Alexandre Rignault: cast.
Er zijn 53 films gevonden.

Partenaires

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Nicole Garcia, Jean-Pierre Marielle, Michel Galabru, Michel Duchaussoy en Elisa Servier.

In een theaterloge bevindt zich een acteursechtpaar dat in hetzelfde goedkope toneelstuk speelt. Zij komen tot een confrontatie, kwellen elkaar met scherpe tong en vinden elkaar weer terug. De verstikkende sfeer doet meteen aan Bergman denken. Het prachtige decor wordt stapsgewijs onthuld door de camera. Claude d'Anna heeft zich wat betreft het onderwerp op glad ijs begeven, en het blijkt een goede stijloefening te zijn. Het scenario is echter ongeloofwaardig. Vrij boeiend.

Y a-t-il un Français dans la salle?

1982 |

Frankrijk 1982. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Victor Lanoux, Jacques Dutronc, Marion Peterson, Jean-Luc Bideau en Jacques Dufilho.

De raadsman van een oppositieleider pleegt zelfmoord, waarna ontdekt wordt dat deze sinds WO II een man in zijn woning gevangen had gehouden die hem chanteerde vanwege zijn collaboratie met de Gestapo. De oppositieleider wordt nu zelf belaagd door de politie en sensatiepers. Hij wordt bovendien verliefd op een militante communiste. Deze anarchistische satire gaat met grof geschut corruptie, machtsmisbruik en seksuele stiekemheid te lijf in een door de ster-rolbezetting dik aangezette karikatuur. Het effect van het cynisme wordt enigzins teniet gedaan door de opzettelijk smakeloze vormgeving, terwijl veel toespelingen buiten Frankrijk niet begrepen zullen worden. Frédéric Dard en regisseur Mocky bewerkten het boek van San Antonio en Dard tot scenario. Michel Kelber was cameraman.

Le diable dans la boîte

1977 |

Frankrijk 1977. Pierre Lary. Met o.a. Jean Rochefort, Dominique Labourier, Michael Lonsdale, Micheline Presle en Bernard LeCocq.

Een werknemer in een grote onderneming wordt onverwachts ontslagen en komt in verzet door zijn eigen bureau te bezetten. Hij krijgt voor zijn directeuren onaangename publiciteit en medestanders bij de collega's. Knappe en niet al te komische aangezette acteursprestaties in actuele satire waarmee assistent van Buñuel goed debuteert.

Le Paradis des Riches

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Paul Barge. Met o.a. Raymond Bussières, Marcel Dalio, Germaine Delvat, Lucien Hubert en Lila Kedrova.

Een originele satirische komedie waarin een groep van zeven energieke bejaarden allerlei diefstallen pleegt om zo voldoende geld te verzamelen om met z'n allen naar Californië te kunnen vertrekken. Als een verontruste winkeliersvereniging een jonge privédetective inschakelt en deze op het spoor van de oudjes komt, ontstaat er paniek en moet de jongeman door de bende geliquideerd worden. Deze opvallende debuutfilm kan bogen op een intelligent scenario en uitstekende vertolkingen van een hele reeks veteranen van de Franse film.

Numéro deux

1975 | Experimenteel, Drama, Documentaire

Frankrijk 1975. Experimenteel van Jean-Luc Godard. Met o.a. Pierre Oudrey, Rachel Stefanopoli, Alexandre Rignault, Pierre Dudry en Sandrine Battistella.

Gezeten voor zijn video-equipment legt Godard zijn werk uit en laat behalve journaalopnamen en willekeurige filmfragmenten van anderen, een film zien waaraan hij bezig is, over een arbeidersgezin met twee kinderen waarvan de vrouw zich in het huishouden en seksueel leven verveelt, wat gecontrasteerd wordt met het grootouderpaar. Korte, losse fragmenten die zowel met geschreven teksten in beeld als gesproken tekst op de geluidsband worden becommentarieerd. Dit zowel fascinerend als hoogst irritant zoeken naar beelden of situaties die exemplarisch kunnen zijn, 'geen schouwspel maar communicatie', is weinig geschikt voor tv, omdat de overdaad van informatie en signalen binnen één beeld op verkleind formaat onontwarbaar wordt.

Les guichets du Louvre

1974 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1974. Drama van Michel Mitrani. Met o.a. Christian Rist, Christine Pascal, Henri Garcin, Judith Magre en Michel Auclair.

Kort voor La Grande Rafle van 16 juli 1942, de razzia waarin de nazi's in samenwerking met de politieprefectuur zo'n 13.000 Parijse Joden zullen oppakken, tracht student Paul leeftijdgenote Jeanne van een wisse dood te redden. Eerste Franse fictiefilm over die inktzwarte donderdag schematiseert en melodramatiseert Roger Boussinots autobiografische werk waarop het verhaal is gebaseerd. Charismatisch en kwetsbaar actrice Pascal (1953-1996) springt eruit als Jeanne, de enige in de Joodse Marais-wijk die Pauls vluchtpleidooien ter harte neemt. Garcin vertolkt de Duitse schrijver/oorlogschroniqueur/legerofficier Ernst Jünger.

Les Bijoux de la famille

1974 | Erotiek

Frankrijk 1974. Erotiek van Jean-Claude Laureux. Met o.a. Françoise Brion, Corinne O'Brian, Michel Fortin, Jean-Gabriel Nordman en Alexandre Rignault.

Na de dood van provinciale bourgeois blijven een nog aantrekkelijke weduwe, een debiele zoon, een dochter op religieus internaat en een reactionaire grootvader achter. Opeens bevrijd van vaderlijk toezicht, storten de gezinsleden zich in ongeremde seksualiteit met een bronstige chauffeur en een al even willig dienstmeisje, waardoor alle standsverschil wegvalt. Film valt steunpilaren van de maatschappij aan - Gezin, Kerk en Vaderland - met middelen van pornofilm die ook weer geparodieerd wordt. Regisseur kan echter geen maat houden en met name de geluidsband met veel hitsig geschreeuw en gesteun, maakt reeks copulaties uitermate eentonig. Ongeremde inzet van kwaliteitsacteurs hierbij is eerder verwonderens- dan bewonderenswaardig.

La maison des bois

1971 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk 1971. Oorlogsfilm van Maurice Pialat. Met o.a. Pierre Doris, Jacqueline Dufranne, Agathe Nathanson, Henri Puff en Hervé Levy.

Uitgebreide kroniek waarvoor de regisseur ook het oorspronkelijke scenario geschreven heeft. Laten we grosso modo stellen dat het verhaal over een familie gaat die van 1917 tot 1918 in Villeneuve woont en dat het zich vooral afspeelt rond het huis van de jachtopziener van het kasteel en zijn familie, de bewoners van het kasteel en de Duitse bezetters van de nabijgelegen luchtmachtbasis, met alle tragische (het verongelukken van de markies, de dode Duitse piloot), tragikomische (wanneer een man van de voorraden van de Duitsers steelt, schieten ze hem in zijn achterwerk, waardoor hij plotseling een held wordt) of komische (de klas, het drinken van de wijn van de pastoor) gevolgen van dien. We vinden in deze film al Pialats dierbare onderwerpen terug, wanneer hij op zeer realistische wijze dit kleine wereldje beschrijft. Prima acteerwerk.

La Sentinelle endormie

1965 | Komedie, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Pascale Audret, Francis Blanche, Jean Sobiesky en Michel Galabru.

Een republikein beraamt een komplot tegen Napoleon, die op doorreis is naar Rusland. Tijdens zijn afwezigheid wordt zijn woning door het leger opgeëist voor een overnachting van de keizer zelf, zodat de held bij thuiskomst een tijdbom in zijn eigen kinderkamer vindt. De door Noël-Noël zelf geschreven klucht rondom historische feiten biedt te weinig echt verrassende humor. De regie is ook nogal braaf uitgevallen, zodat het resultaat vooral lijkt op een film voor kinderen, die wel enige geschiedeniskennis moeten hebben.

Le Roi des montagnes

1963 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Willy Rozier. Met o.a. Félix Marten, Lucile Saint-Simon, Claude Rollet, Suzet Maïs en Jean Lefebvre.

Een Albanese avonturier ontvoert een gezelschap toeristen voor een hoog losgeld, niet wetend dat onder zijn gegijzelden familie zit van de Londense bankier bij wie hij zelf een rekening heeft, zodat het losgeld op zijn eigen debet komt. De in Frankrijk succesvolle kioskroman kreeg een vlakke B-filmversie waarin de onuitstaanbare leukdoenerigheid van de acteurs in de plaats komt van echte humor.

Les yeux sans visage

1960 | Horror, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Horror van Georges Franju. Met o.a. Pierre Brasseur, Alida Valli, Juliette Mayniel, Edith Scob en François Guérin.

Na een auto-ongeval is het gezicht van de dochter van een chirurg volledig verminkt. Samen met zijn assistente lokt hij jonge vrouwen in zijn kliniek om hun gezichtshuid op het meisje te transplanteren, operaties die steeds mislukken. Interessante horrorfilm combineert een stijlvol visuele aanpak in de traditie van het expressionisme met een niet nadrukkelijke, klinische benadering van de echte gruweleffecten. (Resultaat: flauwvallers in de bioscoop). Een opmerkelijk geslaagde en oorspronkelijke genrefilm. Regisseur Franju maakte eerder geruchtmakende documentaires, waaronder Le sang des bêtes, over een slachthuis in Parijs.

Les vieux de la vieille

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Noël-Noël, Mona Goya en Yvette Etiévant.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

Marie des Isles

1959 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Georges Combret. Met o.a. Belinda Lee, Magali Noël, Folco Lulli, Alain Saury en Jacques Castelot.

Een aan een corrupte despoot uitgehuwelijkte vrouw gaat met hem naar het 17e-eeuwse Martinique, waar ze de zeekapitein hervindt op wie ze vóór haar huwelijk verliefd was. Samen met hem bindt ze de strijd tegen de piraten aan. Deze driestuiversromantiek had onderhoudende kitsch à la ANGELIQUE kunnen opleveren, maar de amechtige regie maakt er niets van, terwijl de acteurs alleen maar desinteresse demonstreren.

Clara et les méchants

1957 | Familiefilm, Romantiek, Drama

Frankrijk 1957. Familiefilm van Raoul André. Met o.a. Minou Drouet, Jacques Morel, Pierre Destailles, Michel Serrault en Jean Poiret.

Een stel aspirant-gangsters kidnappen een rijkeluisdochtertje, dat maar al te blij is verlost te zijn van haar snobistische moeder en strenge kinderjuf; zij neemt de leiding van de blunderende bende over. Een gangsterparodie volgens het beproefde stramien, vlot gemaakt, al moet men bereid zijn zich te laten vertederen door wonderkind Minou Drouet.

Bonjour jeunesse

1956 | Familiefilm

Zwitserland​/​​Frankrijk 1956. Familiefilm van Maurice Cam. Met o.a. Ded Rysel, Alexandre Rignault, Yanik Malloire, Christine Carrère en Christian Fourcade.

Mislukte bewerking van twee romans van Johanna Spyri die zij omstreeks 1875 schreef, bedoeld om in te haken op het succes van de Duitse HEIDI-films. Vreselijk zoetsappig, rommelig gemaakt door drie regisseurs die het niet met elkaar eens konden worden. Het is zo erg dat er personages verschijnen en verdwijnen zonder dat duidelijk wordt waarom en hoe. Er werden drie versies gemaakt in drie verschillende talen met steeds andere acteurs.

Leguignon guérisseur

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Maurice Labro. Met o.a. Yves Deniaud, Nicole Besnard, Michel Roux, André Brunot en Colette Mars.

Een man blijkt kwaliteiten als genezer te bezitten en krijgt zodoende een goede reputatie bij de patiënten van een overbelaste oude arts. De erfgenamen van een door hem genezen patiënt spannen samen om hem zijn vermogen te doen verliezen en willen hem laten verleiden door een nachtclub-zangeres. De mogelijkheden tot een satire op de medische bureaucratie worden niet benut. In plaats daarvan is de film een gewone klucht geworden, waarin overdreven maar vlot wordt geacteerd.

Le retour de Don Camillo

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Leda Gloria, Paolo Stoppa en Charles Vissière.

Tweede aflevering van een reeks Don Camillo films met de beroemde Franse komiek Fernandel in de hoofdrol van excentrieke pastoor. Dit vervolg op Don Camillo (1952) is beter dan het origineel. Het verhaal is geloofwaardiger, de dialogen zijn flitsender en de hoofdrolspelers zijn aantoonbaar beter op elkaar ingespeeld. Don Camillo heeft zijn geliefde dorp verlaten in ruil voor een nogal afgelegen post in de bergen. Hij wil het liefst zo snel mogelijk weer naar huis, en andersom willen zijn vroegere parochianen, met inbegrip van de burgemeester, hem graag weer terug. René Barjavel en regisseur Duvivier baseerden het scenario op de boeken van Giovanni Guareschi.

Jocelyn

1951 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1951. Drama van Jacques de Casembroot. Met o.a. Jean Desailly, Simone Valère, Jean Vilar, Jean Debucourt en Alexandre Rignault.

Een Franse seminarist moet tijdens de Revolutie de bergen in vluchten, waar hij vriendschap sluit met een andere onderduiker, die later een meisje in mannenkleren blijkt te zijn. Deze hoogst romantische film - naar een verhalend gedicht van Lamartine - met zijn onhandige scenario-constructie, wordt in de trage regie geen moment overtuigend; gelukkig wordt er goed gespeeld door vooraanstaande toneelacteurs.

Andalousie

1950 | Muziek

Frankrijk​/​​Spanje 1950. Muziek van Robert Vernay. Met o.a. Luis Mariano, Carmen Sevilla, Arlette Poirier, Maurice Baquet en Noël Roquevert.

Een stierenvechter moet een tournee door Zuid-Amerika maken en laat zijn geliefde in Spanje achter. Een Oostenrijkse zangeres heeft een oogje op hem en weet hem tijdelijk in te palmen. Dit magere verhaaltje heeft geen andere functie dan de zang van Mariano en de dansnummers van Sevilla met elkaar te verbinden. De landschapsopnamen en de weinig spectaculair gefilmde stieregevechten zijn het enige verschil met de operette op het toneel. Camerawerk van Roger Poutrel.

Le sorcier du ciel

1949 | Biografie

Frankrijk 1949. Biografie van Marcel Blistène. Met o.a. Georges Rollin, Jandeline, Dora Doll, Marie Daëms en Joëlle Robin.

De biografie van de heilig verklaarde pastoor van Ars, Jean- Marie Vianney. Hoewel het de zeer vergeten Marcel Blistein, ook wel Blist[KA2]ene, werkelijk niet uitmaakte wat hij filmde gedurende zijn korte carri[KA2]ere (hij maakte van 1945 tot 1958 tien films), kende hij zijn vak en wist hij hoe acteurs te begeleiden. Deze biografie is sterk verouderd omdat alleen de positieve kanten van de hoofdpersoon worden belicht, een aanpak die uit de tijd is. Maar de film is nog het bekijken waard vanwege de reconstructie van het leven op het platteland van destijds en vanwege het spel.

Le martyr de Bougival

1949 | Komedie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Jeanne Fusier-Gir, Simone Michels, Line Dariel, Simone Paris en Maguy Horiot.

Een bewerking van het stuk Et la police n'en savait rien van Jean Guitton. Er is sprake van een misdaad maar het onderzoek wordt al snel lachwekkend. Bach - ex-koning van de soldatengrap - had beter niet kunnen meedoen. 'De' laatste film die hij zou maken en waarin hij zijn spel wat tracht op te frissen. Veel vulling in deze film die niet meer biedt dan voor de acteurs een gelegenheid om te laten zien wat ze kunnen. Een pluim voor Armontel in de rol van rechter-commissaris.

Fantômas contre Fantômas

1949 | Misdaad, Mysterie, Avonturenfilm

Frankrijk 1949. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Marcelle Chantal, Nora Coste, Odile Versois, Berthe Bovy en Palmyre Levasseur.

Een zoveelste avontuurlijke griezel-misdaad-film, naar Les romans van Marcel Allain. De enige aanleiding lijkt dat de naam van het beroemde personage uit dit boek gebruikt kon worden. Een redelijke film vol onwaarschijnlijkheden, geliefd bij het publiek van destijds. De oudere films van Feuillade doen er echter zeker niet voor onder en evenmin de recentere van Franju.

Les souvenirs ne sont pas à vendre

1948 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1948. Komedie van Robert Hennion. Met o.a. Blanchette Brunoy, Sophie Desmarrets, Martine Carol, Colette Darfeuil en Frank Villard.

Een wel hele doorzichtige aanleiding om maar aan een plot te komen. Alvorens zich definitief terug te trekken loopt een hotelhouder nog eens door zijn zaak. Er komen allerlei herinneringen aan dramatische en doldwaze gebeurtenissen naar boven. Niet minder dan zeven scenarioschrijvers (waaronder Marcel Achard en Michel de Saint-Piere) waren nodig om deze onsamenhangende verzameling goede en minder goede s[KA2]enes, die op goed geluk werden geschoten (wie is dan ook Robert Hennion?), bijeen te krijgen. Wat betreft de acteurs, die komen op en verdwijnen weer. Enkele goede en vooral grappige ideeën maken nog geen film.

Les Dieux du dimanche

1948 | Sportfilm, Drama

Frankrijk 1948. Sportfilm van René Lucot. Met o.a. Marc Cassot, Claire Maffei, René Génin, Alexandre Rignault en Georges Chamarat.

De carrière van een beroepsvoetballer wordt onderbroken door WOII en lijkt als hij gewond raakt tijdens krijgsgevangenschap definitief beëindigd. Niettemin lijkt zijn na-oorlogse come-back te slagen, totdat een blessure op het veld zijn hoop vernietigt. De toewijding van zijn vrouw geeft hem nieuwe levensmoed. Innemende sportfilm heeft een tamelijk overtuigende milieu-observatie, die vooral duidelijk maakt hoeveel de voetbalmentaliteit sindsdien is veranderd. Het sentimentele in het scenario is redelijk ingetoomd, waardoor de film geen echte smartlap is geworden.

Fort de la Solitude

1948 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1948. Misdaad van Robert Vernay. Met o.a. Claudine Dupuis, France Moorea, Made Siame, Paul Bernard en Alexandre Rignault.

Bernard Zimmer bewerkte op knappe wijze de zeer gedateerde roman van René Guillot. Een verhaal dat speelt in de Sahara ten tijde van het Vreemdelingenlegioen, vermengd met een trieste geschiedenis rond moord, diefstal en wraak in Parijs. Een produktie die typerend is voor een bepaalde periode. Deze film mag dan wel verouderd zijn maar vormt wel een hele goede illustratie van dit populaire filmgenre, te danken aan de bekwame hand van de maker. Ook bekend als RAS EL GUA en POSTE SUD.

Torrents

1947 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Renée Faure, Hélène Vita, Gabrielle Fontan, Lucy Valnor en Yvette Andreyor.

Een verfilming van de roman van Anne-Marie Desmarets die ons via de Savoie meeneemt van Brugge naar de Sahara. Kwellende liefde die eindigt met de zelfmoord van de heldin. Ze stort zch in een wilde rivier, het symbool van de stroom der liefde en de haat die vloeit in deze dwaze, onsamenhangende, romantische en erg bijzondere film van een regisseur die het verdient opnieuw ontdekt te worden.

Ruy Blas

1947 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Pierre Billon. Met o.a. Jean Marais, Danielle Darrieux, Marcel Herrand, Gabrielle Dorziat en Alexandre Rignault.

Een naïeve Spaanse student wordt om zijn gelijkenis met een edelman door een corrupte politicus aan het hof geïntroduceerd om de vorstin te compromitteren. Hij wordt echt verliefd, bestrijdt het complot en offert zijn leven voor eer van koningin. Jean Cocteau bewerkte het versdrama van Victor Hugo tot een uiterst romantisch scherm-avontuur waarin Marais zijn dubbele hoofdrol wel heel zwaar aanzet.

Fantomas

1947 | Fantasy, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1947. Fantasy van Jean Sacha. Met o.a. Simone Signoret, Françoise Christophe, Marcel Herrand, André Le Gall en Alexandre Rignault.

Jean Sacha, geboren in 1912 - zijn ware naam is Sacha Vojen - heeft sinds Fantomas maar zes lange speelfilms gemaakt. Helaas, want de balans valt positief uit. Hoewel het niveau van Georges Franju niet wordt gehaald, moet toegegeven worden dat deze bewerking op basis van de romans van Marcel Allain niet slecht is. Het scenario is echter weer van Jean-Louis Bouquet. De sfeer is bijkans verstikkend en Herrand is in de hoofdrol net zo angstaanjagend als in Les enfants du paradis van Marcel Carné. Let ook op de decors van Jacques Colombier.

Emile l'Africain

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Fernandel, Noëlle Norman, Alexandre Rignault, Félix Oudart en Bernard Lajarigge.

Een requisiteur in een filmstudio is jaren geleden verlaten door zijn vrouw die haar dochter in de waan heeft gebracht dat haar vader ontdekkingsreiziger in Afrika is. Nu het meisje gaat trouwen is zijn handtekening nodig. De filmploeg komt in actie om Emile de overtuigende Afrikaanse entourage te geven. Een grappig gegeven biedt mogelijkheden die in de film niet allemaal worden gebruikt zodat de toneelafkomst te duidelijk zichtbaar blijkt. De acteurs -met Fernandel voorop - storten zich echter met animo op de dwaze rollen en situaties. Scenario van Gérard Carlier en Herbert Victor naar het theaterstuk van Paul Nivoix.

Raboliot

1946 | Drama, Film noir

Frankrijk 1946. Drama van Jacques Daroy. Met o.a. Lise Delamare, Blanchette Brunoy, Linette Lemercier, Annie Hémery en Julien Bertheau.

Daroy heeft van de meest bekende roman van Maurice Genevoix (Prix Goncourt 1925) een getrouwe en nauwgezette verfilming gemaakt. De film is echter vlak, weinig overtuigend en bovendien zo slap gespeeld dat het nauwelijks mogelijk is dat men zich er voor kan interesseren aangezien er weinig meer van het boek is overgebleven dan een verhaal over stropers.

Monsieur Grégoire s'évade

1946 | Historische film, Misdaad

Frankrijk 1946. Historische film van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Yvette Lebon, Gaby Andreu, Elisa Ruis, Anne Mayen en Bernard Blier.

Een verlegen ambtenaar, monsieur Grégoire, stort zich moedig in een met voetangels en klemmen bezaaid avontuur. Tevens laat hij zien hoe opmerkelijk onverantwoordelijk hij is, want een gevaarlijk persoon heeft zijn papieren gestolen. Een lachwekkende politiekomedie dankzij Blier en Berry. Ook echter dankzij de vakbekwaamheid van een onterecht in de vergetelheid geraakte regisseur van wie dit, dat is waar, een van de beste films is.

Christine se marie

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Monique Rolland, Jean Murat, Saturnin Fabre, Huguette Duflos en Andrée Guize.

De in 1903 geboren Le Henaff had tot 1950 een korte carri[KA2]ere als regisseur. Als montageman was hij echter zeer begaafd (QUAI DES BRUMES, A NOUS LA LIBERTE, LE JOUR SE LEVE, om maar enkele bekende films te noemen). Als regisseur beperkte hij zich tot kluchtige komedies die hij naar behoren, maar zonder enige oorspronkelijkheid regisseerde. En dit is dan zo'n film naar een scenario van Alex Joffé en Jean Sacha: Christine trouwt drie maal onder een andere naam, maar met haar vierde aanbidder trouwt ze onder haar eigen naam. Heel aardig en onschuldig. Ook bekend als ÇA DEVAIT ARRIVER.

Le Mystère Saint-Val

1945 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1945. Mysterie van René Le Hénaff. Met o.a. Viviane Gosset, Germaine Kerjean, Arlette Guttinguer, Fernandel en Pierre Renoir.

Een detective tracht de dader van zes misdaden, begaan in het kasteel van Saint-Val, op te sporen maar ontdekt dan dat alles nep is. Hij lost wel het andere mysterie op: dat van de diefstallen, gepleegd in de kerken in de omgeving. Een pretentieloze misdaadkomedie, aangenaam en mèt Fernandel.

Le Dernier métro

1945 | Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Gaby Morlay, Mony Dalmès, Alexandre Rignault, Fernand Fabre en Maurice Baquet.

Een ongeïnspireerde maar waarheidsgetrouwe verfilming van de roman van Tristan Bernard Mathilde et ses mitaines. Het boek is in dit geval zeker beter dan de film. De regisseur heeft duidelijk veel lopende band-werk gemaakt. Gelukkig is het scenario van hoog niveau, net als de acteerprestaties.

Le Capitain

1945 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1945. Romantiek van Robert Vernay. Met o.a. Claude Génia, Aimé Clariond, Lise Delamare, Sophie Desmarets en Danièle Delorme.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

Les mystères de Paris

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Marcel Herrand, Alexandre Rignault en Lucien Coëdel.

Op weg naar Parijs bevrijdt een jonge cadet een jonge aristocrate van haar geheimzinnige ontvoerders. Zo raakt hij betrokken in de strijd tegen een komplot van Florentijnse hovelingen tegen koning Lodewijk XIII. Deze romantische avonturenfilm naar de roman van Michel Zevaco geeft een goed gedocumenteerd beeld van de politieke intriges in het begin van de 17e eeuw. Er wordt met flair, en soms met ironie, geacteerd en de vormgeving is tamelijk spectaculair, hoewel soms wat langdradig. Het verhaal is opnieuw gefilmd in 1960.

Ademaï, bandit d'honneur

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Noël-Noël, Gaby André, Georges Grey, Alexandre Rignault en Guillaume de Sax.

Parijse neven uit twee Corsicaanse families moeten een vendetta voortzetten, waarbij alle andere familieleden al zijn uitgeroeid. Ze voeren in gezamenlijk overleg een komedie op die resulteert in een openlijke verzoening, tot er door amoureuze rivaliteit een echte vete ontstaat. De nogal sloom geregisseerde wraak-komedie wordt gedragen door het spel van Noël-Noël als de meest onnozele neef, maar vooral de vele bizarre bijrolspelers geven kleur aan de zotte situaties.

Le comte de Monte-Cristo

1942 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1942. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Michèle Alfa, Aimé Clariond, Lise Delamare en Marcel Herrand.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

Le Bienfaiteur

1942 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Raimu, Suzy Prim, Charles Granval, Lucien Gallas en Pierre Larquey.

In het dorpje Barfleur-sur-Oron is Monsieur Moulinet (Raimu) een geziene burger. Hij helpt waar hij kan, met gulle gaven om minderbedeelden niet aan hun lot over te laten. Hij staat op goede voet met de notabelen van het plaatsje en heeft een blik geworpen op de aantrekkelijke Madame Berger (Prim), een weduwe. Toch is er iets merkwaardigs met hem aan de hand en inspecteur Picard (Colin) is bezig met een onderzoek naar een zekere Guillot, die het hoofd van een misdadige bende is. Er zijn indirecte aanwijzingen die leiden naar Moulinet. Het is nauwelijks te geloven, maar als Picard te dicht nadert, breekt er een brand uit, waarbij Moulinet - of was het Guillot? - verdwijnt. Er wordt een standbeeld opgericht voor Moulinet om hem toch nog te eren. Deze misdaadfilm, die Raimu in een voor hem bijzondere rol toont, geeft een voortreffelijk beeld van het leven in een kleine plaats in Frankrijk - een beeld dat meer dan een halve eeuw na data nog maar weinig veranderd is. De regie en het spel zijn heel behoorlijk, al is de film tamelijk onbekend gebleven. Het scenario is van Pierre Ashelbé, bewerkt door regisseur Decoin en Yves Mirande. Het camerawerk is van Jules Kruger. Gedraaid onder de Duitse bezetting - de productie in dat jaar bedroeg 77 films en het materiaal begon schaars te worden.

Volpone

1940 | Historische film, Komedie

Frankrijk 1940. Historische film van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Louis Jouvet, Fernand Ledoux, Jacqueline Delubac en Marion Dorian.

Een Venetiaanse rijkaard doet op voorspraak van een intrigant voorkomen dat hij zal sterven waardoor iedereen die denkt in zijn testament te kunnen komen hem met gunsten en cadeaus overlaadt. De achttiende-eeuwse komedie van Ben Jonson kreeg een fraaie filmvorm en werd geacteerd door legendarische toneelgrootheden. (Stefan Zweig en Jules Romains schreven het scenario.) Opnieuw gefilmd in moderne bewerking als THE HONEY POT.

Les Musiciens du ciel

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Michèle Morgan, René Lefèvre, Michel Simon, René Alexandre en Alexandre Rignault.

Een bedelaar die doet alsof hij blind is, leert een Leger des Heils-soldate kennen die zich over hem wil ontfermen. Deze sobere en zonder valse sentimenten gemaakte film toont het Leger zonder een traktaat te worden; hij werd bij de première geen succes bij het aan forse melodramatiek gewend publiek. De herontdekking en -waardering volgden pas in de jaren vijftig. Hoofdrolspeler René Lefèvre schreef zelf het scenario.

L'or dans la montagne

1939 | Drama

Zwitserland 1939. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alerme, Janine Crispin en Alexandre Rignault.

De vrijbuiter Farinet spot met de regering en de politie, maar de bergen zijn z'n vrienden. De roman van Charles Ferdinand Ramuz, Farinet ou la fausse monnaie, biedt vele mogelijkheden voor een boeiende film, die hier niet zijn benut. De regie heeft te veel vertrouwd op het, overigens briljante, spel van Barrault en zich praktisch alleen daarop geconcentreerd. Duitse titel: FARINET ODER DAS FALSCHE GELD.

Farinet

1938 | Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1938. Drama van Max Haufler. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Suzy Prim, Alexandre Rignault, André Gérald en Janine Crispin.

Hedendaagse bewerking van het leven van de smokkelaar Farinet, een populaire valsemunter in de Val d'Aoste. We volgen zijn avonturen en zijn liefdes tot aan het tragische slot. Het gaat om een provocerende film die een enorm schandaal teweegbracht, want het is een verfilming van de roman Farinet ou la fausse monnaie van Ramuz. Hij was het zwarte schaap van Zwitserland omdat hij had verklaard: 'Hoe kan ik spreken over een land dat niet bestaat?' Innemende, gevoelige en opmerkelijke regie van Haufler, verwant aan het Franse poëtisch realisme. Deze film onthutste, stoorde en shockeerde het publiek en dat betekende een fiasco die de carrière van Haufler veel schade berokkende. Het scenario is van Louis Robert, Charles-Ferdinand Vaucher en regisseur Haufler naar het boek van C.F. Ramuz. Achter de camera stonden Georges Million en Maurice Barry. Ook bekend als L'OR DANS LA MONTAGNE en L'HORS-LA-LOI.

Le Puritain

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Jeff Musso. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Pierre Fresnay, Viviane Romance, Alexandre Rignault en Georges Flamant.

Een overspannen Ierse moraalprofeet vermoordt uit zuiveringsdrang zijn lichtzinnige buurvrouw en schuift de schuld op haar minnaar. De commissaris van politie raakt geïntrigeerd door zijn merkwaardige psychologie en komt zo achter de waarheid. Een verouderde, maar boeiende karakterstudie/politiefilm, die behalve door zijn opmerkelijke rolbezetting ook curiositeitswaarde heeft door de situering in Dublin. De Ierse Liam O'Flaherty schreef het scenario, dat vervolgens werd vertaald in het Frans.

François Premier

1937 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1937. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Fernandel, Mona Goya, Alexandre Rignault, Alice Tissot en Aimé Simon-Gérard.

Een op maat gemaakte klucht voor Fernandel. Hij speelt een acteur die moet invallen in de rol van Frans I in een historisch melodrama, omdat de hoofdrolspeler ziek is. Hij sterft van de zenuwen en laat zich hypnotiseren. Tijdens de hypnose gaat hij terug in de tijd naar het Franse hof. Fernandel redt zich prima en de levendige regie zit vol met niet altijd even fijnzinnige maar toch wel geslaagde grappen. Zo wordt bijvoorbeeld de koning de toekomst voorspeld met behulp van een encyclopedie! Fernandel als rivaal van Cagliostro mag men natuurlijk niet missen! Let op: de scenarioschrijver Paul Fékété was niet zo maar iemand in die tijd.

The Robber Symphony

1936 | Avonturenfilm, Misdaad, Romantiek, Musical

Verenigd Koninkrijk​/​​Duitsland 1936. Avonturenfilm van Friedrich Feher. Met o.a. Hans Feher, Magda Sonja, Michael Martin Harvey, Webster Booth en George Graves.

Terwijl in Amerika de musical gemeengoed was geworden, stond men in Duitsland op dat gebied nog nergens. De Oostenrijker Feher besloot als eerste om een echte filmmusical op het scherm te brengen. Hij nam een eenvoudig verhaaltje met de intrige van een jongensboek en plaatste het in Tirol in het milieu van rondtrekkende muzikanten, schilderachtige bandieten, een gierige vrouw met een verborgen schat en de held die de rovers ontmaskert, het geld terugbezorgt en door het dorp wordt gehuldigd. Feher maakte een po[KA3]etisch werkstuk dat nu echter zeer verouderd overkomt. Feher, die nazi-Duitsland ontvluchtte, kreeg in Nederland een kopie te pakken van de Duitse versie en draaide deze in Engeland opnieuw, die hij gelijktijdig (weer) in het Duits en in het Engels opnam. De film werd in 1936 op het filmfestival van Venetië bekroond met een 'bijzondere aanbeveling'. De legendarische Robert Wiene was producent. Regisseur Feher schreef het scenario met Anton Kuhn en Jack Trendall en plaatste zijn naam ook nog op de aftiteling als schrijver van de muziek- en zangpartituur. Het camerawerk is van Eugen Schüfftan en Ernö Metzner, die tevens verantwoordelijk was voor de vormgeving. Feher staat soms ook op de credits vermeld als Fehér. De laatste film als regisseur van de 47-jarige Feher, die in 1950 overleed. Er zijn ook versies in omloop van 105 en 100 minuten. Mono.

La Terre qui meurt

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Vallée. Met o.a. Pierre Larquey, Alexandre Rignault, Simone Bourday, Germaine Sablon en Lucien Galas.

Een bewerking van een roman van René Bazin die alvorens in de vergetelheid te raken zeer beroemd was. Hoewel de ethiek van het verhaal uit de tijd is, nog steeds een bezienswaardigheid, want hij toont ontroerend mooie beelden, vervaardigd volgens een voor die tijd geheel nieuw kleurprocédé.

L'équipage

1935 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1935. Oorlogsfilm van Anatole Litvak. Met o.a. Annabella, Jean-Pierre Aumont, Charles Vanel, Jean Murat en Suzanne Després.

Een jonge piloot wordt wegens heldendaden tijdens WO I beloond met kort verlof. Hij wordt verliefd op een jonge vrouw die de echtgenote van zijn luitenant blijkt te zijn. Geschokt in zijn eergevoel en loyaliteit stelt hij zich aan het front kandidaat voor de meest riskante missies. Deze geromantiseerde mannenvriendschap in oorlogstijd - ontleend aan een boek van Joseph Kessel - kreeg overtuigingskracht dank zij beide acteurs, Vanel in de eerste plaats als de bedrogen en zichzelf wegcijferende echtgenoot, al komt alle nobelheid nu toch wel ongeloofwaardig over. (Litvak regisseerde zelf de - mindere - Hollywood-remake THE WOMAN I LOVE). Scenario van de regisseur en de auteur. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Justin de Marseille

1935 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1935. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Antonin Berval, Alexandre Rignault, Gislaine Bru, Pierre Larquey en Line Noro.

De leider van een gangsterbende in Marseille komt op voor misdeelden en verdrukten en geniet daardoor aanzien, dat nog versterkt wordt als hij een corrupte rivaal heeft gedood. De schildering van het 'milieu' is vooral interessant omdat de film in de periode zelf is gemaakt en zich daardoor onderscheidt van latere, terugblikkende misdaadfilms. Sfeervolle regie en warmhartig sentiment. Gastrol van het (toen nog zeer jeugdig) zangidool Tino Rossi.

Crime et châtiment

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Pierre Chenal. Met o.a. Pierre Blanchar, Harry Baur, Madeleine Ozeray, Aimé Clariond en Alexandre Rignault.

Meer een toneelstuk dan een echte filmbewerking van Dostojewski's klassieke roman. Van de vele vooroorlogse theatergrootheden valt Blanchar als de gekwelde jonge moordenaar Raskolnikow nauwelijks nog serieus te nemen, maar Baur als de rechter die hem met ijzeren logica tot een bekentenis dwingt blijft indrukwekkend. Het camerawerk is van René Colas en Joseph-Louis Mundwiller.

Maria Chapdelaine

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean Gabin, Jean-Pierre Aumont, Suzanne Desprès en Alexandre Rignault.

Een boerendochter in Noord-Canada is verliefd op een landloper, die in een winters woud verdwaalt en doodvriest. Het meisje moet daarna kiezen tussen een Franse stedeling en een buurman en trouwt met de laatste om op haar boerderij te kunnen blijven. Dit vrij simpele drama krijgt kracht door de Canadese landschapsfotografie en het oog voor de Quebec-folklore. Onopgesmukt spel van Renaud en Gabin, die als de landloper voor het eerst onder Duvivier speelt en dat in de loop van twintig jaar nog zes keer zou doen. De roman van Louis Hémon werd opnieuw verfilmd in 1950 en 1983.

Maigret : La tête d'un homme

1933 | Mysterie, Drama

Frankrijk 1933. Mysterie van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, Gina Manès, Valéry Inkijinoff, Line Noro en Maryse Damia.

Een dodelijk zieke man wil vóór zijn sterven een perfecte misdaad plegen, vermoordt een woekeraarster en verlegt de aanwijzingen naar een eenvoudige dief. Commissaris Maigret ontmantelt zijn opzet en komt toch op zijn spoor. Deze historisch interessante, eerste film rond Maigret blijft ook boeien om het verhaal en - misschien wel onovertroffen - de creatie van Baur als de politieman. Scenario van Louis Delapree, Pierre Calmann en regisseur Duvivier.

La chienne

1931 | Drama, Experimenteel, Film noir

Frankrijk 1931. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Michel Simon, Janie Marèze, Georges Flamant, Magdeleine Bérubet en Jean Gehret.

Wanneer brave klerk Maurice Legrand zich inlaat met prostituee Lulu, neemt het sleurleventje van de ongelukkig gehuwde zondagsschilder een catastrofale wending. Klassiek thema als cynisch-fatalistisch drama, inclusief omineuze marionettenopeningsscène. Simon, later als bon vivant geliefd bij de nachtvlinders van de rue Saint-Denis, speelt hier een van zijn mooiste rollen. Kort na de opnamen stierf Marèse (Lulu) bij een auto-ongeval; haar vriend Flamant (Lulu's pooier Dédé) had de macht over het stuur verloren. Naar Georges de la Fouchardières roman, in 1945 door Fritz Lang verfilmd als Scarlet Street.