Alerme: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

L'or dans la montagne

1939 | Drama

Zwitserland 1939. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alerme, Janine Crispin en Alexandre Rignault.

De vrijbuiter Farinet spot met de regering en de politie, maar de bergen zijn z'n vrienden. De roman van Charles Ferdinand Ramuz, Farinet ou la fausse monnaie, biedt vele mogelijkheden voor een boeiende film, die hier niet zijn benut. De regie heeft te veel vertrouwd op het, overigens briljante, spel van Barrault en zich praktisch alleen daarop geconcentreerd. Duitse titel: FARINET ODER DAS FALSCHE GELD.

L'homme du jour

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Maurice Chevalier, Elvire Popesco, Josette Day, Alerme en Robert Lynen.

De gemakken en ongemakken van een rechtschapen, brave burger die een even opwindende als kort durende populariteit geniet. Een vroege satirische komedie over de media met een bittere nasmaak, kenmerkend voor het werk van Duvivier. Uitgezonderd het helaas overdreven en gedateerde spel van Chevalier, is deze film in geen enkel opzicht verouderd.

L'Hôtel du Libre-Echange

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Fernandel, Monna Lys en Alerme.

De titel van deze beroemd gebleven komedie van Georges Feydeau (1894) geeft al aan dat het om een hotel gaat, waar een opeenvolging van gebeurtenissen plaatvindt: een geluidsexpert wordt naar het hotel gehaald om overlast te onderzoeken en moet dan vaststellen dat zijn eigen vrouw een affaire wil beginnen met zijn beste vriend, er is nog een stotterende advokaat en zijn vier dochters en de neef van de expert die even een kamermeisje wil versieren. Op basis van dit eenvoudige uitgangspunt borduurt hij voort met een reeks kluchtige verwikkelingen en misverstanden. Wat betreft de filmer, die heeft op opvallende wijze weten om te gaan met de eenheid van plaats en de mogelijkheden van een decor van deuren, gangen, vestibules en kamers, oftewel een afgesloten ruimte. Hij geeft Feydeau geheel weer, en de satire op de bourgeoisie uit zijn tijd ontbreekt dan natuurlijk ook niet. Met zijn tijd bedoelen we overigens 1934 en niet die van de oorspronkelijke komedie. Een goede filmles en een van de beste films van een regisseur, die overigens werk van wisselende kwaliteit op zijn naam heeft staan. Met een Fernandel in topvorm, aangezien hij met deze film een ster werd.