Jerome Kern: muziek.
Er zijn 21 films gevonden.

Bullets Over Broadway

1994 | Komedie

Verenigde Staten 1994. Komedie van Woody Allen. Met o.a. John Cusack, Dianne Wiest, Jennifer Tilly, Chazz Palminteri en Mary-Louise Parker.

Lichtvoetige en zeer geslaagde parodie op de kunstzinnige pretenties en hypocrisie van theatermakers. Cusack speelt een naïeve regisseur die in de jaren twintig met maffiageld zijn debuut mag maken op voorwaarde dat hij het weinig talentvolle gangsterliefje Olive Neal (Tilly) als ster in de cast opneemt. Hij heeft problemen met zijn eersteling totdat mafioso Cheech (Palminteri) hem van scenarioadviezen gaat voorzien. Woody Allen is deze keer als acteur niet van de partij, maar Cusack fungeert als een soort alter ego. Oscar voor bijrol van Wiest.

The Last Time I Saw Paris

1954 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1954. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Elizabeth Taylor, Van Johnson, Donna Reed, Walter Pidgeon en Eva Gabor.

Over deze MGM-hoogglansproductie wordt nogal eens verondersteld dat hij is gebaseerd op Elliot Pauls gelijknamige sfeerroman uit 1942. Literaire bron is echter het korte verhaal ‘Babylon Revisited’ van F. Scott Fitzgerald. Waarin Charles Wills (Johnson), tijdens de bevrijding van Parijs als Amerikaans journalist middenin de euforie, wordt gekust door een jonge schone (Taylor) die daarna meteen verdwijnt. De jongedame op wie de letterknecht met romanambities vervolgens verliefd wordt, blijkt de zus van de spontane zoenster. Hollywoodiaanse luxe-soap in Technicolor deed het uitstekend aan de bioscoopkassa. Let op het speelfilmdebuut van Roger ‘007’ Moore.

Lovely To Look At

1952 | Musical, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1952. Musical van Mervyn LeRoy. Met o.a. Kathryn Grayson, Red Skelton, Howard Keel, Ann Miller en Marge Champion.

Deze tweede muzikale filmversie van ROBERTA van Jerome Kern heeft beslist sterke momenten. De Amerikaanse komiek Al Marsh (Skelton) erft de helft van de aandelen van een Parijs modehuis, dat wordt geleid door Stephanie (Grayson) en Clarisse (Marge Champion). Miller en de Champions geven de muzikale scènes vaart. Vincente Minnelli regisseerde het modeshowfragment. Songs zijn onder andere 'Smoke Gets In Your Eyes', 'I Won't Dance' en het titellied. Scenario van George Wells, Andrew Solt en Harry Ruby naar het boek van Alice Duer Miller. Camerawerk van George J. Folsey jr.

Show Boat

1951 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1951. Musical van George Sidney. Met o.a. Kathryn Grayson, Ava Gardner, Howard Keel, Joe E. Brown en Marge Champion.

Derde filmbewerking van de musical van Jerome Kern en Oscar Hammerstein II, die vanaf 1927 anderhalf jaar op Broadway stond, is een kleurrijk visueel feest met uitstekende acteurs en fijne muziek. Denk aan liedjes als 'Ol' Man River' en 'Make Believe'. Op een Mississippi-boot raakt Magnolia (Grayson), de dochter van kapitein Hawks (Brown), verliefd op een gokker (Keel), die onweerstaanbaar is, maar misschien niet zo betrouwbaar. Serieuze thema's als interraciale liefde en slavernij komen langs in deze levendige musical die Oscarnominaties kreeg voor camera en muziek.

Till the Clouds Roll By

1946 | Musical, Biografie

Verenigde Staten 1946. Musical van Richard Whorf. Met o.a. Robert Walker, Van Johnson, June Allyson, Lucille Bremer en Judy Garland.

De film over het leven van de vermaarde liedjescomponist Jerome Kern (Walker). De productie is weelderig, maar het scenario is tamelijk zwak. De mooie melodieën, de kleurige kostuums en de buitengewoon goede bijrollen maken de film de moeite waard.

Centennial Summer

1946 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1946. Musical van Otto Preminger. Met o.a. Jeanne Crain, Cornel Wilde, Linda Darnell, Dorothy Gish en William Eythe.

Ontspannende en chique uitgevoerde musical over de tentoonstelling in Philadelphia in 1876, met de zusters Crain en Darnell die beiden dingen naar de aantrekkelijke Wilde. De genietbare muziek van Jerome Kern draagt zeker aan de film bij.

Cover Girl

1944 | Muziek, Komedie, Musical, Thriller

Verenigde Staten 1944. Muziek van Charles Vidor. Met o.a. Rita Hayworth, Gene Kelly, Lee Bowman, Phil Silvers en Jinx Falkenburg.

Hayworth is de vedette van een tweederangs cabaret, dat wordt geleid door Kelly. Kruger, uitgever van een populair tijdschrift, zoekt voor de vijfde verjaardag van zijn blad een onbekende voor de cover. Zodra hij Hayworth ziet engageert hij haar. Hij staat verbaasd over haar gelijkenis met een oude vlam van hem. Ongeloofwaardige muzikale film, die echter dankzij de pittige dialogen en de knappe zang- en dansnummers te genieten is. Uitstekend spel van de hoofdrolspelers, maar ook Kruger, Arden en Silvers zijn erg leuk in hun bijrollen. Choreografie van Kelly, Stanley Donen, Seymour Felix en Jack Cole. Enkele knappe songs van Jerome Kern en Ira Gershwin. Hayworth wordt in haar zangnummers gedubd door Nan Wynn. Virginia Van Upp, Marion Parsonnet en Paul Gangelin schreven het scenario naar een verhaal van Erwin Gelsey. Het camerawerk is van Rudolph Maté en Allen M. Davey.

Can't Help Singing

1944 | Musical

Verenigde Staten 1944. Musical van Frank Ryan en Fran Ryan. Met o.a. Deanna Durbin, Robert Paige, Akim Tamiroff, Ray Collins en Thomas Gomez.

Durbin gaat naar het westen om haar rondzwervende geliefde te vinden; in weerwil van een goede rolbezetting en Jerome Kerns liedjes, stelt het niet veel voor.

You Were Never Lovelier

1942 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1942. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Fred Astaire, Rita Hayworth, Adolphe Menjou, Leslie Brooks en Adele Mara.

Astaire zit achter Hayworth aan met hulp van vader Menjou die haar getrouwd wil hebben. Het werd een opwindende musical met liedjes als 'Dearly Beloved' en 'I'm Old-Fashioned'.

Sunny

1941 | Musical

Verenigde Staten 1941. Musical van Herbert Wilcox. Met o.a. Anna Neagle, Ray Bolger, John Carroll, Edward Everett Horton en Grace Hartman.

Rijke Carroll houdt van variété-artieste Neagle in een alleraardigste muzikale komedie waarin de dansnummers van haar en Bolger verrukkelijke scènes vormen.

One Night in the Tropics

1940 | Musical

Verenigde Staten 1940. Musical van A. Edward Sutherland. Met o.a. Allan Jones, Nancy Kelly, Bud Abbott, Lou Costello en Robert Cummings.

Een groots opgezette, doch te verwaarlozen musical met liedjes van Jerome Kern, Oscar Hammerstein en Dorothy Field, naar Earl Derr Biggers` handige verhaal [KL]Love Insurance[KLE] (eerder verfilmd in 1929 en 1924). Abbott en Costello, in hun film-debuut, hebben tweedeplans rollen naast de driehoeksverhouding Jones-Kelly-Cummings.

Joy of Living

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van Tay Garnett. Met o.a. Irene Dunne, Alice Brady, Guy Kibbee, Jean Dixon en Eric Blore.

Dunne ambieert een carrière als zangeres op Broadway, maar ze wordt tegengewerkt door haar overbeschermende familie. Dan verschijnt scheepseigenaar Fairbanks Jr., die haar van het juk van de familie zal bevrijden. Rampzalige romantische komedie, die erg lijdt onder het simplistische scenario van Gene Towne, Allan Scott en Graham Baker. Het enige dat nog iets redt, zijn een paar fantastische songs van Jerome Kern en Dorothy Fields, die eigenlijk te goed zijn voor deze film. Dunne doet haar best maar kan haar karikaturale familie niet doen vergeten. Fairbanks is op zoek naar zijn mantel en degen. Achter de camera stond Joseph Walker.

High, Wide and Handsome

1937 | Musical

Verenigde Staten 1937. Musical van Rouben Mamoulian. Met o.a. Irene Dunne, Randolph Scott, Dorothy Lamour, Elizabeth Patterson en Charles Bickford.

Een Jerome Kern-Oscar Hammersteinmusical van ouderwetse snit over de vastbesloten Scott die naar olie boort in het 19e-eeuwse Pennsylvania en tegen de corrupte Hale vecht. De alledaagse inhoud wordt door de energieke rolverdeling er bovenuit getild; het resultaat is vermakelijk. Liedje o.a.: 'The Folks Who Live On The Hill'.

Swing Time

1936 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1936. Musical van George Stevens. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Victor Moore, Helen Broderick en Eric Blore.

Het verhaal eromheen is een excuusgammeltje, maar de choreografieën van Hermes Pan en Astaire zijn een pièce de résistance in deze vooroorlogse RKO-musical. Dansende gokker Lucky (Astaire) arriveert te laat voor z'n bruiloft met Margaret (Betty Furness). Haar geschoffeerde pa eist dat Lucky 25.000 dollar ophoest als blijk van goede intenties. Platzak in de Big Apple met kompaan Pop (Moore), komt onze geluksvogel pittige danslerares Penny (Rogers) tegen en: boem. De scène waarin Fred, in Al Jolson-vermomming, op 'Bojangles of Harlem' danst met zijn drie reuzenschaduwen is een ragtimefeestje.

Show Boat

1936 | Musical

Verenigde Staten 1936. Musical van James Whale. Met o.a. Irene Dunne, Allan Jones, Helen Morgan, Paul Robeson en Charles Winninger.

Een onderhoudende filmversie van de beroemde musical (ook al in 1929 verfilmd), waarin muziek, drama en sentiment voldoende ruimte laten voor enkele grootse scènes: Robeson met 'Old Man River' en Morgan die haar onvergetelijke 'Bill' zingt.

Sweet Adeline

1935 | Musical

Verenigde Staten 1935. Musical van Mervyn LeRoy. Met o.a. Irene Dunne, Donald Woods, Hugh Herbert, Ned Sparks en Joseph Cawthorn.

Deze combinatie van spionageverhaal en operette verloopt niet steeds gladjes, maar een song als 'Why Was I Born' en Dunnes vakmanschap maken het geheel uiterst plezierig.

Roberta

1935 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1935. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Irene Dunne, Fred Astaire, Ginger Rogers, Randolph Scott en Helen Westley.

Het verhaal van deze beroemde Jerome Kern-Otto Harbach-musical tocht aan alle kanten, maar de 'bijrollen' van Astaire en Rogers maken alles goed met hun uitbundige dansnummers. Probeer maar eens bij te houden hoe vaak Scott 'swell' zegt of probeer de jonge Lucille Ball te ontdekken in de modeshowscène om aan de rest voorbij te kunnen gaan. Herfilmd als LOVELY TO LOOK AT.

I Dream Too Much

1935 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1935. Drama van John Cromwell. Met o.a. Lily Pons, Henry Fonda, Eric Blore, Lucille Ball en Osgood Perkins.

In haar debuutfilm is de legendarische operazangeres Pons een meisje uit de Provence, die verliefd wordt op de Amerikaanse componist Fonda. Hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen wanneer haar carrière een grote vlucht neemt, terwijl hij totaal dreigt mislukken. Ze besluit een uiterste poging te wagen om een kentering in hun leven te brengen. Naïef romantisch melodrama, met uitstekende songs van Jerome Kern en Dorothy Fields, zoals 'I Got Love', 'The Jockey On The Carousel', 'I'm The Echo' en de titelsong. Veel prachtig gezongen opera-arias. Het orkest stond onder leiding van André Kostelanetz. Het zwakke scenario van James Gow en Edmund North, naar een verhaal van Elsie Finn en David G. Wittels, beweegt zich tussen kunst en kitsch. Camerawerk van David Abel en fotografische effecten van Vernon Walker. Score is van Max Steiner.

The Cat and the Fiddle

1934 | Muziek

Verenigde Staten 1934. Muziek van William K. Howard. Met o.a. Jeanette MacDonald, Ramon Novarro, Frank Morgan, Charles Butterworth en Jean Hersholt.

Heerlijke Jerome Kern-Oscar Hammerstein operette, gevuld met slimme grappen en handige ideeën. Novarro is zwoegende componist die zijn attenties opdringt aan MacDonald; Morgan is de 'weldoener' die tussen hen in komt. Tot de liedjes uit deze film behoren 'The Night Was Made for Love', 'She Didn't Say Yes'. De laatste scènes waren oorspronkelijk in kleur gefilmd.

Music in the Air

1934 | Musical

Verenigde Staten 1934. Musical van Joe May. Met o.a. Gloria Swanson, John Boles, Douglass Montgomery, June Lang en Reginald Owen.

De voorspelbare plot krijgt een sjieke behandeling; ster- actrice Swanson en tekstdichter Boles, constant met elkaar overhoopliggend, grijpen naar de tactiek van de jaloezie als een jong en naïef koppel de aandacht voor zich begint op te eisen. Aantrekkelijke muziek van Jerome Kern & Oscar Hammerstein draagt aan de opgewekte produktie bij.

Sunny

1930 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1930. Musical van William A. Seiter. Met o.a. Marilyn Miller, O.P. Heggie, Lawrence Grey, MacKenzie Ward en Jack Donahue.

Een leuke musical van Harbach, Hammerstein en Kerr uit het begin van het geluidstijdperk. Het handelt over een showdanseres die zwicht voor een rijke jongeman. Miller doet het erg leuk, maar had met deze rol al de nodige ervaring opgedaan in het theater.