Daniel Kehlmann (1975): scenario en schrijver.
Er zijn 3 films gevonden.

Das Verhör in der Nacht

2020 | Misdaad, Drama

Duitsland 2020. Misdaad van Matti Geschonneck. Met o.a. Charly Hübner, Sophie von Kessel en Michèle Fichtner.

Filosofieprofessor Judith (Sophie von Kessel) wordt op kerstavond in haar hotelkamer ondervraagd door rechercheur Thomas (Charly Hübner). Hij verdenkt haar van het plannen van een bomaanslag later op de avond. Actrice Von Kessel speelde dezelfde rol in het originele theaterstuk. De verfilming bleef trouw aan het kamerspel, aan de krachtmeting tussen vrijheid en veiligheid, tussen burger en Staat. Het werd een kunststuk zonder opsmuk of terzijdes. Alleen maar een tikkende bom – of loos alarm? – en twee aan elkaar gewaagde en soms zelfs uitwisselbare giganten.

Ich und Kaminski

2015 | Drama

Duitsland​/​​België 2015. Drama van Wolfgang Becker. Met o.a. Daniel Brühl, Jesper Christensen, Amira Casar, Denis Lavant en Jördis Triebel.

Eerste film van filmmaker Wolfgang Becker, na zijn bejubelde komedie Good Bye Lenin! Ook Ich und Kaminski drijft op fictie in fictie, met Daniel Brühl als de mislukte kunstjournalist Sebastian Zöllner die stokoude kunstenaar en Picasso-tijdgenoot Manuel Kaminski opzoekt in de bergen en zich voordoet als diens biograaf. Zöllners idee is een opgeklopte biografie met een stevig prijskaartje zodra Kaminski overlijdt. Een roadtrip naar Kaminski's jeugdliefde zet het lijkenpikkersplan op een zijspoor. Irritant druk spel van Brühl wordt ruimschoots overschaduwd door meesterlijk script rond diverse dwaasheden in de kunstwereld. Verfilming van de gelijknamige roman van Daniel Kehlmann.

Ruhm

2012 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 2012. Drama van Isabel Kleefeld. Met o.a. Senta Berger, Heino Ferch, Julia Koschitz, Stefan Kurt en Thorsten Merten.

Teleurstellende verfilming van Daniel Kehlmanns gelijknamige roman uit 2009, waarin de Duits-Oostenrijkse succesauteur in negen losjes met elkaar verbonden verhalen zijn licht op de moderne informatiemaatschappij liet schijnen. De verschillende segmenten gaan onder meer over een eenvoudige man die door een verkeerd telefoonnummer plots voor filmster wordt aangezien, en over diezelfde filmster die besluit met zijn dubbelganger van plaats te ruilen. Regisseur Kleefeld koos er wijselijk voor een aantal hoofdstukken te schrappen en houdt alles veilig in balans, maar uiteindelijk is het nog steeds te veel.