Claude Sylvain: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Crésus

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Jean Giono. Met o.a. Marcelle Ranson, Fernandel, Rellys, Sylvie en René Génin.

Een eenvoudige schaapherder vindt een grote som (vals) geld die zijn rustige leven in de war schopt. Zijn buitensporige liefdadigheid wekt de verdenking van de politie. Het regiedebuut van de schrijver Giono vertoont de stijl van Marcel Pagnol. De moraal dat geld niet gelukkig maakt is weinig verrassend, maar de vriendelijke aanpak maakt dit toch een van de betere late Fernandel-films.

The Man In The Raincoat

1957 |

1957. Julien Duvivier. Met o.a. Jean Rigaux, Claude Sylvain, John McGiver, Bernard Blier en Fernandel.

Een eenvoudige schaapherder vindt een grote som (vals) geld die zijn rustige leven in de war schopt. Zijn buitensporige liefdadigheid wekt de verdenking van de politie. Het regiedebuut van de schrijver Giono vertoont de stijl van Marcel Pagnol. De moraal dat geld niet gelukkig maakt is weinig verrassend, maar de vriendelijke aanpak maakt dit toch een van de betere late Fernandel-films.

Le Sang à la tête

1956 | Drama, Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1956. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Monique Mélinand, Paul Frankeur, Renée Faure en José Quaglio.

Een industrieel heeft door zijn werk zijn vrouw verwaarloosd. Zij verlaat het gezin om troost te zoeken bij een jeugdvriend. Deze heeft zich echter de wraak van een bij de douane aangegeven gangster op de hals gehaald waarvan de echtgenote hem redt, waarna het huwelijk in een wederzijds berouw hersteld wordt. Gabin in een Simenon-verfilming weet altijd te boeien, ook als de regisseur er - zoals hier - weinig van terechtbrengt. Een pluspunt is de rol van de begaafde actrice Mélinand, een van haar weinige.

L'homme à l'imperméable

1956 | Komedie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Bernard Blier, Edith Georges, Judith Magre en Claude Sylvain.

Een musicus wil tijdens de afwezigheid van zijn echtgenote een hoertje bezoeken, maar treft haar vermoord aan. Om het slippertje voor zijn vrouw geheim te houden gaat hij niet naar de politie, maar hij krijgt wel een chanteur achter zich aan, terwijl er steeds meer lijken op zijn pad komen. Deze komische bewerking van de roman van James Hadley Chase Tiger by the tail is een van de betere Fernandel-films, waarbij de grappen de spanning niet ondermijnen. Scenario van René Barjavel en regisseur Duvivier. Fotografie van Robert Hubert.

Don Camillo e l'onorevole Peppone

1955 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1955. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Leda Gloria, Claude Sylvain en Gaston Rey.

Tussen 1952 en 1965 verschenen vijf Don Camillo's, bitterzoete lachfilms waarin de spanning tussen het communisme en het katholicisme in Italië keer op keer werd ontladen met een stoot relativerende humor. De centrale figuur is titelheld Don Camillo (Fernandel), een goedgemutste biechtvader die waakt over een parochie van godvrezende bergbewoners. Peppone (Gino Cervi) is de communistische burgemeester, de natuurlijke vijand van Don Camillo. Kerkelijke en wereldlijke macht botsen weer hevig in deze derde aflevering (met een losgeslagen tank als gevolg!) maar met vereende kracht weten de heren hun individuele ambities te verwezenlijken. In 2005 werden de films opnieuw uitgebracht in digitaal opgepoetste versies.

L'affaire Maurizius

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Berthe Bovy, Jane Faber en Claude Sylvain.

Een officier van justitie (Vanel) herziet een zaak na twintig jaar van een veroordeelde (G[KA1]elin) die levenslang kreeg wegens de moord op zijn vrouw. De man was achter de tralies beland - zoals achteraf blijkt - op vage aanwijzingen van een wetenschapper (Holbrook); de affaire was indertijd behandeld door zijn vader, die toen officier van justitie was. Het schandaal van een onschuldig veroordeelde op grond van een valse getuigenis en het dwalen van het rechtsgang is te groot voor een volledig eerherstel van de gevangene die te lang heeft gezeten en geen zin meer heeft in het leven. Het aardige thema van de film wordt volledig gehinderd door het algehele slechte spel, hoewel Vanel zijn best doet. Naar het boek van Jakob Wasserman, bewerkt door de regisseur zelf.