William Kentridge

1955 Regisseur, Acteur, Cameraman

William Kentridge (1955) is regisseur, acteur en cameraman.
Er zijn 7 films gevonden.

William Kentridge: Drawing The Passing

1999 | Documentaire, Biografie, Animatie

Duitsland 1999. Documentaire van Maria Anna Tappeiner en Reinhard Wulf.

Aan de hand van filmfragmenten, werkopnamen en een gesprek wordt een portret getekend van de Zuid-Afrikaanse animatiefilmer William Kentridge. Hij werkt steeds zonder scenario of story- board. Naast een wandeling door Johannesburg, waar hij de plaatsen en mensen toont die hem inspireren, legt hij zijn zeer speciale animatie-techniek uit. Zijn manier van werken demonstreert hij met een scène uit STEREOSCOPE, de film waaraan hij op dat moment werkte. Zijn films duren tussen de vier en de negen minuten en worden rechtstreeks met houtskool getekend op papier. Voor elk beeldje maakt hij een nieuwe tekening, of past hij de vorige een ietsje aan. Boeiend beeld van een uniek kunstenaar die het medium film op een heel eigen manier gebruikt. Tappeiner en Wulf schreven het scenario en leiden het interview. Commentaar wordt gesproken door Bernd Reheuser. Montage is van Sibylle von der Laage. Achter de camera stond Nic Hofmeyr.

Weighing.. and Wanting

1998 |

Zuid-Afrika 1998. William Kentridge.

Aan de hand van filmfragmenten, werkopnamen en een gesprek wordt een portret getekend van de Zuid-Afrikaanse animatiefilmer William Kentridge. Hij werkt steeds zonder scenario of story- board. Naast een wandeling door Johannesburg, waar hij de plaatsen en mensen toont die hem inspireren, legt hij zijn zeer speciale animatie-techniek uit. Zijn manier van werken demonstreert hij met een scène uit STEREOSCOPE, de film waaraan hij op dat moment werkte. Zijn films duren tussen de vier en de negen minuten en worden rechtstreeks met houtskool getekend op papier. Voor elk beeldje maakt hij een nieuwe tekening, of past hij de vorige een ietsje aan. Boeiend beeld van een uniek kunstenaar die het medium film op een heel eigen manier gebruikt. Tappeiner en Wulf schreven het scenario en leiden het interview. Commentaar wordt gesproken door Bernd Reheuser. Montage is van Sibylle von der Laage. Achter de camera stond Nic Hofmeyr.

History of the Main Complaint

1997 |

Zuid-Afrika 1997. William Kentridge.

Aan de hand van filmfragmenten, werkopnamen en een gesprek wordt een portret getekend van de Zuid-Afrikaanse animatiefilmer William Kentridge. Hij werkt steeds zonder scenario of story- board. Naast een wandeling door Johannesburg, waar hij de plaatsen en mensen toont die hem inspireren, legt hij zijn zeer speciale animatie-techniek uit. Zijn manier van werken demonstreert hij met een scène uit STEREOSCOPE, de film waaraan hij op dat moment werkte. Zijn films duren tussen de vier en de negen minuten en worden rechtstreeks met houtskool getekend op papier. Voor elk beeldje maakt hij een nieuwe tekening, of past hij de vorige een ietsje aan. Boeiend beeld van een uniek kunstenaar die het medium film op een heel eigen manier gebruikt. Tappeiner en Wulf schreven het scenario en leiden het interview. Commentaar wordt gesproken door Bernd Reheuser. Montage is van Sibylle von der Laage. Achter de camera stond Nic Hofmeyr.

Felix in Exile

1994 |

Zuid-Afrika 1994. William Kentridge.

Aan de hand van filmfragmenten, werkopnamen en een gesprek wordt een portret getekend van de Zuid-Afrikaanse animatiefilmer William Kentridge. Hij werkt steeds zonder scenario of story- board. Naast een wandeling door Johannesburg, waar hij de plaatsen en mensen toont die hem inspireren, legt hij zijn zeer speciale animatie-techniek uit. Zijn manier van werken demonstreert hij met een scène uit STEREOSCOPE, de film waaraan hij op dat moment werkte. Zijn films duren tussen de vier en de negen minuten en worden rechtstreeks met houtskool getekend op papier. Voor elk beeldje maakt hij een nieuwe tekening, of past hij de vorige een ietsje aan. Boeiend beeld van een uniek kunstenaar die het medium film op een heel eigen manier gebruikt. Tappeiner en Wulf schreven het scenario en leiden het interview. Commentaar wordt gesproken door Bernd Reheuser. Montage is van Sibylle von der Laage. Achter de camera stond Nic Hofmeyr.

Mine

1991 |

Zuid-Afrika 1991. William Kentridge.

Aan de hand van filmfragmenten, werkopnamen en een gesprek wordt een portret getekend van de Zuid-Afrikaanse animatiefilmer William Kentridge. Hij werkt steeds zonder scenario of story- board. Naast een wandeling door Johannesburg, waar hij de plaatsen en mensen toont die hem inspireren, legt hij zijn zeer speciale animatie-techniek uit. Zijn manier van werken demonstreert hij met een scène uit STEREOSCOPE, de film waaraan hij op dat moment werkte. Zijn films duren tussen de vier en de negen minuten en worden rechtstreeks met houtskool getekend op papier. Voor elk beeldje maakt hij een nieuwe tekening, of past hij de vorige een ietsje aan. Boeiend beeld van een uniek kunstenaar die het medium film op een heel eigen manier gebruikt. Tappeiner en Wulf schreven het scenario en leiden het interview. Commentaar wordt gesproken door Bernd Reheuser. Montage is van Sibylle von der Laage. Achter de camera stond Nic Hofmeyr.

Monument

1990 |

Zuid-Afrika 1990. William Kentridge.

Aan de hand van filmfragmenten, werkopnamen en een gesprek wordt een portret getekend van de Zuid-Afrikaanse animatiefilmer William Kentridge. Hij werkt steeds zonder scenario of story- board. Naast een wandeling door Johannesburg, waar hij de plaatsen en mensen toont die hem inspireren, legt hij zijn zeer speciale animatie-techniek uit. Zijn manier van werken demonstreert hij met een scène uit STEREOSCOPE, de film waaraan hij op dat moment werkte. Zijn films duren tussen de vier en de negen minuten en worden rechtstreeks met houtskool getekend op papier. Voor elk beeldje maakt hij een nieuwe tekening, of past hij de vorige een ietsje aan. Boeiend beeld van een uniek kunstenaar die het medium film op een heel eigen manier gebruikt. Tappeiner en Wulf schreven het scenario en leiden het interview. Commentaar wordt gesproken door Bernd Reheuser. Montage is van Sibylle von der Laage. Achter de camera stond Nic Hofmeyr.

Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris

1988 |

Zuid-Afrika 1988. William Kentridge.

Aan de hand van filmfragmenten, werkopnamen en een gesprek wordt een portret getekend van de Zuid-Afrikaanse animatiefilmer William Kentridge. Hij werkt steeds zonder scenario of story- board. Naast een wandeling door Johannesburg, waar hij de plaatsen en mensen toont die hem inspireren, legt hij zijn zeer speciale animatie-techniek uit. Zijn manier van werken demonstreert hij met een scène uit STEREOSCOPE, de film waaraan hij op dat moment werkte. Zijn films duren tussen de vier en de negen minuten en worden rechtstreeks met houtskool getekend op papier. Voor elk beeldje maakt hij een nieuwe tekening, of past hij de vorige een ietsje aan. Boeiend beeld van een uniek kunstenaar die het medium film op een heel eigen manier gebruikt. Tappeiner en Wulf schreven het scenario en leiden het interview. Commentaar wordt gesproken door Bernd Reheuser. Montage is van Sibylle von der Laage. Achter de camera stond Nic Hofmeyr.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer William Kentridge op televisie komt.

Reageer