Aleksandr Dovzhenko (1894-1956): regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 9 films gevonden.

Michurin

1947 | Biografie

USSR 1947. Biografie van Aleksandr Dovzhenko en Yulia Solntseva. Met o.a. G. Belov, A. Vasilieva en F. Grigoriev.

Een biografische film over de natuuronderzoeker Ivan Michurin naar een toneelstuk van Dovzjenko. Zijn laatste film leverde hem grote problemen op vanwege de veranderingen in de officiële politiek ten aanzien van het leven en het werk van de wetenschapper. De opnamen begonnen in 1946, de eerste versie moest worden overgemaakt en pas in 1949 werd de hergemonteerde versie - zonder medewerking van Dovzjenko - uitgebracht. Deze onevenwichtige film met lyrische, bijna poëtische momenten, was Dovzjenko's enige en Ruslands eerste kleurenfilm.

Ivan

1932 | Drama

USSR 1932. Drama van Aleksandr Dovzhenko. Met o.a. Piotr Masokha, Stepan Shkurat en Semyon Shagaida.

Tegen de achtergrond van de bouw van een stuwdam bij de rivier de Dnjepr speelt zich een conflict af tussen de nieuwe produktieve mens en de leegloper, zoals dat naar voren komt in de levens van drie mannen die allen Ivan heten. Dit onorthodox gestructureerde drama was Dovzjenko's eerste geluidsfilm en bracht de toeschouwer in verwarring, hoewel hij juist streefde naar eenvoud. Het meest opmerkelijke aan de film is de lyrische, poëtische fotografie van Demutsky. De film genoot niet het succes van zijn eerdere en latere films.

Zemlya

1930 |

USSR 1930. Aleksandr Dovzhenko. Met o.a. Stepan Shkurat, Semyon Svashenko en Yuliya Solntseva.

Tegen de achtergrond van de bouw van een stuwdam bij de rivier de Dnjepr speelt zich een conflict af tussen de nieuwe produktieve mens en de leegloper, zoals dat naar voren komt in de levens van drie mannen die allen Ivan heten. Dit onorthodox gestructureerde drama was Dovzjenko's eerste geluidsfilm en bracht de toeschouwer in verwarring, hoewel hij juist streefde naar eenvoud. Het meest opmerkelijke aan de film is de lyrische, poëtische fotografie van Demutsky. De film genoot niet het succes van zijn eerdere en latere films.

Zemlja

1930 | Drama, Zwijgende film

USSR 1930. Drama van Aleksandr Dovzhenko en Alexander Dowschenko. Met o.a. Semjon Svasjenko, Stepan Sjkoerat, Nikolai Nademsky, Jelena Maximova en Pjotr Masokja.

Een verhaal van de komst van een tractor, als symbool van een nieuwe toekomst van de landbouw in een dorp in de Oekra[KA3]ine tijdens de collectivisering. Dovzjenko is van Russische zijde verweten dat hij te veel aandacht heeft besteed aan het leven op het land en te weinig aan de strijd tegen de grootgrondbezitters. Tijdens de Expo in Brussel (1958) echter is de film uitgeroepen als één van de 12 beste films aller tijden. De film is een voorbeeld van Dovzjenko's karakteristieke lyrische wijze van poëtisch realisme. Gerestaureerd in 1997. Camerawerk van Danyl Demoutzki.

Arsenal

1929 | Zwijgende film, Oorlogsfilm

Rusland 1929. Zwijgende film van Aleksandr Dovzhenko. Met o.a. Semyon Svashenko, Nikolai Nademsky, Amvrosi Buchma en Georgi Khorkov.

Fragmenten uit WO I in de Oekraïne, de Oktoberrevolutie en de contra-revolutie van Petlyoera, waarin de arbeider Timosch de verbinding vormt tussen de verschillende episoden. Eisenstein roemde de ontkoppeling van de handeling van ruimte en tijd: er zit geen doorlopende handeling in de film. Dovzjenko koos voor een dichterlijke benadering in de tussentitels, die geen informatie geven maar louter een emotionele betekenis hebben. Naast Eisenstein, Poedovkin en Vertov behoort Dovzjenko tot de grote revolutionaire Sovjet-regisseurs.

Zvenigora

1928 | Experimenteel

USSR 1928. Experimenteel van Aleksandr Dovzhenko. Met o.a. Semjon Svasjenko, Nikolai Nademsky en Alexander Podorozjny.

De film is een anthologie van legenden die met elkaar verbonden zijn door het symbool van een verborgen schat en die door de geschiedenis heenlopen, van de invasie van de Vikingen tot het post-revolutionaire Oekraïne. Deze surrealistische film met zijn complexe symboliek werd door de critici en regisseurs als Eisenstein en Poedovkin bewonderd, maar niemand begreep er iets van, het publiek zeker niet. Dovzjenko zelf beschouwt de film als een catalogus van al zijn creatieve mogelijkheden. Zijn naam als belangrijk regisseur werd er in ieder geval mee gevestigd. De film wordt wel 'een Oekraïnse INTOLERANCE' genoemd.

Sumka dipkuriera

1927 | Avonturenfilm

USSR 1927. Avonturenfilm van Aleksandr Dovzhenko. Met o.a. M. Buyunkli, A. Klimenko, G. Zelendzhnev-Shipov en I. Penzo.

Deze op ware gebeurtenissen (de dood van de `rode koerier` Theodor Nette) gebaseerde film verhaalt de duizelingwekkende avonturen van een groep diplomatieke koeriers die van London naar Leningrad (nu weer St. Peterburg geheten) reist. De inlichtingendienst van de vijand houdt hen scherp in de gaten en probeert de post te stelen. De koeriers riskeren hun leven en moeten heel wat obstakels overwinnen. Uiteindelijk slagen ze er gewond en wel in hun belangrijke vracht op haar bestemming af te leveren.

Yagodka liubvi

1926 |

USSR 1926. Aleksandr Dovzhenko. Met o.a. Nikolai Krushelinski, Margarita Chargynina-Barskaia, Dmitri Kapka en Ivan Zamychkovski.

Satirische komedie over een vrijbuiter, die plotseling de vrucht van zijn pleziertjes in de arm geduwd krijgt. Hij probeert van het kind af te komen door het achter te laten bij de kapper, in een speelgoedwinkel en zelfs op een bank in het park - tevergeefs. Er blijft hem niets anders over dan de rol van model- vader op zich te nemen.

Vasia-reformator

1926 | Komedie

USSR 1926. Komedie van Faust Lopatinski en Aleksandr Dovzhenko. Met o.a. Vasili Lyudvinski, Yuri Chernyshev en Yuri Shumski.

Eerste film van de excellente regisseur Dovzhenko, dit verhaal over een avontuurlijk ingestelde jongeman uit een provinciestadje in de Oekraïne. De film is opgebouwd uit een serie grappen, die knap verwerkt zijn tot een satire op het dagelijks leven. Ver boven de middelmaat.