Yves Allégret (1907-1987): regie, scenario en camera.
Er zijn 25 films gevonden.

Maigret et le fou de Bergerac

1982 | Misdaad, Thriller, Horror

Frankrijk 1982. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Jean Richard, Annick Tanguy, Fred Personne, Jacques Duby en Maxence Mailfort.

Een zorgvuldige bewerking van een van de beroemdste en griezeligste romans van Simenon. Zijn beroemde commissaris bevindt zich in de Bergerac en doet daar onderzoek naar de misdaden die door een sadistische gek zijn gepleegd. De grijsgroene sfeer is aanwezig. Een van de beste televisiefilms die Allégret aan het einde van zijn loopbaan maakte.

Une Confidence De Maigret

1981 | Thriller

Frankrijk 1981. Thriller van Yves Allégret.

Een zorgvuldige bewerking van een van de beroemdste en griezeligste romans van Simenon. Zijn beroemde commissaris bevindt zich in de Bergerac en doet daar onderzoek naar de misdaden die door een sadistische gek zijn gepleegd. De grijsgroene sfeer is aanwezig. Een van de beste televisiefilms die Allégret aan het einde van zijn loopbaan maakte.

Le Pendu De Saint-pholien

1980 | Thriller

Frankrijk 1980. Thriller van Yves Allégret.

Een zorgvuldige bewerking van een van de beroemdste en griezeligste romans van Simenon. Zijn beroemde commissaris bevindt zich in de Bergerac en doet daar onderzoek naar de misdaden die door een sadistische gek zijn gepleegd. De grijsgroene sfeer is aanwezig. Een van de beste televisiefilms die Allégret aan het einde van zijn loopbaan maakte.

Maigret Et L'indicateur

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Yves Allégret.

Een zorgvuldige bewerking van een van de beroemdste en griezeligste romans van Simenon. Zijn beroemde commissaris bevindt zich in de Bergerac en doet daar onderzoek naar de misdaden die door een sadistische gek zijn gepleegd. De grijsgroene sfeer is aanwezig. Een van de beste televisiefilms die Allégret aan het einde van zijn loopbaan maakte.

Maigret Et Le Fou De Bergerac

1978 | Thriller

Frankrijk 1978. Thriller van Yves Allégret.

Een zorgvuldige bewerking van een van de beroemdste en griezeligste romans van Simenon. Zijn beroemde commissaris bevindt zich in de Bergerac en doet daar onderzoek naar de misdaden die door een sadistische gek zijn gepleegd. De grijsgroene sfeer is aanwezig. Een van de beste televisiefilms die Allégret aan het einde van zijn loopbaan maakte.

Mords pas, on t'aime

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Bernard Fresson, Yves Coudray, Jean-Pierre Darras, Catherine Allégret en Sylviane Bressy.

Een ondernemend tien-jarig jongetje wordt door zijn grootouders opgevoed, omdat zijn gescheiden vader, een vrachtrijder, voortdurend onderweg is. Dan neemt zijn vader hem mee naar zijn woonstede, Bordeaux; er ontwikkelt zich een een goede verstandshouding tussen beiden. Zijn vader vertelt hem over zijn moeder, die tot de gegoede burgerij uit die stad behoort. Het ventje zou zo graag zijn inmiddels hetrouwde moeder (met twee dochtertjes) willen zien en hij bedenkt een list: hij pleegt een klein vergrijp, waarvoor de politie hem oppakt en hij geeft de naam van zijn moeder op, die hem van het politiebureau komt afhalen. Zijn moeder brengt hem naar zijn vader en ze blijft voor het avondeten. Als zij de volgende morgen zijn vader verlaat, moet het joch terug naar zijn grootouders. Het scenario wisselt treffende momenten af met ver gezochte zoals vertederende humor, die volwassenen zou moeten week maken. Ondanks de zinnige strekking blijft de film al te oppervlakkig en de jeugdige Coudray - inmiddels een veteraan uit de tv-serie Graine D'Ortie die ook door Allégret werd geregisseerd - getuigt meer van acteursflair dan dat hij zijn personage aannemelijk maakt. Ook bekend als BONNE FÊTE PAPA, LA FÊTE DES PÈRES, TA FÊTE PAPA et ROSE ET FRÉDEÉRIC.

Johnny Banco

1967 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Gabon 1967. Avonturenfilm van Yves Allégret. Met o.a. Horst Buchholz, Sylva Koscina, Walter Giller, Elizabeth Wiener en Michel de Ré.

Een flierefluitende schooier uit de sloppen van Barcelona berooft een gangster van zijn poet en gaat daarmee mooi weer spelen aan de Côte d'Azur met alle te verwachten complicaties vandien. Zowel Buchholz als regisseur Allégret hebben beproefde kwaliteiten, maar een lichtvoetige aanpak zit daar beslist niet bij, zodat deze komediethriller met een beoogd vleugje poëzie vleugellam blijft en maar net onderhoudend is.

Germinal

1963 | Drama, Historische film

Hongarije​/​​Frankrijk 1963. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Jean Sorel, Berthe Granval, Bernard Blier, Claude Brasseur en Lea Padovani.

Spoorwegarbeider is wegens socialistische overtuiging ontslagen en vindt nieuw werk in mijnen van Noord-Frankrijk. Slechte werkomstandigheden daar doen hem stakingsactie ontketenen die bloedig onderdrukt wordt. Meer zorgvuldig gereconstrueerd dan echt meeslepend sociaal pamflet naar roman van Zola. Opnamen in Hongarije geven overtuigend en indringend beeld van mijnen in vorige eeuw. Tragisch verlopende driehoeksverhouding - in boek zeer aannemelijk - werkt hier onnodig sentimenteel.

La Fille de Hambourg

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Hildegard Knef, Daniel Gélin, Daniel Sorano en Jean Lefebvre.

Een Fransman is tijdens zijn krijgsgevangenschap verliefd geworden op een Duitse, die hij na de oorlog opspoort en hervindt als prostituée. Pogingen om haar uit 'het leven' te krijgen worden beiden noodlottig. Dit bekende zelfkantdrama zou door het oorlogsaspect iets meer dimensie moeten krijgen, maar het banale scenario en de produktionele ingrepen - beide van de latere porno-regisseur Bénazeraf - maken er een bijna complete mislukking van. De hoofdrolspelers zijn ook wel eens beter op dreef geweest.

Quand la femme s'en mêle

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Edwige Feuillère, Jean Servais, Bernard Blier, Sophie Daumier en Jean Debucourt.

Gangster heeft de vrouw van oude makker afgepikt die niettemin een beroep op hem komt doen om een vijand uit de weg te ruimen. Eigenmachtig optreden van de vrouw leidt tot het gewenste resultaat, maar ook tot hun arrestatie. Prominente rolbezetting en regisseur voor middelmatig scenario, dat welkome zwarte humor meekreeg. Debuutrollen van Delon (opvallend slecht) en Crémer.

Méfiez-vous fillettes

1957 | Misdaad, Drama, Erotiek

Frankrijk 1957. Misdaad van Yves Allégret. Met o.a. Antonella Lualdi, Robert Hossein, Michèle Cordoue, Jean Gaven en André Luguet.

Op Montmartre wordt een gangsteroorlog tussen rivaliserende benden uitgevochten en een jonge vrouw die daar toevallig getuige van is, wordt gekidnapt en in een bordeel gestopt om haar tot zwijgen te dwingen. Regisseur Allégret verspeelde zijn artistieke reputatie met deze sensationele James Hadley Chase- verfilming, die problemen met de censuur kreeg, maar qua zwartgalligheid nauwelijks verschilt van zijn sociale films noir uit de jaren veertig. Goed spel.

School For Love

1955 |

1955. Yves Allégret. Met o.a. Brigitte Bardot en Jean Marais.

Op Montmartre wordt een gangsteroorlog tussen rivaliserende benden uitgevochten en een jonge vrouw die daar toevallig getuige van is, wordt gekidnapt en in een bordeel gestopt om haar tot zwijgen te dwingen. Regisseur Allégret verspeelde zijn artistieke reputatie met deze sensationele James Hadley Chase- verfilming, die problemen met de censuur kreeg, maar qua zwartgalligheid nauwelijks verschilt van zijn sociale films noir uit de jaren veertig. Goed spel.

La Meilleure part

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Michèle Cordoue, Gérard Oury, Michel François en Valeria Moriconi.

Een jonge ingenieur leidt de bouw van een stuwdam in de bergen hoewel zijn gezondheid het werken op grote hoogte niet toelaat. Als hij zich toch moet laten vervangen is een ongeluk van een Arabische gastarbeider aanleiding tot een staking van de arbeiders. De schildering van het dagelijks leven van bouwvakkers die in riskante omstandigheden moeten werken, wordt geofferd aan melodramatische en weinig interessante verhaalselementen. Een van de minst geslaagde films met Philipe in, paradoxaal, een van zijn beste rollen.

Oasis

1954 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1954. Avonturenfilm van Yves Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Pierre Brasseur, Cornell Borchers, Grégoire Aslain en Ulrich Beiger.

De eigenaar van een oase in Marokko wordt verdacht van goudsmokkel en krijgt door een geldsyndicaat twee spionnes op zijn pad. Een bandiet zit ook achter hem aan, maar de inmiddels van zijn eerlijkheid overtuigde en verliefd geworden vrouw waarschuwt hem. Ze komen echter allemaal in de woestijn om. Deze eerste Europese cinemascopefilm heeft meer aandacht voor de landschappen dan voor de personages, die slecht geschreven zijn en ook niet zo best geacteerd. Ondanks alle ontbering blijft het uiterlijk van de actrices onberispelijk. (In de gelijktijdig opgenomen Duitstalige versie OASE speelt Carl Raddatz de rol van Brasseur.)

Mam'zelle Nitouche

1954 | Komedie, Musical, Muziek

Frankrijk 1954. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Fernandel, Pier Angeli, François Guérin, Michèle Cordoue en Jean Debucourt.

Deze nieuwe versie in kleur van de vooroorlogse muzikale komedie van Marc Allégret uit 1931 met dezelfde titel en met in de hoofdrollen Raimu en Janie Marèse, rond de stiekeme operettecomponist, werd geregisseerd door Yves, de jongere broer van Marc, die de remake lang zo luchtig niet heeft aangepakt. De frisheid en inzet van de rolverdeling, Fernandel en Pier Angeli voorop, redden het simpele verhaaltje. Het scenario is van Marcel Achard, Jean Aurenche en regisseur Allégret naar het verhaal van Henri Meilhac, Albert Maillaud en Ernest Blum. Het camerawerk is van Armand Thirard. Eastmancolor, Mono.

Les orgueilleux

1953 | Drama

Frankrijk​/​​Mexico 1953. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Michèle Morgan, Gérard Philipe, Carlos López Moctezuma, Victor Manuel Mendoza en Michèle Cordoue.

In een Mexicaans dorpje breekt een tyfus-epidemie uit, waarvan een Fransman op doorreis het eerste slachtoffer is. Zijn weduwe kan zonder geld niet verder reizen en zoekt steun bij een landgenoot, een gedesillusioneerde drankzuchtige arts. De man voelt zich door de epidemie genoodzaakt om zijn medische praktijk weer op te starten waardoor hij zijn zelfvertrouwen terugvindt. De film naar een verhaal van Sartre weet heel knap de afmattende hitte en het isolement te suggereren, waarbij de damesachtige Morgan steeds meer uit de plooi raakt.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

La Jeune folle

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Danièle Delorme, Henri Vidal, Jean Debucourt, Jacqueline Porel en Olivier Hussenot.

Een Ierse revolutionair wordt wegens verraad gedood en zijn psychisch gestoorde zuster, die als dienstbode in een klooster werkt, is bezeten van wraak. De leider van de revolutionairen, op wie ze verliefd wordt blijkt verantwoordelijk te zijn voor de executie. De mooie rol van Delorme en de uitgekiende fotografie tillen de film boven zijn al te gecompliceerde dramatiek uit, al is de interessante Ierse problematiek in deze Franse aanpak weinig authentiek.

Les Miracles n'ont lieu qu'une fois

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Alida Valli, Jean Marais, Marcelle Arnold en Daniel Ceccaldi.

De Tweede Wereldoorlog maakt verdere ontmoetingen tussen een Franse student en een Italiaanse die tijdens hun vakantie op elkaar verliefd zijn geworden, onmogelijk, zodat ze elkaar pas tien jaar later terug zien als beiden door de oorlog en in hun privéleven de nodige desillusies hebben opgelopen. Het romantisch elan van destijds komt niet terug, maar ze besluiten toch maar het samen te proberen. De aandachtige observatie van het simpele gegeven geeft de film een psychologische werking, met een mooi genuanceerde rol van Valli. Afgezien van een vleugje optimisme, is de film verwant aan de 'relatie-films' uit de jaren zestig.

Manèges

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Jane Marken, Jacques Baumer en Frank Villard.

Terwijl zijn vrouw op de operatietafel ligt hoort een man van zijn schoonmoeder hoe zijn vrouw hem vanaf de eerste dag van zijn huwelijk heeft bedrogen en opzettelijk geruïneerd en dat ze verongelukt is toen ze hem wilde verlaten. Het duidelijkste voorbeeld van de na-oorlogse film noir dat zelfs zó zwart is uitgevallen in zijn tekening van de vrouwenrollen dat de overtuigingskracht ontbreekt. Niettemin een sfeervolle regie en opmerkelijk spel van Signoret als kleinburgerlijke femme fatale.

Une si jolie petite plage

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Madeleine Robinson, Jean Servais, Jane Marken en Mona Doll.

Een jonge verschoppeling is verliefd geworden op een grillige zangeres, en vermoordt haar uit wanhoop. Hij duikt onder in een familiepension bij andere mislukkelingen, maar de impressario van de zangeres vindt zijn spoor. Met celstraf in het vooruitzicht pleegt hij zelfmoord. Deze psychologische film noir ontleent zijn sfeer aan een melancholieke verfilming, tegen een voortdurend regenachtig kustlandschap. De opeenhoping van uitsluitende ellende en somberheid in het spel van Philipe doen wat gekunsteld aan, maar Robinson is prachtig als de vrouw die hem vergeefs tracht te helpen.

Dedée d'Anvers

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Marcelle Pagliero, Marcel Dalio en Marcel Dieudonné.

Een prostituéetje in Antwerpen wordt verliefd op een Italiaanse zeeman die door haar jaloerse pooier wordt vermoord. Ze neemt wraak en verspeelt daarmee haar laatste kans op een nieuw leven. Deze pessimistische hoerenfilm kreeg veel navolging, waardoor de diepe indruk die de film toendertijd maakte, thans nog maar weinig overblijft. Een schitterende rol van Signoret, die destijds met regisseur getrouwd was.

Les démons de l'aube

1946 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van Yves Allégret. Met o.a. Georges Marchal, André Valmy, Dominique Nohain, Jacqueline Pierreux en Marcel Lupovici.

Een luitenant die zich met zijn commandogroep gereed maakt voor de invasie in Frankrijk, ontdekt opeens aan boord een verstekeling. Vroeger heeft deze eens geprobeerd hem te vermoorden. Nu is hun doel hetzelfde, maar de wederzijdse vijandschap blijft bestaan. Zij sterven tenslotte zij aan zij op het strand. Dit tragische oorlogsdrama heeft zeer sterke scènes en is, net als bijna heel het œuvre van deze jonge broer van Marc Allégret, een pessimistische film. De muziek van Honegger en de decors van Georges Wakhéwitch zijn zeer indrukwekkend. Scenario van Maurice Auberge en Jean Ferry. Ook bekend als Ames qui vivent.

La Boîte aux rêves

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Viviane Romance, René Lefèvre, Henri Guisol, Frank Willard en Henri Brey.

Een aan het ouderlijk milieu ontvluchte erfgename maakt kennis met samenwonend vriendenkwartet. Ze gaat voor hen de huishouding doen, terwijl ze haar ware identiteit verborgen houdt. Ze wordt verliefd op de enige man die niét in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, maar er zijn een terugkeer naar haar milieu en een dreigend huwelijk voor nodig om hem te laten ontdooien. Deze matige komedie - waarvan het scenario door Romance werd bedacht - heeft curiositeitswaarde verworven door de rolbezetting van acteurs in hun jonge jaren, met Signoret en Philipe in nauwelijks meer dan figurantenrollen.

Les deux timides

1928 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1928. Komedie van René Clair. Met o.a. Véra Flory, Maurice de Féraudy, Pierre Batcheff, Jim Gérald en Anna Lefeuvrier.

Clair werkte voor het eerst samen met Eug[KA2]ene Labiche voor de film UN CHAPEAU DE PAILLE D`ITALIE (1927), die als een van zijn meesterwerken wordt beschouwd. Voor deze film besloten zij weer samen te werken door Labiche`s gelijknamige toneelstuk (waaraan Marc Michel had meegeschreven) te bewerken voor het cellulo[KA3]id. Verlegen advocaat Fremissin (Batcheff) verdedigt opvliegende Garadoux (G[KA1]erald), die ervan beschuldigd wordt zijn echtgenote mishandeld te hebben, maar het briljante pleidooi van de verdediger zakt als een pudding in elkaar op het moment dat er een muis de rechtszaal binnenritst. Bij gevolg krijgt Garadoux twee jaar. Als Garadoux weer vrij is, worden hij en Fremissin verliefd op de lieve C[KA1]ecile Thibandier (Flory). Alles komt op zijn pootjes terecht, als Fremissin de kans krijgt te laten zien hoe goed hij wel pleiten kan. Toch niet die grootse film, waarvan Frankrijk hoopte dat Clair Chaplin zou kunnen evenaren. De Duits-Franse cultuurzender ARTE en het tweede Duitse tv-net ZDF lieten in 1994 Bernd Schultheis muziek bij deze zwijgende film schrijven en het ZDF restaureerde de kopie voor uitzending op de tv. Het scenario is van Clair. Achter de camera stonden Robert Balton en Nicolas Roudakoff. In 1941 opnieuw gefilmd door Yves Allégret.