Sigrit Göhler: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Polizeiruf 110: Per Anhalter

1974 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1974. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Viola Schweizer en Bernd Storch.

In deze aflevering wilde het Oost-Duitse gezag de kijkers een les voorschotelen over nodeloos vandalisme aan de hand van de opgeschoten, opstandige jeugd. Om de daders eruit te pikken en aan te tonen dat niet iedereen slecht was, verzon regisseur Hildebrandt een tamelijk idioot scenario. Susanne Binder (Schweizer) en Rolf Schmitter (Storch), de leider van een jeugdbende, zijn een soort Bonnie en Clyde. Oberleutnant Fuchs (Borgelt) en Leutnant Vera Arndt (Göhler) kunnen via Susanne, die van argeloze automobilisten een lift heeft gekregen en hen vervolgens met behulp van Rolf heeft beroofd, tot hem doordringen. Hij heeft zich schuldig gemaakt aan al die onsocialistische straatschenderij. Naderhand is het tijdsbeeld interessanter dan het misdaadverhaal. Het tempo is af en toe traag en de dialoog hinderlijk autoritair en eenzijdig. Aflevering 21.

Polizeiruf 110: Nachttresor

1973 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

Een jongen heeft zat van de vakopleiding en maakt hem niet af. Hij ontmoet een werkschuwe leeftijdsgenoot, die hem uitlegt hoe je snel aan een paar marken kunt komen. Hun plan valt in duigen en bij het misdrijf wordt de schoolverlater gepakt. Hauptmann Fuchs (Borgelt) wil de aanstichter van de misdaad zijn gerechte straf niet laten ontlopen, maar het onderzoek loopt onmiddellijk vast. Leutnant Vera Arndt (Göhler) krijgt de arrestant zo ver dat hij zijn medewerking wel wil verlenen. De jongen raakt zo gemotiveerd dat hij nog harder zijn best doet dan de politie. Het scenario van regisseur Krätzig gaat over de jeugdmisdaad en namens het DDR-regime laat hij zien dat die niet loont. In 1987 zou hij nog eens over dit thema in deze reeks een film maken. De titel is UNHEIL AUS DER FLASCHE en behandelt volgens hetzelfde credo de problematiek van jeugdmisdrijven en alcoholmisbruik in samenhang met het ontwrichte gezinsleven. Deze tv-film is in ieder geval voor het aardse arbeidersparadijs een kleinburgerlijk, stichtelijke geval. Aflevering 19.

Polizeiruf 110: Freitag gegen Mitternacht

1973 | Drama, Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Drama van Werner Röwekamp. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

De zestiende aflevering heeft een ongebruikelijke invalshoek: het gaat over de persoonlijke problemen van iemand die eigenlijk in een behoorlijk aanzien staat, ook al leven de kijkers in een arbeidersparadijs, waarin iedereen gelijk is. Een chemicus wordt betrapt als hij zijn hand in de personeelskas steekt. Voor Oberleutnant Fuchs (Borgelt) en zijn collega Vera Arndt (Göhler) redenen genoeg om te gaan snuffelen in privézaken en niet alleen in die van de dief. Het scenario van Heiner Ran riekt naar de Stasi en dat was de bedoeling: de kijkers werden gewaarschuwd om niet naast de pot te plassen, want de almachtige communistische staat waakt over hen. De spelprestaties werden volgens voorschrift uitgevoerd. Flink wat dialoog, gepieker, gepeins en gepuzzel.

Polizeiruf 110: Eine Madonna zu viel

1973 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1973. Misdaad van Helmut Krätzig. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Anne-Kathrein Kretzschmar en Werner Tietze.

Een koster wordt bewusteloos in de kerk aangetroffen. Later overlijdt hij aan zijn verwondingen en het is duidelijk dat iemand hem toegetakeld moet hebben. Hauptmann Fuchs (Borgelt) komt erachter dat het slachtoffer replica's van antieke beeldjes van heilige figuren vervaardigde, die door misdadigers werden omgewisseld tegen echte, die dan weer verkocht werden. Hebzucht, bedrog, vervalsing en doodslag zijn de thema's, waarvan DDR- burgers moesten opsteken dat ze behoorden tot strafbare feiten en onsocialistische hoofdzonden. Het scenario van regisseur Krätzig doet een beetje denken aan een TATORT-avontuur van zwierige Zollfahnder Kressin: KRESSIN UND DIE FRAU DES MALERS van een jaar ervoor. Aflevering nummer 20.

Polizeiruf 110: Verbrannte Spur

1972 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1972. Misdaad van Heinz Seibert. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

Eerste luitenant Fuchs (Borgelt) en luitenant Vera Arndt (Göhler) van de volkspolitie onderzoeken de oorzaak van een brand, waarbij een kostbare verzameling prenten in de vlammen is opgegaan. Toen de buurman het vuur opmerkte en zelf het eerste bluswerk wilde verrichten, werd hij omver gelopen door een jongeman, die uit het huis stormde. Hierdoor verdenkt men de voormalige vriend van de dochter des huizes, maar als exemplaren van de verloren gewaande grafiek bij een bekende heler in Berlijn opduiken, begint Fuchs te twijfelen aan de snel getrokken conclusies. Samen met zijn collega Arndt kan hij bewijzen dat het nieuwe vriendje méér over het geval weet en de ex- vriend als zijn rivaal beschouwde. Het scenario van Hans Lucke stelt weinig voor, maar de film is een curiosum uit de voormalige DDR, dat men als men de serie volgt, beslist gezien moet hebben. De spelprestaties zijn degelijk maar zijn net zoals het geheel onopwindend en tam. Aflevering nummer 4.

Polizeiruf 110: Minuten zu spät

1972 | Mysterie, Thriller

Oost Duitsland 1972. Mysterie van Manfred Mosblech en Peter. Met o.a. Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

In deze negende aflevering gaat het om een zedenmisdrijf. Een kinderlokker in een rolstoel heeft in een park een klein kind lastig gevallen. De politie gaat op zoek naar een gehandicapte en komt terecht bij een stel invaliden die in een inrichting verblijven. Men greep natuurlijk mis, want de echte schurk, een opgeblazen engerd, was zo vermetel om de handicap slechts als een afleidingsmanoeuvre te gebruiken. Geleidelijk worden we gewaar dat de dader nog bij zijn ouders woont. Zijn vader heeft niets te vertellen en zijn moeder domineert het gezin. Dit heeft wellicht iets te maken met zijn gestoorde gedrag. Hij is chauffeur bij een een groentekwekerij en een van de arbeidsters is verliefd op hem (je vraagt je af hoe dat mogelijk is, maar ze laat zich door hem meelokken naar zijn slaapkamer als zijn ouders naar bed zijn. Het komt na een paar borrels dan even tot een `verleidingssc[KA2]ene`, maar we krijgen niet meer dan de opgestikte, hoge onderbroek van het meisje te zien, omdat daarna de situatie misloopt). Ondertussen is de politie met combineren en deduceren (Oostduitse logica zoals bandensporen en rijvergunningen - de politiestaat - enz.) de afschuwelijke verkrachter op het spoor en voordat hij opnieuw kan toeslaan, wordt hij nog net op tijd in zijn kladden gegrepen. Het scenario van Horst Bastian en regisseur Mosblech is een geslaagde karaktertekening van een gestoord jongmens dat zedenmisdrijven pleegt. De regie had zich qua sfeer wel een beetje laten inspireren door de superieure ES GESCHAH AM HELLICHTEN TAG uit 1958 van Ladislao Vajda met Heinz Rühmann en Gerd Fröbe, maar kniesoor die hierover valt. Weliswaar gedateerd, maar dergelijke, verachtelijke daders veranderen niet van profiel en gedrag, hooguit van kleding, uiterlijk en middelen.

Polizeiruf 110: Ein bisschen Alibi

1972 | Misdaad, Drama, Thriller

Oost Duitsland 1972. Misdaad van Hans-Joachim Hildebrandt. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

De gepensioneerde Wilhelm Hoppe pochte graag dat hij zijn schaapjes op het droge had en dat hij onder zijn matras een leuke som spaargeld bewaarde. Nu is hij dood en de politie weet dat hij geen natuurlijke dood is gestorven. Men trekt de voor de hand liggende conclusie dat de dader in zijn onmiddellijke omgeving gezocht moet worden: de medebewoners uit het flatgebouw, de stamgasten van café Klause en de kroegbaas. Het scenario van deze weinig spectaculaire wie-is-de-dader is van Tom Wittgen. Aflevering nummer 8.

Polizeiruf 110: Das Haus an der Bahn

1972 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland 1972. Misdaad van Gerhard Respondek. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

Oberleutnant Fuchs (Borgelt) en Leutnant Arndt (Göhler) worden geconfronteerd met een lustmoord langs de spoorlijn. Hoe dieper ze graven, hoe meer ze tot de conclusie komen dat het om een hele andere misdaad gaat en dat iemand veel moeite gedaan heeft om de zaak op een dwaalspoor te brengen. Het scenario voor de vijfde aflevering is van Fred Unger. Niet slecht en liefhebbers van de serie mogen de film beslist niet overslaan.

Polizeiruf 110: Blütenstaub

1972 | Misdaad

Oost Duitsland 1972. Misdaad van Manfred Mosblech. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

Een tamelijk simpele geschiedenis over de verdwijning van gif en morfine bij een apotheek. De jonge werkster wordt verdacht haar vriend binnen te hebben gelaten, omdat er geen sporen van braak zijn. Er zijn geen bewijzen, maar dan volgt er een tweede inbraak. Tamelijk dom... Het saaie scenario is van Hans Lucke. Over de regie van Mosblech wordt getwijfeld - het zou Gerhard Respondek zijn. Waarschijnlijk is hier sprake van verwisseling met de vorige POLIZEIRUF 110: MINUTEN ZU SPÄT. Aflevering nummer tien.

Polizeiruf 110: Blutgruppe AB

1972 | Misdaad

Oost Duitsland 1972. Misdaad van Martin Stephan. Met o.a. Peter Borgelt, Sigrit Göhler, Jürgen Frohriep, Werner Tietze en Jürgen Zartmann.

Een aantrekkelijke leerlinge van de toneelschool is het slachtoffer van een verkrachting. Ze wordt in een shocktoestand bij een houtzagerij in de bossen gevonden. Met de arrestatie van een potenti[KA3]ele verdachtie die een strafblad wegens een zedenmisdrijf heeft, volgt de politie een vals spoor. Het scenario voor deze korte aflevering (nummer zeven) is van Gerhard Jäckel.