante jongedame (Van Houten). Het is raar, maar het heeft ook voordelen. Bevriende katten vertellen haar bijvoorbeeld mensengeheimen, waarmee ze de sympathieke, stuntelige journalist Tibbe (Maassen) helpt, in ruil voor eten en een slaapplaats. Er zit ook een tip tussen over de onfrisse zaakjes van schurkachtige industrieel en kattenhater Ellemeet (Bokma). Erg leuke verfilming van een scenario van Burny Bos naar het boek van Annie M.G. Schmidt. Gouden Kalveren voor de film en voor Van Houten.

Man van Staal

1999 | Jeugdfilm, Fantasy, Familiefilm

België 1999. Jeugdfilm van Vincent Bal. Met o.a. Ides Meire, Charlotte De Ruytter, Peter Gorissen, Katelijne Damen en Tania Garbarski.

De Man van Staal heeft geen emoties, want 'tranen doen hem roesten'. Aan het woord is Victor (Meire), een 14-jarige Vlaming die anno 1993 rouwt om zijn overleden vader terwijl het land rouwt om koning Boudewijn. Om zich te wapenen vlucht hij in een fantasiewereld waar hij als een emotieloze, gestaalde ruimteheld een meisje redt. Tijdens een vakantie bij een tante en nonkel in Oostende breekt zijn pantser. De eersteling van regisseur en scenarioschrijver Bal (Minoes, 1999) is een feest van sentiment en nostalgie, verpakt in een tijdloos decor dat speels ruimte biedt voor grote thema's als rouw en liefde.

Portrait de groupe en l'absence du ministre

1998 | Documentaire

België/Frankrijk 1998. Documentaire van Marie Mandy. Met o.a. Chantal Akerman, Vincent Bal, Alain Berliner, Philippe Blasband en Jan Bucquoy.

In deze documentaire wordt een inventaris opgemaakt van de Belgische film in de jaren 1990. Ook qua filmproductie is het land in twee verdeeld en slechts zelden geraakt een productie van het ene landsgedeelte in het andere. Toch werden er in deze periode enkele internationale successen geboekt met, langs de vlaamse zijde, DAENS (Oscarnominatie) en MANNEKEN PIS, en langs de Franse zijde FARINELLI (Oscarnominatie), C'EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS, TOTO LE HEROS en LE HUITIEME JOUR. Films als WAIT UNTIL SPRING BANDINI en DUST waren zelfs internationale co- producties. Iedereen die een belangrijke rol speelde in deze periode in de Belgische film komt aan het woord en stelt zich de vragen: wat is de Belgische film, waarom worden er überhaupt gemaakt en voor en door wie? Er is heel wat commentaar op de regering die steeds maar nieuwe wetten uitvaardigd voor het subsidiëren van films en daarbij worden haast de woorden Frans en Nederlands geteld om na te gaan welke deelregering geld zal geven. Het werd een speelse, maar toch zeer kritische documentaire die ook voor een niet-Belgisch publiek interessant is. Fragmenten uit een twintigtal films illustreren het geheel. Het scenario is van Mandy, Louis Héliot en Anne Lévy- Morelle. Dominique Lefever stond in voor de montage en Virginie Saint-Martin nam plaats achter de camera.

Matroos

1998 |

België 1998. Bavo Defurne. Met o.a. Hilde Wils, Pim Peters, Tom de With en Joram Schurmans.

In deze documentaire wordt een inventaris opgemaakt van de Belgische film in de jaren 1990. Ook qua filmproductie is het land in twee verdeeld en slechts zelden geraakt een productie van het ene landsgedeelte in het andere. Toch werden er in deze periode enkele internationale successen geboekt met, langs de vlaamse zijde, DAENS (Oscarnominatie) en MANNEKEN PIS, en langs de Franse zijde FARINELLI (Oscarnominatie), C'EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS, TOTO LE HEROS en LE HUITIEME JOUR. Films als WAIT UNTIL SPRING BANDINI en DUST waren zelfs internationale co- producties. Iedereen die een belangrijke rol speelde in deze periode in de Belgische film komt aan het woord en stelt zich de vragen: wat is de Belgische film, waarom worden er überhaupt gemaakt en voor en door wie? Er is heel wat commentaar op de regering die steeds maar nieuwe wetten uitvaardigd voor het subsidiëren van films en daarbij worden haast de woorden Frans en Nederlands geteld om na te gaan welke deelregering geld zal geven. Het werd een speelse, maar toch zeer kritische documentaire die ook voor een niet-Belgisch publiek interessant is. Fragmenten uit een twintigtal films illustreren het geheel. Het scenario is van Mandy, Louis Héliot en Anne Lévy- Morelle. Dominique Lefever stond in voor de montage en Virginie Saint-Martin nam plaats achter de camera.

The Bloody Olive

1996 | Korte film

België 1996. Korte film van Vincent Bal. Met o.a. Frank Focketyn, Veerle van Overloop en Gene Bervoets.

In deze documentaire wordt een inventaris opgemaakt van de Belgische film in de jaren 1990. Ook qua filmproductie is het land in twee verdeeld en slechts zelden geraakt een productie van het ene landsgedeelte in het andere. Toch werden er in deze periode enkele internationale successen geboekt met, langs de vlaamse zijde, DAENS (Oscarnominatie) en MANNEKEN PIS, en langs de Franse zijde FARINELLI (Oscarnominatie), C'EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS, TOTO LE HEROS en LE HUITIEME JOUR. Films als WAIT UNTIL SPRING BANDINI en DUST waren zelfs internationale co- producties. Iedereen die een belangrijke rol speelde in deze periode in de Belgische film komt aan het woord en stelt zich de vragen: wat is de Belgische film, waarom worden er überhaupt gemaakt en voor en door wie? Er is heel wat commentaar op de regering die steeds maar nieuwe wetten uitvaardigd voor het subsidiëren van films en daarbij worden haast de woorden Frans en Nederlands geteld om na te gaan welke deelregering geld zal geven. Het werd een speelse, maar toch zeer kritische documentaire die ook voor een niet-Belgisch publiek interessant is. Fragmenten uit een twintigtal films illustreren het geheel. Het scenario is van Mandy, Louis Héliot en Anne Lévy- Morelle. Dominique Lefever stond in voor de montage en Virginie Saint-Martin nam plaats achter de camera.

Tour de France - VZW KORT! '94

1994 |

1994. Vincent Bal. Met o.a. Frederik Van Der Veken, Michael Vergauwen, Griet Dobbelaere en Yanti Ehrentraut.

In deze documentaire wordt een inventaris opgemaakt van de Belgische film in de jaren 1990. Ook qua filmproductie is het land in twee verdeeld en slechts zelden geraakt een productie van het ene landsgedeelte in het andere. Toch werden er in deze periode enkele internationale successen geboekt met, langs de vlaamse zijde, DAENS (Oscarnominatie) en MANNEKEN PIS, en langs de Franse zijde FARINELLI (Oscarnominatie), C'EST ARRIVE PRES DE CHEZ VOUS, TOTO LE HEROS en LE HUITIEME JOUR. Films als WAIT UNTIL SPRING BANDINI en DUST waren zelfs internationale co- producties. Iedereen die een belangrijke rol speelde in deze periode in de Belgische film komt aan het woord en stelt zich de vragen: wat is de Belgische film, waarom worden er überhaupt gemaakt en voor en door wie? Er is heel wat commentaar op de regering die steeds maar nieuwe wetten uitvaardigd voor het subsidiëren van films en daarbij worden haast de woorden Frans en Nederlands geteld om na te gaan welke deelregering geld zal geven. Het werd een speelse, maar toch zeer kritische documentaire die ook voor een niet-Belgisch publiek interessant is. Fragmenten uit een twintigtal films illustreren het geheel. Het scenario is van Mandy, Louis Héliot en Anne Lévy- Morelle. Dominique Lefever stond in voor de montage en Virginie Saint-Martin nam plaats achter de camera.

Menace in the Night

1958 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1958. Misdaad van Lance Comfort. Met o.a. Griffith Jones, Lisa Gastoni, Vincent Ball, Eddie Byrne en Vincent Bal.

Een futloos verhaaltje over een getuige van een moord die door de bende onder druk wordt gezet niet te getuigen.

Blood of the Vampire

1958 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1958. Horror van Henry Cass. Met o.a. Donald Wolfit, Barbara Shelley, Vincent Ball, Victor Maddern en Vincent Bal.

Dr. Ball, expert in bloedziekten, wordt aan het eind van de 18e eeuw ten onrechte beschuldigd van dood dood door nalatigheid. Hij wordt opgesloten in een gesticht voor krankzinnige criminelen, geleid door de vreemde Wolfit. Door zelf-experimenten heeft deze een geheimzinnige bloedziekte opgelopen. Hij heeft regelmatig transfusies nodig en de gevangenis is zijn 'bloedbank'. Hij manipuleerde Balls proces in de hoop dat diens onderzoek van bloedtypes hem kan helpen. Horrorfilm met cultfaam, een lange tijd verloren gewaand. Midden jaren 1970-80 werd hij teruggevonden en gerestaureerd. Origineel scenario van Jimmy Sangster werd uitmuntend in filmbeelden omgetoverd door Monty Berman. Befaamd Shakespeare-acteur Wolfit brengt een pracht van een 'mad scientist' ten tonele. Een must voor de liefhebbers.

A Town Like Alice

1956 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Maleisië 1956. Oorlogsfilm van Jack Lee. Met o.a. Virginia McKenna, Peter Finch, Maureen Swanson, Vincent Ball en Vincent Bal.

Malakka 1942 tijdens de Japanse bezetting. Een groep vrouwen en kinderen werd door de Japanners gevangen genomen en is op weg naar een concentratiekamp. McKenna heeft de leiding genomen over de groep waarvan ook de pretentieuze Anderson, de slordige Schotse Houston en de knappe, maar willoze Swanson deel uitmaken. Aangrijpend oorlogsverhaal dat de Japanners toch niet helemaal als onmensen uit de strijd laat komen. Enkele prachtrollen voor de geroutineerde actrices en voor Finch als gevangen officier die zich hun lot aantrekt. De film kende destijds een groot succes, maar ook hedendaagse kijkers zullen zich niet bekocht voelen. De roman van Nevil Shute werd bewerkt door W.P. Lipscomb en Richard Mason. Fotografie is van Geoffrey Unsworth. In 1981 remake als korte tv-serie.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Vincent Bal op televisie komt.

Reageer