Achille Majeroni: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

La donna scimmia

1964 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1964. Drama van Marco Ferreri en Vittorio De Sica. Met o.a. Annie Girardot, Ugo Tognazzi, Achille Majeroni, Filippo Pompa Marcelli en Linda de Felice.

Een kermisexploitant stuit op een van top tot teen behaarde vrouw en laat haar optreden als aapvrouw. Om zijn broodwinning veilig te stellen trouwt hij met haar. Ondanks de extreme personages is deze zowel grimmige als gevoelige film een studie over rolpatronen waarin echte emoties geen kans krijgen. (In Ferreri's versie sterft vrouw in kraambed, waarna man voortaan met haar mummie op tournee gaat, óók omdat hij haar niet blijkt te kunnen missen.) De producenten lieten De Sica echter happy ending filmen waar ze bij de bevalling alle beharing verliest zodat de echtgenoot zelf moet gaan werken).

Il Viale della speranza

1953 | Komedie, Drama

Italië 1953. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Cosetta Greco, Liliana Bonfatti, Maria Pia Casilio, Piera Simoni en Marcello Mastroianni.

Drie gastes van een Romeins pension dromen van filmroem bij Cinecittà. Alleen de enige artistiek gemotiveerde zal carrière maken, terwijl een tweede een rijke producent strikt en de derde toch haar verloofde in de provincie verkiest. Een milde komedie die inhaakt op de toenmalige sterlancering van 'meisjes van de straat' geeft een aardig en kenmerkend beeld van de toenmalige Italiaanse cinema. Mastroianni speelt een cameraman die zijn geliefde bij haar start in het filmwezen helpt.

I bambini ci guardano

1943 | Drama, Experimenteel

Italië 1943. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Isa Pola, Emilio Cigoli, Luciano D'Ambrosis, Adriano Rimoldi en Ione Frigerio.

Een vier-jarig kind betrapt zijn moeder met een minnaar en wordt naar familie op het platteland gestuurd. Weer thuis loopt hij weg als hij de minnaar opnieuw ziet, waardoor zijn vader merkt wat er aan de hand is en zelfmoord pleegt. De eerste film die De Sica`s neo-realistische periode aankondigt (het scenario is van Cesare Zavattini) is niet slechts een overtuigend melodrama, maar bevat ook ongewone kritiek op de bolwerken van het fascisme: het gezin en het mannelijk eerbesef. Een figurantenrol van Marcello Mastroianni.

Un Garibaldino al convento

1942 | Drama, Historische film

Italië 1942. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Carla del Poggio, Leonardo Cortese, Maria Mercader, Fausto Guerzoni en Achille Majeroni.

Tijdens het `Risorgimento` - de Italiaanse [KA1]e[KA1]enwordingstijd - duikt een gewonde volgeling van Garibaldi onder in een kloosterschool, waar zijn verloofde intern is. De hulp van [KA1]e[KA1]en van de andere studentes komt echter te laat om zijn leven te redden. In zijn eerste dramatische film (waarin hij zichzelf ook niet meer de hoofdrol heeft toebedacht) gebruikt De Sica historisch materiaal als metafoor voor de verdeeldheid van Italië tijdens het fascisme.

La signora di tutti

1934 | Drama, Romantiek, Fantasy

Italië 1934. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Isa Miranda, Memo Benassi, Nelly Corradi, Tatiana Pawlova en Lamberto Picasso.

Gaby Doriot (Miranda), een filmster, herinnert zich in het ziekenhuis na haar zelfmoordpoging met welke intriges ze carri[KA2]ere heeft gemaakt, haar verantwoordelijkheid voor de dood van de vrouw van haar minnaar, het verspelen van haar kansen op een duurzame liefde. De regievondsten versieren een voor de vooroorlogse Italiaanse cinema ongewoon pessimistisch drama, waarbij het buitensporige opera-achtige acteren van de andere spelers werkzaam contrasteert met het ingetogen spel van Miranda die hier haar sterdebuut maakte en prompt een Europees idool werd. Genomineerd voor de Mussolini (!) bokaal op het filmfestival van Veneti[KA3]e. Het scenario is van Curt Alexander, Hans Wilhelm en regisseur Oph[KA3]uls naar de roman van Salvatore Gotta. Het liedje `Io sono nel cuore di Tutti` is van Ruggero Larchi (die niet op de aftiteling staat en Daniel Dax (die in werkelijkheid Daniele Amfitheatrof heet). Het camerawerk is van Ubaldo Arata.