Sylvester Groth

Acteur

Sylvester Groth is acteur.
Er zijn 36 films gevonden.

Ein Kommissar kehrt zurück

2016 | Misdaad, Drama

Duitsland 2016. Misdaad van Matti Geschonneck. Met o.a. Uwe Kockisch, Sylvester Groth, Sophie von Kessel en Ulrike C. Tscharre.

De net gepensioneerde hoofdcommissaris Kovak keert terug naar een klein dorp bij Greifswald waar 20 jaar geleden een klein meisje op brute wijze werd vermoord. Hoewel de dader nooit werd gepakt is Kovak er vast van overtuigd wie de moordenaar is en wil hij de moord nu oplossen.

Das Wochenende

2012 | Drama

Duitsland 2012. Drama van Nina Grosse. Met o.a. Sebastian Koch, Katja Riemann, Sylvester Groth, Barbara Auer en Tobias Moretti.

Verfilming van de gelijknamige roman van Bernhard Schlink (The Reader), over een RAF-terrorist die na achttien jaar gevangenschap vervroegd wordt vrijgelaten, zonder dat hij ooit spijt betuigde. Tijdens zijn eerste weekend als vrij man ontmoet hij zijn oude strijdmakkers, die inmiddels allen brave burgerleventjes leiden. De spanning is dan ook al snel te snijden, maar tot vurige discussies over verloren idealen en schuldgevoelens leidt dat nooit. Regisseur Grosse herschreef het origineel tot een familiedrama en liefdesgeschiedenis, en maakte er een zoutloos kamerspel van.

Wir wollten aufs Meer

2012 | Drama

Duitsland 2012. Drama van Toke Constantin Hebbeln. Met o.a. Alexander Fehling, August Diehl, Sven Gerhardt, Sylvester Groth en Phuong Thao Vu.

Hartsvrienden Cornelis (Fehling) en Andreas (Diehl) dromen ervan als matroos de wereld rond te reizen, maar als ongehuwde wezen zijn ze in de DDR als vluchtgevaarlijk bestempeld. Ze besluiten hun leidinggevende, die met zijn familie een vluchtpoging richting het westen plant, aan de Stasi uit te leveren om zodoende hun eigen wensen in vervulling te doen gaan. Wat volgt is op het eerste gezicht een spannend relaas over vriendschap en verraad, maar de voorspelbaarheid en zakelijkheid van de tweede helft van de film staan een boeiend slot in de weg.

Inspektor Barbarotti - Mensch ohne Hund

2010 | Mysterie

Duitsland 2010. Mysterie van Jörg Grünler. Met o.a. Sylvester Groth, Nina Kronjäger en Vadim Glowna.

De ochtend na het verjaardagsfeest bij de familie Hermansson blijkt zoon Walter plotseling verdwenen te zijn. Niet lang daarna gebeurt hetzelfde met kleinzoon Henrik. Gunnar Barbarotti wordt ingeschakeld, maar kan geen verband vinden tussen beide zaken. Dan duikt het lijk van Walter op.

Whisky mit Wodka

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Andreas Dresen. Met o.a. Henry Hübchen, Corinna Harfouch, Sylvester Groth en Markus Hering.

Steracteur Otto Kullberg (Hübchen in een geweldige rol) heeft door zijn zuiperij al eerder een productie in de soep laten lopen. Voor diens nieuwe film Tango für drei draait de regisseur daarom met de veel jongere Arno Runge (Hering) iedere scène tezelfdertijd nog een keer. Van dit gegeven, bizar genoeg gebaseerd op een ware geschiedenis uit de DEFA-studiotijd, maakte Dresen een innemende tragikomedie met weemoedige inslag. De als altijd zinnelijke Harfouch is zowel Kullbergs tegenspeelster in de film-in-de-film als zijn ex in het echte leven.

Mein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler

2007 | Komedie

Duitsland 2007. Komedie van Dani Levy. Met o.a. Helge Schneider, Ulrich Mühe, Sylvester Groth, Stefan Kurt en Ulrich Noethen.

Lachen om Hitler deden Charlie Chaplin en Mel Brooks al, maar pas in 2006 durfde een Duitser het aan een komedie over de Führer te maken. Mein Führer - Die wirklich wahrste Wahrheit über Adolf Hitler speelt zich af in 1944. Hitler voelt dat hij zijn macht verliest en laat een bekende joodse acteur (Mühe uit Das Leben der Anderen) uit een concentratiekamp komen om zijn presentatie op te krikken. Hoe smaakvol de opzet is staat open voor discussie, maar de makers valt in ieder geval kwalijk te nemen dat de film niet één geslaagde grap bevat.

Der Kronzeuge

2007 |

Duitsland 2007. Edeltraud Rabitzer. Met o.a. Sylvester Groth, Claudia Michelsen en Tobias Moretti.

De succesvolle architect Achim ontmoet tijdens een zakenreis Denise, die avances maakt. De volgende dag wordt hij wakker zonder trouwring en krijgt hij compromitterende foto's toegestuurd, waarop te zien is hoe Achim seks heeft met Denise en een jong meisje. Achims leven staat op zijn kop

NimmerMeer

2006 | Drama

Duitsland/Denemarken 2006. Drama van Toke Constantin Hebbeln. Met o.a. Leonard Proxauf, Rolf Becker, Sylvester Groth, Manni Laudenbach en Tom Lass.

De succesvolle architect Achim ontmoet tijdens een zakenreis Denise, die avances maakt. De volgende dag wordt hij wakker zonder trouwring en krijgt hij compromitterende foto's toegestuurd, waarop te zien is hoe Achim seks heeft met Denise en een jong meisje. Achims leven staat op zijn kop

Ein glücklicher Tag

2004 | Romantiek

Duitsland/Oostenrijk 2004. Romantiek van Paul Hengge. Met o.a. Sylvester Groth, Eva Herzig, Herbert Fröttinger, Susi Nicoletti en Hanns Zischler.

George Bender (Groth) en Eva Sahlmann (Herzig) leerden elkaar kennen bij een concert van Bruckner in Linz in Oostenrijk. Zij was rond de twintig, George wat ouder. Hij kwam uit de DDR en zij logeerde bij haar tante. George ging terug naar de DDR en Eva ging in Berlijn studeren vanwege George - dat was in 1987. Een liefde per brief bloeide op, maar toen de muur gevallen was, vertrok George niet naar West-Duitsland, maar naar Amerika en Eva hoorde steeds minder van hem totdat het stil werd. Eva is begin dertig en heeft een goed betaalde baan als succesvolle event- sales manager van een gerenommeerd hotel aan de Potsdamer Platz in Berlijn en George komt onderhandelen namens een machtige investeringsgroep uit New York. Wie niet op de titel let, vraagt zich in spanning af hoe het zal aflopen. Krijgen ze elkaar? Zo'n typische liefdesfilm, die er te mooi uitziet om waar te zijn, inclusief het scenario van regisseur Hengge, maar de rollen doen hun best om je er in te laten geloven. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Tatort - Stiller Tod

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Richard Huber. Met o.a. Eva Mattes, Sylvester Groth, Julia Jäger, Janek Rieke en Caroline Schreiber.

De steenrijke ondernemer Wolfgang Reichert is neergestoken en dodelijk verwond op zijn zeilboot, die was aangemeerd in de jachthaven. Daniel Seefeld (Rieke) loopt met het mes in de hand regelrecht in de armen van de havenmeester. Volgens officier van justitie Justus F[KA3]urmann (Groth) een duidelijke zaak en hij wil een snelle berechting. Klara Blum (Mattes) vindt minstens twee aspecten storend: Seefeld was onder invloed van drugs en kan zich niets meer herinneren; F[KA3]uhrmanns echtgenote Rita (J[KA3]ager) had (of heeft) een verhouding met Seefeld. Als Seefeld voor de reconstructie van het misdrijf naar het haventje wordt gebracht, ontsnapt hij en ontvoert hij het kind van Führmann. Blum, die heel goed begrijpt dat het om een wanhoopsdaad gaat, stelt alles in het werk om te voorkomen, dat de zaak nog verder escaleert, terwijl zij koortsachtig naar de ware toedracht van het misdrijf zoekt, en in het kielzog ervan naar de ware dader. Het scenario van Martina Brand en Dorothee Schön is onderhoudend en redelijk spannend, terwijl het de kijker lang in het ongewisse laat. Het spel is naar behoren en Mattes kan eigenlijk niet stuk. Het camerawerk is van Jürgen Carle. Aflevering 523.

Tatort: Stiller Tod

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Richard Huber. Met o.a. Julia Jäger, Sylvester Groth, Eva Mattes en Janek Rieke.

Klara Blum onderzoekt de moord op de rijke industrieel Wolfgang Reichert. De zaak lijkt op het eerste gezicht duidelijk, en de officier van justitie ondertekent zonder problemen het arrestatiebevel van de verdachte. Maar, de verdachte herinnert zich niets meer van de moord en zegt verdoofd geweest te zijn. Als blijkt dat de man een verhouding had met de vrouw van de officier van justitie, komt de zaak in een ander daglicht te staan

Die Geisel

2002 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2002. Thriller van Christian Görlitz. Met o.a. Suzanne von Borsody, Jürgen Vogel, Sylvester Groth, Oliver Stokowski en Christian Redl.

De 45-jarige Ella Jansen (Von Borsody) is psychologe in de gevangenis van Wei[KL29]enburg, waar zware misdadigers vastzitten. Als dubbele moordenaar Heiner Lienau (Stokowski) iemand in gijzeling neemt, haalt zij hem over om haar in gijzeling te nemen inplaats van die andere persoon. Ze bepraat Heiner om de zaak op te geven en op het moment dat ze hem zover heeft, bestormt de SEK de gevangenis. De in het nauw gedreven Heiner voelt zich verraden en verkracht uit wraak Ella, die desondanks Heiner weet te bewegen tot overgave nadat hij geld en een vluchtauto ter beschikking had gekregen. In plaats dat Ella als de heldin van de dag wordt gevierd, wordt zij door het slijk gehaald als de gevangenisdirectie de SEK prijst en haar bestempelt als de sloerie van het gevang. Ella ontdekt dat het om een machtsstrijd gaat tussen het ministerie van justitie en het gevangeniswezen. Zij besluit zich schrap te zetten en aan haar rehabilitatie te werken. Ze haalt na een keiharde strijd tenslotte haar gelijk. Het scenario van regisseur Görlitz en Uta König is gebaseerd op een waar gebeurd voorval uit 1996. De film wordt met verve vertolkt door Von Borsody, gesteund door sterke bijrollen. Het camerawerk is van Johannes Geyer.

Zerbrechliche Zeugin

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Anne Kanis, Tobias Schwenke, Simon Verhoeven, Sylvester Groth en Michael Brandner.

De niet al te snuggere, twintig-jarige Emma (Kanis), is samen met haar biseksuele vriendje Mike (Schwenke) die in een afbraakpand woont, getuige van de moord op een drugsdealertje. De moordenaar heeft hen gezien en maakt, terwijl het stel zich uit de voeten maakt, jacht op hen. Mike, die de situatie totaal verkeerd beoordeelt, sleept Emma mee in een hachelijk avontuur dat ze gemakkelijk hadden kunnen voorkomen als hij vertrouwen gehad zou hebben in Emma`s broer Hendrik (Verhoeven), die bij de politie is. Het scenario met goede afloop van Ben Taylor is simpel, maar de de hoofdrollen zijn onder Verbong's regie heel aandoenlijk. Het camerawerk is van Theo Bierkens.

Romeo

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Martina Gedeck, Sylvester Groth, Katrin Bühring, Martin Glade en Michael Sideris.

Het behoorlijk in elkaar gestoken scenario van Ruth Toma is losjes gebaseerd op een ware gebeurtenis. In de beginjaren 1970 werd de wat eenzame Lotte (Gedeck) verleid door Hermann (Groth) zonder dat ze in eerste instantie besefte dat het om een ijskoude spion van de stasi ging. Ze raakte zwanger van hem en trouwde in het geheim in Oost-Berlijn met hem zonder te weten dat de huwelijkscermonie, de schoonouders, de getuigen en het bruiloftsfeest nep zijn. Lotte ging als secretaresse op een ministerie werken en gaf informatie door aan de Oostduitse inlichtingendienst. Na de val van de Muur van Berlijn komt men op het spoor van Lotte en ze wordt gearresteerd. Hermann was al jaren uit het zicht verdwenen en Lotte`s twintig-jarige dochter Julia (B[KA3]uhring), die haar vader nimmer gekend had, komt door moeders arrestatie achter een hoop leugens. Haar teleurstelling is zeer groot en ze keert zich af van haar moeder (tot vlak voor het einde - ze heeft overigens een sympathieke vriend die veel begrip toont voor de situatie). Tijdens het proces lost Hermann een oude schuld in door te komen getuigen en aan te tonen dat de onschuldige Lotte het doelwit was van tevoren georkestreerde verleidingskunsten, waartegen zij geen kans had. De strafmaat is mild, Julia leert haar vader kennen die in de voormalige DDR een eigen gezin heeft, en maakt het weer goed met haar moeder. Gedeck is uitstekend in deze sfeervolle Duits-Duitse geschiedenis, die de jaren 1970 goed weergeeft. Het camerawerk is van Diethardt Prengel.

Liebe.Macht.Blind

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Thorsten Näter. Met o.a. Götz George, Barbara Auer en Sylvester Groth.

Consul Alexander Stahlberg moet de rijke diervoederproducent Brummer een adelijke titel bezorgen. Hij regelt een huwelijk met een financieel aan de grond geraakte gravin maar wordt zelf verliefd op de vrouw. Stahlberg incaseert het bemiddelingsgeld van Brummer en vlucht met de gravin naar Afrika.

Liebe. Macht. Blind.

2001 | Romantiek, Avonturenfilm

Duitsland 2001. Romantiek van Thorsten Näter. Met o.a. Götz George, Barbara Auer, Sylvester Groth, Armin Rohde en Udo Schenk.

Hochstapler Stahlberg (George) noemt zich Konsul, wat hij helemaal niet is. Hij is in 27 landen persona non grata en is voortdurend op de vlucht voor zijn schuldeisers. Bley (Schenk) moet de schulden incasseren. De nieuwste vis die Stahlberg aan de haak heeft geslagen, is Alois Brummer (Rohde), een worstfabrikant die snel rijk is geworden met dierenvoeder. Brummer wil `von Brummer` heten en deze adellijke titel kan hij door een huwelijk verwerven. Hij is bereid een kwart miljoen euro op tafel te leggen voor een gearrangeerd huwelijk met Gr[KA3]afin Anna von Wallenberg (Auer) die zich in Zuid-Afrika bevindt. Stahlberg spoort haar op met zijn trouwe dienaar Alfred (Thieme) en doet Anna, die in grote geldnood zit, een verlokkelijk aanbod. Anna heeft er wel oren naar en Stahlberg vindt haar een hele charmante meid, die hij eigenlijk zelf wil behouden. Hij pikt de centen in, trouwt met Anna, en gaat met haar de jungle in om de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Wat hij niet weet, is dat Anna getrouwd is met Béla, een soort gestoorde geleerde, die knoeit met drugs en gif. Béla probeert zich definitief van Stahlberg te ontdoen, maar ontmoet in zijn vrouw een fikse tegenstandster, want ze is inmiddels verliefd op Stahlberg. De thuisblijver Brummer zit ook niet stil, en Bley heeft Stahlberg inmiddels opgespoord. Het scenario van Sacha Arango is een vreemde mengelmoes van humor, romantiek en een suspenseachtig avontuur. Wie het zeer ongeloofwaardige verhaal met een forse korrel zout neemt, kan genieten van het onderhoudende spel van de uitstekende hoofdrollen. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Kolle - Ein Leben für Liebe und Sex

2001 | Biografie, Drama, Erotiek

Duitsland 2001. Biografie van Susanne Zanke. Met o.a. Sylvester Groth, Annett Renneberg, Petra Zieser, Bernd Stegemann en Matthias Matschke.

Duitse televisiefilm over sociaal-culturele heisa bij de oosterburen anno '68. Titelheld Oswalt Kolle (Groth) is een bevlogen journalist en filmmaker die moeite heeft om zijn nieuwste film 'Das Wunder der Liebe' door de Duitse zelfcensuur te krijgen. Maar zijn werkproblemen verbleken bij zijn echtelijke problemen, vanwege zijn echtgenote (Zieser) die voor het eerst zeurt over een minnares (Renneberg). Scenaristen Eva en Volker Zahn schreven een lichtvoetig, politiek melodrama over het vrije seks-fenomeen Kolle. De filmmakers troffen vervolgens de juiste toon, kleurstelling en cameravoering voor een overtuigend beeld van vervlogen vrije tijden. Een bezienswaardige biografie.

Jenseits

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Max Färberböck. Met o.a. Sylvester Groth, Yekaterina Medvedeva, Anja Kling, Rudolf Kowalski en Krista Posch.

Mathias Mund (Groth) is diep in gedachten verzonken over een zaak van belastingfraude als hij schuin tegenover een benzinestation het elf-jarige fietsertje Nicolaj Buchwald (Bold) met de auto aanrijdt. Als de jongen geen teken van leven meer geeft, raakt hij in paniek. Hij stuift weg en veroorzaakt daardoor dat een aankomende Vespa tegen de gevloerde jongen opbotst. Hierdoor is er grote onduidelijkheid ontstaan over het eerste ongeluk en de exacte gevolgen. Nicolaj`s alleenstaande moeder Katharina (Medvedeva), een volksduitse uit Rusland, identificeert later in het gerechtelijke laboratorium het ontzielde lichaam van haar zoontje. Ondertussen begint het geweten van Mathias te knagen en zoekt hij contact met Katharina. Dit leidt tot een reeks ontmoetingen, waarbij ze steeds dichter tot elkaar komen en alles wordt bezegeld met die `ene nacht`, waarop er nog meer volgen. Elke (Kling), Mathias` vrouw, begint te vermoeden dat er iets met haar man aan de hand is, maar heeft het te druk met zichzelf, hun twee kinderen en haar fantasie[KA3]en over een collega van Mathias, Heinrich Kranz (Kowalski). De politie die Mathias hoort over het ongeval met de Vespa, zoekt tevergeefs naar de automobilist die de eerste aanrijding veroorzaakt heeft. Smeris Lennert (Franke) doet een beroep op een privédetective, die de hand weet te leggen op de videobanden van de bewakingscamera's van de pomphouder. Op dat moment heeft Mathias de zaak aan Elke opgebiecht. Katherina heeft de bekentenis ook gehoord. Ze probeert Mathias neer te steken en snijdt daarna bij zichzelf de polsen door. Ze overleven en Katharina wordt veroordeeld tot twee jaar gevangenisstraf wegens poging tot doodslag. Mathias komt er beter vanaf. Katharina die inmiddels hoogzwanger is, weigert alle contact met Mathias, maar als ze uit de gevangenis ontsnapt, vallen ze elkaar in de armen. Regisseur Färberböck die zich een reputatie verwierf met de uitstekende film AIMÉE UND JAGUAR, heeft hier een geval neergezet dat geschikt is voor de liefhebbers van dik melodrama. De rolverdeling maakt het door hem geschreven scenario als film heel geloofwaardig. Het camerawerk is van Carl-Friedrich Koschnick.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Der Briefbomber

2001 | Misdaad, Drama, Thriller

Duitsland 2001. Misdaad van Torsten C. Fischer. Met o.a. Sylvester Groth, Bibiana Beglau, Harald Krassnitzer, Karl Fischer en Wolfgang Böck.

Deze tv-film gaat over de gestoorde Oostenrijker Franz Fuchs, die in de film Martin Fechter (Fischer) heet en de bijnaam uit de titel heeft. Hij veroorzaakte met zijn misdadige praktijken dat men in het land uit angst de adem inhield. Ook sloeg hij soms heel wreed toe in het buitenland. Om hem te pakken te krijgen besluit de politie een speciaal team onder leiding van Irina Zehender (Beglau) op te zetten. Ze krijgt assistentie van politiepsycholoog Frank Meyer (Groth), die door de FBI opgeleid is. Collega's van de oude stempel geloven niet, dat een door Frank gemaakt profiel tot de dader kan leiden, maar Irina en Frank kunnen goed met elkaar overweg. Fechter die zowel intelligent als gek is, wil zich bewijzen en speelt een soort schaakspel met het gezag, dat hem dan tenslotte bij zijn kladden kan grijpen. Bij zijn arrestatie verliest Martin Fechter zijn handen door een ontploffing en later hangt hij zich in zijn cel op. Het scenario van Holger Karsten Schmidt levert een somber, gedeeltelijk gefingeerd portret van een psychopaat op. Spel en regie zijn fatsoenlijk en kijkers die geïnteresseerd zijn in realistische psychologische portretten van misdadigers zullen geboeid raken. Het camerawerk is van Rainer Klausmann.

Verzweiflung

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Marcus Lauterbach. Met o.a. Nina Petri, Sylvester Groth, Andrea Sawatzki, Christine Schorn en Dieter Schaad.

Ulrike (Petri) heeft gezeten en ze is nu weer vrij. Ze zweert nooit over haar verleden te praten en bijgevolg (dat vindt ze logisch) ook niet over de toekomst. In het gebouw, waar zij woont, kent ze niemand. Ze krijgt een nieuwe buurman, Sigs (Groth), die juist na een langdurig huwelijk gebroken heeft met zijn vrouw (Waligura). Ook Sigs heeft er geen behoefte aan om over het verleden te spreken, maar hij heeft geen reden om het per se te verbergen. Deze twee mensen zijn eenzaam, ze maken kennis en krijgen een relatie, die in de eerste plaats om seksuele genegenheid draait. Uiteraard wordt Sigs nieuwsgierig naar Ulrike`s verleden, maar als hij te dicht nadert, verdwijnt zij. Dan ontdekken zij dat ze niet meer zonder elkaar kunnen. Ulrike is achteraf blij dat Sigs alle moeite gedaan heeft om haar op te sporen. Zowel Petri als Groth spelen een uitstekende rol in dit drama over schuld en boete, angst voor het alleen zijn en het noodlot onder de bezielende regie van Lauterbach, die zijn eigen, helaas niet al te originele scenario schreef. Het camerawerk is van Roland Dressel. De passende muziek is van virtuoos Klaus Doldinger (DAS BOOT, de herkenningsmelodie van TATORT, enz.).

Der Preis der Sehnsucht

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Christian Görlitz. Met o.a. Christiane Hörbiger, Sylvester Groth, Karoline Eichhorn, Andreas Widmann en Albert Kitzl.

Dokter Petra Klinger (H[KA3]orbiger) gaat na vijftien jaar van haar ontrouwe man scheiden. Het pakt niet slecht voor haar uit: een chique villa en de vrijheid. Dan komt de eenzaamheid. Via een contactadvertentie leert zij de jonge Pool Aleksander Kow[KA1]otesa (Groth) kennen, die dames bevredigt tegen betaling. Aleksander die met zijn gladde inkomsten zijn zieke vader verzorgt, behaagt Petra zo zeer, dat zij hem vraagt bij haar in te trekken. Vervolgens komt haar schoondochter Ulrike (Eichhorn) die weduwe is geworden door de scheepsramp met de veerboot Estonia, bij haar logeren. Ulrike heeft een zoontje Julius (Widmann). Julius wordt door Aleksander op het nippertje gered van een ongeluk, hetgeen zoveel opwinding veroorzaakt dat Petra met een hartinfarct in het ziekenhuis belandt. Dan gebeurt wat niet kon uitblijven: Aleksander wordt verliefd op de treurende Ulrike en trekt tenslotte bij haar in tot groot verdriet van Petra, die weer alleen komt te staan. Ze grijpt naar een wapen en confronteert de twee verliefden bij Ulrike thuis. Het banale scenario voor dit soapachtige drama is van Johannes Reben. Een behoorlijke rolverdeling in een onzinfilm. Het camerawerk is van Hans Grimmelmann.

Requiem für eine romantische Frau

1998 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland 1998. Drama van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Sylvester Groth, Janina Sachau, Jeanette Hain, Felix von Manteuffel en Anian Zollner.

Dit romantische verhaal, dat zich afspeelt in Frankfurt aan het begin van de negentiende eeuw, volgt de liefdesrelatie tussen een schrijver en een meisje uit een bankiersfamilie. Hun passie is hevig, maar maatschappelijk gedoemd wanneer zij door haar ouders wordt verstoten. Eerste lange speelfilm van Knöpfel, die daarvoor afleveringen van Gute Zeiten, slechte Zeiten regisseerde. De film en hoofdrolspeelster Sachau kregen in eigen land onderscheidingen, waaronder tijdens het Max Ophüls festival. (RdL/VPRO Gids)

Gesches Gift

1998 | Horror, Historische film

Duitsland 1998. Horror van Walburg von Waldenfels. Met o.a. Geno Lechner, Antje Westermann, Stefan Kurt, Margit Carstensen en Sylvester Groth.

Op 21 april 1831 werd Gesche Gottfried in Bremen op het Bremer Domhof ten overstaan van een 35.000-koppige menigte onthoofd. Ze werd niet begraven, maar haar ontzielde lichaam werd geconserveerd voor het nageslacht en haar hoofd werd in spiritus bewaard. Tot begin 1900 kon men in het gruwelkabinet van het stedelijk museum in Bremen haar skelet en kop bezichtigen. Gesche werd ervan beschuldigd haar vader, moeder, broer, haar drie kinderen, een tweetal echtgenoten, twee verloofden en heel wat vrienden en bekenden met arsenicum te hebben vergiftigd. Totaal vijftien mensen en ze zou een poging tot moord op vijftien anderen hebben begaan. Scenariste-regisseuse Von Waldenfels vertelt het verhaal van Gesche (Lechner), die geen duidelijke verklaring voor haar wangedrag kon geven. Een afschuwelijke geschiedenis helder gebracht voor wie zich erin wenst te verdiepen. Het camerawerk is van Krzysztof Ptak.

Der Vulkan

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Nina Hoss, Meret Becker, Christian Nickel, Udo Samel en Sylvester Groth.

1933 na de machtsgreep van de nazi`s. De weduwe van de alom gerespecteerde diplomaat Von Kammer (Rohweder) gaat met haar twee dochters Marion (Hoss) en Tilly (Becker) naar Z[KA3]urich in Zwitserland. Zodra de chique kennissen van mevrouw Von Kammer begrijpen dat zij hun land als exil gekozen heeft, mijden ze haar in `goede` Zwitserse traditie als de pest. Marion die toneelspeelster is, vertrekt spoorslags naar Parijs en helpt haar jeugdvriend Martin Korella (Nickel) bij het opzetten van een illegale zender die ware berichten over de fascisten thuis verspreidt. Terwijl Marion in de Parijse cabarets ge[KA3]engageerde liederen ten gehore brengt, ziet Tilly het niet meer zitten en pleegt zelfmoord. Marion ontdekt dat Martin gefrustreerd is omdat hij als dichter en schrijver nauwelijks succes heeft. In zijn grote verdriet raakt hij aan de hero[KA3]ine, wat hem tenslotte kapot maakt. Marion ontmoet de charmante, cleane Walter Konradi (Kurt) die haar verleiden wil. Ze voelt instinctief dat er iets niet met hem klopt, maar weet niet wat het is. De kijker weet al beter: hij is een informant van de Gestapo. Wie een beetje op de hoogte is met de levensgeschiedenis van Klaus Mann, op wiens gelijknamige roman deze film gebaseerd is, weet dat deze tv-film heel veel autobiografische elementen bevat en een pijnlijk beeld geeft van de werkelijkheid. Deze tv-bewerking met een scenario van Rebecca Hughes, Ursula Grützmacher-Tabori en regisseur Runze is een zeer geschikte kennismaking met het literaire werk van Klaus Mann. We zien een uitstekende rolverdeling in een sfeervolle film, Samel past goed in zijn rol van professor Benjamin Abel en Kurt is zeer geloofwaardig als supergladde nazi. Het camerawerk is van Michael Epp.

Sperling und der gefallene Engel

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Kai Wessel. Met o.a. Dieter Pfaff, Benno Fürmann, Petra Kleinert, Hans-Joachim Grubel en Meret Becker.

Berlijn wordt geteisterd door een reeks onbeschaamde inbraken. Commissaris Hans Sperling (Pfaff) en zijn mensen slagen er niet in de schuldigen bij de kraag te vatten. Ze hebben geen enkel aanwijzingspunt waarop ze kunnen inpikken. Zelfs in zijn vrije tijd laat de zaak hem niet los. Op een dag vergezelt Sperling zijn zoon naar een plaatselijke kermis en toevallig is hij getuige van een vechtpartij waarbij een zekere Ries (Groth) wordt ingerekend. Deze zou wel eens meer kunnen weten over de inbraken. Een goed vertelde Krimi zonder sensationele moorden of gebeurtenissen, met een vleugje menselijkheid. Evenals in de eerste film SPERLING UND DAS LOCH IN DER WAND tracht de goedhartige commissaris de boosdoener eerder op het rechte pad als in de gevangenis te brengen. Aanvaardbare ontspanning zonder veel originaliteit, geschreven door Rolf Basedow en in beeld gebracht door Michael Epp.

Reise nach Weimar

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Dominik Graf. Met o.a. Barbara Auer, Sylvester Groth, Rosemarie Fendel, Remo Remotti en Ursula Dierichs.

Dr. Hauke Wolf (Groth) was in de DDR een voorname directeur van een gymnasium. Hij was bovendien een overtuigd socialist, die van harte het regime steunde. Na het vallen van de Muur van Berlijn raakte hij zijn baan kwijt en hij houdt zich in leven als straatmuzikant en seizoensarbeider. Zijn socialistische idealen is hij echter trouw gebleven. Als hij Mafalda La Rocca (Auer) ontmoet, is hij onmiddellijk weg van haar (wie niet?). De liefde is wederzijds, maar komt op losse schroeven te staan als Hauke ontdekt dat Mafalda in de culturele stad Weimar, die om grote literator Wolfgang von Goethe het beroemdst is geworden, een ordinaire pizzatent wil beginnen. Hauke veroordeelt het vuige kapitalisme en beschouwt zo`n fastfoodrestaurant als heiligschennis. Hij verpest het ten zeerste bij Mafalda als hij de makelaar een oorvijg verkoopt, maar Mafalda`s grootvader, een Italiaanse (ex-)communist, besluit de brokken weer te lijmen, want hij waardeert Hauke's idealisme en eerlijkheid. Het scenario voor deze onbenullige film is van Johannes Reben. Dankzij Auer en Groth te genieten. Het camerawerk is van Martin Gressmann.

Neben der Zeit

1996 | Drama, Romantiek

Oostenrijk/Zwitserland/Duitsland 1996. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Julia Jäger, Michael Poretschenkow, Sylvester Groth, Rosel Zech en Christine Schorn.

Sophie woont samen met haar moeder en haar broer Georg in een klein stadje. Wanneer het station waar Sophie werkt gesloten wordt, verdwijnt ook het stationscafeetje, waar haar enige vriendin als serveerster werkte. Deze vriendin stelt voor om samen naar de grote stad te gaan om werk en het grote geluk te vinden. Sophie is echter heinelijk verliefd op de illegaal in Duitsland wonende Rus Serge en ze besluit hem aan haar familie voor te stellen in de hoop dat hij bij hen kan komen wonen. Moeder en broerlief reageren echter zo op hun eigen manier op Serge.

Die Vergebung

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Andreas Höntsch. Met o.a. Lena Stolze, Sylvester Groth, Erik Roßbander, Beate Fischer en Susanne Düllmann.

In de DDR was Groth leraar. Hij wordt bij de autoriteiten geroepen en verhoord. Vervolgens raakt hij zijn baan kwijt. Hij en zijn vrouw Stolze verdenken hun zwager, die bij de Stasi is, ervan het onheil veroorzaakt te hebben.

Abschied von Agnes

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Michael Gwisdek. Met o.a. Michael Gwisdek, Sylvester Groth, Heide Kipp, Dennenesch Zoudé en Gerhard Straus-Joachimsthal.

Een tot mysanthroop geworden wetenschapper uit Oost-Berlijn vetrouwt alles wat hij meemaakt, voelt en denkt, toe aan een dagboek. Zijn ontboezemingen zijn gericht tot Agnes (uit de titel), die niemand minder is dan zijn geliefde moeder. Hij dicteert dit in een oude bandrecorder. Hij woont in een vervallen pand. Als de muur gevallen is, zoekt een zekere Stefan die vele jaren jonger is, onderdak bij hem.

Stalingrad

1993 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Duitsland 1993. Oorlogsfilm van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Dominique Horwitz, Jochen Nickel, Thomas Kretschmann, Dana Vávrová en Sebastian Rudolph.

De Duitse soldaten Fritz Reiser (Horwitz) en Manfred Rohleder (Nickel) worden in 1942 met hun bataljon naar Rusland gestuurd waar ze ingezet zullen worden in de slag om Stalingrad. Ze zijn ervan overtuigd dat ze het Russische verzet snel zullen breken, maar het tegendeel is waar: het wordt een bloedige, chaotische strijd. Indrukwekkende beelden van winterse, onherbergzame landschappen, geschoten in Praag en Finland versterken de anti-oorlogsboodschap van Stalingrad. Een deel van het productieteam was eerder betrokken bij een andere sterke oorlogsfilm: Das Boot.

Verlorene Landschaft

1992 |

Duitsland 1992. Andreas Kleinert. Met o.a. Sylvester Groth, Friederieke Kammer en Roland Schäfer.

De Duitse soldaten Fritz Reiser (Horwitz) en Manfred Rohleder (Nickel) worden in 1942 met hun bataljon naar Rusland gestuurd waar ze ingezet zullen worden in de slag om Stalingrad. Ze zijn ervan overtuigd dat ze het Russische verzet snel zullen breken, maar het tegendeel is waar: het wordt een bloedige, chaotische strijd. Indrukwekkende beelden van winterse, onherbergzame landschappen, geschoten in Praag en Finland versterken de anti-oorlogsboodschap van Stalingrad. Een deel van het productieteam was eerder betrokken bij een andere sterke oorlogsfilm: Das Boot.

Das letzte U-Boot

1992 | Oorlogsfilm, Drama

Oostenrijk/Verenigde Staten/Japan/Duitsland 1992. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Ulrich Mühe, Ulrich Tukur, Kaoru Kobayashi, Goro Ohashi en Manfred Zapatka.

In april 1945 probeert een Duitse onderzee[KA3]er met geheimen van de atoombom te vertrekken vanaf Kristiansand in Noorwegen naar Japan, dat nog niet zoals Duitsland vlak voor de nederlaag staat. Aan boord bevinden zich vogels van diverse pluimage met tegengestelde belangen: twee Japanse officieren (Kobayashi en Ohashi), die uit zijn op de nieuwe, vernietigende technologie, een Duitse generaal (Habich), die als militaire attach[KA1]e naar Tokio moet en eigenlijk behoorde tot de groep van Stauffenberg, die een putsch tegen Hitler probeerden en een fanatieke nazi (Zapatka), die verraders wil opruimen. Dit selecte gezelschap staat onder bevel van onderzeeboot-kapitein Gerber, die als de capitulatie bekend wordt nog maar één doel heeft: zijn bemanning veilig thuis krijgen. Onderwijl worden zij onder vuur genomen door een Engelse en Amerikaanse onderzeebootjager. Goed gespeeld met de claustrofobie van DAS BOOT en Sartre's Huis Clos. Gebaseerd op een ware gebeurtenis in de nadagen van WO II. Scenario van Knut Boeser en camerawerk van Witold Sobocinski.

Momo

1986 | Familiefilm, Fantasy

Italië/Duitsland 1986. Familiefilm van Johannes Schaaf. Met o.a. Radost Bokel, John Huston, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl en Leopoldo Trieste.

Met fantastische beelden, die een groot budget verraden, verfilmde Johannes Schaaf het boek van Michael Ende over het weesmeisje Momo dat op het laatste moment weet te verhinderen dat haastige grijze heren de tijd stelen. Ook Endes boek Die Unendliche Geschichte werd reeds verfilmd. Angelo Branduardi tekent voor de muziek, achter de camera stond Xaver Schwarzenberger en aan het scenario werkten Rosemarie Fendel en Marcello Coscia, die gesteund werden door de regisseur en de auteur.

Das Haus am Fluss

1986 | Oorlogsfilm, Drama

DDDE 1986. Oorlogsfilm van Roland Gräf. Met o.a. Katrin Saß, Manfred Gorr, Jutta Wachowiak, Sylvester Groth en Rolf Hoppe.

Een serieuze, maar niet geheel geslaagde poging om de desastreuze invloed van WO II op het leven van een gewoon Duits arbeidersgezin te laten zien. Het draait om Agnes, die wordt verleid door de eigenaar van een fabriek en haar man Jupp, die kreupel terugkomt van het front in Rusland en de waarheid vertelt over de wreedheden van het Duitse leger. Het scenario is gebaseerd op de roman die Friedrich Wolf in 1942 in Moskou schreef als communistische propaganda. Op het festival van Karl Marxstadt won deze film in 1986 de prijs als beste DDR-film van het jaar.

Der Aufenthalt

1983 | Oorlogsfilm, Drama

DDDE 1983. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Sylvester Groth, Fred Düren, Klaus Piontek en Matthias Günther.

Harde, pessimistische film gebaseerd op feiten. Op 19-jarige leeftijd wordt de schrijver Hermann Kant gevangengenomen door oprukkende Russische troepen aan het Oostfront. Bij vergissing wordt hij aangezien voor een nazi-beul en door Poolse ondervragers in een speciale gevangenis voor oorlogsmisdadigers gefolterd. Ook zijn medegevangenen willen hem zien bekennen alvorens ze hem in hun midden aanvaarden. De afstandelijkheid van de regie doet afbreuk aan de potentiële impact van de film. De vertolking van Groth is ook niet altijd overtuigend.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Sylvester Groth op televisie komt.

Reageer