Laura Betti: regie en cast.
Er zijn 49 films gevonden.

À ma sœur !

2001 | Komedie, Drama, Familiefilm

Frankrijk​/​​Italië 2001. Komedie van Catherine Breillat. Met o.a. Anaïs Reboux, Libero De Rienzo, Arsinée Khanjian, Romain Goupil en Laura Betti.

Breillats stokpaardje, de erotische en emotionele levens van jonge vrouwen, bracht haar na 25 jaar marginaal filmmaken toch nog naar een internationale doorbraak, met Romance. Expliciete seks verrichtte het mirakel. Breillats volgende film, Fat Girl, gaat op dezelfde voet verder. Anaïs beleeft alle lagen van de puberale hel. Ze heeft onbegrijpende ouders, ze is mollig en wordt daar altijd op gewezen, ze krijgt overal de schuld van en wordt door haar oudere, knappere zus Elena meegesleurd om haar seksuele escapades gade te slaan. Ondertussen doet ze alsof een ladder en een springplank twee jongens zijn die om haar gunsten strijden. Fat Girl is een vaak oncomfortabel hard en realistisch drama.

Pier Paolo Pasolini et la raison d'un rêve

2001 | Documentaire

Italië​/​​Frankrijk 2001. Documentaire van Laura Betti.

Breillats stokpaardje, de erotische en emotionele levens van jonge vrouwen, bracht haar na 25 jaar marginaal filmmaken toch nog naar een internationale doorbraak, met Romance. Expliciete seks verrichtte het mirakel. Breillats volgende film, Fat Girl, gaat op dezelfde voet verder. Anaïs beleeft alle lagen van de puberale hel. Ze heeft onbegrijpende ouders, ze is mollig en wordt daar altijd op gewezen, ze krijgt overal de schuld van en wordt door haar oudere, knappere zus Elena meegesleurd om haar seksuele escapades gade te slaan. Ondertussen doet ze alsof een ladder en een springplank twee jongens zijn die om haar gunsten strijden. Fat Girl is een vaak oncomfortabel hard en realistisch drama.

Un air si pur

1997 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk​/​​Polen 1997. Oorlogsfilm van Yves Angelo. Met o.a. Fabrice Luchini, André Dussollier, Marie Gillain, Jerzy Radziwilowicz en Yolande Moreau.

Breillats stokpaardje, de erotische en emotionele levens van jonge vrouwen, bracht haar na 25 jaar marginaal filmmaken toch nog naar een internationale doorbraak, met Romance. Expliciete seks verrichtte het mirakel. Breillats volgende film, Fat Girl, gaat op dezelfde voet verder. Anaïs beleeft alle lagen van de puberale hel. Ze heeft onbegrijpende ouders, ze is mollig en wordt daar altijd op gewezen, ze krijgt overal de schuld van en wordt door haar oudere, knappere zus Elena meegesleurd om haar seksuele escapades gade te slaan. Ondertussen doet ze alsof een ladder en een springplank twee jongens zijn die om haar gunsten strijden. Fat Girl is een vaak oncomfortabel hard en realistisch drama.

La vie silencieuse de Marianna Ucria

1997 | Drama, Historische film

Portugal​/​​Italië​/​​Frankrijk 1997. Drama van Roberto Faenza. Met o.a. Emmanuelle Laborit, Eva Grieco, Roberto Herlitzka, Philippe Noiret en Laura Morante.

Sicilië, achttiende eeuw. De adellijke, doofstomme Marianne wordt op dertienjarige leeftijd uitgehuwelijkt aan een oude oom. Ze verafschuwt hem maar binnen enkele jaren heeft het stel vier kinderen. Marianna aanvaardt haar lot maar blijft de vrijheid zoeken in de marge van haar benauwende bestaan wat onder andere leidt tot een lieflijke affaire met een bediende en een warme vriendschap met zijn zus. Een prachtig tijdsbeeld met fraai uitgewerkte personages van alle rangen en standen. Regisseur Faenza baseerde zijn werk op de bejubelde roman La lunga vita di Marianna Ucrìa (1990) van Dacia Maraini (in Nederland uitgebracht als Een stille passie).

Un eroe Borghese

1995 | Biografie, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1995. Biografie van Michele Placido. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Michele Placido, Omero Antonutti, Philippine Leroy-Beaulieu en Ricky Tognazzi.

Een dramatische, overtuigende kroniek van de ondergang van het financi[KA3]ele rijk van de Siciliaanse grootbankier Michele Sindona, gebaseerd op het geruchtmakende boek van journalist Corrado Stajano. De film gaat in op het machtige bolwerk van handel, politiek en georganiseerde misdaad in Itali[KA3]e. De val van Sindona`s rijk was ook aanleiding tot de moord op de Milanese advocaat Giorgio Ambrosoli in 1979. Het verhaal begint in 1974, met de offici[KA3]ele benoeming van Ambrosoli (Bentivoglio) als curator van Sindona`s failliet verklaarde priv[KA1]ebank. Sindona (Antonutti) vlucht naar New York, maar houdt via zijn luitenants het doen en laten van Ambrosoli in de gaten. Ambrosoli drijft Sindona nog meer in het nauw als hij een reeks bedenkelijke connecties blootlegt tussen het parlement, het Vaticaan en de maffia. Ambrosoli wordt door de regering onder druk gezet om zijn onderzoek af te blazen, hij krijgt goed bedoelde waarschuwingen van zijn collega's en ontvangt anonieme doodsbedreigingen, waarvoor in de film gebruik gemaakt wordt van de originele telefoontjes. Sindona's activiteiten hebben zwaar te lijden van de negatieve berichten die in de internationale zakenwereld de ronde gaan doen en van Ambrosoli's getuigenis tegen hem tijdens een rechtszaak volgend op de ondergang van de Amerikaanse Franklin Bank. De wraakzuchtige Sindona huurt een moordenaar in om Ambrosoli uit de weg te ruimen. De scenarioschrijvers Graziano Diana en Angelo Pasquini beperken wijselijk de informatie over Sindona's zakelijke activiteiten tot een minimum, maar concentreren zich op de gevolgen voor de betrokkenen en op de angst die bezit neemt van Ambrosoli's gezin. Er wordt fantastisch geacteerd, en dat geldt zeker voor de manier waarop Antonutti de doortrapte intelligentie van Sindona neerzet. Acteur/regisseur Michele Placido toont in deze derde, door hem geregisseerde film een intelligente, strakke beheersing van zijn materiaal, mede geholpen door Bigazzi's warme, sfeervolle camerawerk.

Mario, Maria e Mario

1993 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1993. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Giulio Scarpati, Valeria Cavalli, Enrico Lo Verso, Laura Betti en Willer Bordon.

Een film over gewone mensen die in een wereld leven, waarin zich grote veranderingen voordoen sinds de val van de Berlijnse Muur en het einde van het communisme in Oost-Europa. Verteld wordt over de ideologische en politieke crisis en de persoonlijke consequenties daarvan. Ook de twijfels, de overpeinzingen en de naamsverandering van de Italiaanse Communistische Partij (PCI) in PDS komen aan de orde. Mario (Scarpati) en Maria (Cavalli) zijn dertig jaar oud en getrouwd. Zij hebben twee kinderen. Hij werkt voor een linkse krant en zij is werkzaam in een apotheek. Jaren geleden ontmoetten ze elkaar op een PCI-afdeling van school. Hij steunt de veranderingen, die zich in de PCI voordoen, zij niet. Ze ontmoet een jonge, Siciliaanse activist, Mario geheten (Lo Verso), die is getrouwd en de PDS niet steunt. Maria wordt verliefd op hem en verlaat haar echtgenoot. Aan het slot komen ze weer bij elkaar.

La ribelle

1993 | Drama, Familiefilm

Italië​/​​Spanje 1993. Drama van Aurelio Grimaldi. Met o.a. Lorenzo Indovina, Stefano Dionisi, Laura Betti en Penélope Cruz.

Regisseur Grimaldi`s tweede film, naar zijn eigen boek [KL]Storia di Enza[KLE]. De zestienjarige Enza (Cruz) is een verwaarloosd kind uit een groot gezin zonder vader en met een afgesloofde moeder. Ze wordt met haar zeventien-jarige zusje Rosaria op diefstal betrapt. Het tweetal komt terecht in een tuchthuis bij de nonnen. Enza wil ontsnappen en ze wordt verliefd op een jongen die alleen maar seks wil. Dan valt ze op de zachtaardige Franchino (Dionisi), maar die kiest voor Rosaria. Ondertussen heeft hij Enza wel zwanger gemaakt. Die staat nu voor moeilijke keuzes. Moet ze hem vergeven en vertrouwen of moet ze alleen door het leven? En moet ze het kind houden of weg laten maken? Cruz is heel intens en overtuigend in haar rol.

Il grande cocomero

1993 | Familiefilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Nederland 1993. Familiefilm van Francesca Archibugi. Met o.a. Sergio Castellitto, Anna Galiena, Alessia Fugardi, Silvios Vannucci en Alessandra Panelli.

Pippi (Fugardi) is elf jaar oud, heeft twee moeilijke ouders, een geheel eigen wereldje en misschien epilepsie. Arturo (Castellitto) nadert de veertig en heeft geen vrouw. Hij moet de eigenzinnige, intelligente en gevoelige Pippi behandelen en genezen. Daarnaast moet hij elke dag het gevecht aangaan met de neuropsychiatrische kinderafdeling waar hij werkt, vijandige artsen, opstandige verpleegsters en andere zieke kinderen. Iedereen heeft zo zijn redenen voor zijn of haar gedrag. Een inspirerende, roerende film, die van tijd tot tijd grappig is. Goede vertolking van de cast. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Paolo Carnera. Ook bekend als THE BIG PUMPKIN.

Segno di fuoco

1991 | Romantiek, Drama

Italië​/​​Portugal​/​​Frankrijk 1991. Romantiek van Nino Bizzarri. Met o.a. Remi Martin, Viktor Lazlo, Chiara Caselli, Joaquim de Almeida en Laura Betti.

Intelligente en volwassen film over liefde en hartstocht, opgenomen op locatie in Portugal. Remi Martin speelt Raul, een onafhankelijke geest zonder vaste verblijfplaats of baan. Op een avond ontmoet hij Norma (Lazlo), en hij valt voor haar. Ze houdt hem af omdat ze met een ander is, maar Raul kan haar niet loslaten. Hij doet alles om haar te krijgen en komt daarbij in aanraking met de politie. Ten slotte volgt ze hem. Een vierhoeksverhouding, gevoelig geregisseerd en prachtig gespeeld tegen het betoverende decor van nachtelijk Lissabon.

Bonjour la galère

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Caroline Huppert. Met o.a. Guy Marchand, Nancy Brilli, Eva Grimaldi, Jacques Spiesser en Laura Betti.

Na vijftien jaar kan een echtpaar het niet meer met elkaar vinden. Maar de kinderen zijn er ook nog! Ze besluiten apart te gaan wonen in hun huis in Meudon: hij beneden en zij met de kinderen boven. Dat lijkt ondanks alle kluchtige situaties en misverstanden een goede oplossing, totdat ze allebei een ander leren kennen. Deze opeenhoping van banaliteiten is een bewerking van een roman van Philippe Adler, een kleinzoon van Guy des Cars. Achter de camera rommelt Huppert zoals gewoonlijk maar wat aan. Ze schotelt ons een van haar dameswerkjes in de stijl van Veillée des chaumières voor, waarop ze het patent lijkt te hebben. De volwassen acteurs spelen nauwelijks met enige overtuiging en de kinderen worden op de gebruikelijke wijze geëxploiteerd. Slechter dan

Dames galantes

1990 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Canada​/​​Italië 1990. Komedie van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Richard Bohringer, Isabella Rossellini, Mariane Basler, Laura Betti en Marie-Christine Barrault.

Het betreft hier geen bewerking van het beroemde, nogal pikante en lasterlijke werk van Brant[KA4]ome (circa 1540-1614), maar een vrij geromantiseerde reconstructie van de tweede helft van diens leven. De naam van Tachella, die eveneens meeschreef aan het scenario, was hiervoor een garantie. Zijn film, die snel losbandig is, vervalt namelijk nooit tot pornografie, maar geeft daarentegen een beeld van de geraffineerde genotzucht van de personages. Voor de decors tekende Georges Levy en voor het camerawerk Dominique Le Rigoleur. De vertelling verloopt soepel. Er wordt opvallend eendrachtig geacteerd, ondanks het feit dat de film een coproduktie van drie landen is.

Courage Mountain

1989 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1989. Familiefilm van Christopher Leitch. Met o.a. Charlie Sheen, Leslie Caron, Juliette Caton, Jan Rubes en Yorgo Voyagis.

Geïnspireerd op Heidi en met dezelfde personages van schrijfster Johanna Spyri uit 1831, maar Heidi is nu veertien en voor een betere opvoeding naar een internaat in Italië gestuurd. Door de omstandigheden - WO I - komt ze terecht in een Dickensiaans weeshuis. Gelukkig heeft zij Sheen die Peter speelt, haar schaapherdersvriendje, en hij komt haar redden. Caton is schattig als Heidi, Caron is de strenge directrice van het internaat, maar de jonge Sheen past niet in zijn rol. Evenwel een lieve familiefilm, over het algemeen redelijk geacteerd en behoorlijk geproduceerd. Het scenario is van Weaver Webb.

Jane B. par Agnès V.

1988 | Biografie

Frankrijk 1988. Biografie van Agnès Varda. Met o.a. Jane Birkin, Philippe Léotard, Jean-Pierre Léaud, Farid Chopel en Alain Souchon.

Een portret van Birkin waarin zij door Varda van alle kanten wordt belicht. Met bovendien verschillende fictieve scènes, in beeld vormgegeven dromen en tableaux vivants. Kortom, een ware puzzel waarin vrienden optreden - het is een vriendenfilm inclusief de beperkingen die dat met zich meebrengt: een mengsel van werkelijkheid en kunstgrepen, een aardige hoeveelheid overbodige aanstellerij maar ook sterke stukken. Het gaat hier zowel om de betrekkingen die de regisseuse met haar model onderhoudt als om een film over Birkin, waarin voortdurend geflirt wordt met de werkelijkheid en de verbeelding. Camerawerk van Nurith Aviv en Pierre-Laurent Chenieux.

Noyade interdite

1987 | Film noir, Misdaad, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1987. Film noir van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Guy Marchand, Elizabeth Bourgine, Anne Roussel en Gabrielle Lazure.

Bewerking van een roman in de stijl van de série noire geschreven door Andrew Coburn, Widow's Walk. Op een kwade morgen vindt de mooi-ogende Roussel het lijk van de echtgenoot van de licht hysterische Ferréol op het strand aan de Atlantische kust. Inspecteur Noiret komt uit Bordeaux afgereisd om het geval te onderzoeken. Later komt inspecteur Marchand op de proppen, die Noiret gaat tegenwerken. Een duel tussen de politiemannen is het gevolg. Soms is de mysterieuze intrige verwarrend. De sfeer komt echter in de buurt van Chabrol en Simenon. Het verontrustende klimaat bekoort, hoewel de regisseur het te serieus heeft aangepakt. Het geheel blijft een beetje koud. Goede spelprestaties van de acteurs. Pierre Granier- Deferre en Dominique Roulet schreven het scenario. Camerawerk van Charles van Damme.

Jenatsch

1987 | Mysterie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1987. Mysterie van Daniel Schmid. Met o.a. Michel Volta, Christine Boisson, Vittorio Mezzogiorno, Jean Bouise en Laura Betti.

Jörg Jenatsch, in de 17e eeuw vermoord, werd een bevrijdingsheld voor de inwoners van het Zwitserse Graubunden. Schmid vertelt het verhaal van een verslaggever die zich zodanig voor deze figuur interesseert dat hij aan hem een reportage wil wijden. Waarschijnlijk onder invloed van hallucinaties, ontmoet hij Jenatsch en wordt ook nog meegesleept in een helse spiraal... De regisseur van LA PALOMA schept nogmaals een barokke, lyrische, verraderlijke en dromerige wereld en tracht daarbij het traditionele besef van tijd ter discussie te stellen. Martin Suter heeft meegewerkt aan het scenario en het prachtige camerawerk is van Renato Berta.

Caramelle da uno sconosciuto

1987 | Mysterie, Drama

Italië 1987. Mysterie van Franco Ferrini. Met o.a. Barbara De Rossi, Athina Cenci, Marina Suma, Mara Venier en Laura Betti.

Een mysterieuze moordenaar zoekt zijn slachtoffers onder Romeinse hoeren, zonder duidelijk motief. Een groep hoeren gaat uiteindelijk samenwerken met de politie teneinde de moordenaar in een val te lokken, niet zonder gevaar. Uitstekend spel van alle actrices, vooral van Suma en De Rossi.

Tutta colpa del paradiso

1985 | Romantiek, Komedie

Italië 1985. Romantiek van Francesco Nuti. Met o.a. Francesco Nuti, Ornella Muti, Roberto Alpi en Laura Betti.

Het paradijs is in deze film de berg Monte Rosa waar een jonge naturalist en zijn vrouw wonen met hun zoon, Lorenzo, die ze hebben geadopteerd nadat zijn echte moeder was verdwenen en zijn vader tot vijf jaar gevangenisstraf was veroordeeld wegens roof. Als deze vrijkomt, besluit hij dat hij zijn zoon terug wil maar de ontwapenende eerlijkheid en vriendelijkheid van het echtpaar, en bovenal zijn tegenzin om de jongen pijn te doen door hem zijn paradijs te ontnemen, brengen hem tot andere gedachten. Een eenvoudige film met een heel mooie locatie.

Mamma Ebe

1985 | Biografie, Drama

Italië 1985. Biografie van Carlo Lizzani. Met o.a. Stefanie Sandrelli, Barbara De Rossi, Ida De Benedetto, Laura Betti en Berta Dominguez.

Een serieus docu-drama over Gigliola Ebe Giorgini van San Baronto, die bekend stond als wonderdoenster bij sommigen, maar ook als bedriegster die miljoenen afperste, hetgeen aan het begin van 1985 de Italiaanse voorpagina's haalde. Het scenario van deze gebeurtenis uit het werkelijke leven werd door Ebe Giorgini zelf goedgekeurd voordat de opnamen begonnen. Iedereen die betrokken was bij deze film is meer dan bekwaam en de film zelf is tamelijk boeiend.

Retenez-moi... ou je fais un malheur

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Michel Gérard. Met o.a. Jerry Lewis, Michel Blanc, Charlotte de Turckheim, Laura Betti en Maurice Risch.

Pijnlijke afgang van Lewis als komiek in een vergezochte klucht over een bende die een operadiva gebruikt voor hun misdadige praktijken. Jerry is een rechercheur uit Las vegas, die zijn ex-vrouw in Straatsburg opzoekt, die weer getrouwd is met een smeris. Hoe kom je erop! Davis Milhaud en Louise Vincent tekenden voor het kronkelige scenario. De fotografie is van Jean Monsigny. De makers hoopten met de titel DEFECTIVE DETECTIVE op export naar Amerika. Zelfs voor de heel harde kern van zeer toegewijde Jerry-fans gaat dit betreurenswaardige rolprentje te ver.

L' Art d'aimer

1983 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1983. Komedie van Walerian Borowczyk. Met o.a. Michele Placido, Marina Pierro, Massimo Girotti, Laura Betti en Philippe Lemaire.

De Romeinse tribuun Macarius brengt zijn jonge vrouw bij zijn moeder onder als hij oorlog moet gaan voeren, maar ze krijgt wel toestemming om de lessen van de dichter Ovidius, die de libertijnse liefde predikt, te volgen. Ze brengt, evenals haar schoonmoeder, zijn lessen in praktijk met een medecursist. Ondanks de klassieke inspiratie en de Italiaanse top-acteurs een verdere afgang van Borowczyk, die niet verder komt dan een banale en niet eens amusante seks-klucht die voor de bedoelde humor afhangt van een spionerende papegaai in de slaapkamer van de heldin. De vroegere esthetiek is vervangen door een slordige verkleed- en uitkleedpartij.

Il Nuovo mondo

1982 | Drama, Historische film, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1982. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla, Harvey Keitel en Jean-Claude Brialy.

In juni 1791 wil koning Lodewijk XVI naar het buitenland vluchten. De revolutionaire kroniekschrijver Restif de la Bretonne volgt zijn koets in een diligence, waarin leden van de hofhouding, de Amerikaanse rebel Tom Paine en verschillende representanten van de bourgeoisie mede-passagiers zijn en waar onderweg ook de bejaarde Giacomo Casanova instapt. De bedachte geschiedschrijving - wat zou er gebeurd en gezegd zijn als historische personages elkaar ontmoet hadden - gaat gebukt onder een teveel aan losse ideeën en het gemis aan één ondersteunend idee. De teksten van Restif en Casanova zijn boeiend genoeg, maar goed spel van de sterbezetting bewijst alleen hoe slordig en schematisch de talrijke andere personages zijn uitgewerkt.

Loin de Manhattan

1980 |

Frankrijk 1980. Jean-Claude Biette. Met o.a. Jean-Christophe Bouvet, Sonia Savange, Laura Betti, Howard Vernon en Michael Graham.

Met de belofte van een internationale carrière laat een jong kunstcriticus zich overhalen om als 'ghost-writer' voor een befaamd scribent uit te vinden waarom een schilder acht jaar lang niet heeft gewerkt. Hij probeert via de vriendinnen van de kunstenaar achter de waarheid te komen. Een interessant en vermakelijk scenario vol satirische notities over het kunstwereldje kreeg van de debutant een vlakke vormgeving met niet waargemaakte pretenties, waardoor de inhoud en de vorm elkaar steeds in de weg zitten. Een tv-bewerking van het scenario was misschien sterker.

Le Fuite en avant

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Christian Zerbib. Met o.a. Bernard Blier, Michel Bouquet, Nicoletta Machiavelli, Yves Beneyton en Laura Betti.

René werkt op een fabriek waarvan de arbeiders staken naar aanleiding van een bedrijfsongeval waarvan zijn vrouw het slachtoffer is geworden. Hij raakt tegen wil en dank betrokken bij een moord die als zelfmoord gecamoufleerd wordt, en voelt zich alles behalve op zijn gemak, des te meer omdat de directeur van de fabriek moet kiezen tussen zijn paternalistisch humanisme en de houding van de financiële groep die het voor het zeggen heeft in deze zaak. Bovendien is er ook nog zijn rechterhand, een streber zonder scrupules die zijn best doet om de staking te breken en de directeur te ruïneren. Een ietwat ruwe en onhandige film maar erg mooi met een juiste, pessimistische beschrijving van een maatschappij die op alle niveaus geblokkeerd is.

Viaggio con Anita

1979 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1979. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Laura Betti, Goldie Hawn, Aurore Clément, Claudine Auger en Andréa Ferréol.

Een veertiger die zich door opleiding en status van zijn eigen milieu heeft vervreemd hoort dat zijn vader op sterven ligt. Op de reis naar zijn geboortedorp neemt hij de Amerikaanse vriendin van een van zijn minnaressen mee. Dit scenario dat onmiddellijk na LA DOLCE VITA door Fellini werd geschreven voor Mastroianni en Ekberg, kreeg achttien jaar later een andere regisseur en rolbezetting die ondanks hun kwaliteiten de stof geen recht doen. Ontmoetingen van de personages onderweg geven aanleiding tot satirische episodes die meer overtuiging krijgen dan hun geleidelijke bewustwording. Het scenario is van Paul Zimmerman en de regisseur. Het camerawerk is van Tonino Delli Colli.

Il Piccolo Archimede

1979 | Komedie

Italië 1979. Komedie van Gianni Amelio. Met o.a. John Steiner, Shirley Corrigan, Aldo Salvi, Laura Betti en Graziano Giusti.

Een in het Italië van 1930 wonende Britse intellectueel ontdekt bij een zeventien-jarige boerenjongen een wiskundige aanleg. Hij neemt de jongen onder zijn hoede en gaat méér voor hem voelen dan voor zijn eigen zoon, maar de protegé wordt weggekocht door een kinderloze aristocrate. Stijlvolle en intelligente filmbewerking van een verhaal van Aldous Huxley, maar wat al te zeer in mineur. De expressiviteit van de jonge titelrol en de excentrieke arrogantie van Betti als zijn adoptie-moeder trekken dat laatste in boeiend evenwicht.

Un papillon sur l'épaule

1978 | Thriller, Drama

Frankrijk 1978. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Lino Ventura, Claudine Auger, Paul Crauchet, Nicole Garcia en Laura Betti.

Wanneer Roland Fériaud (Ventura) in de Barcelonese hotelkamer naast de zijne verontrustende geluiden hoort, gaat hij kijken. Dan wordt het zwart. Fériaud ontwaakt, confuus, in een vreemdsoortige psychiatrische kliniek. En over welk zwart koffertje hebben ze het? Cineliteraire grootmeesters Jean-Claude Carrière en Tonino Guerra bewerkten John Gearons roman The Velvet Well uit 1946 tot een sublieme 'Alleman in Kafkaland'. Veel scènes werden in guerrillastijl geschoten in de zonoverstroomde straten van Barcelona, waardoor deze noir-nagelbijter zowel vervreemding als authenticiteit ademt. Nevenrol van Nicole Garcia.

La Nuit tous les chats sont gris

1977 | Fantasy

Frankrijk 1977. Fantasy van Gérard Zingg. Met o.a. Gérard Depardieu, Robert Stephens, Charlotte Crow, Laura Betti en Ann Zacharias.

Een excentrieke Brit vertelt aan een twaalf-jarig nichtje zelf verzonnen avonturen van een jonge dief en rokkenjager. Naarmate de alcoholconsumptie van de verteller toeneemt gaat hij zich steeds meer identificeren met zijn creatie. De debuterende regisseur heeft onvoldoende greep op zowel de werkelijkheid als de fictie, zodat een verwarrende mengelmoes ontstond waaraan zowel het spel van Depardieu (die de film zelf produceerde) als de kwaliteit van de fotografie weinig kon verbeteren.

Novecento

1976 | Drama, Historische film

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Burt Lancaster en Sterling Hayden.

Op een landgoed in Noord-Italië worden in 1900 op dezelfde dag de zoon van een hereboer en de zoon van een landarbeider geboren. De film volgt hen, en hun families, gedurende tachtig jaar in vriendschap en verwijdering, met de nadruk op het fascisme: de bourgeois collaboreert passief, de arbeider wordt partizaan. Dit uitzonderlijk ambitieuze epos mist tegen het eind overtuigingskracht door een al te naïef geloof in het revolutionair elan van de landarbeiders, maar levert daarvóór de ene briljante scène na de andere.

Le Gang

1976 | Misdaad, Komedie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1976. Misdaad van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Nicole Calfan, Laura Betti, Adalberto Maria Merli en Giampiere Albertini.

Vrienden van uiteenlopende herkomst sluiten zich na WO I aaneen tot een gangsterbende die aanvankelijk met succes opereert en aan de politie weet te ontkomen, totdat de aanvoerder bij de overval op een juwelier wordt neergeschoten. Film onderscheidt zich alleen uiterlijk van andere Delon-avonturen door een nostalgische verpakking en uiterlijke vermomming van de held (met krulhaar en brilletje). Pittoreske aanpak heeft nogal wat slordigheden - te moderne gebouwen waar oude autootjes langsjagen - maar laat ook enige welkome humor toe.

Private Vices Public Virtues

1975 | Erotiek

Italië 1975. Erotiek van Miklos Jansco. Met o.a. Teresa Ann Savoy, Franco Branciaroli, Pamela Villoresi, Lajos Balazcovits en Laura Betti.

Vrienden van uiteenlopende herkomst sluiten zich na WO I aaneen tot een gangsterbende die aanvankelijk met succes opereert en aan de politie weet te ontkomen, totdat de aanvoerder bij de overval op een juwelier wordt neergeschoten. Film onderscheidt zich alleen uiterlijk van andere Delon-avonturen door een nostalgische verpakking en uiterlijke vermomming van de held (met krulhaar en brilletje). Pittoreske aanpak heeft nogal wat slordigheden - te moderne gebouwen waar oude autootjes langsjagen - maar laat ook enige welkome humor toe.

Vizi privati, pubbliche virtú

1974 | Drama, Historische film, Erotiek

Joegoslavië​/​​Italië 1974. Drama van Miklos Jancsó. Met o.a. Lajos Balazsovitz, Pamela Villoresi, Theresa Ann Savoy, Laura Betti en Franco Branciaroli.

De kroonprins van een uitgehold keizerrijk heeft zich aan het vaderlijk en politiek gezag onttrokken en leidt een losbandig leven in de vrije natuur met vrienden en vriendinnen, waar zelfs de verplichting van een politiek huwelijk met een hermafrodiet geen domper op de blijheid zet. De vrolijke rebellie wordt gebroken met moord, vermomd als zelfmoord en liefdesdrama. Deze variant op de tragedie van 'Mayerling' wil jeugdige vitaliteit plaatsen tegenover dodelijk gezag, maar het onophoudelijk gehuppel van weliswaar mooie mensen in mooie beelden werkt allesbehalve aanstekelijk en ook de impact van de erotische scènes gaat verloren in alle geschater. Jancsó's meeslepende stijl in de Hongaarse films wordt altijd hol en wezenloos zodra hij over de grenzen werkt. Achter de camera stond Tom Hunter.

La cugina

1974 | Drama, Komedie, Erotiek

Italië 1974. Drama van Aldo Lado. Met o.a. Massimo Ranieri, Dayle Haddon, Laura Betti, Jose Quaqlio en Francesca Romana Coluzzi.

Twee buurjongens kwijlen in Sicilië voor één meisje en daar komen aardig wat neefjes en nichtjes, inwijdingsceremonieën, dienstmeisjes en een verlossende les- der-liefde bij kijken. Voyeursvoer over de seksproblemen van adolescenten, technisch en soms inhoudelijk vrij knap in beeld gebracht, met wel veel dode en absurde momenten, maar ook met charmante, respectloze en wat perverse toestanden.

La Femme aux bottes rouges

1974 | Drama

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Fernando Rey, Jacques Weber, Laura Betti en Adalberto Maria Merli.

Door te werken in het zelfde surrealisme als vader Luis en met acteurs die met hem geassocieerd zijn haalt Bunuel zich vergelijkingen op de hals die nadelig moeten uitvallen. Niettemin had zijn film over excentrieke rijkaard die kunst koopt om te vernietigen en zich dan meet met schrijfster Deneuve - een kunstwerk op zich - opmerkelijk veel succes bij het publiek.

Fatti di gente perbene

1974 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcel Bozzuffi, Laura Betti, Rina Morelli, Corrado Pani en Paolo Bonacelli.

Een jonge bourgeois beraamt in Turijn 1897 met enige medeplichtigen de moord op zijn corrupte zwager. Binnen het opkomend socialisme wordt de misdaad afgeschilderd als een typerend voorbeeld van slechtheid van de hogere standen. De combinatie van politiek en decadentie - met incestverlangens tussen broer en zuster - is gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar de esthetiek van de regisseur geeft alle aandacht aan de fraaie aankleding en de erotiek en verwaarloost de maatschappelijke aspecten. Larmoyant spel van Giannini.

Allonsanfan

1974 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1974. Drama van Paolo Taviani en Vittorio Taviani. Met o.a. Marcello Mastroianni, Lea Massari, Mimsy Farmer, Laura Betti en Claudio Cassinelli.

Oudere, uit aristocratie afkomstige aanhanger van revolutionaire 'carbonari' beseft in 1816 steeds duidelijker wat hij aan persoonlijk leven heeft opgeofferd voor een onbereikbaar politiek ideaal. Tijdens een expeditie naar het Zuiden probeert hij zich van de beweging los te maken en hij verraadt hen zelfs als bandieten aan de bevolking en politie die hen uitmoorden. Fanatiek geloof van de enige overlevende doet hem het rode hemd opnieuw aantrekken, waardoor hij ook doelwit van het leger wordt. Een film die in historische verpakking het failliet van linkse idealen in de jaren 1970-80 belicht. Kreeg meeslepende opera- achtige stilering, waarbij kleurgebruik en muziek de toeschouwer dwingen om - ondanks alles - mee te gaan met het revolutionaire elan.

Ritorno

1973 | Drama, Experimenteel

Italië 1973. Drama van Gianni Amico. Met o.a. Luigi Diberti, Ilaria Occhini, Laura Betti, Carla Calò en Renato Chiantoni.

Een Romeinse ingenieur krijgt een telegram dat zijn vader stervende is en gaat met zijn vrouw naar zijn geboortedorp waar het bericht vals blijkt te zijn. Het verblijf is zowel een confrontatie met het verleden - de jeugd van het echtpaar - als met de toekomst - als de vader echt zal sterven. De interessante maar niet overtuigend uitgewerkte film van een voormalig criticus heeft boeiende momenten in incidentele ontmoetingen, maar verdoet veel tijd met een eindeloze autotocht, hoe fraai het landschap ook is.

Sbatti il mostro in prima pagina

1972 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Gian Maria Volonté, Fabrio Garriba, Laura Betti, Carla Tatò en Jacques Herlin.

Een rechtse krant maakt grote ophef over de moord op een bourgeoise, waarvan een militante linkse minnaar wordt verdacht, om daarmee de aanstaande verkiezingen te be[KA3]invloeden. Een hoofdredacteur ontdekte de ware schuldige, maar houdt dit geheim tot na de verkiezingen. Deze scherpe aanklacht tegen manipulatie door een aan de machthebbers gebonden pers, verliest aan effectiviteit door de aandacht voor slechts [KA1]e[KA1]en `schurk`: de door Volont[KA1]e gespeelde hoofdredacteur. Dat maakt de film wel tot een sterk drama, maar een met een zwak betoog. (Bellocchio nam de regie over na begin van opnamen van debuterende scenario-schrijver Sergio Donati).

La Banda J & S

1972 | Western

Spanje​/​​Italië​/​​Duitsland 1972. Western van Sergio Corbucci. Met o.a. Tomas Milian, Susan George, Telly Savalas, Laura Betti en Herbert Fux.

Jonge outlaw wordt door avontuurlijk meisje uit handen van sheriff gered. Ze vluchten naar Mexicaans dorp waar ze bevolking helpen in strijd tegen corrupte despoot. Middelmatige late spaghetti-western van regisseur die veel betere heeft gemaakt. Mogelijkheden voor dominerende actieve heldin worden gesaboteerd door Schmiere-spel van George die zo waar Savalas nog overtroeft.

I racconti di Canterbury

1972 | Komedie, Erotiek, Historische film

Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1972. Komedie van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Hugh Griffith, Laura Betti, Ninetto Davoli, Pier Paolo Pasolini en Josephine Chaplin.

Zoals met meer werk van agent provocateur Pasolini ontfermden zich de humorloze Italiaanse staatscensoren onmiddellijk over dit tweede deel in het 'drieluik des levens' (de andere delen zijn Il Decameron en Il fiore di mille e una notte). Typisch, want in deze scabreuze avonturen in veertiende-eeuws Engeland, ontleend aan Geoffrey Chaucer, ontbreekt het niet aan humor, van de dronken-wellustelingensoort. Mede door de scenariobewerking, waarin slechts een derde van de oorspronkelijke vertellingen overbleef, blijft het echter een arbitrair gestructureerde lapjesdeken. Wel kroop PPP zelf verdienstelijk in de rol van Chaucer, en zijn decors, fotografie en kostuums ronduit verbazingwekkend.

Ecologia del delitto

1972 | Horror, Thriller

Italië 1972. Horror van Mario Bava. Met o.a. Claudine Auger, Claudio Volonté, Laura Betti, Isa Miranda en Anna Rossati.

Om een villa aan zee te erven, is een echtpaar verantwoordelijk voor elf moorden en het wordt als het doel bereikt is, per ongeluk zelf doodgeschoten door hun spelende kinderen. Nogal korte film lijkt geen ander doel te hebben dan te tonen op hoeveel verschillende wijzen moordsc[KA2]enes in beeld kunnen worden gebracht. Dat gebeurt inderdaad inventief, verrassend, sfeervol (en bloederig) met de regisseur zelf aan de camera, maar het pover scenario zonder - zwarte - humor is onvoldoende.

Nel nome del padre

1971 | Drama, Biografie

Italië 1971. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Yves Beneyton, Aldo Sassi, Renato Scarpa, Laura Betti en Piero Vida.

Leerlingen van een jezuïeten-internaat verzetten zich tegen de paternalistische onderdrukking. Eén alleen met de mond, de ander saboteert religieuze feesten en zet het lekenpersoneel tot een staking aan. De autobiografische, in 1958 spelende film geeft een beeld van de religieuze overgangsperiode - de installatie van de vernieuwende Paus Johannes XXIII - die verdeeldheid onder de priesters veroorzaakt en laat zien hoe leerlingen die zelf uit de heersende klasse komen het subproletariaat tot verzet aanzetten, alleen uit eigen onlust. De door Beneyton fascinerend geacteerde rebel groeit benauwend toe naar fascisme.

Il rosso segno della follia

1970 | Horror, Thriller

Italië​/​​Spanje 1970. Horror van Mario Bava. Met o.a. Stephen Forsyth, Dagmar Lassander, Laura Betti, Femi Benussi en Verónica Llimera.

Critici moesten hem niet, maar genrefilmconnaisseurs weten: niemand maakte met zo weinig lire zulke adembenemende fantastiek als Mario Bava. In deze onconventionele giallo (Italo-whodunit) onthult Bava senior direct de identiteit van de vrouwenmoordenaar met de hakbijl: zo is er alle ruimte voor lichtspel, cameravondsten en de tragiek van de protagonist. De Romeinse maestro viel, 27 jaar na zijn dood in 1980, de postume eer ten deel van de meest luxueuze regisseursmonografie ooit: Mario Bava - All the Colors of the Dark (2007) door Bavafiel Tim Lucas.

Faccia da schiaffi

1969 | Muziek, Komedie

Italië 1969. Muziek van Armando Crispino. Met o.a. Gianni Morandi, Laura Betti en Vittorio Congia.

Makkelijk in het gehoor liggende liedjes en sympathieke figuren redden dit lichtgewicht werkje van de totale ondergang. Het simpele verhaaltje gaat over een jongeman die er maar zo'n beetje op los leeft. Hij sluit vriendschap met een weesmeisje. Ze vinden een modus vivendi, tot de jongeman een vrouw ontmoet. Dat verandert hun hele leven.

A Man Called Sledge

1969 | Western

Verenigde Staten​/​​Italië 1969. Western van Vic Morrow. Met o.a. James Garner, Dennis Weaver, Claude Akins, Laura Antonelli en John Marley.

Een bandiet wil een goudmijn beroven door zich te laten insluiten in een nabij gelegen gevangenis en dan vervolgens een oproer te provoceren. Het plan lukt, maar de pogingen om zijn medeplichtigen op te lichten keren zich tegen hem, zodat hij na een massale slachtpartij weliswaar zijn leven behoudt, maar niet de bergplaats van het goud achterhaalt. Ondanks de Hollywood- acteurs en -regisseur heeft deze film de kenmerkende gewelddadigheid en sterke visuele effecten van een spaghetti- western, plus nadrukkelijke maar onbestemde religieuze symboliek. De verbeten gewetenloosheid van Garner wijkt verrassend af van zijn gewoonlijk goedmoedige rollen. Ook bekend als SLEDGE.

Teorema

1968 | Drama, Mysterie, Fantasy

Italië 1968. Drama van Pier Paolo Pasolini. Met o.a. Silvana Mangano, Terence Stamp, Massimo Girotti, Anne Wiazemsky en Laura Betti.

Een mysterieuze man (Stamp) voegt zich een aantal dagen bij een rijk Milanees bourgeois-gezin, verleidt alle gezinsleden, en verdwijnt vervolgens weer. De verborgen verlangens en frustraties die hij in die korte periode bij hen losmaakt, maken zijn plotselinge vertrek ondraaglijk. Pasolini (Salò) nodigt in zijn vaste stijl van weinig woorden en kille beelden vol symboliek nadrukkelijk uit tot een scala aan interpretaties, voornamelijk over religie en seksualiteit. Een cadeau voor de filmanalyticus, maar voor de gewone kijker is Teorema bijzonder ontoegankelijk.

Capriccio all'Italiana

1968 | Komedie, Avonturenfilm

Italië 1968. Komedie van Steno, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Pino Zac en Mario Monicelli. Met o.a. Totò, Laura Betti, Walter Chiari, Ninetto Davoli en Ira von Fürstenberg.

Zesluik is volstrekt willekeurig allegaartje, met zelfs een stukje tekenfilm. Episode van Pasolini met acteurs als marionetten die OTHELLO naspelen waarna titelrol door publiek van kinderen in stukken wordt gescheurd is een juweeltje. Episode van Monicelle over kinderen die gewelddadige stripverhalen verslinden mag ook nog gezien worden, maar de overige sketches zijn beneden ieder peil.

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

Rogopag

1963 | Komedie

Italië​/​​Kameroen​/​​Frankrijk 1963. Komedie van Roberto Rossellini, Jean-Luc Godard, Pier Paolo Pasolini en Ugo Gregoretti. Met o.a. Rosanna Schiaffino, Bruce Balaban, Alexandra Stewart, Jean-Marc Bory en Orson Welles.

Een episodefilm: I. (Illibatezza - 32m): Een stewardess schrikt met een rollenspel een verliefde passagier af, die zich vervolgens troost met het bekijken van eerder van haar gemaakte filmopnamen. Achter de camera stond Luciano Trasatti. II. (Il nuovo mondo/Le nouveau monde - 20m): Een man ontdekt dat tengevolge van een atoomexplosie zijn medemensen emotieloos zijn geworden. Fotografie van Jean Rabier. III. (La ricotta K/ZW - 40m): Een arme figurant in een bijbelse film wordt door de regisseur en de acteurs vergeten en sterft van de honger aan het kruis. IV. (Il pollo ruspante - 36m): De invloed van de consumptiemaatschappij en een door de media gehersenspoelde echtgenote doen een man ver boven zijn stand leven. De kwaliteit van de regisseurs doet deze formule-film ver boven het gemiddelde uitsteken. De film is een produkt van zijn tijd en doet daarom tamelijk verouderd aan. Alleen de episode van Pasolini, die met zijn aandeel een verschijningsverbod veroorzaakte wegens vermeende godslastering, stijgt boven het niveau van louter satire uit door de ideologische demystificatie van de tegenstrijdigheden in het creatieve proces.

Laviamoci il cervello

1962 | Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Experimenteel van Roberto Rossellini, Pier Paolo Pasolini, Ugo Gregoretti en Jean-Luc Godard. Met o.a. Laura Betti, Maria Bernardini, Bruce Balaban en Edmondo Aldini.

Een episodefilm: I. (Illibatezza - 32m): Een stewardess schrikt met een rollenspel een verliefde passagier af, die zich vervolgens troost met het bekijken van eerder van haar gemaakte filmopnamen. Achter de camera stond Luciano Trasatti. II. (Il nuovo mondo/Le nouveau monde - 20m): Een man ontdekt dat tengevolge van een atoomexplosie zijn medemensen emotieloos zijn geworden. Fotografie van Jean Rabier. III. (La ricotta K/ZW - 40m): Een arme figurant in een bijbelse film wordt door de regisseur en de acteurs vergeten en sterft van de honger aan het kruis. IV. (Il pollo ruspante - 36m): De invloed van de consumptiemaatschappij en een door de media gehersenspoelde echtgenote doen een man ver boven zijn stand leven. De kwaliteit van de regisseurs doet deze formule-film ver boven het gemiddelde uitsteken. De film is een produkt van zijn tijd en doet daarom tamelijk verouderd aan. Alleen de episode van Pasolini, die met zijn aandeel een verschijningsverbod veroorzaakte wegens vermeende godslastering, stijgt boven het niveau van louter satire uit door de ideologische demystificatie van de tegenstrijdigheden in het creatieve proces.