Lise Delamare (1913-2006): cast.
Er zijn 21 films gevonden.

Baxter!

1988 | Horror, Fantasy

Frankrijk 1988. Horror van Jérôme Boivin. Met o.a. Baxter, Lise Delamare, Jean Mercure, Jacques Spiesser en Catherine Ferran.

De `hoofdpersoon` in deze film is een zeer fotogenieke bull- terri[KA3]er, duidelijk niet afkomstig uit de kennel van Disney, want hij doodt mensen... , maar dat uit zelfbehoud. Hij krijgt te maken met diverse personen, (hij begint zijn carrière als geschenk van de bejaarde Delamarre, die hij van de trap laat vallen, en komt dan in handen van de overburen, die hij al beloerde, het jonge stel Rialet en Leurquin) de één nog onsympathieker dan de ander. Deze negatieve invalshoek is het zwakke punt van de film. Het kind dat de hond doodt, is buitengewoon weerzinwekkend als het die daad pleegt. De moraal van deze eigenaardige en zeer persoonlijke film is zonder twijfel: gehoorzaam nooit. Het debuut van Boivin.

Salut l'artiste

1973 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1973. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Marcello Mastroianni, Françoise Fabian, Carla Gravina, Jean Rochefort en Evelyn Buyle.

Een tweede-rangsacteur moet zich dagelijks van de ene kleine schnabbel naar de andere haasten, om aan de kost te komen. De weinige resterende tijd moet hij verdelen tussen zijn gezin en zijn vriendin. Een sympathieke film over mensen en aspecten van 'het vak' die nooit aandacht krijgen. Jean Rochefort speelt een collega acteer-sloeber.

Le capitan

1960 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1960. Avonturenfilm van André Hunebelle. Met o.a. Christian Fourcade, Jean Marais, Lise Delamare, Bourvil en Elsa Martinelli.

Frankrijk, 1616. Regente Maria de Medicis geeft, als voogdes van kindkoning Louis XIII, het premierschap aan de vuige intrigant Concini. Aristocraat François de Capestan komt met andere edellieden tegen Concini's kuiperijen in het geweer. Kapstokplot naar de roman van de Corsicaanse anarchist Michel Zévaco geeft Marais alle ruimte als frisgewassen held. Bourvil, met pagekapsel en circuspaard, verzorgt de komische noot en het gezang. De Franse stem van Martinelli is die van de onbezongen nasynchronisatieactrice Claire Guibert. Een klasse onder de Hunebelle-Marais-allesklopper Le bossu uit hetzelfde jaar, maar fijn cape-en-degendivertissement niettemin.

Il suffit d'aimer

1960 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1960. Biografie van Robert Darène. Met o.a. Daniéle Ajoret, Madeleine Sologne, Robert Arnoux, Grégoire Aslain en Blanchette Brunoy.

De film is een biografie van het boerenmeisje Bernadette Soubirous aan wie in 1858 in Lourdes de Heilige Maagd verscheen en die, ondanks de weerstand bij de dorpelingen en kerkautoriteiten, in het klooster trad. De religieuze biografie ontspoort niet in traktaten of kitsch, maar is met verdienstelijke soberheid en realistische aandacht zowel qua vorm als qua acteren nogal toneelmatig gebleven. Niettemin te verkiezen boven THE SONG OF BERNADETTE.

Nathalie

1957 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1957. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Philippe Clay, Michel Piccoli, Mischa Auer en Aimé Clariond.

Een naïef lijkende mannequin lost een juwelendiefstal in een modehuis op, maar de bestolene is inmiddels vermoord en gangsters kidnappen haar om de plaats van het slachtoffer in te nemen. Haar eigen vindingrijkheid en de interventie van een inmiddels op haar verliefd geraakte politieman redden haar uit de nesten. Deze ironische misdaadkomedie maakt goed gebruik van Carols domme-blondje-imago. Tussen de pittoreske bijrollen valt Piccoli op in een vroege hoofdrol als charmante held.

Escapade

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Ralph Habib. Met o.a. Louis Jourdan, Dany Carrel, Roger Hanin, Lise Delamare en Claude Génia.

Opstandige scholiere moet thuisblijven terwijl familie naar feest is en grijpt verkeerd telefoontje aan om naar afspraak te gaan waar gangsters in haar degene zien die rivaal moet verleiden, zodat zij zijn buit kunnen inpikken. Misdaadkomedie kreeg bijna sprookjesachtig effect door onbevangenheid van jeugdige Carrel en ironische charme van Jourdan als haar doelwit. Scenario naar verhaal van William Irish dankt veel aan dialogen van Marcel Achard.

Lola Montès

1955 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Luxemburg 1955. Biografie van Max Ophüls. Met o.a. Martine Carol, Peter Ustinov, Anton Walbrook, Yvan Desny en Oskar Werner.

De meeste films van Max Ophüls gaan over vrouwen in een vrouw-onvriendelijke samenleving. Zo ook Lola Montès, gebaseerd op het levensverhaal van de in 1821 in Ierland geboren danseres Elizabeth Rosanna Gilbert. Haar relatie met de Beierse koning Lodewijk de Eerste leidde tot de val van de koning in 1848. Een mooi tragisch verhaal in Cinemascope verfilmd met een van de grote filmsterren uit de jaren 50 in de rol van Lola Montès: kauwgomplaatje Martine Carol. De uiterst fraaie Carol, uit Nana en Madame du Barry, bleek ook uitstekend te kunnen acteren. Peter Ustinov is de goedgemutste verteller, impresario en ceremoniemeester in deze barokke biografie.

Raboliot

1946 | Drama, Film noir

Frankrijk 1946. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Lise Delamare, Blanchette Brunoy, Linette Lemercier, Annie Hémery en Julien Bertheau.

Daroy heeft van de meest bekende roman van Maurice Genevoix (Prix Goncourt 1925) een getrouwe en nauwgezette verfilming gemaakt. De film is echter vlak, weinig overtuigend en bovendien zo slap gespeeld dat het nauwelijks mogelijk is dat men zich er voor kan interesseren aangezien er weinig meer van het boek is overgebleven dan een verhaal over stropers.

Monsieur Vincent

1946 | Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Historische film van Maurice Cloche. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean Carmet, Aimé Clariond, Jean Debucourt en Lise Delamare.

Een pastoor wordt aalmoezenier aan het hof, maar blijft alle aandacht geven aan zieken, vondelingen en andere misdeelden en geeft daar zijn leven en gezondheid aan. De eertijds beroemde film onderscheidde zich door een niet al te zalvend godsdienstig betoog, maar is nu ondanks de verzorgde vormgeving en het toegewijd acteren toch gedateerd, ook omdat de grime waarmee de personages geleidelijk aan ouder worden gemaakt nogal doorzichtig is. Niettemin behouden aantal een scènes hun overtuigingskracht.

Lunégarde

1945 |

Frankrijk 1945. Marc Allégret. Met o.a. Gaby Morlay, Jean Tissier, Giselle Pascal, Gérard Landry en Saturnin Fabre.

Een graaf, die door zijn vrouw is verlaten voor een louche minnaar en de hoop op een toneelcarrière, voedt zijn dochter uiterst streng op. Het meisje verleidt niettemin een jonge kasteelgast om op zoek te gaan naar haar moeder die ze niet kent. De moeder is vervallen tot diefstal en alcoholisme, maar blijkt tot een kloosterorde te zijn toegetreden als haar dochter haar vindt. Dit fraai gefotografeerde, maar gedateerde melodrama, naar een roman van Pierre Benoît, is moralistisch inconsequent, waardoor de puriteins opgevoede jonge gravin zich zonder bedenken in de armen werpt van de eerste de beste jongeheer. Curieus om een reeks bekende actrices zoveel jonger te zien.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

Farandole

1945 | Komedie

Frankrijk 1945. Komedie van André Zwobada. Met o.a. Gaby Morlay, Lise Delamare, Paulette Dubost, André Luguet en Bernard Blier.

Zwobada, die een lage produktie kende, ondertekende zeven films in een ternauwernood tienjarige loopbaan. Het gaat echter om opmerkelijke of tenminste bijzondere en evenzeer persoonlijke werken. Hier volbrengt hij een reeks 'sketches' over het thema 'leven' in de stijl van het stuk La ronde van Arthur Schnitzler. Hoewel niet van constant niveau getuigt het geheel toch van knap vakmanschap evenals een volmaakte acteursregie. Henri Jeanson en André Cayatte hebben het scenario en de dialogen voor hun rekening genomen.

Le Père Goriot

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Renoir, Pierre Larquey, Georges Rollin, Jean Desailly en Maurice Escande.

De zoveelste bewerking van de roman van Honoré de Balzac. Vernay verliet zijn vertrouwde terrein, dat van de publieksfilm, en maakte een nauwkeurige en toegewijde maar saaie bewerking. Veel is te danken aan Larquey in de hoofdrol en aan Renoir als Vautrin. Bewerking en dialogen zijn van Charles Spaak en Bernard Zimmer.

Le comte de Monte-Cristo

1942 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1942. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Michèle Alfa, Aimé Clariond, Lise Delamare en Marcel Herrand.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

Le comte de Monte Christo

1942 |

Frankrijk 1942. Robert Vernay. Met o.a. Lise Delamare, Line Noro en Michèle Alfa.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

La symphonie fantastique

1942 | Biografie, Drama, Muziek

Frankrijk 1942. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Lise Delamare, Bernard Blier en Renée Saint-Cyr.

Woelleven en muziekwerken van componist Hector Berlioz (1803-1869), met een royale scheut pomp en romantiek geserveerd. Voor klassiekemuziekpuristen wellicht een ergernis, voor cinefielen een staaltje Franse-filmambacht à l'ancienne inclusief voortreffelijke rolbezetting. Coscenarist was Alfred Greven, chef van Continental-Films S.A., de Parijse productiemaatschappij van de nazibezetter. Die was veel aan kwaliteit gelegen en zo beschikte classicist Christian-Jaque voor deze opulent aangeklede kostuumfilm over een riant budget en toegang tot exclusieve filmlocaties. Muziek uit de titelgevende symfonie, 'La damnation de Faust' en 'Requiem'.

La Fausse maîtresse

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Danielle Darrieux, Bernard Lancret, Lise Delamare, Jacques Dumesnil en Michel Duran.

Man heeft flirt met vrouw van zijn beste vriend waar roddeljournalist lucht van krijgt. Hij strikt dochter van circusdirecteur om voor zijn verloofde te spelen, maar ze gaan geleidelijk aan zelf in hun rollen geloven. Eenvoudige vaudeville kreeg weinig lichtvoetige regie, maar wordt gered door charme van Darrieux.

Péchés de jeunesse

1941 | Komedie

Frankrijk 1941. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Lise Delamare, Harry Baur, Guillaume De Sax, Fred Pasquali en Pierre Bertin.

Monsieur Lacalade (Baur) is het prototype van een grenzenloze ego[KA3]ist. Hij leefde er op los en hield er veel relaties op na. Het kon hem geen zier schelen of zijn vriendinnen in verwachting raakten. Nu is hij oud en zijn dagen zat. Hij voelt zich zeer eenzaam. Hij besluit zijn nakomelingen te gaan navorsen, maar komt van een koude kermis thuis. Edmond Vacheron (Pasquali) denkt dat zijn vader aan het begin van WO I (1914-18) is gestorven en de succesvolle componist Lucien Noblet (Bobillot) heeft uitsluitend oog voor zijn stiefvader aan wie hij veel te danken heeft. Miss Florence (Joyce) maakt hem duidelijk dat haar zoon Fr[KA1]ed[KA1]eric (Buguet) niet van hem is. Lacalade strandt in een weeshuis, waar hij tot inkeer komt, een verloren zoon vindt en zelfs de grote liefde. Deze film, die zijn premi[KA2]ere beleefde onder de Duitse bezetting van Frankrijk in WO II (1939-44), bestaat in feite uit een reeks gebeurtenissen, waardoor de zoektocht van Lacalade bijeen gehouden wordt. Baur is indrukwekkend, maar het moralistische scenario van Albert Valentin is achterhaald en voedt de onwaarachtige mythe dat de Fransen frivool met de liefde zouden omspringen. Het camerawerk is van Armand Thirard. In 1995 heeft Jacques Carrère het geluid hersteld. Laatste film van hoofdrol Baur.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

Forfaiture

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Sessue Hayakawa, Lise Delamare, Victor Francen, Louis Jouvet en Lucas Gridoux.

De vrouw van een Franse ingenieur in Mongoli[KA3]e heeft speelschulden. Ze leent geld van een prins die haar tot zijn ma[KA4]itresse wil maken. Ze weigert, waarna de gekrenkte prins het werk van haar echtgenoot saboteert. Hij wordt bij een nieuwe confrontatie door de vrouw gedood. De beroemde zwijgende film van Cecil B. de Mille THE CHEAT stond vooral bij Franse pers in hoog aanzien en werd toen de Aziatische romantiek weer in de mode was, opnieuw verfilmd. Het drakerige verhaal blijft toch het aanzien waard door autoriteit van Hayakawa (in zelfde rol als destijds) en opmerkelijke fotografie van Eugen Schüfftan.

Pension Mimosas

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Bernard, Jean Max, Paul Azaïs en Raymond Cordy.

Een pensionhoudster neemt het kind van een gearresteerde misdadiger in huis, dat als het volwassen geworden is, ook het slechte pad op gaat. De pleegmoeder blijft hem geld geven en wint in het casino van Nice het bedrag voor hem terug dat hij van zijn werkgever had gestolen, maar hij heeft dan al in paniek zelfmoord gepleegd. De film over opofferende en verkeerde moederliefde wordt door de regie en het spel - van Rosay in de eerste plaats - van smartlappigheid gered en blijft een boeiend drama.