Anton van Munster: camera.
Er zijn 8 films gevonden.

Survivor

2009 | Documentaire

Nederland 2009. Documentaire van Marjolein Duermeijer.

Kort nadat ze is geboren op de Tanzaniaanse Serengeti-vlakte raakt een jonge gnoe haar moeder kwijt. Ze wordt gevonden door een leeuwin, die haar vreemd genoeg niet oppeuzelt, maar haar een tijdje min of meer adopteert. Het speelt zich allemaal af tegen de achtergrond van de spectaculaire jaarlijkse trek van de gnoes. Regisseur Duermeijer en de gelauwerde, inmiddels overleden natuurfilmers Anton van Munster en Hugo van Lawick brengen het fraai in beeld. Sommige scènes zijn voor jonge kinderen aan de pittige kant. Thom Hoffman fungeert als verteller.

African Bambi

2007 | Documentaire, Familiefilm

Nederland 2007. Documentaire van Alan Miller.

Het Nederlandse productiehuis Nature Conservation Films leverde in twintig jaar tijd ruim honderd natuurfilms af, allemaal geschoten in Oost-Afrika. Uit de duizenden kilometers film monteerde regisseur en scenarist Miller een alleraardigste Bambi-film, over volwassen worden op de savanne door de ogen van een giraffe (stem Loes Luca). Het feestje voor en door antropomorfisten, is gezien de kinderachtige teksten ook bedoeld voor de kleintjes, maar meekijken is gewenst voor de scènes waarin de herkauwers worden verorberd door zelfzuchtige vleeseters. Maar goed, daarom luidde de slagzin ook: 'de echte Bambi'.

Vroeger kon je lachen

1983 | Komedie

Nederland 1983. Komedie van Bert Haanstra. Met o.a. Simon Carmiggelt, Kees Brusse, Martine Bijl, Kees van Kooten en Rijk de Gooyer.

Tien verfilmde 'Kronkels' - cursiefjes van Simon Carmiggelt uit dagblad Het Parool - werden tot één avondvullende film gemonteerd, met de figuur van de schrijver als overbruggend element.

Haanstra: Nederland

1982 | Documentaire

Nederland 1982. Documentaire van Bert Haanstra.

Dertig jaar nadat hij Nederland via de waterspiegel toonde in SPIEGEL VAN HOLLAND draaide Haanstra een ander portret van zijn land, ditmaal vanuit de lucht. Opgenomen vanuit een legerhelicopter op vijfentwintig zonnige dagen ontstaat hier een Nederland in miniatuur dat, zoals hij meermaals duidelijk maakt, in niets te onderscheiden is van Madurodam in Den Haag. Zo af en toe gaat hij, als een nieuwsgierige tourist, toch even naar de oppervlakte om gedragingen van mensen te observeren, feestende mensen, mensen op markten, de kaas- en bloemenmarkt, enz. Een leuk en luchtig filmisch juweeltje dat getuigt van een speelsheid die in ons land enkel een geniaal cineast als Haanstra kan tentoonspreiden. Anton van Munster hanteerde de camera. Gemaakt in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Een Pak slaag

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Bert Haanstra. Met o.a. Kees Brusse, Paul Steenbergen, Bernard Droog, Jeroen Krabbé en Eric Schneider.

Een verfilming van Koolhaas' roman. Brusse is een fabrieksdirecteur die bij zijn jubileum genoegdoening probeert te krijgen via de wat seniele aartsvader van het familiebedrijf, waar hij als eerste buitenstaander een topfunctie bekleedt. Een gemiste kans, Haanstra kan beter.

Dokter Pulder zaait papavers

1975 | Drama

Nederland 1975. Drama van Bert Haanstra. Met o.a. Ton Lensink, Kees Brusse, Dora van der Groen, Henny Orri en Sacco van der Made.

Een dorpsdokter met een wat ingeslapen bestaan krijgt bezoek van een oude studievriend die een totaal ander leven leidt. Nadat die morfine uit zijn medicijnkast heeft gestolen besluit de arts zich te verdiepen in het milieu van zijn verslaafde vriend. Haanstra, beter bekend om zijn poëtische documentaire werken, werd genomineerd voor een Gouden Beer op het Berlijnse filmfestival voor deze verfilming van Anton Koolhaas' roman 'De nagel achter het behang'.

Bij de beesten af

1972 | Documentaire

Nederland 1972. Documentaire van Bert Haanstra.

Dieren worden geobserveerd (met Haanstra's vaste cameraman Anton van Munster) in het wild in Afrika en in de dierentuin. Filmtechnisch worden er - in het wat verouderde stijltje van ALLEMAN - 'vergelijkingen' gemaakt met het gedrag van mensen. Haanstra's vriend Anton Koolhaas verzorgde het commentaar en dat is zeker geen pluspunt.

Alleman

1964 | Documentaire

Nederland 1964. Documentaire van Bert Haanstra.

Weliswaar treft Simon Carmiggelt de juiste toon van lichte ironie, perfect lijmen kan hij de associatieve scènes van Alleman niet. Alleman slaat op Jan en Alleman: Haanstra wilde met deze prijswinnende documentaire de essentie van de toen twaalf miljoen Nederlanders blootleggen. De smetteloze beelden van Anton van Munster (Bij de beesten af) tonen in een lange rij vermeend typisch Hollandse dingen: boten, kerken, zoenen, trouwen, uitgaan, geboorte, vlijtigheid, schaatsen. Prachtig, slim gemonteerd, maar nog immer zeer gefragmenteerd, zodat die goeie Carmiggelt gedwongen is rottige bruggetjes te maken, zoals vanaf afstoffen in het huishouden naar het Koninklijk Huis. In deze laatstgenoemde scène zijn unieke beelden te zien van een fotosessie van de koninklijke familie op Soestdijk. Met daarin prins Bernhard nadrukkelijk aanwezig met de voor hem zo kenmerkende olijke opmerkingen.