Philippe Dupuis-Mendel

Producer

Philippe Dupuis-Mendel is producer.
Er zijn 3 films gevonden.

Les invisibles

2018 | Komedie, Drama

Frankrijk 2018. Komedie van Louis-Julien Petit. Met o.a. Patricia Mouchon, Khoukha Boukherbache, Bérangère Toural, Patricia Guery en Marie-Christine Descheemaker.

Als de gemeente hun dagopvang voor dakloze vrouwen sluit, zoeken de sociaal werkers die het runnen met hun cliënten naar creatieve oplossingen. Ze laten de dakloze vrouwen hun kwaliteiten hervinden, gaan met hen op zoek naar werk en starten een hip recyclecentrum in een oude loods. ‘Was het maar zo simpel,’ denk je soms bij deze onderhoudende tragikomedie. Die pleit voor humanisme als remedie tegen het rendementsdenken dat de vastgelopen vrouwen kansloos maakt. Bijna alle bijrollen worden vertolkt door vrouwen die zelf op straat leefden.

Carole Matthieu

2016 | Drama

Frankrijk 2016. Drama van Louis-Julien Petit. Met o.a. Isabelle Adjani, Corinne Masiero, Ola Rapace, Lyès Salem en Pablo Pauly.

In zijn roman Les visages écrasés ('De verpletterde gezichten') uit 2011 verwerkte Marin Ledun zijn ervaringen als employee van France Télécom tijdens de herstructureringsoperatie Next. In de filmadaptatie speelt Adjani de bedrijfsarts uit de titel, die bij het fictieve callcenter-bedrijf Melidem wordt geconfronteerd met de gevolgen van pervers personeelsbeleid. Curieus genoeg draagt het chirurgisch ontplooide gelaat van de sfinks-actrice iets spookachtigs bij tot dit noir-verhaal met een verstikkende sfeer. Een deprimerend inkijkje in de 21ste-eeuwse managementscultuur van winstoptimalisatiedenken naar Amerikaans model.

Mémoires d'immigrés

1997 | Documentaire, Drama

Frankrijk 1997. Documentaire van Yamina Benguigui. Met o.a. Khira Allam, Yamina Amri, Joël Dahoui, Jean-François Poncet en Rabéra.

Een beeld van de integratie van Noordafrikanen die destijds naar Frankrijk gelokt werden met beloftes van rijkdom. In het eerste deel komen de vaders aan het woord. Zij werden in de jaren 1950 als werkvee naar Frankrijk gehaald om het land mee herop te bouwen. De meesten kwamen van Algerije. Men dacht dat hun verblijf slechts tijdelijk zou zijn, dus werden ze onder miserabele omstandigheden gehuisvest. Niemand die eraan dacht dat deze mannen gezinnen hadden en dat die ook zouden moeten komen. Deel twee is voorbehouden aan de moeders, die zich beklagen over gedwongen huwelijken en hun isolement in het 'gastland' en in het derde deel is het woord aan de kinderen. Zij luchten hun frustraties over het stilzwijgen van hun vaders. Zij maken, in tegenstelling tot hun ouders, deel uit van de hedendaagse Franse cultuur en het vinden van werk wordt voor hen met de dag moeilijker, zodat velen zich met criminaliteit inlaten. Dit is het portret van mensen die zich op de breuklijn bevinden van twee culturen en eigenlijk tot geen van beiden behoren. Historisch beeldmateriaal wordt afgewisseld met getuigenissen, ook van Fransen die destijds de leiding hadden over de immigratie, zoals Joël Dahoui, die zonder franjes opmerkt dat deze mensen als vee naar een voor hen vreemd land gevoerd werden. Ze waren juist iets meer dan de slaven die een eeuw vroeger gevangen genomen werden: zij kwamen uit vrije wil. Benguigui maakt van haar film geen politiek pamflet, maar uit de 'kleine herinneringen' puurt ze wel voldoende materiaal om een politieke boodschap te brengen. De camera was in handen van Virginie Saint-Martin en Bakir Belaïdi. Ondertitel: L'HÉRITAGE MAGHRÉBIN.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Philippe Dupuis-Mendel op televisie komt.

Reageer