Jean Lépine

Cameraman

Jean Lépine is cameraman.
Er zijn 16 films gevonden.

Daniel and the Superdogs

2004 | Familiefilm, Drama

Canada/Verenigd Koninkrijk 2004. Familiefilm van André Melançon. Met o.a. Matthew Harbour, William Phan, Annie Bovaird, Dorothée Berryman en Macha Grenon.

De 'Superdogs' zijn Canadese circushonden die heel Noord-Amerika afreizen om hun kunstjes te vertonen. Nu treden ze op in een film, zij het niet al te prominent - qua hondenstunts valt het allemaal een beetje tegen. De nadruk ligt op de elfjarige Daniel (Harbour), die met zijn vader in een dorp in Quebec woont. Sinds zijn moeder is overleden dreigt de jongen nogal te ontsporen, maar wanneer hij een straathond mag klaarstomen voor de Superdogs-show heeft dat een positieve uitwerking. Sympathiek maar voorspelbaar gezinsvermaak vol wijze levenslessen.

A Bear Named Winnie

2004 | Familiefilm, Drama, Historische film

Canada 2004. Familiefilm van John Kent Harrison. Met o.a. Michael Fassbender, Gil Bellows, Stephen Fry en David Suchet.

In 1914 is luitenant Harry Colebourn (Fassbender) onderweg naar de oorlog als hij een jong beertje kan kopen. Winnipeg, kortweg Winnie, blijkt een grappig, aanhankelijk dier, een leuke afleiding voor de soldaten die gespannen afwachten tot ze naar het front worden gestuurd. Als Colebourn naar Frankrijk wordt gestuurd besluit hij het diertje onder te brengen in de London Zoo, waar het dier voor schrijver A.A. Milne de inspiratie zal vormen voor zijn Winnie the Pooh-boeken. Aardige, niet al te opzienbarende familiefilm, waarin om rechtzaken te voorkomen nooit de woorden 'Winnie the Pooh' worden uitgesproken. Waar gebeurd.

Coast to Coast

2003 | Romantische komedie

Verenigde Staten/Canada 2003. Romantische komedie van Paul Mazursky. Met o.a. Richard Dreyfuss, Judy Davis, Maximilian Schell, Selma Blair en Fred Ward.

Deze voor televisie gemaakte romantische komedie voelt aan als een lange sitcom, inclusief opzet die in één regel valt samen te vatten: middelbaar stel met scheidingsplannen maakt samen een laatste autotrip langs nostalgische locaties en beseft toch niet zonder elkaar te kunnen. Jammer van de onevenwichtige toon (van zwaar op de hand naar plat komisch) en wat knullige production values, want de acteurs, regisseur en scenarist (Frederic Raphael, die ook de oorspronkelijke roman schreef) hebben samen een indrukwekkende staat van dienst, wat hier en daar zeker doorschemert.

Whitewash: The Clarence Brandley story

2002 |

Verenigde Staten 2002. Tony Bill. Met o.a. Eamonn Walker, Courtney B. Vance, Gil Bellows, Chuck Shamata en Heath Lamberts.

Als op een highschool in Texas een blank meisje wordt verkracht en vermoord is een verdachte snel gevonden. Op basis van graatmager bewijs - hij had alle sleutels van het gebouw en hij was die dag in het gebouw aanwezig - wordt de zwarte concierge Clarence Brandley (Vance) veroordeeld. In afwachting van zijn executie zit hij jaren vast, terwijl activisten en advocaten wanhopig proberen zijn zaak te laten herzien. Integere tv-film die moeiteloos een verband legt tussen oud (de Ku Klux Klan) en recent (een sterk bevooroordeelde rechterlijke macht) racisme.

Séraphin: un homme et son péché

2002 | Drama

Canada 2002. Drama van Charles Binamé. Met o.a. Karine Vanasse, Roy Dupuis, Pierre Lebeau en Rémy Girard.

In eigen land veelvuldig bekroond, en ook aan de bioscoopkassa zeer succesvol melodrama naar de bekendste roman, uit 1933, van de Canadese schrijver Claude-Henri Grignon. In laat negentiende-eeuws Québec raakt de jonge Donalda (Vanasse) hevig verliefd op de stoere Alexis (Dupuis). Maar tijdens diens winterse afwezigheid gaat ze een gearrangeerd huwelijk aan met de oudere, naargeestige burgemeester Séraphin (Lebeau). Daar komt veel ellende van, ook doordat verliefdheid zich nu eenmaal niet makkelijk laat onderdrukken. Regisseur Binamé heeft minder oog voor stevig acteerwerk dan voor mooie landschappen en decors.

Charms for the Easy Life

2002 | Drama

Verenigde Staten/Canada 2002. Drama van Joan Micklin Silver. Met o.a. Gena Rowlands, Mimi Rogers, Susan May Pratt, Geordie Johnson en Ken Mitchell.

Charlie Kate Birch (Rowlands) is een onafhankelijke genezeres en vroedvrouw in het North Carolina van zo'n zestig jaar geleden. In haar huis wonen haar dochter Sophia (Rogers) en haar kleindochter Margaret (Pratt), die het verhaal vertelt over deze drie generaties vrouwen. Margaret zoomt in op de kleine dingen van het leven; het zijn de conflictjes en nieuwe relaties die het gelijknamige boek van Kaye Gibbons fijn leesvoer en deze tv-film aangenaam kijkvoer maken. Uiteraard zijn acteerprestaties voor een dergelijke productie essentieel, en Rowlands, Rogers en Pratt laten dan ook geen kans voorbijgaan om indruk te maken.

To Walk with Lions

1999 | Avonturenfilm, Biografie, Drama

Canada/Verenigd Koninkrijk/Kenia 1999. Avonturenfilm van Carl Schultz. Met o.a. Richard Harris, Honor Blackman, John Michie, Kerry Fox en Ian Bannen.

Born Free uit 1966 vertelde het verhaal van George en Joy Adamson, die een leeuwtje in Kenia voorbereidden op terugkeer naar de wildernis. De film won een muziek-Oscar en was een startschot voor de dierenrechten-beweging. Het wilde leven van George Adamson bleef filmwaardig, en To Walk with Lions pikt de draad op een paar jaar voor zijn gewelddadige dood. De film is een rommeltje: mooie natuurbeelden worden soms ontsierd door amateuristisch montagewerk, onnodige personages vertragen de plot en het personage van Adamson (Harris) wordt neergezet als een excentrieke man met een blinde bewondering voor z'n geliefde leeuwen.

The Intruder

1999 | Horror

Verenigd Koninkrijk/Canada 1999. Horror van David Bailey. Met o.a. John Hannah, Nastassja Kinski, Charles Edwin Powell, Charlotte Gainsbourg en Charles Papasoff.

Kort nadat ze elkaar leerden kennen trouwen Nick (Powell) en Catherine (Gainsbourg). Ze trekken in de loft in die Nick had aangekocht voor Stella, zijn eerste vrouw die twee jaar geleden werd vermoord. Al vlug voelt Catherine zich een indringer in het huis. Ze ontdekt lippenstift die niet van haar is op de spiegel en vindt de haren van een andere vrouw in haar haarborstel. Dan wordt ze aangevallen door een mysterieuze belager. Zit Beatrice (Kinski), een kunsthandelaarster die een meer dan vluchtige belangstelling heeft voor Nick, hier achter? Of was het Charlie (Hannah), Nicks beste vriend, een briljante wiskundige die experimenten doet met parallelle tijd-ruimtes? Catherine vraagt haar vriendin Daisy (Parker) om haar gezelschap te houden. Ze ontdekken Stella's dagboek, dat echter op onverklaarbare manier verdwijnt en weer verschijnt met nieuwe aantekeningen in Stella's handschrift. Een bevreemdende spookfilm die handelt over paranoia, moord en parallelle tijd. Het verhaal lijdt wel onder enkele zwakke, onlogische plotwendingen, maar is toch verfrissend en vernieuwend voor het genre. De acteerprestaties zijn over het algemeen ruim goed. Jamie Brown schreef het scenario. Fotografie is van Jean Lepine. Op video ook uitgebracht als SUSPICION. Ultra Stereo.

Woo

1998 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1998. Romantiek van Daisy von Scherler Mayer. Met o.a. Jada Pinkett Smith, Tommy Davidson, Duane Martin, Michael Ralph en Darrel M. Heath.

De grillige Woo (Smith) heeft het gehad met vriendjes. Om een of andere reden liepen haar relaties stuk. Haar huisgenoten (haar nichtjes) willen haar kwijt omdat ze steeds hinderlijk aanwezig is. Daarom arrangeren ze een ontmoeting met een astroloog die haar voorspelt dat ze de man van haar leven gaat ontmoeten. Anderzijds hebben ze Tim (Davidson) opgetrommeld, een stijve hark met een onbelangrijk baantje bij de rechtbank als haar blind date. Deze twee jongelui konden niet m[KA1]e[KA1]er van elkaar verschillen, maar aan het einde van de veelbewogen avond, vallen ze elkaar toch in de armen. Voor een formulefilm klinkt dit nog redelijk aannemelijk, maar hoed je voor het volgende, tenzij je het leuk vindt. Op het moment dat ze elkaar ontmoeten, beschuldigt Woo Tim dat hij maar in [KA1]e[KA1]en ding ge[KA3]interesseerd is; dan daagt ze hem uit en verleidt ze hem; als hij dan wat wil, scheldt ze hem de huid vol. Of: ze zitten in een Italiaans restaurant; Woo laat merken dat ze Italiaans spreekt, maar begint midden in de bestelling naar iemand te roepen die ze op straat ziet en kent; vervolgens klaagt ze over de plaats, waar ze zitten en trekt per ongeluk aan een koord waardoor het hele restaurant in de fik vliegt. Wat later is Tims gloednieuwe auto gestolen en Woo vindt het reuze leuk. De reeks van onleuke grappen zijn soms discriminerend (homo- en vrouwvijandig - geloof ons). Wie bij deze meent dat deze film niks is heeft absoluut gelijk. Hoofdrol Smith is enerzijds door regisseuse Von Scherler Mayer op het verkeerde been gezet en in de verkeerde richting geduwd, maar anderzijds is het zo dat zij te weinig talent heeft om de film echt te dragen en de kijker te boeien. Davidson die een ondankbare rol werd gegeven, krijgt niet de gelegenheid om er iets van te maken, maar zijn spel is een stuk beter dan dat van Smith. Het scenario is van David C. Johnson. Hij speelde niet alleen flink leentjebuur bij de succesfilms AFTER HOURS van Martin Scorcese uit 1985 en BANANAS van Woody Allen uit 1971, maar ook bij de weinig geslaagde film BLIND DATE van Blake Edwards uit 1987. Johnson is er er echter niet in geslaagd om al het goede te pikken en voor zwarten een soort kopie te maken, die in de roos schiet. Het is hem gelukt om een drie kwartier durende sitcom met materiaal voor een half uur te vullen en hij verklaart nooit waarom Woo zo heet. Het camerawerk is van Jean Lépine die Toronto liet doorgaan voor New York.

A Cool, Dry Place

1998 | Drama

Verenigde Staten 1998. Drama van John N. Smith. Met o.a. Vince Vaughn, Joey Lauren Adams, Bobby Moat, Monica Potter en Devon Sawa.

Nadat zijn vrouw hem plotsklaps in de steek heeft gelaten moet jurist Russell in z'n eentje voor zijn vijfjarige zoontje zorgen. Lastig! Maar hij krijgt zijn leven weer wat op orde, krijgt een fijne band met zijn zoontje, begint een voorzichtige nieuwe relatie. En dan staat zijn echtgenote weer voor de deur. Ze wil haar man en kind terug. Bovendien krijgt hij ook nog een uitstekende baan in het verre Texas aangeboden. Vaughn doet het aardig in een van zijn vroege, serieuze rollen, maar A Cool, Dry Place is uiteindelijk nogal aan de saaie kant. De film flopte aan de kassa.

Hysteria

1997 | Sciencefiction, Thriller, Drama

Canada/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1997. Sciencefiction van René Daalder. Met o.a. Patrick McGoohan, Amanda Plummer, Michael Maloney, Emmanuelle Vaugier en Joanne Vannicola.

In de 21e eeuw kan de overheid met drugs van iedereen een modelburger maken. Dit is niet naar de zin van psychiater Samuel Frye (Maloney), die vreest dat men zijn pati[KA3]ente Veronica Bloom (Vaugier), die lijdt aan en meervoudige persoonlijkheid, zal afnemen. Hij vlucht en verbergt zich bij zijn mentor Harvey Langston (McGoohan) die in zijn instelling enkele ongeneeslijke patiënten verzorgd. Deze is erin geslaagd om de afwijkende psyches te verbinden in een groepsbewustzijn. Het verbinden van Veronica in deze keten heeft angstwekkende gevolgen. Spannende S.F.-thriller die door Daalder het uitzicht gegeven werd van een film noir-klassieker uit de jaren veertig en vijftig. De ongewone belichting door cameraman Jean Lapine geeft de film een surrealistische look. De acteurs kwijten zich uitstekend van hun taak en liefhebbers van het genre zullen er zeker door geboeid worden. Het weinig uitgediepte scenario van Daalder zelf is echter een negatief punt. Toch wel een film die bijblijft. Dolby Stereo.

Beyond the Call

1996 | Drama

Verenigde Staten 1996. Drama van Tony Bill. Met o.a. Sissy Spacek, David Strathairn, Arliss Howard, Janet Wright en Lindsay Murrell.

In de voetsporen van Dead man walking kwam Hallmark Entertainment met een drama over een vrouw die een terdoodveroordeelde in de gevangenis opzoekt. Vietnamveteraan Russell (Strathairn) zit in 'death row' voor het vermoorden van een agent, als zijn ex-liefje Pam (Spacek) hem opzoekt. Pam moet iets doen met haar overtuiging dat Russell onschuldig is, en tegelijkertijd haar echtgenoot (Howard) tevreden houden. De karaktermetamorfoses in Beyond the call zijn niet honderd procent overtuigend, maar de drie gerenommeerde hoofdacteurs beheersen het vakmanschap van het dicht kunnen breien van lekke scènes.

Habitat

1995 | Sciencefiction, Horror

Canada 1995. Sciencefiction van René Daalder. Met o.a. Balthazar Getty, Alice Krige, Laura Harris, Kenneth Welsh en Lynne Adams.

De ozonlaag is zo dun geworden dat de aarde op het punt staat op te branden. Hank Symes (Karyo), een briljante microbioloog, wil een manier vinden om onze planeet te redden. Samen met zijn vrouw Clarissa (Krige) en zijn tienerzoon Andreas (Getty) verhuist hij naar een klein stadje om zijn experimenten ongehinderd voort te zetten. Een proef die mislukt, eindigt in een ontploffing. Rondom en in het huis is een soort oermoeras ontstaan en Hank verandert in een nieuwe levensvorm. Juist dat moment is Andreas die gepest wordt op school, verliefd geworden op Deborah (Harris). Haar ex-vriendje is zo jaloers dat hij samen met enkele maten binnendringt in het huis van Andreas om de boel kort en klein te slaan. Hen wacht echter een nachtmerrie, die in hun stoutste dromen nog niet was voorgekomen. Een ecologische horrorfilm die qua sfeer dicht staat bij het werk van een William Hope Hodgson, die ook graag experimenteerde met nieuwe levensvormen. Verbluffende effecten en aanvaardbare acteerprestaties maken dat de liefhebber van het genre het onwaarschijnlijke scenario van regisseur Daalder toch slikt en zelfs spannend vindt. De film werd digitaal opgenomen door cameraman Jean Lepine. Dolby Stereo.

Prêt-à-Porter

1994 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Tim Robbins, Julia Roberts, Kim Basinger, Marcello Mastroianni en Sophia Loren.

Tijdens de presentaties in Parijs van de nieuwe modecollecties wordt de topman van een belangrijk modehuis vermoord. Sportverslaggever Joe (Robbins) en journaliste Anne (Roberts) moeten erover berichten, maar al snel hebben ze meer aandacht voor elkaar dan voor hun werk. Het is slechts een van de talloze verhaallijnen in deze wat rommelige mozaïekfilm van Altman, waarin de modewereld flink op de hak wordt genomen. Leuk: Sophia Loren voert 31 jaar na Vittorio De Sica's Ieri, oggi, domani wederom een striptease op voor Marcello Mastroianni. La Loren is nog steeds bloedmooi.

The Player

1992 | Komedie

Verenigde Staten 1992. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Tim Robbins, Greta Scacchi, Fred Ward, Whoopi Goldberg en Peter Gallagher.

Hollywood-producent Griffin Mill krijgt anonieme dreigbriefjes. Op zoek naar de afzender stuit hij op de scriptschrijver David Kahane. Mill spoort Kahane op, krijgt hooglopende ruzie met hem, waarna hij hem vermoordt. Terwijl de politie hem op het spoor is begint hij een verhouding met de vriendin van zijn slachtoffer, zaagt een van z'n collega's ijverig aan zijn stoelpoten en blijven de dreigbriefjes komen... Sterke comeback van Altman, die sinds de artistieke en commerciële flop Popeye uit de gratie was in Hollywood. Tevens wraak op datzelfde Hollywood, dat in The Player genadeloos op de hak wordt genomen.

Bob Roberts

1992 | Komedie, Fake documentaire

Verenigde Staten 1992. Komedie van Tim Robbins. Met o.a. Tim Robbins, Giancarlo Esposito, Ray Wise, Brian Murray en Gore Vidal.

Robbins is indrukwekkend als regisseur, scenarist, acteur, zanger en liedjesschrijver. In de titelrol is hij een countryzanger-miljonair, die de oude Amerikaanse waarden verdedigt, fris en sympathiek oogt en met de hulp van de media het nu ook politiek helemaal wil maken. Zijn tegenstander, een senator, op indrukwekkende wijze gestalte gegeven door de auteur Gore Vidal, start een moddercampagne tegen Robbins. De onthulling van een drugsschandaal doet Robbins geen goed maar zijn populariteit gaat weer steil de hoogte in nadat hij op een bijeenkomst wordt neergeschoten. Knappe satire over politieke corruptie en de opkomst van nieuw-rechts. Het Amerikaanse, presidentiële verkiezingscircus wordt heerlijk op de korrel genomen. Aardig wat bekende namen in cameorolletjes, meestal als domme televisieverslaggevers! Camerawerk van Jean Lepine.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean Lépine op televisie komt.

Reageer